HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

A magyar spectrumos Defender of the Crown igaz története

2010.07.06. 08:25 Stöki

(A múlt heti Defender of the Crown-cikk alatt előkerült, hogy a ZX Spectrum-verziót három magyar készítette: Taletovics Dávid, Kaproncai Tamás és Dombi Norbert. Nagy örömünkre egyikük, Kaproncai Tamás megírta nekünk, mi is történt anno:)

"A játékot valóban hárman készítettük, nagy meló és igazi csapatmunka volt. Norbi alias Ninja készítette a grafikákat, Dávid vagy Dave alias G.O.D. kódolta az akció részeket, nekem (Tomi of The Cat, később röviden TomCat, TC) a keretrendszer és a stratégia jutott. Emlékszem, a család nicki nyaralójában találtam egy megbarnult kockás füzetet, abba írtam az assemblyben rutinokat, mikor mit csináljon az AI.

A pc-s változatot "kopíroztuk" ZX Spectrumra, a győri Révai Miklós Gimnázium számtech szakkörén kockás papírra másoltuk a portrék CGA monitoros pixeleit. A zenéket Szombathelyi Szaniszló zenetanár szolmizálta le és Dávid valamelyik másik játékból kivett hozzá egy érdekes, elektromos gitár szerű hangzást adó zenerutint. Anglia térképét én igazítottam a Speccy kockás képernyőjére :-)

A 48 K-ba nehezen fértünk volna bele, ha nincs a képekhez egy jó tömörítő rutinunk. Ez az általános tömörítő eljárásokkal szemben kifejezetten a Spectrum képernyőstruktúrájára íródott, a színeket és a grafikát is úgy tömörítette, hogy fentről lefelé az adott sort mindig a felette lévőből másolva adaptívan (csak a változásokat) tárolta el.

Miután elkészült a játék, szerettük volna eladni. Csináltunk belőle egy játszható demo verziót, amit kiküldtünk az akkori összes nagyobb stúdiónak. Számos levelet őrzök, amit válaszként kaptunk. Az egyik legígéretesebb kapcsolattal többször beszéltünk telefonon is a bázisról (DIT, Vöröshadsereg u. 52.). Ezeket a beszélgetéseket mindig magnóra rögzítettünk, az akkor még nem túl biztos nyelvtudásunk miatt. :-) A tárgyalások azonban megszakadtak, mivel időközben sajnos a játék elterjedt...

Az, hogy hogyan terjedt el a mai napig nem derült ki. Tudtommal csak két jó haver kapta meg tesztelésre, akikben megbíztam. Viszont abban az évben bemutattuk a Computer Karácsony budapesti rendezvényen is. Igaz, csak egyetlen egyszer töltöttük be a játékot, de erős a gyanú, hogy akkor másolták le egy másik magnóval. Utána már nem lehetett megállítani, a DotC nagy sebességgel elterjedt a nyerőképernyő nélkül. :-( Ez utóbbit a Dávid által írt látványos, turbo loader töltötte volna be. A programnak csak ez a része rendelkezett másolásvédelemmel. Én a mai napig őrzök egy felmatricázott mesterkazettát, azon megvan a teljes DotC, a befejező résszel együtt. De nem hinném, hogy ennyi év után is beolvasható volna a játék, pláne nem a vége. Talán Ninjának meg lehet még a kép valahol, valamelyik adathordozó mély bugyrában, hiszen ő rajzolta.

A történtek után pc-n kezdtünk el kódolni, hiszen számos stúdió válasza az volt, hogy ZX-Spectrum már nem érdekli őket. Valamilyen kalandjáték írásába kezdtünk a CGA korszakban, de a pc korlátai olyan gyorsan kitolódtak, hogy azzal nem tartottuk a lépést. Helyette inkább demókat írogattunk. 1990-ben a pécsi partyn, 1991-ben pedig Szegeden nyertünk is. Ez követően kibővült a csapat és Abaddon néven tevékenykedett tovább.

Hogy anno a játék fejlesztését hogyan és miért is kezdtük el? Arra már nem emlékszem, talán elsőnek Norbi rajzolt pár képet... Azóta a történet folytatódik, Dávid ezen thread hatására elkészítette a DOC remixet! Hamarosan megtaláljátok a neten."

30 komment

Címkék: retro spectrum magyar dotc

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr902132595

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Borzasztó Károly 2010.07.06. 09:17:16

istenem zx spectrum, de szep tortenet. Igaz en pc-n, jo kis xt-n jatszottam defenderrel, talan 92 ben, :)

graymonkey 2010.07.06. 09:19:33

Besz*rás, hogy a Szaniszló kottázta le a zenéjét.... wow. sose gondoltam volna
Gratula!

eloszto · http://eloszto.hu 2010.07.06. 09:36:17

Pedig életkorban ott voltam, ez mégis kimaradt, C64 volt :)

Bérgyilkos Bohóc 2010.07.06. 09:37:32

Minden tiszteletem a srácoké. Nem kis meló lehetett elkészíteni, pláne "csak úgy" hobbiból, mindenféle anyagi támogatás nélkül. Bár a Spectrummal sosem kerültem kapcsolatba, de C64-en és Plus4-en anno nekem is voltak hasonló játékkészítős terveim, de csak a BASIC-ig jutottam el:)

Drout 2010.07.06. 09:51:12

Ez szép meló volt!
Javaslom Stöki, hogy hajtsátok fel Pigmy-t valahol, tudna mesélni a C64-PLUS4 konverziókról.

