HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: Head Over Heels

2011.09.29. 09:30 Stöki

Legutóbb egyik örök kedvencemet, a Head Over Heelst szavaztátok be a rovatba, úgyhogy hétvégén elővettem a játék remake-jét, hogy kicsit felelevenítsem az emlékeket. Az lett a vége, hogy egy szuszra végigjátszottam örökélet és térkép nélkül, és minden koronát megszereztem (ezt csináljátok utánam, pupákok). Kicsit ijesztő volt, mennyire a véremben van még mindig, hogy melyik szobában mit kell csinálni. Kevés játék képes arra, hogy ilyen mély nyomokat hagyjon, lássuk, mivel érte ezt el a Head Over Heels.

A Nodes of Yesod cikknél írtam, hogy azt a programot a Stamper-tesók egy korábbi játéka, az Underwurlde ihlette, és ezt a cikket is hasonlóan kell kezdenem (és megint megfogadom, hogy egyszer még bővebben is visszatérek Stamperékre a rovatban). A Head Over Heels szellemi elődje ugyanis az Underwurlde folytatása, a már izometrikus grafikát használó Knight Lore, ami a nyolcvanas évek közepén teljesen elbűvölte a brit Jon Ritmant.

Ritman tévészerelőként dolgozott, amikor bő harminc évvel ezelőtt magába szippantotta a 8-bites játékfejlesztés világa. Első játékát 1981-ben készítette ZX81-re Namtir Raiders néven (na vajon honnan jön a név), és ez elég volt ahhoz, hogy – eleinte mellékállásban – további programokat készíthessen az Artic Computingnak. Ezek nem voltak emlékezetes cuccok, csak sikerjátékok klónjai, Ritman lemásolgatta hol a Space Invaderst, hol a Battlezone-t, hol pedig az Asteroidsot. Szépen fejlődött, ezért hamarosan már az egyik legmenőbb kiadónak, az Oceannek készíthetett egy spectrumos fociprogramot, a Match Dayt. Azon a napon, amikor elkészült ezzel a játékkal, és leadta az Ocean irodájában, valaki megmutatta neki a Knight Lore-t. „Olyan volt, mint egy Disney-film, amit a játékos irányít, mindig ilyet akartam készíteni” – emlékezett vissza pár éve Ritman arra, hogy mit érzett akkor.

A következő játék tehát egy Knight Lore klón volt, ugyanakkor talán ez volt az első Ritman-játék, ami igyekezett több lenni egyszerű másolatnál. Az egykori tévészerelő szólt karikatúrarajzoló cimborájának, Bernie Drummondnak, aki segített egyedi grafikát készíteni a játékhoz, a DC Comicstól pedig sikerült engedélyt szerezni a Batman-licenc használatára. A játék címe így nem túl meglepő módon Batman lett, a játékmenet pedig logikai-ügyességi alapokra épült: a denevérembernek egy labirintus szobáiban tárgyakat kellett megszereznie, amelyek segítségével továbbjuthatott (a DC csak egy ponton szólt bele a játékba, az egyik tárgyat, a Bat Pillst kivetették mondván, Batman nem drogozik - Rittmannek át kellett írnia Bat Powerre). Az 1985-ben megjelent program elég nagy sikert aratott, Ritman a legkeresettebb spectrumos programozók egyike lett.

Batman már a Ritman Ritman már a Batman készítésekor agyalt azon, hogy ha lenne egy Robin is a főhős mellett, mennyire bonyolultabb feladványokkal lehetne gyötörni a játékosokat. Ez az ötlet végül a Batmanbe nem került be, de a következő játékba igen – és most már a Head Over Heelsről beszélünk. Az izometrikus nézetet kezelő motor – a Batman engine-je – adott volt, így többet lehetett szöszölni a tartalommal. A Head Over Heels több mint kétszer annyi szobát (egészen pontosan 301-et) tartalmazott, mint a Batman, és a játékmenete is sokkal összetettebb volt a két főhősnek, Headus Mouthionnak (barátainak csak Head) és Footus Underiumnak (Heels) köszönhetően. A program címe magyarra nehezen lefordítható szójáték, a „head over heels” nagyjából annyit tesz, hogy „hanyatt-homlok”, Head és Heels magyar megfelelője tehát kb. Homlok és Hanyatt, bár a head fejet, a heel pedig sarkot jelent. (Ha valakinek van frappánsabb fordítása, ne tartsa magában.)

