HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Kapsz tesztpéldányt, ha megígéred, hogy dicsérni fogod a cikkben

2009.11.09. 19:14 hancu

Ezt találta mondani a Ubisoft illetékese a legnagyobb példányszámú német számítógépes játékos újság, a Computer Bild Spiele szerkesztőinek, az alku tárgya pedig az Assassins Creed 2 volt. Illetve lett volna, mert a németek sértődötten visszautasították az ajánlatot. Amiben elképzelhető hogy szerepet játszott, hogy egy másik német magazin, a PC Games már kijött AC2 címlappal, és bazi nagy teszttel, így egy második teszt helyett jobb reklám volt a nagy ASSASSINS CREED 2 SCANDAL szalagcím a borítón.

A németek szerint a Ubisoft helyi kirendeltsége azzal zsarolta őket, hogy csak akkor kapják meg a tesztverziót, ha látatlanban garantálják, hogy „sehr gut” értékelést kap majd a játék. A Ubisoft egyelőre nem nyilatkozik, valószínűleg épp azon töprengenek, hogy tagadjanak, vagy kirúgjanak pár embert a német disztribútortól sűrű bocsánatkérések közepette.

Miért olyan nagy szám ez? Hát, egyrészt az Assassins Creed 2 a karácsonyi piac egyik legnagyobb durranás új játékmegjelenése - a nagyon kevés nagynevű játék egyike, amit mertek egyszerre megjelentetni a Modern Warfare 2-vel. Másrészt itt olyan tesztpéldányról, leánykori nevén review copyról van szó, ami alapján még a papírújság nyomdai átfutásával együtt is előbb jelenhet meg a cikk a játékról, mint hogy kikerül a netre a warez verzió, és így tud újat mondani a lap ifj. Karl-Heinz Bittorrentnek és népes baráti társaságának is. Ami manapság papírújságnál elég ritka, ezért is zuhannak rettenetesen gamer magazinok példányszámai (meg persze a friss, interaktív és ingyenes online konkurencia miatt). A német példánál maradva a Computer Bild Spiele 730 ezer felett fogyott fénykorában, ma 280 ezer körül jár; két fő vetélytársa közül a Gamestar 360 ezerről 170 ezerre küzdötte le magát, a PC Games ugyanennyiről 120 ezerre. És ezek a 2008-as év átlagai, szóval most még bőven alacsonyabbak lehetnek ezek a számok.

Harmadrészt ritka az olyan eset, amikor ilyen hangos botrány lesz az egymással szimbiózisban élő játékkiadók és játékos magazinok mocskos kis belső ügyeiből (a GameSpotnál történt a legsúlyosabb hasonló eddig, ahol tavalyelőtt kirúgták a főszerkesztőt, mert fikázni merte az egyik legnagyobb hirdető játékát).

(...és még mielőtt a jólértesültek megmagyaráznák, hogy ez Magyarországon is mennyire így, meg még ígyebbül megy: elég régóta mozgok gamer magazinok környékén, és összesen egyszer akadtam bele ilyen esetbe. Nyilván nem fogom elárulni, hogy melyik játék és kiadó volt, mert bizonyítani nem tudom, szűkítsük annyival a kört, hogy sok vámpír, és még több programhiba volt benne. Kicsi és belterjes a játék- és a magazinpiac is, nem igazán érdemes ilyen trükkökkel élni itthon.)

53 komment

Címkék: teszt botrány

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr301513472

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jormund 2009.11.09. 21:49:47

"hogy sok vámpír, és még több programhiba volt benne"

Ennyiből a Vampire: The Masquerade - Bloodlines-ra tippelek, ami mondjuk nekem nagy kedvencem, és megbocsátottam neki még azt a bugot is, amitől kifagyott az egész amikor elértél egy bizonyos pontot a sztoriban.

Játékmagazinokat már egy jó ideje nem veszek, de éveken keresztül voltam előfizetője az egyiknek. Ma már az egyik óriás, az IGN olvasótáborát gyarapítom.

Égbekiáltó 2009.11.09. 22:50:39

Az újságok elkövetik azt a felháborító hibát, hogy egy pár (játszható) bug megléte miatt a földig alázzák az amúgy jó játékot. Szinte nagyítóval keresik a bugokat. Plusz az a gond a mostani játékújságokkal, hogy nem szórakoztatók. Legutóbbi szórakoztató újság a Commodore Világ volt. Az még tele volt élettel. Nem voltak benne naprakész infók, és nem a legújabb játékokat tesztelték, de mégis összehasonlíthatatlanul jobb volt, mint a mai steril magazinok. Ugye Hancu?:)
Ezt vajon miért nem ismerik fel? Az autós újságírásnál felismerték, így született meg a Top Gear, ami mindent visz, pedig irtó szubjektív. És szórakoztató.
Az meg hogy a Gamespot főszerkesztője fikázta a legnagyobb hirdető játékát nem mást bizonyított, mint az alkalmatlanságát, jól tették, hogy kirúgták. Az ember ugyanis nem szarik a kenyéradó gazdája táljába. Ez sportszerűtlen, hálátlan és ostoba viselkedés. Annyi játék jelenik meg minden hónapban, ha a legnagyobb hirdető szar játékot adott ki akkor tesztelek mást, vagy felhozom egy jó közepesre.

