HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Szerdai retro: Defender of the Crown

2010.06.30. 17:22 Stöki

Nehéz helyzetbe hoztatok, amikor az Another Worldról szóló cikk alatt túlnyomó többséggel megszavaztátok a Defender of the Crownt eheti retrónak. A játékról ugyanis nem sok mindent találtam azon kívül, amit a Wikipedia-szócikkben is fellelni, nincsenek szaftos interjúk a készítőkkel, fennmaradt vázlatrajzok, semmi. A RetroGamernek létezik két dvd-je, amin az első 50 lapszám található pdf-ben, ezekben a keresési találat csak pár széljegyzetet ad ki a játék címére, de még a játékot készítő Cinemaware sem nagyon bukkan fel az egyébként remek nosztalgiamagazin első négy évfolyamában (a többi papíron van meg, azokat is végiglapozgattam, hiába). Úgy tűnik, hogy a játék máshol egyáltalán nem olyan emlékezetes, mint nálunk, ezért kicsit karcsú lesz a mai cikk.

A Cinemaware egyébként annyiban valóban nem volt túl emlékezetes cég, hogy szinte csak egy fényesebb hullócsillag volt a játékbiznisz egén: az 1985-ben alapított vállalat 1991-ben már tönkre is ment, csak néhány jó évük volt. De micsoda játékokat készített ebben a néhány évben! Az alapító, Bob Jacob azt találta ki, hogy minél filmszerűbb élményt kell nyújtani a játékosoknak (ezt a törekvést tükrözi a cég neve is): nem egy kaptafára készült pályákat, hanem sztorit, ahhoz igazított játékmenetet, ha kell, különféle minijátékokat. Ez elég szokatlan fejlesztői elv volt akkoriban, de jól működött, és olyan mesterművekben csúcsosodott ki, mint a főleg a pulpból merítő Rocket Ranger, a szamurájos-sógunos Lords of the Rising Sun vagy az ötvenes évek sci-fi filmjeit idéző It Came from the Desert. De mindezek előtt a cég megmutatta oroszlánkörmeit első játékukkal, a Defender of the Crownnal.

Mint mondtam, a fejlesztésről nem nagyon találtam infót, és a vezető fejlesztő Kellyn Beeckkel sincs interjú a neten (ő egyébként a Centurion fejlesztésében is részt vett később). De nem nehéz felfedezni a játékban Jacob papa elgondolását: a „déótécé” nem pályákból, hanem jelenetekből áll. Kezdődik az intróval, ahol ugye Robin Hooddal pacsizunk és megtudjuk, hogy a Szász FC vs. Norman SE örökrangadóba kell beszállnunk az előbbiek oldalán. Aztán mozgunk egy térképen, és szinte halljuk a narrátort, amint mondja, hogy „és a szászok 1148 nyarán bevették Essexet”. Aztán ezt a narrátort mindig félbeszakítja valami: hol valamilyen akció (lovagi torna, várostrom), hol egy romantikus szál (lányszöktetés). A játékos persze maga szerepel ezekben a jelenetekben, ő a hős, aki ostromol, lányt szöktet, katapultokkal bevesz egy ellenséges kastélyt, miegymás – és a történések folyamatossága (cselekmény, ha úgy tetszik) mellett másodlagos a játékmechanika. Ezt egyébként érezni is: az alap ugyebár egy végletekig lecsupaszított, körökre bontott stratégia (beszedem az adót, megveszem a sereget, megtámadom a szomszédot), a többi jelenet pedig igen-igen egyszerű ügyességi minijáték (bár hogy a lovagi tornán min múlott, hogy sikerül-e kiütni az ellenséges lovagot, azt mai napig nem tudom).

Ma már talán nem vitatható, hogy a Defender of the Crown nem a Cinemaware legjobb játéka volt, de mégis elképesztően nagy sikert aratott, főleg a grafika miatt. Az 1986-ban debütált játékot először Amigára írták (a fenti videó is abból van), ami akkoriban nagyon új platform volt még (annyira, hogy az igazán sikeres Amiga 500-as modell csak 1987-ben jelent meg). A Defender of the Crown – illetve James Sachs grafikus – mutatta meg, hogy milyen látványbeli lehetőségek rejlenek az új masinában (aztán később több amigás játék is felülmúlta a DotC grafikáját, de tény, hogy mérföldkő volt). A sikert persze konverziók követték, 1987-ben kijött a játék C64-re (lásd lent), Spectrumra, Atari ST-re, Apple IIGS-re, NES-re és pc-re is (e két utóbbi csak halovány mása volt az eredetinek, főleg a CGA grafikás verzió). A siker megalapozta a későbbi, a korhoz képest nagy költségvetésű, érettebb mozijátékok fejlesztését.

Hogy a Cinemaware végül mégis gyorsan tönkrement, annak több oka is volt. Egyrészt az utolsó években TV Sports címmel belevágtak egy sportjátéksorozatba is, ami nem igazán jött be. Másrészt, bár a kritikusok imádták a „cinemaware-eket” (az említettek mellett a Wingset kell még idecibálni), a kalózkodás eléggé sújtotta a főleg Európában sikeres céget. Harmadrészt, mint Pat Cook egykori Cinemaware-producer egy interjúban kifejti, a cég az utolsó években valahogy mindig rossz platformokra mozdult rá, nem sokat törődtek a pc-vel, amikor pedig végre ráfeküdtek a pc-s fejlesztésre, rögtön cd-s játékot akartak kiadni, ami nagyon megdobta a fejlesztési költségeket. Végül 1991-ben elfogyott a cég pénze és a Cinemaware csendben bezárt. A fejlesztők szétszéledtek, néhányan a 7th Guest és a Betrayal at Krondor készülésénél segédkeztek azután, mások a sportjátékoknál maradtak (és például kisebb vargabetűk után az első Madden NFL csapatában kötöttek ki). 2000-ben még rövid időre feléledt a Cinemaware, de csak a név: egy cég megvásárolta a jogokat, és kiadott pár remake-et – a Defender of the Crownnak is készült egy polírozott, windowsos verziója – de ezek nem sok vizet zavartak a piacon avítt játékmenetükkel.

Hogy a szomorúságot elűzzük, hallgassuk meg fent a játék főcímzenéjét. Ennek egyébként van egy a capella verziója is a Press Play On Tape nevű dán C64-tributezenekar egyik lemezén, érdemes beszerezni. További linkek: a C64-es játék (hozzá emulátor egy, emulátor kettő), az amigás eredeti (és emulátor), a pc-s verzió, leírás az 1001/5 könyvben (103. oldalon kezdődik), a Cinemaware honlapja (ahonnan pár játék letölthető). A szokásos borítóképek előtti szavazásban pedig ezúttal is előző szavazások második helyezettjeire lehet voksolni.

 

Mi legyen a következő játék?
C.R.E.A.T.U.R.E.S.
Asteroids
Myth - History in the Making
Laser Squad
Secret of the Monkey Island
  
pollcode.com free polls

 

[UPDATE: Átadom a szót Sam. Joe-nak, aki a kommentekben nagyon érdekeset írt: "A Sinclair ZX Spectrum verzióról én a következő, szerintem igencsak érdekes történetet tudom: A Taletovics Dávid, Kaproncai Tamás, Dombi Norbert alkotta "The Cat" nevű csapat készítette a konverziót 1989-ben a Mirrorsoftnak, amely Angliában - és talán egész Európában - terjesztette a Cinemaware programjait. Igen ám, de a Cinemaware 91-ben tönkrement, ezért a játék kiadó nélkül maradt. A konverzió elkészült, de az kereskedelmi forgalomba hivatalosan sohasem került. Hogy szándékkal, vagy másként - egység sugarú haver "Bélának" odaadták azzal, hogy senkinek nem adja tovább, de ő csak egy valakinek adta oda azzal, hogy senkinek nem adja tovább, az ugyanígy még valakinek, és így tovább - de a játék kikerült és nagyjából minden Speccysnek megvolt. A közkézen forgó Speccy verzióból hiányzik a nyerő képernyő, ami - úgy tudom - eredetileg elkészült, de valahogy elveszett. (Ez is a "Béla továbbadta" verziót látszik erősíteni.) Ebből a verzióból készült a teljes egészében homemade, tehát nem hivatalos Enterprise 128K verzió is."]

79 komment

Címkék: retro cinemaware dotc heti retro jatek

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr702121226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

m e o w · http://eletfalun.blog.hu/ 2010.06.30. 18:20:19

Ilyen "karcsút" máskor is írhatsz! :-)

Kuruc_Lord 2010.06.30. 18:34:59

...Ezt nem hiszem el.Évek óta próbálok rájönni egy NES-es játék címére ami kb. 10-9 éve volt meg.És most megláttam ezt a borítót...hát nem ez volt az!? De bizony,hogy ez volt az!Még máig emlékszem arra mennyire nem tudtam semmit kezdeni a játékkal angoltudás hiányában de még így is sokszor elővettem és játszottam vele pár percet hátha rájövök végre mi az istennyila is történik tulajdonképpen.Máig se jöttem rá :D.Ezerszeres köszönet a cikkért :)!
uff.

