HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Call of Dutyval edzett, World of Warcrafttal álcázta magát a norvég tömeggyilkos

2011.07.24. 09:15 hancu

Nyilvánosságra került az oslói ámokfutó, Anders Behring Breivik bő 1500 oldalas jegyzete, ami egyszerre zavaros ideológiai fejtegetés arról, miért, és hogyan kellene a bevándorlókat kiűzni Európából, másrészt egyfajta napló is arról, hogyan készült a mészárlásra. Ebből kiderül, hogy amellett, hogy nettó őrült, Breivik aktív videojátékos is volt.

Egészen zavarbaejtő dolog az egyik bekezdésben arról olvasni, hogy épp végigjátszotta a Bioshock 2-t, és nekiáll a Fallout New Vegasnak, a következőben meg arról, hogy félretett 2000 eurót egy luxusprostira, hogy az akciója előtt levezethessen minden feszültséget, és könnyebben nézzen szembe a feladattal, meg a halállal. A következőben meg már azon örvendezik, hogy megérkezett Kínából valami összetevő a bombához, és megkönnyebbült, hogy nem szívóztak vele a vámon.

Két játékot említ bővebben is Breivik, a Call of Dutyról ezt írja:

"Target practise is likely going to be a problem for many people in certain countries (urban Europeans like us, ouch:). Consider taking a vacation to a country where you are able to train in marksmanship or join a gun club. Simulation by playing Call of Duty, Modern Warfare is a good alternative as well but you should try to get some practise with a real assault rifle (with red point optic) if possible."

"I just bought Modern Warfare 2, the game. It is probably the best military simulator out there and it’s one of the hottest games this year. I played MW1 as well but I didn’t really like it as I’m generally more the fantasy RPG kind of person – Dragon Age Origins etc .and not so much into first person shooters. I see MW2 more as a part of my training-simulation than anything else. I’ve still learned to love it though and especially the multiplayer part is amazing. You can more or less completely simulate actual operations."

Vagyis a játékot konkrétan a fegyveres kiképzése részének tekintette, még ha úgy is tartotta, hogy az önmagában, valódi fegyveres gyakorlás nélkül nem elég. A másik játék, ami többször is előkerül, a World of Warcraft, amit álcaként használt, mivel felismerte, hogy egy MMO a mai Skandináviában olyan szociális tabu, amit az emberek már elfogadnak, de nem nagyon kérdezősködnek utána. Pár részlet Breiviktől:

"Present a ”credible project/alibi” to your friends, co-workers and family. Announce to your closest friends, co-workers and family that you are pursuing a ”project” that can at least partly justify your ”new pattern of activities” (isolation/travel) while in the planning phase. F example, tell them that you have started to play World of Warcraft or any other online MMO game and that you wish to focus on this for the next months/year. This ”new project” can justify isolation and people will understand somewhat why you are not answering your phone over long periods. Tell them that you are completely hooked on the game (raiding dungeons etc). Emphasise to them that this is a dream you have had since you were a kid. If they stress you, insist and ask them to respect your decision. You will be amazed on how much you can do undetected while blaming this game. If your planning requires you to travel, say that you are visiting one of your WoW friends, or better yet, a girl from your ”guild” (who lives in another country). No further questions will be raised if you present these arguments.

"Blaming WoW is also quite strategic due to another factor. It is usually considered ”tabu” or even shameful in our society today to be hooked on an MMO. By revealing ”this secret” to your close ones you are therefore (to them at least) entrusting them with your innermost secret. Usually they will ”contribute” to keeping this secret for you which can be very beneficial. (If people from your ”secondary” social circle ask them they will even usually ”lie” on your behalf (giving you alibi), in order to keep your MMO project a secret."

"A couple of my friends have their suspicions though. However, I have managed to channel these suspicions far away from relating to my political convictions. Instead they suspect that I am playing WoW (and trying to hide it)"

A kérdés, amire a következő hetekben nyilván ezer forrásból ezerféle választ fogunk kapni, az, hogy hibáztathatók-e bármilyen szinten a játékok azért, ami történt.

A WoW esetében a válasz nyilvánvalóan nem, hiszen itt nem is a játékról van szó, hanem a körülötte zajló társadalmi jelenségről. Arról, hogy az online RPG, mint hobbi, az ismertségnek és az elfogadottságnak éppen egy olyan szintjén áll, ahol az átlagemberek már nagyjából tudják miről van szó, hogy ebbe bele lehet ölni sok időt, új embereket megismerni rajta keresztül, stb - de azért az még nem jellemző, hogy nekiálljanak kérdezősködni, vagy mélyebben érdeklődni. Ez pedig tökéletes álca volt a tömeggyilkosnak. Ha a bélyeggyűjtés, az origami, a repülőmodellezés, vagy az amatőr színjátszás lenne éppen ennyire menő hobbi, azt használta volna.

A Call of Duty kicsit más tészta, hiszen azt konkrétan edzésnek használta a gyilkosságok előtt. Itt azt kell látni, hogy egy fegyver használatát, viselkedését anélkül, hogy az ember a kezében tartaná, érezné a súlyát, nagyon-nagyon korlátozottan lehet csak megtanulni. Be lehet gyakorolni készségszintig, hogy milyen egérmozdulattal kell korrigálni egy lövés után a visszarúgást, és újra célra tartani, de ez a tudás semmit nem ér valódi fegyverrel a kézben, valódi visszarúgáskor. Az tény, hogy a reflexek, a szem-kéz koordináció karbantartására jó módszer egy multiplayer shooter, de hát ennyi erővel a pingpongozás is az, meg a paintball is az. A játék megint csak egy rossz célokra használt eszköz volt, nem inspiráció, így hibáztatni sincs értelme.

239 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr983092942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leadfoot 2011.07.24. 10:26:27

"hibáztatni sincs értelme"

Pedig az lesz a vége, akárki meglássa. Persze nem itt, hanem a nagyonokos szakértők részéről.

maul 2011.07.24. 10:38:51

Kit érdekel ez az egész? 80 ember meghalt? És? Tragédia, ezt nem tagadom, de nem kellene felfújni.

Afrikában naponta 20 ezren halnak meg, ennek legalább 10 százaléka a különböző polgárháborús csoportok tömegmészárlásának vagy tisztogatásának eredményeképp. Örülhet az, aki túléli, mert csak egy-két végtagját vágták le. Szerintem ott kevesebben wowoznak meg codoznak.

Egyébként pedig elég nyilvánvaló, hogy a filmek és lövöldözős játékok elérzéketlenítik az embereket (nem feltétlen elkövetőként, hanem megfigyelőként). Olyan nagy baj ez? Túlélési mechanizmus, amit eddig is kiválóan használtunk - elég a fent említett Afrika problémára gondolni, de az elmúlt 20 évben számtalan olyan háborút lehet találni, ahol nem 80, hanem 80 ezer ember halt meg fölöslegesen (és nem feltétlenül katonák). Nem nézünk oda, az élet megy tovább, van még 6,5 milliárd másik errefelé.

Posztapokaliptikus időjósunkat hallották.

PS. Természetesen ez nem annyira ennek a blognak szól, értem én, hogy játékos dolgokkal foglalkozott emberünk, ez meg egy játékos blog, stb.

Leadfoot 2011.07.24. 10:41:13

"a filmek és lövöldözős játékok elérzéketlenítik az embereket"

Szerintem az embert semmi nem érzékteleníti el úgy, mint a valóság.

MichaelKnight 2011.07.24. 11:23:36

Mellesleg (most kövezzetek meg, de feltűnt ez a rész) azt írja, hogy a MW2 a legjobb katonai szimuláció... hát nem igazán (Op: Flashpoint, ArmA).

bitblueduck 2011.07.24. 11:28:03

Megint egy kihagyhatatlan alkalom, hogy a játékokra varrjanak valamit. Nem is idegesítem magam... megjött a műtrágya, megyek WoWozni.

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2011.07.24. 11:28:17

@Leadfoot:
Én egyszer, kb 6 éve ferihegyen a benti váróban döbbenten láttam, hogy kb 300 amerikai fiatal katona van sivatagi ruhákban. Leültem egy kávézóasztalhiz, és odaült hozzám egy őrnagy "!!!", aki valami felderítő, tudósító alakulatnál volt, és beszélgetni kezdtünk. Kiderült, Irakba mennek, csak a gépen elromlott a fűtés, le kellett szállni, és pár óra múlva jön a másik gép. A katonák, látszólag 19-21 év közöttiek, ipodoztak, olvasgattak, volt köztük mindenféle egység, fiú, lány. Mondja nekem az őrnagy, azt hittem lehidalok.... "Nézz rá ezekre. Ezek közül sokan már holnap mennek a frontvonalba, életükben nem voltak háborúban, meg is halnak... sírnak majd, kiabálnak. Az összes számítógépes, FPS játékokon nevelkedett, azért lett katona, végigcsinálták a kiképzést, de hogy mi a különbség a játék és a valóság között, azt holnap kezdik megtapasztalni, mert itt nincs újraszületés meg egészségügyi láda, amibe ha beleszaladsz, meggyúgyulsz."

SplitGuy 2011.07.24. 11:47:23

@Leadfoot: Kiscicák! :D (tényleg, macskás videójáték van? )

aha, persze 2011.07.24. 11:47:38

Alig várják egyesek, hogy ilyen tragédia történjen, hogy ismét a maguk malmára hajthassák a vizet.

Pár dolog a konkrét esemény kínálatából:

-Szélsőjobbozás (bár állítólag szabadkőműves volt, és izraelita - a blogja szerint)
- Erőszakos játékozás (a srácok 80%a erőszakos játékkal játszik, mégsem lövöldöz és robbantgat)
-Tetszőleges bűnbak generálás (mondjuk biztonságtechnikai törvények hozása, amit kevés cég tud majd ellátni - konkurencia ellehetetlenítése)
-Egyéb, gőzöm sincs kijelentések.

Az igazi Trebics 2011.07.24. 11:54:29

@aha, persze:

"Alig várják egyesek, hogy ilyen tragédia történjen, hogy ismét a maguk malmára hajthassák a vizet."

saját hozzászólásod a legjbb példa:

"állítólag szabadkőműves volt, és izraelita"

TROLL 2011.07.24. 11:54:36

Vazzz' És pont a DAO az egyik kedvenc játéka.. brrr. Ment volna inkább akkor karddal hátha akkor lelövik, vagy valami..

aha, persze 2011.07.24. 11:56:25

@Az igazi Trebics: Neked hogyhogy ez kitűnt a felsorolásból egy játékos blogon? Ja, értem már... Igazolod azt a részét. Rendben, köszönöm.

TROLL 2011.07.24. 11:59:10

Nem azt írja, hogy a WoW-tal nem is játszott igazán, csak fedősztorinak használta?

Urban Gorilla · http://urbangorilla.blog.hu/ 2011.07.24. 12:26:30

@aha, persze:

Ez minden volt, csak nem szabadkőműves és izraelita.
Olyan kaffer viking volt, hogy bátor erik sírva könyörög a receptért. A szabadkőműveseket meg úgy általában nem zavarja egy munkáspárt.

Gargaj · http://gargaj.umlaut.hu 2011.07.24. 12:27:37

Ilyenkor amugy miert nem merul fel pl. az America's Army, amit ugye a katonsag fejlesztett ki direkt kikepzesi/toborzasi celra?

bullseye 2011.07.24. 12:31:36

Én ott voltam, és láttam, hogy cigányok késeltek meg egy lányt. Illetve nem voltam ott pontosan, de valaki aki ott volt mesélte. MSN-en, de teljesen hiteles amit ír!

És ha valakinek pont ez szúr szemet egy játékblogon, az bizonyítja!

lolperec 2011.07.24. 12:32:51

na, halljuk majd megint:
az erőszakos videojáték rossz, értem?!

aha, persze 2011.07.24. 12:33:41

@Urban Gorilla: Azt lehet olvasni itt-ott, hogy a blogjából ez derül ki (nem a kuruczinfón). De, lehet, hogy neked van igazad, én nem ismerem őt személyesen :)
Bár kissé sántítóan hat a sztori, hogy egy nacionalista a saját népét mészárolja. De legyen.

A másik három pont, amit írtam, az ettől függetlenül még áll.

Sherko 2011.07.24. 12:39:51

A fickó agymenese egy rejtett nép betegség a norvegoknal. Nincs bajom a Wow-al de láttam apát aki a 6 éves lányát tanította wowozni. Máskülönben Norvégia egy igen rasszista állam. Csak egy példa és akkor látszik a játékok lenyegtelrnek.13 éves latin kissrac megy haza stavangerben a sulibol és a paraszt nácik (16-17 éves rasszista barmok) painball puskával halomra lövik. Persze a rendorség szerint a latin kissrac a hibás mert túlságosankirivoan oltozkodott. Aha. Szóval ott nem lényeg mi a lövöldözox játék a lényeg a nagyon Eros rasszizmus...

onderon 2011.07.24. 12:45:58

@maul: "80 ember meghalt? és?" mivan, te leszel a következő tömeggyilkos? már gyakorolsz valahol? próbálj belegondolni, hogyha abban a 80 emberben, mondjuk a te gyereked is közte lenne, akik éppen táboroztak. hogy esetleg úgy halt meg, hogy lelőtték, mint egy kutyát és még nevettek is a halálán. hátbalőtték, miközben menekült, szépen lassan elvérzett, esetleg fájdalmak és rettegés között. megy? szar érzés? akkor ne beszélj hülyeségeket! nem megy? nem tudsz vagy nem akarsz belegondolni, mert "miért kéne, pont leszarom!" akkor kicsit szállj magadba és olvasd el ezt borsa.hu/empatia-hiany-mai-fiatalok/20100617

bullseye 2011.07.24. 12:46:00

@lolperec: az erőszakmentes játék is rossz, mert gateway játék...

indapass90210 2011.07.24. 12:46:26

Az lesz az egésznek a vége, hogy mindenki seggébe csipet ültetnek, aztán szarni se lehet úgy elmenni majd, hogy ne figyeljék nem akarod-e bombakészítéshez összegyűjteni a kifingott metánt.

Kmg42 2011.07.24. 12:47:50

Szerintem meg az egészért a luxus prostik a felelősek. Ha engem is lehúzna egy lotyó 2000 euróval tutira eldurranna az agyam! :-/

bullseye 2011.07.24. 12:54:04

@onderon: pedig ott van némi mondanivalója, hogy ha ezen ekkorát gyászol valaki, akkor mit csinál a természeti katasztrófáknál, népírtásoknál? Belehal a bánatba?

