HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

A 10 legrosszabb kontroller, ami valaha készült

2015.02.18. 17:58 Stöki

Egy kontrollertől nem várunk el sokat: passzoljon a kezünkbe, vagy legalábbis legyen fájdalommentes a használata, és reagáljon gyorsan és pontosan, hogy irányítani lehessen vele a játék eseményeit. A játékipar kb. fél évszázados történelme során persze kitermelt egy-két olyan irányító kütyüt, amik nem tudták hozni ezt a minimumot. Ezeket szedtem csokorba különösebb sorrendi koncepció nélkül, rémüldözzetek.

Xbox „Duke” (2001)

xboxoriginalcontroller.jpg

Kezdjük egy egyszerű esettel, a legelső Xbox legelső gyári kontrollerével (a képen balra). Ami azzal írta be magát a rossz kontrollerek toplistáiba, hogy hatalmas volt. Még egy felnőttnek is kényelmetlenül nagy volt, hát még egy gyereknek – ezt belátta a Microsoft is, mert hamar kihozta az S-jelű kisebb változatot (a képen jobbra), aminek a d-padja is használhatóbb volt (ez volt az óriáskontroller másik problémás része).

Resident Evil 4 láncfűrészkontroller (2005)

chainsaw_gc_1.jpg

Persze az Xbox-kontroller is eltörpül a Resident Evil 4-hez a Nuby Tech által gyártott, láncfűrészt formázó kontroller mellett. Első pillantásra azt hinnénk, a kütyüvel lehetett mozgásérzékelősen láncfűrészelni, de nem: ez csak egy sima kontroller, ami történetesen ilyen alakú. Dísztárgynak nem rossz, de kontrollernek csapnivaló volt, rettenetesen nehézkes volt fogást találni rajta.

Atari Jaguar (1993)

atari-jaguar-8.jpg

Csak nézzünk a képre: hány gomb van ezen az izén? És mekkora? És hova kell felnyúlni a d-padhoz? Bárki tervezte is ezt, gyűlölte a felhasználókat. Mindez 1993-ban, amikor a világ boldogabbik fele már sokkal letisztultabb, párgombos kontrollereket használt, amik nem néztek ki úgy, mint egy irodai telefon. És ebből a szörnyűségből egy Pro változat is készült, 3 helyett 6 akciógombbal. Nem csoda, hogy nem kellett a játékosoknak, és hozzájárult az Atari (második) hanyatlásához.

Power Glove (1989)

nintendopowerglove.jpg

„I love the Power Glove… it's so bad” – mondja a májer kiscsávó A varázsló című filmben, és mennyire igaza van. A film szemérmetlen Nintendo-reklám volt (olyan színészekkel, mint Christian Slater és Beau Bridges), aminek sztorija szerint otthonról elszökött gyerekek mérkőztek meg egy kaliforniai játékbajnokságon (spoiler: a májer kicsávót lenyomta a végén egy nem annyira májer mégkisebbcsávó), és közben mindenféle Nintendo-terméket mutattak fullban. Itt van a filmről egy több ponton is hangosanröhögős kritika, akit érdekel. A Mattel kontrollerkesztyűje meg olyan szarul működött, hogy a béna hardverek toposza lett azóta. Bár ugye láttuk már menő felhasználási módját is.

U-Force (1989) / Sega Activator (1993)

uforce.png

Nem, ez itt balra nem egy Halálcsillagon használt laptop, hanem egy másik NES-periféria, a Broderbund által gyártott U-Force. A mozgásérzékeléses irányítás egyik előfutára, de annyira előfutár, hogy gyakorlatilag nem is működött. Infravörös fényt használt, és a játékosnak a szenzoros felület előtt kellett mozgatnia a kezét, hogy történjen valami, de nem nagyon lehetett a reménytelen hadonászással elérni semmi érdemit. A NES-tulajdonosok, akik megvették, általában egyszer kipróbálták, aztán onnantól csak a port fogta, mert tényleg semmire nem volt jó. És akkor említsük meg vele párban a hasonló elven működő Sega Activatort is – ez egy nyolcszögletű keret volt, és a játékosnak ebből kiütve-rúgva lehetett elérni ugyanazokat az akciókat, amiket a sima kontroller gombjaival is elért, csak az Activator pontatlanabb volt.

