HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Utolsó kommentek

A magyar, aki megismertette a Tetrist a kapitalizmussal

2016.02.08. 16:54 Stöki

Mint ígértem, hétfőnként újabb werkfilmmel jelentkezünk a készülő Vakondok 4-ből. Aki nem tudná: ez egy dokumentumfilm, ami a magyar videojáték-fejlesztés hőskorát fogja feldolgozni, és várhatóan még idén megjelenik. (Akit bővebben érdekel, hallgassa meg beszélgetésünket a rendezővel). Az eheti interjúalany Stein Róbert (vagy Robert Stein), aki nagyon fontos szerepet töltött be a magyar játékfejlesztés születésében. Mivel 56-ban Angliába disszidált, a nyolcvanas évek elején ő volt az, aki a nyugati kapcsolat tudott lenni, üzleteket szerzett a Novotrade-nek és nem mellesleg megalapította az Andromeda Software-t (ez a stúdió készített sok korai magyar C64-es játékot, például a Caesar The Catet és a See-Saw-t). A werkfilmben viszont nem erről mesél Stein, hanem arról, hogy milyen szerepe volt abban, hogy a Tetrist megismerje a kapitalizmus. Gyakorlatilag ő fedezte fel a játékot a nyugati piacnak, erről 1988 elején a New York Times is hosszan cikkezett. Aztán ahogy a kapitalizmusban lenni szokott, ahogy a Tetris sikerré vált, rögtön több érdek is rávetette magát, és nem Stein volt az, akinek végül csengetett a kassza. (Korábbi werkfilmek: Kiss Donát, Ian Livingstone, Fodor Tamás, Nagy Csaba, Szenttornyai László).

Így készült a Vakondok 4 - 06 - Stein Róbert from Moleman on Vimeo.

Szólj hozzá!

Checkpoint Mini #13 (és Kétheti Retro): The Horde

2016.02.07. 20:38 Stöki

cpmini_13.png Mivel az elmúlt két Checkpoint Minire elég jó visszajelzések jöttek, maradunk ennél a formátumnál, azaz ezentúl minden Minihez lesz egy pár bekezdéses cikkecske is a tárgyalt játékról (nevezzük Kétheti Retrónak). Így a Checkpoint Mini-posztoknál azok is találnak majd kontentet, akik irtóznak a podcastekről (persze teljes élményt a podcast ad :)).

Az eheti szentencia egy 22 éves lelet, a The Horde, ami nehéz volt, de szerettük. De vajon szeretjük-e ma is? Nem egyszerű erre válaszolni, de Grath és én újra kipróbáltuk a játékot, hogy frissen szerzett élmények alapján tárgyalhassuk ki. Ha kíváncsi vagy erre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra.

32 komment

Címkék: retro közösség podcast horde checkpoint mini

Röpködnek a letört ujjak az öklözőszimulátorban

2016.02.07. 16:00 Stöki

Oké, elismerem, elég szerencsétlenül fordítottam címben a brofistet, de hát nincs rendes magyar neve. Ugye arról a mozdulatról van szó, amikor két haver (tesó, bro) összeüti az öklét (fist). Életemben nem gondoltam volna, hogy ebből valaha videojátékot lehetne csinálni, de ezért nem vagyok indie játékfejlesztő. Mint a Kotaku írja, a Bro Fist Simulator egy játékjamen készült, éppen lehet rá szavazni Steam Greenlighton, a demójával pedig itt lehet böngészőben játszani. Minden ujjhoz tartozik egy gomb a billentyűzeten, ha ezeket lenyomjuk, akkor görbítjük be a megfelelő ujjunkat. A cél az, hogy miközben folyamatosan brofistelünk a géppel (vagy egy másik játékos ellen), mindenféle ujjmozdulatokat villantsunk - sátánvillát, felemelt hüvelykujjat és hasonlókat. Ezekért pontokat kapunk (kivéve a szólóban mutatott középső ujjért, azért levonás jár), a nehézséget pedig az jelenti, hogy amikor az öklünk éppen ütközik a másikéval, akkor letörnek azok az ujjaink, amik nincsenek behajlítva. Ami a gyakorlatban annyit tesz, hogy kevesebb mint egy perc alatt vége is a játéknak. De egyszeri poénnak nagyon vicces cucc ez, jobb mint a kavicsszimulátor (mondjuk Steamen nem fizetnék ezért sem).