Syolos 2010.06.30. 18:39:05

A lovagos rész konkrétan (C64-en): picit balra, picit le, picit balra - így kellett a joy-t húzni. Sorra hoztam el vele a területeket, ha az ember erre rájött, mindegyik lovagi torna gyerekjáték volt :) Bár asszem tűzgombbal bökni is kellett egyet a kopjával, erre már nem emlékszem.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2010.06.30. 19:05:48

A Sinclair ZX Spectrum verzióról én a következő, szerintem igencsak érdekes történetet tudom: A Taletovics Dávid, Kaproncai Tamás, Dombi Norbert alkotta "The Cat" nevű csapat készítette a konverziót 1989-ben a Mirrorsoftnak, amely Angliában - és talán egész Európában - terjesztette a Cinemaware programjait. Igen ám, de a Cinemaware 91-ben tönkrement, ezért a játék kiadó nélkül maradt. A konverzió elkészült, de az kereskedelmi forgalomba hivatalosan sohasem került. Hogy szándékkal, vagy másként - egység sugarú haver "Bélának" odaadták azzal, hogy senkinek nem adja tovább, de ő csak egy valakinek adta oda azzal, hogy senkinek nem adja tovább, az ugyanígy még valakinek, és így tovább - de a játék kikerült és nagyjából minden Speccysnek megvolt. A közkézen forgó Speccy verzióból hiányzik a nyerő képernyő, ami - úgy tudom - eredetileg elkészült, de valahogy elveszett. (Ez is a "Béla továbbadta" verziót látszik erősíteni.) Ebből a verzióból készült a teljes egészében homemade, tehát nem hivatalos Enterprise 128K verzió is.

a kis lebowski 2010.06.30. 19:16:38

A játékok egy része letölthető a honlapjukról: www.cinemaware.com/

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.06.30. 19:21:20

@Sam. Joe: Hú, köszi, ezt beemeltem a cikkbe.

Bobby Newmark 2010.06.30. 19:26:37

A polírozott verzión túl volt egy remake is, az jó lett, megkockáztatom, hogy jobb, mint az eredeti. A címe Robin Hood: Defender of the Crown, egy új minijáték van benne (R.H.ként egy fáról átvonuló katonákat kell nyilazni), meg teljesen át van dolgozva a csata rendszere.

Murderface 2010.06.30. 19:35:13

Yessss! A legjobb! A lovagi tornákkal viszont én is sokat szívtam :)

Is 2010.06.30. 19:42:22

Ó, igen. Mivel nem volt saját PC-nk, ezért talán az egyik első játék volt, amivel a középiskolai kollégiumban találkoztam és játszottam vadul. És ez angoltudásom ellenére azért is volt igen könnyű, mert valamilyen csoda folytán egy olyan verzió volt ott meg, ami valamilyen kalóz magyar fordítással, de TELJESEN MAGYAR NYELVEN!!! működött. Az intro, a játékmenet, a győzelem, minden magyarul volt. (Csak rám ne pirítson valaki, hogy mi ebben a nagy szám, hivatalosan is ilyen volt :) ) Igaz, egy-két apróság döcögős volt, de akkor is. Emlékszem, amikor évekre rá megláttam C64-en angol nyelven, csak lestem, hogy most mi micsoda. :) Imádtam. Ennyire talán csak a North & South polgárháborús játékot. Egy leírásra arról nincs remény? Vagy csak lemaradtam róla?

Hooshee · http://hooshee.blog.hu 2010.06.30. 19:56:37

Az lovagi tornán a következő volt a nyertes stratégia: balra-balra-le-le-le-le a joyon, kb az ellenfél pajzsán lévő x alá kell érkezzen a dárda hegye, és az összeütközéskor Fire :) Ez 99%ban működött, viszont ha a csajt megmentettem, szétfagyott a C64es verzióm :(

A flashben nem tudo megverni a lovagi tornát, túl gyors.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2010.06.30. 20:41:00

@Stöki: Igazán nincs mit, Sinclair ügyekben számíthatsz rám.

C4rt3r 2010.06.30. 20:44:47

éjszakákat játszottam keresztül vele.

Dester 2010.06.30. 20:49:20

Viszont a lovagi tornán le lehetett szúrni a lovat is és az ellenfél fejét is el lehetett találni, persze mindkettőért kizárás. Ha már megnyerni úgyse tudtuk (mi sem), körbejártuk a lehetőségeket... :)

TheQuestion 2010.06.30. 20:56:23

Pc verzióban (amiga korszak kimaradt)a pajzs közepére kellett célozni.

tomhagen 2010.06.30. 20:56:44

Én igazából a kardozós várelfoglalós részeket sem tudtam tudatosan játszani. Húzogattam a joyt, nyomkodtam a tűzgombot, aztán vagy sikerült vagy nem. De imádtam. A csúcs stratégia volt 90 környékén.

