HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Világháború a gémervilágban

2014.09.15. 10:34 Stöki

Az elmúlt hetekre sokáig emlékeznek majd a videojáték-ipar krónikásai, de a történteknek általános sajtótörténeti jelentősége is lehet; biztosan születik majd erről az egészről pár szakdolgozat, miután lecsillapodtak a hullámok. Ritka ugyanis, hogy újságírók/bloggerek és olvasóik/kommentelőik vívnak kontinenseken átívelő virtuális háborút. A hadviselés eszköze persze főleg a szájkarate és a moderálás, mint minden flémben, ennek ellenére baromi érdekes az egész (már csak a mérete és a következményei miatt is), és itthon nem nagyon találtam még róla nagyobb összefoglalót. Hát most akkor lesz (bár nehéz pár ezer karakterbe összesűríteni az egészet, itt-ott szükségszerűen kihagyok kevésbé fontos részleteket). Természetesen a GamerGate-botrányról van szó. (Előre szólok, hosszú lesz. A tl;dr-betegségben szenvedőktől most el is köszönök, és hogy ne érezzék, hogy hiába kattintottak, kapnak egy cicát.)

1409767571-GamerGate.png

A botrány neve valójában #GamerGate, mert ez a hashtag neve, ami alatt az ügy támogatói megnyilvánulnak. Az ügy pedig részben a videojáték-sajtó korrumpálásáról szól, részben a nők szerepéről a játékiparban, de leginkább arról, hogy ma már rohadtul máshogy fest az egész szcéna, mint tíz vagy akár öt éve.

A GamerGate még július végén-augusztus elején robbant, és egy indie fejlesztő, bizonyos Zoe Quinn volt a kezdeti események középpontjában. A bilit Quinn volt pasija borította, aki a neten teregette ki kapcsolatuk szennyesét, és azt állította, hogy a nő többször megcsalta őt, többek között a Kotaku egyik újságírójával. A sztori felkerült a Redditre és az internet segglyukaként is emlegetett 4chanre is. A posztnak volt egy olyan olvasata is, hogy Quinn érdekből feküdt le az újságíróval, hogy Depression Quest című játéka jó kritikát kapjon, és erre elszabadult a pokol, ami azóta is újabb bugyrokat mutat meg magából.

quinn_3031105b.jpg

Az egyik ilyen bugyor a nőgyűlölet. Quinn hamar a trollok céltáblájára került, és kapott bőven olyan szexista üzeneteket, amik női mivoltában alázták meg őt. Ezt persze többen nehezményezték, többek között a videojátékokkal is foglalkozó feminista aktivista, Anita Sarkeesian. Ő már régóta többek begyében volt (korábban készült egy olyan játék is, aminek egyetlen célja Sarkeesian hülyére verése), és azzal, hogy megvédte Quinnt, magára vonta a célkeresztet. Ő, ha lehet, még durvább üzeneteket kapott, mint a pasiját megcsaló fejlesztőnő, olyan konkrét fenyegetéseket is, hogy átmenetileg elköltözött otthonról. Olyan hírességek álltak ki mellette, mint Joss Whedon és Wil Wheaton, a fenyegetések pedig az FBI onlinezaklatás-szakértőinek figyelmét is felkeltették, és ők is beszálltak a buliba (nem a bullyba). A #Gamergate hashtagelőinek egy része próbálta elbagatellizálni az antifeminista megnyilvánulásokat mondván, a játéksajtó ezzel akarja elvonni a figyelmet a valódi probléma, a korrupt újságírók elől, de aki követte a sztorit, az nehezen tagadhatja, hogy ennek a forradalomnak a legocsmányabb trollhörgés volt a háttérzenéje.

sarkees.png

A Kotaku hamar reagált Quinn exének vádjaira, és tisztázta újságíróját (aki, miután összejött Quinnel, annak egy játékáról sem írt kritikát). De ez már nem segített, és miért is segített volna: a #GamerGate mozgalom ezerszám szerezte a híveit több országban (persze főleg angol nyelvterületen), és korrupciót kiáltott. Nyilvánvaló volt, hogy mély és régi sebek szakadnak most fel. Az első világháború sem azért tört ki, mert megölték Ferenc Ferdinándot, hanem az előtte évtizedekig gyülemlő nemzetiségi és nagyhatalmi ellentétek miatt, csak kellett egy jó ürügy. A GamerGate-nek a Zoe Quinn-ügy volt a Szarajevója. És lehet, hogy Quinn-nél éppen rendben voltak a dolgok (bár nem kevesen vannak, akik ma is kétlik ezt), de a múltban annyiszor derültek ki már mocskos részletek a játéksajtó működéséről. Például 2004-ben, amikor az év egyik legrosszabb játéka és legnagyobb csalódása, Driv3r olyan 9/10-es kritikákat kapott néhány brit laptól, amit már nem lehetett elfedni az „ízlések és pofonok” közhellyel. Vagy 2007-ben, amikor a GameSpot egyik szerkesztőjét kirúgták, mert lehúzta a Kane & Lynch: Dean Ment, miközben a játék kiadója épp egy kisebb vagyont költött el hirdetésre az oldalon (a szerkesztőt többen követték, és megcsinálták a Giant Bombot). És ott van  általában is a visszatérő vád, ami az elmúlt években (és részben az indie szcéna erősödésével párhuzamosan) egyre többször tért vissza: az újságírók túlságosan összemelegedtek a fejlesztőkkel és a kiadókkal. Ez olyan vád, amire figyelni kell, amit meg kell hallani még a trollzajon keresztül is – de ezt több nagy játékportál nem tette meg (a Kotaku például eddig az újságíróját tisztázó cikken kívül csak egyetlen nagyobb anyagot szentelt az ügynek, egy szerkesztői jegyzetet, aminek nagyjából az a mondanivalója, hogy „nincs itt semmi látnivaló”). Sajnos voltak olyan oldalak, amiket olvasva úgy tűnt, tényleg a szexista szálon való rugózással akarják megúszni azt, hogy súlyosabb problémákról kelljen beszélni.

Mostanra teljesen elmérgesedett az ügy. A Fez fejlesztőjét, Phil Fisht, illetve a Polytron stúdiót például hackertámadás érte, aminek révén nyilvánossá vált egy csomó belső dokumentum, többek között olyanok, amik arra utalnak, hogy amikor a Fez elnyerte a 2011-es IndieCade verseny fődíját, a játék befektetői is a zsűriben voltak. De a felpaprikázott gémerek a hackelés mellett törvényes eszközökkel is harcolnak, a legújabb az, hogy emaileket írogatnak az általuk kifogásolt portálok hirdetőinek és befektetőinek.

GamerGateRage.png

A szembenálló felek kommunikációja ugyanakkor egyre szélsőségesebb és túlzóbb, tele igazságtalan általánosításokkal. Sorra jelennek meg például azok a cikkek, amik a „gémer” mint identitás halálát vezetik le, a másik oldalon pedig egyre többen vizionálják a most ismert videojátékos újságírás végét. Persze bődületes baromság mindkét állítás. A „gémer” szó valaha aránylag jól körülírt egy réteget, de ma a játékosok tábora egyre heterogénebb (sőt a játékfejlesztőké is), amit tapasztalunk, az nem a gémerfogalom vége, hanem a kitágulása sőt kiteljesedése. Persze ez sokaknak nem tetszik; aki nem elég nyitott, annak frusztráló lehet, hogy most már videojáték a Kim Kardashian Hollywood is, nemcsak a Skyrim. A játéksajtó halála pedig nyilván hülyeség, pár mérges nörd miatt nem fog megszűnni a Gamespot, de még pár tízezer miatt sem, mert bőven maradnak olvasói. Egyébként is káros az a hozzáállás, hogy pár férges alma miatt vágjuk ki az egész almafát. Vajon mihez kezdenének azok, akik ezt kívánják, ha tényleg lehúzná a rolót a Kotaku meg a többi nagy portál? Kit szidnának ezután? Vagy a trollforradalom felfalná saját gyermekeit? (Mondjuk azt megnézném, egy XXL-es popcornnal a kezemben.)

[Intermezzo: A GamerGate egyik sajátossága, hogy magukról a játékokról nem nagyon esik szó. Pedig a már említett Depression Questet például érdemes megnézni: egy nyomasztó szöveges kalandjáték, ami a depresszióra hívja fel a figyelmet korlátozott választási lehetőségekkel, inkább a művészi mondanivalóra, mint a játékélményre koncentrálva. Különleges kísérlet, aminek van világos koncepciója, műfaja, eszközei – egy videojáték. Igen, ez is. És akkor már a Fezre is kitérnék: én láttam az IndieCade-felhozatalt több évben is (az E3-ra mindig kihozzák), Phil Fisht pedig megnyilvánulásai alapján az egyik legellenszenvesebb fejlesztőnek tartom, mégis azt mondom, hogy a Fez teljesen megérdemelten volt az év indie játéka a megjelenésekor. Persze a kiszivárgott zsűrilista nagyon rosszul fest (már ha tényleg igaz) – nem hittem volna, hogy valaha Kósáné Kovács Magdát fogom idézni a blogban, de nem elég tisztességesnek lenni, annak is kell látszani. A Fez csodálatos játék, de ebben a sztoriban egy nagy lecke az indie fejlesztőknek.]

Gamergate7.jpg

A körülményeket látva szinte meglepő, hogy ez a mindkét oldalról elcseszett háború eredményeket szült. Pedig bizonyos értelemben a háború célt ért, például:

  • Az Escapist új etikai kódexet ír az újságíróinak.
  • A Kotaku megtiltotta szerzőinek, hogy a Patreon rendszeren keresztül támogassanak indie fejlesztőket, illetve csak nagyon indokolt esetben tehetik ezt (pl. akkor, ha egy játékhoz előbb jutnak hozzá így).
  • Így tett a Polygon is.
  • Fejlesztők és más piaci szereplők nyílt levélben álltak ki a gyűlöletmentes párbeszédért, több ezren írták már alá.
  • Az elégedetlen játékosok egy csoportja saját játékoldalakat indított. A legnagyobb ilyen a brit Games Nosh – ami persze érezhetően elfogult GamerGate-ügyben, de azért jó, hogy az érintettek kommentek mellett cikkekbe is ölnek kreatív energiát. Mondjuk az vicces lesz, amikor megtapasztalják ők is azt a fajta összefonódást, amit kritizálnak.
  • A 4chan értelmesebb része – válaszul a közösséget ért vádakra – nagyobb pénzzel támogatott egy, a női játékfejlesztés köré épülő jótékony crowdfunding projektet (bár ezt is részben trollkodásból tették, lásd a második kommentet).

casual-gamer-300x228.jpeg

Meggyőződésem, hogy Magyarországról, az itteni kulturális kontextusból nézve a GamerGate-et nem tudjuk százszázalékosan megérteni, és ezért eleve necces százszázalékosan támogatni valamelyik oldalt. De persze azért van véleményem. :) És éppen az, hogy aki bármelyik oldal mellé áll, aki beáll a sorba lekezelni a gémereket vagy ekézni a nagy korrupt játéksajtót, az hibát követ el – és ez a benyomásom minden egyes cikkel erősebb, amit a GamerGate-ről olvasok, sokszor tele gyanús forrásokkal, mindkét oldalon manipulált hivatkozásokkal és félremagyarázható részletekkel. És mindeközben az az érzésem, hogy csak kis nyitottság kellene mindkét oldalon. A sajtóban – már akinek inge – elzárkózás helyett önvizsgálat és kibeszélés. A gémereknek pedig azt kell belátniuk, hogy a videojáték, illetve maga a gémer ma már kevésbé exkluzív fogalom, mint régen, amikor definíció szerint minden jobb volt.

