HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Utolsó kommentek

Checkpoint 2x10: A magyar játékfejlesztés a szocializmusban

2016.05.24. 10:48 Stöki

Kicsit rendhagyó a mostani adás, egyrészt meg ez még a múlt heti (bocs, kicsit csúsztam vele, hétvégén utolérem magam), másrészt mert hírek nincsenek benne, ellenben baromi hosszú, ez az első kétórás adásunk (nyugi, nem tervezetk ebből rendszert csinálni). Történt ugyanis, hogy elképesztő béna voltam. Elkezdtünk híreket felvenni, de elfelejtettem megnyomni a felvevőgombot, és ezt a hírblokk végén vettem észre. Mivel nem akartuk vendégünk idejét rabolni, ezután már nem futottunk neki újra a híreknek (azokat inkább megírtam posztban az elmúlt héten), de nem is baj, mert vendégünknek annyi zseniális sztorija volt, hogy bőven kitöltötte az adásidőt.

podcast27.png

2 komment

Címkék: retro közösség podcast checkpoint novotrade

Lehet jó játékot csinálni 64×64 pixelen?

2016.05.19. 15:21 Stöki

A demoversenyek több kategóriájában is korlátokat szabnak meg, és ezeken belül kell nagyot alkotni - például csupán 4 vagy 64 kilobájtban megírni a demót, hogy csak két gyakori példát említsek (és nézzük csak meg a magyar Conspiracytól az Offscreen Coloniest, egészen elképesztő, mit hoznak ki 64K-ból). Valami hasonló figyelhető meg játékkészítő versenyeken, jameken is: egyre többször valamilyen retrós megkötés van - és ennek szép példája a Lowrezjam, ami áprilisban zajlott le. A szervező, Devi Ever ugyanis a címben feltett kérdésre kereste a választ, vagyis 64×64 pixelen kellett játékot készíteni a pályázóknak. Erre volt bő két hetük, aztán a versenyt követő netezők szavaztak, és megszületett a végeredmény, amit nagyon jó végigböngészni.

xenia.gifcherchez.gif

Már a játékokhoz betett animgifeken is látszik, hogy egész összetett dolgokat összehoztak az indulók ezen a minifelbontáson, vannak még egyszerű RPG-k is, például a 8. helyezett Zelda-klón Legend of Xenia vagy a 6. helyezett Cherchez (gifek ezekből). A nyertes amúgy az Umbri című átszínezős ügyességi játék lett, ami böngészőben is kipróbálható. Nekem a későbbi helyezettek közül volt, ami jobban bejött (például a Xenia, amiben még rövid szöveges üzenetek is felvillannak a kevés pixelen), de ízlések és pofonok. Régi rajztanárom mondogatta mindig, hogy fekete és fehér elég ahhoz, hogy művészit alkosson az ember - lehet, hogy a Lowrezjam bejönne neki.

6 komment

Címkék: retro pixel art játékverseny

Tetris-mozi készül 80 millió dollárból, megőrült a világ

2016.05.17. 22:06 Stöki

Épp tegnapelőtt szörnyülködtem azon, hogy film készülhet a Missile Commandból és a Centipede-ből, erre nem bejelentenek egy Tetris-filmet is? Illetve már korábban bejelentették, most sok részlet derült ki róla. Keleti-nyugati koprodukció, a nyugati kapcsolat egy hollywoodi nagykutya, Larry Kasanoff (elég nagy név a szakmában, például a True Lies egyik producere volt, de videojáték-filmes tapasztalata is van a Mortal Kombattal), a keleti pedig egy Bruno Wu nevű kínai pénzember és a Seven Star Works nevű stúdió. A filmet Kínában fogják forgatni kínai és nyugati színészekkel, a tervezett költségvetés 80 millió, ami már eléggé szuperprodukció-kategória. Sci-fi thrillernek szánják a filmet, és ha jól teljesít az első rész, rögtön trilógiává dagasztják.

