HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

TOP 10: A játékvilág marketingbalhéi

2009.11.16. 10:20 Grath

A játékvilág éppen olyan, mint bármelyik másik iparág: tele van elborult, magukat zseninek képzelő marketingesekkel. És amikor ez tengernyi pénzzel találkozik, akkor születnek meg az igazán ciki reklámhadjáratok, marketing-pofáraesések, vagy néha a bulvár által felkapott műbalhék. Ezek közül mazsoláztuk ki a legjobbakat. Kattintás után műtüntetés, kecskebelsőségek és Turok nevű csecsemők!

  

10. Xboat

A Sony gépeinek indulását a vetélytársak már-már hagyományszerűen betámadják; ilyen volt a Sega óriásposzteres akciója a PS2 agyonreklámozott startjakor, amikor egy nyelvét nyújtogató kisfiú mellé a következőket írták: „Nagyon sajnáljuk, hogy a Sony nem tud elég PS2-t leszállítani”. A Microsoft azonban ennél is tovább ment a PS3 európai indulásakor. A londoni éjféli nyitáshoz ők szállítottak székeket a várakozóknak, méghozzá olyanokat, melyekre egy webcím volt felírva – az oldal pedig egy kedves kis beszólás volt a Sonynak, hogy miért késnek ennyit (az európai PS3-start ugye legendásan sokat halasztódott). Franciaországban a start tiszteletére a Sony egy sétahajót bérelt a helyi médiának – akik az ingyen pia hatására rendkívül humorosnak érezték, amikor beállított a Microsoft Xbox 360-logókkal szerelt, kétszer nagyobb szajnai hajója. Ahogy a Sony közölte, ők az ilyen közönséges viselkedés felett állnak – igaz, ez nem magyarázza meg, hogy az egyik német éjféli nyitásnál miért adtak ingyen PS3-at annak, aki szétverte az Xboxát a helyszínen…

 

09. Sega a Sony golyóin

További Sega-Sony balhé: a Sony médiakényeztető, „PS2-re felhergelő” kampányának utolsó állomása egy golfbajnokság volt az egyik elit amerikai golfpályán. Ragyogó napsütés, enyhe szellő, csinos hostesslánykák, végtelen pezsgő… és egy propelleres Sega repülő, ami úgy negyedóránként elszállt a pálya fölött egy óriási Dreamcast lobogót reptetve. Ha ez még nem lenne elég, a repülőkhöz időzítve szabályos időközönként betört a pályára egy őrült sebességgel köröző golfkocsi, amelyben egy Sonic-jelmezes fickó (Peter Moore, a Sega akkori főbossa, az EA Sport mai vezetője) mutogatott a repülőre, azt kiabálva, hogy nézzétek! – hátha volt pár túl részeg médiamunkatárs, akinek nem tűnt fel az alacsonyan repülő gép. Ja, és a legjobb: a Sony által használatra szánt labdákat egy lefizetett golfklubos fickó segítségével a buli előtti éjjelen Dreamcast logóval szereltekre cserélték!

  

08. Kamuvallásosok kamutüntetése

Az idei E3 egyik legviccesebb eseménye az volt, hogy egy ultrakonzervatív vallásos csoport, a S.A.V.E.D. a show első napjára tüntetést szervezett az EA által készített Dante’s Inferno játék ellen (aki nem ismerné: Dante Alighieri Isteni színjátékának Pokol-leírását egyesítik egy God of War-szerű akciójátékkal). Voltak ott hangos kiabálások, szerintünk igen vicces plakátok („Trade in Your PlayStation for a PrayStation” “My High Score is in Heaven” és a kedvencünk: „EA = Electronic Anti-Christ”), paláver és persze a bulit megszüntető rendőrök. Pár nappal később derült csak ki, hogy a tüntetők az EA által felbérelt emberek voltak – ami aztán az igazi tüntetéskedvelő vallásosok között verte ki a biztosítékot; és ennek következtében megint a játékról volt szó…

  