És még egy nagy feladatuk van a GamerGate elvakultabb harcosainak. Meg kell barátkozniuk a gondolattal, hogy az, amit esetleg összefonódásnak gondolnak, általában csak jó munkakapcsolat. Nagyon gyakran elhivatott gémerek ülnek a kiadók, de pláne a fejlesztőstúdiók marketingrészlegeiben is, könnyen találni szinte mindenkivel közös témát, interjúk és handsonok során kialakulhatnak haveri viszonyok. Egy bizonyos mértékig ez teljesen normális, sőt a kiépült bizalom a munkát segíti (mint ahogy bármelyik szaksajtónak hasonló módon megvannak a kapcsolatai, forrásai abban a szektorban, amiről tudósít). Persze van úgy, hogy az embernél bepróbálkoznak, én is tapasztaltam már ilyet. Pár példa nevek említése nélkül:

  • Egy laptulajdonos az egyik játéknál (aminek forgalmazója is volt) jelezte, hogy nem baj, ha jó értékelést kap. (Nem kapott, mert a játék szar volt.)
  • Egyszer egy magyar fejlesztőcsapat játékáról írtam, és a kritikám elment nekik ellenőrzésre (hogy a tények stimmelnek-e, minden nevet jól írtam, stb.). A cikk tartalmában is változtatva jött vissza, többek között a végszót írták át, sokkal pozitívabb kicsengésre. (Persze a főszerkesztő nem engedett, eredeti formában ment le a cikk.)
  • Szerkesztőként volt már olyan, hogy egy sajtós akkor akart csak odaadni egy játékot tesztelésre, ha XY-nal íratom a kritikát. (Ebbe soha nem mentem bele.)

Ilyen fajta nyomás tehát van, kár lenne tagadni, de valamirevaló sajtótermék ennek ellenáll. Biztos vagyok benne, hogy az angolszász sajtóban (ahol nagyobb a tét, mint nálunk) még nagyobb ez a nyomás, és vannak, akik korrumpálódnak. De abban is biztos vagyok, hogy ezek a korrupt emberek nem a többséget képviselik.

Kommentek, mint mindig, jöhetnek. Ideológiai alapon nem fogok moderálni, ezt megígérem.

(UPDATE: Úgy tűnik, a Gamestarral egyszerre jutott eszünkbe a téma, ők is ma írtak a GamerGate-ről.)

153 komment

Címkék: botrány gémer játék és kultúra gamergate játéksajtó

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr786698853

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Holnap Kapitány · http://iloveyouso.blog.hu 2014.09.15. 18:21:31

@Stöki: >>"Van elég amatőr, aki lelkesedésből, ingyen és őszintén legyártja azt a minőséget, amit a profi újságíró" vs. "Szerintem nincs elég ilyen amatőr. Mert aki elég jó, azt beszívja a média, vagy legalábbis elég sokat közülük."

Azért nem ártana egy kicsit jobban csípkednie magát annak, aki újságíróként tényleg meg szeretne élni ebből, mert a műkedvelők sokszor valóban olyan blogokat és egyebeket produkálnak, amelyek simán konkurálnak a "hivatalos" sajtóval.

Persze, ez nem csak a játékiparra igaz, ez teljesen általános jelenség a médiában. De ezen a terepen (és főleg Magyarországon!!) sokszor annyira gyermeteg a "hivatalos" sajtó színvonala, hogy tényleg gyakran felmerül a kérdés: erre, ennyiért mi szükség? A piac pont erről szól, meg is oldja a helyzetet...

Holnap Kapitány · http://iloveyouso.blog.hu 2014.09.15. 18:28:32

Ja, még annyit: szuper, hogy a Gamestar is a gamergate-ről ír. Biztos nagyon hiteles. Én a legutóbbi, szép zöldre festett számukat például azért nem vettem meg, mert valahogy nem volt kedvem cikkeknek álcázott fizetett hírdetéseket olvasni. (Ha más van benne, világosítsatok fel!)

vuvuzela importőr 2014.09.15. 18:37:25

Amióta angry birds meg ilyenek vannak, a gamer szó már nem igazán jelent semmit. A női játékfejlesztés, hát, nem tudom milyen lehet. Esetleg olyan mint a katolikus, vagy cigány játékfejlesztés. :)

algi80 2014.09.15. 18:40:54

@Sergei Alexis: - Gratulálok, ha te elhiszed azt, amit egy nőről az ex-pasija mond.

- Látom, te se nézted meg Sarkeesian videóit, mert akkor nem írnál ilyen hülyeséget. Engem egyébként az győzött meg végleg az igazáról, amikor a kritikusai képtelenek voltak észérveket felhozni, és kimerültek abban, hogy félrereprezentálták az üzenetét.

Kültag 2014.09.15. 18:50:47

Nagyjából egyszerre kezdtem játszani a Test Drive Unlimited 2-vel és a Need for Speed Shift 2 Unleashed-del. Mindkettő kiváló program lett volna, de mindkettő élvezhetetlen volt ugyanazon ok miatt: nem lehetett vezetni az autókat. Nem "béna" volt a fizikai modell, hanem használhatatlan. Mindkét esetben beírtam gugliba, hogy "(játéknév) review", hátha rosszul csinálok valamit, és azt találtam, hogy a profi újságírók 2-3 oldalas cikkben végigviszik a szokásost, és valahol egy mondat felében leírják, hogy ja, vezetni, azt nehéz, fura, inkonzisztens, meg ilyen lehelet finom jelzőket. Ahelyett, hogy az első és az utolsó bekezdésben nagy, piros, villogó betűkkel írták volna, hogy ebben a játékban minden jármű úgy viselkedik, mint egy félig töltött tartálykamion, és 4/10-et adtak volna rá mondván, hogy az előbbi miatt nem is számít az egyébként magas színvonalú csillogás. Ezek után mit gondoljak a profi játék újságírásról? Ez nem korrupció, vagy legalábbis nem szervezett, egyszerűen csak nem áll rá a kezük, hogy lehúzzák azt, akitől a szakmájuk függ. De akkor mi értelme? Az, hogy felsorol 10 autót a játékból és pozitívum gyanánt leírja, hogy mit változtattak az előző részhez képest, amivel egyébként nem is játszottam? A Metacriticen a játékos hozzászólások az informatívak, ott ha 100 értékelésből 20-ban (vagy mint ezeknél, annál többen) leírják, hogy ja, kanyarodni azt ne akarj, akkor tudom, hogy nem kell a játék, mert csak felhúznám magam rajta, és csak a szívem fájna, hogy pedig milyen jó az autóválaszték, meg a grafika.

A feministázás/hülye3,14csázás meg még sose vezetett semmi konstruktívra. Én őrülnék neki, ha több női vonás jelenne meg a játékokban, már ha továbbra is lenne lehetőségem sorozatlövő rakétavetővel lángoló húscafatokra lőni a gonosz zombialieneket, ergo továbbra is alkalmasak maradnának arra, hogy 100%-osan elszakadjak a dolgos valóságtól arra a pár órára.

Szbzsolt 2014.09.15. 18:52:58

@miguel_: Azért a 10-es skála 6-ös fölötti része, az én szememben, nem az összefonódás miatt van (bár én nem voltam játékújságíró). Szimplán azért, mert ami annyira szar, az vagy elbukik már a fejlesztés-kiadás során, vagy a teszt során. Vagy ha még a teszt is megvan, akkor a szerkesztés során:
"Hmmm. miről is olvasnának szívesebben az olvasók? A legújabb Blizzard játékról, vagy erről a f*sról, ami a 2 pontot se érte el." Na ebben az esetben mi lesz a döntés?

Amúgy emlékeim szerint régen a Gamestartban voltak olyan cikkek, amik kifejezetten az ilyen minősíthetetlen játékokat mutatták be, és ott volt bőven 6 alatti pont.

Amúgy biztos van valami presszionálás, de egy magasan pontozott teszt csak ronthat a helyzeten. Asszem Wolf Gábor fogalmazta meg valahogy így: Semmi nem tud hamarabb bedöntei egy rossz terméket, mint egy jó reklám.
Lefordítom: Ha egy magas pontszámú teszt miatt sokan megveszik, vagy -khm- "kipróbálják a teljes értékű demót", és a játék szar, de nagyon, akkor abból biza sértődés lesz, és vendetta. Az a cég, ilyen néven többet már ne is nagyon akarjon később fejleszteni.
Picit. Picit ér polírozni :)

Sergei Alexis 2014.09.15. 18:58:10

@algi80:

-Gratulálok, ha a négyből kettő elismerte, de te még mindig elhiszed, hogy valójában nem is igaz egyik sem.

-www.youtube.com/watch?v=x9_MVPq1SJY

vargatom 2014.09.15. 19:05:40

Aki profi színvonalú blogot meg YT csatornát tud csinálni, az egy pár éven belül abból is fog megélni, azaz megszűnik amatőrnek lenni - és onnantól ugyanúgy célpont lesz a korrumpáláshoz.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2014.09.15. 19:07:55

@Bobby Newmark: Ebben teljesen igazad van. Viszont a "gameplayre nyomott kommentár X részen keresztül" nem újságírás - bár kétségtelen, hogy részben kiváltja azt.

Bobby Newmark 2014.09.15. 19:43:17

@Stöki: Persze, aláírom. Meg a fejlesztők céljait és hozzáállását sem kapom meg, mint mondjuk egy interjúból.

Szigorúan a magam szempontjából értékelve mondtam ezt, és engem maximum a figyelemfelkeltés+minimál infó része érint, leírás, értékelés, egyebek nem nagyon.

Hozzáteszem, hogy a gameplay videót sem VÉGIGnézem, hanem ráklikkelek jútúbon a 6. részre, belenézek a videóba 5x10 másodpercet, és eldöntöm, hogy kell-e. Kb papíros párhuzammal: végiglapozom az újságot, megnézem a képeket, meg elolvasom a bevezetőt.
Kb ennyi elég, hogy eldöntsem, érdekel-e, és igazából papíros formában is mindig is elég volt...

Arra meg aztán végképp nincs szükségem már, ami a CoV eleje volt leírás címen, hogy "NEW GAME - hát itten bizonyára valami nagyon nagyon fura dolog van, nem is merek ráklikkelni; LOAD GAME - (hasonló magasröptú modoros vicceskedés)"..., stb.

Komojtalan 2014.09.15. 19:56:55

@miguel_: Azért egy gazdasági újságírás picit komolyabb, mint egy játék és ott is a fele újság arról szól amit a benne szereplők el akarnak hitetni. Játéknál mivel több a szubjektív elem fokozottabban igaz lehet. Nem hiszem el, hogy minden játékot az játszott végig aki írta. Felment a netre, gyors fordítás, kész a cikk, jó esetben kipróbálta legalább az elejét. Van az Indexen sok szavazás, én szívfájdalom nélkül adok egyest is ha annyira nem tetszik amiről épp szavazni kell, épp a 10 -es a ritka tőlem. De ha sok lenne az egyes ki a fene hirdetne, kitől lehetne infókat szerezni? Valamiért az emberek nem szeretik ha leszólják amit csinálnak, akár igaz, akár nem. Ezért tulajdonképp az 1-10 rendszer az újságban 7-10 -et jelent és 4 egységnél nehezebb differenciálni. Egész egyszerűen meguntam, hogy az olvasókat hülyének nézzék, inkább próbálok független forrást keresni, a legfüggetlenebb pedig én vagyok. Beírom: X játék gameplay. Ha 5-10 perc alatt nem fogott meg valami, akkor nem is érdekel. Sajnos ez van, így kell játékot írni.

Holnap Kapitány · http://iloveyouso.blog.hu 2014.09.15. 19:57:09

@Stöki: erről van szó például, mint olyan fansite-ról, ami köröket fut a "szaksajtó" jó része körül: www.nintendojo.com/

Holnap Kapitány · http://iloveyouso.blog.hu 2014.09.15. 20:01:50

@Komojtalan: természetesen az esetek jó részében nem is játsszák végig, ez nyílt titok. És persze a végigjátszás is csak a minimum minimuma lenne ahhoz, hogy hiteles recenziót lehessen írni a játékról.

