HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #13 (és Kétheti Retro): The Horde

2016.02.07. 20:38 Stöki

cpmini_13.png Mivel az elmúlt két Checkpoint Minire elég jó visszajelzések jöttek, maradunk ennél a formátumnál, azaz ezentúl minden Minihez lesz egy pár bekezdéses cikkecske is a tárgyalt játékról (nevezzük Kétheti Retrónak). Így a Checkpoint Mini-posztoknál azok is találnak majd kontentet, akik irtóznak a podcastekről (persze teljes élményt a podcast ad :)).

Az eheti szentencia egy 22 éves lelet, a The Horde, ami nehéz volt, de szerettük. De vajon szeretjük-e ma is? Nem egyszerű erre válaszolni, de Grath és én újra kipróbáltuk a játékot, hogy frissen szerzett élmények alapján tárgyalhassuk ki. Ha kíváncsi vagy erre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra.

A The Horde annak az időszaknak a gyermeke, amikor egyszerre tört fel a CD-ROM és az élőszereplős jelenetek, illetve amikor több új szereplő is megpróbálta megvetni a lábát a konzolpiacon. 1994 júliusában jelent meg, eredetileg a nem túl sikeres 3DO konzolra, de aztán szerencsére még abban az évben portolták pc-re és Mega Drive-ra, így a blog olvasói közül sokan emlékezhetnek rá.

51490-the-horde-dos-front-cover.jpg A játékot a Toys For Bob fejlesztette, és erről a cégről már írtunk bővebben évekkel ezelőtt: 1989-ben alapította Paul Reiche III és Fred Ford, első játékuk a Star Control volt 1990-ben, 1992-ben aztán jött a folytatás, amiről hosszasan áradoztam ebben a cikkben. Egy több műfajt kutyuló, remek stratégiai játék volt, amiből még a Mass Effect is nagyon sokat merített. Aztán a Toys For Bob gyümölcsöző együttműködésbe kezdett a Crystal Dynamicsszel (egészen 2002-ig tartott ez a kapcsolat), és ennek első eredménye volt, hogy 1994-ben a Crystal Dynamics adta ki a The Horde-ot. Ami megint csak egy kevert műfajú játék volt - de az egyes műfaji elemek nem voltak úgy összecsiszolva, mint a Star Control II-ben, hanem direkt nagyon elkülönülve váltogatták egymást a stratégiai és akcióelemek. És ezen a ponton érdemes már a környezetet is megemlíteni.

A The Horde egy fantasy királyságban játszódott, amit szándékosan sablonosra vett karakterek népesítettek be: például a jóságos király (a neve is az volt, hogy Jóságos Winthrop), a gonosz kancellár, Kronus Maelor (ilyen névvel mi más lehetne), és a játék főhőse, Chauncey, a jámbor, naiv szolgáló, aki tehenek között nőtt fel. Egy alkalommal a király fulladozni kezd, Chauncey pedig megmenti az életét - mire a király lovaggá üti őt, és rögtön meg is bízza egy nemes feladattal: tisztítsa meg a királyságot a címbéli Hordától. Chauncey ehhez a lovagi cím mellett csak egy böszme nagy kardot kap, meg pár gyűlölködő pillantást a kancellártól - nem egy ígéretes kezdet. Az intrót élő szereplőkkel vették fel, akárcsak a játék későbbi átvezető mozijait, de a flopis verzióba persze ezeknek csak egy nagyon lebutított verziója került be (lent minden videó a Saturn-verzióból).

Pedig a játék egyik legnagyobb erőssége a humor, ami nem kis részben ezekből az önironikus mozikból jön, ma is el lehet mosolyodni például azon, ahogy Chauncey egyre kacifántosabb címeket kap a királytól, amikor végez egy-egy régióval vagy ahogy a királyi hírmondó CNN-szerű hírműsorként jelenik meg. Fun fact: a bárgyú szolgálót az a Kirk Cameron játssza, aki aztán Amerikában mindenféle vallási filmekben lett ismert, tavaly pedig a Saving Christmas című filmje 6 jelölésből 4-et díjra váltott az Oscar citromdíjának számító Arany Málnán - többek közt a legrosszabb film és a legrosszabb férfi főszereplő díját (a film 1,6 csillagon áll az IMDB-n). Egyébként ha a Mobygamesnek hinni lehet, Cameron mellett versenyben volt a szerepért Jim Carrey is (de éppen akkor futott be, ezért nem kellett már ilyesmit vállalnia) és a Seinfeld Kramerje, Michael Richards is (de ő állatvédőként nem szimpatizált azzal, hogy hullanak a tehenek a játékban). A humor viszont nem csak az átvezető jelenetekben található meg, hanem a játékban is: nagyon vicces, ahogy Chauncey az óriáskardot forgatja, A Horda lényei pedig igen mókás animációkkal ugrándoznak a falvakban, amiket meg kell védenünk (a szörnyeket Michael Provenza grafikus tervezte, áldassék a neve).

