Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Kevesen ismerik a Cave Storyt, például én sem ismertem, de a Checkpoint Mini arra is jó, hogy elfeledett gyöngyszemeket előkaparjunk a múltból. Grath mutatta meg nekem ezt a kis csodát, és rögtön megszerettem. Hogy miért, azt részletesen kifejtem a podcastben, kicsit tömörebben pedig alant. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.
A Cave Story fejlesztésének története nem szokványos, miközben a legszokványosabb fejlesztési sztori: egy fiatal programozó szabadidejében elkezdett játékot hegeszteni, és pofozgatta nagy kitartással. Ami nem megszokott, az egyrészt az, hogy a játék tényleg elkészült (hiszen az ilyen hobbiprojektek nagy része behal) másrészt az, hogy a fejlesztő teljesen amatőr módon és intuitívan, de mégis olyan érzékkel rakta össze a játékelemeket, mintha tapasztalt veterán lenne. A Cave Story azóta is az indie sikerek egyik korai és szép példája.
És akkor már nevezzük is meg az alkotót: a japán Amaja Daiszuke, művésznevén Pixel készítette a Cave Storyt szabadidejében PC-re, nagyjából 1999 és 2004 között (a játék 2004-ben jelent meg). Pixel még akkor kezdte el a játékot, amikor műszaki fősulis volt, aztán az üzleti világban lett programozó, és onnantól a Cave Story hegesztése lett neki a pihenés. Teljesen ötletszerűen dolgozott, először például megcsinálta a címképernyőt meg pár karakter mozgását. Gyerekkori kedvencei, a Metroid és a Castlevania alapján úgy gondolta, egyfajta Metroidvania-játékot (duh) készít, és elkezdett nagy, de zárt 2D pályákat tervezni, amik összekapcsolódtak. Ezeken a pályákon a főhősnek platformokon kellett ugrálnia, ellenfeleket lelőnie, és egyszerű fejtörőkön túljutnia. Mondom, Metroidvania.
A műfaj számtalan klónjából kiemelte viszont egy játéktechnikai megoldás: az ellenfelek halálakor olyan bigyókat lehet felvenni, amik növelik a főhős fegyverének szintjét, viszont ha a főhős sebződik, veszít is ilyen bigyókat, és a fegyvere is gyengülhet. Vagyis a játékos motivált abban, hogy nekimenjen a szörnyeknek, ne pedig kikerülje őket, ugyanakkor eléggé vigyáznia kell magára, és nem csak a csökkenő életerő miatt. Mentéspont persze van a játékban, de pont olyan messzire elszórva, hogy kihívás legyen a továbbjutás jó fegyverrel is. Ez végig fenntart egy feszültséget a játék során, és amúgy a pályatervezés is meghazudtolja azt a tényt, hogy egy kezdő rakta össze a Cave Storyt.
A játéknak Történet is van persze, bár röviden elintézhető: egy fantáziavilágban egy kómás robot amnéziásan ébredve próbálja összerakni, hol van, aztán belefut egy emberrablós drámába, és segít megoldani. Egyszerű az egész, és nem is a sztori érdekes, hanem a grafika: a történet cuki, de azért saját karakterrel bíró pixelgrafikával elevenedik meg, és bontakozik ki, ahogy hősünk felderíti a játék barlangjait és újabb lényekkel találkozik.
Miután a játék pc-re megjelent, lassacskán elterjedt a játékosok között, és kialakult egy kis rajongótábora. Ezt megneszelte a Nicalis kiadó, ami Pixel úrral szerződést kötött (egyesek szerint csúnyán át is vágta őt), és kiadta a Wii-s, DSi-s verziót, valamint a Steamen fellelhető, kicsit kipolírozott Cave Story+-t, két éve pedig switches port is megjelent. Ha valamelyik platformon belebotlotok, bátran próbáljátok ki, ma is nagyon pöpec kis játék ez.
Legközelebb pár napon belül jövünk, és szerintem megint Minivel, mert a vendéges adásokkal kicsit csúszunk most (majd behozzuk). Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások az ötödik évadban:
- Checkpoint Mini #93 - Heretic és Hexen
- Checkpoint Mini #94 - Stormlord
- Checkpoint Mini #95 - Tyrian + TOPLISTA: A 10 legjobb shoot 'em up
- Checkpoint Mini #96 - Gunstar Heroes
- Checkpoint Mini #97 - Kingpin: Life of Crime
- Checkpoint Mini #98 - The Movies + TOPLISTA: A 10 legjobb kiegészítő
- Checkpoint Mini #99 - Alter Ego
- Checkpoint Mini #100 - TETRIS
- Checkpoint Mini #101 - Gladius + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek fegyver van a címében
- Checkpoint Mini #102 - Gods
- Checkpoint Mini #103 - Nox
- Checkpoint Mini #104 - Star Wars: Dark Forces + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek "dark" van a címében
- Checkpoint Mini #105 - Shadow Man
- Checkpoint Mini #106 - Dune
- Checkpoint Mini #107 - Manic Miner + TOPLISTA: A 10 legjobb alliteráló című játék
- Checkpoint Mini #108 -The Firemen
- Checkpoint Mini #109 - Centurion: Defender of Rome
- Checkpoint Mini #110 - Psychonauts + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, ami nagyot bukott
- Checkpoint Mini #111 - Dark Reign
- Checkpoint Mini #112 - LocoRoco
- Checkpoint Mini #113 - Heart of China + TOPLISTA: A 10 legjobb komoly kalandjáték
- Checkpoint Mini #114 - Night Trap
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból pedig a teljes negyedik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Kiss Balázs, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, Kurucz Ádám, Nagy Gyula, Gortva Gergely, Révész Péter, cue, Szabó Ferenc, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, arpadapunk, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, G, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek