HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Retro különkiadás: 30 éves a Pac-Man

2010.05.22. 06:30 Stöki

Gondolom, tegnap többen rácsodálkoztatok a Google-logóra, aminek a témája ezúttal a Pac-Man volt – sőt, nem csupán egy állókép, hanem egy játszható Pac-Man! És gondolom, sokan kitaláltok, hogy a játéknak születésnapja van. Ráadásul kerek születésnap: Pac-Man harmincéves lett, a játék ugyanis éppen három évtizede, 1980. május 22-én jelent meg.

A sárga körcikk kétségtelenül a játéktörténelem leghíresebb síkidoma, és mint ilyen, legendák övezik az eredetét – leginkább az, hogy a játék alkotója, Ivatani Toru egy megkezdett pizza láttán megvilágosodott, és akkor döntötte el, hogy főhőse egy kör lesz, amiből hiányzik egy kisebb körcikk. Ivatani tavaly adott interjút a RetroGamernek, és ott azt mondta, igaz a pizzás sztori, de lehet, hogy csak megadta magát a jól hangzó mítosznak, mert egy 1986-os interjúban még cáfolta a legendát. Akkor azt mondta, hogy a japán kucsi, vagyis a száj írásjelét (lásd balra) átrajzolgatva jutott a körcikkhez.

Akárhogy is, a játék központi témája mindenképpen a zabálás volt, a körcikknek pontokat kellett megennie. A program munkacíme is Pakku-man volt a pakku-pakku hangutánzó szó után, amivel a japánok a száj nyitását és csukását fejezik ki. Végül Puck Man néven jelent meg a játék (május 22-én még csak Japánban), és Európában is ilyen néven debütált. Az amerikai verzió kiadója a Midway azonban átkeresztelte Pac-Manre, mert tartott a játéktermi vandáloktól – a P betűből ugye viszonylag könnyű F-et faragni. Aztán az amerikai név terjedt el jobban, ezért Pac-Man ma a Puck Man. Egyébként a szellemek – Blinky, Pinky, Inky és Clyde – is Amerikában kapták a neveiket.

A játék vitán felül formabontó volt. A játékipar húzóágát a hetvenes években még nem az otthoni konzolgépek jelentették, hanem a szekrénynyi méretű pénzbedobós játékgépek, és 1980-ra már olyan klasszikusok debütáltak ilyen formában, mint a Pong, az Asteroids vagy a Space Invaders. De ezek többsége egyszerű lövöldözős cucc volt, így a Pac-Man már azzal újat mutatott, hogy menekülni és kerülgetni kellett benne, illetve az offenzív megmozdulásokat ki kellett érdemelni (azzal, hogy a körcikk az őt üldöző szellemeket kicselezve bekapott egy spéci pontot, aminek hatására pár másodpercig a szellemeket is lenyelhette). Félelmetesen újnak hatott ez a játékmenet akkoriban, ráadásul minden pályán össze lehetett szedni egy-egy gyümölcsöt is, néhány pályánként pedig átvezető animációk jelentek meg Pac-Man és a szellemek életéről. Olyan tökéletes összhangban voltak a játékelemek, hogy még ma, 30 év után is szinte ugyanolyan élvezetes vele játszani, mint 1980-ban (tegnap például vagy fél órára leragadtam a Google-logó előtt, és láttam, hogy az Indexben többen hasonlóan jártak).

Toru A Namco megbízásából készítette a játékot másfél év alatt. Olyan apró finomságokat fejlesztett bele, amik első blikkre nem is tűnnek fel. Például az, hogy a körcikk lelassul, ha éppen pontot eszik. Vagy az, hogy a szellemek picit gyorsabbak a körcikknél, kivéve a kanyarokban. Vagy az, hogy mind a négy szellem picit más taktikával próbálja becserkészni a körcikket (az egyik például felgyorsul, ha Pac-Man már megevett egy bizonyos számú pontot). Vagy az a bug, ami akár feature-nek is tekinthető: Pac-Man nagy ritkán átmehet egy szellemen, állítólag akkor, ha éppen teljesen csukva van a szája.

Nem csoda, hogy a profi játékosok szerint igazi művészet a Pac-Mannel játszani: aki igazán kiismeri a játékot, évek gyakorlása után akár a tökéletes pontszámot, 3 333 360 pontot is elérheti. Ehhez az kell, hogy a játék első 255 pályáján megegyen minden pontot, gyümölcsöt és szellemet, közben ne veszítsen életet, és még a játék utolsó, 256. szintjén is megegye a látható pontokat. Az utolsó pálya (lásd balra) azért különleges, mert az eredeti pénzbedobós változat bugos: csak a pálya fele látszik rendesen, a másik felén karakteres katyvasz van. A tökéletes pontszámot már többen elérték, először 1999-ben a floridai Billy Mitchell, aki nemrég a tízes suttyóválogatásunkba is bekerült – lehet, hogy nem egy szimpatikus arc, de játszani, azt tud.