Ez mind szép, de mi a bánatot lehet filmre vinni a Tetrisen? Absztrakt játék az egész, geometriai idomok potyognak lefelé, amíg a játékos el nem kúrja - hogy jön ki ebből egy sci-fi thrillertrilógia? Ha a Tetrisszel kapcsolatban valamiből filmet kellene csinálni, az a megszületése és a szerzői jogok körüli harc, amit az alkotó, Alekszej Pazsitnov eléggé elvesztett (és ugye ebben a filmben valakinek el kellene játszania a magyar Stein Róbertet is). Na, az tök érdekes lenne. De egy sci-fi trilógia?

Sajnos úgy tűnik, hogy a "szerezzünk valami videojátékos brandet, aztán valami szart összekalapálunk hozzá" recept egy új trend lesz a filmiparban, és ez a Pixelnek köszönhető, illetve azoknak, akik jegyet vettek rá (hozzák ki az ellenőrzőjüket, és szeretnék beszélni a szüleikkel). Mert a film üzletileg tök sikeres volt: a Boxoffice Mojo szerint 88 milla volt a büdzséje (tehát kb. annyi, amennyi a Tetris-filmnek lesz), ezt majdnem be is hozta Amerikában (78 milla), Amerikán kívül pedig 165 milliót kaszált. Összesen tehát 243 milliónál tart a film bevétele. Persze, hogy megpróbálkoznak valami hasonlóval.

Egyébként Tetris-filmek kamutrailereivel évek óta poénkodnak a YouTube-on (mert kb. ennyit lehet kihozni belőle), ez például egy négyéves darab:

8 komment

Két hét munkával milliomosok leszünk

2016.05.17. 09:00 Stöki

Eltelt egy hét, megint Vakondok 4-werkfilm (tudjátok, ez az a dokumentumfilm, ami a magyar videojáték-fejlesztés hőskorát dolgozza fel, és aminek rendezőjével nemrég beszélgettünk). Ezen a héten a Sultan művésznevű Tóth Zoltán mesél, aki nagyjából 10-11 Novotrade-játék grafikáját rajzolta, többek között a Scarabaeust, az Impossible Mission II-t vagy az International Karate Atari ST-változatát. Ez utóbbiról ide is bökök egy videót, aki ismeri a C64-verziót, az láthatja, mennyi szépséget hozzátett Zoltán.

Zoltán a videóban arról mesél, hogyan csöppent bele a játékfejlesztésbe, illetve arról, hogy az Impossible Mission II-ben piszoárokban is lehetett keresgélni, csak aztán ez kikerült a játékból, mert hát eléggé félreérthető volt. (Korábbi werkfilmek: Kiss Donát, Ian Livingstone, Fodor Tamás, Nagy Csaba, Szenttornyai László, Stein Róbert, Vámosi Zsolt, Rátkai István, Mark Cale, Balogh Zsolt, Rényi Gábor, Kiss István, Olessák Róbert, Révbíró Tamás, Kozák Tamás, Békési Róbert, Kreiner Tamás, Tilesch Ferenc, Zámbó Viktor.)

Így készült a Vakondok 4 - 20 - Tóth Zoltán "Sultan" from Moleman on Vimeo.

6 komment

Címkék: werkfilm vakondok novotrade

Doom-szobor láncfűrésszel szabva

2016.05.17. 01:32 Stöki

Szóval még mindig Doom, mert most ezzel van tele a net, meg hát tessék a blog nevére nézni. A mai szentencia a Bethesda egy elég eredeti marketingfogása: felkérték Ausztrália első számú láncfűrészszobrászát, Rob Bastot, hogy készítsen egy műalkotást a játékhoz. Igen, az ember láncfűrésszel (ami ugye a Doom közelharci fegyvere) nyeseget böhöm tuskókat, amíg szobor nem lesz belőlük. Konkrétan egy embernél is nagyobb Revenant, elég állat. Egyébként már Bast akcentusáért megéri megnézni a videót.