Afrikából, Ázsiából, Dél-Amerikából nem is kerül bele a hírekbe szinte semmi. Tudunk az éhínségről, a törzsi háborúkról, a drogkartellekről, kalózkodásról, stb. stb. de azon úgy tűnik nem kötelező ennyire kiborulni, mert messzebb van, mint Észak-EU.

protoplanetáris korong 2011.07.24. 13:06:54

@Urban Gorilla:

Tévedés, az volt. Van kép is róla, szép szabadkővűves ünneplő ruhában vigyorog, de biztos az is fotósop. Egyébként meg abban a táborban többek között Izrael elleni bojkottra szólítottak fel (milyen érdekes). Ha nem csak a mainstream médiát figyeled, összeállhat a kép. És megsúgo, nem csak szélsőjobbosok között vannak idegen (muszlim) gyűlölők.

insert random 2011.07.24. 13:11:23

@aha, persze: Nem volt izraelita, keresztény fundamentalista volt. Amúgy meg undorító, ahogy az összes politikai oldal a maga igazolására akarja felhasználni a tragédiát. A csávó kattant volt, ezek után tökmindegy, milyen ideológiát vall, annak a nevében is megcsinálta volna, ha szélsőséges zöld, vagy anarchista akkor, is legfeljebb más célpontot választ.

Cateran 2011.07.24. 13:11:37

@onderon:
En is egyetertek vele..meghaltak 80-an? Evvan...Ugyanekkor mashol meg 2000-en, csak azt nem fujja fel a sajto

protoplanetáris korong 2011.07.24. 13:13:13

@onderon:

Szerintem ő arra gondolt, hogy nagyságrendileg több embert ölnek és erőszakolnak/kínoznak halálra naponta a földön, és azokért a média nem sír.
Megfordítom a kérdést. Te mit szólnál hozzá, ha valaki megölné a kirabolná és gyereked, és még csak egy két soros hír sem lenne belőle, a kutyát nem érdekelné?
Nem a mennyiség a lényeg, minden egyes ártatlan ember halála tragédia.

insert random 2011.07.24. 13:17:11

@protoplanetáris korong: Látom hatalmas szellemi kihívás számotokra feldolgozni, hogy norvég szélsőjobb != magyar szélsőjobb.

Reggie 2011.07.24. 13:17:32

Azert ez egy kicsit mas szituacio, mint a tizeneves iskolai lovoldozok, ugyanis az utobbinal arrol beszelnek, hogy a jatektol valt agresszivve, az nevelte bele a lovoldozest es jott letre a verengzes, mig a jelenlegi esetnel arrol van szo, hogy a sajat maga kikepzesehez valasztott jatekot.
Nagy kulonbseg.

Yarner · http://androlib.blog.hu 2011.07.24. 13:25:16

@maul: Ha lelőnek egy embert pesten, az csak újsághír. Ha lelövik az unokatestvéredet a sarkon, az olyan tragédia, amit jóval erősebben át tudsz érezni, betör a privát szférádba.
Kb. itt is ez történt: ez a mészárlás egy láthatatlan fal innenső oldalán történt, jóval közelebb a privát szféránkhoz, mint azt lehetségesnek szeretnénk gondolni. Nyilván többet kell vele foglalkozni.

Amúgy eszembe jutott a Dork Tower egyik régi sztripje, amikor egy amerikai ámokfutás után boldogan ünnepeltek a szereplők, mert a gyilkos *végre* nem gémer volt, így nem lehetett hírt csinálni az erőszakos játékokból...

Sherko 2011.07.24. 13:31:24

A Norvégia rasszizmus innen nézve kicsit felfoghatatlan ám ha benne el az ember akkor érzékeli. És a legdurvább hogy nem is borszin függő muvelodési ugyanúgy gyűlölik a fehér magyart mint a fekete afrikait. Valami külföldi gyűlölet... van rá egy szavuk is de nem jut eszembe a jelentése "kibaszott külföldi"

Reggie 2011.07.24. 13:32:08

@Sherko: Akkor az nem rasszizmus, hanem idegengyulolet. Nem ugyan az a ketto.

▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ 2011.07.24. 13:34:31

Lehet itt nyomni a liberális dumát, hogy hibáztatni nincs értelme, de igenis mondjuk ki, hogy a Call of Duty a tömeggyilkosság előszobája!

insert random 2011.07.24. 13:38:04

@Reggie: Valószínűleg a legtöbb esetben is hasonló dolog történik: egy eleve erőszakos hajlamokkal rendelkező ember megpróbálja erőszakos játékokon, filmeken keresztül kiélni a hajlamait, aztán vagy megelégszik vele vagy nem.
A lényeg, hogy az ok-okozati összefüggés: agresszív hajlamok -> agresszív játékokhoz való vonzódás, és nem fordítva.

Reggie 2011.07.24. 13:39:30

@KKKKKKK: Majd en egy jo nehez konyvvel gyakorlom a gyilkolast es majd ha betiltjak a konyveket, mert a tomeggyilkossag eloszobajanak fogjak tartani emiatt, akkor biztositva lesz, hogy az emberek olyan okosak legyenek, mint te:)

Sherko 2011.07.24. 13:39:48

Jaja, de ez valami fura keveréke a kettőnek és ezért annyira veszélyes. Beteg az az ország...

Reggie 2011.07.24. 13:41:30

@insert random: Jelen esetben nem jatekhoz vonzodasrol es hajlamokrol van szo, hanem egy tudatos es szandekos eszkozvalasztasrol. Ez a kulonbseg. Itt a jelen esetben az elkoveto es a jatek kozott nem is lehetseges a hajlamokat es vonzodast vizsgalni, mert o tudatosan erre a celra egy gyakorlo eszkozt valasztott.

Reggie 2011.07.24. 13:45:07

@Reggie: Magyarul a hajlamok es vonzodas eseten vesz egy jatekot szorakozasi celbol es a jatek kozrehatasaval lesz elkoveto. Itt meg elkoveto volt eleve es az elkovetes segitesehez vett egy jatekot, eleve nem szorakozasi celbol. Teljesen mas a sorrend es igy az ok-okozat is.

tra lala 2011.07.24. 13:54:20

A fegyverek viselkedését egész jól meg lehet tanulni videójátékokból (már ha valódi fegyverek vannak benne).
A súlyát nyilván nem érzi, meg a visszaütést sem. Viszont tudja melyik része mire való, hogy kell kibiztosítani, hogy kell újratölteni, hogy kell vele célozni és egyáltalán hogy vissza fog ütni, hogy súlya van, amivel lassabban fog szaladni, hogy a golyó nem egyenes vonalban repül a célig, stb..
Ezzel szemben aki nem játszik (és mondjuk filmeket sem néz) az talán tudja, hogy a csövébe nem nézni kell, hanem onnan jönnek majd a golyók. Ami ugye átverés, mert manapság a golyó az nem is golyó alakú.
Valószínűleg sokkal kevesebbet kellett gyakorolnia valódi fegyverrel, mint aki sosem "tanult" előtte szimulátoron.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2011.07.24. 14:04:50

@f renc: hát nem tudom, mostanában nem nagyon játszom fps-sel, de ez a melyik része mire való kb annyiban merült ki, hogy balgomb:tűz, jobbgomb:secondary fire/zoom, g:grenade launcher, r:reload. Aki ebőől megtanul kezelni egy igazit, annak gratula.

Reggie 2011.07.24. 14:06:44

@f renc: Amit a videojatekbol megtanulsz, az kb. 2-3 ora alatt behozod loteren. Viszont a helyes fegyvertartas, helyes testartast, legzestechnikat, osztonos reakciok kiiktatasat(amit csak gyakorlassal tudsz, tudatosan nem megy), stb. amugy sem fogod megtanulni videojatekbol es a tanulasi ido szignifikans reszet ezek alkotjak.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2011.07.24. 14:10:44

@f renc: ez kb olyan, mint amikor valaki itt bemondta, hogy ha nyomja a shiftet akkor fut, tehát ő (e-)sportol, nem játszik :)

Kmg42 2011.07.24. 14:30:35

Tehát ha jól értem aki egész nap pornót néz akkor az már egy szex isten? Vagy csak egy leendő szatír?

Ugye milyen szerencsések vagyunk hogy megszüntették a sorkatonaságot? Különben még azt is megtanítanák a helyes fegyver használatra aki még a számítógépet sem tudja bekapcsolni...

anyahajókabinajtóhajtogató 2011.07.24. 15:42:24

A valós fegyver kezeléshez kevés köze van egy FPSnek de taktikai gyakorlásra szerintem jól megfelel némelyik. Például a swat4 vagy a raibow six vegas vagy (bár kevésbé) a cod.

Reggie 2011.07.24. 15:52:22

@anyahajókabinajtóhajtogató: R6V2 valoban utos volt, plane, ha egy helyisegben tobben nyomjak a co-op-ot.

Fatal Error! System Halted! 2011.07.24. 16:12:32

@Cateran: @maul:
azért beszltek hülyeséget, mert bármennyire is szeretnénk és bármennyire is törekszenek rá (pedig szerintem semennyire sem) az afrikai országok 90%-a nem tekinthető nyugati értelemben vett civilizált társadalomnak. Lehet, hogy naponta több tízezren halnak meg, de éhinség és/vagy a törzsi háborúk következtben, nem pedig 1 idióta által, az úgynevezett béke szigetén.
Ha meghal 20 ember a Mexikóbeli Ciudad Juárezben, drogháború miatt, maximum szörnyülködünk 5 másodpercig, aztán továbbmenyünk, elvgre a világ egyik legveszlyesebb városa. De ez itt történt egy európai országban, egy olyanban, amelyről oly kevesett lehtett hallani, hogy fogadni mernék sokan azt sem tudták hol van.

@protoplanetáris korong:
ha valaki megöln és kirabolná a gyerekem, az feltehetően újsághír lenne. Mint ahogy hír volt az is, amikor X megölt egy 14 éves lányt, amikor halálos autóbaleset törtnik, amikor a mi kis magányos őrültünk az egyetemen lövöldözött. Ez és még sok más is mind hír volt.
De ha MINDEN halálhírt (nyilván nem természetes halálra gondolok) lehoközölnnek a híradók és az újságok, akkor egy bizonyos réteg meg azon siránkozna, mirt van ennyi gyilkosság a médiában.
Meg aztán lehetetlensg is lenne minden ilyet nyilvánosságra hozni.

nemjogasz 2011.07.24. 16:14:30

@f renc: imádom amikor valaki tök hülyeségeket beszél olyan témáról, amiről a leghalványabb lila fingja nincs.
Nagyokos, szerinted aki valódi fegyverhez hozzá tud jutni, és éppen tömeggyilkolni akar, az a döntő pillanatig dobozban tartja és akkor veszi a kezébe először, amikor éppen tömeggyilkolni akar? Vagy esetleg mondjuk megkérdezi az eladót, hogy hogy a fenébe is működik, meg melyik része mire való, esetleg fogdossa hogy érezze a súlyát, neadjisten nekiáll vele lőni párat gyakorlásként?
Az egérráncigálásnak az égvilágon semmi köze nincs a valódi fegyverrel való lövéshez, kb. annyi, a testdrive 1-en billentyűpüfölésnek (emlékszik rá még vki?:-)) az autóvezetéshez...
Ha nem hiszed, vegyél egy légpisztolyt, aztán próbálj mondjuk 10 méterről eltalálni egy normál lőlapot, és még annak sincs túl sok köze valódi fegyverrel való pontlövészethez, ami meg megint más, mint a szituációs lövészet, ami mondjuk legjobban hasonlít a valósághoz.

Fatal Error! System Halted! 2011.07.24. 16:15:30

A témához szólva meg tuti, hogy na-ugye-megmondtuk-olnak majd az arra hajlamosak, ez alap.
Már látom magam előtt, hogy az EA, meg az Activision székháza előtt tüntetnek, olyanok, akiknek általában nemhogy a videojátkokhoz, de még a számítógéphez sem értenek.

nemjogasz 2011.07.24. 16:26:28

@anyahajókabinajtóhajtogató: na ja, annyira jellemző a valóságban is, hogy a fegyver csövét feléig a falba nyomva, sasszélépésben oldalazva mennek be egy ajtón. Vagy lakások közepén random elszórt fadobozok fedezékében, törpejárásban jut előre a kommandós...

nemjogasz 2011.07.24. 16:35:10

@Fatal Error! System Halted!: hát persze, hiszen ha nem a brutális, kegyetlen, stb videójátékok a hibásak, akkor még az is meglehet, hogy esetleg a reménytelenség, családi kapcsolatok felbomlása, egymásra oda nem figyelés, egymással kegyetlenkedés, mentális betegek megfelelő kezelésének hiánya, szélsőséges ideológiák terjedése, meg ilyen mindennapos dolgok, az meg már milyen kellemetlen... Ha ráfogják a videójátékokra, nem kell a valódi okokkal foglalkozni, mennyivel egyszűbb így.

AutosVilli 2011.07.24. 16:38:57

Tuti lesz majd egy ilyen lövöldözös játék,ahol robbantani,utánna meg egy szigeten kell kinyirni a népet!

hallari 2011.07.24. 16:40:20

@insert random: egész pontosan annak mondta magát. Szerintem aki kétezer euróért vesz luxusprostit magának, annak semmi köze a hithez.

bullseye 2011.07.24. 16:40:39

@nemjogasz: true, de speciel a folyosókanyarban helyes taktikai közlekedést és az ajtón belépést klasszul meg lehetett tanulni a SWAT2-3-ból..

Cateran 2011.07.24. 16:46:42

@Fatal Error! System Halted!:
Buddhara mondom nem remlik, hogy emlegettem volna afrikat..(kollega mondjuk igen) Szerinted hanyan haltak meg az adott idopont kornyeken, mondjuk az USA-ban rablogyilkossag, kozuti balkeset, akarmi miatt? Szerte a vilagon? Csak az kulonbozteti meg oket ettol, hogy nem 1 csomoban voltak...de az ossz mennyiseg odabasz...na ezert nem tud felizgatni a dolog:P Nem azert mert nem tudom mi az az empatia, hanem mert a tarsadalom kinevelt 1 hulyet, fegyvert adottt a kezebe (illetve engedte, hogy hozzajusson) es utana sir a vegeredmenyen...

Hory55 2011.07.24. 16:47:19

6 éve wowozok, 4 gyerekem van, lehet, hogy ép tudatom utólsó szikrájával öngyilkosnak kellene lennem?

Peter__Blau 2011.07.24. 17:03:19

Szerintem nem a fegyverek kezelését lehet elsajátítani a játékokból hanem a taktikát. Természetesen a valóságban nem törpejárásban fogom végigjárni a lakást vagy a házat hogy biztonságossá tegyem a következőhöz való tovább jutásomra, de azt igen rendesen megtanulom, hogy ezt nagyjából hogyan kell kiviteleznem, és melyik tereptárgyra, melyik ablakra figyeljek, hogyan közelítsek meg valakit vagy valamit, stb. Microsoftnak már ezer éve volt olyan játéka, amelyből ilyesmit lehetett alap szinten megtanulni, a maiakból meg még jobban lehet. A fegyver kezelését megtanulni kb fél óra. Nem az itt a probléma, hanem a bejutás, kijutás, emberek kiiktatása, ezt pedig a játékból megtanulod alap szinten.

Peter__Blau 2011.07.24. 17:04:00

Ja és neki nagyon könnyű dolga volt, taktikai alapokat megtanulta, az ellenség pedig fegyvertelen volt, innentől sima irtóhadjárat.

bullseye 2011.07.24. 17:08:14

Mellesleg milyen taktikai alapokról beszélünk? Beöltözött rendőrnek, odahívott maga köré embereket, majd lelőtte őket, és mindenkit, akit csak meglátott. Ez hol taktika, amit tanulni kell?