De a játék maga nem ennyire könnyed. A játékmenet évszakokra bontott, menteni viszont csak egy-egy év után lehetséges (talán a konzolos örökség miatt). Egy évszak egy stratégiai fázisból és egy akciófázisból áll. Az előbbiben két percünk van arra, hogy a megvédendő faluban gyorsan befektessük a pénzünket: fákat ültessünk vagy vágjunk ki, a fő bevételi forrást jelentő teheneket vegyünk, későbbi pályákon esetleg az akciózást segítő tárgyakat (szönybűvölő pikula, teleportgyűrű és hasonlók) vásároljunk, ha jut rá zsozsó. Az akciófázisban pedig a falura támadó lényeket kell megölnünk, ami már az első év végén is okozhat nehézséget. És az nem elég, ha Chauncey legyőzi a lényeket, mert ha a szörnyek túl sok jószágot gyilkolnak le, olyan adósságspirálba keveredünk, ami szintén a játék végét jelentheti (minden év végén adót kell fizetni, de például egy évszakonként 25 pénzt adó, de 100 pénzbe kerülő tehénnek legalább egy évig életben kell maradnia, hogy rentábilis legyen). Mindehhez hozzájött a nem túl barátságos irányítás (erre nem figyeltek eléggé portoláskor), szóval a The Horde nem volt egy könnyű játék.

Arról nem találtam adatokat, hogy mennyire fogyott jól a The Horde. A szaksajtó anno eléggé elájult tőle, és bundle-ben árulták egy RealMagic videokártyával is, de ez nem jelent semmit. Gyanítom, hogy nem volt nagy anyagi siker, mert a Toys For Bob nem csinált folytatást. PlayStation-játékokat készítettek (Pandemonium, Unholy War), aztán Disney-filmekhez készült játékokon dolgoztak, 2005-ben pedig az Activision megvette a céget, és ennek révén bekerültek a Skylanders-játékokba (= a tutiba). Kevés olyan, nyolcvanas években alapított fejlesztőcég létezik, ami ma is sikeres - a Toys For Bob ilyen.

Ha valaki játszani akar a The Horde-dal... hát akkor sajnos csak abandonware-ben találja meg a neten és DOSBox-ban tudja futtatni, mert nem található meg sem a Steam, sem a GOG kínálatában. De ha az ember valahogyan felimádkozza a gépére és az irányítást is megszokja valamelyest, ma is élmény tud lenni. Bővebb élményeink meghallgatásáért kattintsatok a fenti lejátszóra, és persze minden visszajelzést örömmel fogadunk továbbra is - mondjátok el, mit gondoltok a Checkpoint Miniről és arról, hogy ilyen bővített formában jelentkezzen. És bár évekre elegendő listánk van már, várunk javaslatokat arra is, milyen régi játékokat vegyünk elő. Jövő héten rendes Checkpoint vendéggel, két hét múlva pedig újabb Checkpoint Mini.

A második évad korábbi adásai:

Checkpoint Mini #11: Jagged Alliance 2
Checkpoint Mini #12: Katakis

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad

 

És itt találod a vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat

37 komment

Címkék: retro közösség podcast horde checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr398358482

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2016.02.07. 21:34:19

Fasza adás volt, mint mindig!
:)
A Hordát ráadásul pont én javasoltam! :)))
Ezeket is meghallgatnám főzés/mosogatás/teregetés közben:

Hunter Hunted
Wacky Wheels
Micro Machines
The Dig
Simon the Sorcerer
Indiana Jones and the Fate of Atlantis + Infernal Machine + Emperor's Tomb
Might&Magic
5th Musketeer
Syberia 1-2
klasszik X-Wing + TIE Fighter
KOTOR
Future War (a végigjátszhatatlan kalandjáték, amiben ablakpucolóként kezded!)
Jack Orlando (kalandjáték)
Blade Runner (kalandjáték)
Arcanum

Nyiz · http://szubjekt.blog.hu 2016.02.07. 21:48:40

Ha már M&M, akkor a Heroes I-III se maradjon ki! Meg esetleg egy Dune 2 / C&C / Red Alert is jöhetne :)

Gault 2016.02.08. 01:36:52

21-21 év távlatából úgy rémlik 1 buzogányos köré négy tehén pozitív mérleget adott és odafigyelést se nagyon igényelt csata közben. A legfontosabb dolgokra mindig emlékszik az ember.

Dungeon Keeper
Vampire TM: Redemption
Vampire TM: Bloodlines
Syndicate
Sacrifice

Komojtalan 2016.02.08. 11:40:02

Szerintem a legjobb rövidítés címét Forsyth adta, illetve a magyar fordító: Globális Elhárítás Centrális Irányítója.

Bobby Newmark 2016.02.08. 11:44:40

Én erre az 576kbyte tévéműsorból emlékszem. Aztán később megszerződött valahonnan a játék, de a szemétparasztsága annyira frusztrált, hogy nem foglalkoztam vele. Rettentően idegesített a stratégiai részben az időlimit meg a fasz harcrendszer.

Játéknak meg előttem szólót támogatve: Syndicate, Syndicate Wars, Syndicate(fos FPS névbitorlás)

Bobby Newmark 2016.02.08. 11:47:15

@Gault: Redemptiont próbáltad esetleg egy szál karakterrel, a csapattársakat kinyírva játszani? Ez egy függőben lévő projektem, mióta feltűnt, hogy az XP-t a játék az élő karakterek közt osztja szét.
Nem mintha "normálisan" játszva nem lehetne félistent összerakni a végére, de ha már lúd...

Mérnork 2016.02.08. 12:05:06

"menteni viszont csak egy-egy év után lehetséges (talán a konzolos örökség miatt)."
Sokkal inkább ökörség, mint örökség. ;-))))

bati67 2016.02.08. 12:32:55

@-Szűcs Gyula-: A Future Wars miért volt végigjátszhatatlan? Mi többször is végigjátszottuk Amiga 500-on! És nem rémlik, h milyen nehéz lett volna...

Karvaly 2016.02.08. 13:45:43

A gyerekeknek megmutattam egy-két éve, azt látták, hogy pixeles, és nekem kellett játszani vele, ők meg csak nézték, de tetszett nekik - az átvezető részek is, és a játék közbeni poénok is, amikor az egyik szörny megette a tehenet, a buzogányos meg hatszor kupánvágta, és végül ott maradt helyette a tehén, kissé megviselt külsővel.
Viszont tény, hogy nem egyszerű.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2016.02.08. 14:09:45

kurva jó játék, szerettem.
a vicces benyögések voltak a legjobbak benne; a lovag "nonsópa!" benyögése, vagy a kotorék hordások városbéli felbukkanása: "hümm?".

a nonsópáról később kiderült, hogy "none shall pass", de akkor már nem csak szintaksz error szinten vartyogtam angolul.

WadeW 2016.02.08. 14:13:34

@-Szűcs Gyula-: Arcanum nálam is nagy kedvenc, fent figyel a polcon :) Nagyon jó hangulata van, no meg az a soundtrack... :)
Szerintem ha lesz időm nekiugrok megint.

Bobby Newmark 2016.02.08. 14:52:26

@bati67: Többször találkoztam a címével abandonware oldalakon, de mindig valamiért skippeltem, pedig tetszett a látványvilága. Most rájöttem miért, találtam egy screenshotot, hogy "Visual design by Eric Chahi", úgyhogy most már nem halogathatom tovább. :)

Veder1 2016.02.08. 23:56:20

Imádtam annak idején, és nem volt nehéz ha ráéreztél a ritmusára, ha jól emlékszem.

Veder1 2016.02.09. 00:23:56

Javasolnám a kétheti retroba a Dark Sunt és ennek kapcsán az SSI játékokat. Szerintem az EOB, Might&Magic, Wizardry mellett még ezek voltak a klasszikus rpg-k.

A_G_A 2016.02.09. 08:43:15

Mobilon még mindig (illetve már rég) nem látszik a letöltőnyilacska, souncloudon meg szimplán nem működik. Eddig benne volt a cikkben :(

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2016.02.09. 09:12:44

@A_G_A: Most is bele akartam tenni, csak a Soundcloud változtatott valamit a rendszerén, már nem tudom kinyerni a direktlinket :(

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2016.02.09. 09:38:19

@Vödör: DARK SUN +1!!!
régi szép idők, amikor nem értettem a háttérsztorit a Fátylas Ellenállásról, csak meghallgattam az NPC-k süketeléseit, legyaktam őket, jöttek a városőrök, azokat is legyaktam, felvettem a tápos cuccaikat, és gyaktam tovább Tyr lakóit!
:D :D :D

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2016.02.09. 09:41:06

@bati67: Sajnos nekem valami másolt verzióm volt, és az űrvárosban mászkálásnál elakadtam, és a txt-ben szerzett angol leírás sem segített, emrt nem volt ott az a tárgya, amire hivatkozott... :(

A_G_A 2016.02.09. 23:08:49

@Stöki: Hát, most megnéztem én is gépről, hátha innen le tudom szedni. Nem :( Eddig úgy tűnik, hogy el kell búcsúznom ettől a podcasttől, merthogy offline szokás halgatni random helyeken. Más podcastek visszajelzései szerint nem egyedül vagyok így vele.

Megnézem még wgettel hátha.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2016.02.09. 23:18:00

@A_G_A: De gépről ne mműködik a nyilacska? Az nekem megy, csak direkt link nincs.