Azzal nem értek egyet, hogy a "gazdasági újságírás" (bármit jelentsen ez) komolyabb lenne, mint a videojáték-újságírás. Mindkettőben van jó sok gagyi (lásd a színes menedzsermagazinokat), és jóval kevesebb értékes.

victor vacendak 2014.09.15. 20:16:46

@Stöki: "Ez kemény. Gondolom, nem akarod elárulni, ki volt."

Ha komolyan érdekel, akkor privátban, legfeljebb. Mert lehet, hogy ismered...

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2014.09.15. 20:31:02

@victor vacendak: Közben összeraktam. Csak nehezen hiszem el róla, nem ilyennek ismerem.

7roller 2014.09.15. 20:48:29

félig off:

15 év után: r.i.p. hardwired.hu :(

"Kedves HARDWiRED olvasók!

A mezítelenre vetkőztetett rendszergazdát jelenleg is hátsó fertályi
kezelésben részesítik az ogre ajtónállók, mert baszott ránézni a
frissítéseket futtató scripre… Szóval volt egy betörés, ami érinthette
az adatbázisunkat. Sajnos a kód már nagyon régi volt (10+ éves...),
ebből kifolyólag csupán md5 hashelve voltak a jelszavak. Semmi só, semmi
bcrypt, úgyhogy aki több accounthoz is ugyanazt a jelszót használta
mielőbb találjon ki valami frappánsat, különben minden dömperes-
meztelenkedős képe garantáltan a neten fog visszaköszönni.

Mire változtassa? Hát ilyenre vagy ilyenre:
www.schneier.com/blog/archives/2014/03/choosing_secure_1.html
www.youtube.com/watch?v=USMd3swFZp4

Még egy dolog. Megígérhetjük, hogy a szőrmadarakat nem tiltjuk le az
epertortáról, a piros ruhás jencibéka ninja hadtest véletlenszerűen fog
csapásmérő támadásokat intézni minden virtuális cukrászda ellen, a
kafaröfik pedig tanzanit kövekkel kirakott Porsche napszemüvegben,
forgalommal szembe száguldozva fogják uralmuk alá hajtani a belváros sikátorait.

Mint azt tapasztalhattátok az elmúlt években a hírek elapadtak. Ennek
számos oka volt... de ez senkit nem érdekel, úgyhogy

ÁÁááááá, bezártuk az oldalt. Ennyi.

Blablalblalblabbbblaaa...

Szevasztok!

UI.: Ezen a domainen a jövőben felbukkanhatnak különféle kisérleti projektek (pl. szekszszájtok)."

molnibalage 2014.09.15. 20:51:41

@Stöki: Én bármelyik kedvenc játokmról is írnék kritikát a szar részeit bizony attól még kőkeményen említeném. A Falcon 4.0 és utódai és a Gothic 1-3 is a szívem csüke, de attól még írnék róluk olyat, hogy abban nem lenne sok köszönet annak ellenére, hogy számomra feledhetetlen alkotások.

Könyveslány 2014.09.15. 21:02:02

Ellenkező példa is van. A Gurunál (szeretem a Gurut, Guru, Guru!) lehúztak egy orosz játékot 60%-ra, és őszintén megírták, hogy szarfos. Aztán egy év múlva kijött mellékletként, hogy itt van ez a Buka stúdiós játék, alapvetően nem is olyan rossz :)))))

A_G_A 2014.09.15. 22:02:09

Jelenlegi gamersajtó nálam a hungamer.net
Napi többszöri frissítés, semmiféle buta sallang.

Talán még a gamekapocs, vagy egyéb bloggerek, de a „nagyok” közül egyik sem érdekel.
Ahogy a Gamer–Gate sem.

Apropó, a c64.hardwired.hu-t letükrözné valaki mielőtt elveszik az éterben?

vargatom 2014.09.15. 22:17:17

@Bobby Newmark: Azért az sztem nyilvánvaló, hogy a CoV csak abban a korban működött - de akkor nagyon jól :) - amikor mindenki időmilliomos volt internet hiányában, és eleve hosszadalmas meló volt bármilyen stuffot megszerezni. Az Amigás cikkeknél meg ugye az játszott be, hogy a legtöbb embernek szinte elérhetetlen volt, főleg tizenévesen (hát még egy VGA-s PC) és azért CoVboy a tetejébe nagyon olvasmányosan és humorosan írt, pár cikkét a mai napig végig lehet röhögni, hiába változott a humor is. Na meg alternatíva is mennyi volt, 1-2 másik újság és kész?

Ma meg számtalan csatornán verseng a figyelmünkért a mérhetetlen mennyiségű és azonnal elérhető tartalom, és többségünk legalább dolgozó ember, de sokaknak már családja, gyereke is van. Tippelni se merem a szorzót, hogy mekkorát bővült a lehetőségek tárháza, de sok nulla lehet benne.

Szóval az egy kivételes korszak volt, nagy kiváltságnak számít ha valaki a részese lehetett. Mondom ezt úgy, hogy utálom a nosztalgiázást és a retró sem tud lelkesíteni ;)

Egyébként ez is összefügg szerintem, mármint hogy engem nem hoznak lázba a C64 stuffok meg ősi arcade gépek. Akkoriban nagyon sok mindent meg tudtunk bocsátani - primitív és sokszor kifejezetten felhasználóellenes/idegesítő játékmenet, olcsó eszközökkel felduzzasztva (nincs save), rettenetes üresjáratok a töltögetések alatt, említésre se méltó körítés, és így tovább. De annak idején ez annyira felette volt sok másféle szórakozásnak, hogy szanaszét örültük magunkat miatta :)

vargatom 2014.09.15. 22:17:54

@A_G_A: Próbáld utólérni Flatline-ékat... Kirakhattak volna mondjuk egy email címet :(

aljaskuszobab 2014.09.15. 22:20:11

azt nem hiszem, hogy minden újságíró korrupt és a saját zsebére (fel)értékelgeti a játékokat, de szerintem is van valami a játékosok felháborodásában.

fiatalabb koromban rengeteg 576kbyteot, gurut és gamestart olvastam. mindhárom újságra jellemző volt, hogy 80% (vagy a helyi megfelelője) alatt csak akkor adtak, ha egészen borzalmas volt a játék, 90% fölé meg aránytalanul könnyen feltoltak bármit. egy-egy szerzőben persze megbíztam (pl. TJ, ha RPG-ről volt szó, esetleg CoVboy, ha stratégiáról, stb.), de egy-két év olvasgatás után már semmit sem jelentettek a százalékok.

CoVboy a kemény gerincű 576 korszak elején megpróbálta bevezetni, hogy 60-tól használják a százalékokat, az tetszett is, de sajnos elég gyorsan vége lett.

egy kis szünet után most konzolokkal játszom és csak online lapokat olvasok, de a százalékokkal/pontokkal kapcsolatban hasonló maradt az érzésem. a gamespot egészen érthetetlen esetekben is képes 7-est vagy 8-ast adni.

szerencsére ma már van lehetőség arra, hogy a játékosok mindenki számára elérhetően osztályozgassanak a neten. sokkal többet elárul a játékról, mint egyetlen újságíró véleménye.

larry 2014.09.15. 22:22:39

64 vs Plus/4, BF vs CoD, PC vs Konzol etc. War. War never changes.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2014.09.15. 22:40:34

Elkezdtem nyomogatni ezt a Depression Questet, de kurva unalmas. Tamagocsiként (v. ö. ki tudja legkevesebb lépésből kinyírni a főszereplőt) még marginálisan érdekes lehet, majd jelentek, hogy megy...

PixelDrake · http://ludens.blog.hu 2014.09.16. 00:27:30

Szerintem mivel egy értékelés teljesen szubjektív dolog, mindig lesz olyan, aki nem érte vele egyet, vagy éppen nem érti, hogy hogyan születhetett az övével teljesen ellentétes vélemény. Ilyenkor a fejekben akaratlanul is megfogan a csalás/korrupció gondolata, aminek aztán vagy teret enged vagy nem.
Én a magam részéről nem hinném, hogy valaki képes lenne ilyen messze menni azért, hogy egy játékát fölértékeljék. Elvégre az neki is ciki valahol legbelül, hogy olvassa a kritikát, ami az egekig magasztalja az ő játékát, de közben meg tudja, hogy mindez csak azért született, mert ő pár nappal korábban bedobta magát. Neki is fel fog tűnni, hogy hol sántít a cikk, hol hallgat el érezhetően egy-két momentumot a kritikus, stb.
Persze a pénz és a megélhetési faktor sok mindent felülír, ha mondjuk tényleg mindenét ebbe a játékba fektette.

Egyébként nagyon jól összeszedett poszt volt, köszönöm. Öröm ilyeneket olvasni.

0motig0 2014.09.16. 00:37:46

@A_G_A: na kellet neked mondanod a gamekapcsot(mondjuk a gs meg a pcg is megér pár szót...) gamekapocs szakszerű tesztje. én speciel csak lestem hogy ezt komolyan gondolják?(persze levették de mentettem mert ez már tényleg a leges legalja dolog volt amit láttam)
data.hu/get/8052968/zsenialitas.rar
aki nem akarja röviden:
Renegade X bétateszt
BÉTA TESZT!!!!!!
írta: Antihero
a teszt röviden: levan szarva hogy fanok csinálták és ingyenes a játék ez egy szar! akkor is szar ha béta meg akkor is ha ez játék mert ez nem játék ez szar!

bár gamekapcson találtam olyan embert is aki a cod2es pályáját pénzért árulta... nc.

LoverCase 2014.09.16. 02:49:52

@0motig0:

igen ostoba a hozzászólásod. szóval amibe pl. nem lehet új pályát rakni, az nem hardcore játék?
te pl. mit hívsz hardcore játéknak? konkrét címet szeretnék. volt annak a játéknak többmillió dolláros díjazású versenye? mert a dota2-nek igen.

Felsmukk 2014.09.16. 04:56:27

@0motig0: Javaslom a Project Realitit.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.09.16. 09:00:27

Szerintem a c64 jobb mint a Spectrum.

zoenn01 2014.09.16. 10:00:42

@0motig0: Azért egy olvasói blogbejegyzést ne hasonlítsunk már a stáb munkájához!

Karvaly 2014.09.16. 10:06:33

Hát, erről lemaradtam.
Érdekességnek jó volt, de nem vett rá, hogy a közeljövőben belevessem magam a 4chan és a Reddit olvasásába.
(valahogy úgy érzem magam, mint amikor az egyszeri filmszerető ember belecsöppen a sztárpletykákba)

Karvaly 2014.09.16. 10:09:07

@enpera: :)
Egyébként persze.
Viszont a Spectrum, ha leheletnyivel is, de korábban jött ki, mint a C64, harmadáron. Ráadásul a BASIC-je is használható volt.
:)

diszkriminans (törölt) 2014.09.16. 10:17:49

Igazából elhibázott dolog olyan példákat felhozni, amikor egy adott játékot mindenki lehúzott, valamelyik ismert online/offline magazin meg 9/10-est adott neki, mert ilyen esetekben az égvilágon semmit sem értek el. Akkor van értelme manipulálni a teszteket, ha a játék eleve nem borzalmas, de nem is olyan nagyon jó, és a jobb teszteredmény láncreakciót és azon keresztül tömegmanipulációt indíthat be. Ezzel viszont az a baj, hogy ilyen esetben a máskor hőbörgők többsége is jónak találja a játékot, ezért nem is hőbörögnek.

