HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: Prince of Persia

2010.07.22. 08:30 Stöki

Jordan Mechner 21 éves volt, amikor elkezdte csinálni az első Prince of Persia játékot, ami éppen 21 éve jelent meg. Számmisztikusok biztosan ki tudnak hozni ebből valamit, én inkább felidézném gimnáziumi emlékeimet, mert nagyon élénken él bennem ez a játék (többek között ezért is került be a blog fejlécébe).

Sopron, kilencvenes évek eleje, Széchenyi István Gimnázium, számítógépszakkör (a számítógépismeretek még sehol sincs a nemzeti alaptantervben). 286-os AT, sőt XT gépek, vinyó csak kettőben, monokróm Hercules monitorok. Szerencsére a kor legmenőbb játékai közül kettő ilyen körülmények között is elfutott (minimál DOS + játék egy ötnegyedes DS-HD lemezen rulez). A lányok inkább a Sim Cityvel nyomták, mi, fiúk pedig a Prince of Persiával, és azon versenyeztünk, hogy ki tudja hamarabb végigtolni a játék 12+1 pályáját. Szerénységem tiltja, hogy megmondjam, ki volt a rekordtartó több mint 32 perces idővel (mármint ennyi maradt az egy órából, mert ugye a játék a maradékidőt tüntette fel a toplistában, szóval kevesebb mint 28 perc alatt rohantam végig a játékon).

Akkor még nem tudtam, hogy az illető, aki a játékot csinálta, csak pár évvel idősebb nálam, és hogy már tizenévesen játékot fejlesztett. A New York-i Jordan Mechner 15 éves volt, amikor első gépét megkapta – ez egy Apple II volt, és Mechner teljesen beleszeretett, rögtön elkezdett készíteni rá egy játékot, amihez mozgástanulmányokat végzett. Még javában a Yale Egyetemre járt, amikor a Karateka 1984-ben megjelent (lásd róla a videót lent), a kritikák agyondicsérték a főhős mozgását, de éles szeműek más hasonlóságokat is felfedezhetnek e játék és a Prince of Persia között (például a keretsztori szinte ugyanaz).

A Karateka azonban csak alapozás volt Mechner következő játékához, amit 1985-ben talált ki, de mivel egyetem mellett egyedül csinált mindent, apránként készült el, és a program csak 1989-ben jelenhetett meg – akkor, amikor az Apple II már több mint tízéves, erősen kifutó modell volt. Mechnert az Ezeregyéjszaka meséi és A bagdadi tolvaj című, 1940-es film ihlették meg, innen jött a játékokban akkor még újnak számító közel-keleti környezet a börtönbe vetett címszereplő herceggel és a gonosz nagyvezírrel, aki 60 percet adott a herceg csajának, hogy megfontolja házassági ajánlatát. Ezt a történetet a játékmotorral készült mozibetétek jelenítették meg, ami akkoriban még egyáltalán nem volt megszokott. A halálos csapdákat Az elveszett frigyláda fosztogatói első tíz perce inspirálta – Mechnert lenyűgözte, ahogy Indiana Jones egyik csapdától menekül a másikig, a perembe kapaszkodás mozdulata például innen van. A kardozós jeleneteket régi Errol Flynn- és Douglas Fairbanks-filmek ihlették, az 1938-as Robin Hood-feldolgozás egyik kardpárbajából például különösen sokat nyúlt Mechner. „Ha dvd-n képkockáról képkockára játszod le a jelenetet, felfedezheted a játék animációs fázisait” – vallotta be a RetroGamernek pár éve.

A herceg animációját ugyanazzal a rotoszkóp technikával készítette Mechner, amit már az Another World-cikknél említettem (és amit a fejlesztő a Karatekánál is használt): VHS-kazira vette, ahogy öccse, David fehér ruhában ugrál és rohangál, majd a képkockák után készítette el az animáció fázisait. A fenti videón ezekből a felvételek látható néhány, szerintem nagyon bájosak. A családból egyébként más is besegített: Mechner apja írta meg a játék egyszerű kis zenéjét. Ezek után már csak néhány jól megtervezett pálya kellett sok csapdával, lezuhanó padlóelemekkel, trükkös kapcsolókkal meg olyan ötletekkel, mint a varázsitalok, a baromi nehezen legyőzhető dagadt őr vagy a herceg tükörből kiugró képmása, és már kész is volt a kasszasiker. A pályák állóképernyőkből álltak össze, scrollozódó elemek technikai korlátok miatt nem voltak, de így is sikerült nagyon jó szinteket készíteni - az első kettő még lineárisnak tűnik, aztán az ember kezdi látni az egyre aljasabb csapdákban és szívatásokban a tudatos játéktervezői munkát. A tükrös képmást egyébként szintén technikai korlát szülte: Mechner akart egy szemétkedő ellenfelet a hercegnek, de már túlságosan tele volt a játékkal az Apple II memóriája. Így a herceg karakterét használta, csak megcserélt pár színt.

Az Apple II-s négyszínű eredetit (lásd fent) átportolták szinte minden platformra, ami a kilencvenes évek elején számított, és a játék kétmillió példányban kelt el (ez baromi sok volt akkoriban, de azért tegyük hozzá, hogy már a Karateka is elment félmillió példányban, szóval lehetett sejteni, hogy a Prince of Persia kaszálni fog). Ki kell emelni a maces átiratot, amivel Mechnerék különösen sokat (két évet) molyoltak, viszont olyan jól sikerült, hogy több ment el belőle, mint a pc-s verzióból. És még később is akadtak konverziók, például a remek SNES-átirat, amiben már 20 pálya volt (és kétórás játékidő), legutóbb pedig XBLA-ra jött ki egy felvarrt ráncú változat. Világos volt, hogy lesz folytatás, de az is világos volt, hogy ezt Mechner már nem csinálhatja egyedül – aminek egyébként ő örült, mert mint az idézett interjúban mondta, nem volt jó programozó, és a technikai részleteknél sokkal jobban szeretett a sztorival meg a karakterekkel foglalkozni. Ezt megtehette, a The Shadow and the Flame alcímű második résznek ugyanis már „csak” fő designere volt.

A folytatás (lásd fent) a játékmenetet tekintve szorosan követte az első részt, kicsit több és izgalmasabb akciójelenettel, és persze a grafikája is sokkal szebb volt. Ez a játék is nagy siker lett, viszont mivel elhúzódott a fejlesztése (1991-ben kezdték fejleszteni, de csak három évvel később jelent meg) az első részt is kiadó Brøderbund Software történetének legdrágább játéka volt. A fejlesztés első pár hónapja nagyon furcsa volt: Mechner Párizsból, távmunkában irányította a munkálatokat, mert éppen egy rövidfilmet forgatott a városban.

Ezután Mechner elfordult a játékipartól (szóval az 1999-es, borzalmas és bugos Prince of Persia 3D-hez nem volt köze), és amikor a Ubisoft 2001-ben megkereste, hogy vegyen részt a PoP: Sands of Time fejlesztésében, vállalta a dolgot, de nem kapott már olyan vezető szerepet, mint korábban (a Wirednek pedig azt nyilatkozta pár éve, hogy nem tetszik neki az új, erőszakosabb irány, amit a sorozat kapott). Viszont a sztoriírásban megtalálta a helyét: egyrészt kiadott pár képregényt a Prince of Persia világából, másrészt ő írta a pár hónapja debütált Prince of Persia film történetét, szóval jól forgatja a brandjét. A PoP-játékok pedig nélküle folytatódnak: a Sands of Time (ami ugye a film alapjául is szolgált) után jött a Warrior Within, a The Two Thrones, a 2008-as, szokatlan, de nagyon szép látványvilágú Prince of Persia, idén meg a The Forgotten Sands. Meg persze egy csomó kézikonzolos mutáció, és biztos vagyok benne, hogy látjuk még a herceget további folytatásokban is.

Még két érdekesség a végére. Egy: a herceg Viktor Pelevint is megihlette, egy kisregénye a Prince of Persia körül bonyolódik (illetve félig-meddig abban játszódik), magyarul is megjelent A tervhivatal hercege címmel. Kettő: két holland megszállott, Rob Davis és Tammo Jan Dijkema tartják a legrövidebb idő alatti végigjátszási világrekordot 17 perc 36 másodperccel (vagyis nekik 42 perc 24 másodpercük maradt a végére). Itt le is írják, hogyan csinálták.

Szokás szerint a lemezborítókkal és a szavazással búcsúzom, utóbbiban az esélyegyenlőség jegyében az eddigi szavazások utolsó helyezettjei szerepelnek. Előtte azonban még egy linkcsokor: pc-s Karateka, a PoP pc-s verziója, a második rész pc-s verziója, egypályás flash verzió, rajongói oldal #1, rajongói oldal #2, rajongói oldal #3 (ez utóbbin pályaszerkesztők és egyéb mod-próbálkozások is találhatók).

< p>

 

64 komment

Címkék: retro prince of persia jordan mechner heti retro jatek

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr882167412

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pál utcai fiú 2010.07.22. 09:07:56

korszakalkotó játék volt az első rész...

AkarkiJ 2010.07.22. 09:22:51

még herkules monitoron toltam, nagyon komoly élmény volt

Arilian 2010.07.22. 09:27:25

ja nekem is herkulesen is 'szép' volt, nem is tudom, hogy a fenébe.

és nekem is 28 perc volt a szintidőm :) de ez nem halál nélkül volt. Halál nélkül 32 perc alatt mentem végig.

Ilyen hülyeségekre emlékszek 18 évvel ezelőttről...

rainman_10 éve 2010.07.22. 09:28:59

Az index fórumán elemezgettük ezt a játékot.

forum.index.hu/Article/showArticle?t=9011167

Ennek folyományaként készült egy pályaszerkesztő.

A
www.princed.org/shotsjsp/
oldalon a PopMap cím alatt található róla két képernyőfotő

Deme 2010.07.22. 09:32:29

Az első játék, ami igazán lekötött és végigtoltam anno tizenévesen... nekem is hercules monitorom volt, és hihetetlen élmény volt... :)

ladislaus 2010.07.22. 09:34:46

@Arilian: volt valami kod is hozza, ha jol tudom, amikor a tuskek nem alltak belenk mikor arra leptunk... vagy rosszul emlekszem?

ladislaus 2010.07.22. 09:36:31

@Deme: nekem elso monitorom olyan "metro allomas figyelo" monitor volt :) Azon ment. Aztan jott egy EGA a 16 szinnel!
Kicsit off de a Mission Impossible-t valaki ismeri meg abbol a korbol?

Penya666 2010.07.22. 09:37:18

@ladislaus: A prince megahit volt a csalas, es a g h betukkel lehetett lepkedni a melletted levo screenekre, es ha melletted 'kettevago' gep volt akkor ha ugy leptel be hogy a karaktered meg az elozo kepen volt de te odaleptel a gombbal akkor nem indult el a gep.

upperclass 2010.07.22. 09:49:26

Nosztalgikus érzések megvannak, de azt is el kell ismernem, hogy kib. nehéz volt a játék, általában kb. a 2. képernyőnél idegbajt kaptam és abbahagytam.

TakeshiKovacs 2010.07.22. 09:50:02

Szintén herkules monitorral nyomtam.
Szép sárgával, illett a játékhoz :)
Fejtetőre állító ital után más is megfordította a monitort?

TH 2010.07.22. 10:03:27

@ladislaus: "Kicsit off de a Mission Impossible-t valaki ismeri meg abbol a korbol?"
Olvass vissza itt a blogon! :)

szeme közé, laposan! 2010.07.22. 10:05:15

Shift+K kombinációval megdöglöttek a katonák - egy kardcsapás nélkül lehetett végigtolni...

Penya666 2010.07.22. 10:10:26

@szeme közé, laposan!: Meg shift se kellett, csak sima k. Persze csak csittel ment a dolog

AkarkiJ 2010.07.22. 10:10:46

@TakeshiKovacs:

"Szintén herkules monitorral nyomtam.
Szép sárgával, illett a játékhoz :)"

Jaja, a sárga herkules - mekkora élmény volt. Valahogy a c64esen felerősödött képzelőerő és a realisztikusnak (hitt? tűnő?) tekinthető, dinamikus mozgás együttese hihetetlen élményt adott a játéknak.