View-Master Interactive Vision Television System (1988)

viewmaster-interactive-vision-wcontroller-l.jpg

Bíró úr, a védelem megtekintette ezt a konzolt és kontrollerét. A védelem visszavonul. Az amerikai View-Master Ideal Group nevű cég szörnyszülöttje, amire minimáljátékokkal kiegészített videokazetták formájában jelentek meg a játékok. Mind a hét (négy Szezám utca-, két Muppet Show- és egy Disney-játék). Egyáltalán, hogy kell ezt fogni? És a konzol is, uramatyám. Pont így képzelem a nyolcvanas évek síremlékét.

eDimensional Access Controller (2008)

access-controller-2lnv-800.jpg

Végy egy alap platformot, amire kedved szerint helyezheted fel a gombokat, joystickokat és d-padokat, és így a lehető legkényelmesebben, akárt egy kézzel játszhatsz! Olyan koncepció ez, ami elmondva jól hangozhat, de az eDimensional próbálkozásával a valóságban az derült ki, hogy egy jól kitalált ergonomikus célarchitektúra sokkal jobb, mint egy moduláris hardvernek nevezett Frankenstein-szörny.

Intel Wireless Series Gamepad (2000)

wireless-series-gamepad-2lnt-800.jpg

A drót nélküli gamepad nagy mutatvány volt, amikor ez megjelent, de az Intel patkó alakú kontrollere formatervezési zsákutcának bizonyult. A játékosok szeretnek „kapaszkodni” a kontrollerbe, így jellemző user error volt, hogy egyszerűen kettétörték a drága, drót nélküli cuccot. Valamelyik techshow-n nekem is alkalmam volt kipróbálni egy autóversenyes játékkal, pár perc után egy hevesebb mozdulattól reccsent egyet. Akkor letettem, és gyorsan eloldalogtam, hogy ne nálam adja meg magát végleg, és tegye fel a kezét, aki nem így tett volna a helyemben.

Atari Mindlink (1984)

mindlink.jpg

Egy kontroller, ami annyira rossz volt, hogy meg sem jelent. Oké, az mindenképpen az Atari javára írandó, hogy már több mint 30 éve azzal kísérletezett, hogy a játékosok miként irányíthatnák a játékokat a puszta gondolataik erejével. De a megvalósítás átverés volt: nem volt semmi tudati irányítás, a Mindlink a játékosok arcizmainak változását figyelte. A tesztek során sokan fejfájásról panaszkodtak, plusz ugyebár beütött a 83-as nagy videojátékkrach, ami igencsak érintette az Atarit – így végül a Mindlink-projekt hamar a süllyesztőbe került, elkészült prototípusai ma értékes ritkaságok.

ASCII Gamecube Keyboard Controller (2002)

05d270c28e19aa81cbe2038cc8a7f2b4.jpg

Ez a mutáns kimondottan a Phantasy Star Online-hoz született, mert abban sokat kellett gépelni. De könyörgöm, erre tényleg az a legjobb megoldás, hogy egy billentyűzet két végére rakunk egy-egy fél kontrollert? Vagy rajtam kívül mindenki szeret úgy játszani, mintha azt mutatná, hogy mekkora halat fogott a hétvégi horgásztúrán?

Persze lehetett volna még találni továbbiakat, nekem is van egy „futottak még” listám; Sega Saturn 3D kontroller, Intellivision kontroller, Atari 5200 kontrollere, Spacetech Spaceorb 360, Philips CD-I kontroller, és persze a különféle Wii-kiegészítők környékén is érdemes körülnézni. De inkább átadom a szót nektek, kommentekbe jöhetnek tőletek is rossz kontrollerek.

35 komment

Címkék: kontroller toplista

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr277186597

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bbandi 2015.02.18. 18:19:15

Bár sose játszottam vele, de mindig fura volt az N64 "itt a harmadik kezeddel fogdd" kontrollere.

Wertzui 2015.02.18. 19:20:56

@Wertzui:

12:02-től jönnek az igazán brutális joyok.

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2015.02.18. 19:33:02

(18+)
Csak nekem tűnik úgy, hogy az Intel Wireless S. Gamepad, leginkább egy remek, ergonómikus tervezésű, two way, vibrátorra hasonlít?

Disclaimer:
Persze, soha nem láttam még ilyet, csak tippeltem. :P

BobaFett 2015.02.18. 19:45:07

BTW, nekem az xbox nagy kontrollere baromira bejött. Olyannyira hogy amikor egyszer el kellet adnom a gépet, majd később vettem egy másikat amihez már kicsi járt, mindent megtettem, hogy eltudjam cserélni egy nagyra. szerencsére sikerült is.

7roller 2015.02.18. 19:49:05

@Skulo: sztem nem hasonlit ra. nekem is a szomszed mondta am!4

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2015.02.18. 20:15:13

nekem a rez vibrátora tetszik.

