HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Szerdai retro: Maniac Mansion és Day of the Tentacle

2010.04.21. 11:00 Stöki

Hétvégén tettem egy próbát: felraktam a gépemre a Day of the Tentacle-t és megpróbáltam végigjátszani. Simán ment, minden egyes fejtörő (vagy hogy a bánatba fordítsam a puzzle-t) megoldására emlékeztem, még az olyan szemétségekre is, hogy az egyik emeleti szobában be kell csukni az ajtót, és akkor találok benne egy kulcsot, vagy arra, hogy a lónak fel kell olvasni a könyvből, és akkor elalszik (1993-ban ezen a két ponton akadtam el csúnyán). Úgy tűnik, nem csak bennem hagyott mély nyomokat a játék: ezt szavaztátok meg a mai retroadagnak, harmadik helyen pedig a Day of the Tentacle elődje, a Maniac Mansion végzett – jöjjön hát ez a két, egymástól nehezen elválasztható klasszikus a Lucasarts kalandjátékos korszakából.

A Lucasarts első játékai főleg szimulátorok voltak, amik szépen felfuttatták a céget, de ez a játékműfaj nem elégítette ki a kreativitástól szinte kicsattanó fejlesztőket, mindenekelőtt Ron Gilbertet. Gilbert 1985 végén kapott lehetőséget arra, hogy kalandjátékot fejlesszen, és két kollégájával, Gary Winnickkel és Aric Wildmunderrel ekkor alkotta meg a Script Creation Utility for Maniac Mansion nevű alkalmazást (valahol a játékmotor és a fejlesztői környezet között), röviden a SCUMM-ot. Gilbert a RetroGamernek később úgy nyilatkozott, hogy azért akart mindenáron egy ilyen motort, mert utál gépelni – nem meglepő hát, hogy a SCUMM fő erénye az volt, hogy a kalandjátékokban használt fő utasításokat, illetve a felvehető tárgyakat ikonosította, vagyis a játékos egérkattintásokkal irányíthatott mindent. Vagy ahogy erről aztán egy egész műfajt elneveztek: point and click.

Az igazsághoz azért hozzátartozik, hogy nem a Maniac Mansion volt az első olyan kalandjáték, amiben nem kellett gépelni: egy 1986-os filmátirat, a Labyrinth (a mozi David Bowie-val és Jennifer Conellyvel készült, ha valaki még emlékszik rá) már kísérletezett ilyesmivel: listába szedte az elérhető tárgyakat és cselekvéseket, a játékosnak pedig ebből a listából kellett választania. Ezt a megoldást tökéletesítették Gilberték, amikor megalkották a SCUMM-ot, és mellesleg még hozzácsaptak olyan kellemes apróságokat, mint a spriteskálázás, amit egy másik korábbi Lucasarts-játékból, az Eidolonból loptak – ez lehetővé tette, hogy a szereplők távolodva összemenjenek és közeledve megnőjenek. A SCUMM ritka nagy karriert futott be (összesen 13 játék készült vele), több verziót is megért, és később kiegészítette többek között az iMUSE rendszer, ami a játékok zenéjét hangolta össze a helyszínekkel, illetve a játékban éppen zajló eseményekkel. Egyébként az első Monkey Island játékban tisztelgésként Scumm Bar volt a kocsma neve, ami azért is telitalálat, mert a scum angolul söpredéket jelent. És még egy kis kitérő: a SCUMM-nak létezik egy szabadon letölthető modern változata, a ScummVM (VM, mint virtual machine), amivel Lucasarts-kalandok mellett csomó másik kalandjátékot lehet futtatni, például Beneath a Steel Sky-t vagy a Legend of Kyrandiát.