Bobby Newmark 2014.09.16. 10:22:30

@Karvaly: C64 Basic is használható volt, ha más nem, a Pirates! bizonyíték erre. :)

diszkriminans (törölt) 2014.09.16. 10:28:27

Amúgy meg értékelni egy játékot erősen szubjektív műfaj, ezért mindig lesznek belőle részlehajlások, botrányok, és legtöbbször nem lesz egyértelműen bizonyítható, hiszen nem látunk az újságíró fejébe, nem tudjuk ő valójában mit gondol róla, ha nem korrumpálják. Vannak nagyon sikeres AAA játékok még a 90-es évek végéről is, amiknek én jó ha 2 pontot adtam volna (pl. Starcraft), mégsem gondolom, hogy az újságírók, akik 9 fölött adtak, bérencek lettek volna, mert kézenfekvőbb, hogy nekik tetszett, ahogy a a többségnek is velem szemben.

Savior 2014.09.16. 11:52:52

@Bobby Newmark: Azért kíváncsi lennék, hány százaléka volt annak a kódnak PEEK és POKE (vagyis igazából assembly), és hány tényleges Basic nyelvi konstrukció. :)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2014.09.16. 12:11:22

szerintem nagyobb probléma az, ha valaki gémernek vallja magát, mint az, hogy a pincsi szaksajtó és a pórázt rángató kiadó gazdáik milyen szexuális viszonyban vannak.

emberek vagyunk, de ki nem szarja le a másikat?

0motig0 2014.09.16. 14:23:03

@LoverCase: kérlek:
Quake bármelyik része(csak egyetlen egy verseny nyereményét leírom: Cramac Ferrarija volt a fődíj), CS, UT, TF.
HC gamek: előző lista -TF2, Arena Wars, Starcraft, Blade Symphony, Natural Selection, Warsow.
Ez most csak ami így random eszembe jutott.
az meg hogy a dota 2 international hogyan is lett milliós nyeremény ugye nem kell beszélni?(várj leírom azért biztosan: sapkák értékével egyenlő semmiért). de mondjuk ez a "jaj a dota millios versenyt csinálnak jaj foradalmat csinálunk mi!" érvelés az agyfasz netovábbja. de várj! slussz poén: már atari 2600 on is volt verseny! azért adok videót biztos ami biztos mert szerintem az atari 2600 as fogalmával sem vagy biztos. www.dailymotion.com/video/xcfzsi_avgn-episode-88-swordquest-hun-sub_fun

zoenn01: nem is tekinteném de ez nem blog vagy valami volt hanem a fő oldalon volt a hírfolyamba. így meg más a fekvése(meg persze a nagy szép képes teszt/hír ajánlóba is ott volt...)

Bobby Newmark 2014.09.16. 14:26:34

On:
www.cracked.com/blog/5-things-i-learned-as-internets-most-hated-person/

Itt ír a csaj picit arról, hogy az ő szemszögéből mi a helyzet.

Bobby Newmark 2014.09.16. 14:29:25

@0motig0: Itt akkor el is érkezhetnél odáig, hogy a HCgémerség az magatartásforma, és nem pedig egy adott játékhoz köthető, annak valamelyik tulajdonságából származó dolog.

0motig0 2014.09.16. 15:21:37

@Bobby Newmark:
>HCgémerség
köszöntem átadom a stafétát másnak ez olyan magas labda nekem hogy ha leütőm atom robban és 12 évesek csordája jelenik meg.

NEM! LEÜTŐM AKKOR IS!!

tehát ha xy titkár csajszi szabad idejébe meló mellet farmvillezik az már "HCgémer". te mondtad hogy nem játékhoz köthető. kész vége.

Bobby Newmark 2014.09.16. 16:12:58

@0motig0: Huhh, szerintem keresd meg az elgurult gyógyszered, mert kezdenek megint jönni a tünetek...

Igen, vagy az van, hogy úgy definiálod a hácéséget, hogy "FPSben ticsungolós idegbeteg vérpistikék", és akkor örülhetsz, hogy magad mellől kizártál majdnem mindenkit, vagy valami épeszű kritériumrendszer alapján döntöd el, mondjuk elkötelezettség+sok ráfordított idő, és akkor vannak hárdkór farmvillesek is, az anyám meg hardkór zumás. És?

Van egy harmadik lehetőség is, hogy nem erőltetjük a konkrétan nem definiált, mindenkinek mást jelentő műszavak gyártását, és elfelejtjük a kifejezést.

Orszag 2014.09.16. 17:11:41

@False_GOD: Haha, ugye? Nem csak én éreztem úgy, hogy nagyon sok játékos újságíró amolyan hétvégi gémerként játszott-írt? "Ööö, van ez a puska, ha meghúzod a ravaszt, akkor jó sok demedzset ad, meg jó pontatlan is, ööö de nem értem, hogy ez a monszta mért nem halt már meg, pedig sok a demedzsem, rálőttem öt tárat csípőből. Fos ez a játék." De ezt minden játékstílusban.

Orszag 2014.09.16. 17:20:43

@analoque: Ez az eufemizmusa a bányarémnek?

vargatom 2014.09.16. 20:58:50

@Bobby Newmark: Egy ilyen szinten elkefélt sztorinál képtelenség kihámozni a valóságot vagy megpróbálni igazságot tenni. De pár megjegyzésem azért lenne, ha már ontopikolás van...

Először is a 4chan banda tényleg ultragáz, a különböző szövetségi hatóságoknak már régen meg kellett volna oldania, hogy ilyen kampányokat ne lehessen büntetlenül megúszni. Senki semmivel nem szolgálhat rá arra, hogy ilyeneket csinálhassanak vele.

Viszont akármennyit kamuzott is az ex, a csaj azért nagyon messze lehet az ártatlan kis báránytól, még ha ezzel nyilván nincs is egyedül. De mindenki a saját lelkiismeretének tartozik elszámolással, meg valamennyire annak akit így vagy úgy megbántott - és nem a fél internetnek.

De ettől még elég... sajátos nézőpont úgy összegezni a tapasztalatokat, hogy egyetlen félmondatban sem merül fel még kérdésként sem, hogy valamit talán ő is rosszul csinált; sőt, ez az egész igazából azért jött mert ő feminista meg indie game fejlesztő csaj.
Gondolatkísérletként képzeljük el az egész sztorit úgy, hogy az összes kapcsolatban és félrelépésben érintett személy meleg férfi, azaz húzzuk ki a női vonalat. A mai világban így nyilván tizedakkora balhé se lett volna belőle (bár a homofóbia mértékét ismerve ki tudja...), viszont így talán korrektebben lehet megítélni a morális oldalát a kiváltó eseményeknek...

Bobby Newmark 2014.09.16. 21:54:29

@vargatom: "a csaj azért nagyon messze lehet az ártatlan kis báránytól"

Ezt csak akkor állapíthatnánk meg, ha tudnánk biztosan, mit csinált.

"sőt, ez az egész igazából azért jött mert ő feminista meg indie game fejlesztő csaj."

Ez így leírva neked nem gáz egy kicsit sem? Tehát nő ne fejlesszen játékot, mert a konyhába való?

Részemről úgy vagyok vele, hogy mindenki úgy érvényesül, ahogy tud, meg amihez gyomra van. Nekem már a seggnyalás is sok, más meg a testét is áruba bocsájtja. Ez van, fölösleges hőbörgéssel megváltani úgysem lehet a világot, változni ez nem fog, úgyhogy felesleges szócséplés ezen vergődni.

Feminizmussal meg úgy vagyok, hogy teljesen egyetértek vele, amíg jogokról van szó, onnantól kezdve lásd előző bekezdés. Amíg arról szól a dolog, hogy a nőket ne tekintsék áruba bocsájtandó vagyontárgynak, addig abszolúte támogatom a dolgot, amikor meg arról, hogy a nőknek JÁR az, hogy előre engedjem őket az ajtónál, vagy hogy szeretnének a férfiakhoz hasonló fizetést, lehetőleg még szülésszabadság alatt is, akkor meg lófaszt a seggükbe.

vargatom 2014.09.16. 22:35:45

@Bobby Newmark:

"a csaj azért nagyon messze lehet az ártatlan kis báránytól"
Ezt csak akkor állapíthatnánk meg, ha tudnánk biztosan, mit csinált.

Hát, én átfutottam a csávó alázó weboldalát is (aztán persze elosztottam tízzel), klasszikus sztorinak látszik, ostoba és képmutató emberekkel, precíz részletekre semmi szükség szerintem. De azért fixnek tűnik hogy félrelépések voltak többek között nős férfival is, és ehhez pedig ugyanúgy nem megy az áldozat szerep, ahogy a szennyest kiteregető excsávóhoz sem. Bizonyos dolgok sztem már nem csak gyomor kérdése, bár ez a téma már túlmutat ezen a blogon ;)

"sőt, ez az egész igazából azért jött mert ő feminista meg indie game fejlesztő csaj."
Ez így leírva neked nem gáz egy kicsit sem? Tehát nő ne fejlesszen játékot, mert a konyhába való?

Úgy értettem a fentieket, hogy a lány próbálja meg így beállítani az eseményeket az általad linkelt írásában. Sztem akkor lett volna korekt, ha szerepelt volna egy +1 tanulság is, miszerint nem kellett volna hülyeségeket csinálnia a magánéletében; még ha ehhez senki kívülállónak nem lehet semmi köze és erre fel trollkodni mocsokság.

Ezzel szemben sunyiság a saját hülyeséget azzal takargatni, hogy antifeminista támadás áldozata lett; még akkor is, ha a 4chan trollok ezúttal is egyértelműen csak ürügyet akartak a hímsoviniszta agymenéseikhez. És ugyanígy sunyiság például kontextusból kiragadott jelenetek miatt antifeministának kinevezni a Hitmant, kipécézni a GTA3-at, és így tovább. Ilyen az ember, de akkor is.

Nő pedig szerintem bizony csináljon bármit amit akar, bigottságnak tartom nem alapján (vagy bármi alapján) megkülönböztetni embereket. Szerencsére egy maximálisan toleráns csapatban dolgozom, van női kolléga is sok, meg van meleg kolléga is (akivel amúgy tök jó ivócimborák lettünk az elmúlt pár évben) és azt is látom azért hogy sok ember messze nem ilyen szerencsés, főleg ezen a vidéken.

Szóval összességében asszem arra tudom ezt kifuttatni, hogy mégiscsak megérdemlik egymást mindahányan ;) Meg fene a jó dolgukat, hogy annyira nincs semmi más bajuk hogy ráérnek ilyeneken pörögni :P

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.09.17. 11:19:35

@Karvaly: ebben egyetértünk, de a basic egyrészt kutyát sem érdekli (hiszen abban a c16 3.5-je is jobb volt, és mit ért vele), másrészt akkor is jobb és kész, flame!

:D

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.09.17. 11:20:14

@Savior: bármikor megnézheted, run/stop-ra szépen kilép basicba a játék :)

Karvaly 2014.09.17. 12:46:46

@enpera: Ó, azok a régi szép idők, még a flame is jobb volt :)
Azért azt ne felejtsük el, hogy akkor a BASIC sokkal fontosabb volt, az első időszakban még játékínség volt, örültünk az újságokból bepötyögött számkitalálónak is :)
Másrészt meg az akkori programozás-oktatás is a BASIC-et jelentette.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.09.17. 13:21:35

Hát igen, annó primo volt az általános iskolában, egy darab. Egyetlen játék volt rá, egy lóverseny, ahol tippelni kellett hogy ki nyer, és véletlenszám-generátorral mozgatta a lovakat :)

Bobby Newmark 2014.09.17. 14:09:55

@enpera: Az fura... Primo már létezett, és mégsem C16/C64/+4-gyel voltatok elárasztva?

Petrow 2014.09.17. 16:00:14

"•Egy laptulajdonos az egyik játéknál (aminek forgalmazója is volt) jelezte, hogy nem baj, ha jó értékelést kap. (Nem kapott, mert a játék szar volt.)"