Peter__Blau 2011.07.24. 17:08:20

@Hory55: Egyszerűen öngyilkosnak lenni elég snassz, gyárts hozzá ideológiát és nyírj ki párat az ideológiád ellenségei közül. 3 napig fognak beszélni rólad... Megéri :-D

Peter__Blau 2011.07.24. 17:11:13

@bullseye: "Beöltözött rendőrnek, odahívott maga köré embereket, majd lelőtte őket, és mindenkit, akit csak meglátott. Ez hol taktika, amit tanulni kell?"

És szerinted ebben nincsen semmi taktika? Te valami támaszponton nőttél fel, hogy számodra ez hétköznapi alap dolog? :-)
Miután ezt csinálta, a menekülők után ment és levadászta őket. Nem nagy az a sziget, de 50 perce volt vadászni... Persze mondhatjuk, hogy ebben nem sok a taktika. Írtam, hogy sima irtóhadjárat.

insert random 2011.07.24. 17:22:03

@hallari: 90 ember legyilkolásának meg pláne nincsen...

nemjogasz 2011.07.24. 17:27:28

@Peter__Blau: na ja, a taktika fontos egy olyan akciónál, mint mondjuk londonban az iráni nagykövetség elfoglalása, amiben részt vett 6 ember. De itt, miről beszélünk? Egyedül volt, elkezdett lövöldözni a tömegben. Nem sarkokban bújkálva, fedezékből rontott ki, fegyveresek közé. Továbbra is fenntartom, hogy egeret kattogtatva meg billentyűzetet püfölve nem lehet megtanulni harcolni, nem véletlen vagy szórakozásból gyakorlatoznak a katonák sem...

Prostatikus Vogon Jeltz 2011.07.24. 17:32:07

@Hory55: vazz, én 3 éve wowozok és 2 gyerekem van. többet nem akarunk, akkor most hagyjam abba a wowot, vagy szintén válasszam az öngyilkot?

insert random 2011.07.24. 17:34:08

@nemjogasz: A fickónak volt katonai kiképzése, Norvégiában van fél-egy év kötelező szolgálat.

Peter__Blau 2011.07.24. 17:38:34

@nemjogasz: Nem azt írtam, hogy kiképzett katonává vált a játéktól. Olvasd el újra amit írtam és ne vitázz a semmin :-)

msadmin 2011.07.24. 17:40:26

majd 40 vok, voltam katona , lövész voltam, Balassagyarmati lőtérre jártunk
(351 nap, sose volt)
lőttem Ak47el, PKM géppuskával, vmi RPGvel is amiben csak világitó lőszer (vagy mi) volt

aktivan COD-ozok, Raninbow Six és minden FPS-t végigtolok.

sok köze nincs egymáshoz a kettőnek. de mégis a tudatalattiban igenis a COD és tsai inspirál a
gyilkolásra- aki hajlamos erre arra sztem hat.
pl milyen már a CODban a reptéri várós tömeggyilkolós rész..

msadmin 2011.07.24. 17:42:26

pl emlékszem mikor szolgálatban ott ültem egy szekrény fegyver mellett, és akkor mutatták be a Terminátor 2-t. sokat hűlyéskedtünk arról h milyen lenne "csak úgy megindulni"

2011.07.24. 18:16:42

@bitblueduck: kár, hogy ezt a lufit tovább fújja ez a poszt is. Meg indexfőoldal is jót tesz...

grufftipunk (törölt) 2011.07.24. 18:18:03

@Peter__Blau:
Igazad van.
A többiek tanuljanak meg szöveget értelmezni!

Muster Mark 2011.07.24. 18:29:49

Csak egy olyan kormány nem fél a néptől, amelyik mer fegyvert adni a kezébe.

Ebből is látható, hogy a világon nagyjából minden kormány fél a néptől. Kivéve az USÁ-t.

Én a bloggerrel egyetértek abban, hogy nem lehet a videojátékokat hibáztatni.

Abban viszont éppen ellentétes vele az álláspontom, hogy miért nem.

A blogger szerint azért nem, mert a videojáték nem alkalmas segédeszköz gyilkossági előkészülethez.

Szerintem viszont nagyon is alkalmas. De ez nem baj. Nem az ilyen pszichopata gyilkosok miatt, mint egy norvég homokos. Őt minden normális államban gyorsított eljárásban ítélnék halálra és ki is végeznék.

A videojátékok hatása azért nagyon hasznos, mert így segíti éles fegyverhez is jutni a népet.

Ez pedig azt segíti elő, hogy a kormánya még jobban féljen tőle, tehát még kevésbé sanyargassa.

Lurian 2011.07.24. 18:52:13

Ha a játékból inspirációt merített, az is éppen elég. Tudtok pl olyan játékot, ahol a cél emberek megmentése? Szerintem ilyesmi nehezebben jut az ember eszébe. Viszont három kérdés:

1.) A srác vett vagy 5 tonna műtrágyát, holott nem őstermelő. Az senkinek sem tűnt fel? (Illetve utólag feltűnt, de honnan jött az infó? 5 tonna műfos azért már csak szemet szúr vásárláskor is, főleg, hogy minden hatéves tudja, hogy a műtrágya manapság robbanószer-alapanyag.)

2.) A fegyverei honnan voltak? Ő maga mondta, hogy mennyire macerás bizonyos országokban (Norvégia kiemelve) lődözni, pláne fegyvert szerezni. Akkor?

3.) Egy dolog egy fegyvert megtanulni kezelni, és egy dolog lelőni vele valakit. Ha távcsövön keresztül leszedsz valakit, aki 200 méterre van tőled, az majdnem olyan, mintha a tv-ben néznéd, de ez pár méterről mészárolt. Hallotta a sikoltozást, ráfröccsent a vér, benne volt a szituációban, nem "külső szemlélő volt". Ilyet nem hiszem, hogy a manapság divatos játékokban (ilyen intenzitással) átélhetsz. A 3-4. de legkésőbb a tizedik táján már derengenie kellett volna, hogy neki köszönhetően emberek szenvednek, és halnak meg. Hol volt a moralizálás? Mi volt a cél?

Nekem az egész logikátlan. Keresztény vagyok, de luxusprostit kúrok, meg Antikrisztust játszom? Nácinak mondanak, de Churcill rajongó vagyok? Egyszerűen nem áll őssze a kép. Ráadásul nem tűnik őrültnek elsőre, aki így levezeti, hogy mit-miért-hogyan kell csinálni, hogy elrejthess/ leszervezhess egy ilyen "vállalkozást". Felrobbantani 100 méterről 80 embert nem olyan, mint saját kézzel kiirtani őket. Ennyit (saját kezűleg) még Hitler sem ölt. Főleg a saját fajtáját...

Reggie 2011.07.24. 18:55:52

@Muster Mark: Ez a "világon nagyjából minden kormány", eros tulzas. Elobb nezz utana es utana irj rola!

Chocho86 2011.07.24. 19:18:01

@maul: Holnap elüt egy busz. Bemondja a híradó, én meg kilövöm a tévét, üvöltve, hogy "Már megint egy csomó semmitmondó szar hír!". Igazad van, ez ám az emberség!

Nevetséges, hogy máris az jött elő, hogy milyen nézeteket vallott. Ki nem szarja le, már elnézést? Egy szociopata tömeggyilkos, az ilyet egy jó kis középkori kínzókamrában kéne elszállásolni.

@Lurain: Mintha azt írták volna, hogy valami gazdasága volt. Egyébként meg a Modern Warfare 2 No russian! pályáján pont, hogy van egy ilyen szituáció. Ártatlan várakozókat lehet szitáválőni egy szűk reptéri terminálon.

▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ 2011.07.24. 19:30:52

@Reggie: Látod a Mein Kampfot be is tiltották.

nemjogasz 2011.07.24. 19:49:14

@Lurian: ha "inspirációt" a játékból merített, az mihez elég? A szokásos Tilcsák Bea sláger előadásához?
Nekem kapásból az ősrégi Emergency, meg Sim Copter jut eszembe, mint megmentős játék.
Ha nem tűnik őrültnek, akkor mégis mi? Normális lemészárolni 100 embert? Van olyan elmebetegség, amiben nem sérül a célorientált logikus gondolkodás, "csak" épp a célok lesznek abnormálisak.

Circus 2011.07.24. 19:49:39

Lehet, hogy a fegyverek kezelését nem tanulja meg az ember, de ne akarjátok bemesélni nekem, hogy emberek halomra lövése BÁRMILYEN célból teljesen normális cél egy játékban.

Másrészt, itt ez a szó - játék.
Aha.
Amíg te lősz, lehet.
Amíg játékból lősz, lehet.
Elég egy ilyen bomlott agyú hülye, és igen, megtörténik.

Csókoltatom azokat az érzéketlen barmokat, akik bármilyen okból elbagatellizálják akár egy ember halálát.

Ellensúly 2011.07.24. 19:50:19

Azért azt a figurát sem szabadna a közeljövőben szerkesztőség közelébe engedni, aki Index-címlapra emelte az általános iskolában is nyelvtanegyest érdemlő "WOW-al" ocsmányságot.

Circus 2011.07.24. 19:53:00

Aki meg azzal jön, hogy 'szabadkőműves volt, mert olyan cucc volt rajta', annak szíves figyelmét felhívnám arra, hogy ha felvesz egy Messi mezt vagy beöltözik a farsangon Simba-nak, attól még sem argentin válogatott nem lesz, sem oroszlán. Nekem is van olyan fényképem, hogy ülök egy Mig-29-esben, mégsem vagyok pilóta.

Tudomásul kell venni, hogy egy megkergült szélsőjobbhoz húzó fanatikus keresztény volt. Ez van... Ő a bizonyíték, hogy mekkora idióták szaladgálnak szabadon.

anyahajókabinajtóhajtogató 2011.07.24. 20:03:40

@nemjogasz: Okoska! Nem azt írtam, hogy kommandósoknak jó gyakorolni a swat4 vagy a r six! Hónapokig multiztam ezekkel a játékokkal és szituációs lövő vagyok (nézz utána), innen van egy pici rálátásom.

nemjogasz 2011.07.24. 20:06:41

@Circus: Szerintem felnőtt emberek különbséget tudnak tenni játék (kitaláció, fikció) és valóság között.
Azt állítani, hogy "erőszakos" játékkal való játszástól erőszakossá válik egy egészséges ember, demagóg, mert semmilyen megalapozott tanulmány nincs, ami ezt bizonyítaná, ez csak egy elmélet. Ugyanígy lehet azt is állítani, hogy békésebb lesz az, aki FPS-sel játszik, mert levezeti a felgyülemlett stresszt.

Circus 2011.07.24. 20:10:14

@nemjogasz: felnőtt emberek igen. De pl az ezt olvasó, akár kommentelő és az fps-t ezerrel játszó gyerekek NEM.

Meg az idióták sem.

Reggie 2011.07.24. 20:10:38

@KKKKKKK: Rosszul tudod, mert nincs betiltva, csak a kiadasanak formai es tartalmi feltetelei vannak.

nemjogasz 2011.07.24. 20:30:47

@Circus: igazából szerintem még egy max. 12 éven felüli gyerek is tudja a különbséget. Én személy szerint kb. 6 éves koromban játszottam először a Wolfeinsteinnel, mégse öltem meg senkit. Mint ahogy az itt kommentelők sem, pedig valószínűleg hasonlóan korai korban találkoztak hasonló játékokkal.
Az elmebetegnek meg mindegy, az ígyis-úgyis bekattan, ha olyan. Ha nem a videójáték váltja ki, akkor az, hogy csúnyán néztek rá a boltban. Nem lehet mindent betiltani azért, mert a lakosság egy töredék százaléka nem normális.

Dömper Ármánd 2011.07.24. 21:00:04

@Circus: "felnőtt emberek igen. De pl az ezt olvasó, akár kommentelő és az fps-t ezerrel játszó gyerekek NEM."

Kedves, öntelt és kioktató kommentelő! Beszélt ön már valaha is élő gyermekekkel?

rognork 2011.07.24. 21:11:34

Nemtom, én lőttem ak-val és klónjaival, pkmsz-szel, és amikor a harctéri gyakorlat volt, kurvára hiába nyomtam a shiftet, jobbklikkre meg nem sikerült ugrani. Ezek a játékok kurvára semmire nem tanítanak meg, még a szerintem kimagasló operation flashpoint sem. Max annyit lehet tanulni, hogy ha találsz egy ak-t, messzire el kell dobni a m16-ot, és az m60 nem ér semmit.
Fel lehet azt is mérni, hogy mennyi lazacot evett, hátha az a bűnös.

Max akkor lehetne bármi haszna egy jó fps-nek, ha coopban nyomják, és mindenki kommandós kondiban van, nem pedig 90+ kg, és egymást jól kiegészítik egy feladat teljesítés közben. Nem véletlen, hogy igazi odabaszós küldetésen a swat pl felépíti a cél terep 1:1 másolatát, és ott gyakorol egyet.

Csiken Disztroly · http://youtu.be/ipFHAAR8H-A 2011.07.24. 21:16:05

Mégsem velejéig gonosz ember, kifizette a játékot, nem kalózkodott.

Fatal Error! System Halted! 2011.07.24. 21:19:56

@Circus:
az hol érdekel bárkit is, hogy valaki halomra lő egy rakás, számítógép által irányított, élettelen, humanoid formájú, poligont, amiből talán piros pixel jön elő. Képzeld el, hogy egy rohadt frusztrált lélekszívó nap után hazamész, benyomod pl a Prototype-ot és kaszabolod akit érsz. Levezeted a feszültsget. Ezzel az g adta világon semmi baj nincs.
Pont olyan hülyesg ezen felháborodni, mint pl a loliconon.

Fatal Error! System Halted! 2011.07.24. 21:26:56

@Circus: ezzel viszont teljesen egyetértek. Érdekes mód ha valakiről valamiről megjelenik egy kép vagy videó, rögtön kétségbevonják a valódiságát. Itt persze fel sem merül (persze szerintem is igazi), hisz egy izraeltámogatóról van szó.

onderon 2011.07.24. 21:47:58

@protoplanetáris korong: @bullseye: @Cateran: minden egyes ártatlan ember haláláról nem lehet hírt közölni. ez egy évek óta tervezett tömegmészárlás volt. amennyiben nem találnak bűntársakat, akkor a valaha volt legnagyobb mészárlás, amit 1 ember követett el. azt hiszem megérdemli, hogy kiemelt hír legyen. és kizárt, hogy bárkinek is joga legyen ilyet írni, hogy meghalt 80 ember, ki nem szarja le, pusztán azért, mert más vérengzésekről nincs hír! nem ennek a 93 ártatlan halottnak a hibája!

cukorrépa 2011.07.24. 22:21:21

ezt a "szélsőjobbos volt"-dumát nagyon nem értem (a sors iróniája, hogy mielőtt szélsőjobbos lett volna, arab terrorista volt -- a paranoiás, manipuláló média szerint).

a fickó őrült, és norvégként norvégokat gyilkolászott (az ilyen nagyon nem a fehér felsőbbrendűség híve). ha annyira akarta volna, röhögve elmegy Oslo szegényebbik (bevándorlós) felébe, és nem 90, hanem több száz embert kinyír, mielőtt a rend őrei megállítják.

hogy Izraellel szimpatizált-e... ha azt vesszük, Izraelben néhányan mennyire utálják az arabokat, akkor nem lenne meglepő, ha szimpatizált volna velük.

ez a faszi komplett őrült, ideológiákhoz kötni, ideológiákkal, videojátékokkal magyarázni a tettét elég abszurd!

