HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint 3x09: Amiga

2017.05.21. 22:53 Stöki

Először is egy szolgálati közlemény: tovább szeretnénk pimpelni a podcastet, ezért kilőttünk egy Patreon-oldalt, vagyis mostantól pár fityinggel lehet támogatni a Checkpointot, hogy még pöpecebb lehessen. Csomó új tervünk van, és a pénzt visszaforgatnánk a podcastbe illetve a támogatóknak. Itt írtam le a részleteket, nagyon köszi, ha legalább elolvassátok.

Az eheti podcast vendégei a második legjobb magyar videojátékos podcast, a Konnektor négyesfogatából jöttek: Dewla és Zephyr (persze mind a négy jómunkásembert szívesen láttuk volna, de csak két vendégmikrofon van, innen nagy üdv Gregnek és Warhawknak is). A Konnektor ugye nemcsak a második legjobb gémer podcast, de az egyik legrégibb is: több mint hét éve megy, a 368. adásnál tart, elképesztő tapasztalat gyűlt ott össze.

podcast44.png

Szóval szinte bármiről beszélhettünk volna a kollegákkal, de amikor kiderült, hogy mindkettejük szíve elég erősen húz az Amiga felé, meg is lett az adás témája. Erről a gépről aránylag keveset beszéltünk az elmúlt években, pedig nagyon is megérdemelne egy saját adást. Szóval most törtlesztettünk egy nagyot, bár nyilván óhatatlanul belecsúsztunk abba, hogy egymásra licitáltunk "úúú, és az is milyen király játék volt" vonalon. Gyorsan elrepült a felvétel, pedig nem lett egy rövid adás. Nem ígérem, hogy nem fogom máskor is keresni az urakat, illetve természetesen továbbra is hallgatjuk majd a második legjobb magyar gémer podcastet. Embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt.

Shownotes, azaz az adásban hivatkozott dolgok:

Legközelebb két hét múlva jövünk újabb vendéggel, jövő héten pedig Checkpoint Mini következik. Arra kérünk benneteket, hogy ha éppen arra jártok, értékeljetek bennünket az iTuneson, akár csillaggal, akár szövegesen (azért jó ez nekünk, mert ennek függvényében sorol feljebb minket az Apple, illetve ajánl másoknak). Egyéb visszajelzések, észrevételek is jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból pedig a teljes második évad.

A vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

A harmadik évad korábbi Checkpoint adásai:

 

Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán.

62 komment

Címkék: retro közösség podcast commodore amiga konnektor checkpoint

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr2112528105

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jtrencsenyi 2017.05.21. 23:36:30

Amiga... Na, végre! ;)

mbm 2017.05.22. 00:07:55

Mindjárt meghallgatom, de így látatlanban is megelőlegezek Stökinek egy "Amiga készlet tart" poént.

GépBalta 2017.05.22. 00:18:53

A Sepulturától a Chaos AD bármilyen játék zenéjét helyettesíti. Tökéletes válaszás. :D

Bambula 2017.05.22. 08:48:56

Tetszett az adás !
Szerintem a Project-x nem volt nagyon nehéz shmup, akár már az "eredetije", a Gradius is nehezebb volt, és akkor még meg sem említettük pár tisztességes bullethell shmup-ot.
Mindenesetre a Project-x zenéjét imádtam, a rengeteget adott a játék hangulatához.

jtrencsenyi 2017.05.22. 10:36:35

Mindenesetre jobban felkészülhettetek volna, vagy legközelebb olyan Amigást hívjatok meg, aki ismeri is a platformot rendesen! ;)
Ettől függetlenül üdítő volt az adás!

gerithegreat88 2017.05.22. 11:33:40

Csak én hittem a Dewla-ra első olvasatra, hogy Gyula?

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2017.05.22. 11:41:59

nincs amiga készlet tart szóvicc?

jtrencsenyi 2017.05.22. 11:45:11

@manson karcsi: "Amiga zadásidő engedi" volt helyette. :D

Sausage 2017.05.22. 13:50:41

Nem teljesen értem, hogy miért nem értik a CDTV koncepcióját. Az oke, hogy akkor nem ertettek, de na de most?:D

Rohadtul nem egy "billentyuzet nelkuli Amiga" volt (mivel termeszetesen volt hozza billentyuzet) wireless eger es joypad/taviranyito is.
Volt rajta MIDI, S Video, es a genlock modullal megfejelve mar kesz is volt az interaktiv oktatoeszkoz, amivel kozvetlenul videoanyagra feliratozhatott, magyarazo abrakat keszithetett a szerencses tanar. Póóóverpoint, ertitek. :) A midivel a zeneszeket, zeneiskolakat is megceloztak, szoval pont nem egy megcsonkitott valami, hanem inkabb egy overkill cucc keszult. Raadasul szokas szerint a szoftverekkel eros lemaradasban voltak, igy szerintem ez a ketto egyutt nyirta ki.