Mózsi bá (törölt) 2010.06.30. 21:03:20

Basszus... Meg mertem volna esküdni rá, hogy Commodore 64-re íródott a DOC. Nyilván azért, mert hamarabb láttam 64-en, mint Amigán. Magát a játkot nem nagyon bírtam, ugyanakkor grafikailag akkoriban tökéletesnek számíthatott, amivel messze megelőzte a korát. Amiatt érdemes volt párszor betölteni arról a szerencsétlen floppyról:-D

Drout 2010.06.30. 21:07:30

én a katapultozást vittem tökélyre. Pixelre tudtam meddig kell húzni, hogy a megfelelő falrészletet bontsa. Teljesen lerombolt falnál meg könnyű dolgom volt.

balu_ 2010.06.30. 21:14:03

Mekkora feeling volt, amikor rajottunk h h kell megverni a gepet! :)

Mondjuk a tamadasi formakat sose tudtam h mit is csinalnak pontosan. Mindig csak az 1. klikkeltem be ha meg minden kotel szakadt, akkor a fericous attack meg talan tudott fordítani egy meccset!

balu_ 2010.06.30. 21:14:49

Asszem tobb úrhölgyet is meg lehetett menteni egy játék alatt...! :)

balu_ 2010.06.30. 21:18:58

Ja igen a lovagi tornat én is csak véletlenül tudtam megnyerni!

nemethv · http://backtotheukblog.wordpress.com 2010.06.30. 21:25:44

Haha, meg altalanos elsoben jatszottunk ezzel suliban az XT-ken meg 286-osokon. Régi szep idok :) [1991]

nemethv · http://backtotheukblog.wordpress.com 2010.06.30. 21:27:57

[lehet dupla lesz]

Régen ezzel jatszottunk még az altalanos iskolai XT-ken :) Jo is volt az, 19 éve :)

nemethv · http://backtotheukblog.wordpress.com 2010.06.30. 21:30:17

Apropo, retro temaban lehetne Transport Tycoon vagy esetleg Warlords 2 is!!

Savior 2010.06.30. 21:39:02

Ezt már megírtam az AW alatt, de 4x balra, 1x le, tűz -- ekkor a kopja pont a pajzs közepére mutat, és a lovag már repül is :)

@Syolos: úgy tűnik, más verzióink (vagy joystickaink) voltak :D

Amúgy ezt a videót érdemes megnézni: www.youtube.com/watch?v=6Kk9UfFEYvM. Az ürge (mázlival, de) 6 kör alatt végigviszi!

Bobby Newmark 2010.06.30. 21:39:39

Ja, igen, a böngészős, Java-s verziók:
DOS
dosdose.com/game/142/defender_of_the_crown/
NES
nintendo8.com/game/401/defender_of_the_crown/
...
C64 nincs... :( A NES még csak-csak elmegy (nem is értem, hogy a cikkben mi az a lehúzás), de a PCs a maga EGA színeivel valami borzalmas.

Savior 2010.06.30. 21:40:20

@Savior: Most látom, a cikkben is ez a videó van. Mindegy, fő a jószándék. :)

Bobby Newmark 2010.06.30. 21:46:36

@Savior: Komolyan csodálom, hogy neked sikerült bármit is elérned a lovagi tornán. Játszottam C64-es, mindhárom PC-s, meg emulátoron a NES-es és az Amigás verzióval is, de a lovagi torna egyedül a 2003-as PC-s remakekkel sikerült néha, mert ott egy kicsit más volt az egész megoldás...

Hallottam erről a "pajzs közepére kell célozni" dologról többször is, csak éppen azzal volt problémám, hogy hol a pék f****ba van a pajzs közepe? :P Meg melyik pillanatban kell a pajzs közepén lennie? Áh, mindegy is... Nem olyan jó játék ez, mint amekkora ez a hype körülötte.

storm · http://napirokk.blog.hu 2010.06.30. 21:46:55

emberek, nyomjuk meg a laser squadot, az a játék maga a tejjel-mézzel folyó kánaán... a létező legtökéletesebb taktikai játék, mindenféle felesleges csillivilli nélkül :)

Fjobber 2010.06.30. 22:03:00

Annak ellenére hogy a játék 80%-át nem értettem, mai napig egyik kedvenc C64-es játékom :D North and South-ról is szivesen olvasnék egy hasonlót :)

Savior 2010.06.30. 22:11:48

@Bobby Newmark: Megértelek, én csak 1x próbáltam ki az egyik PC-s verziót, ott egy-két próbálkozásból nem ment, hagytam is a fenébe. :) De anno C64-en volt amikor 3-ból 3 területet elnyertem. Aztán persze általában a következő körben vissza is foglalták őket :)

Is 2010.06.30. 23:17:56

@NViktor: Warlords2-t (meg a sorozat korábbi és későbbi részeit is) támogatom!!! :D

