HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

  • Lóval ne: @Zolexx: A kidolgozottság a Microprose, Papyrus vagy más fejlesztők versenyjátékaihoz képest valób... (2024.03.29. 11:03) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • manson karcsi: @Zolexx: a stunts nagyon előremuató volt. 1990-ben arcade-ben olyanok jöttek ki, mint a moonwalker... (2024.03.28. 18:33) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • kemi242: Ennek a játéknak nekem a zenéje maradt meg. Emlékszem, osztálytársam hívott át, hogy hallgassam me... (2024.03.28. 09:42) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • Zolexx: Hát akkoriban az ilyen jellegű játékok csak a játéktermekben voltak csodák, esetleg valami gyorsab... (2024.03.28. 07:28) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • molnibalage: @Karvaly: Köszönöm. Meg még jó darabig a sorozat, de lehet, hogy lesz egy hosszabb szünet, mert re... (2024.03.27. 13:30) Checkpoint 5x20: Harci repülőszimulátorok
  • Utolsó 20

Hogyan verte át Steve Jobs Steve Wozniaket egy zsák pénzzel?

2010.05.06. 07:30 Stöki

A héten nem volt időm szerdai retrót és képregényt összedobni, kárpótlásul viszont indul még egy, alkalomszerűen jelentkező rovat, amiben bulvárgyöngyöket hozunk fel majd a játékörténelem tengeréből (és legyen ez az utolsó képzavar a posztban): legendás balhékról, régen volt, de nagyot szóló iparági marhaságokról fogunk beszámolni. Kezdetnek egy csúnya ügyről, ami az Apple két Steve-je, Jobs és Wozniak között esett meg.

1975-öt írunk, már létezik az Atari és a Pong, az Atari-elnök Nolan Bushnell a bimbózó játékipar nagyágyúja. Bushnellnek eszébe jut, hogy meg kéne csinálni a Pong egyszemélyes változatát, és kollégájával, Steve Bristowval kidolgozza a részleteket: egy olyan falteniszjátékot, amiben a labdával téglákat lehet lebontani. A Breakout nevű projekt hardvergondjait végül egy fiatal fejlesztőre, Steve Jobsra bízzák. Jobsnak 750 dollárt ígérnek, és további 100 dollárt minden egyes csipért, amit meg tud spórolni az előzetes tervben számoltakhoz képest. (Még éppen a tömeggyártott olcsó cpu előtti időkben járunk, a játékgépekben főleg tranzisztoros felépítésű logikai áramköri rendszerek, TTL-csipek ketyegnek – és minél kevesebb ilyen csipből áll egy játékgép, annál olcsóbb a tömeggyártása.)

Jobs megbízza országos cimboráját és főállású zsenit, az akkor éppen a HP-nél számológépeket fejlesztő Steve Wozniakot, hogy segítsen neki, mert sürget az idő, az Atari négy napot adott a prototípus elkészítésére. Wozniak nekiáll a lehetlen feladatnak, nappal a HP-nél dolgozik, éjjel a Breakoutot hegeszti. Négy napig nem alszik, végül szinte teljesen egyedül és éppen határidőre elkészül az architektúrával. Az Atari eredeti tervrajzához képest kerek ötven csipet spórol meg. Jobs elviszi a prototípust az Atarihoz, és megkapja a 750 dodót meg az 5000 dolláros bónuszt a kispórolt csipekért. És itt jön az sötét aljasság a sztoriba: csak az előbbit felezi meg Wozniakkel, a bónuszt zsebre rakja. Vagyis a Breakout fejlesztője 375 dollárt kap, és a játéktörténelem legpitiánerebb átverésének áldozata lesz. Mese vége, a tanulságot mindenki vonja le magának.

Wozniak 12 évvel később tudta meg, hogy Jobs átejtette. Biztosan nem tett jót a kapcsolatuknak, de egy későbbi interjújában „Woz” nagyon megbocsátóan fogalmazott: „Steve-et mindig jobban érdekelte a pénz. A Breakout esetében csak meg kellett kérnie engem, hogy dolgozzak. Nekem volt munkám, nem volt szükségem pénzre. Ő mindig inkább az üzletben volt benne, én meg a fejlesztésben. Ez nem egy jó-a-rossz-ellen dolog.” Egy másik interjúban azért azt is elárulta, hogy később rájött, a négynapos határidőt nem az Atari adta, hanem Jobs akarta így sürgetni őt. Négy nap elteltével ugyanis Jobs Oregonba repült, és addig túl akart lenni a – számára azért nem olyan megerőltető – feladaton.

A sztori csattanója, hogy Wozniak túl jó munkát végzett, és olyan kevés csipből (42-ből) oldotta meg a feladatot, hogy az nem várt nehézségeket okozott volna a gyártósornál. Így az Atari végül mégis egy saját, százcsipes architektúrával készítette el a Breakoutot. Wozniak később úgy nyilatkozott, hogy ennek a verziónak a játékmenete ugyanolyan volt, mint amit az ő 42-csipes változata produkált, semmi pluszt nem tett hozzá. Zárásul pedig klikk a fenti videóra: Wozniak mesél arról, hogy mi történt, miután a négynapos fejlesztési maratont követően kidőlt – állítólag ekkor álmodta meg a színes képernyős számítógépet.

88 komment

Címkék: apple balhé steve jobs steve wozniak bulvárgyöngy

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr731976886

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lenry 2010.05.06. 08:24:25

szimpatikus ember ez a Woz

Nyiri 2010.05.06. 08:59:23

Ez a Jobs mekkora egy tré arc.

Kivancsi 2010.05.06. 09:01:46

Tanulsag:

- mint kiderult a bunko, parasztok akik atverik a minkatarsakat a cimborakat kihasznaljak az embereket...
szoval ilyen aljas gyokerek nem csak Magyarorszagon leteznek.. hanem a nagyon majmolt nyugaton is :):)

- mint lathato az elet az ilyen aljas geciknak all es jutnak masok hatan elore gazdagodnak...

- nos ezert nem szabad egy pillanatig sem sajnalni oket...

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2010.05.06. 09:10:09

@Kivancsi: Nagyapámnak volt egy (tudomásom szerint saját fejlesztésű) mondása erre:
Az nem létezik, hogy valaki nagyon gazdag legyen anélkül, hogy valaha is átvert volna valakit.
Legalábbis valami ilyesmi volt a lényege.

Amúgy meg mekkora hősök voltak már ezek a korai géphegesztő arcok. Durva lehet gyakorlatilag szoftver nélkül, kizárólag csipekből összerakni akárcsak egy Breakoutot is. Maxiriszpekt.

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.05.06. 09:10:29

MEglepően genyó sztori, de ez a viselkedés meglátszik a mai napig Jobs-on...olyan céget csinált az évek alatt, ahol a termékekért 3-4x annyi pénzt kérnek, mint amennyit valójában érnek...szerintem, persze lehet, hogy megér egy ipod 40 ezret, de nemhiszem...

airween 2010.05.06. 09:12:32

A felső képen Woz övén az egy alma? :D
Vagy csak Photosop?

|Barny| 2010.05.06. 09:13:25

Stöki, gondolom az Ultimate History of Video Games-ből vetted a sztorit, vagy legalábbis ott van ilyen szépen leírva. :) Ahhoz képest kicsit bővebben is kifejthetted volna a történetet, Bushnell is kavart (szokása szerint) a háttérben, ha jól emlékszem első körben 1000 dollárt ígért minden megspórolt chip után, gondolom arra számított, hogy csak pár darabot lehet lefaragni a designból.

Ugyancsak halványan emlékszem rá (és még ide tartozik), de mintha Jobs nem simán eltitkolta volna a bónusz nagyságát Woz elől, hanem egyenesen azt mondta, hogy őt is átverte az Atari (Bushnell), és csak a 750 dodót kapta meg, a chipenkénti pénzt meg nem.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.05.06. 09:18:16

@|Barny|: Nem onnan vettem (az UHoVG nincs meg nekem), a linkelt forrásokból szedtem össze a sztorit. Köszi a kiegészítést!

jahaha 2010.05.06. 09:19:42

miert is nem lepodok meg jobs patkanysagan?

|Barny| 2010.05.06. 09:25:51

@Stöki: Akkor kérd el Hancutól, mert alapmű, szerintem neki megvan. :)

Közben megtaláltam egy blogon a részletet a könyvből, akit érdekel hogy Jobs mennyire volt büdös, fussa át. :P

---
It’s around this time that Steve Jobs came to Atari, described as a “20-year-old Ho Chi Minh”. He was a scruffy kid who smelled bad and had weird hippy habits and also generally wasn’t the most liked kid on the block. Although he was incredibly talented and very intelligent. Jobs wanted to go to India to meet his guru, so Al Alcorn gave him a one way ticket to Germany to fix some machines on the way, which Jobs did with amazing ingenuity.

When Jobs returned to Atari, he worked on the soon to be run a way hit Breakout. In order to cut costs, Bushnell had a competition that said if you could reduce the chips to be required on the circuit-board, you’d get $100 for every chip removed and a $1,000 for every chip below 50. At the time Jobs was working on the Apple II, he turned to his partner Steve Wozniak to help him in optimizing Breakout’s circuitry. Wozniak was able to remove over 50 chips from the game, but the design was so good that nobody could replicate it. Jobs still received a $5,000 bonus but he only told Wozniak he received $750 and gave him 50% of that which was $375. Wozniak later found out that Steve had lied to him.

Netuddki. 2010.05.06. 09:26:47

@|Barny|: Hát akkor még cikibb a dolog.

norbi2k 2010.05.06. 09:27:38

@zéka: Akkor ez azt jelenti hogy pl 100ezer forintért kapol all in one PC-t vagy laptopot ugyanolyan konfiggal mint amivel az Apple adja? Persze a tízezer forintos mp3 lejátszó is megéri az árát, jó fajta lehet, az Asia Centerben lehet kapni? :)

gergel 2010.05.06. 09:46:48

@Kivancsi:
és nagy részünk furcsamód valamilyen rákbetegségben szenved...érdekes.

bldo 2010.05.06. 09:53:39

@norbi2k: Haggyadtibi, valahogy mindig csak a hardvert sikerül összehasonlítani, a szoftverezettség meg hasonlók kimaradnak az árból rendszerint.

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.05.06. 09:55:57

@norbi2k: ez a másik véglet, egy 10 ezer forintos mp3 lejátszónál örülj ha legoból van összerakva, de nekem ne mondja senki, hogy egy sima mp3 lejátszó ipod megéri az árát (főleg, úgy, hogy csak ott pakolhatsz rá zenét, ahol van itunes).
Az iMac-et meg se említem, hogy megér-e félmillió forintot...biztos valakinek hasznos, de a magánvéleményem, hogy a felhasználók 90 százaléka nem tudja kihasználni a gépet...ismerek ilyen tagot, és mindenhez win emulátort használ...na az-az epic fail...

dr. phil. Sün‼ ツ · http://sunews.blog.hu 2010.05.06. 09:58:54

"A sztori csattanója, hogy Wozniak túl jó munkát végzett, és olyan kevés csipből (42-ből) oldotta meg a feladatot, hogy az nem várt nehézségeket okozott volna a gyártósornál."

Ööööö, ez a rész nem egészen világos.
Miért okoz ez nehézséget egy gyártósornak?

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2010.05.06. 09:58:56

@blackdogone: Az almás dolgok szépek meg jók, de az azért tagadhatatlan, hogy az árképzésben jókora szerepe van a hypenak is.

|Barny| 2010.05.06. 10:01:15

@Sün‼: Wikipedia:

Atari was unable to use Steve Wozniak's design. By designing the board with as few chips as possible, he also cut down the amount of TTL (transistor-transistor logic) chips to 42. This made the design difficult to manufacture—it was too compact and complicated to be feasible with Atari's manufacturing methods. However, Wozniak claims Atari could not understand the design, and speculates "maybe some engineer there was trying to make some kind of modification to it". Atari ended up designing their own version for production, which contained about 100 TTL chips. Wozniak found the gameplay to be the same as his original creation, and could not find any differences.

RustySpoon (törölt) 2010.05.06. 10:08:35

szerintem meg Woz láma volt mindig is.. nah de mindegy is.. a lényeg, hogy ha nem bassza át jobs a palánkon, akkor most nem lenne színes a monitor :)

órarugógerincű felpattanó 2010.05.06. 10:11:52

Én is szívesen vennék egy imac-et, de amiben használhatónak látszó videókari van, az a legnagyobb, és ráadásul ahhoz a képernyőmérethez már a 4850 is hangya.

norbi2k 2010.05.06. 10:14:45

@zéka: Bocs, de az epic fail inkább a barátod aki mac-et vett hogy windows futtasson rajta :D
Ha olyan programokra van szüksége amik csak windowson futnak akkor minek vett mac-et? Előtte miért nem tájékozódott? Elég speciális területen dolgozhat ha nem talált alternativát OS X-re...
Szóval mindenki vegye azt amire szüksége van...
Nem is értem miért mondod hogy a felhasználók 90%a nem tudja kihasználni a mac-et... a hardvert vagy az OS X-t? Mindkettőre nézve hülyeség amit mondasz, bocs.

ungezogen 2010.05.06. 10:16:48

@RustySpoon: omg... de színes lenne akkor is mert azt a négy nap alvásnélküli meló után vizionálta, függetlenül attól hogy utána később nem kapta meg a pénzt...

Fehérszakál 2010.05.06. 10:22:26

@Sün‼: Azért okozhat gondot, mert pld instabillá válhat a kész kütyü üzemeltetése, vagy mert minden egyes kütyüt egyedileg kell feléleszteni és behangolni ami meg ugye idő és pénz. Anno a 80-as években embargós volt a Z80-as processzor így nem tudtunk hozzájutni. Ezért normál TTL icékből építettem egyet. A proci egy A3-as méretű nyáklapon volt akkora lett, a "paksi atomerőmű is csúcsrajárt" amikor bekapcsoltam mert olyan sokat zabált. Egy 150 A-es trafóról működött. Ez a projektem azon bukott meg, hogy egyedileg kellett feléleszteni minden egyes részét, így összeségében kb 4 hétig tartott csak a proci beélesztése. Szépen működött utána de a fogyasztása miatt sem érte meg továbbfejleszteni. Inkább szereztem nagy nehezen egy Z80-as procit.

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.05.06. 10:30:21

@norbi2k: Nem a barátom, ha az lenne akkor egy kiskanállal vágnám át a torkomat, egyébként ugyanazat mondtam, szerintem is epicfail, hogy csak winemut használ...ha félreérthető volt akkor bocs. Azért ezt vette, mert ő a jani a házban...nemtudom találkoztál-e már ilyen emberrel.
Nem a hardverre értettem, inkább az OS...persze felhasználói szintre jó, de sokmindenhez meg nem...ez csak magánvélemény természetesen...

bldo 2010.05.06. 10:31:58

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer: Teljesen igazad van, arra próbáltam csupán rávilágítani, hogy bár drágább az Apple, de nem annyival, amennyire ezt egyesek próbálják beállítani, illetve az összehasonlítást nem lehet csak a hardverkomponensek költségeit nézve megtenni.

Szedrencs 2010.05.06. 10:36:47

Hát, ettől sem lett most szimpatikusabb Mr. Steve "AmazinglyMagnificentGreatWonderfulRemarkable" Jobs.

Totálisan off, de azért érdekes lehet (a 3. és az 1. pont különösen durva)

www.cracked.com/article_18377_5-reasons-you-should-be-scared-apple.html

rez 2010.05.06. 10:37:22

@Stöki: a Steve Jobs és az Apple sikertörténete c. könyvben ez részletesebben is benne van, sőt még cifrább sztorik is lelhetőek benne...

_wood_ 2010.05.06. 10:39:19

szomorú, hogy ilyen férgek vannak a "világ száz legbefolyásosabb emberei" között.

amúgy összehasonlítás:
a mekem egy semmiresemjó kalapkaki az osx-el együtt (mac pro-m van), viszont lehet vele villantani ismerősök előtt, meg filmet nézni elalvás előtt; a pécém meg a jobbkezem, a modern technika kiemelkedő vívmánya, nem lennék meg nélküle. van benne valódi videokari, meg hat hd... :)

norbi2k 2010.05.06. 10:45:50

@_wood_: Azta, hat HD, minek annyi? villogni mint a Mac Pro-val? ;)

_wood_ 2010.05.06. 10:48:16

gyűjtő vagyok. (gépet is és adatot is)
megvannak a régiek a korábbi gépeimből.

ja, igen, a visszafele kompatiblilitás! te mekes vagy! elmagyarázzam miaz? ;)

AvgDvl 2010.05.06. 10:54:19

Kicsit sem lep meg, hogy Jobs egy utolsó féreg.

no mail, no problem 2010.05.06. 10:59:12

Sejtettem, hogy ez rengeteg pénz volt akkoriban, így rákerestem. 1975-ben 14.100$ volt az éves átlagfizetés, 44 cent egy gallon benzin, 39.000$ a házak átlagára, 3.000 körül már odaadták az olcsóbb új autókat, de az új autók átlagára is csak 4.250 volt. Mustang:4.100, Ford Granada: 3.700, Mercury Cougar kb 4.000.

fourgee 2010.05.06. 11:00:57

@gergel: Pont ezt akartam mondani. Nem egy példát tudok mondani a saját tágabb környezetemből, ahol a másokon átgázolva meggazdagodóknál hirtelen mindenféle betegségek felbukkannak, az egész családjukban. Ilyenkor mindenki visszakérdez, hogy na de mi van a becsületes, rákban szenvedő emberekkel. Igen, ez igaz, csakhogy az ilyen átgázoló-meggazdagodóknál mindig van valami furcsa betegség. Ha csak egy ismerősnél lett volna ez, nem is figyeltem volna fel rá, na de hogy mindegyiknél...

moli 2010.05.06. 11:01:14

@zéka: nem csak a maganvelemenyed, sot, ezt meg az is tudja, aki megveszi, megis. ez a nagyszeru a marketingben.

szcsongor 2010.05.06. 11:02:23

@blackdogone: Igen, tudjuk mi az erveles altalaban az Apple mellett. Mint a Mastercard, iMac = 500.000 ft , felhasznaloi elmeny = megfizethetetlen...
Kar, hogy nekem pl egy sima PC win7-tel is hozza azt a felhasznaloi elmenyt, amivel en teljesen elegedett vagyok es nem erzem azt, hogy valami hianyozna az eletembol :)

Fika Matyi · http://applefika.blog.hu/ 2010.05.06. 11:08:40

Steve egy patkány, ezt eddig is tudtuk. Parkolásban meg egy szinten van Hajdú Péterrel.

norbi2k 2010.05.06. 11:16:40

@szcsongor: Akkor el tudod azt is fogadni hogy valakinek az OS X adja a felhasználói élményt és nem a Win7? Persze, gondolom próbáltad az OS X-t is legalább egy pár hétig, és azután alkottad meg a véleményed :)

bldo 2010.05.06. 11:37:10

@szcsongor: A félmilliós iMac a 27"-os S-IPS paneljával, core i5 Quad-jával azért már nem egy sima PC kategória. Azt iMac-ben nagyjából 330 ezer forintért vesztegetik (21.5", 3GHz Core2Duo).

Természetesen nem akarlak meggyőzni én semmiről, ha a te igényeidet kielégíti (vagy jobban kielégíti) a W7 mint az OSX, akkor hajrá. Csak illene elfogadni, hogy másnak meg mások a szempontjai, amit meg mondjuk egy iMac elégít ki OSX-szel. (És nem, nem a bling-bling faktorra gondolok.)

Rob67 2010.05.06. 11:43:03

Beszartam a röhögéstől.
Ez az egész komment halmaz annyira cocialista hangulatú.
Jobs a csúnya kapitalista, kizsákmányoló, imperialista, rabszolgatartó.
Az, a világ nyugati felén azonban nem gáz kemény kapitalistának lenni, csak magyarisztánból nézve ismeretlen ez a fogalom, ahol maximum a kirakatkapitalizmust ismerik az emberek.
A csávó végtére is felépítette a világ egyik legnagyobb brandjét. Lehet szeretni vagy nem szeretni, az eredményei azonban elvitathatatlanok.
De hová ért volna puha kézzel?
Melyik milliomos, milliárdos aranyos gyerek? Az üzlethez - főleg ha ekkora - nem elég a bratyizás :)

Fika Matyi · http://applefika.blog.hu/ 2010.05.06. 11:45:13

@Rob67: Nem az a baj, hogy kemény kezű. Az a baj hogy egy hazug féreg. Vagy te is átbaszod a barátaidat? Vagyis azokat az embereket, akiknek azt hazudod, hogy a barátaid.

Rob67 2010.05.06. 11:45:42

@blackdogone: Ne vitázz, WOW-hoz és GTA-hoz elegendő a Win nyújtotta felhasználói élmény.
Ha meg ennél többre vágysz, esetleg lökött vagy és dolgozol is, akkor használj Mac-et.
Nekem bevált :)
Mondjuk nem játszom egyáltalán.

Rob67 2010.05.06. 11:48:37

@Fika Matyi: Nem dolgozom barátokkal.
Vagy üzlet vagy barátság, a kettő együtt nem megy maximum valamelyik állami hivatalban vagy a Spar-ban.
A barátaimmal sörözök, kártyázok.
A többi legfeljebb ügyfél, jó ügyfél, munkatárs. Ahogyan én is az vagyok másoknak.
Végül is én is ki vagyok használva az ő részükről :)

Fika Matyi · http://applefika.blog.hu/ 2010.05.06. 11:53:02

@Rob67: Megértem az álláspontod. Van aki dolgozik a barátaival. Azért mert neked nem megy, másnál még működhet. Viszont az tagadhatatlanul geciség, ha a barátodat átbaszod. Itt pedig ez történt.

jahaha 2010.05.06. 11:53:40

@Rob67: lol, az uzletben az elsok kozott van a tisztesseg, kulonben nem lesznek visszatero ugyfeleid.

norbi2k 2010.05.06. 11:54:39

Ha megnézzük a másik nagy cég vezetőjét, Bill-t, vajon ő hogy jutott a csúcsra? :)

norbi2k 2010.05.06. 11:58:01

@jahaha: Azért ez nem ilyen egyszerű.. más az hogy az üzletben hogy viselkedsz a vevővel, és más az hogy az üzleti partnereiddel mennyire vagy kemény... persze ha mindenki olyan tisztességes lenne mint ahogy képzelitek akkor nem lenne fogyasztóvédelem, és a nagy cégek nem próbálnának meg folyton átbaszni, mint ahogy teszik, és mégis odajárunk vásárolni :)

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2010.05.06. 12:13:42

jó olvasni a hozzászólásokat, és hogy ilyen becsületes emberek vannak, és hogy azok pont a játékokkal kapcsolatos érdeklődők
:...

norbi2k 2010.05.06. 12:17:16

@endike: itt biztos még soha senki nem warezolt, erre célzol? :)

motu 2010.05.06. 12:30:25

Nem 42-csipes, hanem 42 csipes ;)

Archenemy 2010.05.06. 12:31:12

@Rob67:
van, hogy valaki képes keményen alkudni, jó üzleteket kötni, megtalálni a lehetőségeket - ez természetes, és akár tisztelni is lehet

a hazugság, haver kihasználása viszont sehol nem számít erénynek, sem a szocializmusban, sem a kapitalizmusban

lehet, hogy a világ úgy működik, hogy az ilyenek lesznek a milliárdosok, de tapsolni hadd ne legyen kötelező hozzá

norbi2k 2010.05.06. 12:34:42

@Fika Matyi: Nem mentség, de ezek a dolgok így mennek, lehet rajta csodálkozni, meg úgy csinálni mintha nem így lenne, de ez van...

jahaha 2010.05.06. 12:35:16

@norbi2k: kemenyseg es tisztesseg megfer egymas mellett. az uzletben a csalas pedig szerintem ongyilkossaggal er fel. lehet, hogy monopolhelyzetben kenyszerusegbol tovabbra is uzletel egymassal a csalo es a sertett, de az elso adando alkalommal ott fogjak hagyni szerintem a csalot. a bizalom sokszor a profitnal is tobbet er, ha nem rovid tavra szamitasz.
persze van kis csalas ami elnezheto, bar az sem tesz jot. ez viszont ordas nagy csalas volt.

Fika Matyi · http://applefika.blog.hu/ 2010.05.06. 12:45:09

@norbi2k: Én nem csodálkozom. Én csak nem baszom át a barátaimat/ismerőseimet.

Fika Matyi · http://applefika.blog.hu/ 2010.05.06. 12:51:57

@norbi2k: A Xerox balhéra azt mondom, ügyes volt. Erre meg azt, hogy egy féreg volt. Remélem érthető.

norbi2k 2010.05.06. 12:57:24

Helyes, nem is kell átbaszni a barátainkat, hiszen azért azok.

A másikra nem mondok semmit, értem én :)

Zsola777 2010.05.06. 13:00:58

Ha Jobs az egyik legjobb haverját átvágja, el lehet képzelni, mit tesz az ügyfeleivel. Kutyából pedig nem lesz szalonna.

norbi2k 2010.05.06. 13:04:03

@Zsola777: Ha a Nike vezérigazgatója leszarja hogy milyen körülmények között dolgoznak az emberei kínában, akkor el lehet képzelni milyen szar cipőket ad el a vásárlóinak... mondom, nem kell itt csodálkozni, minden cégnek az első és legfontosabb a részvényesek elégedettsége, a vevők le vannak szarva :)

hancu 2010.05.06. 13:23:56

@|Barny|: Ja, megvolt valamikor, csak aztán kölcsönadtam valakinek, aki elfelejtette visszaadni, én meg elfelejtettem, hogy kinek adtam oda. :)

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.05.06. 13:30:43

@norbi2k: Bill meg állítólag (mondom ÁLLÍTÓLAG!!!) Steve-től lopott:D Szép kis világ:D

Johnfive 2010.05.06. 13:46:30

Ja. Mac, meg a felhasználói élmény...
Végülis lassan eléri usability-ben a Win95 színvonalát...

norbi2k 2010.05.06. 14:10:10

@Johnfive: az OS X-t hasonlítod a win95höz? :DD

thinkEdem 2010.05.06. 14:11:54

@Johnfive: Igen, kár, hogy a winxp és win7 meg egyre jobban lemarad a win95 színvonalától...

Viccet félretéve: mennyit használtál te mac-et?

Nekem volt szerencsém imac-el, ötféle linuxszal, DOS-al, win3.11-win7-el is dolgozni huzamosabb ideig. Csak a Vista maradt ki, de egyáltalán nem bánom. Tapasztalataim szerint a mac azoknak való, akik nem akarnak buherálni, csak használni szeretnék a gépet, a linux azoknak, akik stabil, megbízható, igény esetén teljesen átkonfigurálható oprendszert szeretnének. Win meg azoknak, akik csak játszani akarnak a pécén, és hajlandóak a hardware erőforrás felét feláldozni az oprendszernek.

Nem tudom, hogy win-es környezetben mikor volt utoljára olyan, hogy az aktuális rendszerfrissítéssel érkeztek a driver és firmware frissítések is - OSX-ben bizony ez létező jelenség.

Johnfive 2010.05.06. 14:38:54

@thinkEdem: "Nem tudom, hogy win-es környezetben mikor volt utoljára ..." firmware-t nem kell frissíteni, új Lan driver, meg pl hétfői update-el jött nekem.

Használok OS-X-et és az a tapasztalatom, hogy bizony vannak elmaradásai használhatóságban, de azt a kevesebbet, amit tud azt legalabb biztosan tudja (nem úgy mint egy Gnome/KDE ha már szóbajött a Linux). (Persze azért igyekszem korrigálni a véleményemet azzal, hogy alapvetően Win-en szocializálódtam, ott meg könnyen megszokja az ember, hogy egy dolgot akár többféleképpen véghez lehet vinni, nem szükséges annyira alkalmazkodni a user-nek. )
"Win meg azoknak, akik csak játszani akarnak a pécén," Ez te sem gondolod komolyan: munkára használt gépek esetén szerintem még te is sejted, hogy több nagyságrendel nagyobb a PC-k aránya a Mac-ekhez képest.

norbi2k 2010.05.06. 15:48:09

@Johnfive: Senki nem vitatja hogy munkára többen használnak PC-t mint Mac-et ( ez egyszerüen levezethető a piaci részesedésből :D )... persze ez is attól függ ugye milyen munkára :)

akkor most mi van? 2010.05.06. 16:13:06

@thinkEdem:
"Win meg azoknak, akik csak játszani akarnak a pécén, és hajlandóak a hardware erőforrás felét feláldozni az oprendszernek"

Ezt ki tudnád bontani részletesebben? Mit kell feláldozni?

Nálam ha nem dolgozik a gép akkor van 1% proceszzorterhelés, a rendszer memoriafogasztása a 3,5Gb-ból kb 400Mb. Ez igy minek a fele?

akkor most mi van? 2010.05.06. 16:22:21

@thinkEdem:
"Nem tudom, hogy win-es környezetben mikor volt utoljára olyan, hogy az aktuális rendszerfrissítéssel érkeztek a driver és firmware frissítések is"

Utoljára nekem 2010.04.15-én küldte az update a hálozati driver frissitését. Az viszont tény, hogy egy noname kinai sufniban kézzel forrasztott akármi driverét nem fogja az Ms updatelni.

Johnfive 2010.05.06. 18:38:33

@norbi2k: "thinkEdem: Win meg azoknak, akik csak játszani akarnak a pécén..."

Johnfive 2010.05.06. 18:40:05

@norbi2k: "thinkEdem: Win meg azoknak, akik csak játszani akarnak a pécén..."

powerage 2010.05.07. 06:59:17

@thinkEdem:
"...Csak a Vista maradt ki, de egyáltalán nem bánom..."

Előítéletektől mentes, mélyhűtött vídia szinten jéghideg és kemény tények felsorakoztatása. Grats.

Írjál még a tapasztalataidról, nevettess meg minket.

thinkEdem 2010.05.08. 11:10:06

@akkor most mi van?: Épp ez a lényege: nincs benne kínai hardware, tehát az oprendszerbe nem kell kismillió hardware kompatibilitását is beépíteni. És nem csak a hálókártyádhoz jön driver, de akármelyik alkatrészhez. Ezért a pénzért mindkettőtöknek megéri, ha az apple gondoskodik a hardware-edről is.

Erőforrások... Teszteltem anno ugyanazon a vason win98-at, winxp-t, és egy fapados linuxot. quake3-at és unreal tournamentet próbáltam. 1024x768-on win98-on 40fps körül teljesített, winXP-n 25fps körül. Linuxon 1280x1024-ben volt 50fps, miközben a háttérben futott még egy webszerver, egy sql szerver, és egy fileszerver is.
Youtube-on volt egy videó, sajna már nincs fent... egy Pentium 3 933 Mhz-es gépen, 512MB SDRAM-al, 64MB-os GeForce 440 MX gép grafikailag és teljesítményileg a linux/Beryl alázta éppen az Aero-t. WinXP alatt egy office-t is csak köhögve használsz, ha nincs minimum 1GB ram a gépedben.
A lenovo netbookom win7-el előtelepítve jött. Ha 2-3 program futott (msn, chrome, total commander), már észrevehetően lassan ment a gépen bármi. Suspend módból eljutni addig, hogy dolgozhassak vele, úgy 2-3 percig tartott. Felraktam helyette egy ubuntut. 6 desktopra pakolom az ablakokat, 6-8 különböző progi fut (emesene, empathy, evolution, gwibber, chrome, pdf megjelenítő, midnight commander), és semmi akadás. Suspended módból odáig, hogy dolgozni tudjak vele, úgy 15-25 másodperc alatt jutok el. Ebben már a jelszavam begépelése is benne van.

