HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

  • Lóval ne: @Zolexx: A kidolgozottság a Microprose, Papyrus vagy más fejlesztők versenyjátékaihoz képest valób... (2024.03.29. 11:03) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • manson karcsi: @Zolexx: a stunts nagyon előremuató volt. 1990-ben arcade-ben olyanok jöttek ki, mint a moonwalker... (2024.03.28. 18:33) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • kemi242: Ennek a játéknak nekem a zenéje maradt meg. Emlékszem, osztálytársam hívott át, hogy hallgassam me... (2024.03.28. 09:42) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • Zolexx: Hát akkoriban az ilyen jellegű játékok csak a játéktermekben voltak csodák, esetleg valami gyorsab... (2024.03.28. 07:28) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • molnibalage: @Karvaly: Köszönöm. Meg még jó darabig a sorozat, de lehet, hogy lesz egy hosszabb szünet, mert re... (2024.03.27. 13:30) Checkpoint 5x20: Harci repülőszimulátorok
  • Utolsó 20

Heti retro: Hirdetések a hőskorból

2011.02.10. 13:40 Stöki

Egyéb elfoglaltságaim miatt megint kénytelen vagyok alibiposzttal elintézni a heti retrót, de szerintem szeretni fogjátok (és így még a héten még szavazhattok a jövő heti játékra, hátha megelőzi a Doom a Warcraft 2-t). Egy hirdetésgyűjtemény következik abból az alkalomból, hogy a Vintage Computing & Gaming nevű retrooldal "a hét szkenje" rovata a napokban ötéves lett. Az oldal szerkesztője, Benj Edwards minden hétfőn felrak egy régi újságból beszkennelt hirdetést, így az öt év alatt több mint 260 képből álló gyűjteményt hozott össze. Ezek közül következzen néhány érdekesebb (a képekre klikkolva a hirdetések eredeti méretben is megtekinthetők).

Kezdjük a hardverekkel, mindenekelőtt a tranzisztorral, mert enélkül a háromlábú józság nélkül nem tartanánk ma ott, ahol. A Scientific American egyik 1953-as számában a Radio Corporation of America egy kiskátéval mutatta be az olvasóknak az integrált áramkörök alkotóelemét. Ma már a mikroelektronika fejlődésének hála több százmillió tranzisztor is elfér egy ötforintosnyi területen. 1953-ban az RCA még arra volt büszke, hogy több mint 200 potenciális ügyfele érdeklődik a tranzisztor iránt.

Ugorjunk 1978-ba, amikor a Time magazinban már IBM számítógépet hirdettek. Persze, mint a 18 ezer dolláros áron látszik, nem otthoni használatra szánták a gépet, akkoriban az Apple II volt a megfizethető otthoni számítógép memóriától függően 1300-2600 dolláros árával.

És még egy ár, amin ma már mosolygunk: 1980-ban 3500 dollárért hozzávágtak már az emberhez egy tízmegás merevlemezt. Illetve ennyibe egy használt és felújított vinyó került, egy vadiújért 4500 dollárt kellett lepengetni.

A kihalt hardverek egy szép képviselője az Interface Age egy 1983-as hirdetésén: FORMASTER, a villámgyors lemezmásoló szörnyeteg. Sajnos nem találtam meg a neten, mennyibe került.

Isaac Asimovra nem számítanánk egy számítógép-üzlethálózat korai nyolcvanas évekbeli hirdetésén, pedig a lenti szken szerint az öreg csakis a RadioShacktól venne egy TRS-80-ast.

A CDA Computer Sales 1989-es őszi/téli katalógusában árulták ezt a csodás Sharp szkennert hétezer dollárért. Akár 300 dpi, a szürke 256 árnyalata! Hülyének is megéri.

Kicsi az asztalod? Hosszúak az ujjaid? Akkor neked találták ki a helyspórolós billentyűzetet (1990, BYTE).