Szóval az első SCUMM-játék a Maniac Mansion volt (lásd a fenti videót), 1987-ben jött ki C64-re és Apple-II-re, és nagyot szólt. A B-kategóriás horrorokat idéző környezet – a címben szereplő viktoriánus kúriában idegen csáplények ügyködtek – telitalálat volt, nem is beszélve a szereplőkről (a sztorit egyébként Gilbert mellett az a David Fox írta, aki később a Zak McKracken and the Alien Mindbenders vezető fejlesztője lett). A kattantak kúriáját az Edison család lakta – a kicsit őrült Edna, a nagyon őrült Fred doktor és fiuk, Edward, akit a játék is csak „furcsa Ednek” nevezett –, az ő fogságukból kellett főhősünknek, Dave-nek kiszabadítani elrabolt barátnőjét. Ehhez két társat vehetett maga mellé hat választható karakter közül, mindegyiknek volt előnye és hátránya, mindegyikhez tartozott két-három testreszabott puzzle. Ez és a karakterek közti váltogatás igen összetett játékmenetre adott lehetőséget, ráadásul a játék az elsők között használt átvezető animációs betéteket, nem is beszélve a többféle befejezésről. Műfajteremtésével a Maniac Mansion sorra nyert mindenféle díjakat, és az eladási toplisták élére repült (hogy pontosan mennyire, azt nem tudom, sajnos nem találtam, eladásokra vonatkozó adatot – ha valaki kisegít a kommentekben, nagyon megköszönöm).

Ahogy az lenni szokott, a következő években jöttek a konverziók, pc-re, Atari ST-re, Amigára és NES-re. Ez utóbbi annyiban érdekes, hogy több ponton finomítani kellett, mert Nintendónak nem tetszett néhány erőszakos jelenet és utalás. Például az eredetiben szerepelt egy Kill Thrill nevű játékgép, ezt át kellett írni (Tuna Diver lett belőle). Vagy ott van a játék egyik legemlékezetesebb poénja, a mikróban felrobbantható hörcsög – ezt is cenzúrázták a NES-verzióból (illetve mire cenzúrázták, addigra 250 ezer darabot már eladtak belőle, ezekben még megvan a jelenet, a későbbi PAL-os változatból tűnt el). A változtatások teljes listája itt olvasható. És a konverziók között mindenképpen meg kell említeni a Maniac Mansion Deluxe-ot, ezt a rajongók által készített, 2004-es remake-et. Szebb grafika, néhány új fejtörő, a Day of the Tentacle-ből kölcsönzött zene – érdemes kipróbálni.

Még két fun fact. Egy: a Maniac Mansionból készült egy kanadai tévésorozat is – pontosabban ezen a néven, mert csak igen lazán kötődött a játékhoz. Három évadot ért meg, aki borzadni akar, indítsa el a fenti videót, esetleg nézze meg ezt a rajongói oldalt. Kettő: a játék tele volt vörös heringekkel, amik másra nem voltak jók, minthogy eltereljék a játékos figyelmét. Ilyen volt például Chuck, a növény, ami aztán utána több játékban visszatért – és nem csak Lucasarts-játékokban, például a Morrowindben is felbukkan. Vagy a láncfűrész, amiben nem volt üzemanyag – ez a Zak McKrackennel együtt igazán poén, abban ugyanis volt láncfűrész-üzemanyag, csak láncfűrész nem.

Persze, hogy lett folytatás, 1993-ban a Maniac Mansion: Day of the Tentacle (pc-re, Amigára és Macre). Gilbert ennek már csak az előkészületeiben vett részt (1992-ben kilépett a Lucasartsból), így az a két súlyos elmebeteg készítette el, akik Gilbert harcostársai voltak a Secret of the Monkey Island készítésénél: Tim Schafer és Dave Grossman. Fele-fele arányban írták a dialógusokat, és Schafer nagyon kitett magáért idiótaságban – ez volt az első játéka, aminek a készítésénél nagyfőnök volt. „Folytatást készítettünk, de elég sok idő telt el az első rész óta, így nem kellett nagyon ragaszkodnunk hozzá, nagy volt a kreatív szabadságunk” – emlékszik vissza Grossman a fejlesztésre a RetroGamerben. A szabadság a grafikán is meglátszott: sokkal rajzfilmszerűbb, komikusabb lett, Grossman szerint Peter Chan és Larry Ahern igen sok képi poént tettek hozzá a játékhoz. A többi készítő nevét minden idők egyik legviccesebb intrója és stáblistája őrzi:

A képi poénokhoz zseniális fejtörők társultak, a három szereplő – az okostojás Bernard, a szertelen Laverne és a metálos Hoagie, lent látható róluk egy eredeti artwork – három idősíkban, a múltban a jelenben és a jövőben próbálta megakadályozni az első részből ismert Lila Csáp világuralmi terveit. (Eredetileg Schaferék még három karaktert terveztek, akik közül a játékos választhatott volna – egy Chester nevű költőt, egy szandálos hippilányt, Moonglow-t és Razort, az első részből ismerős punk csajt – de végül úgy döntöttek, nem lesz választási lehetőség, mint a Maniac Mansionben). A három idősík olyan poénokra adott lehetőséget, mint a cseresznyefa, amin Laverne fennakadt a jövőben, de ha Hoagie a múltban sikeresen kivágta (illetve sikeresen rávette George Washingtont, hogy vágja ki), a fa a jövőben eltűnt. Vagy a hörcsög – egy szép tisztelgés a nagy előd előtt –, amit a jelenben kellett lefagyasztani és a jövőben felolvasztani egy mikróval. És persze ott voltak még az eszement, akasztófahumorral megfűszerezett dialógusok, meg úgy általában a Maniac Mansionnél kevésbé horroros hangulat (a folytatásban nem is lehetett meghalni), ami jót tett a játéknak. Összegezve, szerintem a Day of the Tentacle az eddig készített legjobb kalandjáték (igen, a Monkey Islandeket is felülmúlja), a DOTT rövidítés is megérdemelten vált fogalommá (mint a SOTMI, a DOTC vagy a SEUCK – na, ezeket ki találja ki?). A többek között a Populoust és a Syndicate-et készítő Peter Molyneux saját bevallása szerint ez volt az egyetlen játék, amin hangosan tudott röhögni.

Persze ez a játék is csurig volt rejtett poénokkal, filmes utalásokkal, easter eggekkel – a legszebb ilyen az első rész, vagyis a Maniac Mansion, ami cakkpakk bekerült a folytatásba – Ed szobájában lehetett végigjátszani a számítógépen. Történelmi utalásokkal is jól el volt eresztve a program, Benjamin Franklin, Thomas Jefferson és George Washington is tiszteletét tették a játékban. Sőt, egyes fejtörők is történelmi tényekre utaltak. Például Washington szájából ki kellett robbantanunk a protézisét – az Egyesült Államok elnökének valóban volt műfogsora (vízilócsontból készült).

Végül essen szó a zenéről és a hangokról. A Day of the Tentacle az egyik első, cd-n megjelent játék volt, de mivel akkoriban a CD-ROM-ok még nem terjedtek el, sima flopis verzió is készült belőle. Schaferék szerint ez volt a legnagyobb kihívás a fejlesztés során: a nagyjából 200 megás cd-s változatot leegyszerűsíteni úgy, hogy pár flopira ráférjen. Végül úgy oldották meg, hogy a flopis verzióban csak az intróban voltak szinkronhangok, és a zenét is lebutították. Pedig nagyon jó zenét írt a játékhoz Clint Bajakian, Peter McConell és Michael Land (mindhárom komponista kapott egy-egy idősíkot), a lenti lejátszóban meghallgathatjátok (plusz van egy ráadás zongorás remix). Aki inkább letöltené az egészet, ide klikkoljon, innen pedig a Maniac Mansion zenéje szedhető le (bár most éppen nem működnek nekem a linkek).

