HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #63: Street Rod

2018.01.27. 22:51 Stöki

cpmini_63.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

A mostani játék már sok éve szerepelt itt egy blogposztban, mégis rengetegen kértetek belőle adást is, szóval az év első Checkpoint Minijébe begurul a Street Rod az összes amerikai csodaautójával. Kipróbáltuk, csapattuk, hümmögtünk, de azért szerettük. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról (a régebbi cikk kipofozott recikálása), scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

A Street Rod kicsit olyan, mint a benne szereplő Ford Fairlane autóról elnevezett detektív kalandjai: csak Magyarországon kultikus, máshol nemigen van rajongótábora (illetve talán még Hollandiában, mint látni fogjuk). Ennek okát nem tudom megmagyarázni, mert remekül elkapta a hatvanas évek amerikai autómájerségének hangulatát - annak ellenére, hogy lengyel játék.

Lengyelország ma elég erős játékfejlesztésben (CD Projekt Red, ugye, de volt ott már jó kis Painkiller is), és nem ma kezdték az ipart. A rendszerváltás előtt azt csinálták, mint a keleti blokk több országában: külföldi kiadóknak dolgoztak olcsón (ami persze otthon jó pénznek számított). Ahogy a Novotrade-nél Stein Róbert, úgy a lengyeleknek is volt külföldön élő összekötőjük, bizonyos Lucjan Daniel Wenzel, aki a nyolcvanas évek közepén Kaliforniában megalapította a Logical Design Works nevű céget. Ennek a – játékok mellett mindenféle számítástechnikai izével foglalkozó – cégnek fejlesztett közvetlenül a P.Z. Karen nevű lengyelországi leányvállalat (a p.z. a przedsiebiorstwo zagraniczne rövidítése, ami kb. azt jelenti, hogy „külföldi vállalat”). A játékokat California Dreams néven adták ki, ami nem volt valódi kiadó (hiszen az a Logical Design Works volt), inkább csak márkanév. A P.Z. Karennek és a California Dreams névnek volt pár jó éve 1991-ig (amikor Wenzel bezárta a boltot és hazatért Lengyelországba), és nem vitás, hogy a Street Rod volt a legjobban összerakott programjuk (meg a Blockout című 3D tetris).

Akinek kimaradt volna: az 1989-ben megjelent Street Rod egyszerre volt autószimulátor és menedzserjáték. A program 1963-ban játszódott, a játékos kapott egy garázst meg némi költőpénzt, amiből megvehette első rozzant használtautóját. Aztán jött egy kis babramunka: váltócsere, motortuning, a tető leszerelése – minden, amire pénzünk volt. Majd irány a gyorsbüfé, ahol a hozzánk hasonló szépreményű fiatalokat hívhattuk ki versenyre, miközben szólt a hamisítatlan, hatvanas évekbeli rock & roll (vagy a pc speaker rémes prüntyögése). A versenyeken pénzt nyerhettünk vagy akár az ellenfél kocsiját, gyarapodó vagyonunkból pedig egyre jobb kocsikat vehettünk, míg végül rátehettük kezünket az álomautóra, egy 1963-as Corvette-re, ami tuningolva már 136 mérföld per órás sebességre is képes volt. Ezzel már eséllyel indultunk a legjobb országúti versenyző ellen, aki nemes egyszerűséggel csak a Királynak nevezte magát – az ő megverése volt a játék fő célja, és neki nemcsak a kocsiját nyerhettük el, hanem a nőjét is.

Most újra kipróbáltuk a játékot, és megállapítottuk, hogy a Street Rod szimulátornak nem volt erős: a pályákat nem bonyolították túl (kettő volt összesen), és egyszerre csak két autó versenyzett. Viszont a Street Rod hangulata félelmetesen jó volt, és sokat hozzátett a szerelgetős rész is. Azok a motorbütykölések, beszólások a gyorsbüfénél („Get lost, sucker”) nagyon ki voltak találva. Ez a feeling ma is tud működni, a szimulátoros rész egyszerűsége viszont zavaró. A játék amúgy Amiga és C64 mellett pc-re és a Atari ST-re jött ki. Emlékezetem szerint a C64-es verzió is elég korrekt volt, a pc-s 16 színt tudott, szóval az amigás volt az igazi.

1991-ben még a lengyelek készítettek egy folytatást Street Rod 2: The Next Generation néven, ami technikailag szinte mindenben megegyezett az előddel, csak már 1969-ben játszódott. Ebben már három pálya volt, amiből kettő szörnyen nehéz - ez kicsit meg is ölte a játékot. Aztán később többen is kitalálták, hogy csinálnak nem hivatalos harmadik részt, de nem igazán jöttek össze ezek a próbálkozások. Viszont pár éve egy holland cég megvette a játék jogait, és fizikai kártyajátékot akart készíteni Street Rod tematikával. Nem jött össze akkor nekik a Kickstarter-kampány, viszont épp a napokban újraindították, és most már teljesült a cél, szóval elvileg lesz Street Rod kártyajáték. A cég amúgy tök rendesen ingyen letölthetővé tette az eredeti Street Rodokat.

05ceda50c955795e78687bcc732ce36f_original.png

Legközelebb reményeim szerint hét elején lesz új vendéges Checkpoint, aztán hét második felében újabb Mini. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi adások:

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán (van már második rész is!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20171221.png

További támogatóink:

Kiss András, Kúthy Előd, Bozsó Balázs, Hollósi Dániel, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Gortva Gergely, Hédi, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, SViktor, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Nagyi, Gabesz, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Rokborn, Lottsie, Valis142, CsikosZ, Gabe, Gytb, Simon Olivér, Dances with Chicken, Sisák Tamás

Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk.)

38 komment

Címkék: retro közösség podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

http://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr8313609007

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dauby73 2018.01.28. 05:33:11

‘Pink Slips’ gyerekek! :)

Leadfoot 2018.01.28. 07:20:49

A pink slip Amerikában egyébként a forgalmi neve (szleng persze).

Én a C64-változattal toltam, és abban biztosan több volt 2 autómárkánál, mert a Ford és a Chevy mellett lehetett venni Olds-okat és Plymouth-okat is. Így képviselve volt mindhárom nagy amerikai gyártó (GM, Ford, Chrysler).

B-Bird 2018.01.28. 08:55:50

Stöki! A témához kapcsolódóan írtam korábban egy levelet. Ezek szerint az nem ment át, vagy korábban megszületett a Street Rod checkpoint mini adás? Esetleg számotokra tárgytalan volt a témája? Csak mert az adásból úgy jön le, mintha olvasatlan lett volna a levelem.

Egyébként ha jól tudom, a Street Rod 3 -t ha nagyon lassan is, de egy Gaál Csaba úr fejleszti. Facebook oldalán vannak frissebb hírek is, képek.

És az Invictusnak is ugye ott a Street Legal Racing, vagy aki csak bütykölni akar, a Car Mechanic Simulator sorozat. Még egy magyar vonatkozásban megint Steam-n a Revhead, ami ugyanúgy szerelés-versenyzés-kihívás.

De tény, hogy Rock'n'Roll témában ilyesmit hirtelen én sem ismerek a közelmúltból.

Sam8888 2018.01.28. 09:37:51

Szvsz azért nem értitek a Street Rod-ot, mert nem vagytok autóbuzik...

Az, hogy autókat lehetett venni, szétszedni, összerakni, a motorját húszféleképpen összelegózni, a maga idejében nagyon egyedi volt, nem volt hozzá fogható játék! Egészen a Street Legal nevű magyar próbálkozásig hasonló sem készült. Talán emiatt sem lett sikeres játék, mert inkább a hardcore autóbuziknak készült.

A Bob's burgernek meg az USA-ban évtizedekre visszamenőleg van múltja, midnen Péntek este itt gyülekeznek az autóbuzik:
www.youtube.com/watch?v=EKYAmHAxOW4
Felkészülésből kettesalá.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2018.01.28. 09:46:28

@Sam8888: Nem vagyunk autóbuzik = nem értjük a Street Rodot.
Nem hangzott el egy info, ami a te fejedben megvan = felkészülésből kettes alá. Péntek meg nagy P mondat közepén.

Szerintem ennek a kommentnek fuss neki még egyszer.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2018.01.28. 09:47:06

@B-Bird: Megvan a levél, nincs elfelejtve, csak a téma és ez a Mini ugye nem zárják ki egymást.

Flankerr 2018.01.28. 13:26:15

C-64-n nekem is megvolt, elszórakozgattam vele, meg is maradt emlékeimben, de mivel az angolt akkor még alapszinten se, és eme korszak autóira nem gerjedek, sose játszottam végig.
De az ötletet és a kivitelezést nagyra tartom. És simán kijöhetne egy mai modern 3. rész/reboot, szerintem tökre sikeres is lehetne, csak győzzék zene és autó jogdíjakkal ;)

capor_ 2018.01.28. 14:25:33

Gyerekként nagy öröm volt, hogy egyszer véletlenül észrevettük a “csalást”: a második legolcsóbb autót ki kellett belezni és utána tetszőleges összegért el lehetett adni :) Jó kis játék volt.

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2018.01.28. 16:37:55

C64-en és jóval később PC-n is sokat játszottam vele. C64-en jóval nehezebb volt, csak annak az volt a legnagyobb baja, hogy irgalmatlanul lassan mentek a versenyek.

A PC-s jobban pörgött, de ott a grafika valahogy nem jött be annyira, hiába volt jobb egyébként. És pofátlanul is egyszerű volt a PC-s verzió. Addig kellett Pink Slispre menni, amíg össze nem jött egy T-Bird vagy a '63-mas Corvette (ez pár fordulón belül megvolt), utána csak gyorsulási versenyeket kellett nyerni hogy kihívható legyen a Király, akit szintén baromi egyszerű volt leverni.

Ehhez képest a második részt sikerült elég keményre legyártaniuk.

C64-en valamiért az összes autómat zöldre festettem és "USA"-matricát aggattam rájuk. :D

Komojtalan 2018.01.28. 16:53:51

Amíg Spectrumom volt ezért és a Giana Sistersért jártam át C64 -ezni haverhoz. Szerintem már akkor is megvertük a Királyt, de amikor lett C64 -em már 3-4 kocsival is levertem, nem is kellett a Corvette. Végsebességben legalább még egy autó volt olyan jó, de rosszabbakkal is meg lehetett verni. Volt még ilyen próbálkozás, a Street legal racing, de játszhatatlanul bugos volt, de 1 éve kiadták felújítva, az állítólag már játszható.

proletair · http://lemil.blog.hu 2018.01.28. 17:07:26

Cimborával toltuk mindig, és óriási felismerés volt, hogy a rádióra "klikkelve" lehetett másik zenét is hallgatni, valamint hogy a Ford Thunderbird-el is le lehet nyomni a főgenyát.

mennelinkabbfelemeli 2018.01.28. 19:36:20

@Sam8888: ne máár. 7 évesen mennyire lehettem autobuzi? Angolul sem tudtam... próba cseresznye alapon legózgattam az alkatrészeket, és mégis rájöttem / tünk, hogy lesz a leggyorsabb a kocsi.

theograf 2018.01.28. 20:25:16

@Komojtalan: Ja, én mindig T-Bird-et huztam csak azért is. Végsebességre ugyanott volt mit a Corvette

0motig0 2018.01.28. 22:39:44

Most nem azért de valaki magyarázza már el nekem hogy hogy a picsába need for speed a motor city online? De tényleg mert ez már kezd engem kikészíteni hogy mindenki azt mondja az nfs meg mmo de nem. Az egy sima mmo volt. Semmi köze nem volt a need for speed hez(max anyi hogy kocsi meg verseny.) A Need for Speed World az volt nfs meg mmo. Másik nfs mmo nem volt(Vagyis most elméletbe van egy. Gyakorlatilag nem tudom hogy még beta vagy már megjelent-e vagy már be is szünt-e mert ázsiai régióba lesz/van/volt.)

GalaHU 2018.01.29. 09:48:24

Hohohó!!!!
Mindenekelőtt egynagy köszönet a Mini miatt! Én voltam az, aki komoly protestációra készültem Street Rod ügyben a talin, de hiába viseltem az alkalomhoz illő SR-pólót, ugye már ott kiderült hogy nyitott garázsajtókat döngetek…

GalaHU 2018.01.29. 12:16:05

Hohohó!!!!
Mindenekelőtt egynagy köszönet a Mini miatt! Én voltam az, aki komoly protestációra készültem Street Rod ügyben a talin, de hiába viseltem az alkalomhoz illő SR-pólót, ugye már ott kiderült hogy nyitott garázsajtókat döngetek…

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2018.01.29. 13:26:20

csak a nyomoronc speaker-es prüntyögését, csak azt tudnám feledni.

Glad84 2018.01.29. 14:40:02

Fura Stöki h Chevy sem jutott eszedbe. :)

GalaHU 2018.01.29. 14:53:20

Most komolyan! Mi a francnak írkálok ha csak az első TAB-ig marad meg?

Zarbon 2018.01.29. 16:54:32

c64en egyik kedvenc játékom volt, főleg azért mert nem volt igazán nehéz egy 12-13 éves srácnak
anno hamar volt belőle magyar verzió is

inframazsola · http://gyakorivalaszok.blog.hu 2018.01.30. 00:16:45

@GalaHU: én úgy emlékszem olvastam egy hosszabb változatát a hozzászólásodnak...

zaza42 2018.01.30. 08:11:55

Mellesleg több városi pálya volt c64-en, csak a kampány elkezdésekor sorsolt egyet, és utána végig ugyanabban a városban és úton lehetett versenyezni. Saját tapasztalat szerint olyan 3-4 városi pálya volt. Külön érdekesség, hogy a rádióban szóló zene is random lett 1 fix dallam a kettőből, és ez is csak új kampánynál generálódott újra.

NorbiGO 2018.01.30. 10:08:11

Tolhatnátok majd egy minit a Stuntsról is. Na az viszont egy nagyon király kis játék volt, az editorral egyetemben.

GalaHU 2018.01.30. 10:15:13

Mindenekelőtt egy nagy köszönet a Mini miatt! Én voltam az, aki komoly protestációra készültem Street Rod ügyben a talin, de hiába viseltem az alkalomhoz illő SR-pólót, ugye már ott kiderült hogy nyitott garázsajtókat döngetek…

Nekem vitán felül gyerekkorom egyik kedvenc játéka, sőt ha a C64-es érából egyetlen játékot kellene választani akkor ez lenne az. Pedig eleinte nem is futott nálam, hiszen lemezes a drága, de négyen-öten összeültünk a társasház egyetlen 1541-es tulajánál és közösen próbálkoztunk vele. Ez volt az igazi kó-op multipléjer, nem heccsatokat osztogatni ismeretlen panamai kamaszokkal a Destiny-ben…

Jó kérdés, hogy mitől lett nálunk sikeres, valószínűleg az említett filmek oldaláról kell megközelíteni. A rendszerváltás után nagyüzemben darálták TV-n a korábban ritkábban látható amcsi „szemetet” közte a Grease/Pomádé nevű csodát, amit nem kell nagyon ferde szemmel nézni hogy lefedje a teljes sztorit a Street Rodban. Erre jön a Ford Fairlane ami szintén itthon lett csak siker a remek fordításnak, köszönhetően. (Nagy Feró iszonyú menő és vicces dumákat nyom, de mint szinkronszínész pocsék…)

És ugyanazzal a verdával versenyezni mint Mr. Rock&Roll Detektív? Azokat az autókat tuningolni amiket pár éve még a padlószőnyegen tologattunk? Hát, hol volt akkoriban menőbb játék egy 12-14 évesnek? Ha volt még egy kis érdeklődés a kocsik iránt és netán már tudta mire való a villáskulcs, a Nirvana volt maga…

(utolsó próbálkozás, darabokban)

GalaHU 2018.01.30. 10:16:23

Maga a játékmenetet sem volt addig ismert, tényleg úgy érezted hogy te magad szerelsz, még ha nagyon egyszerűsítve is. Azóta tudom angolul az alkatrészek neveit, hiába próbálta meg az 576Kbyte lelkesen félrefordítani a dolgot…

A versenyzős rész mai szemmel, különösen a behatárolt irányítás miatt tényleg fakóbbnak tűnik, de ha kontextusba helyezzük és azt nézzük, hogy 89-ben mi volt még a piacon, nem kell szégyenkeznie! Akkoriban a Test Drive számított a legjobb autós játéknak C64-en, ami szinte teljesen ugyanezt az irányítás/vezetési modellt követi, valamivel hosszabb pályákon. Másrészről meg az hogy csak 2 pálya van inkább közelebb húz a „valóság” felé, mert általában minden településen egy olyan közúti szakasz van ahol büntetlenül versenyezhetnek egymás ellen a feltörekvő volánpörgetők… Nyugodtan leírhatom, már elévült…

B-Bird: Amúgy tényleg igaz, hogy a srácok nem mutatnak különösebb affinitást az autós témákhoz, de mentségükre legyen mondva, hogy úgy általában a szimulátorok állnak tőlük távol…

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2018.01.30. 13:26:51

Szuper a podcast,
DE!!!
Mikor lesz már Golden Axe, Commander Keen, Future Wars, Sim Farm, X-Wing, TIE Fighter, Cool Spot, Gabriel Knight, Jack Orlando, Warlords, Panzer General és Wacky Wheels mini?!?
:P

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2018.01.30. 13:29:37

Plusz kívánságok: Jazz Jackrabbit, Titus the Fox, Shadow of the Comet, Earthworm Jim!!!

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2018.01.30. 18:00:03

@inframazsola: Anno napi szinten nyúztam, azóta a Panzert, a Shadow of the Cometet, a TIE Fihghtert, a Future Warst meg a Commander Keent pár éve ujra előszedtem - és nagyon jó móka volt mind! ;)

hpeter 2018.01.31. 21:39:36

Én az Automaniat nyomtam ZX Spectrumon. ;-)

Bobby Newmark 2018.02.02. 13:34:44

@B-Bird: Street Legal nálam ott írta ki magát, hogy lényegében csak gyorsulási verseny volt a játék. Persze lehetett kimenni az utcákra versenyezni, tét nélkül.

A gyorsulási versenyt meg a legeslegelején, kezdőpénzből megvett Golf2-est(?) kiherélve, üléseket, sallangot kidobálva végig lehetett nyerni. Sok értelme van az egész bütykölősdinek, ha a legolcsóbb autónál úgyse lehet gyorsabbat összerakni...

kunahidrat 2018.02.03. 18:14:48

Ez a cikk szinte szóról-szóra megegyezik a 2010-es Street Rod cikkel:
iddqd.blog.hu/2010/07/14/szerdai_retro_street_rod

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2018.02.03. 21:07:39

@kunahidrat: Ügyes detektív vagy, de pont erre utaltam, amikor azt írtam, hogy reciklálom a régi cikket. :)

kunahidrat 2018.02.03. 21:19:46

Benéztem. A player feletti részt már rutinszerűen ugrom át, most nem kellett volna.

Reactor 2018.02.05. 19:30:29

A Street Rod nem volt rossz, viszont az időlimit eléggé szűk, szóval nincs igazán lehetőséged túl sokat hibázni. De legalább a King legyőzhető az első részben. A Street Rod 2-ben viszont kvázi lehetetlen megverni a The King-et. Kedvencem a szürke sáv volt, amin ha átmész, kapásból game over...persze a King simát átmegy rajta. Csalááááás!

alien 2018.04.20. 20:01:02

Volt egy autó amit barmennyiért el lehetett adni.

kalbász 2018.05.08. 07:13:48

Pedig c64-en volt a legjobb.