07. Anyádat taggeld, yo!

A Sony PSP-kampányai közül bőven lehetne szemezgetni (Az első? A már nem működő alliwantforxmasisapsp.com műwebsite. A legutóbbi? A fehér gép tiszteletére készült plakátkampány, amelyeken egy fehér csaj tornyosult egy rémült fekete lány fölé „PSP White is coming” felirattal), de a legszánalmasabb a San Francisco-i graffitibalhé volt. Egyik napról a másikra a város különböző graffitis helyein (illetve, mint később kiderült, a Sony által „művészeti célokra” kibérelt falakon) feltűntek falfirkák, amelyeken jól megrajzolt kölykök játszottak PSP-vel, szörföztek PSP-n vagy éppen moziztak a kis géppel. Mindez természetesen az „urban youth” célcsoportnak szóló reklámkampány volt – csakhogy ezek a népek nem feltétlenül bírják, ha a saját területükön próbálnak rájuk hatni üzleti célzattal; pár nap alatt az összes graffitit átfirkálták, taggelték, kikarikírozták. Plusz a város még meg is büntette őket, mert az említett művészeti cél valójában reklám volt.

  

06. Elszámolták magukat

Mercenaries 2 – egy játék, amely a benzint valutának használja, és gyakorlatilag az egész sztori a drága üzemanyag megszerzése körül zajlik. Éppen ezért gondolta valaki idén májusban, hogy jó móka lesz, ha az épp a boltokba kerülő játék tiszteletére a kiadó EA átveszi az uralmat London egyik belvárosi benzinkútja felett. Meghirdették az akciót – húszezer fontnyi benzint szórnak ki ingyen, negyven fontos adagokban –, aztán már hajnalban várták a jelentkezőket. Elég sokan meg is kapták az ingyen töltést, de ahogy terjedt az akció híre, és ahogy beindult a reggeli csúcsforgalom, úgy lett egyre nagyobb a káosz. Az akciót végül jóval idő előtt a rendőrök fújták le, de még így is egy órába telt, mire a feldühödött, órákig sorban álló sofőrök, illetőleg a még jobban felpaprikázott, a házukból kihajtani sem tudó lakók kedélyét elsimítgatták.

  

05. Kecskefejet az újságíróknak

Annak ellenére, hogy a God of War 2-t a Sony a hivatalos sajtóanyagokban is vérfürdőnek és brutálisnak nevezte, amikor kitört a nevezetes döglöttkecske-botrány, ezt már igyekeztek bőszen elhallgatni. A játék megjelenésére rendezett athéni partin egy kicsit elszabadultak a dolgok, a Sony végül a görög rendezvényszervezőkre kente az egészet. A balhé nem a tangába és testfestésbe csomagolt „rabszolgalányok” miatt tört ki – elvégre nem Amerikában vagyunk –, hanem egy frissiben lefejezett kecske miatt. A Sony – a későbbi bocsánatkérő sajtónyilatkozat szerint – természetesen nem engedte, hogy bárki is a tetemhez érjen és főleg nem lehetett a belei között kaját keresve kotorászni (mint azt a meghívó behirdette). Állításuk szerint nem is friss dögről volt szó, így vér sem volt. Igaz, az ügy miatt azon nyomban visszahívott, de természetesen a netre kirakott OPSM magazinban levő képek másról tanúskodnak, de a pontos részleteket valószínűleg sosem fogjuk megtudni; az mindenesetre biztos, hogy az állatjogok védelmezői és a balhéra éhes angol bulvárlapok széttépték a Sonyt.

  

04. Kétszázzal a városban

És végre elértünk az Acclaimhez – a pár éve csődbe jutott kiadó európai ágának marketingesei ugyanis valami egész elképesztő iramban találták ki a nagyobbnál nagyobb állatságokat. A Burnout 2 tiszteletére megalkotott terv az volt, hogy a játék megjelenésének napján kapott minden gyorshajtási büntetést kifizeti a cég (csak akkor, ha nagyobb baj nem esik). A játék szellemiségéhez és célcsoportjához remekül illő stratégia – nagy kár, hogy egy versenyhatósági felterjesztés után maga a kormány minősítette veszélyesnek az esetet, és betiltották az egészet.