Zárásul a szokásos linktár: a Maniac Mansion eredeti C64-es verziója itt érhető el (itt meg egy emulátor), a pc-s itt, a Maniac Mansion Deluxe pedig itt. A Day of the Tentacle flopis változatáért ide klikkeljetek (sajnos a cd-shez nem találtam közvetlen linket, de a torrentoldalakon megtalálható). Itt egy térkép a Maniac Mansionhöz, ez és ez két rajongói oldal, ez egy gyűjtemény a Maniac Mansion easter eggjeiről, ez pedig Gilbert apánk blogja. Aki régi, az 1001/Játékban és a CoV-ban megjelent leírásokra kíváncsi, ide és ide kattintson. És végül jöjjenek a lemezborítók, meg persze az örök kérdés:

Mi legyen a következő játék?
Laser Squad
Impossible Mission I-II
Supremacy
Defender of the Crown
Pirates!
  
pollcode.com free polls

70 komment

Címkék: retro dott kalandjáték lucasarts scumm maniac mansion heti retro jatek

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr711937140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dester 2010.04.21. 11:53:19

DOTC: Defender Of The Crown ;)

A DOTT a kedvenc kalandjátékom. Nemrég Windows Mobile-ra töltöttem le a ScummVM-et, van 2 DVD-nyi Lucasarts játékom, a DOTT volt az első, amit végigjátszottam a telefonomon. :) Hatalmas, ennél jobbat nem fognak készíteni ebben a kategóriában. A végigjátszást közlő 576 KBYTE magazinom cafatokban lóg, mert még a 90-es évek eleji végigjátszást követő években is ezerszer újra elolvastam. :)

Dester 2010.04.21. 11:54:20

SOTMI: Secret of the Monkey Island :)

De egyébként ezeket a rövidítéseket tényleg nem használtuk, a DOTT viszont fogalommá vált.

Tzupi 2010.04.21. 12:06:51

Ejej, scummvm-t le kell szedni újra a telefonra, és újrajátszani :D
Köszönöm az postot :)

Szedrencs 2010.04.21. 12:22:26

A ScummVM-nek van mobilra készült változata, én a régi klasszikusokat mostanában azon tolom (320x200-ban). Hihetetlen durva hogy amit 15 éve 15"-es monitoron néztünk, azt most telefonon nézhetjük ugyanazon a felbontáson. :D

Szedrencs 2010.04.21. 12:23:31

@Dester: na, így járok, ha megnyitok egy oldalt, és nem refreshelek. :D

IndaMuncher 2010.04.21. 12:54:58

De utálom, mikor valaki úgy linkel be egy websiteba dolgokat, hogy "itt itt és itt". Jó, ebben az esetben legalább le van írva, hogy mi található az "ittek" alatt.

moli 2010.04.21. 12:58:13

@F.house: ?! ha erdekel a tema(!! tehat csak akkor! vagyis nem minden alkalommal!) ramaszol az egerrel, maris latod a celt.

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.04.21. 13:10:22

Emlékszem, a faterom, a bátyjám és én hárman játszottunk vele 4-5 órán keresztül...úgy, hogy akkoriban mindenki 1 órát játszott:D Ebben sikerült kiegyeznünk...
Puzzlek szempontjából is sikerült tökéletesen eltalálni a játékot...voltak benne nehezek, de mindet meg lehetett fejteni...a Monkey Island 2-ben volt az álmodós rész, amikor énekeltek a csontokról, azon sosem tudtunk továbbjutni...

thinkEdem 2010.04.21. 13:19:32

Maniac Mansion-t bátyám vitte végig, én asszisztáltam - néha a CoV évkönyből kifénymásolt végigjátszásba lesve...

DoTT-ot már én vittem végig...

Ha már Lucasarts kalandjátékok, a The Dig is megér egy misét: Spielberg ötletéből egy Lucasarts kalandjáték, (szerintem) lebilincselő történettel, és általában logikus fejtörőkkel...