És aki lemaradt volna róla: van egy jó kis Doom-nyereményjátékunk, pixelvadászatos-játékkódnyerős.

3 komment

Címkék: videó állatság doom

Checkpoint Mini #20 (és Kétheti Retro): Pushover

2016.05.16. 00:04 Stöki

cpmini_20.png Üdv minden régijáték-rajongónak, eltelt két hét, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogy fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak.

Logikai játék még nem nagyon volt a CP Miniben, itt volt az ideje egynek. A Pushovert többen javasoltátok, és én szívesen felelevenítettem 24 éves emlékeimet (Grath meg először találkozott ezzel a kis gyöngyszemmel). Ha kíváncsi vagy arra, hogy tetszett nekünk ennyi idő után, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

Ja, és még valami. Akárcsak múltkor, most is szépen kérünk benneteket, segítsetek nevet találni nekünk a körvonalazódó, de kicsit fapados osztályozásunkhoz, amin azt akarnánk jelezni, hogy a mai játékosoknak mennyire ajánljuk az éppen kivesézett játékot. Checkpoint Nagyon Igen, Checkpoint Igen, Checkpoint Talán, Checkpoint Nem - e négy kategória helyett szeretnénk jobban hangzó neveket találni (a múltkori felhívásra jött már két ötlet, de még várnánk, ha akad). Aki esetleg szeretne ebben segíteni, a szokásos mailcímre küldje az ötleteit (örök hálánk mellett igyekszünk valami apró ajándékféleséget is kitalálni a legjobb ötleteket adóknak).

14 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini pushover

Jézusom, milyen film készülhet a Centipede-ből és a Missile Commandból?

2016.05.15. 18:48 Stöki

Csak mert az EFO Films éppen aláírt egy szerződést, aminek értelmében ebből a két játékból készíthet filmátiratot. Ez azért furcsa, mert a Centipede és a Missile Command réges-régi (1980-as mindkettő) Atari-játékok, és nincs bennük sok kontent, amit filmre lehetne vinni. Az egyikben mindenféle ízeltlábúakat kell lőni egy gombaerdőben, a másikban pedig városok felé érkező rakétákat kell még a levegőben megsemmisíteni. Ennyi, nincs sztori, karakterek, gazdag háttértörténet, akármi, szóval minden egyebet a forgatókönyvnek kell majd kitalálnia - de akkor meg minek elverni pénzt egy ilyen, már kissé megkopott licencre? Szóval nem egészen értem a dolgot, és mivel nemrég beszéltük ki, hogy a videojátékos filmek nagy része elég rossz, ezektől sem várok sokat.

Aki nem ismerné, ez a Centipede:

Ez meg a Missile Command (bár mi a Kandón csak Defconnak ismertük):

8 komment

Címkék: film atari missile command centipede

Felismered pár pixelből a Doom szörnyeit?

2016.05.15. 12:14 Stöki

Pénteken berúgta az ajtót az új Doom, és ahhoz képest, hogy voltak aggályok, az első hírek szerint egész jó lett a single player mód. Mi is nagyban teszteljük az Indexre, de az IDDQD-n inkább retrózunk kicsit. Nem lehet elégszer elmondani, hogy a Doom és a Doom II mekkora jó játékok voltak (és igazából ma is tök szórakoztató mindkettő), olyan fps-alapvetések, amiket szeretünk, tisztelünk, és amikkel rengeteget játszottunk. A Doom-szörnyeket például messziről felismerjük, szinte pár pixelből. Legalábbis ez az elméletem, amit most a gyakorlatban tesztelni fogok egy nyereményjáték formájában.

