HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro - Régen mindig, most már (szinte) soha

2011.03.10. 11:25 miguel_

Kedves olvasók, Stöki egyéb irányú teendői miatt a héten megint alibi van, viszont cserébe igyekszem megint valami olyat megragadni, ami beindítja a nosztalgiázást. Összeszedtem pár dolgot, amik régen szerves részét alkották a játékidőnek, de mára szinte teljesen kivesztek - egyik-másik olyan idegen a mai tizenéveseknek, mint a tárcsás telefon.

1. Szótárazás

Szerintem nem én vagyok az egyetlen, aki a "Kártékony-e a számítógépes játék a gyermekekre" vitában az első érvek között hozná fel, hogy a pillanatnyilag birtokolt angoltudásom nagy részét a játékoknak köszönhetem (bár annak, hogy legalább hatféle jelentéssel tudom körülírni a magyar "varázsló" szót, viszonylag ritkán veszem hasznát). Valahogy azonban arra ment el a világ, hogy mára már nincs szükség arra, hogy a súlyzónak is beillő angol-magyar nagyszótárral az öledben játssz, de sajnos nem azért, mert olyan jól megtanultunk volna angolul (bár kiugrott angol szakos tanárként ennek örülnék csak igazán). Persze lehet, hogy a sokat látottak elitizmusa beszél belőlem, mikor a régen tapasztalt összetettséget hiányolom, de úgy érzem, hogy manapság már elég, ha annyit tudsz: a feladatod az, hogy menj oda, és ölj meg mindenkit (esetleg hozz vissza belőle húszat).

 

2. Jegyzetelés + térképrajzolás

Kicsit összefügg az előző ponttal, de talán nem én vagyok az egyetlen, akinek hiányoznak a játék hevében felskiccelt információk, jelszavak és emlékeztetők. Utoljára talán az Uplinkben volt az egér mellett papír és ceruza, illetve ha minden jól megy, a korábban bemutatott Newcomer is rákényszerít majd erre a kellemesen ósdi tevékenységre, de a fennmaradó 99,99% sajnos jóformán anélkül teljesíthető, hogy akár csak egyszer is összefüggésekben kellene gondolkoznunk. Hasonló a helyzet a térképrajzolással: ne értsetek félre, nem az hiányzik, hogy én magam húzogassak félénk vonalakat kockás négyzetrácsos papírra, hanem az a tény fáj, hogy a játékok "összetettségéből" adódóan már nincs szükség arra sem, hogy a programba beépített kartográfiát használd. Van is egy találó kép ezzel kapcsolatban, kicsit lejjebb meg is tekinthető, jól összefoglalja a mondanivalóm lényegét...

 

3. Mentés

Pár évvel ezelőttig a jól felépített mentési stratégia fontos tudománynak számított, jó pár játékórányi tapasztalat kellett a működő rutin felépítéséhez. A mesterfokon űzött save kicsit ahhoz hasonlított, ahogy a Kaland-Játék-Kockázat könyveket játszották a kevésbé megszállottak: annyi helyen hagytad ott az ujjad, hogy még egy sokat tapasztalt nőgyógyász is elismerően füttyentett volna, ha látja. 2011-re eljutottunk oda, hogy erre már se lehetőség, se szükség: a szinte minden fronton teret nyerő checkpointos mentési rendszer mellett alig-alig találni olyan játékot, ahol a menüben van értelme a Save/Load tervszerű használatának.

 

4. Végigjátszás

Ahhoz képest, hogy régebben újságokat töltöttek meg a nagy kalandjátékok végigjátszását leíró tanulmányok, mára már alábbhagyott a lendület. A végigjátszások műfaja nem tűnt el, csak átalakult: FAQ és Achievement / Trophy walkthrough lett belőle. Persze nem csak azok lettek kevesebben, akiknek van kedve és ideje elolvasni egy-egy vállalható minőségben (hovatovább szórakoztató stílusban) összerakott végigjátszást, de olyan őrültből sincs már sok (bár az legalább ingyen csinálja), aki nekiáll egy minden részletre kiterjedő anyag megírásának. Nyilván fontos összetevő ebben a folyamatban az, hogy a mai sikerjátékokhoz meglehetősen könnyű rövid és velős útmutatót írni, és hogy a nyomtatott sajtóban már nem nagyon van helye az ilyen próbálkozásoknak (hiszen ha kell valami, ott a net), de akkor is, kérem vissza CoVboy-t.

5. Billentyűzetkiosztás betanulása

A kétgombos (FIRE/RELOAD) kontrollerek és az ezekkel könnyedén irányítható programok korában tényleg hagymázas rémálomnak tűnhet a régi divat. Talán nem csak nekem maradtak meg emlékképek egy-egy szimulátoros billentyűparancs-listáról, ahol az egy küldetés alatt végignyomkodott gombok egy idő után valószínűleg a Biblia szövegét is kiadták volna, de még az FPS-ekben is sem nézet hülyének senki, ha használtad a fal mögüli kihajolásra szolgáló billentyűt. Nem mondom, hogy feltétlenül baj az irányítás egyszerűsödése, de valahogy jobban az irányításom alatt éreztem az Y-szárnyút az X-wingben úgy, hogy külön gombkombináció volt a pajzsenergia elosztásának szabályozására.

 

+1 Lemezcsere

Na, speciel ez nem hiányzik egy kicsit sem. A fordítsd meg - tedd be a második/negyedik lemezt inkább volt a technológia szabta határ, mint a kellemes geekceremónia része, és egészen meglepő volt a minap, mikor a Dead Space 2 (Xbox 360-as) változata kiírta, hogy akkor leszek szíves kicserélni a DVD-t. Rögtön eszembe is jutott, mennyire idegesített a 4 (vagy öt?) telepítő CD-n megvásárolt Half-Life 2, vagy az órákon keresztül telepített Baldurs Gate az öt, játék közben is cserélgetett lemezével.

  

 

Nyilván kimaradt még legalább ötven dolog, hát ne tartsátok vissza magatokat a kommentekben. Kinek mi hiányzik? Ki mi miatt ébred izzadtságban úszva a mai napig?

 

199 komment

Címkék: retro

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr462727419

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

TooNormal · http://alternativity.postr.hu/ 2011.03.10. 22:47:50

1)-hez: Szerintem az RPG-kben azért még ma is bővebb kicsit a szókincs, mint a fent említett példa. ;)
2-3-4) Hát igen...
5) Nekem a FreeSpace potenciális konzolportjai jutottak eszembe ennek kapcsán (még ha oly valószínűtlen is), hosszasan vitáztak a játékosok arról, hogyan lehetne átültetni a bonyolult irányítási formát. Arra jutottak, hogy komoly egyszerűsítés nélkül nem lehetne.
+1) Olyan királynak éreztem magam, amikor a gépünkbe több CD-olvasót is tettünk... :D

Göndör 2011.03.10. 22:49:29

Jegyzetelés márpedig ma is van, csak olyan játékot kell játszani (Na jó, utoljára a Secret of Monkey Islandban csináltam, az meg nem mai cucc, de pl Witcherben is kellett). Néha még térképet is rajzolok. A lemezcser meg idegesítő. Joystickem is van, szóval nem vagyok pont ez a tipikus mai gémer.

Az nagyon igaz, hogy nincs manapság egy értelmes űrhajós játék sem. A freespace óta az egyetlen játszható talán az X széria volt, de az se az igazi valahogy...

Adani 2011.03.10. 22:49:32

@Judea:

Jaja, azóta Reactor már bemutatta a játékot minden ilyen easter egg-el. AARDWOLF maze ugye, a fél pálya titkoshelyek gyűjteménye egymásba nyíló labirintusokkal, és a végén ott egy Call Apogee say Ardwoolf felirat, semmi más. Megvan egy látszólag rövid pálya, egyik ajtónál a kulcs másiknál a kijárat. De egy titkos hely is a, a pálya 90%-a amögött van.

A legszemetebb húzás mégis a két titkoshely mögé rejtett kötelező sárga kulcs volt. Akkoriba napokat töltöttünk el, h kerestük a pályán a sárga kulcsot. Nagy nehezen lett meg egy teljesen logikátlan helyen egy titkos hely majd azon belül még egy. De semmi se jelezte,h ott bármi is lenne. Ráadásul a kék kulcsot eléve egyik páncélajtó mögött volt két lift (kijárat)de hordó volt előtte, így nem tudtál kimenni. Idegesítő volt. Sztem a hordósliftek láttán sokan kaptak agyfrászt. Meg ugye a tolófal hiba, néha eggyel többet csúszott előre a titkoshely, és akkor előordult, h rácsúszott kincsekre vagy éppen folyosóra és nem tudtál bemenni.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.03.10. 22:49:34

@Androsz: Ja, az angol tudásomhoz az is hozzá tartozik, hogy azt viszont nem tudom angolul, hogy zsemle, vagy hajkefe. Egyikkel sem lőnek.

meglivorn 2011.03.10. 22:53:02

Azért lássuk be, a végigjátszások helyét átvette a netes walktrough, amúgy én is szívesen olvasnék olyanokat, amik szórakoztatóan vannak megírva.

A jegyzetelést és a térképezést inkább az irtotta ki, hogy a programok maguk megteszik helyettünk. Amennyiben szükség van rá persze, az egyutas FPSek esetében. Van valami kódex meg questlog, ami a fontosabb infókat jegyzi ahogy haladunk, a map, ha szükséges szintén megvan.
(nekem személy szerint a jegyzetelés még csak-csak hiányzik, szoktam is mellesleg, de a térképezés egyátalán nem)

Szótárazás: pont a mission logok és helperek miatt, elég ha látod hogy oda kell menni ahol villog a pont, és ott kell megölni mindent. Aztán jön a leírás, hogy "jaj de le van butítva, semmi értelme az egésznek, csak lősz, bezzeg régen..." naja... ha el se olvassa miért kell odamenni, és lőni :D

elektronik (törölt) 2011.03.10. 23:00:40

amúgy ha PC-n már nem is, mondjuk Nintendo DS-en egy Professor Layton-nál, azért eléggé hasznát lehet venni egy spirálfüzetnek ;)

szakadt csöveshez meg mellékelhetne valaki egy végigjátszást, mert én se húztam nagyon sokáig benne :D
Tomcat revenge sorozatát legalább végig lehetett játszani, persze ott is jól jött, ha le volt írva kit hol kell épp megrúgni :D:D

nuvik 2011.03.10. 23:01:19

Ennyit mondok:

sys64738

Aki tudja tudja :)

ninezero 2011.03.10. 23:04:07

@bioLarzen: az UGH-nak tényleg ez volt a becsületes neve :)

Magon_ 2011.03.10. 23:05:21

@Sztyepan: át kell térni konzolra, ott vannak demók dögivel. :)

Fuornis 2011.03.10. 23:17:45

Jajj, 4-5 évesen a HoMM-ból olyan gyöngyszemeket jegyeztem meg, mint pl a "sztettyú", income, kingdom, "akcept" "holisatu" "blúdlaszt" "armagledonn" "pla-U-gee" "gargare" "artifakk" "medzsikaróó" "da-Ma-ge" "hápé" "hocitt" "hatse" na meg az elmaradhatatlan lódgáma, savgáma. Sztem akkor angol-na jó, Hunglish - szókincsem nagyobb volt konkrétan, mint a magyar. Azt máig sem tudom viszont, hogy tudtam szótár nélkül, játék alapján rendesen belőni ezeket.

(Pluszpont annak, aki rájön, mi lehetett a *csillagozottak* eredetije :D)

Babulo 2011.03.10. 23:18:17

amiről még senki nem írt, pedig híres magyar játék ElastoMania. azt gimiben mennyit toltuk, emlékszek, hogy több hónap alatt sikerült csak eljutni mind az 50 pályához (kolis voltam hétvégen volt gép) srácokkal rajzolt papíron két ujjal mutogattuk a két kerék állását. Aztán találtunk neten (net haha infóóra betárcsázos neten 10gép) mentést, és trükkös nagyon trükkös gyorsításokat. ÁÁ eszméletlen volt. Manapság a telón szórakozok ilyen játékokkal, és a gépet arra használom amire kell. egyébként a Lego sorozat (SW, Indiana Jones Harraypotter) még a mai napig el tud szórakoztatni, és ott ha a 100% a cél akkor bizony végigjátszás nélkülözhetetlen.

Norman Nailer 2011.03.10. 23:39:19

4: Végigjátszás írása ugyan ma már nem divat, de a mai, sok lelkes játékos által összekalapált wikik sokkal részletesebben dokumentálnak egy játékot, mint arra egy - tipikusan egy ember által írt - végigjátszás valaha is képes volt. Ráadásul az információ is sokkal jobban szervezett. Tessék megnézni pl. a Fallout vagy vagy Mass Effect wikit, amik tudásanyagban (és a hibák korrigálásában) lekörözik a hivatalos strategy guide-okat is, és azokon túlmenően a játék teljes univerzumát beépítik.

Agrael 2011.03.10. 23:47:16

A szótáras rész mintha rólam szólt volna, az angol nyelvi szókincsem jelentős részét köszönhetem a játékoknak. Nem a doomra gondolok.
Térképeket C64 óta nemigen csináltam, viszont ott volt két emlékezetes, az egyik a Cauldron II (a pattogós tökkel) Abból A2 méretű milliméterpapíron megvolt az egész kastély rajza. A másik címe nem ugrik be, de az Alien film sztorija volt. Ott a pályák rendszere egy rohadt nagy (és zegzugos) űrállomás rajzát adták ki (mondjuk kellett is, mert piszok könnyen eltévedtél.

Norman Nailer 2011.03.10. 23:57:22

Szótárazás: szoftverfejlesztő cégnél dolgoztam, egyszer elém került véleményezésre egy angol nyelvű szerződés, benne az a szó, hogy "artifact". Történetesen körülöttem mindenki játékbuzi volt, úgyhogy csak néztünk egymásra, mert a _másik_ jelentését senki nem ismerte...

mbm 2011.03.10. 23:58:00

Mi amikor Commandosszal toltuk, komoly gondot jelentett annak a megállapítása, hogy a Load Game a mentés, és a Save Game a behozás, vagy fordítva? Nagyon nem volt mindegy, amikor izomagyú (green beret, ezt mi zöld barátnak fordítottuk, érthető okokból) halott volt. Persze öt-hat-hét évesek voltunk.

Napirajzrajongó 2011.03.11. 00:10:39

@Adani: Így, ahogy mondod :-) Nálunk az volt a felállás, hogy - nagyjából 2000 környékén - internet csak drágáért volt, szélessávút (figyelem, 10 Mbit/s coax!) csak az egyetemi koliban láttam. Na, nyári egyhetes program a garázs LAN-party, játékokkal, és szüneteiben copy-party. Mekkora jó volt a meleg nyári éjszakán a hűvös garázsban CS-ben dobni egy flashbanget, és látni szemzugból, ahogy a szerszámos sarokban elhelyezett 3 CRT monitor kifehérlik!

Ami még hatalmas sláger volt a komoly CS-SC:BW-WarcraftII-később WarcraftIII mellett, a Serious Sam kooperatívban - de ez már kezd off lenni, kedves bloggerek, LAN-party retro posztot követelek :-)

nuvik 2011.03.11. 01:00:06

@Retexis:
Ugyanaz csak más "fordításban" :)

thevoyager 2011.03.11. 01:25:12

jegyzetelés:
imádtam a sportjátékokat (c64-en függtem focis, kosaras játékon is), és statisztikákat készítettem négyzetrácsos füzetbe az elért eredményekről. aztán átlagokat számoltam, és összehasonlítottam az igazi kosarasok eredményeivel, amiket természetesen a kosaraskártyákról tudtam...
good ol' days :)

usernev 2011.03.11. 01:44:15

Ej a régi szép idők, amikor még egy egész spirálfüzetet teleírtam olyan 200 bolygó áraival az Elithez. Vagy azok az emlékezetes pofonok amikor a bőrkötéses világatlaszban észrevette apám, hogy be van jelölve a Pirates! kikötői meg a Treasure Fleet útvonala!
Volt egy repülős játék olyan 15-20 évvel ezelőtt (Talán a Falcon 2 volt?) amelyiknél az egész billentyűzet ki volt osztva vagy háromszor. Meg aztán ott volt a Descent 2 a maga 3D-s labirintusával meg a plikarokat igénylő irányítással! De megszenvedtem vele mire végigtoltam, de utána méltán érezte úgy az ember, hogy ezek után bármire képes.
www.youtube.com/watch?v=wWI152X6n0E

Nem vagyok fideszes 2011.03.11. 01:53:40

Az egykori C128-amon külön írogattam kis papírokra, hogy melyik billentyű mit csinál és ragasztgattam fel celluxszal a klavira. órákat basztam el ezzel 12 évesen, de megérte. Ja, meg a klasszikus Országh László féle szótár is mindig ott figyelt.

FeroxX 2011.03.11. 02:53:31

hmm

jó a cikk, jó a cikk

nos szótárazás : nem szótárazok, mert fasza az angolom, de szerintem egy durvább RPG, mint Oblivion, vagy KOTOR még a jobb angolosokat is simán megizzadtathatja. de am most belegondolva, szótározok én, csak már nem a könyvet kapom elő hanem a webszótárat, vagy az asztalon lévő szótár progi ikonját :)

jegyzetelés : utoljára DOTA-ban jegyzeteltem halálra magam, netről le kellett írnom az adott hősnek a megfelelő build-up-ját, milyen tárgyak, milyen fejlesztések kellenek neki, hogy fasza legyen, itt volt egy halom kis cetli mellettem emléxem :D

oldschool probléma : NES-SNES kazetták "megfújása" a portól, hogy megjavuljanak és ne glitch-eljenek :D sztem az pl classic.

amúgy szerintem sok dolog nem elveszett, hanem inkább csak átalakult. szal sztem szótár most is gyakran kellhet RPG-kben csak az ember a googlen gyorsabban behozza-megtalálja, mint h felcsapjon egy vaskos szótárat. illetve a jegyzetelés-végigjátszások utáni kutakodás dolog pedig átalakult olyan irányba, hogy az ember alt-tab közben felnéz pár illetékes fórumra, és körbenéz, hogy akkor most WTF is van, vagy mit kéne csinálni, hogy jobb csinálni, ilyen velem történt párszor, vagy pl amikor GTA SA-hoz letöltöttem, térképet ahhoz, hogy hol vannak a lefújandó graffitik, amik utan kapott az ember free stukkert :). szal azért kell még utánajárni dolgoknak. elég csak felnézni egy épp aktuálisan kijött játék fórumára valami gamer oldalon, ezerrel pörögnek a seftesebbnél seftesebb titkos infok, meg, hogy ki hogy hol miként, hogyan tart. szal kicsit ennek is közösségi jellege lett, ami sztem nem baj.

FeroxX 2011.03.11. 02:55:36

LAN PARTY-kat viszont én is hiányolom.. :) jó kis EQ-t meg stb. jó volt nézni a sok szét PIMP elt gépet :D mintha valami kiállításon járt volna az ember, a "haveroknál 4-5en összeülünk 3 napra" lan party-k meg aztán tényleg priceless-ek voltak mai szemmel nézve. de hát ma már mobil netről is eljátszik bármivel az ember kb.. :)

FeroxX 2011.03.11. 02:57:22

haha ja illetve SC:BW-hez fasza build ordereket írtam még ki magamnak, úgy a game első 10 percéig behatólag. soxor segítettek, mert mindig elfelejtettem a legalább 15-20 "nyitás" (mint a sakkban) közül épp melyiket lenne célszerű beadni.

FeroxX 2011.03.11. 03:02:11

ja illetve még annyi, hogy szerintem kicsit az is lett a tendencia, hogy ha egy game-t csak úgy átakar pörgetni az ember, akkor a casual noob gamer ezt könnyen megtehesse, ezért tényleg eléggé durván elbutult a játékok nehézsége-összetettsége a "pörgessük ki" szinten, de ha az ember a specko-titkos dolgokat is akarja látni a játékból, és tényleg 100%-ra kivesézni, akkor azért sztem sok játékban van még valamiféle "mélység". bár nem mindben, de van pár üdítő példa. (all hail OBLIVION) haha

Komáromi Teréz Atya 2011.03.11. 03:43:16

@Redmaster:
Az ötgombos mezei giga egeremet se tudom konfigolni a játékok felében

@FeroxX:

Hát igen, kicsit hiányzik, hogy a pimpelt gépemmel eldicsekedhessek. Az biztos, hogy magam miatt overclockoltam a procimat és a grafkártyát is, de a koleszon az emberek többsége azt se tudja hogy ilyen van a gépben, nem még hogy húzni is lehet. Ha nem is múlt el még teljesen, de ez a hobbi is kezd kihalni.

FeroxX 2011.03.11. 04:12:21

@Komáromi Teréz Atya: a vizuális []D [] []v[] []D elésekre gondoltam ;) d jogos az overclock is, régen tényleg nagy divatja volt.

Komáromi Teréz Atya 2011.03.11. 04:16:21

Azért egy háromnegyed kilós procihűtő eléggé vizuális :)

zsitva 2011.03.11. 04:30:48

Ilyenkor látom mennyire öreg vagyok. (59) A szerző felvetéseinek jó ha csak 10%-át értettem meg. Azt sem értem mit mond, mi az ami már elavult és melyik az új ? Kb. 15 éve használk számítógépet kb. 30-40%-ban írásra, és kb. 60-70%-ban olvasásra.
.............:-(((

Magon_ 2011.03.11. 05:49:29

@zsitva: Pedig a szerző kb. 20-25 évvel ezelőtti dolgokról beszél :)

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2011.03.11. 06:21:24

Hát ja, persze, tök jó volt 14 évesen egész nap játszani és közben néha rárántani, de már elmúltak azok az idők

gabest1 2011.03.11. 07:24:35

A szótáras első pontot rögtön cáfolnám, próbáljatok meg egy amúgy nagyon jó japán játékkal játszani eredetiben, nem az igazi. Havernak már a settlers 2 remake se ment, ami csak németül jelent meg.

Judea · http://roleplay.blog.hu 2011.03.11. 07:52:08

Internet hiányában lemezen cserélgetni a játékokat. Én így akartam vírust legtöbbször, ugyanis volt egy gyerek akinél megvoltak a legújabb játékok és volt gépe hozzá. A gépen volt védelem (f-prot), de a kisfloppy-n lévőket nem ellenőrizték.:(
Az rpg-ket meg egy ikerpártól szereztük be, akik városból költöztek ki, de ezért elég sznobok voltak. Viszont az egyik barátom bátyjával jóban voltak, így közvetett módon, de eljutott hozzám is cucc. A M.A.G.U.S.-t is így ismertük meg.
Bizonyos szempontból jó, hogy ma nem függsz ilyen emberektől.

Adani 2011.03.11. 07:57:55

@Judea:

De szép is volt mikor egy nagyobb játékot, ami akár 30-40 mega volt (Warcraft 2 rippelve) flopin hoztuk el ARJ-zve, aztán mikor épségben hazaért a lemez és a winyóra is átment gond nélkül mind és fellélegeztem ,h de jó megúsztam badsector nélkül, akkor arj x *.* után az exe-re kihozta, h CRC error. De utáltam akkor a CRC-t, h minek az, csak szívatja a jónépet.

Judea · http://roleplay.blog.hu 2011.03.11. 08:10:17

@Adani:
A crc is gáz volt, de vírusok is így terjedtek. Pl. így lett onehalf-on, aminek szintén nem örültem. Vírusell. program frissítés beszerzése havonta megvolt?
Save file-t mi is buheráltuk, eob meg wiz7 esetèben. Utóbbinál elég volt kellően magas xp értéket beírni és fél óráig szintet léptél. Person ezzel a játékélmény is odaveszett.

Adani 2011.03.11. 08:18:36

@Judea:

Onehalf az nekem is volt, elég kegyetlen eg valami nálam pl. egyszer kinyírta a komplett fájlrendszert a winyón, format c: lett a vége. Akkor még nem tudtam,h létezik One half killer progi, ráadásul magyarok csinálták. A One-half ugye azt csinálta,h minden bootnál elkódolt pár sávot a winyón, ha leírtottad a kódolt részhez nem fértél hozzá. Ha már a felén túljutott kiirta, h "dis is one-half"

Egyszer egy kis cégtől másoltam át pár játékot, és naná, h onnan kaptam be a one-halfot. később kiderült, h titkárnőnek ki is írta a dis is one-halfot. Neki emg egy ismerőse lefordította neki kissé pontatlanul ,h van egy fél és ennyi, ettől megnyugodott, h hát van egy fél, na és? A gép megy. Aztán mikor már nem ment akkor lett baj.

atila68 (törölt) 2011.03.11. 08:23:24

2.pont
Az ott egy DOOM map ugye a 1993 év alatt?

Szerintem pl. a Civilization-t (bármelyiket) végignyomni papír cerka nélkül most sem szerencsés.

3. pont

Azért a quicksave/quickload sokszor segít mikor pixelre/tizedmásodpercre pontosan kell pl. a Portalban valamit megcsinálni.

4.pont

Végigjátszások most is vannak, csak a youtube-on.
(pl. HL2)

5.pont

Billentyűzet kiosztás terén elrettentésnek javaslom a Jane's F15 flight szimulátort, csak a kézikönyv 300 oldal. A Mechwarrior ahhoz képest ipari tanuló.

Judea · http://roleplay.blog.hu 2011.03.11. 08:33:44

@Adani: Tényleg az f-prot nem tudta levinni és ssaját killerrel szedtem le. Ez sem hiányzik, helyette vannak mindenféle férgek, meg netes vírusok, meg social engineering. A munkahelyen átlag hetente kapunk bejelentést, hogy az általunk üzemeltetett (szerverhosting) szerveren phising oldal van. Egyszer a megadott webcím alapján nem sikerült kideríteni, viszont a megadott cím egy fodrásznéni honlapja volt és ez alatt volt egy alkönyvtárban a kártékony oldal. Felhívtuk a nénit (szerencsére nem éjszaka történt a bejelentés) és kértük, hogy szoljon már a rendszergazdának, hogy szedje le az adathalászt. Így a másik irányból kerülőúton sikeresen megtaláltuk a rendszergazdát.
Többen kérdezgették tőlem, hogy miért írnak vírusokat (értelmes választ nem nagyon lehet találni) és arra jöttem rá, hogy a mai világban már inkább profitorientáltabbak lettek a cyberbűnözők is. Nincsenek már azok a nagy világméretű vírusjárványok amelyek megfertőznek mindent, de a romboláson kívül nem csinálnak semmit. (Pl.: Ilove you vírus) Helyette megy a spambot céljára zombihálózat létrehozása, stb.

:pFaza 2011.03.11. 08:42:13

Nekem legjobban a "KÉK HALÁL" jelensége hiányzik... :D

Adani 2011.03.11. 08:51:22

@Judea:

Ez igaz régen csak heccből írtak vírusokat sokszor, nem is rombolt csak bosszúságot okozott pl. a betűpotyogtató vagy betűket zabáló kukac. Vagy Yankee Doodle, ami dallamot játszott pontban 17 órakor a speakeren.

Az F-prot amúgy leszedve a One-Halfot, csak miután leszedte már az elkódolt területet nem tudtad olvasni. a saját írtóprogi meg dekódolta is az elkódolt részeket.

Manapság meg már ritka a romboló vírus meg fájlokban terjedő, inkább a férgek jellemzőek meg a botnetek. A zombivá tett gépet meg lehet kódtörésre, spamküldésre, ddos-ra használni.

Régen pl. két év kellett mire körbeért egy vírus a világon. Ma már két perc.

Régen is voltak pénzszerzésre specializált vírusok, de elég ritka volt. Ilyen lehetett ha létezett egyáltalán a C64 1541-es flopi drive fejét kiakasztó is.

Bruzsy · http://rockonlelkek.hu 2011.03.11. 08:57:13

na, olyan 10 éve velem megesett, hogy leültünk szerepjátékozni a szokásos csapattal meg egy új sráccal, aki karaktergenerálásnál kitalálta, hogy az ő neve Warrior lesz, mert a Warcraft tele van vele, és nem tudja mit jelent, de jól hangzik. akkor kezdtem el csalódni a fiatalságban: a szótárazásról tényleg leszoknak, de nem a játékok szövegmennyiségének, hanem a lustaságnak köszönhetően.

Adani 2011.03.11. 08:57:23

Sőt ma már sok féregvírus kamu antivirusnak álcázza magát, így te magad rakod fel, és tényleg úgy csinál mintha vírust keresne még szokott is riasztani,h sok vírusod van.

Ugye mindenkinek megvan a Furkó Antivirus, amit egy magyar írt és persze semmit se csinál, de 5 Windows rendszerfájlt mindig fertőzöttnek jelez, de ha máshová másolod már nem, a vírus adatbázis meg egy Nascar verseny kezdetét bejelentő mp3. Ez legalább kárt nem okozott a gépben, viszont vicces.

G46 2011.03.11. 09:00:39

Üdv!
Szótárazás: anno, kb. 13 éve, első gép, civ1- mert emlékeztem, h. 4 évvel azelőtt minden géppel rendelkező ember azt tolta- no, ott bizony szótáraztam rendesen. Mejik föld mit csinál...
Aztán Heroes 3, a komplett manualt lefordítottam, minden varázslattal... Meg a BG2 (rövidítek, igen...) mivel az Ad&d memorizációs szisztémáját mindíg utáltam, sorcerert indítottam. Aminél ugye válogatni kell a varázslatok között. Szintlépés, 25 varázslat, mi a jó... Most már erre nincs szükség, részben a netes szótárak, részben jóval fejlettebb angol tudásomnak köszönhetően. Azért Planescape-et csak magyarítással játszottam végig 2 éve (thx Petrus!).
2. Jegyzetelés, térképrajzolás: ez nem nagyon volt...
3. Mentés: az bizony kellett rendesen. Ezt a csekkpont-save-es rendszert én nem bírom.
4. Végigjátszás: youtube nyerő. De szerepjátéknál gamebanshee, szigorúan. Egy NWN-re nem lehet klasszikus végigjátszást csinálni.
5. Bilókiosztás: kérem szépen, én kb. másfél hónapja vettem agy joysticket, X-wingelés célzatából. Az elején nagyon nem ment, de tegnap pl. akkora űrcsatát nyertünk meg, újabb dicsőséget szerezve az Uralkodónak, h. csak ihaj. És külön élvezem azt, h. tanulni kell a játékot. Pajzs és energia-töltés, wingmaneknek parancskiadás, küldetéscsekkolás... Én az NWN-t is billentyűkiosztással játszottam. És ahogy Cadaver írja, manapság RTS-t se próbálj meg játszani ezen tudás nélkül.

anarch 2011.03.11. 09:51:14

Amiket írsz az alapvetően a konzolosodásra vezethető vissza. A checkpoint rendszer, a kézivezérlő korlátozott számú gombjai, az egyszerűsítések ezek mind a modern konzol tömegjátékok tulajdonságai. Vannak kivételek, FF-széria pl. eléggé nyitott, kezdetektől fogva hatalmas világgal, jegyzetelés nélkül esélytelen, nomeg írott végigjátszásba / játék Wikijébe sem árt belekukkantani ha ki akarod maxolni.

Volt valamikor poszt, ami a szabadon bejárható világok méreteit hasonlította össze, link valaki?

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2011.03.11. 09:58:31

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer:
Nem a konkrét típusra gondoltam, meg arra, hogy 2-3 havonta kukázni kelljen őket, hanem az elterjedtségükre, meg arra, hogy magától értetődően ezek volt "A" játékvezérlők. Szóval valami ilyesmi hiányzik. Mondjuk persze PC-n nagyjából ugyanez a WASD, meg az egér.

@Fekete lovag: Hát ezekből is jöhetnének ráncfelvarrott verziók, ja!

azarcakimeghúzottegymarslakót 2011.03.11. 10:15:46

nagyon jó írás :) visszahozza az emlékeket. én is a játékokból tanultam meg angolul, főleg baldurs gate és fallout közben. szótárral persze :D
mentés szerintem jó, a csekkpontos hülyeséget az alien vs predatornál szívtuk meg nagyon, amikor éjszakába nyúlóan játszottunk egy pályát, de sehogy sem tudtuk megcsinálni, és aztán véletlenül jöttem rá, hogy le kell robbantani a plafonról egy hidat. mentem is át a haverhoz hajnal 3kor, hogy megvan a továbbjutás, folytathatjuk :D
na meg a jó lemezelés, amikor warcraft 2-ért végigjártuk az egész várost két doboz lemezzel, aztán végül a hobbi-müszakis boltos srác engedett be a gépéhez, hogy ha le tudjuk varázsolni róla, akkor vihetjük :D
és ami kimaradt, azok a felejthetetlen lanparty-k, ahol órákon át tartott összekötni a gépeket (igen, senki sem értett hozzá), és mire kész voltunk, már senkinek sem volt kedve játszani (a részegebbje meg már nem látta a monitort). volt olyan is, hogy végre összehoztuk, és amikor kezdtük volna a codot, áramszünet lett az egész utcában, és persze egész éjjel... :)
vagy amikor összeültünk hárman championship managerezni még az évtized elején :) azok mekkorák voltak

Adani 2011.03.11. 10:25:43

@azarcakimeghúzottegymarslakót:

Hát igen még a kezdeti időkben soros kábelen ment, az meg nem volt nagy dolog ,soros portba bedug aztán had szóljon, ment. Viszont csak két gépnél működött. BNC-s koaxkábelnél meg hálókártyák installása config fájlok piszkálása IPX Protokoll ,ami vagy ment vagy nem, sokszor egyszerűen nem látta egyik gép a többit vagy csak egyet nem, akár úgy is ,h tegnap este még minden ok volt. És érthetetlen volt miért. A BNC hálózat elég megbízhatatlan jószág volt

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.03.11. 10:31:22

@Cadaver!!: Én kb. 10 percenként mentek minden RPG-bn. Pár sec, de megkímél az idegbajtól.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.03.11. 10:33:38

@VRbagoly: Nekem is minden körös autosave volt. Nem azért, mert csalni akarok, de ha véletlen mellé kattintok, nagy szopás lehet, vagy nem egészséges egy fagyást után 10 kört újra nyomni...

AgaricGameSquared 2011.03.11. 10:46:50

Magic Candle, minden térképek öregapja, még minidg őrzöm, egy teljes radírt elhasználtam rá :P

Szótárhoz meg annyit, hogy akkoriban nemigen voltak emlékeim szerint magyarított programok, most meg mindenhez van, ha kell, ha nem...

flea 2011.03.11. 10:47:56

@Judea: www.youtube.com/watch?v=WPaMyyimbtc

4:38-tól. Elég idegőrlő. Ráadásul nem csak a "Call Apogee Say Aardwolf" felirat van mögötte, hanem néhány helyen lehet választani, hogy melyik faldarabot csúsztasd el (!), és ettől függően eljuthatsz pár zsákutcába, kincsekhez, sőt egy olyan hely is van, ahonnan Hans Grosse bukkan elő :)

OneHalf nekem is volt, ráadásul rákerült egy olyan új gépre, amin a BIOS nem tudott low-level formatot. Úgy szedtük ki a MBR-ből, hogy feltettünk egy Norton Utilitiest, kimásoltuk a MBR-t szektorszinten floppyra (ha rezidens volt a vírus, akkor a helyes MBR-t "mutatta"), aztán bootoltunk egy tisztát floppyról és szintén NU-val felülvágtuk a MBR-t, majd ment a format.

De ez a kisebbik szívás volt, a nagyobbik az, hogy apám munkahelyi gépe egy 200M-s telepakolt vinyóval jó félig be volt kódolva már, mikor kiderült, hogy van rajta OneHalf. Hegyekben álltak a doboz floppyk az asztalán, mire mindent kipakolt, rendszerezte, hogy mi vírusos, mi nem az (ugye ami be volt kódolva, azt már csak vírussal együtt tudtad másolni, mert ha a cucc nem volt rezidens, csak szemetet láttál a vinyón...), utána format, visszapakolás, és a vírusos cuccok egyenként F-protozása. Hetekig csinálta. Aztán pár évvel később futtattunk megint egy full scant rajta valamiért, és még találtunk 2-3 példányt a vírusból, ami valahogy megmaradt. (De azzal szerencsére már nem fertőzte vissza időközben.)

bioLarzen 2011.03.11. 11:26:25

@ninezero: Aha. Hát, akkor ezt benéztem... :)

Kösz az infót!

bio

bioLarzen 2011.03.11. 11:30:25

@atila68: "Szerintem pl. a Civilization-t (bármelyiket) végignyomni papír cerka nélkül most sem szerencsés."

Szia,
pontosan miért? Én elég idült Civilization-játékos voltam igen sokáig (kb a IV. részig), de sose kellett papír és ceruza... Max a technológia-fa miatt tudnám elképzelni, de ahhoz meg a játékban adtak nyomtatott folyamatábrát...

bio

Adani 2011.03.11. 11:31:59

A Onehalf mellett még a michelangelo vírus volt a másik "kedvenc" sokáig lappangott és hirtelen támadt. Volt hozzá szerencsém ,de időben elkaptuk. Suliból hazahozott lemezen szinte mindig volt egy komplett vírustenyészet. Nem is az volt a kérdés,h ha a suliban másoltam lemezre valamit,h van-e rajta vírus hanem ,hogy mennyi és milyen.

bioLarzen 2011.03.11. 11:33:08

@regression:
"Demo verzió
na ilyennel sem nagyon lehet találkozni "

Sztem a nagyobb játékcímek szinte mindegyikáhez adnak ki - általában a honlapról letölthető - demót... Én vagy 50 demót néztem meg és próbáltam ki az elmúlt években...

bio

moli 2011.03.11. 13:01:13

6) fizikai medium; teljes, hibamentes jatek, update-ek/dlc-k nelkul.
Sracok, errol irni kell: http://kotaku.com/#!5780876/how-saying-bad-things-can-keep-you-from-playing-a-video-game

Inner Circle 2011.03.11. 13:36:44

Mekkora ász volt a Thunderbird/Firebird speckó joystick-duó, amin voltak programozható gombok, sőt, gázkar is... amint beújítottam egy olyat és felprogramoztam az X-Wingben az energiaelosztást szabályozó gomboktól a radarléptetésig mindent, igen rossz idők jöttek a tetves birodalmiakra :-)

Kham 2011.03.11. 14:59:56

Részemről büszkén vallom és hangoztatom, hogy igazán a gamékból (és a filmekből) tanultam meg rendesen angolul, nem az iskolai angoloktatástól. Például a Dam Busters nevű régi-régi játékban mindig felrobbantam felszállás után, kellett hozzá a nagybátyám-nagynéném kollektív angol tudása hogy csináljanak valami nyersfordítást, de ez még nem volt elég, magam fejtettem meg az okát a: "Your engines burst in flames, because they were overtorqued" nagy öröm volt a végén és a mai napig emlékszem rá. Mostanában meg...nagyon szomorú is vagyok amiatt, ha nagyritkán megjelenik egy-egy játék, amiben több könyvnyi olvasnivaló van, akkor már pár nap múlva tele az sg.hu fórum, a "Magyarítás van már?" hozzászólásokkal.

