HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: North & South

2012.06.22. 14:01 Stöki

A játékipar mindig is szívesen nyúlt sikeres képregényekhez (már Atari 2600-ra is volt egy Spiderman), és ezek a feldolgozások általában Japánból és Amerikából érkeztek. E két ország mellett azonban van még egy harmadik, ahol igen régi hagyományai vannak mind a képregényeknek, mind a videojátékoknak: Franciaország. A franciák olyan neves játékklasszikusokat adtak nekünk, mint az Another World vagy az Alone in the Dark, képregényeiket meg Asterixtől Gotlib műveiig lehetne sorolni. Azt azonban kevesen tudják, hogy a nyolcvanas évek egyik legjobb stratégiai játéka, az általatok múlt héten a rovatba beszavazott North & South is egy francia képregény-feldolgozás.

nstitle.PNG

A játékot a Párizsban alapított Infogrames fejlesztette, aminek vezetője, Bruno Bonnell nagy képregényrajongó volt. Ebből következően elég gyakran vett konverziós jogokat – persze eleinte nem volt sok pénze ilyesmire, ezért kezdetben az inkább csak Franciaországban ismert képregényekből próbált átiratokat készíteni. A cég egyik első játéka például az 1985-ös Passengers of the Wind volt, aminek alapja a Les Passagers Du Vent című képregény. Aztán Bonnell megpróbálkozott a Les Tuniques Blues játékra vitelével is – ebből lett a North & South.

1126737151-00.jpgA képregény francia földön igen népszerű (1970 óta több mint ötven album jelent meg a sorozatban), de angol nyelvterületen szinte ismeretlen. Címe (Les Tuniques Blues = Kékkabátosok) arra a ruházatra utal, amit az északiak viseltek az amerikai polgárháborúban – és ezzel el is helyeztük a képregényt térben és időben. A képregény a háborút francia humorral mutatta be a két főhős – a szarkasztikus, a feladatokból magát mindig kivonó Blutch tizedes, illetve a lelkes és hazafias Cornelius M. Chesterfield őrmester – életén keresztül. Az Infogramesnél gyorsan összedobtak a licenchez egy félkész programot, ami főleg egy ügyességi minijátékból állt (hogy ezt ki készítette, azt sajnos nem tudtam kideríteni), ebben egy katonának el kellett rohannia egy erőd végébe, miközben akadályokat kerülgetett, lyukakat ugrált át és ellenséges katonákkal verekedett. Ez a minijáték egy másik változatával együtt – amiben egy vonaton kellett végigugrálni – bekerült a végleges programba, de a North & South alapjaiban mégis stratégiai játék akart lenni. Ezeket az alapokat pedig Bonnell Stéphane Baudetre bízta (lásd a képen), akinek korábbi, Hostages című játékából úgy tűnt, van érzéke a taktikai elemekhez.

Baudet tehát kapott egy szinte kész ügyességi minijátékot, és a feladatot, hogy fejlesszen hozzá egy stratégiai programot, ami a Kékkabátosokra épül. Furcsa kérés, de ha valahol, egy fiatal, még független fejlesztőcégnél előfordul ilyesmi, és Baudet remekül megoldotta a feladatot. Real-time stratégiát szeretett volna, úgy tervezte, hogy a játéktér a (Még Nem Annyira Egyesült) Államok térképe lesz, és a játékos azon irányíthat minden egységet, valós időben. Ez végül technikai korlátok miatt nem tudott megvalósulni (évekkel a Dune II előtt járunk), ezért az országtérképen maradt a körökre osztott lépegetés, az egyes csatákat viszont valós időben lehetett lejátszani. Baudet ehhez a koncepcióhoz főleg a táblás társasjátékokból és gyerekkori élményeiből merített (nagyon szeretett műanyag játékkatonákkal háborúkat vívni). Más játékokból nem nagyon lopott, mert mint a RetroGamernek tavaly elmondta, a Defender of the Crown túl egyszerű volt, a Civilization meg túl bonyolult – ő valahol a kettő közé akarta belőni a North & Southot (érdekes amúgy ez a kreatív múltidézés Baudet-től, mert a játék fejlesztésekor a Civilization még sehol sem volt).