14 komment

Címkék: retro közösség nyereményjáték doom

Két magyar fejlesztésű játék is Kickstarteren gyűjt

2016.05.13. 22:12 Stöki

Az úgy volt, hogy tegnap podcastfelvétel volt nagyon illusztris vendéggel, aki a Novotrade egyik kulcsfigurája volt annak idején. Beköszöntünk, elmondtuk a híreket, vendégünk szellemesen beszállt itt-ott, tök szuper volt minden - aztán észrevettem, hogy elfelejtettem megnyomni a felvétel gombot. Égett az arcom nem kicsit, viszont időszűke miatt nem akartuk újra rögzíteni a híreket. De van egy (két) hír, aminek mindenképpen helyet akarok szorítani a blogban, ha nem szóban, akkor írásban: két magyar érintettségű játék is Kickstarterre ment a héten.

Az egyik a Dome City, amiről már beszéltünk korábban: az Overon Station nevű magyar cég fejleszti, alapja pedig A kupolaváros titka című ifjúsági sci-fi regény (és képregény), amit Nemere István írt még a nyolcvanas években. Unreal 4 motorral készülő, belsőnézetes kalandjáték multival, vr-támogatással, jövő őszi premier ígéretével, nagy tervekkel és nem kicsi pénzigénnyel. 80 ezer fontot akarnak összeszedni a készítők, 2 ezer körül járnak, és van még 29 nap a kampányból, amit itt lehet támogatni. Engem kicsit elrettentett a négy íróról készült fotó; közülük egyről egyáltalán nem hallottam, kettőnek a neve pedig nem igazán garancia a minőségre, sőt - de ez csak az én ízlésem, senkit nem akarok lebeszélni. Egyébként vendégünk mesélt egy jó kis sztorit Nemeréről. Az író - aki már a nyolcvanas években is nagy név volt - egyszer felkereste a Novotrade-et, hogy van egy remek játékötlete, kössenek szerződést. Viszont részleteket nem volt hajlandó elárulni, így aztán végül szerződés sem lett.

A másik projekt is magyar fejlesztésű, csak álnevek mögé bújtak többen. A Spiritus Games Fabular: Once Upon A Spacetime című játéka már a videó alapján nagyon különleges: egy akció-RPG-ről van szó, de vannak benne erős kalandelemek is, és bár a környezet első blikkre sci-fi, középkori hatás is van, illetve az alkotók szerint népmesei elemekre is lehet számítani. Nekem eléggé bejön, ahogy a harcias cserebogarakra emlékeztető űrhajók két lövés között karddal-bárddal aprítják egymást, a retróba hajló grafika és a stílusos zene pedig megvett kilóra. Ráadásul a videóban és a Kickstarter-oldalon rengeteg infó és képanyag van, látszik, hogy a fejlesztés átgondolt és a fő játékmechanika már nagyjából teljesen megvan. Szerintem így, ebben a fázisban kell Kickstarterre menni, legszívesebben minden olyan neves fejlesztőóriás orra alá dörgölném ezt az kampányt, aki pár artworkkel képes százezreket kérni valamelyik crowdfundingoldalon. A szintén 2017 őszi premierrel tervezett Fabular készítői 25 ezer fontot akarnak összeszedni, már 5 ezer fölött járnak, és még 32 nap van hátra, itt lehet támogatni

1 komment

Címkék: retro kickstarter magyar játékfejlesztők

15 dolog, amit nem tudtál az első két Doomról

2016.05.12. 13:07 Stöki

Holnap jön az új Doom, ami persze leginkább a régiek miatt érdekes. A Doom (és a Doom II) a játéktörténelem egy fontos mérföldköve, megállója, hovatovább világítótornya, fárosza. Szinte mindent megírtak már erről a játékról, magyarul is megjelent a Masters of Doom című könyv, itt a blogban is volt terjedelmes Doom-poszt és egy külön podcastadás az id Software-ről. Szóval nehéz ma már újat mondani a Doommal kapcsolatban, de talán sikerült a lentiekben pár olyan infót összevadásznom, amiknek egy része még tapasztalt és tájékozott gémereknek is új lehet.