BTW, a Labyrinth is Lucasarts graphic adventure volt tudtommal... :D Csak akkor még Lucasfilm Games-nek hívák őket...

Kabarészínész 2010.04.21. 13:32:29

és most egy óriási közhely:
akkoriban tudtak még játékot csinálni....
hehehhehehe

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2010.04.21. 13:46:38

Stöki még annyi, hogy a KMK-vel lesz valami? Vagy az ennyi, kifújt?

Savior 2010.04.21. 14:00:55

Hogy a Labyrinthnek & MM-nek mekkora hangulata volt! Kár, hogy akkor még kis pisis voltam, aki angolul sem tudott, így a végigjátszás esélytelen volt. :) Na majd ha lesz egy kis időm, a Zak után nekiállok :)

wu wei 2010.04.21. 14:24:39

Ha már retro akkor szó eshetne az előre renderelt játékokról mint a Mad dog 2 vagy a Megarace 2 amik miatt órákig nem szálltunk ki a monitorból annó :)

ügyfélszolgálatos 2010.04.21. 14:27:21

Lesuire Suit Larry 1 lesz valamikor?

Drout 2010.04.21. 14:29:48

Ezt mindenképp olvassa el, akit mélyebben is érdekel a téma:
plastik.hu/2010/02/21/maniac-mansion-1987/

A hozzászólásokban is rengeteg hasznos info van

franxepe 2010.04.21. 14:33:22

a SEUCK pedig a Shoot'Em Up Construction Kit :)

AvgDvl 2010.04.21. 14:36:19

Imádtam, de a legjobb a Zak McKracken and the Alien Mindbenders.

Szedrencs 2010.04.21. 14:37:09

Bioforge cikket a népnek, illetve egy kimerítő posztot minden idők egyik legjobb fejlesztőjéről az Origin-ről! :D

Stinkfist 2010.04.21. 14:42:29

ugye a full throttle-t nem hagyjátok ki? UGYE?! :S

Szedrencs 2010.04.21. 14:46:06

akkor már a Grim Fandango-t se! Azt akár kölcsön is adom ha kell, ott figyel az eredeti angol verzió a polcon! :)

Fluoxetine 2010.04.21. 14:46:34

ScummVMben az a karaj, hogy van linuxra is

Dester 2010.04.21. 14:46:45

@Szedrencs: Gyakran járok én is így. :)

moRtiZ 2010.04.21. 14:46:55

DOTT, Monkey Island 1-3, Full Throttle. Ez a 3 számomra felülmúlhatatlan.

szbszig 2010.04.21. 14:47:17

"Kettő: a játék tele volt vörös heringekkel, amik másra nem voltak jók, minthogy eltereljék a játékos figyelmét."

Baszki, erről az idiómáról nem is hallottam eddig! Pedig ott volt a vörös hering mint felvehető tárgy a tavalyi év brutálisan jóra sikerült és a KMK-n is megírt magyar flash kalandjátékában, a Morningstarban is, amit a Red Herring Games fejlesztett. Én hülye meg végigkattintgattam mindig mindenhez a heringet, hátha kell használni valahol. :D

larry 2010.04.21. 14:47:21

A DOTT a legjobb, még akkor is, ha számomra a Monkey Island a legmeghatározóbb. Lázasan vittem végig, viszonylag gyorsan, és csak egy helyen kellett telefonos segítséget kérnem: annál a bizonyos ajtónál a masszázs-ágyas szobában... Egyébként Green Tentacle mit csinál a zenekarban?

troll · http://picsogo.blog.hu/ 2010.04.21. 14:51:40

A Maniac Mansion tanított meg angolul, fogtam a szótárt és nézegettem, mi a picsa az a rusty key... :/
Szép idők voltak.

Limrasson 2010.04.21. 14:55:48

A DAy of the Tentacle-vel játszottam, de kb 8 éves lehettem, úgyhogy lövésem se volt mi van ,csak kóboroltam fel alá. Azért nem volt rossz, arra emlékszem, hogy mindig volta kvalami újság bevágások...