Plumper_ 2017.05.22. 15:25:05

nekem nem voltak ilyen gépeim, és nem is sírom őket vissza. miért sírtok?! ezek akkoriban annyiba kerültek, mint ma egy jó PC, viszont legalább ilyen kriksz-kraksz játékok futottak rajta. :-P

B-Bird 2017.05.22. 15:29:31

576-ban én ugyan nem vettem játékot régen, csak korábbi számokat (jó kis Pozsonyi úti bolt), de egy osztálytársam a '90-es évek hajnalán megkapta az UBISoft féle Zombi játékot, PC -re. Imádtam! ;-) Az mondjuk jó kérdés, hogy 576 bolt volt-e, vagy valamelyik másik cég, akik hirdették magukat az akkori számtech újságok hasábjain... Mik is voltak? Acomp? Comware?

Sausage 2017.05.22. 15:41:01

@B-Bird:

Acomp hasitott akkoriban, nekunk is toluk lett 1200-esunk, 60 MEGABYETOS 2.5-es HDD-vel. Szamolgattuk fejben, hogy akkor ez sosem fog betelni, 70-80 lemeznyi stuff fer ra. :)

Dobbenet. (Leginkabb az, hogy honnan szereztek ra szuleink penzt).

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.05.22. 16:00:09

@Plumper_: hülye. Amúgy most is c64-et meg amiga 1200-t használok, nincs fos pc-m.

Savior 2017.05.22. 16:02:45

Pár kiegészítés a podcasthoz:

1. Az F-19 kódnevet akkor adta a publikum a lopakodónak, amikor még akkora titok övezte, hogy még azt sem tudta senki, hogy néz ki. A játék '87-ben jött ki, az F-117-et meg '88-ban mutatták be. Nekem pl. volt egy G.I. Joe lopakodóm, az is a játékbeli F-19-re hajazott.

2. A warez céges dologban nem keveritek az 576-ot a CoV-val? Lehet, hogy az előbbi is csinált ilyet (nem tudom, mert nem olvastam az Ellenséget), de a CoV-os Kazettaküldő Szolgálatot tuti, hogy eleinte a szerkesztőség címén lehetett elérni. Sőt, még CoVBoy a postában még le is oltott valakit, aki a szerkesztőségnek panaszkodott a kazetták miatt, hogy ha egy újságban X árul egy zsák krumplit, akkor nem az újság a felelős, ha a termék rossz, hanem X. Ami igaz, de mondjuk ebben az esetben elég erős képmutatás volt, bár ez számomra is csak pár éve derült ki. :D

3. Save disk C64-es játékokban is volt. A legjobbak még azt is megoldották, hogy lehetett menteni a játék saját lemezére is, csak akkor soha többe nem tudtad előlről kezdeni a játékot. Azt hiszem, a King's Bounty-nál, vagy a Bard's Tale III-nál a CoV-ban még figyelmeztették is az óvatlan olvasókat. :)

@Plumper_: Nyilván te vagy az Übermensch.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.05.22. 16:08:27

@Savior: bizony, sőt manapság már úgy törik fel a játékokat hogy ami nem tudott menteni, az is menti pl a high score listet

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.05.22. 16:13:43

@B-Bird: acomp hirdetett c64-et meg amigát is, de szerintem a COV-ban, abban legalábbis biztos, mert megvannak :)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2017.05.22. 16:49:17

@Savior: Igen, a CoV-nál is volt kazettaküldő. Ugyanakkor nem kevertünk semmit, mert az 576-nál is volt. :) És ott volt az említett postacímes lebukás, itt posztoltam is (PROSZOLG néven keresd):

iddqd.blog.hu/2014/02/06/heti_retro_hirdetesek_reklamok_a_hoskorbol

Attilajukkaja 2017.05.22. 17:12:02

Ez most komoly??? Én azt hittem, tényleg Svájcról lesz szó. Direkt veritek át az olvasókat????

hpeter 2017.05.22. 23:05:19

Imádom a Konnektoros fiúkat! Kicsit olyan érzés hallgatni őket a jelen korok játékairól, mint anno a Spectrum és a Commodore Világot olvasni úgy, hogy közben a játékhoz szükséges géppel nem rendelkezel. Nagy betűs RETRO érzés!

Dr.OG 2017.05.23. 05:22:07

Nem nyelvtannáciskodni akarok, de a 'Sepultura' csak egy P, kérem javítani!