Erre azt hiszem emlékszem - Warcraft 3 - Congame 576. Kft - 6 pont.
Ki is kellett utána hozni rá két hónapra egy külön multival foglalkozó kritikát, 8 ponttal, hogy visszazökkenjen a világ egyensúlya.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2014.09.17. 16:27:37

@Petrow: Nem talált.
Már csak azért sem, mert nekem tetszett a Warcraft III :)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2014.09.17. 16:33:32

@Bobby Newmark: akkor még nem indult be az iskolaszámítógép- program
otthon már c16 volt :D

Lehet valami magándolog volt csak, nem közbeszerzés

0motig0 2014.09.17. 20:36:02

@Bobby Newmark: hagy idézem magamat:
Arena Wars, Starcraft, Blade Symphony, Natural Selection,
most mond ez a 4 cím melyik fps? ja az NS az de az is rts+fps. értem. ha meg anyukád hc zumás akkor az nem azt jelenti hogy hc gamer... könyörgöm mi a hc gamer? elmondom neked: elkezd tolni egy bizonyos műfajt. de abból meg majdnem mindegyikkel tud játszani! ezalatt értem hogy egy quaker nem csak quakebe jó mert warsow, ut, painkiller és még sorolhatnám egy kicsit mely gamekel tolja(fatalyti miben is nyert versenyeket? ja q3, ut2003, painkiller, ql)
az aki hc gamernek valja magát és csak a nyomorult egy kaptafára épülő cod meg mobákal játszik az nem hc gamer. miért? mégis mi a külömbség a cod mw2 és mw3 közöt? ja mások a pályák meg egy két új fegyver meg perk meg fegyver mod. jeee 2 év alatt ennyire telt? nem is értem hogy a ut2003 meg 2004 akkor hogy bírtak újítani!(új fegyverek. új játékmodok, új járművek meg karakter modellek és mutátorok... egy év alat össze dobtak ennyi mindent és az assault mapokat nem fogták és átneveztek egy pályát mint codba.. vagy bármelyik mobába...) vagy sorolhatnék még pár gamet ami egy év alatt tőbbet fejlödöt mint az összes cod meg az összes moba együtvéve! arrol meg ne is beszéljünk hogy a cod hogyan is jelenik meg? évente és az is 4 felé szabfdalva(ergó nem csak megveszed teljes áron a gamet hanem utána még minimum 4 kieget megveszel ami 4 pálya+2fegyver rendszerint. meg is éri a 15 euro / darabot de hát a "FPSben ticsungolós idegbeteg vérpistikék" pont ezt akarják mert nem tudnak még bunnyzni sem nem hogy célozni!) amikor meg megnéztem milyen az a híres cod jump mod ott sírtam. de lényegtelen mert magyarázhatok itt nem fogod meg érteni mi a hc gamer meg mi a 12 éves vérpistike között a különbség mivel te is egy 12 éves vérpistike szintjén vagy(és pont az ilyenek miatt megy tönkre a játék ipar mert csak cod és moba kell! Blade Symphony? hallót itt valaki róla? ja hogy senki és mégis egy olyan game amitől minden gamer elélvez akkora szabadságot ad és olyan lehetőségeket ad a kezedbe! pedig azt a gamet csak rajongó gamerek rakták össze saját maguknak.(az meg hogy KÜLÖN ETIKAI KÓDEX VAN A JÁTÉKBA NEM IS BESZÉLEK MERT MÁR OTT LESEL HOGY AZ MI!) szóval igen. meg akkor ismétel ezzel az erővel anyukád is hc gamer csak éppenséggel pont ő a hibás(és a többi hasonló ember) hogy ez a mai hc gamerség. nem pedig az amibe van befektetett munka és tudás.

Karvaly 2014.09.18. 08:39:35

@enpera: Arra én is emlékszem. Ahogy direkt hagytak egy pixelt a bal alsó sarokban, hogy eltolásnál csíkot húzzon maga után... :)
Egyébként a Spectrumos Derby Day koppintása volt. (vagy közös ősük volt, ki tudja már ezt ennyi idő után)

Bobby Newmark 2014.09.18. 09:53:12

@0motig0: Jó, akkor hadd foglaljam össze az álláspontom, mert látom pont a lényeget nem érted.

1. Emberek címkézése faszság, főleg ilyen szubjektív témában.
2. A szempontrendszered kimerül abban, hogy "ami játékokat én szeretek, az A gémerség, mindenki más meg csak lúzer". Példának említeném, hogy szerinted van lényegi különbség abban, hogy az egyik játékhoz mutatorok vannak, a másikban meg hajszálnyit változott a pálya. Mindkettő egy marketinghúzás, hogy megtartsa a játékosokat, mindkettő minimális befektetés a fejlesztők részéről és minimális különbséget hoz a játék egészébe. Mégis az egyikbe szerelmes vagy, a másikat meg leköpöd. Nonszensz.
3. Ha az egészet ráhúzod egy másik szórakozási formára, rögtön kibukik, hogy mennyire gáz ez az egész. Mondjuk van egy arc, aki moziba jár és rá van cuppanva az akciófilmekre, "filmer"nek nevezi magát, és lenéz mindenkit, aki bármilyen más filmre ül be. Nem tartanád az ilyen embert kissé zakkantnak?
4. Az egész kirohanásod egy nagy "no true scotsman" érvelési hiba.
5. Ki fogod nőni. Ha neked ekkora érzelmi stresszt okoz, hogy kire aggatod fel a gémer címkét és kire nem, az elég jól mutatja, hogy melyikünk van 12 éves színvonalon. Teljesen súlytalan az egész kérdés. Leginkább a te kis lelkivilágodról szól ez, semmi másról.
6. Ha úgy érzed, hogy a játékipar megy tönkre és már csak szart gyártanak, az azért van, mert kiöregedtél, még ha ezt nem is akarod magadnak bevallani. Nem te vagy már a cél korosztálya a játékfejlesztésnek, azért tűnik szarnak minden. A gyerekek ma pont úgy élvezik a codot, mint te olyan idős korodban a kvéket.
7. Tényleg ez a legnagyobb eredményed az életedben, hogy gémernek nevezheted magad? Erre vagy büszke, komolyan?

Lépj már két lépést hátra, aztán nézd már meg min pörögsz! Ez még #firstworldproblem-nek is szánalmas...

Karvaly 2014.09.18. 12:24:23

@Bobby Newmark: +1. Bennem erősen a "get a life" gondolat járt körtáncot...

Bobby Newmark 2014.09.18. 17:07:30

@vargatom: Eh, engem nemigen mozgat az ilyen szappanoperába illő ki kivel mikor hogyan dugott téma. Az emberek dugnak, mindenféle különböző okból, ez már csak ilyen.

Ja, akkor erősen félreértettem a kommented, elnézést.
Mindenesetre abban az esetben érthető, hogy nem tanúsít megbánást a csaj egy picit sem, ha _tényleg_ az egész csak rágalom.
De mivel ezt nem tudjuk biztosan, az egyetlen információforrás a két elfogult fél, innentől kezdve én nem látok más megoldást a helyzetre, mint hogy leszarom. :P
Tényleg vihar a biliben, és irigylem azokat, akik ebből problémát tudnak maguknak csinálni.

vargatom 2014.09.18. 19:12:59

@Bobby Newmark: No problem, igazából csak a kissé terelősnek tűnő másik nézőpontos írásra reagáltam.

tisztapista 2014.09.18. 21:24:35

Jaj, ne már… Tényleg azt hittük, hogy a "szép játékmenet és az eredeti ötletek" miatt születnek jó kritikák? Ugyanmár.

Piacgazdaság van, amelynek első törvénye: Végy egy piacot!

Ezt csinálja az EU, az Apple, az USA, és mindenki más aki pénzt akar és nem holmi elveket követni.

A gémer pedig dönthet, hogy lelkiismereti okokból nem olvassa a játéksajtót, de a játékkal biztosan játszani fog, mert attól gémer.

Lándzsa Erőskar 2014.09.19. 08:03:26

@Stöki: Nézd, ez nem közvetlen információ, egy italozós estén a kollégáim mesélték, szerintük az EA-vel kapcsolatos felfelé kerekítés hátterében ez állhatott (nem mintha akkora tragédia lenne 6 pont helyett 7-et adni). Én sem ilyennek ismertem, mint írtam is, tisztelem azóta is. De, ha tényleg ez történt, akkor kapcsolódik a blog bejegyzéshez...

Donjon 2014.09.20. 07:24:39

@False_GOD: Ja, talán még. Freelancer ér valamit, de ő is arra használja az oldalt, hogy a haverját fényezze.
Bár ő is csak egy közepesnél valamivel roszabb marketinges. A többi megérdemelne az arcába egy banhammert.

0motig0 2014.09.20. 16:02:51

@Bobby Newmark:
1.: írd le kérlek milyen gamekel tolod.
2.: köszi szépen hogy a zene szeretőket. a film szeretőket a könyvmolyokat így leugatod mert ebből a valamidből az jött le hogy a szubkultúrák kifejezés egy hatalmas hülyeség és a szubkultúrák nem léteznek. kérlek Wikipédiát használd és nőj fel.
3.: utálom a listázást.
4.:????
5.: én még mindig nem azért siránkozok hogy jajjj hülyékkel vagyok körülvéve hanem hogy "jajj van egy valami amibe bármit meglehet csinálni és működtetni erre folyamatosan a nagy kiadok tömeggyártót szarjai vannak ríttig a csúcson a kis kiadók meg megdöglenek pedig ők legalább beválalják hogy na igen én nem a mainstreamet követem ergó nem fogom a x milliomodik cod meg dota klónt kiadni hanem teljesen mást csak az meg nem fog össze jönni mert a hozzád hasonló 12 éves cod/mobás gyerekek nem tudnak játszani"(és ezt egy olyan ember írja aki már ovis kora előtt játéktermekbe járkált tehát hidd el nagyobb rálátásom van a videojátékokra mint neked.)

Xellius (törölt) 2014.09.21. 12:26:39

@0motig0:

Képzeld, apukám pedig 2 tehenet is képes az égbe emelni a puszta kezeivel, így én jobban tudom ám, milyen súlyuk is vannak a jószágoknak!

A 'hardcore' szó a játékvilágban: gyorsan és/vagy jól véghezvinni vmit., miközben nem vagy alig hibázol (sérülés vagy halál). Ezt játékosokra használjuk nem pedig játékokra. Azonban szerepel még játékmódoknál is, ahol általában 1 életed van esetleg egyetlen egy sérülést szenvedhetsz el, aztán Game Over.

Olyan, hogy Hardcore game nincs. Persze azt használsz és olyan címkéket ragasztasz dolgokra, amilyeneket csak akarsz. Ez is egy ilyen elkorcsosult szó / kifejezés, mint az MMO játékokban a LF DPS (looking for damage per sec.) ; pedig ennek régen megvolt a rendes megfelelője a LF DD (looking for damage dealer).

u.i.: Mellesleg valami katasztrofális a szövegértelmezésed.

u.ii.: Majdnem elfelejtettem a stílszerűséget: A jobb szövegértés fejlesztése reményében kérlek ne kezdj bele a Isteni Színjáték, A Kőszívű ember fiai vagy az Egri csillagokba, mert rendkívül nehézkes lesz Számodra, így javallom, hogy kicsit visszalépve az időben, Kincskereső Kisködmön (vagy bármelyik Móra Ferenc könyv), Bambi, Pál utcai fiúk nagy hasznodra válna.

ON:

Még a múlt ezredben nem volt olyan kamu / nem kamu vád, hogy az IGN-es srácok / lányok a kiadók "két szép szeméért" adtak jobb pontot jópár műnél?