Oscee 2011.07.24. 22:37:40

én kérek elnézést az egész norvég néptől és a civilizált társadalomtól úgy általában a "80 ember, akkor mi van" bagázs nevében, szégyenemben

ontopicra:
nem hinném, hogy CoDból sok mindent lehetne tanulni a fegyverek használatáról - mármint semmivel se többet, mint egy fegyverlexikon és egy Discovery műsor megnézésével. Nem volt időm elolvasni a naplót/könyvet, de ha jól tudom, a srác már korábban megvette a fegyvereket, gondolom gyakorolt is velük. Azért teljesen más, mikor az ember kezében van a fegyver. Ismerős, aki már használt automata fegyvert, is azzal kezdte, hogy "nem olyan, mint a játékokban" :)

Bergeroth 2011.07.24. 22:39:09

"hibáztathatók-e bármilyen szinten a játékok azért, ami történt."

Ha ez tényleg kérdés, akkor viszont meg kell büntetni minden olyan háztartást is, ahol előfordulhatnak pl. kések, pengék, vágóeszközök is az adott lakásban. Hiszen akkor minden ilyen lakás birtokosa, egyben potenciális gyilkos is.

Szvsz ez az egész marhaság, hogy a játékokra kenünk mindent, és ezáltal kibújunk a társadalmi felelősségvállalás alól, nettó hülyeség. Úgy ahogy van.

böme 2011.07.24. 22:57:48

Ez ugyanakkor marhaság, mint hogy trance-et hallgatott és azzal készült a halálra...
Trance-t is hallgatok, volt idő, amikor napi 6 órát CSS-ztem és valahogy még eszembe sem jutott, hogy robantgatni, lödözni kellene Budapesten...

Lámadmirális 2011.07.24. 23:03:14

Én még mindig azon vagyok ledöbbenve hogy a 4chanon istenítik a gyereket.
Meg azt sem értem, hogy hogy a fenébe nem vettek észre semmit azon a retardálton? A barátai, vagy a családja (Már ha volt neki egyik is akár)
Szerintem ez a "Való életben semmi köze nincs a fegyvereknek a játékbeliekkel" cucc valamelyest sántít. Nem tudom melyik játékban volt, hogy mondták hogy nagyon támassza ki a vállát az ember, mert fejbekúr a fegyver. meg ilyenek. Megtanítani lőni nem fog, de egy minimális elméletet ad. (ismétlem, minimális)

bullseye 2011.07.24. 23:09:06

4chan elég perverz mostanában, de ez még tőlük is sok. Szerencsére itt van Bauer Oscee, hogy bocsánatot kérjen a nevükben a kulturált világtól. :)

Bergeroth 2011.07.24. 23:22:53

@Lámadmirális:
Ad a francokat, maximum annyit, hogy meg tudod különböztetni őket.

Cs 2011.07.24. 23:36:35

@Lámadmirális: Neked illetve a többieknek akik hasonló véleményen vannak. Egy FPS-ből lószart se lehet megtanulni. kb olyan mintha valaki autószimulátorral akarna megtanulni autót vezetni. Persze tudni fogja, hogy mi az a kormány meg a váltó, de úgy fel fog csavarodni az első fára, ahogy illik.

Bárki kipróbálhatja legálisan, hogy milyen lőni, igazi fegyverrel, google segít neked megtalálni a legközelebbi lőteret. Igaz nem olcsó szórakozás, de azért nem elérhetetlen.

Martian (törölt) 2011.07.25. 00:40:07

@Cs: "kb olyan mintha valaki autószimulátorral akarna megtanulni autót vezetni."

...na és Michelisz Norbi??? :))

G.Freeman 2011.07.25. 01:05:26

Nabasszus, ha a csóka szerette a first person shooters-t, akkor aki szintén szereti az maga is pokolravaló tömeggyilkosjelölt....?? ez olyan mint hogy ha Hitler szerette a rántottát, attól nekünk még nem kell utálni...

G.Freeman 2011.07.25. 01:11:25

Amikor a gyermekemmel a nyolcvanas-kilencvenes években Duke Nukem nevű lövöldözős játékkal játszottunk, és sörétessel irtottuk a földönkívüli mutáns disznókat, mondtam a gyerkőcnek hogy ez a kis puttyogás a valóságban olyan hangos hogy az ember füle az első lövéstől elkezd csöngeni, főleg egy zárt teremben. Katona koromban az AMD- (deszant automata karabély)akkorát szólt hogy azt hittem, fülön kapott a szomszéd lövő töltényhüvelye.
Úgyhogy más a rajzfilm és más a valóság.

G.Freeman 2011.07.25. 01:19:46

@msadmin:
A reptéri rész gusztustalan.
Kíváncsi volnék, a gamerek között hányan lőttek-akár virtuálisan is-civilekre?
Szerintem senki.

G.Freeman 2011.07.25. 01:33:32

Nem tudom hogy ki hogy van vele, de szerintem nem sokan lennének alkalmasak gyilkosnak, az emberiség elenyésző ezreléke tudná elviselni azt a lelki nyomást amit a cselekedete miatt érezne. Hétköznapokon az ember kurvára keménynek gondolja magát még aki gyilkolásra van betanítva, de amikor valamilyen momentum hatására megváltozik a lelki állapota, teljesen másként fog fel dolgokat. Például a harcra kiképzett amerikai katonák kibuknak ha egy bajtársukat lövés éri-a kiképzést rögtön elfelejtik, beszűkülnek, használhatatlanokká válnak.

Csak a mosott agyú vallási fanatikusok, őrültek alkalmasak ilyen szörnyűségekre, akiknek nincs lelkiismeretük.
Mások még egy macska vagy kutya halálát is megszenvedik, nemhogy gyerekekre lődözzenek.

Ex0dus 2011.07.25. 01:39:02

@Muster Mark: A milliósra duzzasztott NSA és egyéb különböző nemzetbiztonsági ügynökségek, az echelon, patriot act, az örült iramú fegyverkezés, a privát hadseregek létrejötte valahogy ellenmegy eme állításodnak.

rizla 2011.07.25. 03:10:00

én csíplek hancu, de ez a cikk is pont annyira visszataszítóan cinikus (már szimplán a témaválasztásából adódóan is), mint bármi más a témával kapcsolatban.

kurvára nem érdekel, mivel játszott ez a barom, és egyáltalán nem kellene poszt róla, főleg olyan nem, amiben ilyen lazán lökődnek ki a mondatok, hogy "amellett, hogy nettó őrült". ez igazán frappáns, és laza = kurvára nem illik ide.

a játékok védelme viszont jogos, bár egyelőre nem merültek fel a szokásos ostoba vádak komolyabb szinten, úgyhogy addig reagálni is kár volt rájuk.

grufftipunk (törölt) 2011.07.25. 07:43:22

@Mahuhu:
Nekem is megvolt az a repcsis rész, és én mondjuk egy darab ártatlant nem lőttem le benne virtuálisan. Elég kemény rész volt, azon csodálkoztam, hogy ezt ki merték adni.

De el tudom képzelni, hogy mennyi kis tizenéves beteg hülyegyerek lőtte szarrá benne a szereplőket.

És akkor csodálkozunk, hogy fiatal kis cigány suttyók és lakótelepi fehér proligyerekek mire képesek mostanság. Régen is voltak kemény dolgok, de akkor kevesebbszer került elő a kés a kezükbe.

Ezért erősen gondolkozom valami durvább önvédelmi eszközön. Amúgy is a nyugatinál lakom, és rendre van valami akcióm félévente valami köcsöggel, vagy stricivel itt a környéken. Ha nem lépnék fel én is agresszíven, akkor már rég szétszedtek volna.

Az milyen dolog már, hogy ha megy el tőlem a barátnőm, akkor minden alkalommal inkább én is lemegyek vele az aluljáróba, nehogy egy ork még rá is merjen nézni, a többibe bele sem merek gondolni.

Neretil 2011.07.25. 08:06:34

@grufftipunk:
Ha tabukat állítunk egyre többen akarják azokat áthágni. Miért ne lehetne szimulálni olyan eseményeket, amikre a való életben az emberek 99,9999%-a sosem lenne képes, de mégis kipróbálhatja anélkül, hogy bárkinek egy haja szála meggörbülne?

Legjobb példa erre Japán, ahol a legundorítóbb leggusztustalanabb pedofil mocskot is megrajzolhatják/videójátékban megcsinálhatják és nyugodtan árulhatják a boltok polcain. Jelenleg Japánban a legkisebb a szexuális bűncselekmények száma.

Ha homokba dugjuk a fejünket, attól a probléma nem tűnik el, sőt virágzásnak indul.

Amúgy én végig játszottam repteres részt, lőttem a civileket és semmi bajom nem volt azzal a pályával. Na bumm, kövezzetek meg. Kimennék-e Ferihegyre megcsinálni? Eszembe nem jutott még a kérdés se, amíg nem akartam ide egy példát írni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.25. 08:20:22

@f renc: Túrót. Különféle HT topikokban a kézifegyverekhez értők folyamatosan azon mosolyognajk, hogy mai napig nincs olyan FPS ahol a fegyverkezelés megütné a mimiális szintet a játékokban...

Fatal Error! System Halted! 2011.07.25. 08:22:04

@Neretil:
"Legjobb példa erre Japán, ahol a legundorítóbb leggusztustalanabb pedofil mocskot is megrajzolhatják/videójátékban megcsinálhatják és nyugodtan árulhatják a boltok polcain. Jelenleg Japánban a legkisebb a szexuális bűncselekmények száma."

Így van. Ugyanis kit érdekel (egy két túlbuzgó gyerekvédőn, erkölcscsőszön és tök laikus antivideojáték aktivistán kívül), hogy milyen rajzot vetnek papírra, milyen pixeleket lőnek halomra? ÉLETTELENEK. Miért akarja néhány anti rátukmálni az álláspontját másokra?

Amúgy én lőttem civilekre a reptéren, mert azt hittem kötelező:D A játék elején pedig elvileg figyelmeztet, hogy nem az:)
S mégis itt vagyok, nem a börtönből írogatok.

okostojgli (törölt) 2011.07.25. 08:33:42

Cinikus leszek, elnézést.
Ha másfél óra alatt csak nyolcvanvalahány embert tudott ez a csótány legyilkolni akkor ez a Call of Duty meg a WoW vagy mi a faszom egy kalap szart sem érnek.
Ergo buziknak való pöcsvakaró játékok.

grufftipunk (törölt) 2011.07.25. 08:36:58

@Neretil:
Jó te poénnak tartottad, és még sokan akik nem betegek mentálisan, és nem lövöldöznének, meg rabolnának ki ismeretleneket, de menjél csak el a nyóckerbe, és hallgatnád meg az ottani generációt, nekik az ilyesmi olaj a tűzre.

Van aki nem tudja helyén kezelni a virtuális valóságot, nem azt mondom, hogy mindenkinek elszállt az agya, aki végigölte a repcsis részt, de biztos van olyan, aki szívéből élvezte, és még hozzátette magában, hogy de jó volna a valóságban is végighentelni... Sajnos ez van.

Én sem lettem egy agyatlan barom attól, hogy folyamatosan tolom az fps játékokat, és te sem, meg a harmadik sem, mert amióta játszom nekem a valóság és a játék két különböző dolog.
De vannak olyanok akiknek ez pszichológiai felkészülést jelent az erőszakra.
Pl. GTA sorozat amerikában, feketék, mecxikóiak, fehér bűnbandák legkedveltebb játéka, nem véletlenül..

okostojgli (törölt) 2011.07.25. 08:47:52

@Doña ¡Cara(mba)!: "Nos, akkor nézzük: a merénylőről mostanra minden kétséget kizáróan kiderült"

Nos, akkor nézzük: a kommentelőről mostanra minden kétséget kizáróan kiderült, hogy kurvára le se szarja, hogy ez a blog nem az a blog.

▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ 2011.07.25. 09:02:40

@Reggie: Lehet elnevezni mindenfélének a dolgot, a lényegen nem változtat. Ahogy a fű a kemény drogok előszobája, úgy a Mein Kampf a holokauszté, míg a Call of Duty a tömeggyilkosságé.

Laciii 2011.07.25. 09:03:55

@anyahajókabinajtóhajtogató:
Nagy taktikai érzék kellett egyedül halomra lőni fegyverteleneket.

Általában meg ha tényleg egy csoport akar gyakorolni baromira nem ér semmit ha nem tudnak pont abban a ritmusban mozogni, mint a játék, és tuti nem tudnak.

bullseye 2011.07.25. 09:45:33

@molnibalage: újsütetű kedvenceim Penn & Teller is rááldozott egy epizódot a kérdésre pár éve, és nagyon nem voltak meggyőzve... sőt, egy 9 éves körüli COD hentes srácot elvittek lőni, mert az majd jó lesz. Szegényke úgy megijedt a hangerőtől, a lőporfüsttől és a fegyver visszarúgásától, hogy elsírta magát.

Laciii 2011.07.25. 09:49:20

@grufftipunk:
"De vannak olyanok akiknek ez pszichológiai felkészülést jelent az erőszakra.
Pl. GTA sorozat amerikában, feketék, mecxikóiak, fehér bűnbandák legkedveltebb játéka, nem véletlenül.."
Ez baromság. Csirke nyakát elvágni 1000x durvább, mint ember forma poligonokat lőni.

Borstörő · http://gyerekmonopoly.blog.hu/ 2011.07.25. 10:14:11

Bizonyos játékok szerintem okozhatnak bizonyos fokú agressziót, de sztem a Wow nem ilyen. A Call of Duty-ról már el bírom képzelni, de ha valakinek eleve nincs erre hajlama egy játéktól nem lesz tömeggyilkos.

grufftipunk (törölt) 2011.07.25. 10:16:37

@Laciii:
A mai játékok hiper-realisztikusak, és már régen nem ember forma poligonokat lősz bennük.
Nem is kell erős videókártya ahhoz, hogy életszerű legyen a dolog. Ha konzolod van( Xbox, Playstation, akármi), akkor hardveresen nem is kell bajlódnod, hogy élethűbb legyen a megjelenítés)

A különböző effektek, vér fröccsenése, szkriptelt jelenetek, agresszióra presszionáló játékmenet, ezek mind-mind másodlagos valóságot képesek teremteni.

Írtam erről egy kis esszét 1 éve, ha érdekel valahogy belinkelem.

A GTA-s rész pedig igaz, hiába baromság.

prolee 2011.07.25. 10:20:54

Luxusprostira félretett 2000 euro.... Nekem ennyi az elásott biztonsági tartalékom, sok embernek még ennyije sincs. Nagy bűncselekményhez sok pénz is kell, éljen a jóléti társadalom, ahol csak prostira, meg tonnaszám robbanóanyagra ilyen könnyen futja.