A második részt már nem szerettem annyira, mert hiába volt szebb, valahogy kevésbé éltem bele magam, meg nem tetszett az a béna turbánja se a gyereknek :)

Egyébként a PoP evolúciót bemutató videóban meglepődve láttam, hogy az új designnal megcsinálták a régi stílusú játékot, nem is tudtam :)

MagyarZizzi (törölt) 2010.07.22. 10:41:49

Komolyan, könnyek gyűltek a szemembe, miközben ezt olvastam. Pár éve még volt otthon egy működő XP gépünk, azon futott a Prince of Persia legelső verziója, a testvéreimmel rengetegszer végigjátszottuk, nagy élmény volt (azóta sem játszottam ennyit számítógépes játékkal). Egyébként a herceg külseje csak engem emlékeztet Luke Skywalkerre?

MickthePick 2010.07.22. 10:45:37

Te Stöki, valami nem áll össze.
Ha 21 éve 21 évesen írta, akkor ma 42. Ezek szerint 68-ban született.
Akkor mégis hogy lehetett 1984-ben "még javában" a Yale-en, amikor még csak 16 éves volt??

MickthePick 2010.07.22. 10:47:22

Hát igen, nem 21 volt, hanem 25... 64-ben született
en.wikipedia.org/wiki/Jordan_Mechner

Ennyi research belefért volna tán....

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.07.22. 11:05:53

@MickthePick: upsz, télleg, 21 volt, amikor elkezdte csinálni, javítom

64lander 2010.07.22. 11:16:21

A Shadow of the Beastre nagyon kíváncsi vagyok! Magával ragadó hangulata van, azonban semmit nem tudok a keretsztoriról :-)

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2010.07.22. 11:17:55

én Mechner pártján állok: nekem sem tetszettek a folytatások, az egekig magasztalt WW egy jól sikerült rókabőr, technikailag továbbfejlesztették, de történetmesélésben jóval alulmúlja a Sands of Time-ot. a Forgotten Sands-ről (ami most jött ki) meg ragyogóan lesüt, hogy a Ubisoft a film apropóján kalapáltatott össze egy újabb részt. egynek elmegy kategória. története gyakorlatilag nincs is, a harcrendszer nevetséges (ami engem túlságosan nem szokott érdekelni, hiszen a puzzle és a minél csavarosabb pályadizájn a PoP veleje), a response time már távolról sem rekorder (mint ha visszalépés lenne az előző részekhez képest) és sok az idegesítő bug. remélem az Ubi nem állt be a PoP gyártósorosítására, mert bár a SoT után esett rajta csorba bőven, azért ez egy jó kis széria még.

Bélféreg 2010.07.22. 11:18:16

Jó régen volt amikor végigjátszottam, és emlékszem hogy amikor az utolsó, 12. pályán nagy nehezen eljutottam oda, ahonnan nem volt tovább út, gondoltam akkor legalább egy látványos leesést produkálok, de nem, mert végülis az volt a továbbút, tehát megjelentek a padlók, és akkor már csak a főgonoszt kellett kinyírni.

64lander 2010.07.22. 11:18:17

@AkarkiJ:

"Valahogy a c64esen felerősödött képzelőerő és a realisztikusnak (hitt? tűnő?) tekinthető, dinamikus mozgás együttese hihetetlen élményt adott a játéknak."

A Prince of Persiának? Megjelent C64-re is?????

Savior 2010.07.22. 11:26:42

@Stöki: "Akkor még nem tudtam, hogy az illető, aki a játékot csinálta, csak pár évvel idősebb nálam"
Hány évesen jártál te gimnáziumba? Tizenéves korban szerintem az élet fele-negyede azért nem "pár év". :D

IndaMuncher 2010.07.22. 11:38:16

@upperclass: Dettó. Utáltam a régi játékokat, túl nehezek voltak.

Penya666 2010.07.22. 11:40:10

@64lander: Nemnem! Csak a kepzeloeronket edzette meg a c64es!

Linkovic Csumoszky · http://geekz.blog.hu 2010.07.22. 11:47:40

egyébként Mechner a PoP2 után még bukott egy nagyot a The Last Express című, Orient Express-es interaktív mozijával (pedig zseniális volt) és csak ezután fordult el a játékipartól végleg.