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2010.04.21. 15:01:50

Minden idők legjobb játéka a Grim Fandango, és kész. Vita nincs.
A dobogóra ezért felfér a DOTT és a Full Throttle.

dr · http://www.ducatiklub.hu 2010.04.21. 15:03:47

igen igen, a Full Throttle mindent visz. Kering a neten egy összevágott videó az ingame animokból, érdemes megnézni.

MS22 2010.04.21. 15:10:17

Day of the Tentacle CD link (176 MB):

www.megaupload.com/?d=SKGS23YV

Most jön lefele, még nem próbáltam ki...

Én anno végigjátszásból tudtam csak befejezni :-)

blacklord 2010.04.21. 15:17:16

@Stinkfist: Ezt csak támogatni tudom, de az összes többit kérem, ami most a listán van! Yeeeehah!!

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.04.21. 15:19:27

@szbszig: Sőt, az első Monkey Islandben is volt egy felvehető vörös hering, ami nem volt igazi vörös hering, mert lehetett használni (a trollnak öltözött faszinak kellett adni).

m e o w · http://eletfalun.blog.hu/ 2010.04.21. 15:19:49

Hol éltek ti?! Minden idők legjobb játéka a The Longest Journey. Sem ez, sem a majmos, sem a grim fandango nem ér a nyomába se.

bldo 2010.04.21. 15:21:51

"Összegezve, szerintem a Day of the Tentacle az eddig készített legjobb kalandjáték"

Ezzel csak a legmesszemenőbbekig egyet tudok érteni! Minden másodpercét imádtam/imádom, egyszerűen nem tudom megunni.

Arilian 2010.04.21. 15:29:29

Full throttle hangyányit jobb szerintem de nehéz döntés :)

Arilian 2010.04.21. 15:32:34

Longest Journey nem ez a kategória. Egy humorra építőt nem lehet összehasonlítani egy mesére/varázslatra építővel. A maguk nemében mind nagyszerű.

Szedrencs 2010.04.21. 15:41:24

@Arilian:
"Warning!
Do not play in or around dumpster.
Do not kick dumpster.
Do not sleep in dumpster.
Usage of this container for disposal of human remains may be a violation of local health ordinances."

Miután Ben kimászik a szemetesből...Klasszikus...

tucano 2010.04.21. 15:53:34

Egyértelműen korona védelmezője! Azóta is akárhányszor várfalat látok, mindig az ugrik be, hogy kis rombolás, aztán mehet a betegség!

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2010.04.21. 16:01:38

maniac mansion volt angol tanulásom egyik első bástyája :]

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2010.04.21. 16:42:10

emlékszem olyan jelenetre, mikor valami húsevő növényre kellet felmászni, de megharapott ezért meg kellett itatni kólával, hogy büfizzen.

meg kazettára felvettünk valami zenét, és vagy az ablakot, vagy a csillár tört be/esett le miatta.

Madnight 2010.04.21. 17:12:31

Azért a világ legbetegesebb kalandjátékai között röhögve dobogós lehetne a Neverhood is a maga gyurmából tapasztott szürrealitásával, és tökéletesen elmebeteg történetvezetésével.

rbatty 2010.04.21. 20:22:26

Nem ártana, ha felelevenedne a kalandjáték műfaj, akár Heavy Rain-szerű játékmenettel. Sok király sztori, beteg humor, kreatív új ötletek kerülhetnének bemutatásra ilyenformán. Nem lenne rossz.

