HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #45: The Chaos Engine

2017.07.12. 00:02 Stöki

cpmini_45.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

A Bitmap Brothers játékait eléggé bírjuk (a Z-ről már volt is szó itt korábban), így valószínűleg elő fog fordulni még néhány a podcastben. Ezúttal a The Chaos Engine-t próbáltuk ki újra, sajnos külön-külön, pedig kooperatív módban valószínűleg nagyobb móka lett volna. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

Kis emlékeztető a Bitmap Brothersről: 1987 óta létező brit fejlesztőcsapat, aminek kulcsfigurái Mike Montgomery, Eric Mathews és Steve Kelly voltak. (A cég elvileg ma is létezik, régi sikereiből éldegél szerényen.) Sajátos, kicsit fémes grafikájú, fakó színeket használó játékokkal szereztek maguknak hírnevet, általában baromi jó és baromi nehéz dolgokat műveltek (Speedball, Xenon, Cadaver, Gods, csak a teljesség igénye nélkül). Saját kiadójuk is volt, Renegade néven, amit 1991-ben alapítottak (nagyjából ekkor voltak a csúcson), és öt évig működött, amíg a Warner meg nem ette. Éppen a Chaos Engine 2 volt az utolsó Renegade-játék 1996-ban.

De most az első részről lesz szó, ami 1993-ban jött ki Amigára, és kis késéssel DOS-ra, SNES-re, Atari ST-re, Amiga CD32-re és Mega Drive-ra. Az alapítók közül Mathews és Montgomery is benne volt a fejlesztésben, a grafikus dizájn Dan Malone kezét dicséri, és érdemes még megemlíteni a legendás amigás zeneszerző, Richard Joseph nevét is - ő írt az Amiga-verzió taktusait (a főcímzene kivételével).

Műfaját tekintve a The Chaos Engine egy szokványos run-and-gun lövölde, viszont olyan pöpecre csiszolt játékmenettel, ami még ma is elég jól tud működni. A sztorival nem pöcsöltek sokat: a BB-s srácok olvasták A gépezet című steampunk regényt (William Gibsontól és Bruce Sterlingtől), és úgy gondolták, valami ilyesféle díszlet jó lesz nekik. A történet szerint a viktoriánus Angliába érkezik egy időutazó, és olyan tudást ad át egy bárónak, aki rögtön épít is egy mesterséges intelligenciát, Ez persze fellázad teremtője ellen, és mindenféle harcigépeket kezd gyártani, hogy leigázza a világot. Az angol birodalom (akkoriban fél világ ura) erre meglepőt lép: felfogad hat zsoldost, hogy hárítsák már el a világra leselkedő, mesterségesen intelligens fenyegetést. Jó, hát nem a sztoriért szerettük a BB játékait, de a steampunk környezetért azért én beírok egy pirospontot.

image6.png Szóval hat karakter közül lehet választani, és bár mind más fegyverekkel és spéci képességekkel bír, most újra játszva Grathtel az volt az élményünk, hogy gyakorlatban nem sokat különböznek egymástól. A hatosfogat leginkább egy cenzúra miatt volt érdekes: az egyik karakter, a Lelkész a SNES- és Mega Drive-verzióban Tudósra módosult (és eltűnt a karakter nyakából is a kolláré), mert nem fért bele a derék japánoknak, hogy egy pap áldás helyett halált osszon (az amerikai verzió pedig ezen túl Soldiers of Fortune címet kapott az eredeti helyett). Németországban pedig gyakorlatilag betiltották, nem tudtuk megfejteni, hogy miért.

Akárkit is választunk, menni kell és lőni 4*4 pályán 2D-ben. Láttunk már ilyesmit bőven - említhetném a Gauntletet, a Druidot vagy az Ikari Warriorst -, de a The Chaos Engine kiemelkedik a műfajban. Egyrészt a már említett kooperatív móddal - nagyon nagy móka egymást segítve irtani az őrült MI katonáit -, másrészt azért, mert mind a pályatervezés, mind az ellenfelek kitalálása példásan sikerült. Hiába egyszerű a játékmenet (legfeljebb csak pár kulcskeresés és elektromoskapu-aktiválás bonyolítja), az okosan megalkotott térképeknek és az eltérő taktikákat igénylő ellenfeleknek köszönhetően egyáltalán nem unalmas játékkal játszani, még ma sem. Viszont BB-játékhoz híven rohadt nehéz darab ez is, már csak azért is, mert a jelszórendszert eltolták a fejlesztők: minden pálya végére akartak jelszót tenni, de trehányságból csak minden világ (azaz minden negyedik pálya) végére sikerült...

A játék megjelenésekor tovább polírozta a Bitmap Brothers nevét, és természetesen folytatás is készült hozzá. A The Chaos Engine 2 viszont 1996-ban már nem durrant nagyot, és nem feltétlenül csak az akkorra már a gémervilágot leterítő akut fps-láz miatt. A koncepciója sem volt olyan szórakoztató, mint az első résznek: a kooperatív módot felváltotta egy osztott képernyős megoldás, ahol a két játékos egymással versengett, és ez inkább visszalépés volt. Ma is inkább az 1993-as eredetit ajánljuk vagy annak a 2013-ban kiadott remastered verzióját (Steamen 8 euró, GOG-on 9), azt viszont jó szívvel.

Legközelebb még a héten jövünk, hagyományos vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból pedig a teljes második évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod.

 

A harmadik évad korábbi Checkpoint Mini adásai:

Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán, illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20170611.png

További támogatóink:

Kiss András, Molnár Zsolt, Hollósi Dániel, Stang Szabolcs, Barny, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Pató Lőrinc, Gortva Gergely, Zila, tomtech, jurgen_habermas, RZP, waces, crippler, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, SViktor, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, dabdam, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zoltán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Wraith, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk.)

14 komment

Címkék: retro közösség podcast checkpoint mini bitmap brothers chaos engine

A bejegyzés trackback címe:

http://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr9012643277

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2017.07.12. 06:15:04

chaos activated!
ted malone az első amiga limitált palettája miatt választotta a már ismert vizualitást.

Bobby Newmark 2017.07.12. 15:28:06

@manson karcsi: "Node activated" lesz az inkább. :) Hacsak nincs később olyan is, mer' sokáig én sem jutottam benne. Pont egy pár hónapja szedtem le a remastered verziót, amiben van savegame pályánként, azzal lényegesen egyszerűbb a dolog, viszont World4-re meg meguntam. Rohadtul kell koncentrálni, meg gyakorolni vele sokat így is, igazi szemétparaszttá válik idővel, mindenféle váratlan helyről bespawnoló ellenségekkel, csapdákkal, szivatásokkal.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2017.07.12. 17:37:38

@Bobby Newmark: figyeldoda 4:03-nál.
youtu.be/Uq8Nmwn4IQ0
minden pálya elején mondja.

Bobby Newmark 2017.07.12. 21:32:57

@manson karcsi: Óbaz, ja hogy az! :) Hm, hát van benne valami... Én azt mindig "players"-nek hallottam... :P

Bobby Newmark 2017.07.12. 21:34:07

Látom egyébként, a többségnek ez már túl régi, nem önt el a komment :D

Vagy csak mindenki szabadságon van, és baszik munkahelyről netezni.

Savior 2017.07.13. 11:51:28

@Bobby Newmark: Vagy csak Amigások nem járnak ide. Nekem ez se PC-n, se C=64-en nem volt meg. :)

Egyébként a Wolfenstein 3D '92-es, a Doom '93-as, azok azért egy fokkal immerzívebb élményt nyújthattak. Persze nem tudom, mikor jöttek be ide, a Doom II-ről rémlik, hogy vittem haza floppykon, és az tuti, hogy 1-2 évvel ezután volt...

Bobby Newmark 2017.07.13. 12:29:10

@Savior: C64-en nem is lehetett, ez bőven 16-bites :)

Én először az 576kbyte újságban sőt, asszem a tévéműsorban találkoztam vele. Talán Sega Genesis/Megadrive-on játszottam vele egy havernál, aztán később lett meg PC-re.