Baudet főleg a real-time csatákat programozta, a körökre osztott, térképes részt egy másik programozónak Vincent Belliardnak adta ki (később egyébként ő készítette az egyik első francia internetes portál motorját). „Én nem voltam olyan jó programozó, mint Vincent” – mesélte Baudet a RetroGamernek. „Nem a kód szépsége érdekelt, csak a végeredmény, ezért sokat kellett utólag optimalizálnom, hogy elfogadható legyen az eredmény.” Érdekesség, hogy a vezető fejlesztő elsősorban kétszemélyes módra tervezte a játékot, az AI csak utólag került bele, és eleinte csak azért, hogy hibákat tudjanak tesztelni vele. Néha például a programozók munka végén ott hagyták egy gépen futni a játékot, hogy két gépi ellenfél játsszon egymás ellen, és amikor reggel visszajöttek, látták, hogy egy ló beakadt a csatamezőn, vagy valami más hasonló bug bukott ki. A valós idejű csata egyébként csak három egységre – gyalogos, lovas, ágyúk – épített, de ezekkel elég jól lehetett taktikázni (például ágyúval szétlőni a hidat, hogy a lovasok ne tudjanak átkelni egy folyón).

Sztorija nem nagyon volt a játéknak, de a képregény stílusa így is átjött, az eredeti albumok látványvilágát az Infogrames művészeti vezetője, Didier Chamfray adaptálta jól. Egyszer a Kékkabátos-képregények rajzolója, Willy Lambil is benézett a céghez, és teljesen le volt nyűgözve attól, hogy látja mozgás közben a figuráit. A képi humornak más forrásai is voltak, ezen a téren elég sokan hozzátettek a játékhoz. A kezdő főmenüben például volt egy fotós, akit lehetett a kurzorral abuzálni – ezt a mókát maga Frederic Raynal, az Alone in the Dark alkotója javasolta kollégáinak. A játékot komikus hangeffektek is kísérték, még jobban tompítva a háborús téma élét. A végeredmény egy igen szórakoztató és változatos játékká állt össze, ahol a körökre osztott és a valós idejű stratégiázást egész jól hígította pár ügyességi betét (bár ismerek olyat, aki az istennek nem bírta megszokni az utóbbiakat).

Furcsa, de amikor a North & South 1989-ben megjelent, elsőként Franciaországban, a hazai sajtó nem esett hasra tőle, elég közepes kritikákat kapott. Csak amikor Németországban és Angliában is kiadták, akkor kapták fel igazán a játékosok, és akkor születtek meg az első 85-95 százalékos kritikák. A program eredetileg Amigán és Atari ST-n készült, és ez a két verzió a legszebb, legélvezhetőbb. Nem rossz a DOS-os sem, csak kicsit ronda (16 színű EGA), a NES-változat viszont aranyos. A 8-bites átiratok (C64, Spectrum, Amstrad CPC) pedig nagy vállalások, de épp ezért leegyszerűsített és kényelmetlen verziók. A spectrumos változat például három darab, kétoldalas kazettán jött ki, minden oldalon egy-egy játékrész volt, és rengeteget kellett töltögetni (mondjuk, így is 96 százalékot kapott a Crash magazintól). Számomra egyébként a DOS-os verzió a legkedvesebb, monokróm monitoron. A gimnáziumi játéktermünkben Hercules monitorok voltak, ami eléggé lecsökkentette az élvezhető játékok számát, de a North & Southot fekete-fehérben is ronggyá játszottuk.

A North & South (majd később az Alone in the Dark) sikerének köszönhetően az Infogrames megerősödött, és nagyobb képregénylicenceket is tudtak venni, így csináltak Asterix-, Tintin- és Hupikék törpikék-játékot is. Aztán miután a cég felhízott, és kezdtek anyagi gondjai lenni, Baudet átment a Ubisofthoz. Ott többek között a Splinter Cell: Double Agentetn és a Test Drive Unlimiteden dolgozott. Ma is aktív, legutóbb az Assassin’s Creed: Brotherhood multijáért felelt (ami igen jól sikerült játékmód lett).