7 komment

Címkék: indie állatság furcsa játék

Az ember, aki végigtolta a Super Mario Brost bekötött szemmel

2016.02.07. 12:50 Stöki

Volt már a blogban szó egy gémerről, aki bekötött szemmel játszotta végig a Super Mario Worldöt - most egy hasonló őrült következik, aki egy másik Mario-játékot, a mindenki által ismert Super Mario Brost játszotta ki úgy, hogy végig le volt takarva a szeme. Az illető természetesen japán (きらめきでどーだい néven fut a YouTube-on), és három hónapig készült a nagy mutatványra. Kevesebb mint negyedóra alatt el is jutott a játék végére, és érezhetően baromi izgatott volt az utolsó pályán - Bowser legyőzése után konkrétan elkezd hiperventillálni a videóban.

9 komment

Címkék: retro állatság fanatizmus speedrun super mario bros

Elképesztően szép lesz a Toki remake-je (ha végre összejön)

2016.02.06. 12:45 Stöki

Itthon valószínűleg kevésbé ismert a Toki, ez az 1989-es lövöldözős játék, amit Szakuma Akira készített (eredetileg arcade gépnek, de persze aztán mindenféle port is lett belőle). A maga idejében furcsa környezetével ki tudott tűnni a műfajban; Toki a főhős neve, egy állatbőrbe öltözött vadember, aki egész jól eléldegél törzsével, amíg nem jön egy gonosz varázsló, Vookimedlo, aki elrabolja a törzs hercegnőjét, az embereket pedig mindenféle bizarr állatokká változtatja. Toki majommá változik - de szerencsére olyan majommá, aki tud tüzet fújni meg lövedékeket köpködni, szóval neki is indul, hogy lezúzza Vookimedlót, illetve előtte még pár elborult főszörnyet. Itt egy longplay a játékból:

2009-ben egy három francia fejlesztőből álló kis csapat, a Golgoth Studios bejelentette, hogy Toki-remake-et készít. A gond az, hogy mindhárman meló mellett csiszolgatják a remake-et, és így elég lassan haladnak (a grafikusnak például több mint két évig tartott, amíg mindent megrajzolt). Eredetileg 2011-ben akarták kiadni, aztán 2013-ban is lehetett hallani felőle, amikor Steamen Greenlightot kapott, aztán azóta semmi (lent a korábbi trailer).

Most a csapat vezetője, Anthony De Sa Ferreira a Patreonon hallatott magáról (a Patreon egy közösségi támogatási platform, ha valaki nem tudná), és havi 750 dollárt kér, hogy végre össze tudja rakni a játékot, amiből nagyon sok minden kész van már. Egyelőre nem áll jól a gyűjtés (50 dollárnál tart), de állítólag jövő héten videó is lesz már a játékból, talán akkor megszalad a dolog.

Egyébként a képek alapján elég erősen átrajzolták az eredetit, és baromi jól tették ezt. Lásd alant.

toki_lvl1_part1.png

toki_lvl1_part2.png

toki_lvl3_part4boss.png

toki_lvl5_part4boss.png

7 komment

Címkék: retro remake toki

Így mesél az Ecco the Dolphin fejlesztője

2016.02.01. 16:23 Stöki

Van ugye ez a Vakondok 4. nevű dokumentumfilm, ami a magyar videojáték-fejlesztés hőskorát fogja feldolgozni (minap beszélgettünk egy jót a rendezővel), és a készítők elkezdték promózni - például azzal, hogy minden héten feltesznek egy új werkfilmet. Eddig mindegyikben egy-egy mikrofonvégre kapott interjúalany szerepelt, a legújabban Szenttornyai László, aki az Ecco the Dolphin vezető fejlesztője volt. Csak három perc, de Szenttornyai elég jókat mesél ilyen rövid idő alatt is. És mivel ez a vakondokosdi elég szimpatikus kezdeményezés, ezentúl minden új werkfilmről megemlékezünk majd. (Korábbiak: Kiss Donát, Ian Livingstone, Fodor Tamás, Nagy Csaba)

Így készült a Vakondok 4 - 05 - Szenttornyai László from Moleman on Vimeo.