hancu 2009.11.09. 23:06:43

@Égbekiáltó: Nekem van egy olyan sejtésem, hogy a mai kiscsávók ugyanolyan szórakoztatónak találják a mai újságokat, mint mi találtuk anno a CoV-ot. :)

A másik dolgot meg pont fordítva látom, a gamespot-főzerg éppen hogy az újságírói alkalmasságát mutatta meg azzal, hogy merte lehúzni a szar játékot, annak ellenére, hogy hirdető volt. Ha valami szar, arról le kell írni, hogy szar, nincs mese, még ha a sajtóetikától eltekintünk, és tök racionálisan nézzük a dolgot, hosszú távon akkor is ezzel jár legjobban mindenki, mert a szavahihetőség meg az olvasói bizalom többet ér mint az éppen beeső plusz reklámbevétel.

algi 2009.11.09. 23:17:50

Az Ubisoft nem játszotta meg ezt már korábban is? Mintha olvastam volna valami ilyet.

Égbekiáltó 2009.11.09. 23:20:28

@hancu: A szar egy játéktesztnél szubjektív dolog. Erre való pl az 576-nál a másvélemény, vagyis több nézőpont kifejtése egy cikken belül. De hogy pont a főszerkesztő és pont a legnagyobb hirdető játékát kritizálja kiméletlenül én ebben attól függetlenül, hogy nem ismerem az ügyet abszolút szándékosságot látok. Ha nem ismerte fel, hogy ezzel a szubjektív kritikával baromira árt a lapnak akkor alkalmatlan a vezetésre és szerkesztésre. Megmaradhatott volna a szakmai becsülete ha tesztelésre egy olyan kollegának adja, aki talán nem húzza le annyira. Nem azt mondom, hogy dícsérje az égbe, de legalább ne alázza.
Vagy csináljon egy teljesen reklámmentes független újságot ha ennyire osztani akarja az igazságot.

Gondolod, hogy akkora különbség lenne a húsz évvel ezelőtti és a mai fiatalok között? Azt hiszem igazad van, ha szükség lenne a Cov féle újságírásra valószínűleg még mindig létezne.

bp @ LONDON · http://london.jatekszoba.hu/ 2009.11.09. 23:33:16

Viszonylag régi keletű dolog már a kiadók ezen téri igénye, illetve felajánlása - és itthon is ugyan úgy alkalmazzák, maximum nem csapnak ekkora hajcihőt körülötte. Egész egyszerűen arról van szó, hogy néhány esetben be szeretnék biztosítani magukat a megjelenés előtt publikált kritikákról. A történet a kiadók szemszögéből nézve ráadásul tökéletesen érthető is, hiszen a megjelenés előtt stratégiailag fontos időszakban nagyon nem mindegy, hogy vajon milyen recenziókat kap egy nagyreményű cím (miután szabad a préda, és nyilvánosan is elérhető a játék, meg teljesen mindegy, hogy ki mit ír róla...). A forgalmazó (disztribútor) ilyen esetben csak az anyacég kérését tolmácsolja - legyen az Németországban, vagy éppen Magyarországon.

The Welsh 2009.11.09. 23:41:05

@Égbekiáltó: legalább kattintanál a bejegyzésben található hivatkozásokra: 6/10-es értékelésért baszták ki(utolsó link), és egy szerkesztőségi a lap működéséről nagyon durva dologokat mesél (utolsóelőtti)

De egyébként is buta corporate-hozzáállás az, amit hajtogatsz. Én is dolgozom olyanokkal, akik úgy gondolkodnak, mint te, csak arra nem jöttök/jönnek rá, hogyha azt az általunk felcimkézett szart valaki megveszi, és rájön, hogy szar az, amit mi jónak(nem rossznak, közepesnek, mindegy) mondunk, akkor legközelebb nem veszi a lapot/terméket vagy nem kattint/elkapcsol.

Amúgy a post téves, a Gamespotos gyerek szerkesztő volt, nem főszerk, pont az rúgta ki.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2009.11.09. 23:50:04

@Égbekiáltó:

"Az meg hogy a Gamespot főszerkesztője fikázta a legnagyobb hirdető játékát nem mást bizonyított, mint az alkalmatlanságát, jól tették, hogy kirúgták. Az ember ugyanis nem szarik a kenyéradó gazdája táljába."

LOL... jó politikus lennél, már ha nem vagy az már most is

Égbekiáltó 2009.11.09. 23:56:54

@The Welsh: Arra meg te nem jössz rá ha fikázod a hirdető termékét sokkal előbb utcára kerülsz, és nemcsak te, hanem mindenki a lapnál. A mostani időben nem egyszerű stabil hirdetőt találni.
Senkinek sem ártott volna, ha elő sem veszi a játékot és nem ír róla tesztet, másrészt nem ezen múlik egy lap hitele, hiszen minden értékelés szubjektív. Pl nekem szar az imádott Starcraft, az volt amikor kijött, az emberek többsége mégis imádja.
Ha valóban kritikán aluli a hirdető terméke, akkor nem írok róla, írok a 100 másik játékról ami abban a hónapban megjelent. Ez mitől etikátlan? Vagy egy újságnak nincsenek szerkesztési elvei, feltétlen írnia kell a vacak játékokról?
Ja, és valóban nem kattintottam a linkre, miért tettem volna, megbízok abban amit Hancu ír. Ha azt írja, hogy fikázta a játékot a főszerkesztő akkor elhiszem neki.
A főszerkesztő is hülye ha már csak azután veszi észre a cikket miután kijött a lap. Magát is kirúghatta volna.

Heckantrieb (törölt) 2009.11.10. 00:10:33

Errol hogyhogy nem volt meg cikk? Nemreg jott ki, az utobbi evek egyik legszebb independent jateka szerintem:
machinarium.net/demo/

The Welsh 2009.11.10. 00:12:48

@Égbekiáltó: látom sales-es vagy:)

ad1: a kiemelt hírdető miatt kötelező volt megjelentetni róla reviewt
ad2: hírdetőt találni még mindig könnyebb, mint olvasót. Az előbbinek ez üzlet, utóbbinál viszont érzelmi döntésről is szó van, sőt - ha az utóbbi elmegy, mert csalódott a hitelességben, 70-90%-ban vissza nem jön, bármit csinálsz. Tudom, népszerű hülyének nézni az olvasótábort, de sosem az
ad3: nem a srác döntött, hogy ezt az anyagot ő csinálja meg és nem is ő engedte ki
ad4: pláne azért nem, mert ahogy az egyik linken olvasható, az egész szerkesztőség korrektúrázza az anyagokat, hogy ne menjen ki személyeskedő, az adott lap standardjének megfelelő anyag
ad5: azt is megtudható, hogy a sales kellemesen beleszólogatott a szerkesztőségi melóba.

Remélem azóta megnézted a videót is:)

hancu 2009.11.10. 00:14:14

@Égbekiáltó: Ez nem így megy. Illetve sajnos sokszor így megy, de nem így kéne mennie. A hirdető a reklámfelületet veheti meg a lapban, az újságíró véleményét nem. A gamespotos arc (lehet hogy tényleg nem a főszerkesztő volt, The Welsh elbizonytalanított, de nem is ez a lényeg) hős a szememben, hogy ezt meg merte csinálni, pedig valószínűleg tudta, hogy seggberúgják majd érte.

The Welsh 2009.11.10. 00:14:34

Amúgy a Cov is csak eleinte volt jó, meg az egy más kor volt, mi is húsz évvel fiatalabbak voltunk

The Welsh 2009.11.10. 00:16:08

@hancu: a gawkeres linken a bennfentes elmondja, hogy a főszerk, egy bizonyos Josh Larsson baszta ki a Jeff Gerstmann nevű gyereket.

Égbekiáltó 2009.11.10. 00:27:55

@The Welsh: Nem, jogi területen dolgozok.:)

Nem tudom ki hogy van vele, de én a gamer magazinok értékelésének legalább a felével nem értek egyet. Ha ezen múlna a hitelességük már rég nem olvasnék egyet sem. Vagy gondolod az olvasók többsége mindig mindenben egyetért a kritikákkal? És ha nem rögtön arra gondolnak, hogy a szemét újságot kilóra megvették és lemondja az előfizetést? Ez akkor lehetne ha lenne egy standard objektív mérce a játékteszteknél, ami persze nincs.

Gondolatmenetedet követve az első etikátlan cselekedet nem is a kirúgás volt hanem az hogy kötelező cikket kellett írni a hirdető nyomására.

Örülök, hogy tájékoztatsz a részletekről, továbbra sem olvastam el a linkeket, annyira nem érdekel az ügy. Kommentjeimet kizárólag Hancu cikke alapján írtam. Természetesen másként fest a dolog a te információid után.

csibra 2009.11.10. 00:32:28

Amikor a CoV-ot csináltuk még nem a gigaheztzek és 3D gyorsítókártyák tudása döntött arról, hogy egy játék jó-e vagy sem (bár amikor átneveződött Computer Világgá meg PC Ultrává akkor kezdődött már ez a dolog). Viszont akkoriban az internet még nagyon gyerekcipőben járt, így nem volt alternatíva a nyomtatott sajtónak. Fizetni akkor sem szerettek az emberek sem a programokért sem az újságért, de kénytelenek voltak, bár BBS-ről akkoriban is le lehetett nagyon sok mindent tölteni. Mára egy papír alapú újság nagyon rossz helyzetben van, valószínűleg tényleg csak a fanatikusok (meg a milliomoscsemeték apukái) veszik, hiszen a neten a megírás pillanatában megjelenik a cikk, míg egy újságban minimum egy hónapot kell rá várni. Arra is emléxem, hogy ment a morgás azon, miért van annyi reklám az újságban, meg arra is, hogy az áremelésekkel midig csökkent a példányszám, bár erről Lajos biztosan többet tudna mesélni.