Bobby Newmark 2015.02.18. 20:36:50

Ez volt nagyon borzalmas C64-en:
upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4b/QuickShot_QS-129F.JPG

Volt egy másik, amiről úgy tűnik az egész interneten nincs kép. Ilyen hülye kobra alakja volt, a nyakát kellett szorongatni _bal_ kézzel és volt egy ravasz jellegű gomb mutatóujjnál, a tetején meg egy kisebb, kényelmetlen kar (asszem piros, mint a gomb), ami ténylegesen a kar volt. Nem volt talpa, ilyen két kézzel tartós dolog volt. Rettenetes.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2015.02.18. 22:22:34

A View Master Interactive rendszer mellett más, VHS kazettát igénylő hardverekről, pl. az úrhajó alakú lightgun + kazettás játék kombinációjáról, a Captain Power Power Jet XT-7 is megemlékeztem korábban :D

retemu.blog.hu/2013/12/01/hardvermorzsa-_jatekok_vhs_kazettan

(kicsit rosszul tördelt a bejegyzés, mert még a régi blogsablonnal íródott).

Rainse · http://bugnews.blog.hu 2015.02.19. 07:04:40

Szerintem a patkó alakú az egy WC ülőke! XD

Komojtalan 2015.02.19. 08:19:52

Valaki próbált még rajtam kívül Spectrum billentyűzeten Interface2 vagy Cursor joystickként játszani :-)? Na az a borzalmas, pedig ugye akkor még kicsi kezem is volt, na nem mintha most nagy volna. Bónuszként az IF2 67890 (fel, le, balra, jobbra, tűz) volt, a cursor meg 67580 :-), tehát még az ujjak sem stimmeltek. Cursorral kezdtem és összevissza nyomkodtam :-), aztán meglett a Splat! nevű játék és pár óra alatt megtanultam a cursort. Pont erre találhatták ki :-), a pályán vannak akadályok és a pálya 4 irányban mozog alattunk, az akadályok persze szorítanak a falhoz, gyorsan ki kell kerülni őket. Spectrumhoz ugyan később lett joystickem, de gyakorlatilag soha nem használtam, ezért amikor C64 csere lett tanulhattam azzal is játszani.

killerbee 2015.02.19. 09:24:30

Nálam a Tony Hawk skate controller és az Xbox Wireless Speed wheel viszik a pálmát, kb egyszer lett használva mindkettő. Amúgy az Xbox S-es kontroller volt az első amitől nem volt permanens ínyhüvely gyulladásom, szóval azóta szép az élet. Bezzeg a Saturn/Dreamcast joypadok. Egyébként a Dreamshez adott analóg pad szerintem rendben volt. És persze a best ever controller a Guitar Herohoz a gitár.

killerbee 2015.02.19. 09:26:24

@killerbee: NiGHTs-hoz na, nem Dreamshez. (futottak még kategória Saturn 3d kontrollere)

Majdénmegmondom 2015.02.19. 12:05:16

Hatalmas kezem van (egy kézzel felveszem a kosárlabdát), ezért mindig sok bajom volt a kontrollerekkel (de egeret sem találok megfelelőt). A sokak által istenített Gamecube és Dreamcast irányítóktól fél óra után megfájdult a kezem. A "Bighand" Xbox kontroller egész jó volt, csak a rossz anyaghasználatért nem kap tőlem 10-est.

Trejo 2015.02.19. 14:34:19

A Nintendo alapgép szögletes kontrollere is gyilkos volt, pár óra játék után teljesen kicsinálta hősünk kezét.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2015.02.19. 15:14:57

@AdmiralKex: Az bizony, kellett hozzá videókazetta, azon volt a játék. 20-30 perc, és végigvitted az akciójátékot, amiben lövöldözni kellett a soha nem változó irányból támadó ellenfelekre, akik mindig ugyanakkor jöttek :D
Lásd fentebb, linkeltem is a válogatást az ilyen játokokból.

ZakMcKracken 2015.02.19. 16:12:44

@Wertzui:

Így se játszottatok még Doom-ot. Annyi szent:)

www.youtube.com/watch?v=vI7tWd7B3iI

2 kezes 4 toaster-re:DDDDDDD

Nbl 2015.02.19. 16:29:18

Mondjuk ami sztem az összes konzolgyártó szégyene, h a legtöbb játéktípusra még mindig a billentyűzet+egér kombó a legjobb kontroller, főleg az fps, 3rd ps típusúakhoz.