(bár a jelen spektrumos történet inkább újraírást jelent, hisz a kódot nem lehetett konvertálni)

Dave(tm) 2010.07.06. 09:53:55

Ha játszani szeretnétek vele, letölthető: www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0001321
Ugyan kicsit hiányos: a végén, mikor nyersz, hiányzik a kép, ahogy TC írta. Nemsokára fent lesz az újra elkészített képpel kiegészített verzió is a WoS-on. Sőt, ha szerencsénk van, az eredetit is sikerülhet megmenteni (...de ez már egy másik történet) :-)
Én ugyan totál elfelejtettem, de TC és Norbi emlékezett rá, hogy van egy kis cheat is. Ha a menüben a C-A-T betűket lenyomjátok egyszerre, akkor körönként +100 arany üti a markotokat. :-)
Emulátornak a ZX Spin nevűt javaslom, az egy könnyen kezelhető, Windows-os darab. Emut a sinclair.hu-ról tudtok lekapni, a bal oldali menüben az emuláció alatt találjátok. OS-X-re úgy tudom a FUSE elég jó fajta, és Linuxra is meg van csinálva.

aDoayen@HWSW 2010.07.06. 10:01:04

ez szép, grat. így utólag is
Én ugyan PC-n de megdöbbentően sokat játszottam vele.

algi 2010.07.06. 10:11:32

Hát, ez állati. Akkoriban mindenki olyan lelkesen kódolgatott, és meg is volt az eredménye.

Almaspite 2010.07.06. 10:23:36

Óóó, azok az AntIQ partik Pécsen...

:-)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.07.06. 10:41:05

@Drout: Hajtanám, de ötletem sincs, hol kezdjem, nekem a Plus4 teljesen kimaradt. Ha valaki esetleg tudja Pigmy elérhetőségét, dobjon meg egy levéllel, köszi.

Glock360 2010.07.06. 10:54:17

OFF: "Nem is tudom miért", de meg akarnám kérdezni: nem akartok egy cikket a Suli-Police-Army trilogiának szentelni?

waces · http://blog.waces.hu 2010.07.06. 11:37:36

@Stöki: ha publikus lenne a mailed :) irj egy mailt a waces@waces.hu-ra es megy

konyvelomo 2010.07.06. 11:39:58

Még több ilyen történetet.
Kösz, fiúk...

waces · http://blog.waces.hu 2010.07.06. 11:42:18

@Stöki: mail ment (balfasz voltam, nem vettem eszre a cimed)

waces · http://blog.waces.hu 2010.07.06. 11:46:28

@Stöki: az oldalt levo irj nekunk nem mukodik. marad, hogy te kuldesz nekem egy mailt :)

algi 2010.07.06. 12:30:45

@Glock360: Ó, igen, azok nagyon színvonalasak voltak.

hg002 2010.07.06. 12:42:35

De jó kis történet...
Az igazi hőskor (89-90).

a kis lebowski 2010.07.06. 14:12:57

Arra tippelek, ő lehet Pigmy:
plus4world.powweb.com/members/Pigmy

Van ott e-mailes elérhetőség is.

dH2K · http://dh.squidcode.com 2010.07.06. 14:28:53

Hát igen, az igazi hőskor, valóban. Igazi akrobatikamutatvány volt ezeken a 8 bites gépeken kódolni. Én néhány játékot később PC-re portoltam (pl. Creatures torture scene-ket), LPT-n néhány rézdróttal összekötött 1541/II-ről beolvasva... Sajnos a forrás már nincs meg csak a lefordított pascal/assembly kód, de a borland fordító egyik régi bugjának köszönhetően pentiumon felül csak 10-ből 1x indul el :P Demókorszak, poligonfillerek, normálvektorok, assembly, phong shading, több sávos trackerek, - és mindezt tizenévesen megélni, swapdiskek, bbs-ek, fantasztikus korszak volt. Örülök hogy részese lehettem, a Spektrumos konverzióért pedig le a kalappal.

HomeGnome 2010.07.06. 16:07:06

Nagyon jó volt olvasni ezt a sztorit! :) Mondjuk nekem C64-esem volt, és azon játszottam rengeteget a játékkal. :)

mimindannyian · http://wmiki.blog.hu/ 2010.07.06. 17:10:57

Ez a TomCat az a tomcat, aki azóta bombagyár?

Dave(tm) 2010.07.06. 17:18:16

Az a Tomcat egy névbitorló, mert TC-nek korábban megvolt már az alias. :-)
Azért is lett TomCatből TC, hogy ne keverjék össze.

xstranger 2010.07.06. 19:06:56

Szaniszlo es a Revai, te jo eg.

DR.version · http://m-12.blog.hu 2010.07.06. 20:08:36

abban az idoben az volt a gaz hogy nem volt informacio, amigahoz kaptam valahonnan 10 fenymasolt oldalt, nesze parasztgyerek ebbul megtanuhacc programozni :D

version/majic12

xstranger 2010.07.06. 21:42:34

@version: fenymasolt??? urtechnika volt az mar.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2010.07.06. 22:50:36

Na, megint leomlott egy legenda, én azt hittem hogy magyar szellemi termék ez a játék...

HomeGnome 2010.07.06. 23:02:55

Ááá.. Most esett le honnan ismerős nekem Kaproncai Tamás neve: Győrben a SZIF-en jártam az assembly gyakorlati óráira. :)

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2010.07.07. 10:39:06

Az a 91-es szegedi partyt Greg bratte szervezte és valahonnan nem is olyan rég előkerített pár fotót is róla. Csekkoljátok:
konnektor.org/index.php/2008/10/az-elso-magyar-pc-demoscene-parti/