Égbekiáltó 2009.11.10. 00:40:26

@hancu: Egyetértek, a pasi ragaszkodott az igazságához. Becsülendő. Viszont alkalmatlan Gamespot újságírónak. Ezeknek az újságoknak az igazságon kívül más szempontokra is figyelni kell. Bátor tettével vajon hány milliótól fosztotta meg a lapot és rajta keresztül a munkatársait azzal, hogy elriasztotta a legnagyobb hirdetőt? Ezzel együtt valószínűleg ugyanaz a hirdető megjelent a pénzével a konkurenciánál. Aki nem képes csapatjátékos lenni és a szabályoknak megfelelni indítson blogot, ahol szabadon azt ír amit akar. Addig viszont amég a munkáltatónál dolgozik vegye figyelembe annak gazdasági érdekeit. Nálunk a Munka Törvénykönyve a munkavállaló kötelezettségei között sorolja, hogy ... "nem tanúsíthat olyan magatartást, amellyel a munkáltatója jogos gazdasági érdekét veszélyezteti" Ez elég egyértelmű erre a szituációra, nem?

Égbekiáltó 2009.11.10. 00:46:12

@csibra: Tök jó, ennyi Cov-os egy helyen.:) Gratulálok nektek, igazi mérföldkövet alkottatok. Hiányzik a hangulata.

hancu 2009.11.10. 00:55:20

@Égbekiáltó: Hát, itt jön az, amit mondtam, hogy ha az etikát félretesszük, akkor is azzal jár jól minden fél hosszú távon, ha az ember leírja a szarról, hogy szar. (Nyilván nem egy szál cikkről beszélek, hanem az egész hozzáállásról.)

Az olvasó - minden ellenkező híreszteléssel szemben - nem teljesen hülye. Ha vélemény helyett reklámot ír egy újság kritika meg teszt címszó alatt, azzal mindenképpen lebukik, az olvasó elveszíti a bizalmát, és választ magának másik újságot. Ez pedig biztosan nem a munkáltató érdeke. :)

Égbekiáltó 2009.11.10. 01:01:03

@hancu: Van benne valami, de azt hiszem a főszerkesztő másképp értelmezte a munkáltató érdekét:)

The Welsh 2009.11.10. 01:16:57

@Égbekiáltó:

remélem jogászként nem alkotsz véleményt olyan dologról, amiről nem is tájékozodsz, mint Kolláth György:)

Dr. Cica75 2009.11.10. 01:19:51

Én a német GameStart ismerem belülről mint nagy lapot, és ott baltával vernének agyon, ha nem írnád le a szarról, hogy szar. Mert az olvasó az elős, ha nincs olvasó, akkor nincs hirdető sem, de ha van olvasó, akkor hirdető akad másik.

KenSentMe 2009.11.10. 01:36:07

Nem, egyébként meg kell nézni, milyenek a "benyalós újságok".. az ilyen reklámmagazinok.. amik így kiszolgálják a hirdetőiket.. ez nem csapatjáték, egyszerűen szemétgyártás.. mert.. zseniális és mélyen átérzett lelkesítést nem lehet írni egy kalap szarról, a hüvelygombakenőcsöt nem lehet gombakrémlevesként reklámozni.. maradnak tehát az átlagosnál is rosszabban megírt kritikák, rengeteg kínos és gyötredelmes panellal, hogy "gyerekként is sokat matchboxoztam, és azóta szerettem volna egy jó meccs boxot játszani, ami most végre sikerült, és elmúlt a lumbágóm is, csak vedd meg a játékot".. névtelenül és címtelenül említve, elő kell venni a majdnem-kettőhatvány nevű, *** újságnak egy SZ*VC nevű főszerkesztővel írott példányait.. és lehet zokogni, meg elrettenni, meg rájönni, hogy ez nem sajtóetikai kérdés, hanem egyszerűen ízlés dolga.. a minőséghez kell az őszinteség és az öröm.. tény, hogy a most-marha-fiatalok között van egy tendencia, t.i. hogy a játékújságot a pornóújságokhoz hasonlóan a képek adják el, és "jaj, de zsír, tőcsük le", és a szöveg úgyis csak lassítana.. és ilyen esetben tényleg csak játékrontás a megszövegezésre fordított energia.. de minden más esetben aközött kell dönteni, hogy az ember cool újságot vagy prospektust szerkeszt.

u.i. én a Vampires: The Masquerade első részére tippelek, jó öreg 576.. tök fellelkesített a kritika, letöltöttem komoly svunggal.. és annyira szar volt, hogy azt elmondani sem lehet.. irányíthatatlan, irreális, a történet egy Zs movie és a végén még le is gyakott a főellen, tölthettem vissza az állást, mert a karakterfejlődés is egy kalap trágya.. ez csak mellékesen írom le, amennyiben azt valaki őszinte kritikaként írta, nem kicsit lőtt bakot.

dávidf 2009.11.10. 02:47:00

Hú annyit hozzátennék, hogy a Gamespotól kirúgott Jeff és pár hasonlóan neves netes gamer újságíró megcsinálta az egyik legjobb és ráadásul open játékos oldalt, a GiantBombot. Aki nem ismeri, érdemes megnézni.

kpityu2 2009.11.10. 06:19:49

Nem vagyok valami nagy gémer,de ilyen újságot csak a demók miatt vettem. Ma már lehúzom a netről. A véleményeket meg elolvasom az online lapokon, ahol még kommentek is vannak. :D Mennyi is egy ilyen újság ? 2000-3000 Ft ?