Wolf3D persze, hogy immerzívebb volt, de sokkal több idő is volt játékra, úgyhogy játszottunk mi mindent*. Az konkrétan megvan, hogy haverral játszottunk Civ1-et, aztán kikapcsolódásként halomba öltünk pár nácit Wolf3Dben.
Doom nekem sokáig nem volt okés, mert 386DXem volt, 4 memória slottal, amiben 256kb-os RAMok voltak, a Doomnak meg minimum 2Mb kellett. Úgyhogy egészen sokat kellett várnom, mire szülőket rá tudtam beszélni egy memória upgrade-re. :) Így saját gépen hamarabb volt meg a Doom2 mint az 1.
Doom2 még annyiból volt fontos mérföldkő, hogy azzal kezdtünk el multizni, soros kábellel két gépet összekötve.

*elkezdtem felsorolni címeket, aztán 20nál rájöttem, hogy felesleges. :D

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2017.07.13. 14:53:40

@Bobby Newmark: doom 1 multival megfektettük egy kisebb nagyvállalat novell netware-re épülő intranetjét, mert az még ipx-en ment.

Bobby Newmark 2017.07.13. 15:57:53

@manson karcsi: Mi igazából Quake-kel lanoztunk már inkább, aztán Q2, TFC, CS... Azok a nyomorult rossz lezárók a koaxos LANon... Komolyan, mi a TÖKÖM tud elromlani egy rohadt lezáróban? Mégis kb elhasználtunk két év alatt egy félmarékkal...

Az IPX meg... van valami megoldás arra, hogy régi Windowsos játékokat játsszon az ember LANon? Mert én azt vettem észre, hogy arra keresztet lehet vetni manapság.
Már jó régen volt, de próbáltunk XPn C&C1-et játszani, és nem volt semmi kerülő megoldás. Volt hozzá LAN fix, ami annyit csinált, hogy amikor ráklikkelt az ember a LAN menüpontra, akkor a játék nem kibaszott asztalra, hanem felugrott egy ablak, hogy "na ezt felejtsd el, nem működik". :P

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2017.07.13. 17:14:58

@Bobby Newmark: csinálsz egy koaxos hálózatot win98 alá régi gépekből, és játszol.

a terminálók voltak szarok, ha annyira koptak.

Zoolex 2017.07.14. 08:05:05

CD32-re két változatban is megjelent: önálló kiadásban és a
"Spectuacular Voyage" csomag részeként. Ebay-ről mindkét változat beszerezhető, akár fóliásan is, állapottól függően többé-kevésbé húzós áron. Na meg persze a linkre is elég könnyen rá lehet találni...

Zoolex 2017.07.14. 08:08:14

@Zoolex: "Spectacular Voyage" J

GépBalta 2017.07.17. 12:10:00

@Bobby Newmark: C&C TD-t lehetett játszani még XP-n, kellett hozzá valami Westwood programocska. Sajnos már a nevére sem emlékszem. Viszont lelkes emberkék csináltak egy OpenRa nevű remake-et, ami teljesen új motort használ, viszont a grafikai elemeket egy az egyben az eredetiből vették át, úgyhogy lett nagy felbontás, normálisabb kétegérgombos irányítás, viszont a grafika ugyanaz maradt. Maga a motor egyébként támogatja a Dune 2-őt, a C&C TD-t, és az RA1-et

GépBalta 2017.07.17. 23:37:26

@GépBalta: A másik megoldás amit tegnap el is felejtettem említeni, a cncnet.org/ Egy egyedi launcherben lehet multis ellenfeleket találni. Teljesen jól működik az is. Támogat magasabb felbontásokat is (mondjuk nálam FullHD-ban bugos volt kicsit). Az is megérhet egy próbát.
Egyébként, hogy kicsit a témához is szóljak, szombaton a War for territoryra és a Refuse resistre igencsak komoly káosz alakult ki a színpad előtt. Nálam a Chaos engine Stöki féle soundtrackje egyértelmű jackpoint. :)