Billenytűzetkiosztásról ugyanúgy az X-Wing és a TieFighter jutott eszembe, nem kellett megtanulni, egyszercsak tudta az ember odanézés nélkül a legvadabb akciókban, hogy miket kell nyomni, legeslegjobb volt. Utána nagy szimulátorfan lettem, a mai napig őrizgetem a keménylapos cheat cardokat.

Térképeket nem rajzoltam sosem, megtanultam inkább tájékozodni:) A végigjátszásokkal nem értek egyet a cikkszerzővel, a gamefaqs.com igen jó oldal, lelkes amatőrök írják az igazán részletes és hasznos végigjátszásokat. Persze egyre kevesebb az olyan játék és amihez szükség van még egyáltalán végigjátszásokra, amiben több az elakadnivaló, mint hogy melyik két gombot nyomjam meg a kontrolleren, hogy Batman a denevérfingás kombóval egyszerre mindenkit leterítsen a játéktéren.

Göndör 2011.03.11. 15:20:56

@Judea: M.A.G.U.S. hehe, tudtam hogy ismerem azt az avatart valahonnan. rpg.hu fórum? 5-6 éve a Bárdok topicban elég aktív voltam Yrthenarc név alatt...

IndaMuncher 2011.03.11. 15:25:14

@VRbagoly: A Postal 2-ben zseniálisan karikírozták a dolgot:
"A nagyanyám is végigvinné ezt a játékot, ha olyan gyakran mentene mint te!"
Ha megint megnyomod a quicsave-et:
"Már megint mentesz!"

Judea · http://roleplay.blog.hu 2011.03.11. 15:26:24

@Göndör: Sajnos a te avatarod nem ismerős nekem és a Bárd topic-ban sem jártam. A M* csak egy kezdőlöket volt az rpg pályafutásomban. Ahogy az Eob is a CRPG-k terén, csak azzal a különbséggel, hogy azt most is szeretem. :)

BobaFett 2011.03.11. 15:27:51

speciál a 100 gombos irányítás nem, de a többi nekem is hiányzik, leginkább a minőségi/vicces kalandjáték leirásiok, amik mondjuk a műfaj halála miatt is tüntek el.

kukatr 2011.03.11. 15:30:53

@Penya64: Ha elég sok pénzt gyűjtöttél össze, akkor csak lehúztak lóvéval, és kiszabadulhattál.

BobaFett 2011.03.11. 15:55:30

speciál a 100 gombos irányítás nem, de a többi nekem is hiányzik, leginkább a minőségi/vicces kalandjáték leirásiok, amik mondjuk a műfaj halála miatt is tüntek el.

algi 2011.03.11. 19:58:59

OFF

@Judea: Én 2010 végén elég sokat foglalkoztam M*-ssal, és rájöttem, hogy újra meg lehet szeretni, csak a helyén kell kezelni.

Judea · http://roleplay.blog.hu 2011.03.11. 20:55:15

@algi: OFF: Nos kezdőkkel én is ezt játszottam, mert egyszerűnek tűnt elmagyarázni.
Sajnos nem készült belőle CRPG, pedig kipróbálnám, a hangulata a világnak jó.

anarchoid · http://www.stormriders.hu 2011.03.11. 21:21:38

ami RETRO nekem hianyzik az egy olyan dolog ami mara teljesen ertelmetlenne vallt :

az Amigas Klubbelet, amikor vittuk a kis A500-asunkat, C=64unket muvhazba , junosztot bereltunk neztuk a demokat , jatekokat es ment az X-copy vadul masolassal , amikor 30 amigasra es 20 C=64 -esre jutott egy PC amin raadasul szarok voltak a jatekok ;) es ez meg a lanpartyk elott volt messze

lanpartybol nekem a BNC-s lanpartik hianyoznak amikor ugy vadasztunk ossze egy egy lezarot vagy t-dugot ;) milyen allat ki Magic Carpet -ezesek vagy Descent multizasok

+1 az elso XT-m maig sem ertem, tesommal egyutt egy 20 es egy 40megas mfm diszken toltuk es MAIG SEM ERTEM HOGYAN TUDTUNK KIJONNI ANNYI HELYBOL (najo akkoribana multimedia ani-gif vagy flc volt csak de akkoris)

megapull 2011.03.11. 21:22:19

hát nálam a jegyzetfüzet még mindig aktív szerepet játszik (wow, de néha más játékok is, fallout 2 esetleg), továbbá ha hiányzik a bonyolultság és a kihívás, csak leülök fallout2-t tolni, esetleg egy kis 1.5

anarchoid · http://www.stormriders.hu 2011.03.11. 21:23:54

@Kham:

"Térképeket nem rajzoltam sosem, megtanultam inkább tájékozodni:)"

pl elitben ?:) ahol kismillio rendszer volt ? en irkaltam a koordinatakat ahol jo aron vettek az alloyt es a rabszolgakat ;)

Redmaster · redmatyi.blog.hu 2011.03.12. 14:07:52

Manapság már Niveát sem menő hővezetőpasztának használni :D

Adani 2011.03.12. 19:40:33

Emlékeztek még a TV-s játékokra?

Ez is már történelem. Ötöd-ölő Palikkal és Héder Barnával, egyes elvetemültek a C64-et játszatták nehéz fokozaton ellenük. :) Volt még Dévényi Tibi bácsival torpedós játék meg olyan mikor a Super Mario-t kellett játszani és minél több pontot elérni a nyereményekért. Van fent a YouTube-on ilyen videó miszerint házhoz vittek egy átalakított Nintendo-t ami telefonvonalon beépített modemről (Dévényi Tibi szerint fax módszerrel működik :) nyomta ki az adatokat a központba.

De emlékszem egy antidohányos játékra is az 576 Kbyte csinálta és az MTV1-en ment, a telefon gombjaival lehetett irányítani a játékot és cigiket meg cigisdobozokat kellett gyilkolni.

bioLarzen 2011.03.13. 00:57:59

@Adani: Meg a pezsgődugó-lövős játék :)

bio

bioLarzen 2011.03.13. 01:01:14

Amúgy, a cikk eredeti kérdéséhez visszatérve, haverhoz járni játszani, az megvan? És nem azért, mert társaságban minden jobb, hanem, mert neki van gépe (C64) :)

bio

Adani 2011.03.13. 08:41:11

@bioLarzen:

13-14 éves korom között sokszor jöttek át osztálytársak meg haverok játszani, mert itt volt két gép is, összedrótozva soros kábelen.

Penya64 2011.03.13. 09:45:38

@Adani:
Ja az antidohanyos jatek! A fustolgo fust-olo. Az volt a neve. Gagyi 3dbe kellett nyomulni.