Savior 2010.06.30. 23:20:52

Tényleg, valami Amiga-szakértő világosítson már fel: az Amiga hangcsipje hogy viszonyult a SID2-höz? Csak azért kérdem, mert sok játéknak szerintem sokkal jobban szól az zenéje C64-en (ez itt fent, Iron Lord, Stormlord, stb.). A HW (amit azért nem hiszek, csak fejlettebb gép) vagy a zeneszerzők a bűnösök?

blacklord 2010.06.30. 23:24:42

Én is nagyon szerettem ezt a játékot, annó totál begerjedtem a jelenetre, amikor a megmentett sunáról lecsusszant a ruha, unokatesóm meg meg volt róla győződve, hogy a karater közepénél kilóg valami tömlőszerű előre... Who knows? :-)))

Laser Squad FTW!!!

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2010.06.30. 23:25:18

a lovagi torna nekem se ment soha

nem is tudom mit lehetett ott nyerni :/

sikitomi 2010.06.30. 23:29:52

ha még ilyen több ilyen "karcsú" cikket írnál, szerintem akkor is mindenki csak téged olvasna :D

ment ismét a creatures szavazat ;) de ahogy nézem a monkey island-hez képest nem sok esélye van, pedig a c64 csúcsa volt az a gamma és hozzá kell tenni: a valaha legjobban kitalált cheat volt benne (creatures 2)...!

Savior 2010.06.30. 23:44:27

@blacklord: Hm, nekem valami rossz törés volt meg, és amikor lecsusszant a köntös, a csaj teste áttetszővé vált, és azon keresztül látszott a következő, ablakos jelenet. Kb. így kell elképzelni: pirlwww.lpl.arizona.edu/~jscotti/NOT_faked/nasa.gif. Mielőtt láttam a fenti videót, azt hittem, hogy valami szándékos cool effekt volt :)

ebedli 2010.06.30. 23:55:39

Én írtam a C64-es verzióhoz egy betöltőt, amivel állítani lehetett az egységek számát induláskor. :)
Nagyon-nagyon szerettem ezt a játékot. A Maniac Mansion, Pitstop II, Survivor, Uridium, Hunchback és az International Karate mellett ez volt amivel a legtöbbet játszottam, azóta is csak az AOE tudott ennyire lekötni. :)

Zomby1 2010.07.01. 00:08:19

@Sam. Joe jó érzés ennyi idő után régi BBS-es arcokat látni. Régi szép idők, el is felejtetem már.

TetraB 2010.07.01. 00:16:58

köszi a postot.

warlords 2 cikk tényleg jó lenne...

KenSentMe 2010.07.01. 00:38:50

Hát nem tudom.. a PC-nken többször megkíséreltem elindítani, de a CGA grafika és a kurva hosszú intró valahogy elrettentett.. aztán hagytam is a csudába.. engem se fogott meg első látásra, de még másodikra sem.

Balaint 2010.07.01. 00:47:16

Ó te jó ég!

Hajnalban átloptam szüleim Junoszty tévéjét hogy tudjak játszani. Mekkora game volt!

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2010.07.01. 01:32:55

Volt valami lehetőség, hogy beállítsuk az egységek értékét. Fiatal voltam és mohó, a lovag nálam annyiba került, mint a sima paraszt, így nem volt nagy kunszt győzni.

Azóta megbántam.

A lovagi torna bukó volt, de imádtam nézni, illetve volt, hogy 1-2 csörtét kihoztam barátságtalan döntetlenre. A kardozás viszont jól ment...

ebedli 2010.07.01. 01:38:45

@ebedli: huhh ez a cikk a DOC-ról most beindította a nosztalgiázást nálam is, Hexenküche jutott még eszembe, mint C64 favorit és a Saboteur, ami az első olyan játékom volt, amibe ha belepiszkáltam, akkor gyorsformattal elintézte az egész floppyt.

ebedli 2010.07.01. 01:54:12

Eh, nem bírom ki, bár közhely: Raid Over Moscow, Monty on the Run, és itt sűrítve minden, ami magamtól már eszembe sem jutott volna:

www.youtube.com/watch?v=eY2gK1MPgh8

A szerelő 2010.07.01. 01:59:44

hát igen, a DoC király volt, rengetegszer végigjátszottam. csináltam a katapultozáshoz egy kis időzítő áramkört, a joy foglalatába kellett bedugni és volt rajta 6 gomb, sorban mindegyik lövéshez, így állandóan nullára katáztam a falat :)

Spanish VVax 2010.07.01. 02:58:29

2007-ben is megjelent belőle egy remake, "Heroes Live forever" alcimmel, miután a Cinemaware jogokat felvásárolta a casualban nyomuló és retailban nagyon erős eGames. 1 órás free demo :
www.bigfishgames.com/download-games/1520/defenderofthecrown/index.html

kalaius 2010.07.01. 07:47:56

Érdekel valakit pár kiló játéktörténelem? Tesómmal pár évig sokat forgattuk ezeket...

kepfeltoltes.hu/view/100628/ujsag_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Főleg 99 és 03 közötti újságok, de pl. 576-ból van sok korábbi és későbbi is.

