HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #72: SOS

2018.05.16. 22:01 Stöki

cpmini_72.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Mostani választottunk egy SNES-kuriózum, amiről valószínűleg kevesen hallottak, de hát mikor fogott ez vissza minket abban, hogy rejtett kincseket ássunk elő a játéktörténelem feneketlen időgépének képzavarokkal teli rakományából. Tengeri katasztrófa + megdőlő sprite-ok + kalandelemek = WIN? Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

Szóval SOS, vagy ahogy Japánban ismerik, a Septentrion. Ott 1993-ban jelent meg, nyugaton egy évvel később, és a SNES egy nagyon fura játékát tisztelhetjük benne. A fejlesztő a Human Entertainment, egy 1983-as alapítású japán stúdió, ami 2000-ig ontotta magából a játékokat mindenféle - persze főleg japán gyökerű - platformra. Akkor aztán becsődölt, de romjain olyan érdekes indie csapatok szökkentek szárba, mint a Grasshopper Manufacture.

Az SOS is egy elég fura darab, fő elkövetői Josida Sudzsi rendező és Kimura Keita vezető fejlesztő, akiknek ez a játék szinte a szakdolgozatuk volt. A Human ugyanis elég úttörő módon már 1990-ben játékfejlesztő iskolát alapított, és az oda járó diákokat bátorította, hogy próbálják megvalósítani ötleteiket. Persze ezek a nyers próbálkozások szinte sosem jutottak el a közönséghez - de néha mégis, és az SOS is így született.

A játék fő ihletője a Poszeidón-katasztrófa című 1972-es film, amiben egy nagy luxushajót felborít egy hatalmas hullám az óceán közepén, és onnantól kezdve sok mellékszereplő hal meg, amíg a nem-annyira-mellékszereplők túlélik a kalandot. Ezt a filmet látta Sudzsi, és beakadt neki, hogy milyen jó környezet lenne ez egy SNES-játékhoz. Technikailag pedig a SNES egyik grafikai képessége, a sprite-ok forgatása jött kapóra - ezzel ugyanis jól lehetett jelezni, ahogy a hajó hirtelen megdőlt egy-egy újabb óriáshullámtól.

A készítők egyórás kalandra kalibrálták a játékot: mentés nincs benne, az idő pedig valós időben telik (bár a játékosnak csak ritkán kötik az orrára, hogy hány perc van még hátra), vagyis egy óra elteltével a játék mindenképpen véget ér. Kis titanicos áthallással az egész sztorit a XX. század elejére, 1921-re helyezték (a Titanic 1912-ben süllyedt el, én kinézem a japánokból, hogy simán csak megcserélték az utolsó két számjegyet), és négy választható szereplőre húzták fel a sztorit. Van köztük orvos és matróz is, és mind a négyen elég különböző helyzetből indulnak és más mellékszereplőkre kell feigyelniük, még ha ugyanazon a hajón is kolbászolnak. Mindegyik főhős hét túlélőt vihet magával és menthet meg, akik között a történet szempontjából vannak kiemelt fontosságú karakterek is - leginkább a megmentettek számától függ, hogy a főhősönként 4-5 befejezés közül melyik játszódik le a játék végén.

Sudzsiék nyilván többször végigjátszós élménynek szánták a játékot, de azért ma már eléggé próbára teszi a játékost, mégpedig főleg az egyhangúsága. Az ember azt hinné, hogy egy óra hamar elröppen, de igazából nagyon hosszúnak tűnik, ha semmi mást nem lehet csinálni, csak mászkálni, ugrálni és emberekkel beszélgetni. Akció ugyanis nincs, csak felfedezés, illetve a felszedett túlélőket kell folyton magunk után hívogatni, aminek kivitelezése technikailag sem tökéletes (hajlamosak beakadni). Szóval jó szívvel nem ajánlanánk ma a játékot, de aki kíváncsi egy SNES-ritkaságra, nézzen rá nyugodtan emulátorban. 1999-ben egyébként készült egy folytatás is hozzá PlayStationre Septentrion: Out of the Blue címmel, de csak Japánban jelent meg - ami nem is baj, mert egy irányíthatatlan, korai 3D-grafikás borzalomnak tűnik így videó alapján. Ráadásul az eredeti alkotók nélkül készült, és nincs benne időlimit.