Tzupi 2010.07.22. 11:57:15

Emlékszem mikor meglett az első hangkártyám, és nem pc speakeren hallottam püttyögni a játékot, teljesen elvarázsolt a zenéje.
Nomeg a sokat emlegetett Herkules monitorról Svga-ra váltásnál is hasonló katarzis volt, hogy jajdemilyenszép :)
Good ol' times...

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.07.22. 12:03:51

ON:Bevallom nekem sosem sikerült kódnélkül végigvinnem, pedig rengetegszer próbálkoztam vele. Az elején a pályák tényleg egyszerűek, de a 3-4. után már sokszor eltéved az ember, azt se tudja merre kell menni, az idő meg pereg...kb. az összes pálya minden csínját-bínját tudni kell, hogy az ember végig tudja vinni...vagy, hogy a végén ne kelljen idegeskedni meg rohanni, hogy csak 3 perc van.
Van arról videó, hogy mi történik 60 perc után?

OFF:Stöki a levelet megkaptad?

Lacc78 2010.07.22. 12:14:09

Tényleg kár, hogy pont c64-en nem volt. Én már VGA-n játszottam vele (az is 16 színű volt, de szebbek voltak a színei). A dagadt őrt ("jaja-basit", ahogy az Egri csillagok egyik szereplőjéről elneveztük) elsőre sikerült kinyírnom, de azután egyszer sem.

Savior 2010.07.22. 12:22:13

@zéka: Pedig annyira nem volt nehéz, el lehet tévedni, de ahogy rémlik, van idő korrigálni... A kettővel ellentétben, amiből kb. csak az elején lévő szívásra emlékszem már (lovas pálya).

Escobar888 2010.07.22. 12:24:27

Még vendégségben játszottam ezt a játékot az akkori barátnőm anyukájának a gépén :)
Nagy kihívás volt. Remek játék.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2010.07.22. 12:26:48

"nem tetszik neki az új, erőszakosabb irány, amit a sorozat kapott"

Ilyen le merne valaki írni, egyből nekiugranának.

hg002 2010.07.22. 12:27:32

Ez aztán tényleg klasszikus!...
Nekem a mozgásban az tetszett a legjobban, ahogy irányváltásnál a herceg csúszik egyet a padlón.
Sokáig nem jöttem rá a fő trükkre a végén (hogy a tükörképpel kardozásnál el kell rakni a kardot).

Ha jól emlékszem, 60 perc után jött egy képernyő, ahogy a szobában összecsuklik a hercegnő, és Game Over.

Egyébként úgy lehetett még csalni, hogy a Ctrl+G-vel mentett játékállás-fájlban (PRINCE.SAV) át kellett írni a rendelkezésre álló időt (hexában).

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.07.22. 12:28:53

@Savior: majd akkor ujra nekiugrok:D A második rész nekem speciel nem tetszett, ilyen rushjellege volt, azonnal ledobnak egy háztetőre és fuss, ahogy csak bírsz...megfelelő időben nyomd az ugrást, ha nem sikerült, akkor kezdhetted elölről. Egyébként az első részben nem a tüskék voltak a legrosszabbak, hanem az összecsukódó fémajtók...na ott lehetett szívni, főleg ha kettő-három volt egymás mellett...

AkarkiJ 2010.07.22. 13:10:00

@roxxtar: ezt nem is tudtam, hogy megjelent (létezett) c64-re is :)

Khayness 2010.07.22. 13:28:42

Általános alsóban számtech teremben mennyit campeltük a gépeket anno ezért a játékért. :)))

helixpomatia 2010.07.22. 13:54:57

Nemár, hogy egy széchenyis írja az egyik kedvenc a blogomat? :) Ez tovább emeli az egész fényét :)

KenSentMe 2010.07.22. 14:03:14

@zéka: Milyen szerencse, hogy a Mikroszámítógép magazinban (vagy a Commodore egyesületi lapban? Inkább a Commodore egyesületi lapban) jelent meg egy rövid összefoglaló az egyes szintekről a jámborabb adventurálók számára, így aki lámább volt, az is végig tudta játszani..

Emlékszem már.. vannak ilyen.. másfél másodpercenként összecsapódó csapdák, olyasfélék, hogy a padlóból és a plafonból is kijön egy-egy ilyen fémlemez, és középen találkoznak (legyen mondjuk farkasfogsor). És ugye ott át kell ugrani a fémlapok között, és jó pillanatban kell elengedni az ugrást, különben kettékaszálnak.. nekifutásból talán nem is engedi, csak helyből, és ha egymás után vannak, akkor az elsőnél kell jól beállítani a távolságot, hogy mondjuk a harmadikhoz is maradjon hely.. meg volt egy őr, akihez tökéletesen kellett vívni, ilyen 3-4-szeres adok-kapokokkal .. azt hiszem, ez a kettő volt a legkomolyabb szivatás a gémben.

Hát igen, valójában a Prince of Persia a Tomb Raider másik nagy inspirálója az Indiana Jones mellett, és az is igaz, hogy Mechner nem programozóként szerzett érdemeket ezzel a játékkal, lévén az irányítása tényleg lassú és pontatlan..

+1: az "akkor még nem tudtam, hogy az illető" fordulatról egyből beugrott az "akkor még nem sejtettem, hogy békaemberekkel fogok találkozni" aranyköpés.

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.07.22. 14:13:37

Alapmű, műfajteremtő klasszikus.
Én Amigán toltam, de szintén azon kevesek közé tartozom, akik nem voltak elég elhivatottak/megszállottak ahhoz, hogy memorizálják/végigvigyék az egészet. Ha lett volna mentés, biztos meg tudtam volna csinálni, de x-edszerre nekimenni az első pályáknak...

Most látom, hogy lehet, hoyg volt si mentés, csak nem tudtam róla? szívás...

Mindenesetre ez volt az egyik első játék, aholkomoyl tériszony-élményem volt egy-két magasabb platform szélén állva.
Zseniális.

jabloko 2010.07.22. 14:32:21

@zéka: Ó, én a fél órába is bőven belefértem, kódokat nem is ismertem. Igaz, 89-ben már játszottam rajta és három-négy éven át volt a kedvencem. Aztán még egy folytatást játszottam, de már nem vittem végig. Viszont azóta sem szerettem játékot ennyire. Talán csak a wolfeinsteint.

Savior 2010.07.22. 14:33:04

Tényleg, jut eszembe: a fogas ajtós és karós animációt is eljátszatta a testvérével? :D

rainman_10 éve 2010.07.22. 14:37:22

Fentebb emlegettem egy indexes fórumot, meg egy pályaszerkesztőt....

Nos megtaláltam azt a honlapot, ahol összefoglalták a srácok, amit a levels.dat-ból ki tudtak hámozni.

harom.tizennegy.hu/prince/bent.htm

Poha 2010.07.22. 14:46:48

Mi anno majdnem be is fejeztuk c64re a PoP atirasat...
De reg is volt :-) voltam vagy 14-16 Assembly rulz.
noname.c64.org/csdb/release/?id=4527

Poha 2010.07.22. 14:48:10

@roxxtar: Jihaaaa, thx! Most latom, h te is megtalaltad!

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.07.22. 14:53:53

@VRbagoly: nekem az első magazinélményem a CoV-volt meg az 576, az első számítógépem 1996-ban volt, akkor már Doom2 is volt, kaptam egy cd-t amin volt csillió játék
@jabloko: nekem is benne van a top-3ban, de azthiszem, hogy eközött és a street rod 1 között nem tudok dönteni...

asd123321dsa 2010.07.22. 14:59:59

Érdekes én nagy rajongója voltam az első két résznek, végig is toltam őket jó párszor anno, ennek ellenére a SoT-ot már mikor kijött a régi játék meggyalázásának tartottam, viszont a WW-nek sikerült elkapni a hangulatát. Ezek után a TT hidegzuhanyként hatott nagyjából lehetne az a címe is, hogy: "Prince of Persia, ahogy Walt Disney elkészítette volna". Akkora csalódás volt, hogy nálam itt be is fejeződött a brand követése, a WW még nyomokban tartalmazott egy kis Prince-t, de tény hogy a 2 hangulatát (barlangrendszer, a romos várkastély, vörös palota etc...) egyik játék sem fogja már megközelíteni :(. Egyébként érdekes hogy a retro játékok újboli elővétele szinte mindig illuzióromboló, de mintha a Prince2-n nem látszana az idő múlása. Egyszerűen mestermű.