Nincs tételes listám. Nem postázom, kocsival érdemes értük jönni (Bp). A CD-ik is megvannak többnyire.

Ár pedig 5000 Ft vagy egy rekesz sör. Hajrá-hajrá, nem akarom gyűjtőbe tenni.

DocBulywood 2010.07.01. 08:31:12

@kalaius:

Megszabadulnál ezektől a kincsektől? Miért?

Pár CoV-ban is volt szó a Plusis verzióról, vagy inkább verziókról, bár egyet sem láttam belőlük. Az tetszett a legjobban, amikor összehasonlították a C64-es változattal és arra jutottak, hogy a Plusis sokkal gyorsabb, a C64-es meg sokkal hülyébb... :)))

@Stöki: Egyszer csinálhatnál egy Plusis cikket, főleg azokkal, akik konvertálták a C64-es játékokat Plusira... Mondjuk Prokee-val, TCFS-sel, Gaia-val, stb... Érdekelne mi van a SID kártyával, milyen hw fejlesztések voltak, kerültek süllyesztőbe, gyorstöltők - főleg a párhuzamosak, stb...

Dester 2010.07.01. 08:55:07

@kalaius: ismerős a dolog. Nemrég költöztem, és a párom a legnehezebb doboznál megkérdezte, hogy mit raktam mégis bele, ólmot? Mondom nem, csak a CoV, 576 és Guru magazinok vannak benne... :))) Amit én is hasonló árért kaptam valakitől, csak el kellett mennem érte kocsival.

A tied is érdekel, mert az enyémek többnyire 90-97 közöttiek, el is megyek érte szívesen, dobj egy e-mailt kérlek ide és megbeszéljük a részleteket: dester31 kukac gmail pont com

flamer 2010.07.01. 09:01:17

@Savior: Mi az a SID2?... A C64-ben csak siman SID volt.
Az Amiga Paulája teljesen máshogy működött.
A SID harom csatornan szolt es a hangokat primitív, generált hullámformákból állította elő, amire a végén egy elég komplex szűrőt lehetett ráereszteni.
Ezzel szemben az Amiga digitalizált hangmintákat használt (mai szemmel nézve szintén elég csökötteket, 8 bites, max 28 kHz-en mintavételezett hang) négy csatornán (amiből kettő a jobb, kettő meg a bal oldalon szólt, szóval ez már majdnem sztereó volt :) ) és csak egy fix aluláteresztő szűrő volt, ami ráadásul vagy ki volt kapcsolva vagy szűrte mind a négy csatornát.
A lényeg az, hogy a 64 hangja jóval szintetikusabb és esély sincs pl rendes zongorát vagy vagy hasonlót kicsikarni belőle, addig az Amiga a mintavételezett hangjával akkoriban sokkal élethűbbnek és menőbbnek számított - viszont mai füllel az Amiga hangminősége botrányosan rossz, a C64 kedves kis prüntyögése meg menő.

sertésmájkrém 2010.07.01. 09:20:49

Teljesen odavoltam én is érte 88-89 ben, egy új világot adott a sok akciójáték után egy kis stratégiaszerűség.

Savior 2010.07.01. 09:29:25

@flamer: Kösz a választ, nem tudom, miért maradt meg bennem SID2-ként...

A magyarázat teljesen korrekt, valószínűleg tényleg emiatt érzem "jobbnak" a C64-es "prüntyögést". :) Közben az is eszembe jutott, hogy sok játék konverzió volt, az Iron Lord is Atari ST-s, a zene is onnan van és az általad elmondottak miatt gondolom Amigán jobban kiütközik a szintetikussága, míg 64-en természetesnek hat.

dr · http://www.ducatiklub.hu 2010.07.01. 09:56:15

7th guest-ről is lehetne egy írás. ha jól tudom az első CD-s játék volt, letettük a hajunkat a grafikájától

firg_firg 2010.07.01. 10:24:54

Ha mar Krondor:
- Betrayat at Krondot és
- Eye of the Beholder x
mikor lesz tessenek mondani?
Amugy kiralyak ezek a retro posztok !!!!!!

csabsz13 · http://www.fcstpauli.com 2010.07.01. 10:42:15

az It came from the desert gyerekkorom egyik legérdekesebb, legizgalmasabb játéka volt, attól függetlenül, hogy sosem tudtam megcsinálni (megfelelő angol tudás hiányában). most már megvan az angol tudás, de a játék nincs meg...SEGÍTSETEK!