24 komment

Címkék: toplista doom id software

És most mágneses viharba kerültünk

2016.05.10. 22:26 Stöki

Eltelt egy hét, megint Vakondok 4-werkfilm (tudjátok, ez az a dokumentumfilm, ami a magyar videojáték-fejlesztés hőskorát dolgozza fel, és aminek rendezőjével nemrég beszélgettünk). Ezen a héten Zámbó Viktor mesél, akinek a neve ismerős lehet a megboldogult Philos vezetéséből (egyszer még a blogon is kommentelt egy hosszút és érdekeset az Imperium Galactica III-poszt alatt). Viszont Viktor jóval korábban kezdte a játékfejlesztést: konkrétan a Novotrade egyik első csapatában, a Fahrenheit 451-ben volt benne. Három játékot készítettek, az utolsó a Quark IX volt, amiről találtam egy videót:

Sziimulátornak elég gyors, de játéknak kicsit félkésznek tűnik - ez nem véletlen, mert a játék alfa állapotban maradt. A Quark IX-ről Viktor korábban megosztott pár infót a C64 HQ-n, ezt idézném:

A játékot 1 hét alatt kellett összedobni - a kiadó valami nagy durranást akart. Akkoriban a GridRunner, a Pacman játékok és klónjaik taroltak - így megpróbáltunk egy 3D-s űrhajós lövöldözős játékot csinálni. Ha a joystickkel elég sokáig gyorsítod a gépet (lefelé nyomd a joysticket), akkor felszáll a gép. (A műszerek nem működnek - a sprite-ok a helyükön vannak - innen nem lett volna nagy ügy megcsinálni őket - de nem jutott rá időnk). Ha felszálltál, akkor jön a játék legjobb része. Jönnek rendesen az ufók - és lehet velük lövöldözni. A horizont csak díszlet - alpha verzió! Ha az összeset lelőtted, akkor jön egy anyahajó. Nem igazán ellenfél, lőjél bele néhányat és felrobban. Utána irány a bolygó - töltse ki teljesen a képernyőt - egy idő múlva leszáll a gép. A leszálláskor teljesen szétesik az interrupt rendszer a játékban. 8 helyett 16 sprite-ot használunk.

Szóval lóhalálában készült a játék, a fejlesztők a végén 64(!) órát dolgoztak alvás nélkül. Így is sok hiányosság és hiba maradt, például a játék megszakításrendszere elég bugos, leszálláskor össze is omlik. Ez megtörtént akkor is, amikor a programot bemutatták a Novotrade vezetőjének, Rényi Gábornak. Hogy a meleg helyzetet hogy oldották meg a fejlesztők, azt már mesélje el Viktor. (Korábbi werkfilmek: Kiss Donát, Ian Livingstone, Fodor Tamás, Nagy Csaba, Szenttornyai László, Stein Róbert, Vámosi Zsolt, Rátkai István, Mark Cale, Balogh Zsolt, Rényi Gábor, Kiss István, Olessák Róbert, Révbíró Tamás, Kozák Tamás, Békési Róbert, Kreiner Tamás, Tilesch Ferenc.)

Így készült a Vakondok 4 - 19 - Zámbó Viktor from Moleman on Vimeo.

4 komment

Címkék: werkfilm vakondok

A legjobb ballagási gémertabló

2016.05.10. 17:43 Stöki

Hancunak köszönhetően csodálatos, ún. kötreblog-kontentet találtam a Frostshockon: a Balassagyarmati Balassi Bálint Gimnázium 12b osztálya Hearthstone-tablót készített. A képre vagy ide kattintva nagyobb méretben is megcsodálható, a tanárok által tanított tantárgyakra a kártyák leírása utal (pl.: "Ezzel a kártyával a konstans deriváltja 0"). Nem tudom, hogy ez hivatalos tabló volt vagy csak egy mókatabló a komoly mellé, de mindkét esetben gratulálok a készítőknek. A 12b-nek pedig blizzardos érettségit kívánok, remélem, valami könnyű tételt húztok szóbelin, mondjuk azt, hogy Arthas melyik játékban tűnt fel először.