És szintén a BYTE magazinból, szintén 1990-ből: egy csodás VGA laptop egy 286-os gép tudásával, 20 megás merevlemezzel. Árat ehhez sem találtam, de az akkori rivális Compaq VGA laptop árából kiindulva ötezer dollár fölött lehetett.

Külső numerikus billentyűzet 130 dollárért? Ez már 1993-ban is túlzásnak tűnhetett, még az Apple-től is. A visszautasítható ajánlat a cég katalógusában jelent meg.

1992-ben az AT&T bepróbálkozott (nem először) a videotelefonnal, de akárcsak a korábbi kísérletek, a VideoPhone 2500 is rövid úton kihalt a piacról. 1600 dollárért nem kellett senkinek az élmény, hogy egy 3,3 hüvelykes lcd-kijelzőn lássa a hívott felet. Ráadásul a videohívás csak akkor működött, ha a vonal másik végén is volt egy VideoPhone 2500.

Mikor láttatok utoljára egészoldalas, cd-írónak szentelt hirdetést? Valószínűleg 1997-ben (a lenti a PC Worldben jelent meg), amikor még egy egyszer írható cd ára 10 dollár körül volt, és a dvd még csak szakkiállításokon jelent meg.

Térjünk át a játékiparra és állítsuk az időgép tárcsáját 1979-re. Ekkor jelent meg a Microvision, az első kézikonzol. Két évig volt piacon, és nem volt veszteséges annak ellenére, hogy csak 12 játék jelent meg rá, kemény 16x16-os kijelzője volt, és rengeteg meghibásodási probléma kísérte.

Egy korábbi Heti retróban már láthattatok működés közben egy Vectrexet: az 1982-es, vektorkijelzős konzol egyes játékaihoz színes fóliákat adtak, amiket a kijelzőre kellett tapasztani, és a monokróm grafika máris szebb lett. Lent egy ilyen fólia látható.

A Toys'R'Us játékbolthálózat 1987 végi hirdetésében (Popular Mechanics) csap össze a Nintendo és a Sega. Mint látható, akkoriban a fénypisztoly volt a divat a konzolpiacon.

A ColecoVision (1982-es amerikai konzol) kontrollere legendásan rossz volt. Érezhette ezt a Coleco is, mert piacra dobta a géphez a Super Action Controllert, ami... szintén bénasága miatt emlékezetes. A joystick kezdetnek nem rossz, de a négy egymás alatti ravaszgomb annyira ergonómikus, hogy az már használhatatlan.

Enjoystick, édes istenem, azt a kreatívot is kerékbe kellene törni, aki ezt a nevet kitalálta. Az Atari gépekhez készült joystick egyébként azzal villantott, hogy jobb- és balkezes üzemmódja is volt. (Compute! magazin, 1983)

A "minden idők legbénább kontrollerei" toplistáknak a NES-hez készült Power Glove állandó szereplője. A kesztyűkontroller mégis izgatja a gyártók fantáziáját, a tavalyi E3-on is láttam egyet, használhatatlan volt az is. A lenti darab Nintendo 64-hez készült. (EGM, 1998)

És pár egészen más kesztyű a Video Games & Computer Entertainment 1992-es hirdetésén: egy igazi gémer addig nem nyúl kontrollerhez, amíg nem ékesíti Batman logó a kézfejét.

Persze játékhirdetések is találhatók az ötéves gyűjteményben. Ezek közül következzen személyes kedvencem, a TSR szerepjátékcég hirdetése, ami tudatja a kedves vevőkkel, hogy már számítógépes játékokat is gyárt. A legcsodálatosabb az egészben, hogy még a screenshotokat is megrajzolták. (Blip, 1983)

És egy klasszikus az Electronic Games egyik 1983-as számából: Dig Dug Atarira.