A sajtó pedig a széljobb érintettség miatt tupírozza durván az ügyet, elvégre a baloldal háttérbe szorult egész Európában, a jobbközép pedig megszorításokra kényszerült, ami népszerűségvesztéssel járt.
Jó kis politikai muníció mindenkinek, sokáig fogjuk még rágni ezt a gittet.

A fogyasztói társadalom által kitenyésztett, kontrollálatlan őrültek pedig köztünk járnak.
Elvált anyukával élő, latens homoszexuális, fel nem nőtt, 32 éves kicsi fiú játszik videojátékot és 1500 oldalnyi baromságot körmöl ahelyett, hogy családot alapítana, küzdene a megélhetésért és a gyerekeivel játszana. És ez az életmód olyan normálisnak tekintendő ma, hogy senkinek nem tűnik fel.

Van, aki az exbarátnőjét és pasiját végzi ki bozótvágókéssel, van aki 100 emberrel is képes végezni. A környezet pedig csodálkozik.

Démonmac1 2011.07.25. 10:25:22

Az ember feszültséglevezetésként játszik ilyesféle játékokkal, de eszembe nem jutna ezek után fegyvert fogni.

u.i. jártam Norvégiában, teljesen nyugodt hely.

Lurian 2011.07.25. 10:27:46

@nemjogasz: Mondjuk, hogy eleg baj. Gondolj csak bele: egy tini (csak a pelda kedveert) annak idejen (legyen mondjuk a 80-as evek) vajon hanyszor foglalkozott a gondolattal, hogy kinyirja a haverjat (vagy csak artson neki), mikozben mondjuk autoskartyaztak. Viszonylag kevesszer. Attol, hogy mi nyomulunk ilyen jatekokkal es meg nem oltunk meg senkit, meg nem kell, hogy normalis legyen, hogy valaki embereket gyilkolaszik holokauszti mennyisegben egy jatekban. (Pl. Bulettstorm - pontot kapsz a minel veresebb gyilkolasert, es "vicces", ha a csoka felsotestet ugy robbantod le, hogy az porogjon a levegoben.) Nem mondom, hogy mindenki pszichopata lesz, es azt sem, hogy feltetlenul gyilkos, de hogy adott helyzetben konnyebben nyulsz az eroszakhoz, az biztos. Es ezeket a dolgokat jatekoknak hivjak. Kivancsi vagyok, hogy a csattogosszarnyu pillangos gyilkossagoknak van-e kulon aktaja a rendorsegen... (Es persze en sem vagyok kivetel, mert az Assassin's Creedben pl egy atlagos tomeggyilkos termesenek a 25-szoroset oltem mar meg minimum.)
A megmentos jatekoknal pedig az egyik fontos kifejezesed az "osregi" volt. Tudunk ujat is mondani? Nekem nem ugrik be semmi. Tutira van persze, de vajon a frissek kozul hanyat tudsz mondani, ami pozitiv vibe-ot kuld, es hanyat, amiben gyilkolnod kell? Azert, mert 91-ben meg volt ilyen, az nem azt jelenti, hogy a maiak azokkal a jatekokkal valaha is talakozni fognak... A WOW pl kifejezetten gyerekes grafikaju, hogy kicsik is jatszanak, a cel megis a kill, meg a loot. Szerinted ez normalis?
Az elmebetegsegekhez nem (sem) nagyon ertek ez teny, de miutan a csoka irt 1500 oldalt, megszervezte az egeszet, figyelemelterelest, a hazugsagokat. Beszrezte a robbanoanyagot, kikeverte, elhelyezte. Nekem egyszeruen tul sok a tervezes ahhoz, hogy legalabb valami sajatsagos logika ne legyen az egesz mogott. Nem tudom. Az nem tunik indoknak, hogy unatkozott valahogy. Agyalok rajta, de nem tudom osszerakni a puzzle-t. Valoszinuleg sohasem fogjuk tudni.
Egyebkent ki az a Tilcsak Bea?? :-//

Démonmac1 2011.07.25. 10:30:47

@okostojgli: nem cinikus vagy, hanem hozzá nem értő:)
A cod/ wow ból nem következik, hogy valaki gyilkossá váljon.
Ez utobbinak különben sem olyan a grafikája:)
(meg aztán Ragnaros is nagyon hasonlít egy átlagos norvég fiatalra)

Démonmac1 2011.07.25. 10:34:01

"A WOW pl kifejezetten gyerekes grafikaju, hogy kicsik is jatszanak, a cel megis a kill, meg a loot. Szerinted ez normalis? "

A Szerepjáték, mond valamit? Rengeteg féle fajta van, azzal a céllal, hogy tapasztalati pont, zsákmány, akármi legyen:)
(és világszerte nem kevesen játszanak vele, és csak kevesen válnak gyilkossá:)

Lurian 2011.07.25. 10:34:59

@nemjogasz: Mondjuk arra sincs tanulmany, hogy nem lesz agresszivabb... Egyik "kedvencem" az fps multizas kozben koponyaba csavarhuzot vago tinigyerek volt. En pl annyit szerintem magamtol meg sohasem karomkodtam, mint NFS kozben, es hat tudok randan beszelni, de az meg szamomra is a legalja volt. Szoval en nem tapasztaltam, hogy levezeti a feszultseget, sokkal inkabb okozza sok esetben. Persze miutan mindenki felhordul, ha valaki beszol a jatekosoknak, nyilvan sokan kerulik a temat, csak hogy ne legyen nagy anyazas. Mint a muszlimok. A nagy reszuk total normalis, es csak nehany idiota f@sz van, aki robbantgat, megis toluk hangos a media. Teszem hozza, hogy en is fps-ezek, meg olok, ami belefer. En vagyok az elmeleti jo muzulman. :-)

Démonmac1 2011.07.25. 10:35:27

Mellesleg igazi játékos nem csinál ilyet, mert a börtönben nincs gamma.

AlexWolf 2011.07.25. 10:35:50

@KKKKKKK: Tudom, hogy most beugrok Neked, de ha a hülyeség fájna, egész nap visítozva futkosnál körbe-körbe.

Lurian 2011.07.25. 10:39:21

@nemjogasz: A jatek valoban nem lehet ok, mert letezik jozan itelokepesseg - meg egy gyerekben is. Valamilyen szinten viszont lehet eredo. Bar azt en sem hinnem, hogy ez szazalekosan olyan nagyon magas arany lenne. Arra, hogy valaki a jatekok miatt lesz gyilkos (vagy azokra visszavezethetoen), szerintem jo ha 0.01 szazalek vagy kevesebb. Szerintem.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2011.07.25. 10:50:58

Ez az ember ijesztően okos. Fedősztorinak használni a wow-ot, az ismerősök elé ezt tárni, hogy ezen csámcsogjanak - nagyon komoly társadalomismeret áll emögött.

Nem a tízévés CODbuzi hülyegyerekektől kell félni, hogy "húúú, kitanujja a lődözést és ámokot kezd futni", meg nem attól kell tartani, hogy a mexikói drogkartellek kedvenc játéka a GTA. Előbbiek ugyanis ahhoz is hülyék, hogy fegyvert szerezzenek, az utóbbiak meg csak írtsák egymást, lehetőleg civil áldozatok nélkül. (na jó, ez utóbbi már sántít)

Tartani azoktól az intelligens emberektől kell, akik hideg fejjel képesek megtervezni bármilyen akciót, ám valahol elszakadnak a realitástól és értékrendjük ennyire eltorzul.

Még egyszer, nem a hülye és lusta, motiválatlan tiniktől (vagy épp 30-as, otthon COD-on, wow-on levezető cégrabszolgáktól) kell tartani. Veszélyesebb a hülye és szorgalmas, ne adj isten motivált alak - de a legveszélyesebb az értelmes, szorgalmas és motivált ember. Ehhez pedig nincs köze a számítógépes játékoknak még akkor sem, ha ő maga erre hivatkozik.

Nem lehet, hogy a COD említése is kiszámított dolog, egy fedősztori? Mondjuk egy tényleg létező, őt kiképző, pénzelő szervezet munkáját fedi vele?

Itt katonaviselt, vagy ahhoz közeli (pl. szituációs lövész) kommentelők rámutattak, hogy egy COD-szerű arcade játéknak semmi köze a "kiképzéshez", se technikai (fegyverkezelés), se operatív (kivitelezés, CQB-taktikák, pszichikai felkészítés, stb) terén.

Véleményem szerint a COD a naplójában egy előre kiszámítottan elhelyezett gumicsont, fedősztori.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2011.07.25. 10:52:45

@Démonmac1: A wow abban a formában nem szerepjáték. Az egy nagy Diabló-multi. (kinyit-megöl-treasure-next, mond valamit?)

▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ 2011.07.25. 10:55:15

@AlexWolf: Mondd ezt a politikusoknak, akik az emberek igényeire hivatkozva ilyen érvek mentén hozzák a törvényeket. És igazuk van.

@Lurian: 0.01% az azt jelenti, hogy minden 10000. játékos potenciális tömeggyilkos a játékok miatt.
Gondold csak el: 1millió játékos esetén 100 potenciális tömeggyilkosról beszélünk. Az majdnem 1000 ember legyilkolását jelenti. Ha csak 100millió játékossal számolunk a világon, az 100000 ember halálát jelenti. Ez az értek megegyezik az 1945-ben a holokausztban megölt emberek számával.
Na ezért mondom, hogy be kell tiltani a játékokat.

Ezért mondom, hogy be kéne tiltani az ilyen játékokat. A számítógép munkára való, javak termelésére és nem holmi alantas vérszomj kielégítésére.

Uva 2011.07.25. 10:58:55

éveket töltöttem el egy WoW klánban, ahol egy norvég volt az egyik legjobb haverom, kicsit hátborzongató

hancu 2011.07.25. 11:02:26

@KKKKKKK: És ha az emberek 0.000000001%-ában a mekis hamburger miatt szakad el a húr (lásd az Összeomlás c. film vonatkozó jelenetét), azt is betiltatnád?

angupapa 2011.07.25. 11:02:30

@KKKKKKK: te ezt tényleg komolyan gondolod, ugye? :)

Démonmac1 2011.07.25. 11:04:11

Az összeomlás az Zseniális film.

Laciii 2011.07.25. 11:05:49

"A mai játékok hiper-realisztikusak"
Nem, nem azok (jó gépem van, nem kell bemutatni mit tudnak).
"es "vicces", ha a csoka felsotestet ugy robbantod le, hogy az porogjon a levegoben"
Igen az, mint a régi horrorfilmek, amiket mindenki megnézett a 80-as években is 8 évesen.

prolee 2011.07.25. 11:08:03

@Uva: Lehet, hogy éppen ő volt? :)

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2011.07.25. 11:09:40

@Démonmac1: Veled ellentétben én tényleg szerepjátszottam kb. 8-10 évet, elég aktívan. Éppen ezért mondom, hogy a wow és társai nem szerepjátékok. De ez most messzire vezetne, szerintem zárjuk le itt és ennyivel.

okostojgli (törölt) 2011.07.25. 11:11:26

@hancu:
www.origo.hu/itthon/20000705lovoldozes.html

Bár valószínűleg nem a hambi okozta a cérnaszakadást.

▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ 2011.07.25. 11:13:15

@hancu: Ez csúsztatás. A hamburgert az egészségügyi kockázata miatt tiltanám be.

@angupapa: Minek örülnél jobban?

▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ 2011.07.25. 11:14:15

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:
Együttérzésből. Kérdezd meg ugyanezt a megölt norvégok családtagjaitól.

Démonmac1 2011.07.25. 11:14:42

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:
Egy kis AD&D 1984 ben kezdtem, majd kissebb nagyobb kihagyásokkal Shadowrun, Ars Magica , StarWars, majd egy kis MAGUS is.
(Játszott még a Mutant chronicles, és W40k Táblás változatban)
Plusz MagictG, Hkk, Guardians

Továbbra is azt mondom: fogalomzavarral küzdesz, és nézz utánna.

Lurian 2011.07.25. 11:15:18

@Démonmac1: Jatszottam. Nehany felet. Elviekben (ha jol jatszak), akkor a cel az, ami a neve: szerepjatek. Nem a loot, es a kill, es ha minden jol megy akkor nem (csak) az xp. Azert mert a jatekosok 90%-a a lehetosegeknek csak jo ha 10%-at hasznaja ki, attol meg nem ez a kozponti cel.

Lurian 2011.07.25. 11:18:30

@KKKKKKK: Na jo, lehet, hogy nem 0.01, hanem 0.001. Matekbol mindig is istenkiraly voltam. :-)

Lurian 2011.07.25. 11:19:26

@hancu: Hat a kormany minimum megadoztatna... :-)))

Démonmac1 2011.07.25. 11:20:57

Hancu nagy örömére off irányba haladunk:)
@Lurian: A szerepjáték, alapesetben azt jelenti hogy valaki másnak a bőrébe bújunk.

"okostojgli 2011.07.25. 11:16:28
Úgy látszik nem tetszik az isteneknek a véleményem."
Ha nem tetszene az isteneknek, már halott lennél.
De még nem védted ki, mi wowrajongók, minnyájan látens tömeggyilkosok vagyunk, úgyhogy vigyázzá.

Lurian 2011.07.25. 11:22:28

@Laciii: Okes. Es ez szerinted total normalis??? Az mas kerdes, hogy mara elfogadja mindenki, mint a napi rutin resze, de az csak azt jelenti, hogy maga a tarsadalom egy f@sz.

okostojgli (törölt) 2011.07.25. 11:22:58

@Démonmac1: "mi wowrajongók, minnyájan látens tömeggyilkosok vagyunk, úgyhogy vigyázzá."

Épp ezt mondom, hogy nem. :)

Szerencsére.

Lurian 2011.07.25. 11:25:46

@Démonmac1: Na, hat eppen ezt mondom en is. :-))

Uva 2011.07.25. 11:27:16

a számítógépes játékokra kenni az agressziót olyan mintha be akarnád tiltani a forma1-et arra hivatkozva, hogy sok a gyorshajtás. önbecsapás, valós problémák nem felismerése.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2011.07.25. 11:30:25

@Démonmac1: Na, látom hogy érted, éppen ezért nem értem, hogy miért tekinted a wow-ot szerepjátéknak...

lokkoLori 2011.07.25. 12:47:13

nemrég egy ázsiai gyerek ölt meg 30 embert egy egyetemi előadóban ... 1 ember 30-at, egy zárt helyen, ami tele van fedezékkel?!!
Ez nekem nem tűnik valószerűnek, azt gondolnám hogy az első 10 gyilkosság után a maradék 20 agyfaszt kap és lerohanja a fegyverest, és szétszedik ...
most meg 80 ember esett áldozatul, ebből is elég lett volna 10-15 aki szervezetten lép fel, és hatástalanítja a támadót ... de úgy néz ki az erre ki nem képzett ember ilyen viselkedésre képtelen, ellenben szinte mindenki felvállalja a dermedt magányos áldozat szerepét, ilyenek a természetes ösztöneink? :o

lokkoLori 2011.07.25. 12:52:56

ehhez képest meg van az a sztory, a szeptember 11.-én a gép, ami a földbe csapódott, ahol a hős utasok visszafoglalták a gépet, majd hősiesen a földnek csapták ... na ez úgy baromság ahogy van

(főleg ha azt nézzük, hogy a védelmi erőknek akkor minden okuk megvolt, hogy azt a gépet leszedjék az égről, még akkor is, ha 100 civil volt a fedélzetén)

Laciii 2011.07.25. 12:56:41

@lokkoLori:
A természetes ösztön az, hogy nem akarsz meghalni és menekülsz a veszély elől, a leglassabbat majd megeszi az oroszlán vagy lelövik.

akkor most mi van? 2011.07.25. 13:06:03

Felhivnám a "gyilkolászós játék gyilkolásra nevel" droidok figyelmét, hogy a játékpuskát/pisztolyt/ijjat/tomahawk-ot nem idén találták fel, amig meg ezek nem voltak, addig játékkarddal gyepálták egymást szemtől szembe a gyerekek (tippelem, hogy az öskorba se diznimese nézéssel és barkóbázással ütötték el az időt az őskölykök)

Szóval annyi változott pl az elmlt 30 évben, hogy az én kiskoromban dugóspuskával irtottuk egymást ma meg egérel.

Ja, az a marha meg aki azt irta, hogy az USA az egyetlen ahol fegyvert adnak a zemberek kezébe, az véletlen se menjen el egész Bécsig és véletlen se vegyen egy jóféle söréteset a sörétesbótban.

akkor most mi van? 2011.07.25. 13:11:11

Ja igen. Ilyen mértékü tömeglelövöldözést nehéz elképelni olyan országban, ahol szabad a fegyverviselés. Ha minden 5. személy zsebében ott legalább egy revolver, akkor az első pár áldozat után valaki csak lelőtte volna az állatot. Szép dolog, hogy az állam majd megvédi az állampolgárt, csak épp az állam soha nem tud a bűncselekmény pillanatában jelen lenni, gyakorlatilag semmi esélye egy ilyen cselekmény megakadályozására, csak utólag tud büntetni, azt meg a hajukra kenhetik az áldozatok.

Lurian 2011.07.25. 13:12:11

@Uva: Igaz, a rally versenyeket kene betiltani. :-)) Egyebkent a NFS es a Fast and the Furious elegge belejatszik a gyorshajtasba... Nalam legalabbis. ;-)

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2011.07.25. 13:25:01

@akkor most mi van?: Azért az ifjúsági táborban erősen konvergált volna az önvédelmi fegyverek száma a nullához...

@lokkoLori: a "10-en szervezetten lerohanják a lövöldözőt" erősen hajaz a "ha én ott lettem volna rögtön fedezékbe ugrok, kézjelekkel megszervezzük az akciót a két csajjal akik ugyancsak oda vetődtek és amíg ők elterelik a figyelmét én mögé lopakodok és kitépem a szívét " nedves álmokra, csak a megfogalmazás más.

1. itt nincs healthpack, nincs savegame, de még egy nyomorult checkpoint sem.
2. az emberek ilyen mértékű fenyegetésre valóban páni meneküléssel, vagy akár ledermedéssel válaszolnak. Ezek közül a páni menekülés még adekvát cselekvésnek is felfogható, hisz vajmi kevés esélyük lenne harcolni ellene.
3. vészhelyzetben csak a filmekben van olyan, hogy valaki nem veszti el az eszét és három elvakkantott paranccsal elejét veszi a káosznak, legyőzi a fenyegetést és még nőt is kerít magának estére.

Fatal Error! System Halted! 2011.07.25. 13:32:52

@Lurian: "A WOW pl kifejezetten gyerekes grafikaju, hogy kicsik is jatszanak, a cel megis a kill, meg a loot. Szerinted ez normalis? "

De az is lehet, azért olyan a grafikája, mert egy 8 éves motor hajtja, ami ennyit tud. Lowpoly, lowtexture. Azért IS ilyen a grafikája, hogy a gyengébb gépeken is fusson.

Nem tudom nálad mik azok a "kicsik", de a wow 12+ korosztályú. Ráadásul szerintem ez is túl alacsony, lévén társasággal lenyomott, sokszor összetett harcok igényelnek némi intelligenciát és kort. Nem véletlen nem szeretik egyes guildekben a 18 alattiakat.

Egy gyerekből/fiatalból, akit szeretetben, odafigyelve, nem elkényeztetve neveltek nem fogja a Breiviket előhozni, csak mert teszem azt lelődözte a civileket a cod egy adott pályáján, vagy a carmageddonban járókeretes néniket ütött el.

lokkoLori 2011.07.25. 13:36:54

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:
"ha én ott lettem volna"
nem tudom mi tettem volna ha én ott lettem volna, de az ázsiai gyerek az egyetemi előadóban szituban csak a túlerő ellentámadása lett volna a túlélés egyetlen lehetősége ... megszervezni sem lett volna nehéz, csak üvöltözni kell a padok mögül, hogy háromra mindenki ráront és meglincseli a támadót ... annál rosszabb nem lesz ennek sem a végkifejlete, mint ami a tétlenségtől várható ... ... 20 embernek nem ellenfél egy ember egy pisztollyal.

ellenben a Columbine gimiben a könyvtárban történt mészárlásnál még ennyi esélyük sem volt :( ott két srác volt géppisztolyokkal ...

akkor most mi van? 2011.07.25. 13:39:23

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:
ha 18 év alattiak gyerektábora, akkor se biztos, hiszen a felügyelőknél ott is lehetne, de ha felnőttek, akkor miért? Önvédelmi fegyvernél alap, hogy azt mindig magunknál tartjuk, elvégre csak akkor tudjuk megvédeni vele magunkat.

Fatal Error! System Halted! 2011.07.25. 13:39:44

@KKKKKKK: tehát akkor 100000 embert öltek meg a holokausztban? és ebbe mindenki beletartozik? Érdekes információ.

Amúgy nem hiszem, hogy te most éppen javakat termelnél a számítógépen.

Fatal Error! System Halted! 2011.07.25. 13:40:53

@KKKKKKK: tehát akkor 100000 embert öltek meg a holokausztban? és ebbe mindenki beletartozik? Érdekes információ.

Amúgy nem hiszem, hogy te most éppen javakat termelnél a számítógépen.

Lurian 2011.07.25. 13:51:40

@akkor most mi van?: Egyebkent ebben is van igazsag. Kulonbseg, hogy mi anno kabe 7-8 eves korunkig dugospuskaztunk, manapsag meg nem ritka, ha egy felnott gepezik.

Lurian 2011.07.25. 13:56:40

@Fatal Error! System Halted!: Nalam a 12 az mar eleg kicsi. :-)) Basszus, lassan a 20 eves is. :-))) En egyebkent egyszer probaltam WOW-ozni, de eppen a grafika miatt nem fogott meg. Egyebkent nem azt mondtam, hogy kicsi a felbontas, hanem, hogy "gyerekes" a grafika. Olyan, mintha egy elb@szott Diznifilmel tolnam. A kidolgozottsag mas kerdes. En egyebkent rohadtul untam, de persze ez en vagyok. ;-))

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2011.07.25. 13:58:53

@akkor most mi van?: Ez igaz, csak a strandon hülyén néz ki, hogy kétfelé áll a fegyver csöve a fecskében! :)

És ettől igazából egy ifjúsági tábor sem áll messze. Meg van egy csomó más hely, ahol még azzal is levetetik a fegyverét, akinek van rá a tartási mellé viselésije.

Egy táborban sem egészséges, hogy akár csak a nevelőkön is ott lóg a fegyver egész nap, meg nem is életszerű.

Ráadásul ha megint olyan lenne, mint a vadnyugaton, hogy mindenki oldalán ott lóg a Colt, de legalábbis egy kis négycsövű van a retikülben, akkor is lehetne találni olyan helyszínt, ahol hasonló tömegmészárlást lehetne rendezni. Igen, pont ott, ahol a legkisebb számban és sűrűségben fordulnak elő fegyverek - óvodák, iskolák, kórházak - őket tennénk célponttá. Nyilván senki nem fogja megtámadni a helyi lőteret, vadászházat, a helyi rendőrkocsmát, vagy a Szituációs Lövészek Nyári Felzárkóztató Táborát.

@lokkoLori: lehet, hogy én vagyok túl egoista, de én üvöltöztem volna, hogy háromra mindenki kiugrik, számolok háromra és aztán végighallgatom fekve, hogy hogyan kaszálnak le belőlük 6-8-at... de ez már megint a székben hátradőlve nyugodtan végiggondolt történet és nem az éles helyzet, amiben nem csak az aduk és az ászok és jokerek, de az összes lap a támadó kezében van.

Lurian 2011.07.25. 14:00:49

@lokkoLori: Szerintem az atlagnak az elott robban ki a mellkasa, mielott rajon, hogy a szomszedja azert dolt el, mert hianyzik a feje... Viszont 80 embert ott konkretan le kellett vadaszni: uldozni a menekuloket stb. Szoval ez eleg mas helyzetet teremthetett. Plusz az uszok koze is belott. Eleg tudatosnak tunik a dolog. Eleg hidegverunek. Ha ez volt, akkor gyorsan olt. Nem hiszem, hogy volt mod osszehangolodni...

akkor most mi van? 2011.07.25. 14:11:02

@Lurian: csak amikor mi dugóspuskáztunk, akkor a felnöttet elvitték 2 évre élesben katonáskodni, megkapta a militarizmusadagját aztán örült, hogy nem hall róla többet:) aki meg élvezte az maradt egyenruhában ha akart.

A lényeg, hogy minum egyidős az emberiséggel a háborus játék, nem az FPS-ek megjelenése óta létezik.

akkor most mi van? 2011.07.25. 14:16:05

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Persze, hülyén néz ki, ha fegyver van a nevelőnél, kérdés mi néz ki hülyébben, a fegyveres nevelő, vagy a gyásztávírat. Jelenleg ugy tűnik, a hivatalos álláspont szerint a nemzeti gyász kevébé kínos mint a szabad fegyvertartás lehetősége.

bullseye 2011.07.25. 14:19:29

Ami a szervezett lerohanást illeti, játszatok párszáz kört az ingyenes World of Tanks-szal, és rájöttök, hogy nem működik. A virtuális tankjukat sem merik kockáztatni legtöbben, nemhogy az 1 db valódi életüket...

lokkoLori 2011.07.25. 14:24:11

@bullseye: és ha a helyzetben a szervezett lerohanás a valódi túlélés EGYETLEN eszköze?

okostojgli (törölt) 2011.07.25. 14:49:59

@akkor most mi van?: "Felhivnám a "gyilkolászós játék gyilkolásra nevel" droidok figyelmét"

Konkrétan kiét?

"Ja igen. Ilyen mértékü tömeglelövöldözést nehéz elképelni olyan országban, ahol szabad a fegyverviselés"

Ja igen. Zebrán történő balesetet nehéz elképzelni olyan helyen ahol alul- vagy felüljáró biztosítja a biztonságos átkelést.

okostojgli (törölt) 2011.07.25. 14:51:49

@akkor most mi van?: "a fegyveres nevelő, vagy a gyásztávírat"

Ha ezek az opciók akkor a táborban valszeg egy darab gyerek sem lett volna.
Soha semmilyen táborban nem lenne egy darab gyerek sem.

akkor most mi van? 2011.07.25. 15:00:14

@okostojgli:
Ja, az utcára se mennek ki emberek mióta a rendőrök fegyveresen szaladgálnak.

nemjogasz 2011.07.25. 15:27:40

@Lurian: szerintem normális (azaz nem súlyos elmebeteg, pl skizofrén) tini fejében most sem fordul meg az a gondolat, hogy csak úgy kinyírná a haverját.
"Nem mondom, hogy mindenki pszichopata lesz, es azt sem, hogy feltetlenul gyilkos, de hogy adott helyzetben konnyebben nyulsz az eroszakhoz, az biztos"
Mi alapján vagy benne ilyen biztos? Mi erre a bizonyíték? Erre mondtam, hogy nem sikerült ezt hitelt érdemlően bizonyítani. Az nem érv, hogy az ellenkezője sem bizonyított, mert ennyi erővel bármit tényként állíthatnánk. Az, hogy a videójáték erőszakossá tesz, maximum egy hipotézis, erre alapozva nem lehet állitani, hogy "káros" lenne a számítógépes játék.

"Tilcsák Bea"=tilcsák be a ..... pontok helyére jöhet bármi

Laciii 2011.07.25. 15:50:11

@lokkoLori:
Elfutni - elbújni, megvárni míg másokat lőve elfogy a lőszer, halottnak tettetni magad ... nehéz ezt így százalékra kiszámolni.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2011.07.25. 15:58:14

@lokkoLori: akkor sem. Ld. a world of tanks példát, vagy mondhatnám én a Planetside-ot (úgyis mindig azzal jövök...). Lehet, hogy 10 másodperc múlva újraéledsz, de akkor sem fognak neked berongyolni random játékosok azon a k*baszott ajtón, amit a túloldalon csak 4-5-en tartanak, kint meg kb. 15-en szambáznak (és nem egy lövés-temetés a játék tempója, hanem kb. 2 mp folyamatos találat kell egy halálhoz, tehát egyetlen roham elsöpörné őket).

Egészen más, ha hozod a csapatod és 10 ember egyetlen irányítás alatt bemegy és előretör, mint a lemmingek. Egy-két ember elhullik, szoba elfoglalva.

A valóságban viszont nem a kill/death ratio-t kell félteni, hanem az egyetlen életed és testi épséged. Nincs irányítás. Nincsenek a tömegben kijelölt vezetők. Nincs tréning, hogy hallgassanak rád. Amíg van ott más ember, addig a csodavárás van, hogy valaki majd csak tesz valamit. Miért pont én?

Hát ezért nem rohanják le sehol az ámokfutókat. És légy erős, te is elszaladnál. Vagy üvöltöznéd a parancsaidat, míg oda nem lép a fegyveres és ki nem táraz rád.

themikka87 2011.07.25. 20:12:08

Elolvastam, megértettem, elgondolkodtam. A vitába meg nem szállnék be, mert egyrészt egy sokszor lefutott kör újabb sajnálatos aktualizálása, másrészt mert nem szándékozom Breivikhez hasonlóan önkényesen kinyilatkoztatni, mi is lenne "A" "helyes" megoldás..

Szomorú az áldozatok és családjaik oldaláról és onnan meg pláne, (amit itt már fentebb mások is leírtak,) hogy a halálukból már megint minden oldal a saját igazát próbálja meg igazolni.

(Pl. mikor megtörtént a robbantás és elkezdtek szállingózni az egésszel kapcsolatban a hírek, egy nagy Norvégia-fan külföldi ismerősöm egyből kipakolta a Facebook falára, hogy "muszlimok haza" és hosszú vita kerekedett, míg ki nem derült, hogy nem is egy kaftánkamikaze, hanem ez a mosolygó, szőke vikingcsíra volt a tettes.. Ennyit a részinfók félremagyarázásáról..)

lokkoLori 2011.07.25. 23:11:08

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:
én is csak zárt helyen tartom ésszerűnek a lerohanást ... és sajnos van egy elmebeteg természetem, ha fenyegetnek ...

