HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: Barbarian

2010.11.25. 14:00 Stöki

Amikor két hete megszavaztátok a Barbariant eheti játéknak, volt egy kis bizonytalanság a kommentekben arról, hogy melyik Barbarianról van szó. 1987-ben ugyanis két játék is megjelent ezzel a címmel, egyik a Palace Software-től, másik a Psygnosistól. Az utóbbi nem különösebben volt emlékezetes (hacsak nem rettenetes irányítása miatt), tizenkettő-egy-tucat akciójáték volt, a Psygnosis egy időben ontotta ezeket, és nem a Barbarian emelkedett ki közülük (hanem például a Beast széria). A Palace Software Barbarianja ezzel szemben élénken él mindenkiben, aki találkozott a játékkal (ha más nem, a fejlevágás és Maria Whittaker mellei). Így az alábbiakban természetesen a Palace-féle Barbarianról lesz szó. Annyit azért érdemes megjegyezni, hogy a játéknak volt egy alcíme is (The Ultimate Warrior), hogy a másik programtól meg lehessen különböztetni. Hasonló okok miatt Amerikában Death Sword néven jelent meg a játék (a folytatás pedig Axe of Rage címmel).

Sztorink 1983-ban kezdődik Londonban, ekkor és itt alapította ugyanis a Palace Software-t két fiatal, Peter Stone és Richard Leinfellner (ma már mindketten nagypályások, Stone a Konaminál, Leinfellner az Electronic Artsnál). Ők ketten a The Video Palace nevű videotékában ismerkedtek meg, mindketten ott dolgoztak nagyjából akkor, amikor a bolt filmek mellett elkezdett játékokat is árulni. Stone és Leinfellner kitalálták, milyen jó lenne saját játékokkal is belépni az érezhetően növekvő piacra, és sikeresen eladták az ötletet a Video Palace tulajdonosának. Megalapították hát a Palace Software-t, és 1984-ben ki is jöttek első C64-játékukkal, az Evil Dead című film játékváltozatával. Borzalmasan rossz volt, Leinfellner programozott, Stone a grafikával foglalkozott, de mivel mindketten először csináltak ilyet, katasztrofális lett a végeredmény. Ebből tanulva felvették Steve Brown designert és Stanley Schembri programozót, és elkezdtek profibb játékokat csinálni.

A cég megszerezte a Halloween-filmek játékkonverziós jogát, így Brownék első melója egy Halloween-játék volt. Illetve lett volna, mert a nyolcpixeles Mike Myers nem festett túl jól. Ellenben a díszletnek készült tök jól sikerült, így Brownék 1985-ben filmátirat helyett inkább egy horrorok felé kacsintgató mesét készítettek egy gonosz tökről és az ellene harcba szálló boszorkányról. Gondolom, egykori C64- és Spectrum-tulajdonosok már kórusba kiáltják a játék címét: Cauldron (lásd fent). A program nagy sikert aratott, akárcsak az egy évvel későbbi folytatása, amiben már a tököt kellett irányítani és a boszi volt a gonosz. A Palace Software bekerült a legjobb C64-fejlesztők közé, és hírnevüket tovább öregbítette az 1986-os Antiriad is.

Brownnak a Cauldron alatt elege lett az apró sprite-okból – nagy és szépen animált karaktereket akart látni a képernyőn. Ezt a törekvést az Antiriadon is lehetett érezni, de a következő Palace-játékban – és most már a Barbarianról beszélünk – még nagyobb hangsúlyt kapott. Brown nagy fantasy- és Frank Frazetta-rajongó volt, a VHS-korszakban pedig éppen szezonja volt a kardozós-mészárolós filmeknek (Conan 1-2, Vörös Szonja és a többiek), így a fejlesztő kitalálta, hogy C64-re kanonizálja Conant, és készít egy realisztikus játékot, amiben barbárok fogják amortizálni egymást. Megkérte barátnője apját, aki mesterember volt, hogy faragjon pár fakardot, majd Brown és Gary Carr animátor nekiállt Conan-filmeket nézni és mozdulatokat gyakorolni. Például a „web of death” nevű mozdulatsort, ami a második Conan-filmben volt - ez az, amikor Kalifornia kormányzója úgy pörgette maga előtt a kardot, hogy azon ellenfél nem tudott áthatolni. Brown a próbák során viszont majdnem megvakult, amikor ő próbálta ki ezt.

A fejlesztők minden conanizálásukat (bocs) filmre vették, és a felvételek alapján elkezdték animációs fázisokra bontani a mozdulatokat. Tizenhat mozdulatsorot dolgoztak ki, ezek közül nyolc támadás volt, a többi védekezés és mozgás. Az irányítást is így felezték meg: tűzgombbal együtt a joystick mindegyik iránya valamilyen támadást hozott elő, tűzgomb nélkül mozgást vagy védekezést. A mozdulatokat úgy egyensúlyozták ki a játékmenetben, hogy ne legyen védhetetlen ütés, mindennek legyen valamilyen ellenszere.

És persze berakták mindenki kedvencét, a pördülésből fejlevágást, ami elől könnyen le tudott hajolni az ellenfél, de ha egyszer összejött, az ellenség azonnal meghalt, levágott feje pedig pörögve szállt el. A vesztes hulláját mindig egy zöld goblin vonszolta el, a levágott fejet pedig röhögve arrébb rugdosta – aki egyszer annak idején látta ezt a jelenetet, valószínűleg  sosem felejti el. Akkoriban ritka volt ez a fajta brutális humor a játékokban.

Mivel a jól kidolgozott harc elég sok helyet foglalt a memóriában, a körítés szerényebb volt: a Barbarian kapott egy faék egyszerűségével vetekedő sztorit – a gonosz Drax varázsló azzal zsarol egy várost, hogy elpusztítja, ha nem kapja meg Mariana hercegnőt –, a játékban pedig állóképes hátterek előtt kellett lezúzni nyolc barbárt, majd magát Draxot. A barbárok egyre ügyesebben támadtak (az elsőt még fel lehetett aprítani igen egyszerű „ledöntöm a lábáról, belevágok, GOTO 10” taktikával, de a negyediket már nem), a kétszemélyes játék lehetősége pedig arról gondoskodott, hogy a Barbarian ne csak véres, hanem tartós szórakozás is legyen. Még zene kellett hozzá – ezt Richard Joseph komponálta, erősen merítve a Conan-filmzenékből –, meg egy frankó, Vallejo-festményeket idéző borítókép. Ez utóbbin egy testépítő és férfimodell, Michael Van Wijk domborította a barbárt, a kor egyik mellcsodája, Maria Whittaker (lásd balra) pedig a jelzésértékű bikiniben formálta meg Mariana hercegnőt. Ez ki is csapta a biztosítékot Angliában: már a játék első hirdetéseinek megjelenésekor (ezen is Whittaker pompázott) lelkipásztorok és más erénycsőszök írtak felháborodott leveleket és újságcikkeket a kiskorúakat megrontó, ocsmány pornográfia miatt. Németországban pedig az erőszak volt sok: a szép nevű Bundesprüfstelle für Jugendgefährdende Medien 18-as karikával ítélte halálra warezra a játékot. (A lenti kép már a folytatás fotózásán készült, a jobboldali ember Steve Brown.)

Persze a botrány nem ártott sokat, a Barbarian kora egyik legjobb és legsikeresebb verekedős játéka lett. 1988-ban jött is hozzá a folytatás, a Barbarian II: The Dungeon of Drax merész koncepcióval: ügyességi és kalandelemek mentek a harc rovására. Ebben a barbár helyett már Mariana hercegnőt is lehetett főhősnek választani (a játékmenet ugyanaz volt mindkét harcosnál), és nem arénában küzdöttünk, hanem Drax labirintusába hatoltunk be. Egymás után kellett fantasy szörnyeket leverni és csapdákat átugrani, majd az utolsó, negyedik szinten Draxot lenyakazni.

Brownék a mozgókép egyik XIX. századi úttörője, Eadweard Muybridge Human in Motion című, 1901-es tanulmánykönyve alapján készítették a folytatás új mozgásfázisait (baloldalt ebből látható egy részlet). De az új mozgásfázisoknak és más változtatásoknak az volt az ára, hogy több régi mozdulatot ki kellett venni, másképp a játék nem fért volna bele a C64 memóriájába. Így az első rész nyolc támadása helyett csak négy volt a folytatásban, és ez sokaknak nem tetszett, mint ahogy a mászkálós játékmenet néhány nehézkes mozzanata (például a játék iránytűje) sem. Szóval a Barbarian II-nek vegyes fogadtatása volt, de azért nem volt rossz játék, és ennek is megvoltak a maga botrányai (Németország ezúttal Maria Whittakeren akadt ki, így az országban más borítóval jelent meg a játék).

A játék befejezése viszont óriási cliffhanger volt: Drax ugyanis, miután a játékos lefejezte, visszatette a fejét a nyakára és meglépett egy portálon keresztül. Ez is jelezte, hogy Brownék trilógiának tervezték a Barbariant, a harmadik rész címe Barbarian III: The Final Conflict lett volna. A Your Sinclair magazinban meg is jelent egy felhívás, amiben arra kérték az olvasókat, hogy rajzoljanak szörnyeket, és azt ígérték, hogy a legjobb szörnyek bekerülnek a játékba. A következő két évben fel-felbukkantak még hírek a játékról, de a harmadik Barbarian sosem készült el. A Palace Software-t ugyanis ekkortájt vette meg a Titus, és az új gazda lelőtte a projektet. Pedig Brown már az új borítólányt, Debee Ashbyt is kinézte (balra).

A fenti videóban a játék zenéjét hallgathatjátok meg, aki pedig ki akarja próbálni a játékot, a következő linkekre kattinthat: Barbarian C64-verzió (és emulátor), Amiga-verzió, pc-verzió (és hozzá DOS-emulátor), 2003-as pc-remake, illetve Barbarian II C64-verzió, Amiga-verzió, pc-verzió. Jövő héten megint 16-bites klasszikus jön, szavazzatok.

Melyik legyen a következő játék?
Darklands
Comanche
Star Control II
Populous
Sam and Max Hit the Road
  
pollcode.com free polls

45 komment

Címkék: retro c64 heti retro jatek barbarian palace software

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr1002472489

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

moli 2010.11.25. 14:24:53

@Stoki: typo: heri

Tájfájter 2010.11.25. 14:33:24

huh, arra emlékeztem, hogy az első részt végignyomtam és rengeteget "multiztam" unokatesómmal, de a fentiek szerint a második részt is végigtolhattam, minden szörny képe ismerős volt, és hogy hogyan kell harcolni ellenük :-)

moli 2010.11.25. 14:37:33

a b2 iranytuje borzalmas volt. jok a boritok.

thinkEdem 2010.11.25. 14:39:16

Megláttam a képet, és felkiáltottam: Hexenküche! ...ugyanis hozzánk ezen a néven jutott el a Cauldron... :D

A Barbarian II-ben az egyik legnagyobb poén akkor is az volt, hogy ha megfelelően álltál be, a sárkány leharapta és lenyelte a fejedet.

rbatty 2010.11.25. 14:44:59

A megadott C64es linkről nem lehet letölteni. (IDSA)

rbatty 2010.11.25. 14:58:07

Letöltés: c64g.com/609-Barbarian.c64g
(a lap alján a download Barbarian Palace gombra katt)

joy port 2

F1: 1/2 játékos mód
F3: zene/hangeffektek (ajánlom mindkettőt kipróbálni, nagyon jók)
F5: pause/unpause
F7: játék indítása (jó szórakozást)

Tűzgomb benyom, joy az ellenféltől ellentétes irányba (hátra) húz = fejlevágás. :D

greensleeves · http://www.clusterone.hu 2010.11.25. 15:15:50

A pontosság kedvéért: Muybridge úr "művész-keresztneve" igazából Eadweard, ahogy a Taksonnyal és Gézával egykorú ang... wessexi király nevét is írták.

Arilian 2010.11.25. 15:23:32

Nekem a cauldron sokkal nagyobb retró volt, első játékom volt enterprise-ra, 8:20 volt a loading time, és szar volt a fejállásom, 10 ből egyszer jött be. Ha néha sikerült 3 napig nem kapcsoltuk ki a gépet :)

GreenDragon 2010.11.25. 15:26:01

Az első részt nagyon bírtam, a napokban játszottam is vele. A zenéje nagyon tetszett, ami negatívum, hogy a játék elég rövidke. Viszont van benne multi.
Ja, és nekem sose sikerült legyőzni a varázslót :)

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2010.11.25. 15:40:36

Én a 2-t toltam sokat a c64-es havernál, de azért a gagyi irányítású BAAARBÉRIEEEN-nel is egész jól el lehetett lenni PC-n. ;)

Burwor · http://loot.blog.hu 2010.11.25. 15:55:30

Cauldron I (Hexenküche) volt telefonos játékban is :)
Nem emlékeztek? a betelefonáló delikváns kiabált "Jobbra! Balra!" és a cél csak a kunyhótol eljutni az első töltő csillaghoz gyalog, elkerülve a denevéreket. Sose repültek a TV-s játékban. Nagyon szép az a játék, a kunyhó is nagyon kidolgozott.

Adani 2010.11.25. 15:57:50

Én ezzel a játékkal 5 évesen is játszottam és igen a fejlevágás meg a kis zöld gnóm, aki kirúgja a fejet meg kihúzza a fej nélküli hullát megvolt. És ekkor még senki sem szörnyülködött, h úristen ilyen erőszakos játékkal ne játszon az ember fia, mert tömeggyilkos lesz belőle. A WOW-ban is naphosszat lőttük a lepkéket meg a sárga meg piros szörnyeket, meg volt az eltűnő kék boszi meg az a színes vmi, ami meg tudott lépni a kijáratokon.