- Doktor, használni fogja a szikéjét?
- Dehogy, természetesen nem.
- Akarja használni az enyémet?
(Laverne és csáp doki)

RTSnip 2010.04.22. 00:23:45

Hú nekem is a Maniac Mansion volt életem első kalandjáték-élménye.. hosszú szerelem lett belőle. Emlékszem a TV-ben előtte láttam egy Zak McKracken ismertetőt és le voltam döbbenve a játékmeneten, hogy milyen valóságszerű az egész. :D Akkoriban csak kazettával volt meg a C64-em, így csak sóvárogni tudtam utána, de az 1541 megszerzésekor elsők között szereztem be a Zakot is. Én is nagyon hiányolom ezt a műfajt. Ami manapság megy kaland vagy point and click címszó alatt, az szép is meg jó is, csak épp közel sem ad akkora élményt. A Day of the tentacle-lel én egy számtech. tanfolyamon találkoztam anno, ahol mindig csak órán tudtunk játszani vele a padtársammal, mert szünetben nem lehetett a gépekhez férni. :) Amigán a Dreamweb meg a Universe volt a nagy kedvencem.

gazsi72 2010.04.22. 01:24:27

Jó kis kalandjátékok voltak ezek: Larry (PC), Maniac (C64), Zack (Amiga), Futurewars (Amiga) és a legeslegjobb a DOTT, amit többször is végigvittem. Nagy kedvenc volt '93-ban és azóta is az. Egy "majdnem" trónkövetelő azért volt, a hangulata miatt, mégpedig a Grim Fandango.

szbszig 2010.04.22. 04:52:20

@Stöki: Rémlett, hogy az is hering lehetett, de nem voltam biztos benne. Mindenesetre nem csalódtam a LucasArtsban, hogy pont ők és pont a Monkey Islandbe raktak be egy felhasználható vörös heringet. :)

szbszig 2010.04.22. 05:09:39

Egyébként én töredelmesen bevallom, hogy amikor kicsinek először próbálkoztam a Maniac Mansionnel C64-en, jó darabig féltem tőle. Lehettem vagy 6-8 éves talán, bár ezt most már lehetetlen pontosan megmondani. Kicsit szerencsétlenül jött ki, mert ez talán a legfélelmetesebb LucasArts-kalandjáték, a későbbiek már mind jóval oldottabb hangvételűek. Valamint az sem segített túlzottan, hogy ez az egy játékuk ugye, amit konkrétan el lehet veszíteni, nem is nehezen.

larry 2010.04.22. 10:03:59

@szbszig: A MI 1-ben is meg lehet halni egyszer, mert Guybrush vissza tudja tartani a lélegzetét 10 percig, de tényleg csak 10 percig. Ez persze nem vethető össze a MM bukási lehetőségeivel.

TH 2010.04.22. 12:58:13

Lehet javasolni még kalandjátékot a retró rovatba? Eric the Unready...sokáig a kedvencem volt...:)

indapass2009 2010.04.22. 14:03:50

@m e o w: ott a pont. tenyleg a longest journey a legjobb. most, hogy eszembe jutattad megprobalom elokeriteni.

Archenemy 2010.04.23. 10:09:56

Star Control 2-ről lesz esetleg review? (ur-quan masters címen van 100% hű remake-je eredeti graffal, csak fut xp-n is)

Fecniii 2010.04.26. 14:40:50

A DOTT úgylátom sokaknak meghatározó volt, nekem is ez volt az első kalandjáték élményem, máig nagy kedvenc a Grim Fandango mellett, mert hogy az meg a második legmeghatározóbb élmény volt számomra. Tényleg lehetne egy cikk arról is egyszer. Írta itt valaki hogy a DOTT-os 576-ot rongyosra olvasta na én a GF-es számmal voltam így :D

greensleeves · http://www.clusterone.hu 2010.04.30. 07:32:41

"(a trollnak öltözött faszinak kellett adni)"

Aki, csak úgy mellesleg, George Lucas volt;)

tmnk · http://blog.tilos.hu/bossabomdia 2010.05.13. 03:36:28

Számomra azt hiszem a Day Of The Tentacle volt minden idők legjobb kalandjátéka, bár soha nem tudtam volna magamtól végigjátszani, ha nem sikerül lefénymásolnom az ezeroldalas leírást a padtársamtól kölcsönkérve. Köszi a kiváló cikket róla!

valójábannemberci 2010.06.24. 09:01:12

A műfajban még a Pepper's Adventures in Time is elég jó volt. :)

kalaius 2010.06.28. 21:39:12

Érdekel valakit pár kiló játéktörténelem? Tesómmal pár évig sokat forgattuk ezeket...

kepfeltoltes.hu/view/100628/ujsag_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Főleg 99 és 03 közötti újságok, de pl. 576-ból van sok korábbi és későbbi is.

Nincs tételes listám. Nem postázom, kocsival érdemes értük jönni (Bp). A CD-ik is megvannak többnyire.

Ár pedig 5000 Ft vagy egy rekesz sör.

Dukefazon 2010.07.07. 22:58:04

Hoagie egy cseppet olyan, mint Wayne a Wayne's World-ből :)

Wertzui 2011.12.16. 23:21:43

Wááááááááááááááááááááááááá!
noname.c64.org/csdb/release/?id=98674

kobe_ 2011.12.17. 18:11:04

Amikor fel kell olvasni a lónak, az a legszemetebb feladvány volt. Erre soha nem jöttem volna rá magamtól. Ez, és egy-két ilyen részt leszámítva úgy gondolom, tökéletes játék.
Jó volt olvasni róla, egyetértek, a legjobb kalandjáték.

Wertzui 2011.12.18. 23:20:40

Hé az Eidolonban meg a Maniac Mansionben nem is volt sprite skálázás! Először a Labyrinth-ben volt, később a the Secret of Monkey Islandtól kezdve vált alappá a Lucasarts játékokban (a Zack McKrackenben Indiana Jones 3-ban és a Loomban is csak kis sprite-ok fordultak elő időnként, de skálázás nem).
A Maniac Mansion előtt is voltak ikonvezérléses kalandpróbálkozások, de ezek nem sok vizet zavartak.

Wertzui 2012.12.11. 22:35:36

Bréking: AztaQ! A LucasArts készítette az egyik legelső MMORPG-t C64-re ami hajaz a Maniac Mansion grafikájára vagy még inkább inkább a Labyrith kezelésére.

Az USA-ban működött Quantum Link BBS-eken

www.gamasutra.com/view/feature/130406/a_history_of_gaming_platforms_the_.php?page=5 (az oldal közepefele)
www.mobygames.com/game/c64/habitat
www.youtube.com/watch?v=-PJKf8vHr1c

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.12.12. 07:36:59

@Wertzui: Jaja, bár nem volt túl sikeres, 1-2 év után le is állították. Sok mindent még nem lehetett csinálni a Habitatban.

Wertzui 2012.12.12. 11:59:15

Nekem ebből más jön le:
"Because of the limited trial phase it was released in, it never contained more than 500 players."
"The project was ended in 1988 when Quantum Link observed that the 500 players played the game so much that the game's traffic ate up 1% of the total capacity of the entire QL service."

Mindegy, engem az sokkolt hirtelen, hogy mi mindent csinált a LucasArts(Lucasfilm Games) professzionálisan a nyolcbites platformokon: 3D-s játékok gyors fraktál alapú motorral (és még annyira hülyén sem néztek ki), Szimulátorok, Megreformálták a kalandjátékokat, most meg még ez is.

Wertzui 2012.12.12. 12:05:30

@Wertzui: (Az lemaradt, hogy még egy kezdetleges FPS-t is csináltak a fraktál motorjukkal)

Mokele-Mbembe 2014.11.21. 14:50:38

DOTT mindent visz, de Larry is ott van a nyomában. De ha kreténségről van szó, van itt még valami: Sam and Max Hit the Road...

en.wikipedia.org/wiki/Sam_%26_Max_Hit_the_Road

kiskutyauto 2017.05.07. 01:53:20

Az igazi hőskor. 386-oson toltam még... atyaég igaz sem volt...