Savior 2017.05.23. 13:50:11

Egyébként az, hogy "az Amigás A retró esztétika" teljesen embertől függ. (Mondjuk nyilvánvalóan, de a posztban a vendégek mintha pont azt hangsúlyozták volna, hogy ez az objektív igazság.) Nekem pl. a retró a C64, vagy a korai PC; az említett játékok közül alig valamelyik dobogtatta meg a szívemet, sőt, pl. a Lionheart (ami egyébként nincs linkelve) nagyon bénán néz ki. Ami pedig jó, az vagy volt PC-n is (mint pl. az Another World), vagy csak a 8-bites érzés továbbvitele (mint a Cadaver).

Disclaimer: persze biztos jó gép volt, én is nyáladztam anno a CoV-os leírásokat olvasva (mittomén, Crystals, Lords of the Rising Sun, stb).

Ndrish 2017.05.23. 21:13:31

Hú, ez jó volt. Bár nekem sosem volt Amigám középiskolában volt egy osztálytársam aki vér Amigás volt. (hátha olvassa: Üdv Mezon!) Anno késhegyre menő vitákat folytattunk arról, hogy vajon a PC vagy az Amiga Platform volt e a jobb. Emlékszem amikor először mesélték, hogy Amigán olyan lehet egy kép, mint az igazi, nem hittem el. Azt hittem ugratnak. Aztán láttam egy fürdőruhás csajt valami tengerparton. 256 szín, 320x200 felfoghatatlan volt.
Azzal teljesen egyetértek ami a podcastben is elhangzott, hogy az Amiga sokkal felhasználóbarátabb platform volt. Emlékszem voltak fejéesztései a platformnak, jelentek meg hozzá igen erős PowerPC procik is, de valahogy nálunk nem ezekkel voltak tele az árlisták.
Véleményem szerint a 486-os korszakig bőven vezette a multimédiás és grafikai mezőnyt otthoni területen.
Érdekesség még, hogy a 90-es években valamelyik magyar csatornán ment délutánonként videoklip kívánságműsor. Na az egy Amigáról futott (Talán egy A1200-ről). Onnan lehetett tudni, hogy az akkor Scala MultiMedia progi csak 2 perc 30 másodpercnyi (ha jól emlékszem) videót tudott lejátszani. Ha hosszabb volt a klip, akkor újraindult. :)
Pár éve leszedtem egy emulátort és találtam hozzá romot is. Érdemes összehasonlítani az akkori platformokat, mert egy Workbenchet még azért ma is lehetne használni ellentétben egy 3.11-el. :)

Zoolex (törölt) 2017.05.24. 12:24:35

@Stöki: Annyira volt a CoV-nál is kazettaküldő, hogy gyakorlatilag ők kezdték meg az ilyen fajta "szolgáltatást" jugoszláv minta alapján, a korabeli jogi környezet alapos vizsgálatát követően (ha nem járt érte bilincs, akkor az már nekik elég volt). Ezt a mintát vette át gyakorlatilag az összes játékmagazin, amely Magyarországon működött akkoriban. A játékpiac kifehérítését pedig az 576kbyte indította el valamikor '92-ben eredeti Starbyte játékok forgalmazásával, aztán egy kicsit később nyitották meg az első boltjaikat. A szoftvermásolással kapcsolatos magyar jogi helyzet hamarosan be is szigorodott, legalábbis papíron. Nekem, aki korábban ahhoz voltam hozzászokva, hogy egy tele kazi C64 játékot 300-400 Ft-ért megkaphat az ember inklusive kazetta ára és postaköltség, elég nagy sokk volt, mikor az egyik Photo Porst kirakatában megláttam 1 db Super Mario Bros 3-at 6000-ért. Úgyhogy nem is vettem konzolt úgy kb. 2005-ig. :D

Nargoth 2017.05.24. 13:01:48

Volt anno egy kollégám, aki tipikus hadsereg imádó volt. Meséltem neki a Falconról, hogy milyen Amigán, annyira lelkes volt, hogy másnap eljött. Odaadtam neki a bill. kiosztást, egyedül felszállt a géppel és egy délutánt végig ökörködött. Imádta! :)

B3L4 2017.05.24. 22:32:19

Kicsit USA / EU Commodore hatterhez:

Anno Jack mikor megcsinalta a PET-et (ami mokas, hogy elobb talaltak ki a PET nevet es aztan kerestek hozza szavakat, hogy minek legyen a rovidites ami Personal Electric Transactor lett) akkor o itt az USA-ban egy csomo konkurenciaba futott. IBM mindenhol ott volt, HP, Apple is akkor bontogatta a szarnyat. Szoval nagy volt a verseny. Nem lett rossz gep a PET foleg, hogy az elso olyan gep volt amit nem otthon kellett szo szerint ossze forasztgatni, es meg aztan keresni hozza tap egyseget, hanem minden egyben volt. Na most mikor ezzel vilaghodito korutra indult, kitalalta Jack, hogy o biza vagy 30-50%-al tobbert adja el ezt majd EU-ban. Bejott. Egyszeruen olyan profitot termelt a Commodore EU-ban, hogy nem is nagyon eroltettek az USA piacot. Egyszer elmentek egy foszerhez, aki itt NY-ban a Wall street-en volt boltja es feltunoen sok PET-et vett a cegtol. Meg akartak tudni miert olyan sikeres. Nos emberunk bontatlanul kuldte tovabb NJ-ba, hogy EU-ba exportalja.... akkora volt a haszonkulcs. Ezek utan valoszinuleg mindig is jobban rafekudtek az EU-s piacra es ezert lett hanyagolva az USA. Pl. Apple-nek meg csak boltja sem volt EU-ban mikor a Commodore mar tarolt.

Ami tortent az USA-ban de nem tortent pl. MO-n. GENLOCK kartyak. TOASTER egy akkora kiraly kartya, hogy rengeteg studio vett ezert amigat. $5-600,000-es gepeket ki lehetett valtani egy sima A3000 + Toaster comboval. USA-ban sok ember vett amiga-t, de itt volt minden mas is. Mai napig a vezetest hibaztatja mindenki az Amiga bukasaert (meg hat a Commodore-t ezzel egyutt). Minden regi engineer rohadtul duhos a mai napig. Beszelgettem Bil Herd-el es o ugyan "csak" a c128-at csinalta, de ha tehetne egy kanal vizbe megfojtana azokat akik tonkre tettek a ceget. C128 erdekes kerdes volt , hisz Amiga elott csak egy picivel jott ki, de pont az volt, hogy az Amiga nem keszult el karacsonyra mig nekik mar sorozat gyartas kesz 8 bitesuk volt igy kerult eladasra a C128. Nem lett nagy jatekos. A C16 eredetileg C264 (kisebb is volt joval) spectrum gyilkosnak terveztek es $49-volt az ara, csak valami idiota atrakta C64 (breadbin) dobozba es atarazta.

Amigaknal a CD32 volt a vilagon az elso 32 bites konzol. Senkinek nem volt meg olyan.

Amigakat hasznaltak a lazer disc arcade-okban. Video jatekok futottak rajta: pl. Mad Dog McCree.

Mai Amigas tarsadalom: havi szinten vannak party-k, tobbnyire EU-ban a demoparty.net-en lehet oket latni. Revision-ra tobb ezren jarnak pl. aprilisban husvet kornyeken van a nemeteknel.

Kimaradt az AROK party detto C64/Amiga retro party MO-n.

Face-n ha rakerestek Amiga Bill-re, o vezeti a WAUG (Westchester Amiga User Group, ennek vagyok en is a tagja) 1986 ota! Igaz ma mar csak maroknyian vagyunk, de meg mindig minden honapban van gyules. Guru Meditation neven vezet musort tobbnyire Anthony-val, van youtube csatornank is. Sok erdekes emberrel keszul interju a mai napig. Na pl. O mai napig stream-el youtubon A1200-es jatekokrol, ugy, hogy egy A1200-esen futnak, a video megy egy Toaster-be az A4000-esen es ott van osszevagva, aztan ez megy egy macbookba ami a youtubra lovi fel.

En is hasznalom a frissen beszerzett A1200-esemet rendszeresen. Tavaly sikerult egy Petro fajta bontatlan A1200-est begyujten, van benne 2X4GB FC card + 1x4GB FC Card a PCMICA-ban + egy ACA 1233 turbo card amin figyul 128MB ram, igy minden popec. En classic amiga hivo vagyok, 3.1-nel megall az elet, es csak regi jatekokkal nyuzom. Persze van fsuae, meg winuae is, de azert az amikor este ember leul Super Cars II-vel, Alien Breed-el, Lotus-sal vagy Dyna Blaster-el jatszani, es bekapcsolja az Amigat, kezbe kapja a quickshoot 2-es joy-t na azt nem tudja uberelni a winuae.

Ami ma van: OS 4.1, AROS, Morhpos, nemelyikkel lehet hetkoznapi dolgokat csinalni, mp3, video stb. En a classicnal maradok, modern cuccra ott a mac meg pc. Pl. ott van az amiga X5000 ami eleg veszett egy joszag, ami annal veszettebb az mar csak a $1800-as kezdo ara.... szoval nem olcso ma sem amigazni.

Eleg nagy haboru van ma a Cloanto es a Hyperion kozott mert Cloanto lenyulta a lejaro AMIGA nevet itt az USA-ban, es nem akarjak engedni a Hyperion-nak az Amiga OS hasznaltat ezert. Ebbol iszonyat pereskedes lesz. (es sajnos meg mindig semmi hasznosat nem latnak ebbol az amigasok...)

Kb. Ennyit tudnak hozza tenni a nagyszeru podcast-hoz.

UI:anno a pecsaban arulta a Balogh Zsolti a masolt amiga lemezeket, ebbol notte ki magat az 576 kbyte kesobb. Minden szombaton kint volt, jo jatekokat arult, nem voltak hibasak a lemezek, csak hat ugye penzert crack-elt jatekot arulni :) ez mar mas kerdes es ma mar lenyegtelen.

B3L4 2017.05.24. 22:42:47

Meg annyi lemaradt, hogy nem volt gyarto kapacitasa a Commodore-nak kiszolgalni az osszes piacot. Fizikailag keptelenek voltak ra, ezert a sokkal nagyobb hasznot hozo eu-s piacra kuldtek az ossze szerelt mukodo gepeket. Probalkoztak pl. Japan piacon, elmentek megallapodtak, hogy exclusive MPS 801-es printer. Elvittek a 65xx-es chipet, hogy errol lenne szo. Japanok boldogan bologattak es meg is csinaltak a printert csak aztan mindenhez elkezdtek hasznalni es mar oda volt a "secret" (Canon). Ekkoriban olyan, hogy copyright tok ismeretlen fogalom volt a vilag nagy reszen. Mindenki masolt mindenkit. 70-80-as evekben ha ilyet vittek volna be a szocialista orsagokat tomorito keletre mennyi hasznot hozott volna nekik? KB 0-at ezert volt tiltott listan sokaig.

bartkozoltan 2017.05.25. 07:56:57

Ez a téma sokkal többet érdemelt volna és igazi szakértőket kellett volna a beszélgetéshez hívni.Egy még mindig "élő" platformról van szó amelyhez a mai napig zajlik a hardver és szoftverfejlesztés. Akit kicsit is érdekel az Amiga ettől sokkal több és részletesebb információt talál a neten és nem is kell sok időt ölni a keresésbe.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.05.25. 09:38:49

@amigazoli: itt az volt a lényeg hogy legyen sok hallgató, és lehessen kérni a penzt

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2017.05.25. 09:44:10

@enpera: Már megbocsáss, de a nagy büdös lófaszt.

@amigazoli: Mindig nagy örömmel vesszük az értékes kiegészítéseket kommentben, mint ahogy már volt is pár ilyen.

bartkozoltan 2017.05.25. 09:48:22

@enpera: Gyanítom, hogy tényleg ez volt a cél. Egyébként érdemes volna összehasonlítani, hogy miért lett vége a hasonló gépcsaládoknak szinte ugyanazon időben, hiszen az Atari ST, Acorn Archimedes (bár az más platform) majdnem egyszerre múltak ki. A japánoknak meg ugye ott volt a Sharp X68000. Nekik az volt az Amiga.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2017.05.25. 09:53:11

@amigazoli: Akkor még egyszer: nem ez volt a cél. Mindig úgy megyünk bele egy-egy témába, hogy széles közönségre lőve tudjunk infókat adni, illetve nosztalgiázni. Nagyon-nagyon mélyre fúrni egy-egy témában az adásidő miatt nem nagyon tudunk, de nem is akarun, mert egy ponton túl már inkább csak a hardcore hallgatókat, szakbarbárokat érdekli a dolog. Ez így volt a korábbi adásoknál is, amikor Patreonról még szó sem volt, szóval kikérem magamnak a feltételezést.

És persze az is van, hogy mindig vannak, akik nálunk sokkal jobban értenek az adott témához. Ha ilyenkor segítenek egy-egy kommentel, azt nagyon megköszönjük.

Etniez 2017.05.25. 10:32:39

Stöki!

Hogy tudtad kihagyni azt a poént, hogy amikor a konnektorban voltál, akkor volt a "podcasting"
100%-ig biztos voltam benne, hogy jön, de nem.

GalaHU 2017.05.25. 11:49:05

Hoppá, minden kívánságom így teljesüljön! Épp a múlt héten írtam levelet nektek Stöki, amiben Amiga-s témáért kiáltottam! Ha még az ott említett második autós téma is összejön, Karácsonyig nem szólok egy szót se! :)

(amúgy olvassátok a iddqdblog kukac-kezdetű, itt megadott E-Mailjeiteket?)

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2017.05.25. 11:57:01

Hasonló pályát futott be az IDDQD is, kezdetben blog, ma meg rádió.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.05.25. 21:12:14

@Stöki: akkor bocsi, en így éreztem. Pedig nagy respect ezért a blogért, csak már megváltozott. Szenzációs posztok voltak régen, most meg évek óta alig valami.

Fausto(tm) 2017.05.26. 13:11:22

@enpera: Vannak helyette szenzációs adások.

Grath 2017.05.26. 17:46:03

@enpera: a Patreon segítségével ez is megváltozhat.

Grath 2017.05.26. 17:56:17

@Grath: Nna, nem enged szerekszteni.

Szóval egy rendesen kikutatott, kellemes hosszúságú cikk teljes elkészítése - nekem legalábbis - jó 10 óra biztos van azon túl, amit a konkrét játékkal együtt töltök el. Baromi szívesen írom, írnám én is ezeket, de a podcast mellett (ami szintén baromi sok idő felkészüléssel-szervezéssel-utómunkával) nem feltétlenül megy mindig puszta lelkesedésből. Most például két hétvégét szinte teljesen beáldozva saját örömből írtam egy Knights of Xentar cikket, ami 32 ezer karakterből áll (és ez csak a cikk, nincs betördelve, képekkel ellátva, korrektúrázva, felpimpelve, sokszor átolvasgatva). Ez nyomtatásban, játékújságban 10-12 oldalt emésztene fel.

Ezért találtuk ki, hogy mivel sokan szeretnétek a rendszeres retrocikkek visszatértét, ezt az opciót is elérhetővé tesszük Patreonon, és már baromi közel is vagyunk ehhez. Ha ez sikerül, szinte azonnal menni fog az elindítás is. Szóval ha érdekel szinte értelmetlen mélységben a Xentar és minden, ami ahhoz a játékhoz vezetett, van rá mód :)

B3L4 2017.05.27. 06:37:13

Kellene csinalnotok alkalmi donation opciot. Vannak emberek akik egyszer-egyszer szivesen megdobnanak akar $20-al is, de soha nem fongak havi dijjas dologgal foglalkozni elvbol. Ezt ugy jo csinalni, hogy iddqd-re felrakni gombokat:
1x $5
1x $10
Stb.
Meg tudjatok oldani?

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2017.05.27. 13:29:47

@enpera: Úgy tűnik, paradox módon éppen a podcast iránti nagy érdeklődés fogja feltámasztani a szöveges cikkeket is. ;)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2017.05.27. 14:25:15

@B3L4: Nagyon megható már a felvetés is, komolyan, köszi.
Kitettem jobboldalra egy PayPal Donate lehetőséget.

Terror Dzsoni 2017.05.29. 17:33:14

Akkor én vagyok a kivétel, aki vett egy amigás játékot a 576 shopból. Ennek az oka igen prózai: annak idején egyszerűen nem tudták rendesen megtörni - vagy én nem tudtam beszerezni jól tört változatot - a Hired guns nevű - egyébként remek - játékot. Egyébként eredetileg csak a kódtábla fénymásolása szerepelt a tervben, de az eladó csóka nem volt hajlandó, még egy ötszázasért sem! :D Ezért megvettem 5000 forintért a 4 lemezt és a kódtáblát. Ez olyan 95 magasságában lehetett...

kalbász 2017.06.19. 11:04:16

Srácok, ez érdekes lett volna és nem bántásból, de annak semmi értelme, ha a témához olyanokat hívtok meg aki nálam - az egyszeri amatőr volt amigástól - is nagyságrendekkel kevesebbet tud a platformról.

Ezt sokszor volt fájdalmas hallgatni.

Nokedli Berci 2017.06.30. 23:21:06

Osztom. Ez az adás gagyi volt. Konnektoros emberek beszélnek az amigáról... Ezt hogy találtátok ki?

LlamaD · http://llamadalai.deviantart.com/ 2017.07.03. 07:43:17

A C64 tudott csúnya dolgokat csinálni, nekünk volt valami japán kistévénk, nagyon pöpec kis jószág volt, de amikor rádugtuk a C64-et valamiért egy hullám keletkezett a képernyőn, ami így vándorolt szépen lassan függőlegesen. Akkoriban a szerelő aki ránézett azt mondta nem javítható olcsón. Sokáig használtuk, de örök szépséghibája maradt. Maradt a junoszty játszani :).

Meridian74 2017.07.15. 21:53:40

Az Apydia végigjátszása okán jutott eszembe, nekem az első játékom Amigára a Z-Out volt. 1.5 hónap alatt tudtam végigjátszani (minden nap nem tudtam játszani, csak hétvégeken), de cheater nélkül végigvittem.
www.youtube.com/watch?v=Yn6YR3uGFWg

eplethy 2017.07.16. 00:15:17

@Stöki: Szia! A retro hirdetéses cikkben, az Unreal kapcsán említve van, hogy "előbb-utóbb lesz is róla szó a Heti retróban". Én már nagyon várom!