Burwor · http://loot.blog.hu 2010.11.25. 16:03:31

WOW már akkor is MMO volt. Igaz csak két személyre, de annak masszív.

algi 2010.11.25. 16:12:48

@Burwor: Én úgy emlékszem, hogy egy három fordulós tévés vetélkedőnek a végén szerepelt. Már nem emlékszem, hogy betelefonálós volt vagy helyben joystikcoztak a versenyzők, de nekem az utóbbi rémlik.

benkoo 2010.11.25. 16:53:35

inkább ezt nézék a fiatalok, mint a VV-t.

Meggymag81 2010.11.25. 17:09:30

A második résznek volt egy olyan törése, amiben meztelen volt a főhős. Megnéztem volna az angol barátok ábrázatát.:)

flamer 2010.11.25. 17:39:35

@flamer: A francba, ez emulátoros volt, itt egy eredeti gépről felvett, normális hanggal:
www.youtube.com/watch?v=yrxkuSZZ3_0

KenSentMe 2010.11.25. 17:41:47

Röhejes azért ez a barbár életérzés.. persze, minden barbárcsaj fitness plázacica bikiniben, minden barbárpasi meg hatalmas, kigyúrt, szőrtelenített állat..

a valóságban meg persze minden barbárnak szőrös volt a talpa (is), és minden barbár csaj hatalmas dagadt Somamama-imitátor lehetett.

Archenemy 2010.11.25. 18:05:38

Star Controlt, star controlt! A poll hazudik!

Sharpe · http://www.book-fun-factory.com/farfun/ 2010.11.25. 19:10:24

Nekem is az igényes mozdulatok miatt jött be, de nem mondom, hogy az erőszak nem adta meg a plusz hangulatot, mint ahogy pl a Mortal Kombat-nak is elengedhetetlen része volt.

molnibalage 2010.11.25. 19:24:10

Az említett Antiriad is bekerülhetne. A másik nagyágyú szerintem az olaszok (!) által készített Moonshadow. Kibaszott jó zenéje volt.

www.youtube.com/watch?v=AZcbeXMFWUg&feature=related

HomeGnome 2010.11.25. 19:48:31

Burwor: nekem is úgy rémlik, hogy szerepelt a Hexenküche betelefonálós játékban, csodálkoztam is rajta anno. 8)

A Barbarian-ból nekem a 2. része is nagy kedvencem volt. :)

mash/the collective 2010.11.25. 20:00:09

@molnibalage: bizony-bizony. Az Antiriad és a Moonshadow is megérne egy-egy misét!

algi 2010.11.25. 20:32:58

Mondjuk az lenyűgöző, hogyan digitalizálták a mozgásokat. Ezek szerint a játék ütemét igazították a valóságos mozgásokhoz és nem fordítva?

Amúgy is szeretem a Conant, egyszer utánanéznék, hogy mik kerültek be.

Dukefazon 2010.11.25. 21:55:32

Whooooaaa! ANTIRIAD! Kurva nagy játék volt! Ha tudnám, hogy miről szólt... Azt tudtam, hogy nagyon tetszik, a hangok és a grafika nagyon bejött, az a páncél meg egyenesen kurva jó volt!

Hát igen, a zöld goblin nekem is beégett a tudat alattiba, még ma is megvan a hangja, amikor megfogja a hullát. A zenére viszont kevésbé emlékszem... Gud gáma volt, szerettük régen!

Savior 2010.11.25. 22:43:29

Barbarian 2-nek zseniális hangulata van, mindmáig megmaradt. Mondjuk végigjátszani csak pár hónapja tudtam emulátorral, mert nagyon ki kell centizni azokat a csatákat...

B-Bird 2010.11.26. 00:10:21

Továbbra is a szörnyű irányítással megdobott Barbarian -t akarom! :-) Még a Pixelhősökben is szerepel. És ha ez a "Biblia" ír róla, akkor még sem lehet annyira rossz. ;-)
Ráadásul annak is volt 2. része. (bár azt már én sem ismertem)

Shadow of the Beast széria? Azt nem is ők csinálták, hanem a Reflections (Driver sorozat). Psygnosis csak kiadó volt itt. (Lehet akkor ezért is volt jobb? hihi, de gonosz vagyok)

Jut eszembe Stöki, Play! zenekarról írtam mailt múltkor, és most megint durcizom, hogy tojtál rá. Megyek, telesírom a kispárnám! ;-)