Penya64 2011.03.13. 09:47:33

@Adani: Nalam meg olyan volt hogy azert jottek az osztalytarsak 3-4is mert en voltam akinek egyatalan VAN szamitogepe, es lehet nyomulni. Eleg meno voltam az osztalyban, mert rajtam kivul meg egy sracnak volt gepe, de neki xtje, es arra szarok voltak a jatekok.

bioLarzen 2011.03.13. 11:47:18

@Adani: Az igen, bacchus, neked maszek játéktermed volt :D

bio

bioLarzen 2011.03.13. 11:48:59

@Penya64: Na, pont erről beszéltem :) Én Budakeszin laktam - ami a János-hegy túloldalán van - és egy Kőbányán lakó osztálytársamhoz mentem sokszor játszani ha nem volt suli, a fél várost átutaztam, kb. 1 óra volt az út, de neki nemcsak C64-e volt, de egy csomó király játéka is :D

bio

bioLarzen 2011.03.13. 11:49:57

Amúgy anno (80-as évek közepe-második fele) a ti sulitokban is 5-6 db. C64-es meg pár Spectrum jelentette a "géptermet"? :)

bio

Penya64 2011.03.13. 12:18:26

@bioLarzen: Bizony. Bar nalunk c64 c16 es plusi volt vegyesen. Es egy elmes 7 computer 1 floppy atkapcsolo egy ocean floppy drive-al. Junosztyokkal mindez persze :)

bioLarzen 2011.03.13. 19:00:13

@Penya64: És nálatok sem volt soha elég joystick? :D :D :D

bio

Judea · http://roleplay.blog.hu 2011.03.14. 05:57:43

@bioLarzen: Én gyakorlatilag 14 éves koromig így voltam, bár volt egy tv játékom amit Komárom szlovák részén vettünk, de azon nem voltak igazán jó játékok.
Viszont miután megvolt a PC-m, akkor is elmentem a barátaimhoz mert a társaság akkor is jó volt.

rbhun 2011.03.14. 06:15:59

Jaj Istenem, ennyit rég röhögtem egy cikken. Kicsordult a könnyem. Köszönöm mindenkinek.
Az angol nyelvtudásom (és ebből a munkám, cégem, minden) nekem is XT-s játékokból származik. Volt valami autós játék, még a test drive széria előtt, aminél text file-okban (és nem fájlokban!) volt az angol menü, leforditottam és átirtam..
XMS, EMS, SB16, istenem, MSCDEX, mennyit szivtunk vele! Kinek volt még kézzel batch-ban irt boot menüje? vagy volt a soronként rákérdez, mos tkutakodtam az emlékezetemben, nekem yyynyyynyyyyyyyn volt a legtöbb EMS-t adó kombináció :D

DOOMII-őt másolni soros porton, LPT-n hálóban játszani..
Leisure Suit Larry? Az első rész text beviteles, ott is tanultam pár sort angolul..és a 'korellenőrző kérdések' megvannak még, fel volt irva a helyes sorrend :D

Valamelyik nap átjött pár ismerős és a hatéves fiuk leölt a gép elé, de nem volt fenn semmi, csak egy mac classic games gyűjtemény. Nem hittem a szememnek mikor a harmadik ajtónál megunta a Wolf3D-t. A válla fölött átnyúlva elvittem a harmadik szintig. Anno a Red Alertet játszottam úgy, hogy nem voltak itthon a szülők, szombat délután ötkor azt vettem észre hogy még mindig pizsamában vagyok és elfelejtettem reggelizni, nyolctól nyomtam a játékot.. :D

dial-up BBS? Matáv 250 Ft-os kedvezmény? freemail.x3.hu email cim? :D

Adani 2011.03.14. 10:28:54

@rbhun:

Nekem volt kézzel írt menüs bootolásom autoexec.bat-ba. Volt mikor sok játéknak külön menüpontja volt ,mert sok memóriát igényelt és személyre szabott beállítással indult el a legkönnyebben.

Adani 2011.03.14. 10:36:39

@rbhun:

Nekem volt kézzel írt menüs bootolásom autoexec.bat-ba. Volt mikor sok játéknak külön menüpontja volt ,mert sok memóriát igényelt és személyre szabott beállítással indult el a legkönnyebben.

Pretoryan 2011.03.14. 11:27:39

Oh térképek!... Volt, illetve van egy tulajdonságom, amiről anno híres voltam az általánosban. Ha egyszer végigmegyek valahol, akkor tuti vissza találok ugyanoda akárhányszor, ritka az amikor vissza kell fordulnom, vagy eltévesztem akár az utcát akár a virtuális folyosót. Másik amiről inkább hírhedt voltam hogy egyrészt volt otthon telefonunk, másrészt kocka vagyok ami a gépet érinti... otthon C64 haveroknál Spectrum, nagybátyámnál enterprise 128, szóval volt min kockulni. Szóval én nem kerestem pénzt vele, de ha bármikor felhívtak vagy megkerestek a suliban akkor az összes, vagy legalábbis a erősen kornvergáló 100%-ban meg tudtam mondani hogy mit és hogyan kell csinálni. 1988-ban már 1 éve jártam középsuliba mikor egy hmm végig "tanult" C64-es este után apám habzó szájjal rendelt takarodót, le is feküdtem f12-kor. Olyan 3 óra lehetett mikor csöng a telefon, én meg lévén a szobámban lévő saját magam által kihúzott darab épp egy kéznyújtásnyira volt az alvó fülemtől fel is vettem, de ez olyan automatizmus volt, mint manapság a mobil. Na mindegy, a vonal másik végén kissé rekedt és meglehetősen zajos hangok, kérnek bocsánatot, de elakadtak asszem a Last Ninja2-ben (nem biztos hogy ez volt, de most így emléxem rá) és mondjam már meg hogy mit kell csinálni itt és itt... Ezt álmomból riasztva is megválaszoltam majd letettem a telefont.
A durva az volt, hogy ez az egész úgy ahogy van kiesett, simán nem emlékeztem rá, csak ráutaló jelek voltak, hogy valami történt az éjszaka. Anyám reggel kávézott és közben csúnyán nézett rám, nem tudtam hogy mi van, aztán apám kérdezett rá szintén morcos fejjel hogy ki volt az éjszaka? Én azt hittem szivat! Na jó, másnap suli utána mentem haza és két teljesen random számomra tök ismeretlen csávó jött oda az utcán, hogy "köszi a segítséget" tovább jutottunk... Egészen konkrétan 30 perc rábeszélés kellett hogy elhiggyem ők tényleg felhívtak éjszaka és én elmondtam nekik hogy mit csináljanak, aztán elmesélték hogy mi volt;
Szóval elakadtak valahol (szülők épp nem voltak otthon, és az egyiküknél zúztak egy éjszakai party-t), és az istennek sem tudtak tovább haladni. Az egyikük hallott már rólam még a régi általános iskolából, viszont a telefonomat nem tudták, jah mindez este 11-kor, nekik nem volt telefonjuk, szóval nem kevés side questtel szereztek megfelelő mennyiségű 5 és 10 forintost (asszem akkor kezdett drágulni ennyire a telefonálás). Pl. összegyűjtötték a faterja üres üvegeit, viszont 11-kor nem volt nyitva az üvegvisszaváltó, a lokális kocsma viszont visszavette fél áron az üres üvegeket, de kétszer kellett megjárni, mert egyszer ki kellett tisztítani mint a 20-at. Szóval olyan 3 óra felé találtak egy működő telefonfülkét, és onnan hívtak. A beszerzett aprók 70%-t visszautasította a telefon, viszont legalább két embert kellett felhívni, mert ők "lehet" hogy tudják az én számomat de lehet hogy nem. Ráadásul az egyiknél lukra futottak egy érthetően morcos szülővel, úgyhogy végül is 6 percnyi beszélgetés jutott a részükről, amire szintén felkészültek, mert az egyik hozott papírt ceruzát a másik meg telefonált, ezt amúgy pénzfeldobással döntötték el, további HC feladatnak tűnt a szövegem megértése ugyanis a telefon nem volt a mai toppos darab, ráadásul állítólag borzalmasan motyogtam, dehát rendes kocka fél motyogásból is megérti a másikat, úgyhogy félinformációkból mintegy 2 perc elemzés után rájöttek a tuti útvonalra.