Ez pedig bizonyíték arra, hogy már a hőskorban is voltak igazi multiplatform slágerek. Mi más, mint a Frogger. (Personal Computing, 1983)

Rovatindító játékunk, a Wizard of Wor egy hirdetését is megtaláltam a gyűjteményben, a Gorf című lövöldözős marhaságéval együtt. A CBS népszerűsítette az Atari-portokat a Science Digest egyik 1983-as számában.

Érezd magad a foteledben ülve egy Forma-1 versenyen - sugallja ez az 1983-as hirdetés az Electronic Gamesből. Persze akkoriban minden második hirdetés arra ment rá, hogy érezd magad a foteledben ülve a csatamezőn/űrhajóban/nindzsaképzőben. A Pole Position amúgy tényleg nem volt rossz játék (bár én inkább pitstopos voltam).

Na, ez egy igazi csemege. 1985, Computer Gaming World, a Games Computers Play Network hirdetése. A GCP volt a világ első grafikus online játékszolgáltatásra, egyfajta ataris MMO-előd.

Summer Games megvan valakinek? A lenti kissrácnak is megvolt a Compute! egyik 1984-es hirdetésében. Az Epyx játékának reklámja megint csak a "legyél otthon valaki más a játékkal" üzenetet hordozza.

Ezt a mutánst 1983-ban láthatták az olvasók több újságban is, a négyjoyos gyerek a First Star fejlesztő/kiadó cég ataris játékaihoz próbált kedvet csinálni.

És megint a jó öreg TSR és korábbi állandó tettestársa, az SSI: sárkányszimulátor, apám, sárkányszimulátor! A Dragonstrike hirdetése az SSI 1990-es első félévi katalógusában jelent meg.

Ez pedig egy szken abból az időből, amikor már a játékhirdetések egy része elszakadt a hagyományos "grafika vagy fotó + 3 screenshot" recepttől. A Quake II készítői például húst árultak az EGM egy 1999-es hirdetésében.

Az utolsó blokkban néhány érdekes jelenséget gyűjtöttem össze. Például 1983-ban még kisebb értelmező szótárat kaptak a tanulók a Tandy-RadioShack hirdetésében. Milyen ügyesen bújtatott reklám az az Information Retrieval System!

Oké, ilyet biztosan lehetne találni régi magyar lapokban is: egy oldal tele hexakóddal abból az időből, amikor a terjedelem még lehetővé tette egy programlista közlését. (Computer Gazette, 1988)

Ez a másik kedvencem: a Byte már 1981 májusában kongatta a vészharangot a szoftverkalózok miatt. A képet egyébként egy könyvborítókat is készítő művész, Robert Tinney festette.

És még a számítógép - mit számítógép, kompjúter - árnyoldalánál maradva: a szörnyű masina családokat szakíthat szét. Legalábbis a Personal Computing 1984-es cikke szerint.

Ehhez képest a NES hirdetése éppen azt sugallja, hogy a konzol összehozza a családot. (NES Action Set Boy hátoldala, 1988)

És akkor még a Kovácséknál dúló pacmániáról nem is beszéltünk. Külön felhívnám a figyelmet a 7-es számú társasjátékra, ami az IDDQD-n már szerepelt. (Popular Computing Magazine, 1982)

És végül még egy csemege: az Atari Force című képregény borítója. A képregényt az Atari pénzelte (nahát) és a DC adta ki 1982-ben, az első számban a Defendert népszerűsítették. További szkenek itt, a képregényről bővebben itt.

Zárásul egy kérésem lenne hozzátok. Szeretnék magyar hirdetésekből is összehozni egy hasonló válogatást, úgyhogy ha valakinek van otthon a sutban valalmilyen ritka magazinja vicces/fura/tanulságos hirdetéssel, küldje el a blognak beszkennelve, az olvasótábor okulására.

41 komment

Címkék: hirdetés heti retro egyéb vcg szkenek

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr782650505

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

algi 2011.02.10. 13:55:48

Nálam a Quake 2 húspiac nyert. Ugyanis ez a reklám már a Quake 1 idején idejétmúlt, gagyi és retró lett volna. :)

moli 2011.02.10. 14:05:41

je, en ezzel a sarkanyszimulatorral jatszottam
@Stoki: az a cdr hiretes a driverol szol, nem a lemezrol.