Aki kipróbálná a játékot, itt találja az amigás verziót, itt a pc-st (hozá DosBox erre), de van C64-es verzió is (emulátorok itt). Az eredeti képregényből egy Google-kereséssel lehet ízelítőt kapni, többnyire francia nyelven, de itt egy angol oldal is. És most szépen szavazzátok meg a Jetpacet, köszönöm.

1059415305-00.jpg

1289940069-00.jpg

1077419557-00.jpg

61 komment

Címkék: retro north&south heti retro jatek infogrames

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr574604730

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Celtic 2012.06.22. 14:44:01

Hat ez total kimaradt. Amigam nem volt, C64-re meg ugy emlekszem, a CoV szerint nem volt nagy durranas, igy be sem szereztem.

Má654564560! (törölt) 2012.06.22. 14:59:21

"A képregény a háborút francia humorral mutatta be" No, innentől - a francia humoros résztől - már nem érdekel, még ha csak közvetve is kapcsolódik a játékhoz. :)

Yakk 2012.06.22. 15:03:35

Hú, ezzzel mennyit toltuk, nagyon nagy jóság ez a játék. Köszi a cikket!

Atrox 2012.06.22. 15:03:51

Egyik legnagyobb királyság volt. Amigán és Atarin nyomtuk, a maga idejében szerintem kiemelkedő volt.

Rodolfo63 2012.06.22. 15:18:20

emlékszem szerettem a játékot, haverokkal toltuk is

de hogy humoros francia képregényre épült volna, hát ez meglep :)

Sas882 · http://raktarbazis.blog.hu/ 2012.06.22. 15:22:31

nagyszerű játék, egymás ellen órákat játszottunk vele.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2012.06.22. 15:24:14

Hehe, ez jó játék volt, de mivel kölyökkoromban csak az ügyességi rész (erődfoglalás) ment, meg persze a fotós piszkálása, elég sokszor láttam a gyászindulós "Well, well, sergeant" kezdetű Game Over-szöveget és a csatateret... :)

Syolos 2012.06.22. 15:31:22

Valakinek egyszer is sikerült végigvinnie a vonatos ügyességi pályát? Nekem sose, és most hiába nézem már fél órája a Youtube-os videókat, másnak se :D

Esetleg egy videó róla?

-=Flatline=- 2012.06.22. 15:32:29

Szerettem :) És szintén nyomtam herculesen, hasonló okokból :D

Tájfájter 2012.06.22. 15:35:10

én imádtam ezt a játékot C64-en, tetszettek azok a stratégiai elemek, hogy a vasút vonalat kézben tartva lehetett taktikázni, meg indiánokra kellett figyelni nehogy random leöljék valamelyik hadseregem, a csaták alatt a gyalogosokkal menetelni, majd sortűzhöz átrendeződni...

Szóval kellemes emlékek fűzödnek hozzá :)

artifex · http://www.amywinehouse.co.uk/ 2012.06.22. 15:42:37

Atari ST-n töltöttem órákat előtte. Jó játék, a képregény jellege is tetszett. Rengeteg hasonlót toltak annak idején. Meg volt a Hebdogiciel francia magazin is, benne frenetikus Édika képregények.

Pretoryan 2012.06.22. 15:43:18

Édes jó istenem! Leghosszabb játékom ezzel 10 óra ez 4 partit jelentett a haverommal, vörös szemmel ültünk éjjel 3-kor a billentyűzet előtt, és anyáztunk és vonatot raboltunk egyre könnyebben (amúgy a long play videóban a játékos elég béna, az AI pedig nagyon könnyű volt sajnos, egyedül nem volt túlzottan élvezhető a játék). Köszi srácok visszahoztatok egy kellemes játékot kora ifjúságomból :-)

Scagnetti 2012.06.22. 15:43:56

Ezzel is mennyit játszottam még C64-en. Kíváncsi vagyok, milyen az amigás, ha a 64-es leegyszerűsített. A vonaton ugrálós részt nem szerettem túlzottan, de azért jó poén volt az is. Lehet, hogy elő is bányászom az emulátort, és játszom vele egyet.