Lurian 2014.09.22. 12:23:43

Szerintem az értékelésnél nagyobb gáz, hogy a dollármilliókból kiadott játékok esetében sokszor fontosabb az "időre" való megjelenés, így a végtermék egy látványos, tartalmatlan, bugos szar lesz. De legalább drágán.
Pont, mint a gyógyszereknél. A büdzsé majdnem fele megy el a marketingre. Örök kedvenc negatív példám a Hellgate London. Gyönyörű kezdőanimáció, és egy akkora rakás fosadék játékmenet, és sztori, hogy az már fizikailag fájdalmas. Pedig mit ki lehetett volna hozni belőle! Nekem ez sokkal fájóbb pont, mint az elcseszett értékelési rendszer. Amúgy meg egy-egy játékot annyi helyen pontoznak, hogy ha az ember megnézi a mérvadó siteok értékeléseit, és von egy átlagot, akkor kb. megkaphatja, hogy mit is tud az adott játék. Nyilván tájékozódni kell és kész.

Wilson11 2014.09.23. 13:34:22

"egyre többen vizionálják a most ismert videojátékos újságírás végét. Persze bődületes baromság mindkét állítás"

Ez a "nincs itt semmi látnivaló" hozzáállás a kotakunak sem kedvezett. A szigorúan videójáték p2p (VOD, streamer, stb.) scene már most nagyságrendekkel erősebb mint a gamer újságírás valaha volt, és nem csak a benne lévő pénz miatt.

Nincs olyan szempont amivel a gamer újságírás versenyképes maradna. A gamerek szívesebben nézik milyen a játékmenet, minthogy másodkézből értesüljenek róla. A fejlesztők és kiadók nem csak a jogdíjakat, kihívást a felhasználóknak és stabil bázist nyernek ezzel, hanem elképesztő reklámfelületet is. Nagyon sok játékos előtt megnyílik a lehetőség, hogy ha pénzt nem is tud keresni, de sikeres és elismert lehet a játékban ami még több játékórát jelent.

Szóval ja, bődületes baromság temetni azokat akik fizetésért csinálják azt, amit az egész gamer scene önként és dalolva. Nagyon jól látjátok a helyzetet, kb. mint amikor az 576-nak nem volt 2009-ig weboldala. Valami olyan rémlik, hogy "a nyomtatott gamer újságírást temetni bődületes baromság".

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2014.09.23. 13:47:34

@Wilson11: Ugyanez lement már civil journalism fronton X éve, akkor az volt, hogy a politikai meg lokálpatrióta meg nemtommilyen blogok majd teljesen eljelentéktelenítik a hírportálokat. Ez nem történt meg, az derült ki, hogy mindkettőnek van létjogosultsága. A streamerek sem fogják kiszorítani a profi gémersajtót, egyszerűen mindkettőre van igény. Mégpedig azért, mert ez egyszerűen nem igaz: "fizetésért csinálják azt, amit az egész gamer scene önként". Nem ugyanazt csinálják, csak hasonlót.

DS90 2014.09.24. 12:39:27

Még a cikkhez hozzá tenném, hogy az egész szerintem a Mass Effect 3-al keződött. Amikor az összes újságíró lehozta hogy 10/10 az év játéka, anélkül hogy bárki ki is játszotta volna.
És amikor volt a hatalmas felháborodás akkor mindenki újságiró a youtubeos emebreken kívül (és ez fontos lesz később) EA/Bioware mellé állt, majdnem kivétel nélkül. A Forbes.com/Games szekciója akkor lett nagyon népszerű (és azóta is az) amikor az ott lévő 2/3 független szintén gamer blogger leírta öszintén hogy hát ez pedig tényleg szar.

Már ez is felvezette hogy előbb utóbb itt szakadni fog a cérna, nem volt normális hogy mennyire Bioware mellé állt mindenki aki nagy a szakmában.

Szinte 100%-ig biztos vagyok benne, hogy az IGN, Kotaku meg hasonló nagy oldalak "lefekszenek" a kiadóknak. Túl sokszor láttam már 10/10, az év játéka, must have headlineokat egy egy CoD, BF, etc átlagos játékra, ami semmi újdonságot nem hoz.

És pontosan ezért is jelenleg Totalbuiscit a legkövetettebb kurátor steamen, mert az önálló/kis csapatos youtube csatornákban biznak az emberek. TB, AngryJoe meg a hasonlókon tényleg látszik hogy gamerek, tudod hogy őket nem veszik meg a kiadók és megmondják öszintén a véleményüket. Továbbá TB-t lehet szidni, de mindig kerek perec megmondja hogy mi a fizetett hirdetés és mi nem.

Személy szerint egyetlen Kotaku meg hasonló honlapot nem nézek, egyszerűen nem tudok megbizni bennük, amikor ők azt mondják hogy "na pedig ez a CoD már tényleg forradalmi lesz" hatalmas főcímekben és a többi, hogy milyen jó lesz a Destiny és hogyan váltja meg a világot a Wildstar.
Ne nevetessenek már.

Wilson11 2014.09.24. 13:44:12

@Stöki: A blogok nem adnak pluszt a véleményen kívül a hírportálokhoz képest, viszont a gamerek rendelkezésére áll, hogy úgy mutassák be a játékot ahogyan az létezik. Ami a cikkedből kiderült, hogy ugyanez nem feltétlenül a gamer sajtó érdeke.

A gamer sajtó legfőbb feladata jelenleg egy kiadatlan játékról vagy konzolról írni, bevezetni a köztudatba és minél nagyobb hype-ot keríteni köré.

Miután a játékot kiadták a hangsúly már a játékosokon van. Nem tud semmilyen portál versenyezni a youtube-ra feltett videókkal, a redditen megosztott humoros dolgokkal és önmagában a tömeg véleményével.

A LoL és a minecraft a legnézettebb, legjátszottabb játékok. Mi köze van a sikerükhöz a gamer sajtónak?

A diablo 3 minden szaklapban agyon lett dicsérve, majd megbukott. Hiába a száz peccs ha a gamerek szarnak bele: ha streamelnék a pvp-t már nézné valaki, de így ki a faszt érdekel?

Miután egy agyonhype-olt játék aranylemeze elhagyja a nyomdád onnan már hiába írja meg a kotaku, hogy a Destiny-ben tízezer négyzetkilométer járható be, vagy a watch dogs grafikája next gen. Hiába, ha az ellenkezőjén röhög közben az egész világ.

Sajnos úgy látom, hogy egy kész játéknál a gamer sajtó szava nem hallatszik. Talán maradni kéne a konzol vonalon, hiszen ott még nagy hatása van az olyan főcímeknek, mint a 60fps@1080p meg nextgen.

Summa summarum: a gamer sajtó annyira függ a kiadóktól, hogy már nagyon rég nem hiteles, viszont van egy tökéletes alternatíva. Illetve több millió.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2014.09.24. 13:47:28

@DS90: Szerintem ez inkább a hírverseny okozta nyomás, mint a kiadóknak lefekvés (bár nem kétlem, hogy az utóbbi is előfordulhat). Érted, megjelenik a Mass Effect 3, milliók várják, hogy végre valaki megírja, hogy milyen, és akkor X újság bevállalja, hogy 15 játékóra után tolja ki a kritikát, és akkor meg már a többiek sem akarnak lemaradni. Persze ez rossz gyakorlat, de belülről látva a gémersajtó működését azt sejtem, hogy ennek inkább a hírverseny az oka, mint az, hogy minden hónapban jön egy raklap pénz az EA-től.

Én csak azután írtam az ME3-ról, hogy végigjátszottam, de ezzel kb. az utolsók között voltam a magyar sajtóban - ez sem ideális felállás azért.

Review-k tekintetében amúgy én sem bízom a Kotakuban meg a többi nagyban, de azért olvasom ezeket is, mert tök jó belsős forrásaik vannak, és hamar megtudnak iparági balhékat (ilyen témák meg nem is nagyon kerülnek elő a YT-csatornákon, vagy legalábbis nagyon ritkán).

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2014.09.24. 13:51:15

@Wilson11: Lásd a válaszom DS90-nek. Ne szűkítsük le a játéksajtót csak rivjúkra és előzetesekre, van ott még sok-sok téma. Igen, van, ami kezd eltolódni a YT-csatornák irányába, de ez nem jelenti azt, hogy a Kotaku meg a többiek lehúzhatják a rolót.

DS90 2014.09.24. 16:39:27

@Stöki: Ebben egyetértünk, bár szerintem lehet rosszul fogalmaztam összeségében. Az emberek ME3 környékén nem azon akadtak ki hogy 15/10 meg évezred játéka, érthető hogy 10-15 óra után nem lehet teljes reviewt adni, hanem hogy miután már a nagytöbbség, az egyszeri causál is végigjátszotta, és kiborult a bili hogy "thats it, red, blue or green" akkor kivétel nélkül mindenki Bioware mellé állt és jött a rakat entitled gamers, artistic integritys cikk.

Szerintem, ott akadtak ki először igazán az emberek a gaming médiára.

Bobby Newmark 2014.10.06. 11:25:10

@0motig0: 1. Mikor? '84 óta játszom, C64gyel kezdve. Ha konkrétan hácégémerkedés érdekel, akkor Quake-kel kezdtük lanon meg dialupon, aztán Team Fortress Classic, Counter-Strike beta3.1-retail1.4, Battlefield 1942, Battlefield Vietnam (Clanbase ladder 2. hely, Közép-Európai döntő 2. helyezés), Battlefield 2, Battlefield Bad Company 2, Battlefield 3, és itt lett elegem a Battlefield sorozat kiheréléséből és a klánosdiból.

Közben nyilván az aktuális game of the yearekkel meg egyéb játékokkal is játszogattam.

Mostanában szaromle ezt az egészet, évente új játék van minden sorozathoz, nincs is idő, hogy komoly játékosbázis alakuljon ki, amennyire eldobható, egyszer használatos játékok vannak mostanában, annyit érnek a klánok is. A miénk pl vicces módon egyik napról a másikra szűnt meg, egy szerdán még voltunk húszan a TS-en, csütörtökön hárman. Egy szó nélkül lépett le mindenki.

Mostanában rendszeresen csak Dawn of War 2-zök, mellette meg leginkább indie cuccokkal játszom, Dwarf Fortress, Space Station 13, Prison Architect, Space Engineers, Starbound... A-kategóriás játékok szintén parkolópályán, konkrétan az összes frencsájzt, amit szerettem, tönkrekúrták. Hitman, Thief, Battlefield új részei mind hulladék fostömlők. Assassin's Creed még elmegy, de nagyon rókabőr, és ez Pirates! koppintás része borzalmasan rossz. Skyrimtől is hülyét kaptam, hogy megváltoztatták a 4 rész óta benne lévő fejlődési rendszert.
War Thunderrel játszom még, ha épp véletlenül egyszerre van kedvünk hozzá a haverokkal.
Star Trek Online-nal is játszogatom, de ahhoz leginkább az "annyira szar, hogy az már jó" mentalitással állok hozzá.

Továbbá itt vergődsz azon, hogy most ki a gémer meg ki nem, atomra felhergelve magad közben, és én nőjek fel? Találj már ki valami más inzultust, ne ovis módon ugyanazt szajkózd vissza amit mondtam neked, mert ez egyrészt bagoly mondja verébnek, másrészt nagyon gáz.

2. Arra próbáltam rávilágítani, hogy egy dolog a rajongás, de amit művelsz, az már rég nem az.

3. Más meg a kilométeres beidézett szövegeket utálja. Így egyszerűbb a témákra válaszolni. Szeresd a listát, mert az jó.

4. Esetleg használhatod a gúglit, ha már számítógép meg internet van a segged alatt.
De segítek:
-A skótok nem isznak szar angol sört
-De hát ott egy skót, és angol sört iszik!
-Az IGAZI skótok nem isznak szar angol sört!

Na, ezt csinálod te is csak a gémer jelzővel. Ez egy érvelési hiba.

