HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: Interjú Jeroen Tellel

2011.01.06. 18:25 Stöki

Utoljára okozok csalódást a Star Control II rajongóinak, most ugyanis nem a játékról lesz szó a rovatban. A 2010 izéit összeszedő posztok ugyanis több időt vittek el a tervezettnél, szóval most csak odakenni tudtam volna valami rövidet az SCII-ről, és akkor ti satuba fogtátok volna a pöcsömet annak ti sem örültetek volna. Jöjjön hát egy gyors alibiposzt, a korábban beígért Jeroen Tel-interjú. Tel ugyebár az egyik legjobb játékzene-komponista volt a nyolcvanas években, 15 éves korától ontotta a jobbnál jobb dallamokat, főleg C64-re. A Supremacy-posztban már istenítettük őt, aztán örültünk, amikor kiderült, hogy a Pixelhősök bemutató partijára eljön és koncertet ad a VJ-jével. Ott kaptam el egy – sajnos csak rövid – interjúra, nagyon hálás alany volt, szimpatikus, közvetlen, derűs. Mielőtt az interjút elolvasnátok, hallgassatok meg egy üzenetet a maestrótól (egyben megtudhatjátok, hogyan kell kiejteni azt, hogy Jeroen):

A Commodore gépek csillagának leáldozása után nem nagyon hallottunk rólad. Ülsz a millióidon?
Bár úgy lenne! Azóta is folyton dolgozom, csak talán kevésbé megy híre.

Szóval nem lettél milliomos?
Nem igazán. Gyerekként kezdtem még az egészet, akkor nem érdekelt annyira a pénz. 12 éves voltam, amikor megismerkedtem a BASIC nyelvvel a C64-en. Ez volt 1984-ben. Az első zenéimet nem sokkal ezután írtam.

12 évesen miért nem játszottál inkább a C64-en?
Játszottam is, persze, de a zene is nagy szerelmem, és Rob Hubbard néhány játékzenéje nagy hatással volt rám. Elkezdett érdekelni a dolog, utánanéztem a SID csipnek, és elkezdtem programozgatni. Akkoriban ez nem ment könnyen, mert nem volt net, tele segédletekkel, hanem egy vaskos C64 kézikönyvből kellett kigyűjtenem, ami nekem kellett. Rájöttem, hogy tudok C64-zenéket írni, de arra is, hogy kell valaki, aki segít a zenét a játékokba beprogramozni. Music composer és music builder – ez akkoriban szinte két külön szakma volt. Szerencsére találtam egy music buildert, ő volt Charles Deenen, akivel aztán a Maniacs of Noise csapatot alapítottuk.

Deenen csak két évvel idősebb nálad, szóval ott voltatok a nyolcvanas évek közepén, két holland tinédzser. Hogyan törtetek be a játékiparba?
Csináltunk pár zenei demót, és lemezeken elküldözgettük a játékfejlesztő cégeknek, meg járkáltunk ECTS-szerű kiállításokra és demopartikra. Mondom, akkor még nem volt net, ezeken a rendezvényeken lehetett csak találkozni azokkal, akik benne voltak a játékiparban. Így kaptuk az első megrendeléseinket, aztán a többi már ment magától.

És jöttek sorban a jobbnál jobb zenék: Hawkeye, Cybernoid, Myth, Iron Lord, OutRun, Supremacy, később az amigás Agony. A Commodore-szcéna egyik sztárja lettél – vagy ez túlzás?
Az. Én nem tudtam arról, hogy mennyien szeretik a zenéimet. 1994 körül lett netem, akkor szakadt minden a nyakamba. Hirtelen beesett egy csomó email, rajongói levelek, volt aki elküldte a remixeit, amiket a zenéimről készített. Jó érzés volt, de azért kellett egy kis idő, amíg megemésztettem az egészet.