Karvaly 2017.07.20. 08:38:07

Andy Warhol: azért ő abban az időben eléggé bele volt hullva a számítógépekbe, sokat kísérletezett: motherboard.vice.com/en_us/article/53d49b/how-the-commodore-amiga-turned-andy-warhol-into-a-computer-artist

Karvaly 2017.07.20. 08:47:08

Amiga - PC vita: látom, még mindig van, akiben lobog a régi flame, én utoljára a C64-Spectrum vitát vettem hasonlóan komolyan.
Persze, bármelyik kortárssal hasonlítjuk össze a PC-t (Amiga, Mac), gagyi, meg minden, de a PC jelentősége nem arról szól, a fejlesztője mindent kihozott belőle, hiszen lényegében nem volt fejlesztője - se előtte, se azóta nincs más olyan kommersz áru, ahol a vevő megteheti azt, hogy komponensenként válogatja és rakja össze a saját gépét, ez magával hozta az árak leverését és a kompatibilitás mindenek fölöttiségét is (pl. ha felraksz valamilyen gépre egy 1.0-s Windowst, azt simán Win 10-ig lehet upgradelni) ennek része az is, hogy az oprendszer is csak egy komponens, szabadon cserélhető.
Természetesen a Commodore és az Apple is rengeteg olyan dolgot hozott, amik azóta beépültek a mindennapokba, és alapvetőnek számít, ezt meg kell nekik adni, ahogy a PC platformnak is.

Watt25 · http://sablonvalasz.blogspot.hu 2017.09.14. 13:25:41

@kalbász: Még nem hallgattam teljesen végig, de nekem is pontosan ez a véleményem. Én egy senki voltam, néhány apró programot írtam csak Amigára és talán 99-ben adtam el, de többet és precízebben tudok most is az Amigáról, mint a vendégek. (Nem az információk mélysége zavar, hanem az, hogy egyszerűen nem voltak precízek az infók. Pl.: sima A1200 MP3-at lejátszik? Olyan sosem volt. Legfeljebb Valenta Feri óraportos hangkártyájával, de az már 2000 után volt...)

valamit · http://darwin.freeblog.hu/ 2017.12.31. 15:35:58

@Karvaly:
Megnézném azt a gépet, amin te hardware alakítás nélkül a Windows 1.0-t a Windows 10-re upgradeled.

Stefan Derrick 2019.04.18. 11:17:07

Így két év után nekem is sikerült meghallgatni ezt az adást. Elég sok volt benne a téves infó, de most nem is ez a lényeg, hanem:

Az 576 boltokban rengeteg Amigás játékot árultak. Pl. Szegeden, ha jól emlékszem 93-tól volt boltjuk, ami tele volt Amigás játékkal. Én legalább 5-öt vettem is, pl. a Civilizationt és a Championship Manager 93-at (ezt megjelenés után nem sokkal, szóval viszonylag naprakész is volt a készlet), meg később még másokat is.

Kit Fisto 2022.02.02. 06:49:09

Ez a nekem való téma! És a C64. De Leginkább a Commodore, kedvenc cégem.
Így tetszett a Plus 4 is, sőt, a Spectrumos rész is, mert az is 8 bit, és retró, és én imádok különben minden ilyesmit.

Gods: A remake tényleg szörnyű. Az a baj, hogy akik ilyet csinálnak, nem jól fogják fel, hogy milyennek is kéne lenni egy remakenek. azt hiszik, meg kell újítani a grafikát, pedig nem. Csak magasabb felbontásúvá kéne alakítani a grafikát, de megtartva annak eredeti stílusát. Csak részletesebbé tenni, nem megváltoztatni. Jó pozitív példa erre az Another World Anniversary Edition. Az eredeti grafikát hozták fel kb. 320x200-ról 1280x720-ra. És érdekes, a világ, vagy Lester semit sem változott. Szebb lett minden, de úgy, hogy megtartotta a régi kinézetét. Ugyanaz maradt, csak részletesebb lett.
Akkor jó a remake, ha olyan a hatás, mintha a régi grafikát egy gyenge kamera képeként láttuk volna, de az újat már egy jobb minőségű kamera képeként láthatjuk. 1MP-es fotó vs 8MP-es fotó ugyanarról.

Gods Amigán! A Gods az egyik legjobb játék rá. Ez egy action-adventure játék, tehát elsősorban akció, de szerepet kaptak benne kaland elemek, pl. felfedezés, taktika, fejlesztés, egyszerűbb fejtörők. Igaz, nehéz, de nem játszhatatlanul. És ez a jó! Mit kezdjen az ember egy könnyű játékkal? Én egy játékot mondanék, amit szerintem lehetetlen volt megcsinálni trainer nélkül, a Turrican 2. Ott, ahol shoot'em up volt kis űrhajóval, azt nem tudom elképzelni, hogy valaki megcsinálta volna örökélet vagy örök energia nélkül. Ahhoz túl gyorsan ment a hajó és túl szűk helyeken kellett navigálni. De ahol mászkálás volt az mind lejátszható volt trainer nélkül is.