Dester 2011.02.10. 14:16:05

Végignéztem, jó dolgok voltak itt. A nagyfloppys festmény állati jól sikerült.

A felhívásra: ilyen újság, régi árlista és egyéb apróság van otthon rengeteg, túrok kicsit, leporolom a szkennert és küldök még a héten. :)

Dester 2011.02.10. 14:16:59

Azt azért észrevettétek, hogy a CD-s felsorolásnál mi az utolsó pont? :)

Karvaly 2011.02.10. 14:22:21

Nemrég kaptam meg a Pixelhősöket, olyan érzés volt ez a cikk, mintha azt lapozgattam volna.
Anno ti is lapozgattatok Otto és egyéb német magazinokat a benne szereplő (itthon elérhetetlen) műszaki cikkek reklámjai miatt? A Power Play játékújságról már nem is szólva.

NightBagoly 2011.02.10. 14:55:10

Ezt a NES-reklámot már annak idején is láttam, nem értettem miért vigyorognak két gamepaddal, amikor a Marioban csak "egymást váltó" multi volt - az sem működött egy irányítóval, pedig csak át kellett volna dugdosni - de ha nem volt csatlakozás a másik portra, inaktív volt a két player.

(Mondjuk mi különösképp meg tudtuk oldani, nem a kontrollert érzékelte, csak a portot, egy tönkrement irányítónak le volt vágva a vége, és azt dugdostuk felváltva az első - második játékos slotba.:D)

algi 2011.02.10. 15:17:08

Egyébként ez a hardverretró azt jelenti, hogy a legutóbbi szavazásnál feladtuk a leckét?

Bobby Newmark 2011.02.10. 15:33:50

@NightBagoly: Nem mondod komolyan, hogy a sima 'nesze, itt a kontroller' megoldás helyett átdugdosni kényelmesebb volt?

B-Bird 2011.02.10. 15:50:52

@NightBagoly: Ide már ilyen éjjeli baglyokat is beengednek? >:-)

Pole Position, Dragon Strike, Summer Games... ezek mind megvoltak, pörgettem rendesen. Király volt. Pole még most is müxik atari 2600-n. Pár hónapja nyomtam.

franxepe 2011.02.10. 15:53:23

A floppyvitorlas kalozhajo nagyon otletes.
Summer games megvolt, ra is ment ket joystickem :P
Nyertes elfogultsagi okokbol en nem hirdetek (hint: szovegtol kisse balra :) )

miguel_ 2011.02.10. 15:57:29

@algi: Nem, Stökinek az élet adta fel a leckét mostanában, annyi dolga van, hogy kénytelenek vagyunk ilyen "ócska alibiposztokkal" beérni. ;)

Bilux67 2011.02.10. 16:57:01

Az utolsó előtti képen az 5, 11, 12 és 18-as számú játékok még erősen büntetendő kategória.

Alapvető Emberi Jog 2011.02.10. 17:11:59

@Bilux67:
A 12. és 18. játéknál mostani viszonylatban várnék pár évet, a többi kuka.
(Az 5. tuti 'nekemvaló'??)

:-))

Savior 2011.02.10. 17:14:00

És még Reverzi is van benne! El tudják hinni?

rubberbandman 2011.02.10. 17:20:40

lehet hogy 53-ban 200 cég tervezett építeni csúcsminőségű alkatrészekből, szerintem ma sem nagyobb ez a szám, inkább kevesebb - már akik csúcskategóriás cuccokból raknak össze vasat.

a pole position arcade verziójába valóban be lehetett ülni, kormány sebváltó pedálok. 14 évesen jesolóban 500 líráért. hej de régen volt...

algi 2011.02.10. 17:55:04

@MrEd: Jó, megpróbálom túlélni valahogy. :)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.02.10. 18:05:05

Basszus, 7000 dollár egy szkennerért! Az nagyon barátságosan számolva is másfél millió forint. Ennyiért ott már házat is lehetett venni.

redriot77 2011.02.10. 18:16:26

Basszus, de jó volt ezeket végignézni! :) A Pole Positiont úgy reklámozták hogy "ultimate driving experience".