Holnap Kapitány · http://iloveyouso.blog.hu 2015.02.20. 08:24:06

Nem igaz szerintem, hogy egy kontrollertől "nem várunk el sokat" -- nagyon sokat várunk el tőle, csak éppen azt feltűnés nélkül kell teljesítenie. A kontroller tervezése központi része a konzolok tervezésének, a gyártók évekig dolgoznak rajta, a kiemelt fejlesztő stúdióik bevonásával. Ráadásul a kontroller abszolút emblematikus eszköz, lásd pl. az xbox360 kontrollert: éveken keresztül minden fejlesztő annak a használatával demózta a termékeit termékeit minden fórumon, és nem csak a krossz-platform cuccokat, hanem sokszor a pc-only cuccokat is. Az utolsó Gamecube izé tényleg vicces, szerintem simán mellé lehetne tenni PC gamer keyboardok tucatjait, amik ugyanezt a küldetést próbálják teljesíteni, többnyire felemás eredményekkel.

Huffnágel Pista · http://www.huffnagelpista.com 2015.02.20. 10:11:57

@Hippi Kriszta:

Korunkban, amikor Férfi tudósok már sertésbélből is képesek működő vaginát készíteni, és egy lassan egy éves hír szerint hamarosan vesét is nyomtathatunk otthonunk négy fala között 3D printerünk segítségével, joggal merül fel kedves olvasónkban a kérdés: Hol vannak már a természethű bionikus szeretők?

huffnagel.blog.hu/2015/02/20/szex_es_szerelem_a_robotok_koraban

A_G_A 2015.02.20. 23:07:28

@Bobby Newmark: Az a kobra alakú kéziJoy nem is volt olyan rossz. Egyik ismerős nagyon hatékonyan tudta használni, sokkal gyorsabban adta be a kombókat pl. az Inter Karatéban mint mi. A Last Ninja, vagy az Usagi Yoimbo nyakatekert mozdulatairól nem is beszélve.
Pár éve valami hasonló ujjegérrel próbálkozott egy cég, vagyis egy gyűrűszerűen felvehető trackballel. Mindenki kényelmesnek és hatékonynak mondta, a legnagyobb baja, hogy egy ordenáré vezeték lógott ki belőle. Miért nem készítettek vezeték nélkülit az érthetetlen.

@Majdénmegmondom: Ismerős dolog ;) Sok átlagcuccal gondom van, egeret mégis sikerül találni. A lényeg, hogy magas legyen a hasa, illetve meg lehet tanulni a clawgripet palmgrip helyett, amikor nem könyökből mozgatod az egeret, csak csuklóból, illetve az ujjaid hegyével. A tenyérrész meg fekszik az egér mögött. Ez úgyis pontosabb és hatékonyabb.

karakter222 2015.02.20. 23:56:21

Nem most terveznek kiadni egy kontrollert amit a nők úgy használhatnak, hogy felhelyezik a hüvelyükbe?

Bobby Newmark 2015.02.25. 14:32:58

@A_G_A: Ha jól rémlik, abban "nagy" mikrokapcsolók voltak, piros meg kék színűek, olyan ~15x8x5 milli saccra, a kis fekete ~8x4x3mm helyett. Azok masszívabb, tartósabb fémlapocskákkal készültek, jobban bírták. De persze azok is törtek, különben nem rémlene, hogy hogy néz ki. :)
Meg akkor ez azt is jelenti, hogy használtuk, annak ellenére, hogy hülye formája volt.
De lehet, hogy keverem egy másik joyyal. Másik fajtában is volt "nagy" mikrokapcsoló, meg az első PCs joyomban is (annak ilyen átlátszó alsó része volt, látszott minden).

Az a D-pados két kézzel szorongatós joy, amelyikről a képet linkeltem... na az nem romlott el. :P

gummiklinik (törölt) 2015.03.07. 12:48:36

Nem értem, hogy jön ide a Saturn 3D Pad, ami az egyik legjobb kontroller volt akkor.
www.youtube.com/watch?v=PThsbn1bCFU

A_G_A 2015.03.08. 03:31:49

@gummiklinik: Mennyire rohadt mocskosak azok a kontrollerek. Videókészítés előtt lemoshatta volna őket.

gummiklinik (törölt) 2015.03.08. 12:13:10

@A_G_A: Futószalagon gyátják a műsort, nem nagyon van rá idő, meg amúgy sem unboxing video.

Puskás Ferenc 2016.10.31. 14:56:13

húha,így végignézve a kategóriát eléggé sok fing joystick készült. bár ez is bekerülhetett volna:good-evil.net/wp-content/uploads/extra/gamehunt/super%20scope%206.jpg
süti beállítások módosítása