TH 2010.11.26. 01:31:08

Oldgames.sk-n van remake is:
www.oldgames.sk/en/game/barbarian-remake/
Egész szimpi első ránézésre, bár kicsit fapadosnak tűnik. :)

flamer 2010.11.26. 02:45:02

@Dukefazon:
Van Antiriad-remake is:
www.ovinebydesign.com/index.php/2003/08/14/sacred-armour-of-antiriad/

Egyébként ha szépen megvetted volna az eredeti játékot, ahelyett, hogy lemásolod, ebadta kalóza, akkor tudnád, hogy miről szól, mert adtak mellé egy kis képregényt a háttérsztorival, amit most te is bepótolhatsz:
www.cpcwiki.eu/index.php/The_Sacred_Armour_of_Antiriad#Comic

Dukefazon 2010.11.26. 07:31:04

@flamer: :D Én aztán nem kalózkodtam, lehettem vagy 5-7 éves amikor c64-ünk volt. Legutóbb meg c64 emulátoron néztem, ahhoz meg megint csak nem volt képregény :)

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.11.26. 10:26:42

@flamer: haha, ez jó, 93-94-ben sok esélyünk volt eredeti játékokat vásárolni :-) (jó-jó, értem az iróniát, ne kapd fel a vizet)

De a Barbarian nagy játék volt, sokat toltuk Speccyn, igazi alapmű. A pörgős fejlevágás klasszikus. És milyen esztétikus látvány volt, amikor átugrottad a guruló ellenfelet és megfordultak a harcoló felek! :-))
(Ja, egyetlen bánatom volt, hogy a Spectrum verzióban nem röhögött a goblin, amikor kivitte a hullát)

Viszont az Antiriad tényleg hatalmas cucc volt, az egyik első játék, amit tényleg végignyomtam. Fantasztikus jó volt a grafikája a korabeli standardokhoz képest (Speccyn játszottam ezt is) - hatalmas sprite-ok, a főhős animációja részletes volt és életszerű, a játékmenet meg változatos... máig külön polcot kap az emlékeim között.

rbatty 2010.11.26. 16:35:38

@röntgenszeműlány: az egy másik Barbarian, olvasd el a cikket. :)

röntgenszeműlány 2010.11.26. 16:37:06

@szzsömi: Ja, tényleg. Elolvastam még korábban, csak ebayezés közben véletlen megláttam, hogy Barbarian, és örömömben belinkeltem. Mindegy, akinek a MÁSIK Barbarian kell, az klikkeljen! :)

Stefan Derrick 2010.11.27. 21:43:35

@B-Bird: A másik Barbarian 2. része egyenesen remek volt Amigára.

lojzi1 2010.11.29. 10:31:24

@flamer: az Antiriad nekem is nagyon bejött, az 1001/3 lehozta a teljes poszt-apokaliptikus sztori.
Sikerült úgy értelmezni az íróknak a 16 oldalas hangulatba hozó képregényt, hogy a játék képregény-adaptáció. Kerestem is a neten sok-sok évvel később az eredeti képregényt, de csak az első 16 oldalt találtam :)
Most esett csak le, hogy ez a játékhoz készült, nincs is eredeti Antiriad képregény.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2012.09.18. 12:32:17

Tudom, régi cikk, de hátha...a Barbarianben hogyan lehetett legyőzni a varázslót? Legyaktam az ellenfeleket, aztán eljutottam a varázslóhoz, aki csak lőtte felém a halálos izéket, de megütni se tudtam soha.

Meggymag81 2012.09.18. 14:14:58

@koimbra: Úgy emlékszem, hogy nincs neki annyi energiája mint a többi ellenfélnek. Bukfencezve fel kell borítani és kész is van. De lehet, hogy rá is kell vágni egyszer.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2012.09.18. 16:12:40

@Meggymag81:Meg lehetett figyelni, hogy mikor lő nagyot és alacsonyat, így egyszer-kétszer neki is gurultam, de arra egyszerűen nem volt idő, hogy odaguruljak és megcsapjam. Pedig rengetegszer próbáltam.

Meggymag81 2012.09.18. 19:14:46

@koimbra: Megnéztem a videomegosztón, mert nem volt már kristálytiszta pontosan mit kell csinálni ellene. Elég csak nekigurulni:
www.youtube.com/watch?v=YSud53KSjvY

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2012.09.19. 12:14:19

@Meggymag81: Tisztán emlékszem, hogy nekigurultam és semmi. Megütni meg soha nem tudtam. Úgy látszik programhibák már akkor is voltak:)