Nagyjából ekkor futott ki a C64. Milyen zenéket írtál ezután?
Igen, körülbelül 1994-ig volt C64, talán a Lemmings volt az utolsó C64-es munkám. De már a Commodore-korszakban is szereztem konzoljátékzenéket, Sega Masterre is kábé 1994-ig dolgoztam. Aztán jött Philips CD-i, Sega Genesis, Saturn, 3DO – ezeken a platformokon mind jelent meg játékzeném, de közben stúdiómunkákat is végeztem, reklámzenéket is írtam. Alapítottam egy játékcéget is négy emberrel, kisebb promóciós játékokat készítettünk a német piacra. És pont a németeknél volt egy óriási siker, a Moorhuhn. Ez egy neten terjedő kis játék volt, amiben csirkékre kellett lövöldözni...

Persze, a Moorhuhn, ismerem. Nem mondod, hogy te írtad a főcímzenéjét? Meg a második rész kotkodácsoló technóját?
De, az én voltam. A folytatás olyan népszerű volt, hogy amikor megjelent elkezdett akadozni Németországban a net. Azt hiszem, végül 14 millióan töltötték le.

Ezután min dolgoztál?
Volt egy hosszabb szünetem 2000 és 2002 között, mert ekkor haltak meg a szüleim, és azt fel kellett dolgozni. Utána a Maniacs of Noise-nál – ez ugyanis nem szűnt meg, mai napig működő cég – készítettem zenéket sikerfilmek hivatalos honlapjaihoz. A Mr. és Mrs. Smith, a Nyughatatlan, a Mátrix, az X-Men filmek honlapjaira dolgoztam többek között. Közben kisebb pc-s és mobiljátékokhoz is írtam zenéket. Valójában soha nem álltam le a játékzene-készítéssel, nagyjából ebből élek ma is, csak most már Nintendo DS-, iPhone- és iPad-játékok is jönnek a pc mellett. Legközelebb a hamarosan megjelenő Tiki Towers 2-ben lesz hallható egy zeném.

Játszani is szoktál még?
Alkalomszerűen, de csak 10-12 óra alatt végigvihető játékokat, nemrég például a Postal 2-t toltam végig. Multiplayer játékkal nem játszom, mert tudom, hogy nagyon tetszene.

Én általában azokkal a játékokkal nem játszom, amikről tudom, hogy nem tetszenek...
Normális esetben én is, de az a baj, hogy eléggé hajlamos vagyok a játékfüggőségre. A Spore-ra például rettenetesen rákattantam, aztán kidobtam, amikor rájöttem, hogy függő lettem – és persze a csajomat sem akartam elveszíteni. Az MMO-kat már eleve ki sem próbálom, mert tudom, hogy nagyon beszippantanának. Hollandiában eddig körülbelül harmincezer ember veszítette el a munkahelyét valamilyen online játék miatt. Én inkább nem próbálom ki egyiket sem, mert tudom, hogy én lenném a harmincezeregyedik.

23 komment

Címkék: zene interjú c64 jeroen tel heti retro egyéb

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr662565606

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

finalNmbr 2011.01.06. 19:38:55

Hatalmas tisztelet az öregnek. Köszi a zenéket :)

Alapvető élelmiszer 2011.01.06. 19:42:06

Csirkevadászat kicsit emészthetőbb formában :))
www.youtube.com/watch?v=4WqDxbN1Mws

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.01.06. 19:48:06

@Alapvető élelmiszer: Atyúristen. Ezt nem tiltja a genfi egyezmény?

Pretoryan 2011.01.06. 20:02:14

Stöki ne szabadkozz! Jó ez az interjú. :-) És az SCII.-t előbb utóbb úgyis megkapjuk! :-)

Önjáró Talajgyalu 2011.01.06. 20:07:49

Én nem tudom ki találta fel azt a szót, hogy "szcéna", de felrúgnám legszívesebben. Agyhúgykövet kapok, amikora "demoscene" (ejtsd: demószín) helyett is demószcénáznak nekem, mert az kimondhatatlanabb, meg tudományosabban hangzik. Lófasz.

peti papagáj 2011.01.06. 20:11:43

Stöki, köszi az interjút, JT nagy kedvencem a Supremacy óta.