Szóval a két főhős eléggé megvariálta a játékmenetet. Head nagy ugrásokra volt képes, és ugrás közben is tudott irányt változtatni, de lassan szaladt. Heels ezzel szemben gyorsan mozgott, viszont csak kicsiket tudott ugrani, és közben nem tudott manőverezni. Két tárgy tovább komplikálta a dolgokat: Head felvehetett egy pisztolyt, amivel megbéníthatta az ellenfelek többségét, Heels pedig egy táskát, amivel felvehetett és máshol lerakhatott tárgyakat. Az igazán briliáns húzás – ami végképp a nagy előd Knight Lore fölé emelte a programot – azonban az volt, hogy ha Head Heels fejére állt, együtt is lehetett irányítani a két karaktert, és ilyenkor képességeik is összeadódtak. Ritman először a térképet tervezte meg (öt különböző világra osztva), gondoskodva arról, hogy sűrűn legyenek olyan helyek, ahol a két karakternek el kell válnia, hogy aztán később összetalálkozhassanak. Ezután jött a szobák részletesebb kidolgozása, vagyis a megoldandó logikai feladványok (egyik-másik ritka szívatósra sikerült), majd Drummond elborult grafikái (többek között Károly herceg feje a Dr. Who robotja, Dalek testén) és bizonyos Guy Stevens által összehozott vidám zenék és hangok. A legvégén került be a sztori, amiről Ritman így emlékszik: „kitaláltunk valami bullshitet és az utolsó tíz percben beletettük a játékba.” Szó, mi szó, a történet nem éppen Oscar-díjas – Head és Heels két kém, akiknek koronákat kell megszerezniük, hogy felszabadítsák öt bolygó lakóit –, de akkoriban ez senkit nem zavart.

A Head Over Heels 1987-ben jelent meg és az Ocean egyik legelismertebb játéka lett. A Spectrumon kívül kijött más platformokra is, több átiratot byte-ról byte-ra konvertáltak, így az eredeti kisebb bugjai is megmaradtak. A C64-verzió a rangos Zzap'64 magazintól 98 százalékos értékelést kapott – a legmagasabbat a lap történetében. Ritman ezután még elkészítette a Match Day II-t, aztán a Stamper-tesók által alapított Rare-nél is dolgozott kicsit. Nagy álma a Citizens volt, ami egy Sims-szerű játék lett volna, még jóval a Sims előtt – ugyanúgy egy virtuális világ lakóit kellett volna benne menedzselgetni –, de soha nem készült el. Elkészült viszont 1994-ben Gameboyra a Monster Max, ami szintén izometrikus játék volt (már 600 szobával), és bár jó kritikákat kapott, üzletileg nem volt sikeres. Ritman ezután saját céget alapított Cranberry Source néven, és mobiljátékokon dolgozott – de ez már évekkel ezelőtt volt, sajnos nem tudtam kinyomozni, hogy mivel foglalkozik most.

Aki kipróbálná a játékot, a C64-verziót itt, a spectrumosat itt keresse (ez utóbbi helyen térképek is akadnak). Említettem a csodás pc-s remake-et, ezt bizonyos Thomas Kac és Graham Goring készítette bő másfél év alatt, és nagyon jól visszaadja az eredeti báját, csak szebb grafikával – letölthető innen. A játékról annak idején monstre végigjátszást közölt az 1001/4 könyv, beszkenelve olvasható itt a 40. oldaltól. Ez pedig Ritman puritán weboldala, elég régen frissítette. Legközelebb a Deathtrackkel folytatjuk. Vagy az Antiriaddal. Vagy mással. Attól függ, mire szavaztok.