6 komment

Címkék: werkfilm ecco vakondok

Checkpoint 2x02: Dokumentumfilm a magyar játékfejlesztésről

2016.02.01. 00:28 Stöki

Podcastünk második évadját úgy indítottuk, hogy ráfeküdtünk a magyar játékfejlesztés kezdeteire. Két hete Képes Gábor mesélt baromi érdekes dolgokat az ötvenes-hatvanas évek kibernetikai játékairól, most pedig a nyolcvanas-kilencvenes éveket vettük elő Matusik Szilárd segítéségével.

podcast19.png

17 komment

Címkék: retro közösség film podcast checkpoint

10+1 ok, amiért szerettük a Duke Nukem 3D-t

2016.01.29. 21:37 Stöki

Éppen ma 20 éve rúgta be az ajtót 3D-ben minden idők legmacsóbb játékhőse, Duke Nukem. A játékról és annak fejlesztéséről írtunk már hosszú cikket, azt most nem ismételnénk meg (itt elolvashatjátok), inkább csak amolyan buzzfeedesen összeszedjük, mi mindenért lehetett rajongani ebben az fps-alapvetésben.

Szólj hozzá!

Címkék: évforduló duke nukem

Krissz ismét megcsinálta: Archon böngészőben!

2016.01.29. 08:09 keer_eye

A blogról azt hiszem mindenki imeri Krisszt, azaz Tóth Krisztiánt: többek között az ő munkásságát dicséri az Impossible Mission és a Wizard Of Wor webes átirata. Egy tavalyi interjúnkban kacsintva pedzegettem, hogy milyen jó lenne Archont játszani online, C64-en gyerekkori önmagam számára a PvP csúcsát jelentette az akció elemekkel bővített stratégiai játék, néha napokat töltöttem monokróm tévénk előtt görnyedve hogy győzelemre segítsem a világos vagy éppen a sötét oldalt.

12 komment

Címkék: böngészőben itthallottátokelőször Tóth Krisztián Archon

2016-os naptár gémerlányoknak

2016.01.27. 15:39 keer_eye

Ha esik az eső, rossz a kedvem, nem megyek dolgozni és még blogolok is. A szokásos "Év Izéi" válogatásparádé közben majdnem elfeledkeztünk róla, hogy minden januárban akad valami, amivel kedveskedni tudunk a hölgyolvasóknak: a "Férfiak a Játékfejlesztésben" aktuális naptára. Pazar izom, pozőr pózok, vicc és pucc: 2016 minden hónapjára egy-egy bolyhos kismackó a csajoknak. Látogassatok minket sokat idén is, mert nélkületek homogén lenne a gémer szcéna.

5 komment

Címkék: naptár izmok 2016 férfiállat játékfejlesztők

Ismeritek Ozzytól azt a számot, hogy ta-padapada-ta-padapada-beejjjng?