Savior 2012.06.22. 15:46:13

@Celtic: Ha jól emlékszem, CoVBoy az egyik levelezésben ezzel meg a Piratesszel definiálta a "jó" játék fogalmát, ami állítólag a lelkesedni kevéssé hajlamos CoV-osok szerint a legmagasabb elérhető vélemény. Szóval nem mondanám, hogy nem tetszett nekik...

@Syolos: persze, simán. Csak ki kellett kapcsolni a turbo gombot. :)

Spanish VVax 2012.06.22. 15:49:00

A közelmúltban a francia Microids fejlesztésében és kiadásában megjelent iOS-re : itunes.apple.com/us/app/the-bluecoats-north-vs-south/id518019509?mt=8

Spanish VVax 2012.06.22. 15:51:58

@Scagnetti: Amigán elolvadsz, olyan volt :) Az egyik legtöbbet nyüstölt játékunk volt!

Csacsis 2012.06.22. 17:05:11

Egyszerű és nagyszerű játék. Könnyed szórakozás és mégis van benne csöppnyi stratégia. Néha egy kis humor is. :D

Csacsis 2012.06.22. 17:06:12

@Syolos: Végig lehetett, de nagyon nehezen. Mondjuk anno 386Sx-en toltuk haverral egymás ellen. :Đ

hazmesterzs 2012.06.22. 17:19:54

Egy kérdés, a Tintin nem belga képregény?

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2012.06.22. 17:31:19

Amigán láttam, Németországban, akkor épp a C64 és a PC közti purgatóriumban voltam, és az Amiga hát izé... szóval csak néztem a moziban. A zenéje és az intró ma is itt van bennem... és játszani is jó volt vele. Utóbbit egyébként PC-n is jó volt később, de azért a grafika és a zene mássága nem volt annyira jó.

politologus · http://politologus.blog.hu 2012.06.22. 17:54:55

Jaj istenem, C64-en a csatákban azok a néhány pixelnyi lovacskák... Az átvezető grafikák tényleg képregényszerűek voltak.

Macskond 2012.06.22. 18:11:25

Hehe ez tényleg aranyos játék volt.
Mi is PC-n Hercules monitorral "toltuk" !
Well-well sergeant... :-)

kuf 2012.06.22. 18:24:09

C64-en nyomtam rengeteged, ötös volt, egyáltalán nem kényelmetlen! :) Asszem még eredeti kazettán kaptam az ősöktől.

Meridian74 2012.06.22. 18:38:27

Jelentem, én többször is végigtoltam a vonatos részt, igaz sokszor vertem az asztalt is... :D

Amúgy a videós végigjátszásban a srác aki a videót csinálta, az botrányosan bénán játszott... úrrrrr'isten. Komolyan mondom, már azt vártam mikor alázza le a végén a gép, amibe a végén még rá is segített az mexikóiak és indiánok lázadása, de persze a nyomaztó túlerő végül győzött...

Meridian74 2012.06.22. 18:39:23

Ja, és a legelső játékom volt Amigára, a PC verzión sírva röhögtünk mekkora szarkupacul nézett ki az Amiga verzióhoz képest.

TetraB 2012.06.22. 18:49:58

whoaaa Myth.. remélem sokan szavaztok rá :)

KennyOMG · http://etkt.blog.hu 2012.06.22. 18:54:15

Na, jovore mar talan lesz vegre Death Track retro... :Đ

Globetrotter2014 2012.06.22. 19:21:22

Az amiga fénykora. Asszem ez volt a legtöbbet nyüstölt Amiga játékom.

fraki 2012.06.22. 19:44:41

Én is C64-en játszottam, egyáltalán nem tűnt kényelmetlennek, bár így utólag látszik rajta a downgrade. (Pl. a splashscreen sziluett animációja nagyon advanced.) A vonatos "versenyfutás az idővel" vicces, izgalmas rész. Eleinte nehéz volt persze, de meg lehetett tanulni, és utána már viszonylag egyszerű volt.

Dester 2012.06.22. 19:45:06

Egyik kedvenc játékom volt, rommá játszottam PC-n. Elő is veszem, reagálva az ELŐZŐ posztra. ;)

@KennyOMG: én is így látom, de szurkolok neki, hogy még a világvége előtt összejöjjön. :D

Öregvas · http://www.sfveteran.hu/ 2012.06.22. 20:00:18

Nem is olyan régen játszottam vele Amigán újra, IGAZI floppyról :-D! Zsírkirály játék, kedvencem volt a Cilization mellett!

Ezt azért nem értem:
"Más játékokból nem nagyon lopott, mert mint a RetroGamernek tavaly elmondta, a Defender of the Crown túl egyszerű volt, a Civilization meg túl bonyolult – ő valahol a kettő közé akarta belőni a North & Southot."

A Civ nem 91-es játék? Akkor a jóember hogy viszonyíthatta a N&S-t ahhoz?

zyrobs 2012.06.22. 20:00:29

Haha, na így már értem hogy miért mindíg az Infogrames-nél voltak a Hupikék Törpikék meg az Asterix játékok.

bolek 2012.06.22. 20:11:19

jó kis játék volt, Amigán imádtam!
a vonatos szaladgálás kutya nehéz volt, de nekem úgy rémlik, hogy volt, amikor végigvittük.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.06.22. 21:02:42

@Öregvas: Hoppá, tényleg. Pedig most megnéztem megint, így van benne a Retro Gamerben. Akkor ez bizony bug. :)

peti papagáj 2012.06.22. 21:13:30

kár, hogy realtime volt a csata, egy kapkodás volt az egész

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2012.06.22. 22:11:01

Anno eljatszottam vele, de maga a jatek nem nagyon fogott meg.

A bevezeto zene az nagyon el volt talalva.

bucbuc 2012.06.22. 22:14:45

egyébként c64-en ez sokkal jobb volt mint amigán.

Dester 2012.06.23. 09:54:20

@bucbuc: és mennyit töltögetett. :)

Zozosoft 2012.06.23. 12:13:06

Minden idők egyik legjobb játéka! Sokat toltuk egymás ellen.

Scagnetti 2012.06.23. 14:48:31

@Spanish VVax: Na majd megnézem egy amigás emulátorral is. C64-en király játék volt, az biztos. :)

Pretoryan 2012.06.23. 20:17:13

Off on:

Mass effect 3 extended cut Jun 26 :-)

masseffect.bioware.com/about/extended_cut/

Off off

algi 2012.06.24. 02:38:25

Az említett Hostages az ez a játék?

youtu.be/i0o0aCnaKHM

Rengeteget játszottam vele.

zenador 2012.06.24. 23:57:00

A North and South valami elképesztően jó játék. Még mai szemmel is kiváló!

Anno C-64 nyomtuk orrba-szájba. Nekem tetszett a körökre osztott rész, a real-time csata és az ügyességi részek, főleg a vonatos kalandok. Mennyi csatát nyomattunk rajta, Istenem! Mekkora játék!

Egyébként most láttam először az Amiga verziót. Szerintem a C-64-es változatnak semmiben sem kell szégyenkeznie. C-64-en is nagyon jó a grafikája, a játékmenet is rendben van, az Amiga verzió szerintem nem tesz hozzá túl sokat a North and South-hoz.

Elképesztő, hogy a C-64-esből is mennyi mindent ki lehetett hozni. Döbbenet, szinte elérzékenyül az ember, amikor újra találkozik ezekkel a régi C-64-es játékokkal. Ezeknek a régi játékoknak lelkük van!

DocBulywood 2012.06.25. 10:30:27

@zenador:

Sztm semmi döbbenet nincs abban, mit ki nem hoztak és hoznak a C-64-ből. A döbbenet az inkább, hogy mire elég:
- 64kbyte RAM
- 16 szín
- 320(160)x200 képpont
- 3 hangcsatorna + 1 digi
- egy-két-x lemezoldal

Ezzel a - mai szemmel nézve - semmilyen konfigurációból kell a lehető legtöbbet kihozni. És itt nem az orrba-szájba tolt 3D szarakodás van, efpées és társai, nincs netes gyakjuk egymást sem és ennek ellenére lehet játszani.