 

 

30 komment

Címkék: retro spectrum heti retro jatek head over heels

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr293247613

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Chocho86 2011.09.29. 10:21:23

„kitaláltunk valami bullshitet és az utolsó tíz percben beletettük a játékba."

Bár a Head Over Heels már elég régen volt, manapság is sok játéknál érzem ezt. :)

thinkEdem 2011.09.29. 11:14:13

@Chocho86: A különbség csak annyi, hogy a Head Over Heels sztori nélkül is elég jó volt, manapság viszont sajnos nem sok játékról mondható el ez az élmény.
(Vagy csak én vénülök, és ez már a "bezzeg az én időmben" szindróma.)

Kham 2011.09.29. 12:10:03

Ez volt az a game, aminél, fiatal korom miatt, sosem jöttem rá, hogy mit is kellene igazából csinálni. Fel is adtam hamar a küzdelmet.
De ennek a KnightLore-nak mennyire hasít, még ma is a zenéje. Ott sem jöttem rá, hogy mi is a végcél, de lelkesen toltam, igen tetszett ahogy Pampaliniből Farkassá táncolja magát minden holdkeltekor:)

m e o w · http://eletfalun.blog.hu/ 2011.09.29. 13:08:17

Kérek szépen most már egy olyan szavazást, ahol a Jetpac nyer. Hosszú idő óta szavazok rá, és sosem sikerül még csak megközelítenie sem a győztes pozíciót :-(.

Karvaly 2011.09.29. 13:40:13

Hát igen, megint az aranykor, akárcsak Paul Normannál vagy Mike Singletonnál, jön egy totál outsider csóka, és egy-két év után letesz az asztalra egy kora csúcsát jelentő játékot. (és jobb esetben meg is gazdagszik belőle:)

Nekem a Head over heels nem volt meg (a kifejezést magyarul kifejezni talán a 'tetőtől talpig'-gal lehetne? Ekkor Head lehetne a Tető, Heels meg a Talp), de az elődjével, a Batmannel rengeteget játszottam. Így utólag visszaolvasva a heti retrókat úgy tűnhet, hogy akkoriban mást sem csináltam :)
A grafika hihetetlenül kifinomult volt, nagyon aprólékos és tökéletes 3D takarásokkal megoldva, kicsit olyan érzés volt, mintha egy Amigám lenne.

farönk 2011.09.29. 13:42:46

@m e o w: csak türelem, a HoH-val is így volt, aztán most itt van.

rosettif · http://istennyila.hu/ 2011.09.29. 14:11:33

Nekem is egy nagy kedvencem volt ez a játék. Bár én szinte soha semmit nem játszottam végig... Valahogy a célok sosem motiváltak annyira, hanem inkább bennük lenni szerettem. Egyébként is ezeknél a régi játékoknál a kerettörténetnek leggyakrabban szinte semmi komoly gyakorlati szerepe nem volt (vagy egyáltalán, történet se volt...): a jó játékok egy-egy eredeti ötletre épültek - hogy ezenkívül milyen egyéb történeti háttért kerített még a programozó mögéje, az nem sok vizet zavart többnyire. Ezt az őszintébbek ugye be is vallották. :)

Nekem a jól kitalált szürreális figurák tetszettek a legjobban benne, például az ominózus Károly herceg fej...