bruTe 2010.07.22. 15:09:27

Nincs valakinkek linkje a felújított grafikájú eredeti játékhoz? (Evolution video 1:47)

Nagyon megkívántam :)

asd123321dsa 2010.07.22. 15:09:56

Egyébként ez meg csak magánvélemény, de számomra a játék hangulatához hozzátartoztak még azok a gore scenek is, a változatos és rendkívül hirtelen de annál kegyetlenebb halálnemeikkel egy-egy félresikerült run után amik tudatosították az órák óta a monitorra meredő játékosban, hogy igen ez most nagy fail volt :D
Legalábbis általános iskolában én így éltem meg, ez is nagyon hiányzik az új részekből :D

nemecsek ernő áruló 2010.07.22. 15:35:25

Ha már Broderbund, akkor nekem az abszolút kedvenc a Stuts! :) Arról olvashatunk majd valamikor?

rainman_10 éve 2010.07.22. 18:25:06

@Poha: átírás...

Azért megkérdezném, hogyan is ment ez.
Mi volt a forrásanyag?
komplett forráskód egy másik platformra, vagy mondjuk egy komplett rendszerterv úgy általában, vagy csak legyen olyan, mintha - alapon, és vagy úgy fog működni, vagy sem?

az általam emlegetett indexes fórum a PC-s verzió levels.dat fájlját boncolgatta, próbált rájönni adatstruktúrákra, összefüggésekre.
Hogy hogyan jöttek rá a srácok pl. az ajtóműködtető fügvényekre? Meg egyéb részletekre?

Nem bírtam követni....
De amit megfejtettek, azt lekódoltam pascalban úgy, hogy egyik kezem kódolt, másik kezem meg a pascal tankönyvet tartotta.....

Nemistudom hány év telt el azóta.....

BoneSayeR 2010.07.22. 19:15:24

Én a Two Thrones-ig (azt is már úgy ahogy) nagyon szerettem a Prince of Persia részeket, főleg a Warrior Within-t, azóta sajnos 1 lépés előre, 2 hátra.

sertésmájkrém 2010.07.22. 21:19:27

@bruTe: Sajnos csak ps3 és x360, én is rögtön kutakodni kezdtem. :)

Poha 2010.07.23. 07:01:02

@rainman_10 éve: Aaaaa, nem voltak nekunk ilyen szofisztikalt megoldasaink :-) Akkoriban meg a PC ugy ment, hogy az egyik floppyn a dos a masikon a pascal, aztan cserelgetni oket :-)
Rendszerterv? Reverse engineering?? :-D tizeniksz evesek voltunk.
Screenshotok PCrol matrixnyomtatoval kinyomtatva, franciakockas lap hegyek rajzolgatva. Es millio teszteles. Data Becker konyv es szalagrol turbo assembler! :-) kb 10 kazettam volt az assemblerhez, ami kulombozo teruletekre toltotte be magat. $1000, $2000 stb.
Akkoriban ez igy ment :-D ... de szep volt!

Poha 2010.07.23. 07:05:28

@Poha: jav. kulonbozo
Es az internetet akkoriban csakis professzionalis celra hasznaltuk. Cindy Crawford kepeket szedtunk! :-) Bar most is hasonlokra hasznaljuk, csak mar az alany mas :-DDDD

Pretoryan 2010.07.23. 14:37:32

17 perc! Bázz én azt hittem hogy a 25 percemmel világbajnok vagyok, egy világ omoltt össze bennem! :-)

amúgy is

c:\games\pop\>prince megahit

rubberbandman 2010.07.23. 16:56:26

klassz játék!
a jútyúbon val egy 42 perces amigás végigjátszás, ha otthon lazítani akarok bekapcsolom a gyerekeknek :)
múltkor véletlenül valami 3D-s játékverziót kapcsoltam be nekik, ordítva követelték a PoP1-et. én már vén csont vagyok, a játék nekem a retrórovat csillagait jelenti, de boldogság volt látni, hogy a gyerkőcök sem a szétrenderelt világegyetemre buknak.