5. Na akkor áruld már el, te melyik adót nézed, a Cseh2-t? Soha ilyen jó még nem volt kis fejlesztőnek lenni. Humble Bundle hegyek, Kickstarter, Steam Greenlight stb. Igaz, egy kis indie fejlesztő becsődölése nem hír és ez valószínűleg torzítja a képet, de főleg az EA meg az Activision szokott komplett stúdiókat felvásárolni, kiherélni, aztán a kiherélés okozta sikertelenség miatt feloszlatni, meg ugye a THQ szarta össze magát legutóbb.
Közben meg vannak ilyen Minecraft meg DayZ sikersztorik.
Szóval komolyan, te most miről beszélsz?

Igen, az A-kategória egy hulladék játékos szempontból. Mai tizenévesek biztosan élvezik. Én nem. Nem én vagyok a célcsoport, én már ezekhez a faék egyszerűségű, korlátolt szarokhoz már túl sokat láttam. De akinek a CoDnyóc az első FPS élménye, az biztos nem fogja hiányolni a szabadságot meg idegeskedni a railroadingon, a korlátoltságon meg a kihagyott lehetőségeken.
Ezt kéne felfognod neked is, ahelyett, hogy szívrohamig idegesíted magad...

0motig0 2014.10.06. 20:33:57

@Bobby Newmark: nem nekem azzal van a bajom hogy van egy szubkultúra amit kiheréltek a "művészek" és emiatt a szubkultúra arcon fossa magát és a művészek ezt élvezik. a közönség meg őrjöngve tapsol emiatt. és te magad írtad le a miértjét. és nem teszel ellene semmit, miközben nem egy "rajongó" van aki legalább tesz valamit érte(de te semmit mert hát a klánozásból is eleged lett mert szar klánt fogtál ki.. jaj szegény)

Bobby Newmark 2014.10.07. 09:40:22

@0motig0: Azért ne röhögtesd már ki magad, hogy azt hiszed, hogy bármi változást elérhetsz, vagy hogy nekem is, meg mindenkinek ezt a balfasz álmot kéne kergetnem!

Az A-kategória szar, ha nem tetszik, és van egy kis eszed, azért megtalálod a saját szórakozásod. Ha nem ez a helyzet, akkor így jártál, de az csak a te egyéni problémád.
Teljesen Hollywood fílingje lett a top kategóriának, évente új rókabőr egyszer használatos, csillivilli, töküres, primitív és lelketlen játékokkal. ÉS? Kényszerít rá valaki, hogy szarral játssz?

Ezek a világmegváltó elképzelések hihetetlenül naívak és röhejesek...

Bobby Newmark 2014.10.07. 18:41:20

@0motig0: Közben még egy:
Szal szerinted a gémerek egy szubkultúra? Igazából ez itt a probléma. Ilyen szubkultúra nincs. Akkor a "zenehallgatók" is az lenne. Ilyen kurvára bő halmazoknak semmi értelme az égvilágon.

Játék téren még a stílus szerinti bontás is túl elnagyolt. Körülbelül az egyes frencsájzok, de esetenként még az egyes játékok rajongói is külön szubkultúrát alkotnak. Mondhatsz olyat, hogy béefesek, meg codosok, de már a taktikai-akcióefpéesesek is túl sok.

Szal ha ezt így akarod felfogni, akkor igencsak fordítva ülsz a lovon, nem abból kell kiindulni, hogy ez most számítógépes játék, mint ahogy a zenei szubkultúrák esetében sem abból indulsz ki, hogy matematikailag szabályos elrendezésű hangokat hallgatnak.
Akkor közelítsd meg a témát az emberek felől!

2014.10.20. 12:30:43

@Stöki: Szerencsére nem mindenki feküdt le a politikának (Deansdale, Wastrel)

www.ferfihang.hu/2014/10/17/ez-mar-nem-jatek/

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2014.10.20. 12:39:11

@Ahasverus: hát én a magyar net egyik legszánalmasabb oldalát semmilyen ügyben nem tartom mérvadónak, bocs

2014.10.20. 13:39:32

@Stöki: Bocsásson meg, kedves gróf úr, de az én szerény véleményem szerint egy ilyen szedett-vedett uradalom gazdájaként (iddqd.blog.hu) és egy ilyen sok helyről megvetett szubkultúra képviselőjeként (gamer)*, nagyon mélyen feküdve az underground-ban, elég necces egy ilyen arrogáns véleményt kinyilvánítani, méghozzá egy olyan oldalról, ami mind kinézetében, mind tartalmában törekszik az igényességre. Meg kedves gróf úr, a shaming language nem az Ön kezébe való fegyver (ilyet általában a lumpenprolik forgatnak, mikor orvul megtámadják az ellent), ellenben az Érvelés nevezetű nemes fegyver annál inkább. Tessék, vegye kézbe...

*Biztosíthatom, hogy szerény személyem és a Férfihang közössége nem nézi le a gamer szubkultúrát. Szomorúan viszont sok helyen úgy kezelik, az Ön uradalmával együtt, mint valami lecsúszott senkiháziak társaságát. Hozzáteszem: hasonló a megítélése az antifeminista közösségeknek is. Nekünk is.

2014.10.20. 13:44:36

@Stöki: De ha nincs párbeszéd, nincs párbeszéd. Tiszta sor! :D

Aurelius Respectus 2014.10.20. 14:16:18

@Stöki: A cikkedből lejön, hogy a feminizmus lelkes támogatója vagy ( a kezdeti kommunisták közt is voltak gazdag úriemberek ). Gondolom a politikai korrektség más területein is jeleskedsz.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2014.10.20. 15:42:34

@Ahasverus: Vissza az ekeszarvhoz, beste jobbágy!

Épp készül egy followup poszt gamergate ügyben, amiben kicsit kikerekítem a Sarkeesian-szálat, mert engem is zavar a feminizmus túltolása. De a Férfihang annyira fekete-fehérben látja ezt a kérdést (meg általában a feminizmust), hogy nem gondolom, hogy a témában bármilyen párbeszédet kellene folytatnom vele. Egyszerűen nem érzem vállalhatónak. Gondoljatok gróf úrnak meg arrogánsnak nyugodtan, majd túlélem valahogy.

@Aurelius Respectus: Még esetleg zsidózz is le, úgy lenne teljes a hozzászólásod.

2014.10.20. 16:15:00

@Stöki:

"Vissza az ekeszarvhoz, beste jobbágy!"

:D Hmmm, hmmm...

Jelenleg egy jó ideje állami alkalmazott, vagyis állami jobbágy vagyok. Most szellemi munka, a szakmámban, de bevallom, volt szerencsétlenségem a primitíven megszervezett közmunka-programhoz is.

Na de, OFF-ot lezárva...

"Épp készül egy followup poszt gamergate ügyben, amiben kicsit kikerekítem a Sarkeesian-szálat, mert engem is zavar a feminizmus túltolása."

Jó, írd meg. Elolvassuk, véleményezzük...

"De a Férfihang annyira fekete-fehérben látja ezt a kérdést (meg általában a feminizmust), hogy nem gondolom, hogy a témában bármilyen párbeszédet kellene folytatnom vele."

Attól függ, kinek a cikkét olvastad. Jelenleg ott tartunk, hogy két cikkírónk, Brunó és Deansdale is összevitatkozott egymással, mert túlságosan másként látják a témát (módszertani kérdések). Mondhatom büszkén: nálunk viták vannak a közösségen belül, ami nem mondható el mondjuk a tényleg színvonaltalan és primitív Kitartásról vagy Nőkertről. Demokratikus közösség. Ami nem csupán a szabad vitákat rejti magában, hanem azt, hogy bárki szabadon regisztrálhat, és előadhatja a véleményét. Te is.

De ha nem adsz esélyt az oldalnak, akkor tényleg könnyű eljutni odáig, hogy "fekete-fehérben látja ezt a kérdést". Ez is szerzőfüggő, vagyis nem mindegy, kit olvasol a weboldalon; de ha én ajánlhatok neked szerzőket, akkor Giordano Bruno és AlterEgo (aztán bepróbálkozhatsz az én személyes kedvenceimmel is, Deansdale-val és Wastrellel).

www.boszorkanyvadasz.blogspot.hu/2014/05/a-ferfihang-identitasa.html

Ha nem adsz neki egy cseppnyi esélyt sem...

"Egyszerűen nem érzem vállalhatónak. Gondoljatok gróf úrnak meg arrogánsnak nyugodtan, majd túlélem valahogy."

Csak hogy tudd, nekem volt lehetőségem megtapasztalni, milyen az igazi mainstream közösség. Még az egyetemen. Olyan liberális férfiak és nők csoportja, akik Esterházy Pétert olvasnak, dekonstrukcióval és strukturalizmussal foglalkoznak, Kantot bújnak, Élet és Irodalmat és Magyar Narancsot lapozgatnak, Mundruczó Kornél és Jancsó Miklós-féle művészfilmeket néznek... masszívan lenézve fantasy-olvasókat, Wass Albert-lapozgatókat, anime-nézőket, gamereket, antifeministákat, egyebeket... Tudod, olyan emberek, akik megvetően néznek rád, ha kezedbe veszel egy Trónok harcát, leülsz egy Quake elé, szemezgetsz a Funtinelli boszorkánnyal, megnézzel egy Ghost in the Shell-epizódot, vagy kifejted, mennyire nem értesz egyet a női kvótával... Később aztán ezek az emberek mentek (az akkor még létező) SZDSZ-be, HÖK-be, HAHA-ba, MILLA-ba, LMP-be... vagyis gyalogoltak bele az olyan pozíciókba, amik hatalommal és pénzzel jártak.

Tudom, milyen számkivetettnek lenni néhány ezer ember sznob ízlése miatt. És szerintem te is tudod.

Ezért furcsa nekem, hogy egy a mainstream által megvetett és lenézett szubkultúra tagja (te, mint gamer) lenézel egy a mainstream által megvetett és lenézett szubkultúra tagjait (minket, mint antifeministákat), csak mert valamiben különbözik a véleményünk. És ugyanúgy, mint a fentebb említett mainstream, nem is teszel kísérletet az árnyalt ismeretek megszerzésére.

Ezért grófoztam...

"Még esetleg zsidózz is le, úgy lenne teljes a hozzászólásod."

Azt hiszi, hogy Szarumán szolgája vagy. :) De ahogy látom, nagy valószínűséggel téved. :)

Alter_Ego 2014.10.20. 23:30:55

Kedves Stöki, süt belőled az előítéletesség. Kizárt dolognak tartom, hogy ismernéd a Férfihangot annyira, hogy objektív véleményt tudj megfogalmazni a weboldallal kapcsolatban. Miközben a cikkben arra intesz mindenkit, hogy kellő mérlegeléssel alakítsa ki az álláspontját a gamergate vitával kapcsolatban, eközben ilyen felszínességgel degradálsz egy lapot, amelyet többek között pont azért hoztunk létre, hogy ellensúlyt képezzen az ellen a feminista véleménydömping ellen, amely a magyar sajtót is felzabálni törekszik, és most éppen az általad olyannyira kedvelt szubkultúra sajtóját kebelezi be jóízűen csámcsogva.

Az sem értem, hogy mi alapján nevezed fekete-fehérnek Deansdale interpretációját, mert szerintem tökéletesen objektíven jellemezte a helyzetet, amikor az alább idézett szavakkal bemutatta Anita Sarkeesian köpönyegforgató és szemforgató viszonyulását az egész gamer-világhoz. Ennek a nőnek pont annyira az önérdeke a feminista hangulatkeltés, mint amennyire a feminista mozgalmak jelentős része már régen nem a nők érdekeit képviseli.