A játéktermi gépből összesen 350 ezer példány kelt el világszerte, megdöntve az addigi rekorder Asteroids csúcsát. A játék sikerére jellemző, hogy Japánban átmeneti hiány keletkezett százjenesekből, mert az érmék a játékgépekben kötöttek ki (igaz, ebben nagy része volt a Space Invadersnek is). Néhány leleményes játékterem-tulajdonos egy időben százötven jenért árulta a százjeneseket. Aztán ahogy a játéktermi láz csillapodott, sorra jelentek meg az átiratok, a Pac-Man szinte minden létező játékplatformra megjelent az elmúlt harminc évben, meg persze nem csak ő, hanem a több mint harminc hivatalos folytatás és kapcsolódó játék – mindenekelőtt a Ms. Pac-Man és a Pac-Man Jr. –, és akkor még nem is beszéltünk a nem hivatalos klónokról és a flashjátékos meg facebookos verziókról. Az Atari 2600-os konverzió különösen emlékezetes volt, mivel 12 millió darabot gyártottak belőle, holott akkorra csak 10 millió Atari 2600-at adtak el. Így miután 7 millió Pac-Man elfogyott, még mindig több millió példány termelt jelentős veszteséget a cégnek, ami hozzájárult az amerikai játékpiac 1983-as nagy krachjához.

A Pac-Man olyan monumentum a játéktörténelemben, mint a Casablanca a filmművészetben vagy a Kínai Nagy Fal a művészettörténetben. Nem csak játék, számtalan díj nyertese és a klasszikus játékgépeket összegyűjtő Killer List of Video Games első helyezettje, hanem popkulturális ikon. Számtalan filmben, sorozatban, dalban visszaköszön, csináltak róla japán tévéshow-t (lásd a fenti videót), évekig létezett Pac-Man Világ az arlingtoni vidámparkban, Remi Gaillard is marhult vele, Madridban pedig évek óra Pac-Man karácsonyfát állítanak (lásd a lenti videót). A játék a tudományos kutatásokban is helyet talált az ELTE Informatikai Kar Neurális Információfeldolgozási Csoportja a Pac-Mannel végez intelligenciakutatásokat.

És ha már a Google-logóval kezdtem, hadd fejezzem be ezzel, mert ebben csodásan találkozik múlt és jelen. Részletesen a Cneten lehet olvasni arról, hogyan készült. Marcin Wichary, a Google egyik, felhasználói élménnyel foglalkozó vezető designere tervezte meg a logót, amiben 255 szintet lehet végigjátszani, akár egyszerre ketten is. A játék nem használ flasht (szóval iPhone-on is megy), hanem csak JavaScriptet, HTML-t és CCS-t. Ráadásul webfejlesztési kérdésekben illetékes konzultánsunk, eszpee szerint a cucc nem is canvast használ, „csak” diveket megfelelően pozícionált háttérrel – az összes kép ebből az egy fájlból jön (bármit is jelentsen ez).

Végezetül pedig hallgassunk egy kis zenét: a lenti lejátszóban az eredeti játék prüntyögésének szinte a felismerhetetlenségig remixelt verziója hallható. De egyébként a YouTube is tele van remixekkel.

29 komment

Címkék: retro évforduló pacman namco heti retro jatek

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr252021826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2010.05.22. 08:10:31

"...a Pac-Man szinte minden létező játékplatformra megjelent az elmúlt harminc évben, meg persze nem csak ő, hanem a több mint harminc hivatalos folytatás és kapcsolódó játék – mindenekelőtt a Ms. Pac-Man és a Pac-Man Jr. –, és akkor még nem is beszéltünk a nem hivatalos klónokról és a flashjátékos meg facebookos verziókról."

A táblás társasjátékról már nem is beszélve! Stöki, ha érdekel egy review erejéig, dobj meg egy emillel!

Dukefazon 2010.05.22. 09:50:17

Nekem is nagyon tetszett az úgy Google "logo", én is játszottam vele kicsit, barátaim közt is terjed :) Tényleg jó játék. Bár nem értem, hogy a Ms Pac-man (Pac-woman? :D ) miért annyira jó, ránézésre full ugyan az. Vannak azok az idióta franciák a Comedy Centralon, amikor berontanak Pac-man és szellemként egy áruházba, az is marha jó! Ott van a Bloodhound gang egyik klipjében is... Hát igen, ez beírta magát a történelembe, az biztos.