A_G_A 2016.02.09. 23:23:02

@Stöki: Ok, ez nem hivatalos, de működik:
sc-downloader.com/download/st-ki/checkpoint-mini-13-the-horde.mp3

Igen, ezzel az sc-downloader.com -mal bármi lejön onnan.

A_G_A 2016.02.09. 23:25:25

@Stöki: Regisztrálni kellene a Soundcloudra hogy a letöltőnyilacska működjön. Legalábbis nálam felugrik egy ablak. Eddig tényleg nem így volt.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2016.02.09. 23:31:31

@A_G_A: Hát ez nagyon ellenszenves lépés tőlük. De köszi az sc-downloadert, akkor ezt fogom használni.

A_G_A 2016.02.09. 23:52:30

@Stöki: Tényleg szemét húzás. No meg szívesen :)
A vicc az, hogy egy letöltőscriptből szedtem ki a linket. Utólag néztem meg, hogy létezik ilyen oldal.

brainoiz 2016.02.10. 13:26:38

Nekem teljesen jól működik a letöltőnyíl Chrome alól, két perce tesztelem - az összes változás annyi, hogy valóban feldob egy lapot, amit eddig nem (üresen), de attól még azonnal lejön az mp3.

VikMorroHun 2016.02.10. 16:08:04

@-Szűcs Gyula-: Mi meg játszottunk Dark Sunt asztali szerepjátékként, elindult a kaland, valami karavánt kellett megvédenünk a támadóktól, aztán ott voltunk a sivatagban, és nem tudtuk megoldani az első logikai feladatot, hogy merre kellene menni. Egy idő után a mesélő megmondta a megoldást, hogy ha felnéznénk az égre, látnánk néhány madarat. :)

A_G_A 2016.02.10. 21:26:11

@brainoiz: A lényeg itt most az volt, hogy flash nélkül, direktlinkkel is el lehessen érni.

larry 2016.02.11. 09:23:28

Ha kifogyna a lista, esetleg egy Death Rally..?

2016.02.12. 09:53:00

Pár RTS tipp:

GrimGrimoire
Battle Realms
Infested Planet
Perimeter

Grath 2016.02.13. 23:07:01

@Zardas: GrimGrimoire lesz, amint le tudok nyomni Stöki torkán egy PS2-t :)

csabez999 2016.02.14. 09:29:32

Kicsit late to the party, de azért: Ez egy zseniális játék! Kb. két éve újrajátszottam, és az átvezető videókon (mind a sztorit előremozdító vidiken, mind a random "híradókon") halálra röhögtem magam! :D És van hatásuk a játékra, pl. ha a hírmondó szerint eltűntek az adószedők, akkor év végén nem kell adózni, ha megvadul az időjárás-boszorkány, akkor szárazság vagy árvíz lesz, stb.

Az irányítás tényleg nehézkes, de meg lehet szokni. Valamint az utolsó két megye (sivatag, sarkvidék) aránytalanul nehéz, ráadásul ott már 5-6 éveket kell túlélni...

Heti retronak javasolhatnám a Strife-ot? Egyrészt imádom a doom engine-es játékokat, másrészt emlékeim szerint ez volt talán az első ("doom-klón") fps, ahol rpg-elemek meg küldetések voltak... és a mai napig szórakoztató, aki szereti a doom/heretic/hexen vonalat, annak ez is kötelező!

Celtic 2016.02.14. 17:41:11

En meg a Might & Magic-et javasolnam heti retroba. Mondjuk, csak a 4&5-tel jatszottam (DOS) es a 6-tal (win), dezeket ma is kepes vagyok elovenni, annyira bejottek.

Par eve mar javasoltam a Kaosz vilagan jatszodo jatek el-nem-keszuleset is, vajon miert nem lett soha belole szamitogepes jatek. Az is egy jo tema lehetne.
Ezeket talaltam rola:
www.playdome.hu/cikk/26714/word_of_chaos_interju_pc
www.skandargraun.eoldal.hu/cikkek/word-of-chaos--games-/

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2016.02.16. 11:56:45

@Celtic: A M.a.g.u.s.-ból is lett volna egy Baldur's Gate szerű RPG a Stormregionnál, német piacta szánták. A concept artok nagyon faszák voltak hozzá, meg is jelent egy Sinergium című albumban.

tzoil 2016.02.19. 11:12:46

@Celtic: hehehe, nekem van valahol belole peldanyom :D
Miutan kivittek nemetorszagba az egesz projektet abbol a verziobol is tudtam lecsipni egyet, de azota sem talalom.

Fun fact: az elso arenaban Skandar beleteleportalodott az arena kozepen levo kobe, onnan meg nem volt mozgastere :D

Ezeken felul van meg par melo ami onnan jott ki..
www.artstation.com/artwork/41Nqk