2016.01.26. 21:43 Stöki

Csodálatos, amit a GuitarHeroFailure nevű júzer művelt YouTube-on. Először is 100 százalékra lejátszotta a Guitar Hero Smash Hitsben Ozzy Osbourne Bark at the Moon című dalát - már ez is elismerésre méltó. Emberünk fel is tette a tökéletes menetet a YouTube-ra, mire nemsokára a YouTube levette a videót arra hivatkozva, hogy a zenét csak úgy felpakolgatni a videómegosztóra copyright jogokba ütközik. Erre emberünk nem esett kétségbe: felhümmögte a capella a dalt a videóra. Kikerült Redditre is - az eredmény több mint másfélmilliós nézettség. Amit most gyarapítani fogunk:

A sztoriban nem is az a legnagyobb agyfasz (már elnézést), hogy a YouTube letilt egy videojátékos videót, miközben részben abból van sok nézője (és ebből bevétele), hogy a GuitarHeroFailure-höz hasonló felhasználók tonnaszám pakolják fel, hogyan játszanak mindenféle játékokkal. Hanem az, hogy valószínűleg az aláhümmögős videó is jogsértő, mert egy ilyen feldolgozáshoz is a jogkezelő engedélye szükséges. Ami azt mutatja meg (megint), hogy mennyire elcseszett az úgynevezett "szomszédos és szerzői jogok" szabályozása a zeneiparban. És most elhümmögöm a Belgától a Bzmget.

6 komment

Címkék: youtube copyright agyfasz guitar hero

Checkpoint Mini #12: Katakis (bónusz poszttal)

2016.01.24. 19:06 Stöki

cpmini_12.png(Akkor is olvasd el, ha nem szoktad hallgatni a podcastet! Köszi!)

Eltelt két hét, újabb Checkpoint Mini jön, és mint két hete írtuk, ezentúl próbálunk azoknak is a kedvére tenni, akiknek a podcast műfaja annyira nem fekszik. Vagyis minden Checkpoint Miniben megénekelt játékról lesz pár bekezdés szöveg, a két héttel ezelőtti Jagged Alliance 2-ről már ilyen poszt született. A vendéges Checkpointokról nem lesz leirat (az iszonyatos meló lenne), de ezeknél a rövidebb adásoknál mindig leírom majd a lényeget. Nem ígérek tizensokezer karakteres Heti retrókat (egyszerűen nincs már annyi szabadidőm, mint akkor, amikor azok a cikkek születtek), de az biztos, hogy ezentúl a Checkpoint Miniknél azok is találnak majd kontentet, akik irtóznak a podcastekről (persze teljes élményt a podcast ad :)).

Ezúttal egy igazi vénséget, a C64-es Katakist próbáltunk ki, és nem bántuk meg. Ha arra vagy kíváncsi, hogy Grath és én hogyan tárgyaljuk ki frissen szerzett élményeinket, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>vagy itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra.

15 komment

Címkék: retro közösség podcast checkpoint mini katakis

Nevetségesen kevés Xbox One fogy Japánban

2016.01.24. 10:00 Stöki

Elég kemény számokat adott ki a Media Create nevű piacelemző cég arról, hogy Japánban mennyire fogy az Xbox One: szinte a statisztikai hiba alatt. Mint a Kotaku idézi, január 11 és 17 között (azaz múlt héten) a következő mennyiségekben fogytak az országban a fontosabb konzolok:

  1. Új Nintendo 3DS XL: 30172 darab
  2. PlayStation 4: 25592 darab
  3. PlayStation Vita: 18202 darab
  4. Wii U: 15398 darab
  5. Új Nintendo 3DS: 6241 darab
  6. Régi Nintendo 3DS: 4797 darab
  7. PlayStation 3: 1939 darab
  8. Régi Nintendo 3DS XL: 1162 darab
  9. Xbox One: 99 darab

Igen, kevesebb mint száz darab Xbox One ment el a 127 milliós lakosú országban. Több mint 19-szer ennyi gép kelt el az ELŐZŐ generációs PlayStationből.

xboxonetgsbig.jpg

Oké, azt tegyük gyorsan hozzá, hogy egyrészt Japánban hagyományosan sokkal gyengébben muzsikálnak az Xboxok, mint a hazai pályán népszerű Sony- és Nintendo-kütyük, másrészt karácsony után eleve nem nagyon mennek a drága hardverek - de azért ez a 99 elég szomorú látvány a PS4 25 ezre mellett. Az Xbox One a kezdetektől alulteljesít az országban (a premier hetén 23562 darab ment el belőle, míg az Xbox 360 a nyitóhetén 62 ezret hozott össze), és júniusban már volt egy hét, amikor 100-ra lement az eladott példányszám. Hát most eggyel lejjebb ment.