"Mindez nem akadályozza a feministákat abban, hogy totális reformot követeljenek a játékok terén. Évek óta megy már a nyűglődés, de az igazi háború kirobbanása talán Anita Sarkeesian nevéhez köthető. Ő mintegy mellesleg marketinges múlttal rendelkezik, vagyis hivatása eladni magát, emellett archív videófelvétel van róla, amin kijelenti: nem szereti a játékokat, ő nem egy játékos típus. Ettől függetlenül alig 1-2 évvel később már arról papol, hogy ő akkora játékos, mint ide Üzbegisztán, csak azt sajnálja, hogy minden játék szexista. Igen, a SuperMario is szexista, mert Mario pasi és egy elrabolt hercegnőt kell megmentenie – hát micsoda sátáni gonoszság egy nőt ilyen szerepben ábrázolni?"

Hozzáteszem, Deansdale nem egyoldalúvá egyszerűsíti az ügy megközelítését, hanem kifejezetten egy a gamer-szubkulturán kivüli magasabb társadalompolitikai probléma vonatkozásába helyezi az egész kérdést és ezzel járul hozzá az egész jelenség pontosabb, árnyaltabb értelmezéséhez.

De ezer bocsánat, hogy ide arcátlankodtam és erőltetni igyekeztem a párbeszédet azzal a magyar férfijogi újságírással, amely mellesleg mindig magyarázni és érthetővé, szerethetővé tenni igyekezett az olyan szükségszerűen férfias szubkultúrákat is, mint például a gamereké.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2014.10.21. 00:10:01

@Alter_Ego: "Kizárt dolognak tartom, hogy ismernéd a Férfihangot annyira, hogy objektív véleményt tudj megfogalmazni"

Ez egészen biztos, mert olyan nincs, hogy objektív vélemény. Szubjektív vélemény van, én az enyémet a Férfihangról néhány cikk végigolvasása után alakítottam ki nem sokkal azután, hogy elindult, aztán úgy gondoltam, jobb, ha ezt a szennyet én nem olvasom. Most megint beleolvasgattam pár cikkbe, látom, azóta sem nagyon változott a helyzet arrafelé. Bár a feminizmussal is vannak gondjaim (Anita Sarkeesiannal különösen), az a hímsoviniszta tempó, amit a Férfihang csinál, engem taszít. A Gamergate-cikk még egy visszafogottabb írás, de az is tele van elnagyolt állításokkal, féligazságokkal és hazug általánosításokkal. Ez az én szubjektív véleményem.

Tudom, most jön az, hogy hozzak konkrétumokat meg érveljek. Hát nem. Túl rövid ahhoz az élet, hogy én bárkit meg akarjak győzni onnan, szóval nyugodtan gondoljatok feminácinak meg aminek akartok, én őszintén szólva leszarom. Viszont ha itt megszaporodnak az ilyen wall-of-text kommentek, amik az eredeti topictól eltérve már a inkább Férfihangról szólnak, azért egy-két moderálás elsül, most szólok.

BZ1975 2014.10.21. 08:19:50

@Stöki: stöki, stöki... : S

Deansdale 2014.10.21. 08:39:46

@Stöki: Üdv :)

Nekem nem kenyerem az egócsattogtatás, tőlem azt mondasz a 'hangról amit akarsz. Amit viszont nem értek, hogy amikor egy politikai mozgalom 18 neves nemzetközi gamer magazinon keresztül összehangolt támadást indít a szubkultúra ellen, amit képviselsz és szeretsz, akkor miért nem látod ezt annak, ami. "A gémerek halottak, mert mind nőgyűlölő szemét" - ez az üzenet, amit a feministák rád kiabálnak a sajtón keresztül. És már nem csak a gamer sajtó érintett, hanem a teljes mainstream media. A Washington Post-tól a Spiegel-ig mindenütt arról írnak, hogy a játékosok a világ mocskának legalja, hiszen ellenállnak a szent feministák betörésének. Úgy tűnik sarkítok? Nézz utána.
www.washingtonpost.com/news/the-intersect/wp/2014/10/14/the-only-guide-to-gamergate-you-will-ever-need-to-read/

Namost kérdem én, 3 évvel ezelőtt, amikor ezekről a hülyeségekről még szó sem volt, gondoltál arra, hogy a gamerek világa gyűlöli a nőket? Volt abból probléma, hogy Lara Croft keblei meglehetősen hangsúlyosak? A játékfejlesztőknél tüzes vassal üldöztek el mindenkit, akinek nem volt pénisze? Ugyan már. Ez az egész egy nevetséges álprobléma. Manapság bárki fejleszthet játékot és azzal játszik amivel akar, a nők nincsenek se elnyomva, se gyűlölve a játékpiacon. Arról van szó, hogy egy politikai mozgalom újabb játszóteret akar meghódítani, és ez sokaknak nem tetszik. Megvoltunk feminista szószólók nélkül is, nincs rá semmi szükség, hogy folyamatosan azt kelljen hallgatnunk, a gamerek mekkora szemétládák. Én is a C-64-es időkben kezdtem, mint itt sokan mások, és ma sem adom alább heti 20-25 óra játéknál, úgyhogy kénytelen vagyok kikérni magamnak ezt az alaptalan fröcsögést és zaklatást.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2014.10.21. 09:41:15

@Deansdale: Ti szólítottatok meg engem itt, leírtam a véleményem, ezek után én csattogtatom az egóm? Oooké.
A gondom az, hogy rögtön azt feltételezed, hogy nem ismerem eléggé a sztorit, és ezért a "másik" oldalra sorolsz. Miközben hidd el, eléggé követem a Gamergate-et, azt meg ebben a posztban is leírtam, hogy nekem a Gamergate-sztoriban mindkét oldal ellenszenves. Vagyis az, hogy nem veletek vagyok, nem jelenti azt, hogy támogatom a feminista játéksajtót. Ezt kellene valahogy felfogni. Középen találtam meg a magam igazságát, nem kérek sem az elvakult friscói zsurnalisztákból, sem a frusztrált férfiak kurucinfójából (ezek volnátok ti). Részemről ennyike. Minden más, laracroftozás, c64-ezés mellébeszélés.

@BZ1975: Ez van, engem mindig taszítottak a szélsőségek.

Deansdale 2014.10.21. 09:59:24

@Stöki: Ha direkt akartál volna félreérteni sem sikerült volna jobban. A többiekre utaltam, akik a 'hangot kezdték védeni - a vitának ez a része engem most nem érdekel.

Emellett eszembe sem jutna feltételezni, hogy nem ismered a gamergate-t. Miből vontál le ilyen következtetést?!

Ember, téged nagyon felhúzott valami. És szerinted én vagyok frusztrált? :) Eh, ebből az egészből ki lehetett volna hozni valami értelmeset, dehát na. Mindenki abba a homokba dugja a fejét, amibe akarja.

Alter_Ego 2014.10.21. 12:53:32

Talán észre sem vetted, de igazából nem annyira mi szólítottunk meg téged, mint amennyire te minket. Történetesen én például csak azért szóltam hozzá, mert azt olvastam, hogy azt a lapot minősíted, amelynek az egyik alapítója vagyok. Nomen est omen, "muszáj volt" az "Ego"-mat "csattogtatnom". Éppen ennyire igaz az is, hogy onnan indult a "párbeszéd", hogy Ahasverus a kommentek között mindenkinek a figyelmébe ajánlotta Deansdale szerintem nagyon is tényfeltáró és lényeglátó írását, amire a te egyetlen reakciód az volt, hogy aszongya "én a magyar net egyik legszánalmasabb oldalát semmilyen ügyben nem tartom mérvadónak". Szóval te tematizáltad ezt a párbeszédet - nem más, hanem te terelted a szót kifejezetten a Férfihangra. És ha már így tettél, akkor légy oly jó, hogy moderálás helyett eltűröd, hogy védelmezni igyekszem azt a lapot, amelyet én egy fontos társadalmi küldetéssel rendelkező orgánumnak szántam. Remélem ezzel nem sértem meg a te szubjektív véleményedhez fűződő jogaidat... remélem ettől te még nyugodtan minősítheted szennynek az én munkásságomat?

A tőled olvasottak alapján nekem nagyon úgy tűnik, (és ez itt most az én szubjektív véleményem helye) hogy a te középutas gondolkodásod lényege az, hogy lenézően legyinthess jobbra is meg balra is. Nem értem miért is nem veszed észre, hogy valójában ez a legnagyobb szélsőség. Viszont sikerült meghaladnod a saját korlátaidat, amikor legalább a magyar férfijogi újságírással szemben sikerült minden további megfontolást kizáró verdiktet mondanod: "a frusztrált férfiak kurucinfója". - Gratulálok! Bátor cselekedet volt és egyúttal bizonyította az emberi és társadalmi problémákra érzékeny gondolkodásodat is. Ingyen lőszert és örök életet neked! Béke veled!

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2014.10.21. 13:28:32

@Alter_Ego: Azért azt, hogy mit tűrök el a blogomon, nyilván nem te fogod diktálni.

De jó ez végszónak, amit írtál, szerintetek szélsőséges középutas vagyok, szerintem ti vagytok egy kurucinfoid szennylap, lépjünk tovább. Nyugodtan lehet engem tovább ekézni a Férfihang kommentjei között, nekem ez így tök kényelmes (igazából kicsit szórakoztat is, ahogy tajtékoztok).

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2014.10.21. 13:54:33

@Alter_Ego: Egyébként meg a gamergate-cikketek alatt szombat óta ekéztek engem. Mivel nem ereszkedem le olyan szellemi mélységekbe, ahol a Férfihang kommentdoboza található, hagytam a francba. De nektek csak ide kellett cibálni az egészet (Ahasverus tegnapi hozzászólása), ezt már nyilván nem hagytam szó nélkül. De kurvára ti szólítottatok meg először engem.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2014.10.21. 17:03:22

Bocs, a végszó az legyen tényleg végszó. A moderamanó elvitt pár kommentet, már csak ugyanazokat az (erősen offtopic) köröket futnánk.

Bobby Newmark 2014.10.22. 09:55:49

@Deansdale: "Ugyan már. Ez az egész egy nevetséges álprobléma."

Ez tökéletesen összefoglalja a helyzetet. Pro és kontra oldalt egyaránt. Csak akkor mit pörögtök ennyit rajta?

Trollkorrekt 2017.11.16. 00:41:49

Én az egészet nem értem!
Aki bármilyen termék megvásárlásáról egy cikk alapján dönt, az retardált.

Reactor 2018.03.09. 21:19:29

Ahogy írták, ilyenkor érdemes a bejáratott, nem részrehajló játékvideó-készítők kritikáit nézni. Ők egy fityinget nem kapnak senkitől, hogy ajnározzák vagy lehordják az adott játékot. Ha nálam egy játék fagypont alatti értékelést kap, akkor annak oka van.
Sarkeesian pedig egy megélhetési botrányhős, a legkevésbé se őszinte. A véleménye tehát pontosan ennyit is ér.

@Tomi from Space: Nem kéne radikálisan túlárazni a játékokat, itt kezdődik a dolog. Nyugati fizetéssel elhiszem, hogy zsebbű' kicsengetik a rávalót, de itt Orbánisztánban sokaknak már a mindennapi megélhetés is kihívást jelent. Nyilván van egy hardcore gamer réteg nálunk is, aki lakásárban vesz számítógépet, annak nem okoz gondot a játékok megvásárlása, a nagytöbbség viszont nem áll ilyen fényesen anyagilag.
Ami a tartalmat illeti, a mai fősodor-játékok jórészében kemény 0 darab tartalom van. Az egyjátékos módot félóra alatt ki lehet pörgetni, az online szervereken vígan tenyésznek a csalók. Igaz, a grafika nagyon szép és élethű - ha nem lenne az, ki venné meg a 300 ezres videókártyákat...
A fizetős kiegekkel ezidáig 2 kísérlet történt, mind a kettőnek orbitális szarvihar lett a vége. Szerintem ne erőltessük.

@vargatom: A 4chan tényleg az internet segglyuka, olyan legalja selejtek járnak oda, hogy hihetetlen. Ha az ED-t be tudták tiltani, akkor ezt miért nem? Rejtély...