HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #50: The Incredible Machine (+ a 10 legjobb logikai játék)

2017.08.31. 17:22 Stöki

cpmini_50.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Megint esedékes volt egy toplistás poszt, úgyhogy ezúttal nem hagytuk abba a beszédet, miután kiveséztük választott játékunkat, a The Incredible Machine-t. Összeraktuk még toplistáinkat a legjobb logikai játékokról, elismerve természetesen a T.I.M érdemeit. Ha kíváncsi vagy élményeinkre és a toplistán szereplő játékok indoklására, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról és gyorsan átfutnád a toplistáinkat, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

A T.I.M. 1993-ban jelent meg DOS-ra és Macre, de a története majdnem tíz évvel korábban kezdődik. A játék ötlete ugyanis már a nyolcvanas évek közepén megvolt, és ott keringett az ötletgazdák, a Dynamix két alapítója fejében. Különösen egyiküknek, Jeff Tunnellnek akadt be a dolog, aki sokat játszott a Pinball Construction Settel - amiben flippergépeket lehetett összelegózni -, és kitalálta, hogy hasonló elven lehetne mókázni mindenféle alkatrészekkel, trükkös láncreakciókat lejátszó gépezeteket építve (Rube Goldberg-gépezet a pontos terminus technicus).

Tunnellék megpróbáltak házalni az ekkor még Little Machine Construction Set munkacímű játékkal, és úgy tűnt, hogy az Epyx valamennyire nyitott is az elgondolásra, de a projekt befuccsolt, mert a technológia egyszerűen még nem volt elég fejlett egy meggyőző demóhoz. De Tunnell nem adta fel: amikor elment a Dynamixtól, és Jeff Tunnell Productions néven saját fejlesztőstúdiót alapított, magával vitte a játék ötletét is, és addig nem nyugodott, amíg alkalmazottaival össze nem hozta a T.I.M.-et. Kilenc hónap alatt el is készült a játék, 36 ezer dolláros büdzséből, egyszerű, de megkapó grafikával.

A játékban tehát Rube Goldberg-masinákat kellett megadott alkatrészből összerakni vagy kiegészíteni úgy, hogy az adott pályán meghatározott cél teljesüljön. Például ha egy labdát kellett bejuttatni egy magasan levő dobozba, és volt négy trambulinunk, akkor a trambulinokat úgy kellett elhelyezni, hogy a labda végigpattogjon rajtuk, a dobozig. De persze ennél sokkal bonyolultabb fejtörők is voltak és rengeteg különféle alkatrész a majommeghajtásos generátortól a dinamiton át a kíváncsi macskáig (nem, őt nem lehetett felrobbantani a dinamittal). A gravitációt is modellező, dominóhatásra épülő gépezetek szokatlanságukkal együtt igen szórakoztatónak bizonyultak, így a The Incredible Machine a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján amúgy is nagy sikernek örvendő logikai játékok műfajában egy egyedi kis ékkő lett.

Illetve az egyedisége nem tartott sokáig, mert egészségtelenül gyors tempóban jöttek az egymástól nem sokban különböző folytatások, amik hosszú évekre meghatározták a Jeff Tunnell Productions profilját, és mindenekelőtt két ember, Kevin Ryan programozó és Brian Hahn grafikus karrierjét. Mutatom, milyen ütemben és újdonságokkal támadt a T.I.M.-franchise a játékosokra:

  • The Incredible Machine (1993) - Az alapjáték 80 pályával.
  • Even More Incredible Machine (1993) - Kiegészítő, 160 pályával (amiben benne volt az eredeti 80).
  • Sid & Al’s Incredible Toons (1993) - Rajzfilmes dizájnú T.I.M.-spinoff, nem a fő sorozat része, mégis vele egy időben megjelent nagyon hasonló rókabőr, gyakorlatilag csak más grafika.
  • The Incredible Toon Machine (1994) - Az előbbi folytatása, új pályákkal.
  • The Incredible Machine 2 (1994) - Végre egy igazi folytatás, talán ez a legjobb a sorozatban, ebben a kezelőfelületet és az irányítást is kipofozták.
  • The Incredible Machine 3 (1995) - Botrány: pár apróságot leszámítva a második rész windowsos verziója, de harmadikként árulták. A rajongók nagyjából itt csömörlöttek meg, és pár évre elhallgatott a sorozat, hogy aztán más fejlesztőkkel és kicsit jobb grafikával feltámadjon.
  • Return of the Incredible Machine: Contraptions (2000) - A feltámadás felemás lett, mert a pályák második fele a TIM 2-ből származik...
  • The Incredible Machine: Even more Contraptions (2001) - Az első 50 pálya ugyanaz, mint az előbbiben, aztán szerencsére van 200 új is.

A játékból 2011-ben jött még iOS-verzió, 2014-ban pedig Jeff Tunnell még egyszer újrafeldolgozta az egészet az eredeti fejlesztőkkel, Contraption Maker néven. A játék jogai mára a Disney-hez kerültek, és a GOG-on ugye elég sok Disney-játék van, így a TIM-sorozatból is megtalálható egy 9 eurós megapack. Annyit mondjuk megér ma is talán, mert hosszú időre leköt, még ha a folytatások redundánsak is.

És akkor jöjjenek a toplistáink. Tehát a legjobb logikai játékokat próbáltuk összeszedni - ez nekem sikerült egy listában, Grathnek nem. Ő ugyanis két 10-es listát csinált, egyikben a valós idejű, másikban a nem valós idejű, szigorúan csak agymunkára menő játékokkal. Értem, miért tett így, mert tényleg elég nagy katyvasz ez a logikai játék zsáner, nagyon sok minden belefér, de én azért leszűkítettem tíz játékra az egészet (így viszont az én listám vegyesebb képet mutat). A következő toplistákat hoztuk össze (persze az adásban részletesen magyarázzuk-értékeljük a választásainkat):

GRATH TOP10 (real-time)

GRATH TOP10 (nem real-time)

1. Every Extend Extra (2006)

2. Portal 2 (2011)

3. Devil Dice / Bombastic (1998, 2003) 

4. Henry Hatsworth in the Puzzling Adventure (2009)     

5. Intelligent Qube (1997)

6. Gussun Oyoyo (1993)

7. Toki Tori 2 (2013) 

8. No One Can Stop Mr. Domino (1998)

9. Meteos (2005)

10. Echochrome II (2010)

1. Professor Layton sorozat (2007-)

2. World of Goo (2008)

3. Might & Magic: Clash of Heroes (2009)

4. Picross 3D (2009)

5. Pushmo (2011)

6. Sokobond (2014)

7. Hexcells (2014)

8. Pandora's Box (1999)

9. 3 In Three (1989)

10. Suzuki Bakuhatsu (2000)

STÖKI TOP10

1. Portal 1-2 (2007, 2011)

2. Deadly Rooms of Death (1996)

3. Tetris (1984)

4. The Talos Principle (2014)

5. The Lost Vikings (1992)

6. Zuma (2003)

7. Stone Age (1992)

8. Puzzle Quest: Challenge of the Warlords (2007)

9. Dr. Brain sorozat - Castle of (1991), Isle of (1992), Lost Mind of (1994), Time Warp of (1995)

10. The Incredible Machine (1993)

Nyilván ez a toplistás műfaj totál szubjektív, szóval várjuk a ti listáitokat is kommentekben. Legközelebb pedig jövő hét elején lesz Checkpoint, egy hölgyvendéggel. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból pedig a teljes második évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod.

 

A harmadik évad korábbi Checkpoint Mini adásai:

Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán, illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20170611.png

További támogatóink:

Kiss András, Molnár Zsolt, Hollósi Dániel, Stang Szabolcs, Barny, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Pató Lőrinc, Gortva Gergely, Zila, tomtech, jurgen_habermas, RZP, waces, crippler, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, SViktor, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, dabdam, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zoltán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Wraith, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Gabesz, Nagyi

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk.)

21 komment

Címkék: retro podcast toplista checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

http://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr2812782722

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Flankerr 2017.08.31. 19:13:05

Ó, hogy ezzel mennyit toltuk, igazi csapat/parti játék, ki jön rá hogy mi a pontos megoldás :)
És a Zuma, első igazi kazuár játékom volt, imádtam

Zizzencs42 2017.08.31. 21:53:26

A toplisták kapcsán csodálom, hogy a The Witness nem jutott be egyikbe sem. Szerintem a legjobb logikai játék, ami valaha készült. De persze szubjektív a dolog, nagyon :-)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.09.01. 06:59:42

Az pedig rohadt nagy szemétség hogy a magyar áruházban nem érhető el ios-re, pedig azonnal megvenném. Pc-t meg nem fogok ezért a játékért venni..

HN0rbert 2017.09.01. 10:34:39

SpaceChem sehol? Komolytalan lista. :)

A FEZ-ből meg ezek szerint semmit sem láttatok. Úgy tűnhet, hogy az a cél, hogy mind a 64 kockát gyűjtsd össze, ami egyébként nem is túl nehéz feladat. Aztán mikor megtalálod az első Anti Cube-ot, akkor kezd érdekessé válni a dolog.

(és akkor ott vannak a totál agyfasz Red cube-ok is)

Szóval ja, a FEZ az egy megkerülhetetlen puzzle platformer játék. Tessék csak bepótolni. :)

HN0rbert 2017.09.01. 10:38:06

javítok: 32 sima kocka van benne, és ahhoz jön még 32 antikocka

Bobby Newmark 2017.09.01. 14:18:03

Az lehet, hogy nem döglik bele, de felrobbantani azért fel lehet a macskát. Én órákat szórakoztam olyan saját "pályák" mókolásával, ahol szerencsétlen macskát kínoztam a lehető legváltozatosabb módokon.

KariKa 2017.09.01. 14:49:33

Nekem a Supaplex nagy kedvencem volt. Hónapokig játszottam vele.

sike 2017.09.01. 15:38:59

Oh, dzsíz! Pár éve itt motoszkál a fejemben, hogy '94 környékén az egyetemi koleszban játszottam valami gépezetépítő logikai játékkal. Olyasmit akartam keresni a telóra is, de persze a címe az elveszett odabent... És most a nyitókép alapján egyből megvolt! Nagyon köszi, hogy ezt most feldobtátok, megnyugodott a kazuár lelkem... :D

Komojtalan 2017.09.01. 16:29:14

@HN0rbert: Megnéztem YT -n, egyik sem győzött meg enyhén szólva.

@KariKa: Az is kimaradt, de rengeteg késő C64 -es és Amigás játék is. Én abból a korból a vagy 300 pályát tartalmazó Chip's challengel játszottam sokat. A 30 címből vagy tízzel játszottam, de rengeteg olyannal is ami kimaradt. Emlékszem a TIM macskájának nyávogása olyan élethű volt, hogy anyámék elkezdték keresni a macskát hova bújhatott el :-). Persze nem lehet behatárolni a tárgyak helyét, mert akkor sokkal könnyebb lenne, de engem zavart hogy 1-2 pixellel kell mozgatni bizonyos dolgokat hogy sikerüljön a pálya.

Keshik 2017.09.01. 16:39:37

Ohh en mindig is az akciodus puzzle jatekokat szerettem, lasd Lode Runner - ebbol a ´94-´95-ben megjelent Return of the Legend, illetve annak bovitett valtozata, Return of the Mad Monkkal meg ma is jatszom, minden karacsonykor elokerul, betoltom az elozo evi allast, majd tolok par palyat, majd elrakom - de ott van a Solomon´s Key is peldaul. Egyik ritkasag e action-puzzler kategoriaban a nagyjabol elfeledett CockWerx, amibe en is csak a ketezres evek elejen futottam bele. Es persze ne feledjuk Zumat sem.

A klasszikusabb puzzle jatekok kozul persze, hogy az elso helyen a Tetris van, amit a Boulder Dash klonja kovet, a Supaplex, es persze nagy kedvenc meg a tetrisoid Lines, meg a Sokoban, amit en a TV keszulekemen nyomkodtam szinten a ketezres evek elejen.

Az ujdonsagok kozul mostansag a Burn the rope-ot tolom, elsosorban PS Vitan, bar van belole Android valtozat is.

Gukker 2017.09.01. 16:40:33

Ha a Portal idefért, akkor szerepeljen az Antichamber is.

A tudomány sosem téved! 2017.09.01. 17:02:00

@-Szűcs Gyula-: rajt volt a listán, csak Orbán cenzúráztatta, mert nem Putyinék készítették :(
Bezzeg a homeopátiáét engedélyezi, hogy lejárassa a tévedhetetlen tudományt :((

DeFranco 2017.09.01. 22:34:34

@Gukker: illetve a c.u.b.e. ami van annyira "erős" hangulatban, mint a portal. összességében nem lehet a kettőt egy lapon említeni, gyengébb, annyival amennyivel indie-bb az egész játék és elég letisztult, de erős karaktere van, és nagyon jól hozza a steril szobákkal a világűr magányossága hangulatot. egész nyomasztó a végére a csend.

cse' 2017.09.01. 23:30:33

A Might&Magic-rol jut eszembe az Arcomage! A M7M6-ban egy minijatek amit asszem kocsmakban lehetett jatszani. Rengeteget jatszottam vele es el is kezdtem leprogramozni de aztan fontosabb dolgaim akadtak :)

mezz4nine 2017.09.02. 06:55:07

Valljátok be a Bundle starsban is benne van a kezetek, nem véletlen lett most épp ilyen bundle összedobva :D

www.bundlestars.com/en/bundle/dollar-jumbo-bundle

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2017.09.02. 09:56:57

a drod egy kurva idegesítő játék. volt vagy öt folytatása, beethro kalandjaival.
a talos-t viszont a teológiai vonulatú sztorija miatt érdemes játszani.

Yorg 2017.09.03. 09:56:01

Grath, a Trauma Center nem jött be neked?

grungi · http://grungirpg.blog.hu 2017.09.04. 16:00:41

A SICC kedves gyerekkori emlék. :)

Savior 2017.09.11. 09:29:55

Nekem a Lemmings biztos fent lenne a listámon, nagyon szerettem. Az Atomixnak nagyon örültem, hogy végre megvan egy játék, amit újságban láttam (talán Computer Mania első, promó száma?), de nem igazán sikerült rákattanni. Pedig objektíve jó játék.

A Braidet én inkább ide raktam volna, mint platformokhoz, és igen előkelő helyre.

Egyébként flashjátékok között van egy csomó logikai is. Néha munka szünetében játszok is velük, de azt vettem észre, hogy pihenés helyett inkább felidegesítenek. :) Egyszerűen rossz érzés, hogy hiába old meg az ember egy pályát, máris ott a következő (és lehetőleg nehezebb), ahol ugyanazt kell csinálni. Akkor már inkább egy jó kis disztroj. :)