örök riszpekt az ilyen egyszemélyes fejlesztőbrigádoknak, mint ez a Jordan srác!

mediocris 2010.07.23. 19:47:42

A Warrior Within PC-s verziójában lehetett unlockolni pár extra videót. Azok között volt egy POP történelmi elemzés. Többek között Mechner is beszél rajta. Az alapján benne volt a POP3D-ben is, de csak segédkezett. Az utsó játék amit teljes gőzzel vitt, az a Last Express volt és a hatalmas bukás után ábrándult ki teljesen a játékiparból (bár ahogy az ábra mutatja azért többször is visszakacsintott).

Mechner oldalát is érdemes turkálni ha valaki kíváncsi.

jordanmechner.com/prince-of-persia/

Esetleg Mechner személyes naplóját az időszakról:

jordanmechner.com/old-journals/

Röviden a tartalma: 1985-től vannak bejegyzések. Néha szinte naponta írt valamit Mechner, néha hosszabb kihagyások vannak. A kezdete idején végzett a Yaleen. Az egyetemi évek alatt írta meg a Karatekat, amit a Broderbund segítségével adott ki. A játék pont ekkortájt kezdett bestseller lenni, és Mechner rendszeresen kapta a royalty csekkeket érte (Gyakorlatilag ebből élt végig a POP kiadásáig.). Később a Broderbund átportolta számtalan más platformra a Karatekat, és megküldték Mechnernek a kész verziókat, amiken Mechner elég sokat sajnálkozik. Az eredeti verziót azért tartott évekig megírni, mert folyamatosan csiszolta, hogy a mozgás és játékélmény tökéletes és élethű legyen. Erre nem vették a fáradtságot a portolók.

Elég érdekes olvasgatni mennyire nem tudta hirtelen mihez kezdjen diplomával a kezében. Forgatókönyvíró és játéktervező között ingadozott, de nem volt kedve belefogni egy újabb játékba, nem volt magában biztos (Ez a karakterjellem visszaköszönt a Sands of Time főhősében is). Aztán végül a Broderbund noszogatására belement egy újabb játékba, aminek az alapjai már körvonalazódtak. Leköltözött Kaliforniába és nekilátott a fejlesztéshez, ami elég döcögve indult. A fejlesztés közepén volt egy jó éves szünet, amikor inkább a filmes karrierre koncentrált, és úgy nézett ki hogy a Prince of Persiaból nem lesz semmi. Ezután is volt még számos dráma. pl. Broderbund költöztetése, új projektigazgató, Broderbund töketlenkedése, erős céges szembeszél, béna marketingesek, haldokló Apple II piac, vaciláló portoló programozók (a játék sikere gyakorlatilag a PC-s és a MAC-es porton állt vagy bukott. nem lehetett béna programozóra bízni őket), stb. Ezeknek fényében a játék egy kész csoda lett, kész csoda hogy egyáltalán elkészült és sikeres lett. Mechner a portolásba néhol maga is besegített.

A Last Expresses break után az Ubisoft visszahívta Mechnert, és a Sands of Timeon nagyon meglátszik a keze nyoma. Valahogy benne van az a magic és aprólékosság ami miatt Mechnert szeretjük. Nekem ebből a szempontból nagyon nagy csalódás volt a Warrior Within a semmitnemértő gagyirokker projektigazgatóval. A Two Thrones megpróbálta kiköszörülni a csorbát, de azt meg siettetve adták ki és nem volt idő lecsiszolni. A mostani filmben Mechner társíró volt, ha jól tudom az alapsztorit ő írta, ami alapján a forgatókönyv készült a többi író közreműködésével.

Jester 2010.07.24. 14:32:12

Ough... most aztán félóránként nézhetem az IDDQD-t, hogy mikor teszitek fel a Neverhoodot... paaavaravalavalava-lavappaaam-pappaparapaaaém...

Callixtus 2017.07.11. 09:22:37

Embertelenül király GAME volt ez!
J.M. maga a mester, a műfajteremtő, a mágus.

Érdemes megemlíteni, hogy pl. PC-n nem kellett konfigurtálgatni, a játék autodetektálta a videokártyát, a hangkártyát (ha volt) és már futott is.