Legközelebb pár nap múlva lesz Checkpoint, mégpedig a 150. adás! Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi Checkpoint Mini adások a negyedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With GeeksYouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20180315.png

További támogatóink:

Kiss András, Kúthy Előd, Hollósi Dániel, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Gortva Gergely, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Nagyi, Gabesz, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Rokborn, Lottsie, Valis142, CsikosZ, Gytb, Oli, Udvardy Tamás, Döme, Bíró István, Palkó D. István

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

19 komment

Címkék: retro podcast snes checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

http://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr1313944502

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mbm 2018.05.17. 11:03:04

Jóság. Star Wars pod racer mini nem lesz? :D

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2018.05.17. 12:00:33

Az >>illetve itt<< -nél nincs ott a letöltő URL...
:(

AarPoe 2018.05.17. 14:37:58

Nem lehet minden tökéletes... így már nincs akadálya valami igazán jónak, mondjuk TFX-nek, Tie Fighter-nek, Theme Hospitalnak vagy Keen Commandernek :)

Bobby Newmark 2018.05.17. 15:30:06

@mbm: Remélem majd csak 2975-ben. Kb annyi jobb játék van annál a szemétnél. :D

mbm 2018.05.17. 16:14:41

@Bobby Newmark: Én nagyon élveztem anno, a sebességélmény rohadt jó volt benne, úgy érezte az ember hogy tényleg 500-zal száguld és nem csak annyi van kiírva a sebességmérőre.

Bobby Newmark 2018.05.17. 19:55:35

@mbm: Hehe, ez utóbbinak a Need for Speed 2 volt a királya. Haverral toljuk osztott képernyőn, repesztek 230-cal egyenesben, ő állva hagy. Lenézek a sebességmérőjére: 200. Dafuq?

Nekem gyorsulás fizikai érzete nélkül sosem volt "sebességélmény"-em, szóval valószínűleg azért kukáztam az egész játékot miután kiderült, hogy nagyjából teljesen üres és lapos.

p)ec 2018.05.18. 10:06:54

@mbm: a Pod Racer nagyon király volt anno, kevés versenyjátékkal találkoztam, ami ilyen sebességérzetet hozott. Az Arcadia kiállításon volt egy arcade verzió, ahol a kontrollereket Anakin gázkarjairól mintázták, egyszer lesz egy olyanom a garázsban. :D

AarPoe 2018.05.18. 10:22:42

@Bobby Newmark: Ez érdekes, nekem pl. a SW Podracer a mai napig az egyik legjobb gyorsulásérzés emlékem. Ahogyan a hajtóművek meghúzták a pod-ot és az ide-oda himbálózott a sziklák meg egyéb akadályok között, király volt! Az NFS2-ben a kocsik mögé bebetonozott fix kameraállás miatt nekem épphogy nem volt sebességérzetem, a későbbi részekben ezen sokat javítottak (de még az NFS1-ben is jobban működött szerintem). Dehát itt a versenyzős játék kb. tabu, szerintem kicsi az esélye a mininek. Kinek mi...

mbm 2018.05.18. 11:07:27

Közben meghallgattam az adást is, és csalódtam Stökiben, amikor arról beszélt hogy vannak a Doom előtti és a Doom utáni játékok, nem tette hozzá hogy az ő időszámítása szerint Anno Doomini 24. évet írunk :(

Bobby Newmark 2018.05.18. 12:46:01

@AarPoe: NFS1-ben nagyon érdekesen működött a kamera, mert ugye nem lehetett megfordulni vele. A 2 egy tömlő fos volt valóban, de az osztott képernyő miatt mégis játszottunk vele egész sokat. Az nálunk még ilyen egymáshoz játszani átjárós időszak volt. Heroes hotseat meccsek, meg ilyesmi.