Lurian 2011.07.26. 01:40:01

@akkor most mi van?: Na ja, szerette is mindenki. A haboru telleg "eleg" osi foglalkozas. (Inkabb kurvazott volna mindenki, az is kb akkortol ered...) Nem tudom, nem tudok okos lenni. Szerintem a gyerekkori felfokozodo agresszio (ha nem vezetik le), bizony kitorhet, es tovabbra is mondom, hogy a jatekok nem nyugtatjak meg az embert. DE (!) tegyuk hozza, hogy en nem a jatekokat okolom, csak ugy gondolom, hogy azok is reszei a faktornak, es (szerintem) nem annyira elenyeszo reszei, mint azt a jatekosok nagy tobbsege (arra hivatkozva, hogy o sem gyilkos) allitja.

Lurian 2011.07.26. 01:41:24

@lokkoLori: Akkor 80-ból 80-nak hianyzik hozza a lelekjelenlete, hogy ezt felismerje.

Lurian 2011.07.26. 01:53:32

@nemjogasz: Ezzel vitatkoznek. Pl minden gyereknek van egy allatkinzos korszaka. Automatikusan. Barmelyik pszichologia konyvben szerepel. Nagyon kicsi vagy meg, de ki akarod probalni az allatok turokepesseget. Nagyjabol ekkor van az is, hogy a gyerek fajdalmat akar okozni a szulojenek (csipkedi, utoget), hogy megnezze a reakciot. A tinik jo resze az ongyilkossaggal is foglalkozik, de halistnnek sohasem jut el a megvalositasig - megis a legtobbol normalis felnott lesz. Vegyuk csak pl a ket gyilkos kaposvari kozepiskolast. Agyonvertek a tarsukat valami mondvacsinalt indokkal, aztan elrejtettek a testet. Mindemellett rendezett csaladokbol jottek, es - ugy tunik - meg csak pszichopatak sem voltak. Persze nem hiszem, hogy szamitogepezes kozben jott az otlet, de en tovabbra is azt mondom, hogy a szamitogepes jatek az egyik osszetevjoe manapsag a problemanak. (Ugy is vehetjuk, hogy helyettesiti a kozepkori emberegetos/ kannibalos/ akarmilyen Grimm-mesek vilagat.) A szazalekokon termeszetesen lehet vitatkozni. Egyebkent bizonyitek a legtobb, megfoghatatlan lelki betegsegre sincs, max valoszinusithetjuk, hogy XY majd egyszer gyilkos lesz, tekintve az elethelyzetet. Manapsag senki sem fogja azt mondani, hogy "en azert oltem, mert egesz nap CS-ztem", ahogy azt sem fogod hallani, hogy "en azert oltem, mert pszichopata vagyok" (hacsak vedekezeskeppen nem). Tenyszeru bizonyitek sohasem lesz. Elmeletek meg mar vannak egy ideje.
Ez a tilcsak bea- dolog de nem esett le! :-))

DnP 2011.07.26. 08:09:56

Na a Tv2 reggeli vilagszinvonalu musora 7tol errol szol. Hozza nem ertes a kobon... Meg szavazni is lehet rola. A masik sztori dumdum golyo. "nagyon pontosan lehet loni vele" :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.26. 08:22:55

@lokkoLori: Csak a bugyuta FPS játékokban állítja meg a 30-as gépágyút is fa vagy olajoshordó. Nincs olyan, hogy fedezék. A hétköznapi életben található "fedezékek" nagy részén még az 5.56-os lövedék vagy a 9 mm pisztolygolyó úgy megy át, mint kés a vajon. A 7.62-es Kala lőszerrel téglafalat lehet bonta. A sínszál keskeny részét még 50-100 méterről is átmegy. Egy 30-40 centis tömör fatörzs meg sem kottyan neki.

Nos, hová mész "fedezékbe"...?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.26. 08:30:29

@akkor most mi van?: Finnországban gyakorlatilag bárkinek lehet fegyvere. Viszont a fegyver birtoklása és viselése az két külön dolog...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.07.26. 08:34:00

@molnibalage: Persze Finnország nem Norvégia, de lehet hogy hasonlóak a jogszabályok. Nem tudom.

Laciii 2011.07.26. 09:32:42

@Lurian:
A gyilkosok 98%-a evett már kenyeret!!!
Ha valami ami csak az emberek 0,000001%-ra hat annak bizony ELENYÉSZŐ hatása van, mert valami MÁS KOMOLY kattantság miatt van csak bármi hatása.

dragon83 (törölt) 2011.07.26. 11:02:52

>katonai szimuláció
>Modern Warfare 2

Jó tudni, hogy amellett, hogy őrült volt a srác, még a játékokhoz sem értett.

anarch 2011.07.26. 14:10:46

@DnP: Nem volt szüksége pontos lövésre. Rendőregyenruhában volt, maga köré gyűjtötte az áldozatait majd tüzet nyitott. A földön fekvőket utána pedig közvetlen közelről lőtte fejbe. A sziget, ahol volt kb 1km-re van a szárazföldtől, viszont a víz elég hideg lehetett, a levegő hőmérséklete 10-12C volt. A sziget nem túl nagy: 0.1km2 (ld. wikipedia és G maps), és csak hajóval közelíthető meg, illetve hagyható el. Szóval nem volt túlzottan nagy szüksége pontos lövöldözésre, ez egy előre megtervezett, hidegvérű és könyörtelen mészárlás volt. Az hogy a golyókat megreszelgette szerintem csak még jobban alátámasztja ezt. Több fegyvere is volt egyébként, volt ami legálisan.

Azt se felejtsük el, hogy 9 (!) éve készült rá, gyakorlatilag ez volt az egész élete.

anarch 2011.07.26. 14:17:55

@molnibalage: www.gp.se/nyheter/varlden/1.684007-omstritt-gevar-vid-dodsskjutningarna

Egy cikk a fegyverről amit használt, svédül van, szóval google translate-el olvasd. Az indexet még nem érte el a hír... A lényeg, hogy egy félautomata fegyvert használt, amit vadászatra és sportlövészetre engedélyeztek, egyébként meg sok volt belőle mert régebben a hadsereg használta. Absz nem értek hozzá, csak idézek a cikkből, szóval inkább azt olvasd el :).

Laciii 2011.07.26. 14:42:39

@anarch:
Ha jól értem a TV2 hozzáértését kritizálta.
Ez viszont még egy olyan ami játékból nem tanulható, sokan azt se tudják miért van ott az AP, FMJ ... pláne azt, hogy a valóságban hogyan is néz ki.

TickTickBoom 2011.07.26. 15:32:08

Eléggé off meg talán nem is helyénvaló ilyet kérni, de tisztelt szerkesztők, posztolhatnátok valamit már, akármilyen csipcsup vicces apróságot, mert a szívem szakad meg minden alkalommal, amikor ránézek a kedvenc blogomra, ahová napi 2 perc vidámságért járok, és a legutolsó poszt ez a szörnyű tragédia. A többiek mindent elmondtak már, amit esetleg én is szerettem volna, nagyon megrázott, és minden alkalommal kicsit újra megráz, mikor itt járok. Remélem, a kérésem nem tapintatlanság.

Lurian 2011.07.26. 17:04:54

@Laciii: En ennyi nullat nem irtam. :-)) De tovabbra is hangsulyozom: en eddig sem azt mondtam, hogy ez az allat a jatekok miatt lett gyilkos, hanem, hogy a jatekok miatt is (!!!) lehet gyilkos valaki. Tehat nem hagyhato figyelmen kivul a jatekok szerepe sem. Azzal meg ezentul is vitatkoznek, hogy a szamitogepes jatekok hatasait lecsokkentsuk a villamcsapas, es a villamcsapas kozben torteno capatamadas valoszinusegenek szintjere. Faktor es kesz. A szazalekokon meg ugysem erdemes vitatkozni, mert azt egyikunk sem fogja tudni meghatarozni, az tuti.

hancu 2011.07.26. 17:08:14

@TickTickBoom: Cégünk mindig az ön rendelkezésére áll, asszonyom.

Lurian 2011.07.26. 17:12:23

@anarch: Basszus eppen ez a gondom nekem is az egesszel. A csoka nagyon profin megszervezte/ tervezte. Egy igazi Hannibal Lecter a maga nemeben. Ha ennyi kitartast/ agyat valami jora hasznalt volna fel... Igy meg csak egy beteg f@szrol beszelgetunk mar par napja.

Laciii 2011.07.26. 17:48:35

@Lurian:
Csak mert te azt mondod?
Nagyságrendileg annyi az esélye, hogy egy játékos gyilkos lesz, mint hogy valakibe bele csap a villám és meghal, ráadásul első esetben a játék szerepe egyáltalán nem bizonyított, sőt sokkal nagyobb arányban lesz olyan gyilkos aki életében nem látott FPS-t, mert olyan nyomorban nőt fel, hogy víz se igen volt.
A TÉNYek nem mutatnak semmi összefüggést. A százalék meg pont azért számít, mert a 0,00001% az nem faktor és kész.

Lurian 2011.07.26. 18:57:04

Az elozo beirasomat torolte a rendszer, szoval csak par pelda, 2 perc keresgeles utan.

www.youtube.com/watch?v=RqZMew1OjwU&feature=related

www.youtube.com/watch?v=1Q4Ut761FQE&feature=related

www.youtube.com/watch?v=NThK_lYOsqQ&feature=related

www.youtube.com/watch?v=sw0TNfIsgMI

www.youtube.com/watch?v=YersIyzsOpc

Cseszheted a statisztikakat, ha az egyik ilyen suttyonal csavarhuzo van, te meg belesz@rsz a WOW jatekaba... Jo osszefugges-keresgelest.
Mert en azt mondom...

brump 2011.07.26. 20:07:00

Nem tudom, mennyire szerencsés így kiragadni pár oldalt az ezerötszázból. A számítógépjátékoknak kábé annyi közük lehetett az ámokfutáshoz, mint teszemazt a luxusprostinak - ennyi erővel őt is lehetne épp hibáztatni érte.

Ami kiderült végül is, hogy keresztény fundamentalista az illető, aki egy szélsőséges terrorakcióval próbálta meg felhívni a figyelmet a zűrzavaros eszméire - amelyekre enélkül a kutya se lett volna kíváncsi.

Könnyen lehet, hogy csak holmi súlyos kisebbrendűségi komplexusa dolgozott a háttérben.

Lurian 2011.07.26. 21:51:54

@brump: En nem azt akartam ezekkel a jutubos linkekkel bizonyitani, hogy ez a csavo a szamgepezes miatt lett gyilkos, hanem azt, hogy aki agressziv szamitogepes jatekokkal jatszik, annak valamivel nagyobb az affinitasa, hogy ilyesmit csinaljon. Hangsulyozom, hogy itt nem arra gondolok, hogy valaki gepezik, aztan egyszer csak eszebe jut, hogy meg kene olnie 80 embert. A fenti videokban szereplo csokak egy reszerol viszont akar fel is tudnam tetlezni, hogy hirtelen felindultsagukban artsanak valakinek. Es hat amilyen gyorsan lehetett talalni ezeket a videokat (es hany esetben nem all ott senki kameraval) nekem azt mutatja, hogy a dolog nem annyira ritka/ elszigetelt mint ahogy itt par hozzaszolasban megjelent. En altalanossagban beszelek az ilyenekrol, es nem konkretan a norveg pszichopata tettenek okakent. A videokban szereplo kolykok nagyresze tul fiatal ahhoz, hogy ez nala mara mar beerjen, de varjunk csak par evet, es utana terjunk vissza a temara! (Nem mellesleg, gondolom barmelyik LAN party-n elofordulhat nemi atrocitas, de nezzunk szembe a tenyekkel, itt jatekokrol van szo/ kene, hogy szo legyen.) Ja, es fentiek nagyobbik hanyada WOW-os video volt, ami meg a kevesbe agressziv cucc.

brump 2011.07.26. 22:42:25

@Lurian: Nem tudom, hogy mit akartál bizonyítani (nem néztem meg a linkjeidet, ne haragudj, nem izgatott fel az ajánlat ;-)), sőt még csak nem is neked írtam, hanem általánosságban véve fogalmaztam meg a véleményemet az egész dologról.

Persze, nyilván van abban némi elnagyolt összefüggés, hogy az agresszívabb természetű emberek az agresszívabb természetű játékokhoz (is) eleve már jobban vonzódnak; de igen naiv elképzelés volna azt hinni, hogy a játékipar "szabályozásával" majd erre visszahatást lehet elérni. (Az összefüggés nem ok-okozati, hanem tüneti.)

Lurian 2011.07.26. 23:17:57

@brump: Bocs, aszittem arra irtal. :-)) (Az egoizmus ugye. :-)) )

Egyebkent szerintem a jatekipar mar majdnem szabalyozhatatlan. A 18-as karikaval ellatott jatekokat is megveheti barki, plane letoltheti, ha meg ott a karika, akkor szinte mindent elbir. (Witcher 2 - nap csaja egy cikkel lejjebb. :-)) Es hat az meg hol van a mindenhez kepest - de persze Sammy Fox C64-es pokerenel azert kicsit minosegibb. :-))

Laciii 2011.07.27. 09:51:06

@Lurian:
"anem azt, hogy aki agressziv szamitogepes jatekokkal jatszik, annak valamivel nagyobb az affinitasa, hogy ilyesmit csinaljon"
Miért??? Afrikában nagyságrendekkel több a gyilkosság meg a nemi erőszak pedig nagyságrendekkel kisebb, sok helyen nulla az erőszakos média-játék hatása.

Az hogy az agresszív hülye meg milyen játékot választ az nem a játék hanem a hülye hatása.

Lurian 2011.07.27. 10:17:16

Azt kell latni, hogy a szamitogepes jatek az egyik stimulalo, ami felhergel/ felporget/ lenyugtat/ akarmi. Regen volt mas, ami ugyanezt a hatast (vagy hasonlot) valtotta ki. Afrikaban megint mas van. (Ugy tunik az hatasosabb lehet, de ott ugye adjuk hozza a "tarsadalmi" felepitest, a torzsi/ vallasi ellenteteket stb.) Erre irtam, hogy a szamitogepes jatek sok esetben felhuz az egekbe. Ideges leszel, csapkodsz, es ha abban az allapotodban valaki nem azt mondja, amit hallani akarsz, akkor robbansz. Ha mar Afrika - ott meg esetleg betolsz valami drogot, aztan jon valaki, aki azt mondja, hogy a szomszedod es a csaladja a satan. Te atmesz, es szetvagod machetevel. A "szer", ami felhuz, mas, a vegeredmeny akar hasonlo is lehet. En alaphelyzetben egy tok nyugodt ember vagyok, de oka van annak, hogy mar nem jatszom a Need for Speed-del. Szimplan annyira felcseszett mindig, hogy csapkodtam, es karomkodtam mint egy kocsis. Magamon es a barataimon is tapasztaltam mar, hogy mennyire ki tudunk vetkozni magunkbol, ha jatekrol van szo. Ebben a dologban viszont azok a kiveteles emberek, akik nem huzzak fel magukat. Mindegy mi valtja ki az agressziot. A vegeredmeny szamit. Ami fontos, hogy az emberek nagyreszeben a felfokozott allapot - jo esetben - csak percekig tart, aztan lenyugszanak. A gond azzal a nehannyal van, aki nem. Ok az igazi potencialis veszelyforrasok. Hogy ezt az allapotot jelenleg egy szamitogepes jateknak koszonhetoen viszonylag hamar eleri az ember az teny (lasd fenti videok). Nem az a fontos, hogy jatek. Lehetne az gumicukor is. A vegeredmeny szamit.
(Hasonlatkeppen: az emberi tortenelem soran alt. nem sok minden valtozott. A celok ugyanazok, max az eszkozok masok, mint 5000 evvel ezelott. A stimulaloszerek is valtoztak, de az ok/ cel ami miatt hasznaljak oket ma is ugyanazok.)