Szerettem nagyon, meg a Pitstop II-t is. Órákon át tudtam nyomni mindkettőt. Ha akkor, '88-ban megláttam volna, hogy milyen lesz egy autószimulátor 15-20 évvel később, infarktust kaptam volna. :)

A '81-es szoftverkalózos címlap kissé meglepett. Már akkor is téma volt??? Kemény...

Árak. Az első pécémet '92-ben vettem, kb. 60e-ért. Egy belépőszíntű gép ma is kb. annyiba kerül, egy közepes 100-150-be, egy komolyabb meg 2 kiló körül. Jól emlékszem hogy ezek az ársávok kb. 15 éve ugyanott vannak, inflácótól függetlenül?

flamer 2011.02.10. 18:18:25

Szoftverkalózosból meg a Don't Copy That Floppy c. videóklipp klasszikus még, bár ez 11 évvel a Byte-címlap után született:
www.youtube.com/watch?v=up863eQKGUI

flamer 2011.02.10. 18:21:46

@redriot77:
"A '81-es szoftverkalózos címlap kissé meglepett. Már akkor is téma volt???"

Persze, bőven, Bill Gates egyik klasszikus alkotása az 1976-os nyílt levele a témában ( en.wikipedia.org/wiki/Open_Letter_to_Hobbyists ), amiben arról panaszkodik, hogy a kemény munkával <del> az IBM-től lopott </del> megírt BASIC interpreterét csak úgy másolják és hogy így tutira fel fog kopni az álla, koldusbotra kerül és éhenhal - és mivel a kalókodás nem maradt abba, ez így is történt.

para_noir 2011.02.10. 18:25:50

@Androsz: Viszont egy házzal nem lehetett szkennelni:)

thinkEdem 2011.02.10. 18:46:33

@Karvaly: Egyszer volt kezemben valami otto vagy quelle vagy milyen katalógus havernál, és jót röhögtünk, amikor megláttuk benne a félreismerhetetlen alakú, arcmasszírozókészüléknek reklámozott vibrátort...

2011.02.10. 19:15:37

A Popular Science összes eddigi folyóirata elérhető Google Könyvek formában, a saját honlapjukon. 1985 októberi szám: Atari 88K System :449 dollar :D

www.popsci.com/archive-viewer?id=oQAAAAAAMBAJ&pg=151&query=1985

sanya18 2011.02.10. 20:31:45

az a szkenner speciel 260.000 ezer szín vagy 256 szürkeárnyalat, szerintem :)

Karvaly 2011.02.10. 21:19:21

@thinkEdem: Ez jó. :) Amikor felismertem volna egy vibrátort, akkor már nem olvastam a Quellét :)

Wertzui 2011.02.11. 00:37:44

Huh, pont az előbb nézegettem ilyeneket és meglepődtem, hogy még az IDDQD-n is ez van heti retrónak. Azt hiszem, mára már túladagoltam magam ezekkel :)

Lámadmirális, merre vagy? követeljük Oddworldot!