Labancz 2009.11.10. 06:43:33

Számtalan példa van arra, hogy a németeknél manipulálják a teszteket. Most eggyel több van. Eddig sem hittem el egyetlen német tesztet sem, ezután sem fogom. Pont nem változott semmi.

há zé · http://indafoto.hu/hhzz 2009.11.10. 07:02:40

@Égbekiáltó: bocs, de amiről írsz az az igen mélyre hatoló seggnyalás tipikus esete. Nem véletlen, hogy tíz éve nem vettem szám.tech. lapot.

nevetőharmadik 2009.11.10. 08:26:59

@Égbekiáltó: tökéletesen értem a gondolatmenetedet, önmagában logikus, praktikus, értelmes és védhető.

Egy bajom van vele.

Olyan szervilis, meghunyászkodó, seggnyaló, gyáva értékrendet tükröz, ami megcsúfolása annak, amit tisztességnek, szabadságnak, korrektségnek, stb. hívunk. Véleményeddel propagálod a kizsákmányolást, gátlástalanságot, ez a fajta gondolkodás lopja ki a maradék gerincet is a társadalomból. Mert nem egyszerűen azt mondod, hogy bizony a gerincet kilóra meg lehet venni (ez történt ott), hanem azt, hogy a gerincet kilóra el kell adni. Kösz nem.

moRtiZ 2009.11.10. 08:30:24

Nem új dolog ez, miért lepődik meg még rajta valaki.

Ha jól emlékszem 1-2 éve volt valami eset, hogy valami "szuperjátékot" lehúzott valami újságíró, amiért kirúgatták. Lett is belőle jó nagy "kalamajka".

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2009.11.10. 08:50:30

Erre csak azt tudom mondani, hogy fuggetlen online, offline media csak addig van mig meg nem jelenek az elso szponzorok, hirdetok a feluleten.

Utana hirtelen el kezd lagyulni a tesztelok szive es az utolso szar hw, sw termekre is szinte azonnal "ajanlott", "nagyon ajanlott", "beszartam a gyonyorusegtol teszt kozben" plecsniket osztanak.

miguel_ 2009.11.10. 08:53:39

Amellett, hogy nyilván az ember pénzért dolgozik, pénzt meg a hirdetőktől kap, ne felejtsük el, hogy a gamer újságírók legjobban fikázni szeretnek - márpedig egy AAA játékot a porba alázni jó dolog - lásd mondjuk az Assassin's Creed első része (a hirdetők miatt meg fájjon a hirdetésszervező feje).

hancu 2009.11.10. 08:54:26

@twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX: Na igen, ez a tipikus "megmondom én a tutit, mert már láttam újságot, tehát nyilván belelátok, hogyan készül" hozzáállás.

Igen, természetesen van ilyen, amit mondasz. De ezt általánosítani, és törvényszerűségnek kikiáltani, hogy a hirdető márpedig mindig beleszól a tartalomba, elég nagy ostobaság.

danaz · http://www.autostat.hu/autos-forum 2009.11.10. 09:01:48

Hol vannak már az 576 kbyte-os GYZ-s idők... Megboldogult fiatalkorom legnagyszerűbb olvasmányai voltak:) Meg ööö, Uriel? Aki az fps-eket tesztelte. Lehet, h nem ez volt a nickje. Valamint a Diablo 2-s cikk volt az, amit vagy 100x végigolvastam.

Void Bunkoid 2009.11.10. 09:25:29

Azé' egy CoV-os végigjátszás vagy kritika meg egy mai online gameroldalas review között legalább akkora űr ásít, mint egy Mikszáth-karcolat meg egy Blikkes celebhír között...azt az újságot még olyan emberkék írták, akik klasszikus értelemben vett újságíróként megállták a helyüket.

Égbekiáltó 2009.11.10. 10:56:49

@nevetőharmadik: Szerintem te még életedben nem dolgoztál olyan helyen ahol kettőnél több munkatársad és főnököd lett volna. Én nem a kizsákmányolást meg a gerinctelenséget propagálom, hanem azt mondom, hogy egyes (!) esetekben amikor a cég és a munkatársak érdeke megkívánja legyen az ember diplomatikus. Ezzel semmilyen elvet nem adna fel senki, ezzel senki nem adja el magát az ördögnek. És nem okozna az idióta magatartásával többmilliós kárt, és talán még Karácsonyi jutalom is lenne a cégnél.
Amit te mondasz az szép és jó, de aki így vélekedik ne menjen közösségbe, mert ott sem mondhat mindig igazat, legtöbb esetben másokkal is diplomatikusnak kell lenni. Ne legyen olyan munkahelye ahol kettőnél több ember dolgozik, mert ott is alkalmazkodni kell és nem tehet meg amit akar.
A kis cikkbeli Robin Hood egy szar, önző alak, mert vélt igazát a munkatársak, a lap, a cég érdeke elé helyezte.