wice 2010.07.01. 10:42:29

interju Bob Jacobbal, a Cinemaware egyik alapitojaval (DOTC-ot is erintik):

www.youtube.com/watch?v=l5yYO4hrZ-A

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2010.07.01. 10:46:55

@kf_kf_firg_firg: Húbakker, Eye of the Beholder, Land of Lore (szigorúan ez első). Mennyit nyomtam azokat... I is wants dem.

monduku 2010.07.01. 12:01:34

@Savior: Mint gitár és furulya.

dh1 2010.07.01. 14:03:03

"viszont mai füllel az Amiga hangminősége botrányosan rossz"

Neked hallasi problemaid lehetnek ... mar elnezest. :)

Nem egy hanem tobb ezer igen kivalo minosegu Amiga mod letezik, ahol a regebbi technologiai hatter ellenere kivalo hangminoseget kapunk! Nem emubol kene hallgatni ...

Agony-ban pl. a jatek kulon felhivja a figyelemet, hogy erdemes HiFi cuccra kotni a kivalo hangminoseg okan!

Nekem van idehaza jopar Amigam ... ha nem mp3-at (ki az aki az mp3-at jo minosegunek nevezi???) kell hallgatni akkor meg igen is felveszi a versenyt a mai gepekkel. Jah es a meg vajtfulubbeknek leteztek hangkartyak Amigara is. Csak minek ... Paula boven jo volt!

Egyebkent meg van lehetoseg Paula-n 14 bites lejatszasra is (AHI) ... csak erosebb proci kellett ala ... viszont itt mar tenyleg rosszabb volt a hangminoseg.

sugabubus 2010.07.02. 09:49:16

marhára OFF de ez a legújabb retro cikk, szóval
még c64-en játszottam (vagyis én csak néztem) egy játékkal, amiben valami kommandóst kellet irányítani, ha jól emlékszek, akkor izometrikus nézetben. az elején valami irodában kezdődött, aztán a végefelé volt ilyen régi játéktermes autókázás, amikor csak egyedül vagy az úton és időre kell beérni. a legvége meg asszem az volt, hogy egy repülőn kellett hatástalaníatni egy bombát a szokásos három zsinór módszerrel, és ha rosszat vágtál, akkor kezdőtött elődről
nem emlékszik rá valaki, hogy mi volt a címe ennek? előre is kösz

sugabubus 2010.07.02. 09:51:26

@Bobby Newmark: ez hatalmas oldal, kösz. lemmings, áááááááá :)

Karvaly 2010.07.02. 10:55:49

Az nekem is meglepő volt, hogy máshol nem emlegetik legendaként a Defendert. Emlékszem, amikor kijött C64-re, teljesen beleestem, gyorsan elolvastam az Ivanhoe-t is...

flamer 2010.07.05. 10:39:31

@dh1: Ha neked nem tűnik fel, hogy 10 kHz feletti hang nem nagyon jön ki a Paulából (a fix antialiasing filtere 5 kHz-en van, 6 dB/oktáv meredekséggel), akkor az lehet, hogy nem az én hibám, mint ahogy a 8 bites mélység is hallhatóan korlátozó tényező.
Persze, szeretjük az Amigát meg minden, de attól még nem kell marhaságokat beszélni meg teljesen nyilvánvaló dolgokat letagadni.

A "szar az mp3" szöveg meg elég szánalmas, olyan 200 kbit VBR fölött transzparenssé válik szinte mindenki számára.

siz · http://siz.hu 2010.07.05. 11:49:01

Stöki! Én arra emlékszem Brian Bagnall könyvéből, hogy az egyik srác, aki az Amiga fejlesztésén dolgozott eredetileg, később (miután a céget a Commodore megvette) átment a Cinemaware-hez, de ott annyira összebalhéztak, hogy a keretrendszer összerakása után otthagyta őket. A neve a borítón még rajta van, de a játékban már nincs.

siz · http://siz.hu 2010.07.05. 11:51:24

Ja igen, ott a neve az eredeti Amiga (és a C64 doboz pont ugyanígy néz ki, csak rányomtak egy C64&C128 matricát) dobozon: R.J. Mical.

lojzi1 2010.07.05. 13:16:14

Walter Scott könyve, az Ivanhoe alapmű a DotC megfelelő elhelyezésében. Lehet az ismerete nélkül is játszani, de úgy sokkal élvezetesebb :))
A kardozás nekem is remekül ment, a várostrom szintán pixelre pontosan, 2-3 bontás, 1 görögtűz, egy pestis, aztán még egy bontás, aztán roham. Nem volt ellenfél.
A lovagi tornát viszont mindig megszívtam, szerintem abban a törésben az nem működött.