Laciii 2011.07.27. 13:54:24

@Lurian:
De akkor meg mégse számít a játék ha helyette jó egy focimeccs, kártya, csilingelő pörgettyű...

Lurian 2011.07.27. 14:25:05

@Laciii: Vegulis nem. Az csak egy mod. Az eppen aktualis mod, hogy az ember felporogjon. 5-10 ev mulva majd lesz mas. Eppen most a szamgepes jatekok reneszanszat eljuk. Eleg nagy a befolyasuk az eletunkre (idobeosztas/ kapcsolatok/ penz stb.), de amint helyettesitodnek massal, majd az veszi at a szerepuket. En ezert nem (sem) okolom kozvetlenul a jatekokat.

nemjogasz 2011.07.27. 17:44:30

@Lurian: na látod, például ezekkel a videókkal azt is bizonyíthatod akár, hogy az eleve agresszívabb kölykök játszanak többet "erőszakos" játékokkal. Amit állítasz, arra bizonyíték kéne, méghozzá rendes, tudományos igényességű.
A kaposvári esetet nem ismerem, de biztosan volt ott is valami "ésszerű" indíték, mert normál belátóképességű ember (tudja, ha megöl valakit, börtönbe kerül) nem fog csak úgy kíváncsiságból, heccből megölni valakit.
Amúgy, még ha el is fogadnánk, faktor is lehet a gépezés (ami szerintem nem), akkor is van kb 500 olyan faktor, ami sokkal-sokkal fontosabb. (család, barátok, anyagi helyzet, életkilátások stb...)

Lurian 2011.07.28. 00:33:25

@nemjogasz: Na jo, de hol mondtam en, hogy az a legfontosabb faktor? Csak annyit mondtam, hogy osszetevo. Szerintem. Egyebkent a pszichopatizmusra pl. van egy total jol megfoghato, akar szamokkal lemodellezheto elmelet? Nem hiszem. Ez akkor azt jelenti, hogy pszichopatak nincsenek? Es ha van ilyen, akkor miert nem lehet a pszichopatizmusra valo hajlamot kiszurni mar gyerekkorban legalabb 80%-os valoszinuseggel? Miert csak tippelget a pszichologia? A lelki problemakat feltaro tudomanyok a legtobb esetben talalgatnak. Max azt tudjak allitani, hogy valaki esetleg gazos lehet ha felno. Lehet, hogy tudomanyos igenyessegu elmeletet kapsz, de jo ha annak 30%-a valosul meg a legvegen.
Egyebkent az eleve agresszivabb kolykoket is jo lenne megnezni normal elethelyzetekben, illetve az "atlagos" kolykoket egy pc elott. Csodalkoznek, ha nem lenne atfedes agressziv es atlagos kozott... Ja, es hat ha az agresszivebb sracokbol ezt hozza ki a jatek, akkor maris igazam van abban, hogy bizonyos embereknel az eroszakos jatek maris jelentosebb faktorra lep elo, azaz akar meghatarozo is lehet. (Nem mindenkinel.)
A kaposvari esetben pedig ket iskolas agyonvert egy masikat, a testet pedig elrejtettek. Az egyik apja rendor volt, a masike ugyved. Az aldozattol nem vettek el semmit, a srac csak "zavarta oket". Egyik elkoveto sem volt elmehaborodott, elviekben normal belatokepesseggel rendelkeztek mindketten.

Circus 2011.07.28. 16:17:20

@Dömper Ármánd:
Ó.
Úgy látom, elevenre tapintottam - csak nem érintett?

Képzelje, beszéltem - többel is. Olyan 7-8 évessel is, aki ezzel játszott, akkor fogalmazódot meg bennem, amit leírtam.

Azon felül van óvónő ismerősöm, párszor beszélgettünk a témáról.

Sőt, még VOLTAM is kisgyerek. Lehet, hogy én vagyok a hülye meg a perverz, de évente átlag 20 percnél többet nem szeretek fps-sel emberre vadászni. Nem jön be.

Azon elgondolkodtatok, miért küldenek általában tizenéves hímnemű katonákat a háborúba? És miért van az, hogy minél több bevetést él meg, annál _kevésbé_ akar majd harcolni?

Na, EZT nem lehet a számítógéppel szimulálni. Az indirekt hatásokat.

Azt nehéz feldolgozni, hogy a számítógépes halomragyilkolós játékok bár közvetlenül nem tanítanak meg lőni, de érzéketlenné tesznek?
Ember = célpont.
Normális aggyal ezt fel lehet dolgozni, de elég egy idióta, aki ilyet művel.

nemjogasz 2011.07.28. 16:32:44

@Lurian: persze, én meg azt mondom, hogy szinte bármi lehet összetevő. Az is, hogy szerinte csúnány nézett rá valaki az utcán. Ha a gépezés összetevő is, annyira minimális hatású, hogy ha ezt szablyozni kellene, akkor gyakorlatilag minden hétköznapi tevékenységet szabályozni kellene.
Lehetne kísérletileg is igazolni az elméletedet, pl statisztikai módszerekkel. Mondjuk, megnézni az erőszakos bűncselekményt elkövetők arányát a játékosok és a nem játékosok között is. Ha azt kapjuk, hogy nincs különbség, hogy ennek a faktornak a megléte vagy megnem léte teljesen lényegtelen, mivel más hatások sokkal erősebben hatnak a viselkedésre. Olyat pedig "szabályozni" nem érdemes, aminek nincs hatása.

nemjogasz 2011.07.28. 16:44:18

@Circus: érzéketlenné a híradóban földrengés/árvíz/cunami stb. természeti katasztrófa után bemutatott, oszló hullák, amik valódiak, vagy a részeg/ájult/halott hajléktalanok fölött átlépő tömeg, azok lehet, hogy érzéketlenné tesznek. Képekre klikkelgetni, az nem hiszem. És ne gyere azzal, mint valaki más, hogy a mai játékok "hiperrealisztikusak" mert kurvára nem. Nem keversz össze egy rajzolt figurát egy valódi emberről készült fotóval, úgyhogy nem az.

Lurian 2011.07.28. 16:56:14

@nemjogasz: Es en ezzel egyet is ertek. Nem azzal vitatkozom, hogy a szamitogepezesnel nincs erosebb osszetevo (csalad, kornyezet, iskola stb), sokkal inkabb azzal, hogy a szamitogep hatasat a nullahoz kozelitsuk. Szabalyozni termeszetesen nem lehet, nem erdemes, es nem is szabad. Ha mindent az ember szajaba tolunk, akkor 1984. Viszont az altalad emlitett felmerest en meg eltolnam kicsit. Nagyjabol 5-10 evvel, mert az igazi jatekos generacio meg csak novoben van. Egyelore meg arrol is megoszlanak a velemenyek, hogy a cigi 100%-e, hogy rakot okoz?

Dömper Ármánd 2011.07.28. 18:07:24

@Circus: 35 éves leszek idén.

A fiatal katonák példája, pont amellett megfelelő érv, hogy a fiatalok igenis tudnak különbséget tenni a játék és a valóság között, hiszen ha nem így lenne, akkor ugyanúgy élveznék a valós ölést, mint a virtuálisat. Random óvónők magánvéleménye, pedig pont annyira nyomós érv, mint a nagymamám bármelyik magánvéleménye. Az pedig, hogy a számítógépes játékok érzéketlenné tesznek, csupán egy kitaláció, nem tény, így nem érv. Az pedig végképp nem érv, hogy ön mit szeret és mit nem és az sem, hogy nem képes elfogadni, hogy vannak olyan emberek, akik nem olyanok, mint ön, még akkor sem, ha ezt személyes sértésként éli meg.

Úgy nem lehet valami mellett vagy ellen érvelni, hogy önkényesen kiválogatunk néhány nekünk tetsző tényt vagy emberek szubjektív véleményét, ezt az egészet megtámogatjuk néhány légből kapott fantáziálgatással, az elméletünknek ellentmondó tényekről pedig nem veszünk tudomást.

Circus 2011.07.28. 21:57:56

@Dömper Ármánd: Tisztelt Ármánd, örülök, hogy normálisan is lehet Önnel beszélgetni, messze túl a személyeskedően beböffentett valamin.

Random óvónő a gyermekekre kifejtett külső hatásokról szóló bármilyen nemű észrevételének jobban hiszek, mint az itteni vitának. Ő ért hozzá, míg várhatóan sem Ön sem én - nem.

Vállalom, én vagyok a perverz. Én stratégiát játszom és továbbra sem élvezem a (virtuális) gyilkolászást (sem).

Sajnos, amire gondolok, az továbbra sem jön át. Mindegy.

Circus 2011.07.28. 22:06:06

@nemjogasz: nyilván NEM ugyanaz, ez nem kérdés!

Elkerülte mindenki figyelmét, hogy NEM azt állítottam, hogy MINDEN fps játékos potenciális gyilkos, mindössze azt, hogy ezek a játékok segíthetnek a kevésbé kiegyensúlyozott elmék bekattanásában - lásd ezt a norvég idiótát.

Ja, mégvalamit - úgy jöttem ide vitázni, hogy tudtam, nagyjából mire számíthatok egy számítógépes blogon.
Nyilván - és ezzel nincs is semmi gond :)

Mindössze kettő dologra hívnám fel a figyelmet:

1, mi a címe a blognak? CoD-val EDZETT ... a tömeggyilkos. Ez amúgy is tény, bevallottan.

2, miután nem értek hozzá, nem tudom a címét, csak hogy létezik az a játék, amit az USA hadserege kiképzésre használ. Vagy ők fejlesztették ki? Mindegy, ez azt hiszem, megint önmagáért beszél...

Circus 2011.07.28. 22:09:29

Ja, mégegy - elég öreg (majdnem 40) lévén én arra emlékszem, amikor a Bruce Lee filmek nyomán elszaporodott a nunchaku-gyártás, és miután pár gyerek komolyan megsérült némi verekedésben, valamint sikk lett nunchakuval suliba járni, rendőri közreműködéssel és igazgatói intő/kicsapás terhével kellett rendet teremteni. Ez egy budapesti általános iskola volt.
ENNÉL tényleg jobb a virtuális haddelhadd.

pitaa 2011.07.28. 22:53:09

öcsém... ez az ember nem attól lett hülye, hogy játszott, hanem eleve hülye volt, és játékoktól függetlenül is megcsinálta volna ugyanezt. nevetséges mindig a játékokat okolni mindenért. a másik dolog meg hogy valahogy mindig ilyen vadász-lövész-íjász-fegyverbuzikból lesznek ámokfutók (lásd a magyar gyerek), nem lehet, hogy inkább azokat kellene jobban ellenőrizni, akiknek fegyvertartásit adnak?

Laciii 2011.07.29. 09:51:34

@Circus:
1. Ezt egy _őrült_ írta. Ja nagyon jól felkészít, fegyvertelen gyerekek ellen, amint jöttek fegyverrel megadta magát rögtön.
2. Tényleg nem értesz hozzá, egyébként america's army, de nem kiképzés, hanem propaganda.

Discoveryn bármelyik katona elmondja, hogy az emberölésre nem lehet felkészíteni semmivel, az is simán leblokkolhat élesben aki a valódi kiképzésen a legjobbak között van.

Senki nem költene rendes kiképzésre (éles fegyver/lőszer drága, Real Action Marker sem olcsó) ha egy PC-n/konzolon ki lehetne képezni valakit.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2011.07.29. 14:59:36

he, milyen már önöző kommenteket olvasni egy játékblogon :) és egyik sincs még 40...

Tryptich 2011.07.29. 17:16:32

"Az internetes közösségépítés és a féligazságok korában pedig rengeteg fiatalnak jelent megnyugtató menedéket az alternatív univerzum, amelyben a tiszta, fehér faj hamarosan győzelmet arat a közéjük beszivárogni igyekvő, gyanús bőrszínű és hülye ruhákban parádézó idegenszívűeken."

Azért örülök, hogy a lányoknak is lejött a lényeg.

cotcot.hu/cikk/2011/07/29/tomeggyilkos-vagy-maganyos-hos

Skulo2 2011.07.29. 19:39:53

Egy kis apróság, mert annyi hülyeség és értelmes hozzászólás van már itt, hogy nehéz igazán újat hozzátenni.
1984-ben még nem volt AD&D Démonmac1, D&D volt faji alapú HD-vel. :P :)

Circus 2011.07.29. 23:49:36

@droid_: nem én kezdtem a sértegetést :)

@Laciii: azt hiszem feladom... Itt nem arról beszélek, hogy MINDEN fps gyilkoskiképző, hanem arra, hogy igenis kihozza az emberből az állatot, de az jó eséllyel, általában gyorsan lecseng. Van viszont pár idióta, azoknál felerősíti a lelki bajait. Az meg, hogy ez a barom fegyvertelen gyerekeket mészárolt le, ez kb a gyávaságát bizonyítja. Vajh miért nem ment mondjuk zsoldosnak Afganisztánba/Irakba/stb?

Egyébként arra miért nem válaszol senki vajon, hogy tényleg teljesen normális dolog, akár csak játékból is, emberekre vadászni?

Laciii 2011.08.02. 11:05:43

@Circus:
"Egyébként arra miért nem válaszol senki vajon, hogy tényleg teljesen normális dolog, akár csak játékból is, emberekre vadászni?"
Igen, normális, az gyanús aki gyerekként nem veszekedett egy bottal a kezében, hogy "de én lőttem előbb".

1. De igen, pont arról beszéltél, hogy kiképzésre használta.
2. Feltűnhetett volna, hogy alapból kattant volt és az alapján választott játékot, nem fordítva.

Circus 2011.08.02. 21:31:32

@Laciii: oké, én megrekedtem a számháborúnál, tehát buzi vagyok.
Vagy az már vadászat, és mégse?

A többiben nagyjából egyetértünk.

Laciii 2011.08.03. 12:41:09

@Circus:
A gyanúsat úgy értettem, hogy lehet psziho :)

A számháború ugyanaz, mint az online FPS, virtuálisan levadászod a másik embert, sőt még valódi vér is folyhat a szúnyogoknak "hála" :D
süti beállítások módosítása