Globálisan persze nem áll ilyen rosszul az Xbox One, de azért nem olyan rózsás a helyzete. A Microsoft egy ideje nem közöl részletes eladási adatokat, utoljára a CEO, Satya Nadella 2014 végén azt mondta a részvényeseknek, hogy 10 millió darab ment el a konzolból. Azóta eltelt egy év, és bizonyára nőtt ez a szám - akár meg is duplázódhatott -, de a PlayStation 4 a Sony idén januári bejelentése szerint már 35,9 milliónál tart. Ami még rosszabb: az iparágban kész tényként kezelik, hogy minden eladott Xbox One-játékra kettő PS4-játék jut. A konzol indulása nagyon szerencsétlen volt (emlékszünk rá, kommunikációs katasztrófa előzte meg, és a Microsoft árversenyben is alulmaradt), de ettől még lehet, hogy idővel az XBone valamennyire beéri a nagy riválist (ugye az előző generációban éppen az Xbox 360 húzott el, de most már nagyjából pariban vannak a PS3-mal). Már csak azért is, mert az Xbox One valójában elég jó kis konzol, és a kontrollere bármikor állva hagyja a PS4 irányítóját - a céges PS4-kontrolleren egy év nem túl intenzív használat már leszedte a joyokról a borítást. (Persze ősszel én is azt sutyorogtam a Jézuskának, hogy PS4-et hozzon majd, de lesz még karácsony, lesznek még sutyorgások.)

19 komment

Címkék: Japán Xbox One

Az ember, aki gyilkolás nélkül játssza végig a Call of Duty: Modern Warfare-t

2016.01.23. 21:40 Stöki

A Call of Duty sorozat pár részét érte már olyan kritika, hogy kocagémereknek való fps, csőlövölde, és az AI által irányított csapattársak szépen leszedegetik az elleneket, akiket a játékos nem talál el. Kent Sheely alias Nullface projektje nem feltétlenül cáfolja ezt a kritikát, ugyanakkor bámulatos, hogyan használja ki a játékba épített szkripteket, és hogyan próbál életben maradni, miközben az AI megcsinálja a pályákat. Nullface ugyanis azt vette a fejébe, hogy a teljes Call of Duty: Modern Warfare-t végigtolja anélkül, hogy megölne bárkit.

Illetve ez nem egészen igaz, mert akad pár pillanat a játékban, amikor muszáj egy-egy embert lelőni (jellemzően valamilyen interaktív átvezető moziban), na de ezen felül emberünk nem lő le senkit, ami szép teljesítmény egy olyan játékban, aminek a célja éppen az, hogy lőj le mindenkit. Még nem ért a játék végére, de egész jól halad, itt meg lehet nézni a "Modern Peacefare" 13 videóját. Kedvcsinálónak itt az egyik.

16 komment

Címkék: videó állatság call of duty

Hogyan szerezd vissza feltört Rockstar-profilodat

2016.01.20. 17:41 Stöki

(Az alábbiakban Dester kartárs írását olvashatjátok, akinek nem indult jól az év: feltörték a Rockstar-accountját.)

Pár napja történt meg az, amivel senki sem szeretne szembesülni, és pláne elképzelhetetlennek tartja, ha épp az IT szektorban dolgozik.

Kaptam a Rockstartól egy emailt, hogy a jelszavam megváltozott. A GTA V-be nem léptem már be egy ideje, lekötöttek más játékok, ezért megemelkedett kissé a vérnyomásom. Röviddel ezután észrevettem, hogy nem csupán egyetlen emailt küldött a Rockstar, hanem kettőt: a másikban pedig az állt, hogy az email címem is megváltozott. Nem vagyok túl idegeskedő fajta, de ennél a pontnál azért már leizzadtam.

18 komment

Címkék: rockstar hackerek ti küldtétek