Ott van pl a Bruce Lee. Hullaprimitív grafika és animáció, nulla effektek és mégis, JÁTSZANI lehet vele. Hogy miért? Fogalmam sincs, de megőrülök az ilyen "primitív" játékokért. (Nebulus, Dizzy, stb...)

rosettif · http://istennyila.hu/ 2012.06.25. 17:08:09

Az Amiga verzió dobozán középen a lovon Donald Sutherland? :)

zenador 2012.06.25. 22:26:51

@DocBulywood:

A Nebulus-ért és a Dizzy-ért én is megőrülök:)

Ahhoz kellett a nagy tudás, hogy C-64-en ilyen lélekkel teli, felejthetetlen játékokat készítsenek. Főleg a grafikai igényesség az elképesztő. Pl.: a Creatures 2 még most is megállja a helyét, 14 colos monitoron jól mutat, nem tűnik túl pixelesnek. Nem véletlen, hogy anno az 576 KByte-ban mindenre 100 százalékot (!!!!) kapott, nem is emlékszem arra, hogy más játék kapott-e maximális értékelést az 576 KByte-ban!

Néhány gyöngyszem, C-64-es gfx:
plastik.hu/2007/07/22/drawing-in-the-grid/

Failer 2012.06.25. 22:29:31

Most is játszok vele tableten :)

Egyik első Amigás gém volt amivel játszottam (utánna c64en is toltam), imádom még mindig

Failer 2012.06.25. 22:35:03

@zenador: Fifa 96 szintén 100%-ot kapott (PC) illetve a Last Ninja 3 kapott C64-en grafikára 101% -ot

Is 2012.06.26. 01:03:04

Stöki, a kedvedért ment egy szavazat a Jetpac-re... :)

Én PC-n játszottam vele, de egyik legkedvesebb játékélményem azóta is.

VT 135 2012.06.26. 20:22:18

Vicces, mert egy haverommal valami ős-PC-n nyomattuk agyon egymás ellen, aztán pár évvel később lett Atari STE-m. Arra már nem emlékszem, hogy toltuk volna, pedig igen valószínű. :)

anarch 2012.06.27. 09:54:55

Wow, ennek van színes változata is? :)

Találtam egy vonatot végigjátszós videót:
www.youtube.com/watch?v=2sCB6MZZtJY

anarch 2012.06.27. 10:04:57

@anarch: ... sőt, többszöris végignyomják benne a vonatot, de így is látszik mennyire kemény volt.

Basszus, egyből az ugrott be, hogy bezzeg az Another World-nek készült - elég hű - felújítása...

tükörfúró 2012.06.28. 09:07:03

@DocBulywood: Akkoriban még programoztak, nem a 60. rétegen futó ilyenolyan uj 3d engine-t fényezték, amihez negyedmillios videokártya kell természetesen, hanem abbol a vasbol kellett kihozni a dolgokat assemblyben lekodolva, ami volt.

Plusz relative az orajel a legszánalmasabb a kis commodore-okon, ilyen névleges 1mhz, valójában inkább 900khz körüli, de sem a ram, sem az orajel nem önmagában számit, hanem a grafikai adatmozgatás igényével szemben.

Nem véletlen voltak a pc-s játékok is a pc első évtizedében mind mcga-k, holott a videokarik már vidáman tudtak 800*600 truecolort, és nem 64k hanem 1-2 megz ram volt bennük...nade a 486osnak egyszem spriteot végighuzni egy pixelenként animálva volt 4másodperc, és akkor még mást nem csináltunk, igy lehetetlen játékot irni.

sanch.sanch 2012.07.03. 11:21:24

!!! Fontos: 2 C64 változat volt. Az eredeti fostalicska:

www.youtube.com/watch?v=wnaTyXIIY0E

És az update, ami a valaha készült legjobb C64 játékok egyike:

www.youtube.com/watch?v=GVJXlEXCCmw

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2012.07.03. 17:25:14

nohát ez igen, életem talán legelső játéka, órákat nyüstöltük C64-en, nem lehetett megunni, folyton csak ezzel akartam játszani, tulajdonképp a stratégiai játékok őse

és akkor kiderül, hogy képregény feldolgozás, hát nem hiszem el, azt hittem simán csak feldolgozza a polgárháborút, már akkor is nagy lett volna, de így még nagyobb, már szedem is le
süti beállítások módosítása