Versenyzős játékok mellőzésével egyébként egyetértek, mint ahogy a sportjátékokéval is. Kevés unalmasabb dolog van amit számítógéppel lehet csinálni. NFS3 volt, amivel még tényleg játszottam is, utána már csak megnéztem egyet-egyet. Mikor még gyökérkék voltak az autós játékok, lehetett röhögni a hülye fizikájukon, onnantól, hogy ez elmúlt, belőlem is elfogyott minden érdeklődés.
Focis játékkal is akkor játszottam, amikor az volt az egyetlen lehetőség a piros lapra, ha felrúgtuk a bírót. Aztán haverral próbáltunk olyan meccset csinálni, ahol az egész csapat ki van állítva.

mbm 2018.05.18. 13:44:34

@Bobby Newmark: Ha jól értem, egyrészt nem szereted a versenyjátékokat, másrészt a Pod racer nem jó játék mert nem tetszett neked.

GépBalta 2018.05.19. 21:29:24

@Bobby Newmark: Szerintem rengeteg izgalmas és jó versenyzős játék van, sőt sportjátékból is biztos van 1-2 ami jó. Én azok közül csak a FIFA/PES duót ismerem. Egyszerűen csak azért nem érdemes róluk beszélni, mert az összesnek ugyanaz az alapja, olyan kivitelezésbeli finomságokról meg nehéz beszélni, hogy melyikben tolja úgy a seggét a Porsche hogy az k...vajó, milyenek a zenék, mennyire sikerültek jól a pályák, hogy ropog a V8 meg ilyesmik.

GalaHU 2018.05.22. 16:35:58

Na-na Bobby! :)

Itt komoly tömegek követelik a versenyzős játékokat, mert azért a Gran Turismo-ról/Forzáról mint sorozatról egész jó kis adást lehetne kanyarítani, a szimesebb vonalról már nem is beszélve!

Attól azért komplexebbek, hogy mész jobbra és püfölöd a Space-t... :) (no offens)

Asheron 2018.05.22. 23:52:19

Off Stöki! Tündéri volt a kislányod a Labo-s videóban!

AarPoe 2018.05.23. 09:16:27

@GépBalta: No... valaki félreértett, én szeretem az autós játékokat, épp ennek adtam hangot a hsz-emben. Ilyen alapon minden stratégiának, FPS-nek ugyanaz az alapja, és csak a finomságok miatt azokról sem kellene beszélni. A Project CARS-ban 1 autókeréken komolyabb fizikai engine van, mint a legtöbb mai játék egészén, a kategória nem lebecsülendő!
De amíg 65 mini adásból 1 autós van, senkit nem hibáztatok, sajnos ez a beskatulyázás a jellemző...

Bobby Newmark 2018.05.23. 14:37:59

@mbm: Igen, így, ebben a sorrendben. Nem szeretem a versenyzős játékokat, de játszottam már jóval. EP I. Racer meg nem jó.

Bobby Newmark 2018.05.23. 14:46:06

@GépBalta: Na de ezaz. Valóság copy-paste, jól-rosszul. Sok kreativitást semmilyen oldalról nem látok benne.
Nekem ez nettó dögunalom, ha nincs körülötte igazi játék, csak menni kell körbe-körbe. Vagy A-ból B-be. A korábban említett sebesség és főleg gyorsulás érzet nélkül ez nekem nem autózás (kormánnyal sem), csak annak a látványa, ami kb a kisebbik fele a dolognak.

Természetesen ahol meg játék van körülötte, ott meg jellemzően szutyok a fizikai modellezés, GTA, Watch_Dogs, Street Legal, Carmageddon... De ezek legalább lekötnek egy darabig, nem úgy, mint egy nettó autóversenyzős.

AarPoe 2018.05.23. 16:28:46

Elméláztam a kommenteken, srácok.
Valódi retró pixelek, autós játék, amiben történik is valami... megvan! Quarantine!! Ez az, ami még Grath-nak és Stökinek is tetszene!
www.youtube.com/watch?v=abrKxAHJ7qU

Próbáljátok ki, én imádtam régen!