Tyl3r 2009.11.10. 11:03:44

A Computer Bild Spiele nyilvan ugy ertette a fenti sorokat, hogy "a tovabbiakban nem kivanunk egyuttmukodni a Ubisofttal, nem kerunk toluk tesztpeldanyt, nem kivanunk reszt venni a sajtonak tartott prezentaciokon, nem kerunk toluk ajandekokat, es ugy egyaltalan, nem kerunk toluk semmi szivesseget, ha mar mi sem teszunk nekik."
Szamomra egyertelmu, hogy profitmaximalizalasrol van szo: siman elkepzelheto, hogy ugyanarrol volt szo, mint a Gamespot es az Eidos eseteben, amikor a Tomb Raider Underworld (?) kapcsan kerte meg oket a kiado, hogy "ha nem tetszik, akkor csak kesobb irjatok rola". Mivel a jatekteszteles abszolut szubjektiv mufaj, elkepzelheto, hogy valaki kenopenz nelkul is megad egy Assassin's Creed 2-re vagy egy Tomb Raider Underworldre 8-9 pontot is, egyszeruen mert tetszik neki - viszont minel tobb pozitiv ertekeles szuletik, annal nagyobb a kereslet a jatek irant. Elvegre a sajto nem mas a kiadok szemeben, mint ingyenes hirdetesi felulet, csak a PR cikkekhez automatikusan hozzakapcsolt (x) hianyzik a sarokbol, ezzel is novelve a hitelesseget. (Marmint a sajatjuket, persze, ha ki nem derul ez a szaftos kis reszlet - mert az parhuzamosan rombolja a magazin es a kiado renomejat egyarant.) Szoval az elso honapban mindenkeppen jo, ha dicserik az anyagot - ekkor fogy belole a legtobb.

A Gamespot / Kane & Lynch botranyhoz csak annyit szeretnek hozzatenni - mert, ha jol lattam, ezt senki nem emlitette -, hogy a tesztet elkoveto ujsagiro mindossze egy-ket palyat nyomott le a jatekkal, mielott negativ kritikat irt rola - de nyilvan elfelejtette, hogy a Live-on nyomon tudjak kovetni a tevekenyseget...

hancu 2009.11.10. 11:08:37

@Égbekiáltó: "Ezzel semmilyen elvet nem adna fel senki"

Dehogynem. Az újságírás legfontosabb elvét adná fel: azt, hogy a vélemény nem eladó.

@bad_rock: Nem lehet, hogy kevered egy másik sztorival, amikor a Savage című játékot húzta le csúnyán egy gamespotos rivjú, aztán válaszul közzétették az író online statisztikáit?

Tyl3r 2009.11.10. 11:17:10

@hancu: nem hiszem. Egyreszt ez kozvetlenul az IO Interactive-os fejlesztoktol szarmazo hir volt, masfelol ugy meseltek, hogy az ujsagiro a hetvegejet az Assassin's Creeddel toltotte, a ket jatek (AC / K&L) megjelenesi datuma pedig majdnem egybevag.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2009.11.10. 12:43:13

@Égbekiáltó: Nem kell egyetérteni az értékeléssel, sőt. Ha tudod egy emberről, hogy ami neki tetszik téged idegesít, ami neked tetszik azt ő lehúzná, akkor is remek támpontot jelentenek a cikkek, értékelések.

Tudod, hogy a nála elért 98% azt jelenti: remek látvány, kevés játékélmény, és legyintesz: Ilyen játék helyett inkább elmegyek moziba...

Nem értesz vele egyet, de az ő munkásságát, a lap standardjait ismerve mégis tájékoztat az értékelés.

Ráadásul szerintem erősen tévedsz abban, hogy a rossz kritika elriasztja a hirdetőt. Miért? Mert ha játékot adsz ki, akkor neked is tisztában kell lenned pár dologgal.

Van olyan, hogy a jó értékelés elriaszt vásárlót.
Van olyan, hogy a rossz is vonzhat vásárlót. Részben azért, mert megismered a játékot, részben pedig a "múltszázadi grafika tönkreteszi az amúgy hangulatos játékot" c. mondat + alacsony konfig igény pl. pocsék értékelés mellett is sokak számára teszi vonzóbbá a játékot.
Ha az értékelés őszinte, akkor te mint hirdető is jobban jársz. Többen figyelnek oda a hirdetésedre, amikor jó termékkel jössz ki, akkor a jó pontszám arányosan többet ér... Amit elvesztesz most, visszakapod akkor.