(Egyébként az feltűnt, hogy a blogmotor akárhányszor enged újra szavazni? :)

UnrealFCY 2011.09.29. 14:36:59

en meg Plus4 en toltam, koszonet Mucsieknak a c64 atiratert :)

kicsitian_real 2011.09.29. 14:40:34

@thinkEdem: épp a minap tanakodtam ezen én is, aztán elolvastam ezt, és megvilágosodtam: www.cracked.com/blog/5-ways-to-tell-youre-getting-too-old-video-games/

thinkEdem 2011.09.29. 16:08:30

@kicsitian_real: Korrekt írás, sok helyen rémülten veszem észre, hogy mennyire, de azért még mindig tartom magam ahhoz, hogy régen nagyobb volt a szórakoztató játékok aránya. Mondom ezt amellett, hogy manapság is találok eredeti és ötletes játékokat, és olyanokat, amik rettentően szórakoztatóak (a LEGO Batman egyik pályáján röhögtem akkorát, hogy szerintem a szomszédok is hallották), sőt, van, hogy a kettő együtt jár; továbbá régi nagy kedvencekkel még mindig szívesen játszom.

Szóval ja, öregszem, de manapság a szar játékok aránya is magasabb...

K0vasz 2011.09.29. 18:16:45

Nekem csak a Batmen volt meg, viszont azzal mennyit játszottam, úristen... és pár éve elővettem emulátoron, és a kezdeti pályákra még mindig emlékeztem:) (talán a későbbiek is megvannak az agyam mélyén, de annyira nem merültem bele:))

Meggymag81 2011.09.29. 19:34:31

Megérte kitartani, jó kis cikk lett. Most elkezdek a Sentinelre szavazni... Két-három év a tippem :-)

Sanosuke 2011.09.29. 19:50:01

ha már retro.

régen játszottam a c64-en a satan nevű játékkal.
oldalnézetes mászkálós kardozós vlt, de sose tudtam végigvinni.

nem ismeri valaki ?

Sanosuke 2011.09.29. 19:55:32

a last ninja-ból volt már retró cikk ?

Bambula 2011.09.30. 09:44:24

@Sanosuke: Csekkold meg a cimkéket, ott lesz az :)

Papichulo 2011.09.30. 10:48:28

"a Dr. Who robotja, Dalek testén"

A Dalek-ek (ez egy egesz faj) nem robotok, hanem cyborg-ok ;)

Ironfist 2011.09.30. 12:04:31

Sajnos egy jó csomó Heti retro játékot nem ismerek innen. Annyira nem nagy a régi játéktapasztalatom :)
Viszont szívesen látnék egy írást mondjuk a Trailblazerről, a Fire Antról, A Tutti Fruttiról vagy a Montyról ^^
Kis ízelítő azoknak, akik a Trailblazert nem ismerik, vagy csak az új változatokat :P
www.youtube.com/watch?v=WfFOH1TZv-E

Fuornis 2011.09.30. 14:04:57

Régi jó autóversenyes játékok lesznek majd?(Gondolok itt a Re-Voltra, Wacky wheelsre, BC racersre pölö)

Fuornis 2011.09.30. 14:06:27

apropó, a poll nem jelent meg, csak egy "You cannot remove this poll link", Firefox alatt, ezzel egyedül vagyok-e?

Fuornis 2011.09.30. 14:07:04

Dehogyis Firefox, Opera, bocs

moli 2011.09.30. 14:24:57

@Fuornis: nem, nekem is honapok ota. annyira nem erdekelt a szavazas, hogy utanajarjak.

UnrealFCY 2011.09.30. 18:45:42

@Ironfist: Trailblazer mekkora volt...Isten game

balcso 2011.09.30. 21:51:59

@Fuornis: operával nem jelenik meg nekem sem, többivel igen. (opera 12.00 pre-alpha b1076) (a múltkor szavaztam a Head Over Heels-re, FF akkor volt elindítva utoljára)

Mike76 2011.10.03. 18:03:35

A HoH remake oldalán található egy Batman remake is, ugyanazon készítő neve alatt. Még nem próbáltam, de a screenshotok egész ígéretesek.

retrospec.sgn.net/game/batman

szcsk (törölt) 2011.10.04. 01:50:11

Spindizzy, Quazatron, Amaurote megvannak? lenne csak ilyen iPhonera...!