hstablo.jpg

23 komment

Címkék: állatság blizzard hearthstone

Checkpoint 2x09: FPS-sek

2016.05.09. 22:36 Stöki

Próbálom utolérni magam, de nem nagyon megy; megint késtem egy napot a múlt heti podcastadással, de a héten már tényleg visszatér a Checkpoint a rendes kerékvágásba. Ami azt jelenti, hogy hét végén is lesz egy adás, hiszen a most élesített az még a múlt heti. Reméljük, úgy gondoljátok majd, hogy megérte várni rá.

podcast26.png

26 komment

Címkék: retro közösség podcast fps checkpoint

Kicsit off: hangos okoskodás az új Amerika kapitány-filmről

2016.05.06. 17:12 Stöki

Néha úgy érzem, mint ha hétről hétre kevesebb szabadidőm lenne, és ez jól meg is látszik a blogon - ráadásul még idegenlégióskodok is az IGN filmes podcastjében, ráadásul már másodszor. Volt egy Oscar-adás korábban, most meg az Amerika kapitány: Polgárháborúról okoskodtunk egy sort az IGN filmszakértőjével, Zalaba Ferivel és Sasával, aki ugye volt már nálunk Checkpoint-vendég is. Aki hozzám hasonlóan filmőrült, az esetleg hallgasson bele. A többieknek pedig hamarosan jön gémerkontent, ígérem.

4 komment

Címkék: film podcast ign

És akkor negyed óra alatt megcsináltuk a játék végét

2016.05.03. 22:13 Stöki

Ha hétfő, akkor Vakondok-werkfilm - de már megint keddre csúszott bokros teendőim miatt, elnézést. Újabb betekintés jön a Vakondok 4-be (tudjátok, ez az a dokumentumfilm, ami a magyar videojáték-fejlesztés hőskorát dolgozza fel, és aminek rendezőjével nemrég beszélgettünk). Ezen a héten Tilesch Ferenc, az egyik Novotrade-csapat programozója, a White Viper egyik fejlesztője mesél. És hogy mi az a White Viper? Egy 1984-es C64-játék, íme:

Igen, ügyességi királynőmegmentős fantasy, ami a több szintből állt. Nem saját projekt volt, a Novotrade egy angol kiadótól vette át, és ott már dolgozott rajta két ember, de az egyik öngyilkos lett, és a másikra sem lehetett számítani utána. Viszont a kiadás dátuma már be volt jelentve, így valakinek gyorsan le kellett fejlesztenie a játékot. Tilesch a fejlesztés során a többiektől tanult bele a játékírásba, de nem sikerült a rövid határidőig befejezni a programot. Ami ezután történt, ahhoz pofa kellett, de a jelek szerint nekik volt - igazi, hőskorba illő sztori, amit Tilesch a videóban el is mesél. Meg azt is, hogy a játék végén megjelenő győzelmi képet, negyed óra alatt dobták össze, miközben lent várt a taxi, hogy vigyék a játékot a reptérre, aztán az angolokhoz. (Korábbi werkfilmek: Kiss Donát, Ian Livingstone, Fodor Tamás, Nagy Csaba, Szenttornyai László, Stein Róbert, Vámosi Zsolt, Rátkai István, Mark Cale, Balogh Zsolt, Rényi Gábor, Kiss István, Olessák Róbert, Révbíró Tamás, Kozák Tamás, Békési Róbert, Kreiner Tamás.)

Így készült a Vakondok 4 - 18 - Tilesch Ferenc from Moleman on Vimeo.

4 komment

Címkék: werkfilm vakondok novotrade