Pont ezért volt a lehúzás a többi munkatárs érdeke, akik érdekes módon mellé is álltak a szakmán kívülről érkező új vezetéssel szemben.

Hogy, hogy nem, az esetben nem arról olvasunk, hogy a hirdetőnek nem tetszett a kritika, hanem, hogy a saját új vezetésnek nem tetszett.

Érdekes, hogy most (és sok más helyzetben) ugye szó sincs a garantált jó értékelés megadásáról, sőt...

Ugyanakkor a netes és a nyomtatott műfajt sem jó keverni. Hiába van neten sok teszt, a gondot az jelenti, hogy ez nem váltja ki a nyomtatott sajtót. Miért?

Rendben: A vonaton már van netbook, mobilnet, dea villamoson még mindig kényelmesebb az újság, de szerintem akár a vonaton is. De sok más olyan helyzet van ahol a gép kényelmetlen, de az ember szívesen olvas valami őt érdeklő témáról.

naffeju 2009.11.10. 13:59:08

az utolsó bekezdés, bocs, de nagyon szánalmas, és álságos is. nem hiteles ez tőled, mivel érintett vagy, másrészt pedig sajnos a magyar gamer média működésének mikéntjébe más is belelát, még ha messzebbről is, kívülről, mondhatni.

igen, nyilvánvalóan nagyon ritka a fenti sztori, itthon is. a magyarázat viszont nem az, hogy az újságok annyira kurvára függetlenek volnának, hanem ellenkezőleg, mert erre többnyire semmi szükség: a bratyizás, barátkozás, szervilizmus magától értetődő, a cégek részéről elvárt, különben megtorlás jön.

ugyan, áruld már el, mi is egy exkluzív teszt menete, feltétele? milyen újságírói tevékenység van egy exkluzív anyag mögött? a kérdés persze költői, az exkluzivitás megléte vagy hiánya kizárólag azon múlik, milyen a kapcsolat a kiadóval. kiket hívnak meg egy zárt launch partira? akikkel nincs gond.

innentől kezdve csak a nagyon hülye nem érti ennek a következményeit. a véleményed főleg azok után förtelmes, hogy a pc gurunál dolgoztál, vagy dolgozol most is, nem tudom.

itt is az lehetett a magyarázat, hogy két olyan ember találkozott, akiknek eddig még nem volt kapcsolata. az ubisok kissé erősen kezdtek, nem oltották le a villanyt, és kihagyták a randit meg az előjátékot. ehelyett közölték, hogy most baszás lesz, ezért tűnt durvának. pedig a végeredmény ugyanaz.

a gamer sajtó kritikus hozzáállásával jönni pedig már pofátlanul abszurd. a gamer sajtóról sok mindent lehet mondani, de hogy nem elégíti ki a kritikusokkal szemben elvárásokat, az egészen biztos. egyáltalán újságírásnak nevezni az egészet egy túlkapás. ezek fanboy+marketing klubkiadványok, és annak jók, és nincs is ezzel baj, főleg a könnyed téma miatt.

csak ne akarják a függetlenség és kritikus vélemények hazug mázába vonni.

ja és hogy az olvasó nem hülye. ezeket a magyar print lapokat gyerekek olvassák baz. nem hülye, csak gyerek.

hancu 2009.11.10. 14:09:49

Nocsak, egy rajongó. Welcome. Én aztán nem foglak győzködni, hogy a gamer sajtóban úgy működnek a dolgok, ahogy én _tapasztaltam_, én nem úgy, ahogy te _képzeled_.

naffeju 2009.11.10. 14:23:59

@hancu: erős, autoriter érvelés.

dehát az olvasó nem hülye, majd eldönti maga.

hogy valamit az eredeti témához is hozzátegyek, a jelek szerint a ubisoft ezt elég masszívan meglépte, az NDA úgy szól, hogy csak 90 % vagy feletti eredménnyel lehet kitenni premier előtt a tesztet.

hancu 2009.11.10. 14:27:33

Bocs, de nem érsz annyit, hogy tételesen megcáfoljam az összes hülyeséget, amit leírtál. Hosszú percekbe telne, és az lenne rá a reakciód, hogy ez szánalmas-álságos-undorító-stb., és nem úgy van, hanem úgy ahogy te gondolod. Erről ennyit, én maradok itt, te meg oszd az észt valahol máshol, csá.

naffeju 2009.11.10. 14:34:48

@hancu: korrekt, ugyanakkor persze felmerül a kérdés, hogy melyik kommentelő ér annyit. plusz nem miattam vagy nekem, de a többi olvasónak mondjuk reagálhatnál néhány felvetésre. persze lehet, hogy nem kell, mert mindenki látja, hogy csak gyalázkodom. lezártam.

miguel_ 2009.11.10. 14:55:19

@naffeju: nem tudom, mi a munkád, tegyük fel, hogy mondjuk pék vagy. Tíz éve dolgozol minden hajnalban, kenyeret, zsömlét sütsz, néha olyan lesz a végeredmény, hogy nem mindenki akarja megenni, de nagyjában-egészében korrekt élelmiszeripari munkásnak tartanak az emberek.