Nem sokkal később az iker (mármint iker telefon, ha kiskorú vagy nézz utána) felmondta a telefonját, és nem "tudták" kiadni az elvtársak másnak, a házban úgyhogy kaptunk egy új számot (még hatjegyűt), ezért az ilyen jellegű hívások abba maradtak, a szüleim legnagyobb örömére.

flea 2011.03.14. 11:32:26

@Pretoryan: ilyen "álmomból felkeltettek, elmondtam, utána győzködni kellett, hogy egyáltalán megtörtént" sztorim nekem is volt, mondjuk telefon az nem volt benne. :)

Savior 2011.03.14. 15:50:45

@bioLarzen: Nálunk talán C16-os és Plus4-es volt, napközis gépteremben pedig Primó. Hogy is mondjam... miután lett 64-em, nem sokat látogattam. :)

Savior 2011.03.14. 15:56:45

Amúgy cikkhez:
1. Hát igen, bár nálam ez főleg rpg-ből jött.
2. Nekem inkább az tetszett, amikor a játékok elkezdtek maguk térképezni. A legjobbakba meg lehetett jegyzeteket is írogatni a térképre (talán Lands of Lore?). Egyébként ezt lehet nagyon okosan is csinálni, lásd Wizardry VII, ahol a térképészet skilltől függött a térkép minősége. Mondjuk ahhoz (emiatt is) elfogyott egy spirálfüzet...
3. "Jól felépített mentési stratégia"? Vagyis mentesz minden előtt, és visszatöltöd, ha nem sikerült? :D Hát, nem is tudom, hogy hiányzik-e...
4. Úgy van!
5. Na nagyon jó, hogy ez véget ért. :) Állítható billentyűzetkiosztás rulez!

Dester 2011.03.16. 15:47:20

Szótárazás? Piha. A Theme Hospital nekem anno csak németül volt meg, úgy játszottam vele. Gondolom van tippje mindenkinek, hogy a kamubetegségeknek milyen (hosszú) neve volt. Szótárazni esélytelen volt, ennek ellenére jól elvoltam vele. :)

@rbhun: egész éjjel 100 Ft? :)

TREX · http://polarmacko.blog.hu 2011.03.16. 21:04:48

@Judea: @Adani: OneHalf-ot utáltam én is! De győztem. :D

WAdam 2011.03.27. 21:44:39

@Agrael: Cauldron II áááááááá, ennek a nevét kerestem már 1-2 éve :D

Vaandor 2011.03.31. 07:24:21

Ezt most találtam, jó kis billentyűkombináció:
www.vicclap.hu/pic/12264/Combo.html

:-)

AnginaP 2011.04.05. 00:09:51

Another World-höz folyamatosan írtam az egyes pályarészek kódjait, valamint Transport Tycoon-ban, hogy éppen milyen városokban hol mit kell összekötni, cserélni, mi legyen a stratégia stb.
Ezenkívül Dungeon Keeperhez írtam rengeteg emlékeztetőt, hogy melyik pályán mi hol van, milyen ellenségeket dob, ki tud könyvtárban, workshopban fejleszteni, horned reaper-nek a templomban nem csökken a morálja stb stb.
Legutoljára a Diablo 2 fury within modjához készítettem kislexikon-t (valamint Oblivionhoz), amikor totál ráfüggtem a horadrim kocka recept készítésre. Milyen tárgyak kellenek, mi kell hozzájuk, hol találom, mennyi van már meg... és mentem és farmoltam szorgosan, sok-sok estén át. :)
Hatalmas DooM kölök voltam, a második rész összes pályáját kívülről fújtam, minden nehézségen, hol milyen ellenfelek vannak, milyen powerupok merre vannak...
Commodore-os kazit véletlen igazi magnóba berakni max hangerőn?... :)
A LAN-okról is szép emlékeim vannak. Haveromnak volt egy kisállateledel boltja, oda tömörültünk be 8ad magammal, crt, házibarkács vízhűtés, nagy adag pizzák stb. :) Annyira jókat játszottunk, hogy a végén a jó élmények a kutyatáp szagához kötődtek, és kutyatápszag függők lettünk. Nemegyszer rontottunk be a boltba tápszagot szippantani. Mások ki voltak akadva, hogy hogy vagyunk képesek ilyen szagban kajálni, erre az volt az első kérdésünk, hogy "ki fingott"? ... Ezenkívül az erősítő és a hangfalak is alapfelszerelés volt, a mellettünk levő kocsmát jópárszor feljelentették miattunk, a tulaj pedig a végén már könyörögve járt át, hogy kussoljunk végre. :D
Ezenkívül én is nagy 576 Kbyte függő voltam, utolsó betűig elolvastam az újságot.
Menétsekről: éppen nemrég szoktam rá a quicksave - quickload-ra, és half life 2-ben véltelen belemozdultam egy szakadékba. Na mondom quickload... helyett a quicksave-t nyomtam meg úgy zuhantomban... Normál mentés persze nem volt.
A másik, mikor haverom egy sniperes játékban nyomta meg a quicksave-t, egy ezredmásodperccel a géptől bekapott headshot előtt. Kb 2 órát szenvedtek ketten, mire a gép egy load-nál hibázott, ők pedig pont jó irányba mozdultak, és folytathatták a játékot.

Adani 2011.04.05. 07:54:46

Sztem azt mindenki kipróbálta, akinek volt kazin lévő játéka, h mi történik ha sima magnóba berakják. Én is.

moli 2011.04.05. 10:10:16

@AnginaP: """a quicksave-t nyomtam meg úgy zuhantomban"""

konzolba: 'sv_cheats 1' majd 'noclip'

AnginaP 2011.04.05. 11:44:26

Köszi moli! ;) Ezt nem tudtam eddig.

eplethy 2015.09.13. 18:52:28

Fúh, köszi mindenkinek a kommenteket, évek múltán elolvasva is marha jó volt, retró löket rendesen! A LAN party-k hiányoznak a legjobban, mind a kétszemélyes, mind a ritkább többszemélyes. De ahogy fentebb is írták, ilyenkor rengeteg idő elment a technikai baszakodással, azt a hátam közepére kívántam. Viszont többek között ennek köszönhetem a mai tudásomat hálózatok terén, amit munkám során is sokszor hasznosítok.
A legkedvesebb emlékem, amikor haverhoz átvittem a gépemet, és végigjátszottuk a Doom, Doom2 és Ultimate Doom-ot cooperative módban, néhány forró nyári nap alatt. Azóta is emlegetjük, amikor találkozunk. A procim például majdnem megfőtt, mert a hűtőventillátor levállt a helyéről és sokáig nem vettem észre.
Aztán a szomszédommal odáig mentünk, hogy egy UTP kábelt szereltünk a házaink közzé, némi szülői könyörgést követően (kertes ház). Igazából játékok terén nem igazán használtuk ki, mert ő stratégia fan volt, én meg az akciókért voltam odáig. Stuff-ok másolásához viszont nagyon jól jött, ha nekem volt cuccom, szóltam neki, ha neki volt akkor jött a LAN-os chat-en az értesítő. Ekkoriban kezdtek terjedni a PC-ken az egy vagy két lemezes filmek, 10Mbit-en jó idő alatt lehetett azokat másolni (crosslink kábel rulez!). Vagy ha hozzá jött haver LAN party-ra, akkor én is be tudtam szállni, meg ha hozzánk jött cimbi, akkor is megvolt a plusz egy fő (Quake 3 jee!!).
süti beállítások módosítása