Amiga! Nem az Amiga cég gyártotta. Az Amigát az Amiga Corporation fejlesztette ki, ami 1982-től 1984-ig működött. Tehát a cég a gép 1985-ös kiadásakor már nem is létezett. Így nem is ő adta ki, és nem is ő gyártotta, hanem a Commodore International. A céget még 1958-ban alapították, és 1994-ig működött. Eredetileg a gép neve Amiga volt, csak 1987-ben, amikor kiadták az A500-at, nevezték át Amiga 1000-re.

Az Amiga gépeket 1994-ben megvette az Escom, és gyártotta egy darabig az AGA vonalat. Tőle pedig 1996-ban vette meg a Gateway 2000. Aztán ez eladta az Amino Developmentnek 1999-ben, de a Gateway továbbra is megtartotta az összes Amiga szabadalom tulajdonjogát.
1999-ben alapítotak egy Amiga Inc. nevű céget, de az már az új generációs PPC gépeket gyártotta, és máig ő csinálja az Amia OS-t.

Az Amiga tehát a Commodore új számítógépcsaládjának neve lett. Szerintem jó ötlet volt, szimpatikus az Amiga, azaz barátnő név. A család egyes típusainak névadása elsőre érdekesnek tűnhet, de valójában teljesen rendben van, és logikus.
Kerek 1000-esek: PC-szerű kivitelű gépek. (A1000, A2000, A3000, A4000, plusz két kakukktojás, A1500, A2500 de ezek kis számban kiadott egyedi gépek voltak)
500, 500 Plus, 600, 1200: Kompakt gépek, a ház és a billenytűzet egy egységet alkotnak.
A növekvő számok egyre fejlettebb gépet jelentenek. Az A600-ról A1200-ra váltáskor azért duplázták a számot, mert egy teljesen új architektúra lett, AGA chipset, dupla ram, gyorsabb processzor, beépített hdd vezérlő.
CDTV: A500 alapú konzol. Jó név, hiszen CD-ről ment, és TV-n lehetett nézni. Akkoriban komoly multimédiás gépnek számított!
CD32: A1200 alapú konzol. Ez a név sem rossz, CD-ről ment, és 32 bites volt.

Nekem az 1500 és 2500 valamint az 500 Plus kivételével tetszik az egész temékvonal. Az 500 Plus felesleges volt, elég lett volna csak a 600-at kiadni.
A CD32 nagyon jó konzol volt. De túl drága. Mint konzolnak, olcsóbbnak kellett volna lennie az A1200-nál, hiszen az egy játékgépen túlmutató kiváló számítógép volt, annak minden előnyével. Mégis egy árban voltak. Ezen kívül nagy hiba volt, hogy házon belül nem fejlesztettek játékokat a CD32-höz. Az 1200-as és 500-as! játékok egy az egybeni kiadása CD32-re egyértelmű, hogy nem vezethetett sikerhez. Exkluzívokat kellett volna kiadni, amik kihasználják a CD-s gép előnyeit, és amik miatt érdemes megvenni a konzolt. A Commodore nem foglalkozott ezzel, és sajnos a játékfejlesztők sem, ezért bukott meg, Pedig korának egy jó képességű konzolja volt, akár nagy siker is lehetett volna belőle.
Az 1200 sikeres lett, és a professzionális felhasználásban a 4000 is. (grafika, 3D modellezés, filmipar) Olcsób volt, mint a hasonló képességű PC. Én egy nagy sikertörténetnek látom az Amiga történetét mindazok a hibák ellenére, amik megtörténtek.

Szerintem nem kizárt, hogy az Amigát szándékosan tették tönkre, a PC-ben érdekeltek közül páran. Talán még a Microsoft, vagy az IBM is benne volt, de csak a háttérben, hiszen konkurrenciát jelentett, egyre komolyabbat. Érdekes volt, ahogy az Amigát felvásárolta előbb a PC-iről ismert ESCOM, aztán eladta, az új tulaj is eladta, és aztán az is. Pedig jöttek ki a reklámok az újabb és újabb Amiga tervekről. Még mindig sikeresek voltak az új kiadású Escome gépek is. Nagyon nem stimmel nekem ez az egész.

Kit Fisto 2022.02.02. 06:54:17

Ami lemaradt, mert úgy már túlléptem a karakterszám korlátot :)

A Flashback egy külön játék, nem Another World 2 és főleg nem a primitív Dragon's Lair 2. Az AW-ben a vörös hajú Lester a főhős, a Flashabackben a barna hajú Conrad.

A Wings miért ne lenne ma is játszható? A grafika egy dolog, bár akkor nagyon jónak számított. De amit csinálni kell, azaz a játékmenet nem igényel extra képességeket. Akkor engem is magával ragadott a hangulata. Ha valakire ma is képes hatni, az ma is játszhat vele.
süti beállítások módosítása