Kivéve néhányat, aki szerint te minden hajnalban beleszarsz a tésztába, aki szerint a rozskenyérben fűrészpor van rozs helyett, és mindezt azzal támasztják alá, hogy ők egyszer már sütöttek otthon kenyeret. Eleinte valószínűleg kedvesen elbeszélgetnél ezekkel az emberekkel, később már vitáznál az efféle akarnokokkal, végül pedig tudomást sem vennél az okostojásokról.

moli 2009.11.10. 15:01:15

@nevetőharmadik: +1

@Égbekiáltó: nem ertek egyet egyetlen gondolatoddal sem.

hancu 2009.11.10. 15:17:24

@naffeju: "ugyanakkor persze felmerül a kérdés, hogy melyik kommentelő ér annyit"

Aki nem fröcsög és anyázik, mint te? :)

Oké, lássunk konkrét választ az egy szál kérdésedre: "ugyan, áruld már el, mi is egy exkluzív teszt menete, feltétele?"

Természetesen ez a kiadóval-fejlesztővel való kapcsolaton múlik. Ajánlanod kell valamit, többet mint a konkurens lap: címlapot, kiemelt, X oldalas rivjút, nyereményjátékot. Vagy pusztán olvasószámot. De - és ez a lényeg - kizárólag FELÜLETET ajánlasz, azt nem, hogy azt mivel töltöd meg. Azt mondod, oké, kiteszem címlapra, plusz írok egy 6 oldalas rivjút, és az lesz rögtön a legelső a rivjú szekcióban. De hogy MIT írsz arra a felületre, hogy 90, vagy 60 százalékot adsz majd a játékra, abba nem dumálhat bele a kiadó. Ez a RENDES menete a dolgoknak, és ez az AC2-s balhé éppen azért balhé, mert itt nem így történt.

És ezt most vagy elhiszed nekem, vagy nem, de így megy a dolog. Pontosabban azoknál a lapoknál, ahol én megfordultam, azokban az időkben, amikor én a közelükben voltam, így ment.

Természetesen vannak kivételek, van szervilizmus és seggnyalás, amit említesz, de fontos látni, hogy nem ez az általános.

Elmesélek egy sztorit, ez is ilyen vagy elhiszed vagy nem típusú, illetve a te kis koordinátarendszeredben lehet hogy ez is förtelmes meg undorító, de sebaj.

Anno dolgoztam játékfejlesztőként, csináltunk a Digital Realitynél egy játékot Platoon címen. Nem akarom szépíteni a dolgot, elég szar lett. Annyi időből és annyi emberből, amennyit kaptunk rá, abban a műfajban ennél sokkal többet nem lehetett kihozni, de nem is ez az érdekes most, hanem a végeredmény. Tehát ott egy 60% körüli játék, amit a magyar magazinok jól le is húztak, ahogy megérdemelte. Kivéve egyet, ami nagyon gusztustalanul benyalós módon agyondicsérte, és adott rá valami 90%-ot. Úgy, hogy senki nem kérte rá, tök magától nyalt, nyilván arra számítva, hogy ezért majd a jövőben valamikor kap cserébe valamit. És a hazug rivjú NEKÜNK, a fejlesztőknek volt a legkínosabb, mi éreztük úgy, hogy besározódtunk. Tetszik érteni a helyzetet?

Igen, vannak ilyenek. De nem, nem ez az általános. Igen, a lapok és a kiadók egymásra vannak utalva, de egyiknek sem érdeke, hogy kamu reklámrivjúkkal elveszítse a lap a hitelét és az olvasóit.

És nem igaz, hogy azokat hívják meg a zártkörű launch partikra, meg kapják az exkluzív anyagokat, akikkel "nincs gond". Ha jobban megfigyeled, az értelmesebb kiadók váltogatva adogatják ezeket a lehetőségeket az újságoknak, maximalizálva az olvasószámot, akikhez eljutnak így.

TLRD verzió: Igen, létezik az összes visszataszító gyakorlat, amit leírtál (persze, hiszen épp egy ilyen kapcsán született a post), de nekem az a tapasztalatom, hogy nem ez a jellemző, általános gyakorlat.

Égbekiáltó 2009.11.10. 15:37:15

@moli: Kvittek vagyunk, mert én sem értek egyet egyetlen gondolatoddal sem. Ja, hogy nem is volt gondolatod?:)

vargatom 2009.11.10. 18:20:33

Nehéz lenne két ismerős vitájába érdemben beleszólni, úgyhogy csak egy linket tolok gyorsan:

www.escapistmagazine.com/videos/view/zero-punctuation

miguel_ 2009.11.10. 19:09:49

@vargatom: Yahtzee-t is megveszik kilóra, csak ő jól palástolja. ;)

moli 2009.11.10. 20:01:33

@Égbekiáltó: de volt es van, csak nem irtam le. en viszont azzal sem ertek egyet, amit gondoltal. nem hiaba irtam a gondolat szot a szo szo helyett.

(hanem direkt.)