KenSentMe 2011.02.11. 04:14:43

@Wertzui: Miután pedig tájékozódott az ember a Power Glove-ról, érdemes megnézni az AVGN-nek másik videóját is, ahol a The Wizard c. 1989-es, elég giccsesre sikerült (a nintendo szépségeit bemutatni igyekvő, de erősen reklámszagú) film hibáit elemzi.. így garantált egyfelől nem csak a művelődés, hanem 6:00 és 6:30 között a sikítva röhögés is.

thinker_ 2011.02.11. 07:18:35

a jelenlegi 4 terrabájtom, 1980-ban közel 1,5 milliárd dollár lett volna :)))

Fricy · http://epitos.blog.hu 2011.02.11. 08:55:02

A floppy duplicator nagy királyság. :D

A Wizard of War mekkora jó játék volt már!

dzsaszper 2011.02.11. 09:24:27

Ha már a Student's Guide felkerült, egy további gyöngyszem azoknak, akik a programozás, programozási nyelvek irányában érdeklődnek és tudnak angolul:
www.cs.virginia.edu/~cs655/readings/ewd498.html

kenesur 2011.02.11. 09:35:42

Istenem, ez nagyon Amerika! Nekem Commodore c16 volt és a 64 már akkor űrkorszaknak tűnt, és csak a milliomos szomszédgyereknek volt, ahogy videót is ott láttam először. Emlékszem egy névre: Builder Dash, vagy valami hasonló játék, na azt nyomattuk állandóan. De, hogy miről szólt, már fogalmam sincs, mert már vagy 20 éve neki. Szép korszak volt, elmúlt, nem baj. Amikor a mikrokapcsolós joynak úgy örültünk, mint egy UFO-észlelésnek.

Amerikai disszidens rokonok kezdtek visszajárni hozzánk, sajnos nem hozták a legjobb cuccokat, pedig mindig azt vártam. Meg kellett elégednünk a narancssárga szivaccsal bevont walkmannel, de először csak rádióval.
Akkoriban a játékteremben PACMAN volt a sláger és a flipperek.
De most már csak csapongok, abba is hagyom.
De jó volt, mindig a megfelelő játékhoz tekerni a Commodore magnóját! :))))

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2011.02.11. 09:53:40

Az a véleményem, hogy ez a Transistor dolog egy nagy kamu! Csak egy újabb hazugság, amivel az RCA vállalat pénzt próbál kihúzni a részvényesei és a többi elektronikai cég zsebéből.

Ugyan hogy tudna egy kis fémlemez és egy műanyag ház pótolni, netán kiváltani egy olyan megbízható és szofisztikált eszközt, mint amilyen az Elektroncső?!

Lehet, ismétlem lehet, hogy néhány speciális célra beválhat ez az "új" elektronikai "csoda", de soha nem lesz képes leváltani az Elektroncsöveket!

A nép fia 2011.02.11. 10:04:56

Azért figyelitek, hogy az Atari Force milyen korrekt politikailag? Van ott minden: szép szőke dalia, vörös bögyös, fekete hajú keleti szépség, rézbőrű a bal sarokban és egy afroamerikai.

Mikrobi 2011.02.11. 10:06:26

A Sharp JX-450 color scanner nevében is benne van, hogy színes. Mégpedig 262k színt tud.

moli 2011.02.11. 10:48:19

@Mikrobi: viszont csak szincsatornankent csupan 64 arnyalatot ismert fel, szemben a szurke 256-aval. ezert kiemelendo a 256 szurke arnyalat (nem egy szoban)

Dudi 2011.02.11. 12:19:05

@redriot77: Dede, teljesen jó az emlékezőképességed! Az ár nem változott, csupán a technológia fejlődött (no és az "érték" csökkent, hiszen 20 éve 60k brutális összeg volt a maihoz képest).

KenSentMe 2011.02.11. 15:01:19

@Wertzui: Miután pedig tájékozódott az ember a Power Glove-ról, érdemes megnézni az AVGN-nek másik videóját is, ahol a The Wizard c. 1989-es, elég giccsesre sikerült (a nintendo szépségeit bemutatni igyekvő, de erősen reklámszagú) film hibáit elemzi.. így garantált egyfelől nem csak a művelődés, hanem 6:00 és 6:30 között a sikítva röhögés is. (Ja, és a vége is zseniális ennek a videónak.. mármint ennek: www.gametrailers.com/video/angry-video-screwattack/33161 )
süti beállítások módosítása