  

03. Örülök a találkozásnak, Mr. Turok

Minden idők egyik legszarabb játéka volt a Turok Evolution, így az Acclaim marketingeseinek különösen össze kellett szednie magukat. Felbéreltek például egy embert, aki a leghosszabb bolti várakozás Guiness-rekordját megdöntendő közel két hónapig várt a játékra az Oxford Street egyik forgalmas boltja előtt. Második lépésként tízezer dollárt ajánlottak fel annak a felelősségteljes szülőnek, aki újonnan született gyermekét Turok névre kereszteli (nincs második név, nincs trükközési lehetőség). Mivel ilyen marha nem akadt (na, ez speciel meglepő), harmadik lépésként olyan felnőtteket kerestek, akik egy évre hivatalosan átnevezik magukat Turokká, és öt jelentkezőt találtak is. Bónusz: ez utóbbit „identity marketing” néven hirdették meg, és egy Dr. Simeon Cantrell nevű marketinggurunak tulajdonították. Na ő nem létezik, a könyvéhez megadott ISBM-szám pedig egy borzalmas vicceket tartalmazó köteté volt…

  

SDCC: EA to prostitute its booth babes for you, the customer photo02. Nyerjen ön is kurvát!

„1) Bujálkodj! 2) Bizonyítsd Twitteren vagy Facebookon! 3) Ismételd meg minél többször! Aki nyer, az egy bűnös éjszakát nyer két gyönyörű lánnyal, limuzinnal és egy csomó ajándékkal!” Egy pornókiállításos prómónak elmegy, de amikor ezt a Comic-Conon kapott szórólapon olvasod, az kicsit meglepő lehet. A bujálkodás persze csak egy fotót jelent valamelyik céges lánykával – nem, mintha amúgy nem ölelgetné őket egy csomó izzadt geek; igaz, ezért kapják a fizetésüket. Az egész a fentebb már említett Dante’s Inferno játék kampánya volt, és mivel megdöbbentően sok helyről támadták be az EA-t (a kedvencünk egy lány volt, aki azért balhézott, mert ugyanez két pasival nem volt elérhető), egy nem túl sátánkonform húzással bocsánatot is kértek.

01. Szerezz pénzt szeretteid halálából!

Minden idők legbrutálisabb játékkampánya természetesen az Acclaim nevéhez fűződik. A Shadowman 2 játékhoz kapcsolható, amelyben egy halálból visszatért fickóval kellett akciózni – az most majdnem mellékes is, hogy miért, meg ki ellen. A lényeg a feltámasztott főhős – merthogy a kiadó ajánlata az volt, hogy fizetik a megjelenés hetére esedékes temetések költségeit, ha a fejfára/sírkőre egy Shadowman 2 hirdetést helyezhetnek ki (nem átmenetileg, örökre). Na ettől az angol magazinok kollektíve hanyattestek, és végül akkorára dagadt az ügy, hogy az anglikán egyház harmadik embere adott ki egy nyilatkozatot, hogy ők sosem engednének ilyesmit.

18 komment

Címkék: marketing botrány top10

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr161525156

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ez HAT! · http://www.ezhat.hu 2009.11.16. 11:02:29

Számonkérhető a felelős marketing minden cégen, és meg is kell tenni.
A baj az, hogy ez a hozzáállása a boy-cott vagy buy-cott vásárlói magatartáson keresztül érvényesíthető, és amíg főoldali a kritika - helyesen - addig főoldali a marketing is, szóval csapda ez a javából.

Ez HAT! · http://www.ezhat.hu 2009.11.16. 11:06:56

Persze a felelős marketinget számon kell kérni a cégeken, ez határozottan dicsértes.
Sajnos azonban a főoldali kritika főoldali megjelenés is, ami az egyik igen hatásos eszközt, a boy-kott or buy-cott hozzáállást kissé tompítja.
A cégek sajnálják nagyon, meg a cél sem a negatív hír volt, a termék etikussága azonban végképp kérdéses, ezért a fogyasztói célcsoport ebben az esetben el vagyon érve.
Van aki emiatt nem vesz S-E telefont? Ha igen, akkor tök jó...