Laceeka82 2010.05.22. 10:08:46

pekmen akkor is szar volt, amikor megjelent, most meg már überszar.....

Rocko- 2010.05.22. 10:23:34

jó összeállítás, tetszett!

mcc 2010.05.22. 10:23:45

No és az APEH-logó? Azt minden nap látható, ha szeretnéd :)

Sztem zseniális. Valaki jól beetette az akkori vezetést vele, nyilván fogalmuk sem volt, mit írnak alá :))

BoneSayeR 2010.05.22. 12:19:16

A Pac-Man egy örökzöld.:-)

rootshaper 2010.05.22. 12:23:15

nekem a pizzas sztori hihetobb... annak a szaj irasjelnek semmi koze meg a korhoz sem XD

Dukefazon 2010.05.22. 12:34:21

ha-HA! Töröltem a böngészés előzményeit a teljes temporary internet files folderből és megnyitottam a google-t. És van! 1 db kis flash file-t azért mégis csak használ :P

pacman10-hp-sound.swf

Lacc78 2010.05.22. 12:58:35

Először azt hittem, hogy a Google logo csak dísz (volt már ilyen). Aztán elkezdtem nyomogatni a kurzorgombokat, hátha játszható. És igen! Ez hatalmas!

DobayAdam · http://www.dobayadam.hu 2010.05.22. 13:38:09

Pac-Man zenéből szerintem mindent ver a Namco saját, enyhén jazzes beütésű remixe, amit a Ridge Racer 4-hez csináltak. Sajnos nem tudok hozzá linket adni, csak a lemezhez:

www.discogs.com/Namco-Sound-Team-Ridge-Racers-Direct-Audio/release/832680

Aryo 2010.05.22. 13:49:21

@Laceeka82: Hogy minden fórumba kell egy marha is... :)

Limrasson 2010.05.22. 14:37:24

Lemaradt a multkoris "Pac-Man-t talált a NASA a halálcsillagon." postra való utalás? :D

Dukefazon 2010.05.22. 15:07:42

Tegye fel a kezét, aki észrevette a "Pénzbedobás" gombot? :D Azzal lehet 2 játékossal játszani (WASD). Nekem ez nagy bejön, meg is vettem eBay-ről a klasszik gameboy color-os PacMan-t :)

Khayness 2010.05.22. 15:37:01

Első Gameboyos játékom volt anno.

fraki 2010.05.22. 18:36:59

én ezt mindig 'pecmen'-nek ejtettem, nem bírom a 'pekmen'-ezőket. És tényleg játszható iphone-on, tapizással adható meg az irány.

SztupY · http://sztupy.hu 2010.05.22. 19:40:08

be is "tiltották" a google-t néhány helyen, nehogy játszanak az emberek: news.cnet.com/8301-13772_3-20005622-52.html

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2010.05.24. 08:55:25

Nem tűnt el! Megvan!
Google.com/pacman/

Yarner · http://androlib.blog.hu 2010.05.25. 10:31:44

A japán "száj" írásjegy egy kicsit lazábban rajzolt változata látható itt:
twitpic.com/1quz9g
A vonások sorrendje miatt, ha gyorsan írjuk, egyre kevésbé kocka alakú lesz.

Ennél "folyóírásosabb" fontom most sajna nincs, de ha tovább lazítjuk a vonalakat (kisebb lesz a jobb fölső részt alkotó ív, és az aláhúzó vonal jobban kilátszik), kirajzolódhat egy jobbra nyíló "száj".

Ettől föggetlenül a fene tudja, hogy igaz-e...

Bobby Newmark 2010.05.25. 11:01:50

Mindenesetre mindenki beírhat magának egy geometria egyest, ha úgy gondolja, hogy egy _körcikk_ hiányzik. No meg elég elbaszott módon szeletelhetik a pizzát japánban...

Gyengébbek kedvéért:
iaro.3dmax.hu/kep/pac-man.jpg

Grath 2010.05.25. 13:15:38

A május 22 nem a megjelenés volt, hanem az első location test Shibuyában egy mozi legfelső emeletén, júliusban jelent meg a játék Japánban is.

diodavid7 2010.05.29. 14:55:01

Nem sok, és nincs is vége, de akkor is ez a legjobb!

www.newgrounds.com/audio/listen/229499

kolomparlole1114 2020.02.15. 14:41:43

Lehet ápdételni a cikket, mindjárt itt a 40!
süti beállítások módosítása