Volt a Cinemaware-nek egy hosszú játéka, valami Sinbad vagy micsoda, egy félmeztelen turbánossal kellett a sivatagban szaladni, volt benne táncosnő, boszorkány, sok minden, de teljesen hibás törés volt, néha karakterek rezegtek a háttérképen. Valaki ismerte ezt esetleg? Egyik legígéretesebb játéknak gondoltam akkor amit a hibás törés miatt nem tudtam játszani (a másik a Project: Firestart volt)

Perverzsrac 2010.07.06. 10:14:30

Kedves Stöki!

A lovagi tornán azon múlott, hogy kiütöd-e az ellent, hogy középre céloztál-e eléggé a pajzsán. Mint látszik a kék alapon fehér x nem csak a lovag jele, hanem mutatja a helyet is ahol el kell találni. :) Ha ez nem sikerült, akkor a lovag állva maradt...
Ebben a játékban profi voltam:)

Magister · http://bevertarc.blog.hu/ 2010.07.06. 11:02:02

Amikor anno '89 az üttörőházban egy haverom válaszút elé állított, hogy Skate or Die vagy Defender of the Crown (mivel csak 1 lemez volt nálam), akkor én az előbbit választottam. Mentségemre legyen mondva, gyerek voltam és a haver is azt mondta, hogy az inkább nekem való. A DoC grafikája viszont annyira legyűgözött, hogy hamarosan megszereztem. Amúgy szerintem a játszhatósága nagyon jó a játéknak, néha túl könnyű talán, de legalább van sikerélménye az embernek...

Dudi 2010.07.06. 11:35:16

Nekem is bejött, de a lovagi tornákat inkább kihagytam :)

@sugabubus: Nem a Vendettára gondolsz?
www.youtube.com/watch?v=kVH97OSW3ho&NR=1

Poll 2010.07.06. 12:06:55

A lovagi torna tényleg csak a pajzson lévő keresztre "mutatáson" múlott, az nem volt túl nehéz. De nekem a rablás sosem volt tiszta. Lehetett kalimpálni a karddal a fel-le gombbal, de őszintén szólva sok logikát nem találtam benne. Lefelé tartva talán védekezett, de igazából akkor is fogytak az embereim...

sugabubus 2010.07.07. 20:12:44

@Dudi: dede, istenem, sírok :) már csak azt nem tudom, hogy miért emlékeztem úgy, hogy a repülős bomba a vége? köszönöm a linket

RTSnip 2010.07.08. 00:20:23

@storm: szívemből szóltál!! Nekem legnagyobb gigakedvencem a Laser Squad, tizenix évig nyomtam szünet nélkül! Mai napig előveszem emuban... ezt azért nem sok játék tudja elérni.

storm · http://napirokk.blog.hu 2010.07.22. 11:40:09

@RTSnip: van belole pc-s verzio, kicsit mas tortenettel es felepitesu csapattal, de az is nagyon nagyon.

sh4d0w 2011.03.26. 13:42:42

A PC-s verzióban a lovagi tornán az ellen pajzsán lévő kereszt közepét kellett eltalálni a dárdával, akkor Te nyerted a fordulót. Ha teljesen balra húztad és le, akkor az ellen lovát szúrhattad le - de ez azonnali vereséget és kizárást hozott magával.

A C64-es verziónál azon voltunk elhűve, hogy a kezdőkép megjelenésekor egyszerre töltött lemezről, zenélt és rajzolt a kis gépecske...

Ragi 2015.11.09. 10:48:08

Sokan írtátok már, a lovagi tornán mi a megoldás, hát valóban a kereszt, de talán egy picit alatta, és jókor kell szúrni. Ez okozta a nehézséget, aki ráérzett, annak sima ügy volt, az egész game kb. Ez a "joy" dolog számomra értelmezhetetlen, sosem jutott volna eszembe joy-t használni pc-hez, illetve volt egy rövid elborult időszakom, de szerintem ezt a játékot sosem játszottam vele.
Haltalmas játék egyébként, viszont azt hiszem, az kimaradt, hogy CGA (vagy EGA, nemtudom) emulátor kellett hozzá, úgyhogy ha mono monitorod volt, akkor benyaltad; a kardozós "quest" mindig fagyott. Szerencsére e nélkül is végig lehetett nyomni.
A remake idősebb fejjel már felejtős, túl lassú, ellenben a North and South-tal, ami szinte egy az egyben visszadta az eredeti játék hangultatát. Leszámítva, hogy sokkal könnyebb :(

Ragi 2015.11.09. 10:48:37

Ja, 4 éves az utolsó komment... sebaj.
süti beállítások módosítása