Ez HAT! · http://www.ezhat.hu 2009.11.16. 11:07:56

bocs, mindkettő elment, csak az egyiket gondoltam...

Harlek 2009.11.16. 11:28:05

Jééé, volt Shadowman 2?

zéka (törölt) · http://recklama.blog.hu 2009.11.16. 11:33:24

Végülis vannak közte okos dolgok.

Milyen a jó marketing? Erről oldalakat lehetne írni, de egyetlen fontos kérdést kell feltenni a végén.
Tetszen az embereknek, vagy mindenki beszéljen róla(bármilyen módon)?
Ez itt a lényeg kéremszépen.
A vaterás csirkéről is mindenki beszél, a vaterának meg ez a lényeg.

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2009.11.16. 11:33:55

@Harlek: én sem tudtam róla, s úgy emlékeztem, hogy az ominózus kampány i az első részhez kapcsolódott...

xboxer 2009.11.16. 11:43:00

Olyan marketing nincs ami mindenkinek tetszik.
Olyan marketing viszont van, amellyel nagy médiazajt lehet csapni.
Én, mint megbízó mindenképpen nagy médiazajt szeretnék csapni és magasról letojnám, hogy a kampányomat ellenzik páran, mert mint mondtam olyan marketing kampány nincs ami mindenkinek tetszik.

Grath 2009.11.16. 11:46:33

@Harlek: Valószínűleg azért ismerik kevesen, mert ez már csak PS2-re jött ki. Amúgy 2econd Coming volt az alcíme és jóval gyengébb volt, mint az első rész.

RoFä 2009.11.16. 11:51:19

Na akkor szép sorban.
1. Az Acclaim sírköves ötlere gusztustalan, cinikus, és nem tudom hogy nem jutott eszébe a barmainak, hogy saját magukat szúrják tökön egy szarba mártott fejfával.

2. A Turok béna, a gyorshajtásos határeset, a benzinkutas jó ötlet nagyon, csak bénán kivitelezték

3. Az egymást szopató megacégek a szívem csücske volt, van és lesz, és kész. A punk feeling, az ipari kémkedés és az óvodai homokvárrombolás emlékei ígz együtt: csodaszép. És csak sajnálni tudom, hogy a magyar reklámtörvény ezt nem engedi, bár nyilván itthon ezt sem sikerülne túl gyakran minőséggel párosítani.

(Személyes kedvenc az emlékezetes "Your move, BMW". "Checkmate" plakátpárbeszéd, ami ráadásul egy helyi kereskedés magánakciója volt, még szebb...

vargatom 2009.11.16. 12:14:00

Legyen akkor marketing "best of" is...

Chewbaca · http://pallas70.hu/tanfolyam/merlegkepes-konyvelo-tanfolyam.php 2009.11.16. 12:59:17

aztamindenségit. már a 10. is annyira ütős és túl van minden határon, hogy beszarás. nemhogy a top5. amúgy nekem a kecskelefejezős a legdurvább a koporsófeliratos után...

Blackrock (törölt) 2009.11.16. 13:10:02

Én ezeket a marketinges hülyeségeket már olvastam már egy szaklapban is.

tárhejj · http://atarhely.hu 2009.11.16. 14:07:57

A marketing jó dolog, ha jól van megcsinálva.

moli 2009.11.16. 16:15:52

10,09,08,03,02,01 -as jo otlet
10,09,01 -es kifejezetten jo otlet.
10,09 -es kurvajo otlet.

KALAMONA (törölt) 2009.11.17. 18:40:41

nemtom melyik játékról olvastam, hogy a buszmegállókba kihelyezett világító plakátok egy idő után elkezdtek "vérezni", magyarul valami piros folyt a járdára szép lassan... persze a takarítást is vállalták a reklámkampány végén.

Limrasson 2009.11.18. 21:44:26

Na ez igen, ezt nevezem...wtf?

Bro 2009.12.07. 21:42:09

@Harlek: Én se tudtam róla :D most utánanézek, 2 nap múlva állami vizsga valamivel le kell nyugtatnom magam xD

Reactor 2012.03.06. 23:24:51

Az Action 52 marketingbalhéját kihagytad.