Dester 2011.01.06. 20:12:17

@Alapvető élelmiszer: úristen, ez úgy beégett az agyamba örökre, mint Max Raabe meg az Ich find' dich Scheisse.

Köszi az interjút, szimpatikus fazonnak tűnik ez az ürge. Remélem Rob Hubbardot is idecsábítjátok egyszer ;)

Mózsi bá (törölt) 2011.01.06. 20:21:44

Ez az Agony-s téma valóban hatalmas, jó látni, hogy egy fiatalember a szerzője. Azt is jó volt olvasni, hogy az "egyik" legjobb komponistának hívtad. Ha Commodore gépekről van szó, akkor Rob Hubbard neve az, akiről mindenkinek eszébe jut egy játék zenéje. Ő a legnagyobb. Ez a csávó pedig "majdnem" a legnagyobb. És nem volt töltelék a poszt.

Gargaj · http://gargaj.umlaut.hu 2011.01.06. 20:41:48

@Önjáró Talajgyalu: Oszinten, nekunk mindegy csak beszeljenek rolunk :D

Önjáró Talajgyalu 2011.01.06. 20:51:53

@Gargaj: Jó, de rólad mindenki tudja, hogy egy attention whore vagy, szóval te nem számítassz.

algi 2011.01.06. 21:24:21

A német tévében egy talkshowban elég volt kiejteni azt a szót, hogy Moorhuhnjagd, és máris dőlt a közönség. Mi meg azt se tudtuk, mi az.

slyspy · http://scene.hu 2011.01.06. 21:30:54

@Gargaj: Kimondtam háromszor a tükörbe nézve, hogy "demoscene demoscene demoscene", de nem történt semmi. (Tehát 9x mondtam ki.)

flugi_ · http://fundi.blog.hu/ 2011.01.06. 21:37:15

no a Myth meg sincs említve, pedig Jeroen legjobb témája. irgumburgum :)

hallari 2011.01.06. 22:17:19

És az Outrun meg az Iron Lord is ott figyel a listájukon /utóbbi nagy kedvenc volt mifelénk/. A Myth-et végignyomni pedig igazi kihívás volt - a zenéje és az effektjei pedig 100%-osra sikerültek. Volt, hogy csak ezért töltöttem be. Ennél a játéknál jegyeztem meg először a music & sound fx composer nevét.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.01.06. 22:49:19

@flugi_: ajaj, mennyire igaz, orvosoljuk ezt gyorsan

lojzi1 2011.01.07. 07:25:19

@Mózsi bá: nekem Rob Hubbard zenéinek az a fémes, csilingelő hidegsége nem jött be annyira (a kivételek viszont nagy kedvenceim: Delta Monty on the Run), míg a Jeroen zenéi mindig beletaláltak. Szóval nekem ő a legnagyobb.

flea 2011.01.07. 11:27:18

Ez az Agony nekem teljesen kimaradt az életemből, ezért aztán jól rágugliztam, és kiderült, hogy a játék alatti zenét valóban JT szerezte, ezt a zongorás főcímzenét viszont Tim Wright (többé-kevésbé, mert utóbb mások még belekontárkodtak).

Kagain 2011.01.07. 11:36:39

Hatalmas tisztelet az "öregnek", és köszönet az interjúért!

lokkoLori 2011.01.07. 12:00:17

épp babráltam az egyik ujjra húzható világító bizbazt, amit a koncertje végén szórt szét (és amiből kettőt bezsebeltem) ... erre jön ez a cikk ... és kiderül hogy még egy kedvencemhez volt köze. Moorhuhn :) beszarásjó :)

és kiderül az is, hogy nem vagyok egyedül az MMO függés prevenciós stratégiámmal

(és nem vagyok egyedi abban sem, hogy azon pörgök hogy az ő zenéit bizony fel kell dolgozni metálba)

lokkoLori 2011.01.07. 12:01:30

@flugi_: az nagyobb baj hogy a koncerten sem volt MYTH :(
süti beállítások módosítása