@powerage: Láttam Vistát, dolgoztam is vele (mások gépén kellett beállítani dolgokat), saját gépre nem kívántam.

Évekig használtam win3.11-et, win95/98-at, xp-t, pár hónapig volt egy win7 is a kezem alatt. Eddigi tapasztalatok szerint a win98se volt a legnormálisabban kezelhető változat, ugyanakkor az xp kategóriákkal kevesebbszer fagyott halálra. No meg kezeli az új dolgokat.

Az megint más kérdés, hogy miért kell tényekkel alátámasztanom azt, hogy nem bánom, hogy kihagytam valamit. Remélem, szórakoztató voltam.

thinkEdem 2010.05.08. 11:13:55

@Johnfive: Játékokra egyelőre a win a nyerő platform, főképp a directx miatt, de azért ez egyre kevésbé egyértelmű. A blizzardos játékok mac-en is futnak (bár SC2-t ilyen téren nem ismerem), az unreal telepítő CD-n ott fityeg a linuxos telepítő is, a wine/cedega meglepően jó minőségben támogatja a játékokat (próbáltam linux alól wowozni, remekül teljesített)...

powerage 2010.05.08. 18:45:59

@thinkEdem:
"Remélem, szórakoztató voltam."

Rendkívül. A magam részéről lenyűgöz, hogy párhuzamosan futtatsz több chatprogramot meg mikrobloggoló baszt, amin "dolgozol".

Bámulatosan frissek a win98-as történetek is, quake 3 és unreal tournament. És youtube-on is láttál már videót, ami már nincs fenn.

És mindezeket az infókat egy Steve Jobs IRL pöcsségét bemutató írás alatt osztod meg velünk.

Hirtelen nem tudom eldönteni, hogy a linux vagy mac fanboyok lennének esélyesebbek megnyerni egy szánalmassági versenyt, de komoly meccs lenne, az biztos.

thinkEdem 2010.05.08. 22:49:40

@powerage: Kérdésre válaszoltam, már az is baj? Csodás. :)

Fényezett Rézlábos 2010.07.01. 01:46:05

Szerintem pedig nagyon egyszerű eldönteni a "legjobb OS" vitát: a legjobb OS a VMS. :)
en.wikipedia.org/wiki/OpenVMS

wowerman 2011.10.05. 00:34:40

@gergel: tényleg? Soros György, Robert Kotick, stb? nekem egészségesnek tűnnek :)

newtehen (egyszerű mint a faék - de működik) · http://avie.freeblog.hu/Files/tehen.jpg 2011.11.16. 08:31:29

@thinkEdem: "Épp ez a lényege: nincs benne kínai hardware"

Nagy összegben erre azért ne fogadj.

Pikk 2011.11.16. 10:06:09

@fehérszakáll
Egy keveset tudok a '80-as évek chip-lehetőségeiről.
A z80-az processzort az NDK-ból lehetett behozni és többek között ez lett az egyik "iskolagép"-jelölt (Homelab,Aircomp)közepe az akkor még beszerezhetetlen 6502-es (Comodore 64) processzorral szemben. Azt később a Bolgárok is elkezdték gyártani.

TH 2011.11.16. 12:14:41

hogy feljött egy másfél éves poszt. :)

lombardo 2011.11.17. 21:40:37

@thinkEdem: Na akkor még én is egyet erre a másfél éves posztra, mert egy valami nagyon megütötte a szememet.

"WinXP alatt egy office-t is csak köhögve használsz, ha nincs minimum 1GB ram a gépedben."

Ezt nem tudom, honnan szedted. Nekem 256MB-val ment simán minden a gépen, Office, film, játék, és még a TV-capture is egy viszonylag jó minőséggel (egyből mpeg2-be).

lombardo 2011.11.17. 21:42:49

@lombardo: Lemaradt, hogy ez egy 1,5Ghz-es gép esetén, erősebb fajta (középkategóriás) videókártyával értendő.

Szolo 2013.05.14. 10:55:13

Steve Jobs RIP (Rot in Pieces)
süti beállítások módosítása