HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #39 (és Kétheti Retro): Cannon Fodder

2017.04.30. 23:39 Stöki

 

cpmini_39.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogy fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak.

A mostani játékot sokan kértétek már kommentben is, Facebookon is, de én halogattam róla az adást, mert kicsit tartottam attól, hogy huszoniksz év után nem lesz olyan jó újra elővenni. A Cannon Fodderről van szó, ami a kilencvenes évek közepének legjobb taktikai akciójátéka volt, elképesztő mennyiségben toltuk a koleszban - ugyanakkor nem ismerek élő embert, aki végigjátszotta volna. Ha kíváncsi vagy arra, hogy Grathnek mennyire jött be a játék, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

A Cannon Foddert az egyik legsikeresebb brit fejlesztőcsapat, a Sensible Software készítette, és a Virgin adta ki 1993-ban. A Sensible-ről dióhéjban annyit, hogy 1986-ban alapította John Hare és Chris Yates, aztán volt C64-en pár szép sikerük (például a Wizball), majd ráálltak a focis játékokra előbb a csodálatos Microprose Soccerrel, majd a még csodálatosabb Sensible Soccerrel. Sajnos aztán reménybeli magnum opusuk, a Sex 'n' Drugs 'n' Rock 'n' Roll fejlesztése közben annyira összevesztek, illetve annyira félremenedzselték a fejlesztést, hogy ez a játék nem jelent meg, a cég viszont becsődölt, és 1999-ben a Codemasters megvette. De 1993-ban még ment a szekér, amit az is mutat, hogy amikor a Cannon Fodder tervezett kiadóját a tulajdonos halála miatt kényszerlikvidálni kellett, villámgyorsan találtak a projektnek új kiadót, a Virgint.

A Cannon Fodder ötlete az előző Sensible-játék, a Mega Lo Mania készítése közben merült fel. Akkortájt jelent meg a Lemmings, amire eléggé rákattantak a fejlesztők, és hamarosan körvonalazódott a következő projekt: egy Lemmings, csak fegyverekkel! Aztán ez a koncepció változott (az oldalnézetes 2D-ből például ilyen madártávlatos 2D-vé alakult), a végeredmény pedig egy egyszerű Commandos-előfutár lett, már ami a taktikázást illeti. A 23 küldetésben okosan kell irányítani maroknyi katonánkat, esetleg megosztani őket, felkutatni és használni a célpontok ellen fegyvereket (például épületeket pusztító robbanószert), észben tartani a különféle tereptípusok hatásait, és hasonlók. A fejlesztés során egyébként még jobban eltolták a játékot a stratégia irányába (például voltak egy-egy feladattípusra specializált katonák), de aztán ezeket a bonyolításokat legallyazták, és így jobban az akcióra került a hangsúly.

cannonfodder.jpgEz igazából jó választásnak bizonyult. A játékmenet sima volt és gyors, minden percben történt valami durrogtatás, a cuki grafika a pár pixeles katonáival pedig kicsit tényleg megidézte a Lemmingset. Aztán pár pálya után megjelentek az első izzadságcseppek a játékos homlokán, mert a Cannon Fodder egy baromi nehéz játék volt - az a fajta, aminek az ember sokszor nekiült, fél-egyévente elővette, de soha nem jutott a végére. Elég könnyen gyarapodtak benne a sírkövek - a játék ugyanis minden katonát név nélkül számontartott, és mindegyik saját sírkövet kapott egy domboldalon. A készítők ezt háborúellenes üzenetnek szánták, de őszintén szólva nekem nem jött át.

Most vagy húsz év után vettük elő újra a játékot, és persze ma már nem olyan jó móka, mint régen. A műfajban történtek olyan előrelépések, amiktől a Cannon Fodder túl primitívnek tűnik (mondhatni: Cannon, a barbár), feltűnően buta az útkereső algoritmusa, a nehézsége pedig frusztráló. Sőt, én egyenesen untam játszani vele, de őszintén szólva én a Commandosnak sem vagyok nagy barátja. Én azt szeretem, ha gyárthatok ezer tankot és fogyóeszközként kezelhetem őket, nem azt, amikor van öt csoffadt gyalogosom, és mindegyiknek vigyáznom kell az épségére. Szóval igazából akinek annak idején nagyon-nagyon tetszett a cucc, tehet egy próbát, a GOG-on 6 dollár.

A Cannon Fodder megjelenése után pár évig a Sensible fejőstehene volt. Az Amiga-verziót szinte rögtön követte a pc-s, aztán kijött még Atari ST-re, Jaguarra, Mega Drive-ra, SNES-re és 3DO-ra is. Az Amiga Format karácsonyi számához készült egy focipályás térképekkel viccelő mini-kiegészítő, a Cannon Soccer, aztán 1994-ben megjelent a második rész is, ami a bevált receptet követte: ugyanaz a játékmotor, csak más környezetek (az előd realisztikusabb pályáit felváltották időutazós, alienes térképek). Később egy 3D remake is lett volna, de azt lelőtték. Aztán a Sensible megszűnése után a jogok ide-oda kallódtak, aminek eredménye egy orosz fejlesztőcsapat, a Burut CT által készített Cannon Fodder 3 volt 2012-ben. Ez már behozott egy kis 3D-t, de játékmenetében nem tudta a 2010-es évek igényeire szabni a Cannon Fodder-alapokat, és csúnyán elhasalt. És sajnos ilyen dicstelen véggel zárul a CF-sztori.

Legközelebb két hét múlva lesz Checkpoint Mini, jövő héten pedig érkezik egy újabb vendég, reményeink szerint egy egykori magyar fejlesztőcsapat veteránja. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból pedig a teljes második évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod.

 

A harmadik évad korábbi Checkpoint Mini adásai:

Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán.

18 komment

Címkék: retro közösség podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

http://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr8712468157

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2017.05.01. 06:41:17

war has never been so much fun. milyen durva volt anno a voice sample-ekkel megtűzdelt intro zenéjét hallgatni.

Komojtalan 2017.05.01. 07:05:27

Ami legjobban megmaradt bennem az a zene. Nem vagyok zene buzi, főleg nem játékzene, de nálam simán viszi a legjobb játékzene díját. Mindig is szerettem volna végig játszani, de max a 10. szintig jutottam, valami hiányzott belőle, de nem tudom mi. Jó volt, tetszett, de 2-3 neki futás is azzal végződött hogy félreraktam, majd folytatom.

Érdekes amit az egységekről írsz, én meg pont az vagyok aki minden egyes katonát sajnál :-). Hiába van korlátlan egység, én megpróbálok veszteség nélkül győzni, nem véletlen a Commandos is nagy kedvenc volt.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2017.05.01. 08:12:27

@manson karcsi: Főleg olyan platformon, ahol nem volt szokás akkoriban ilyen voice-os zenékkel találkozni:)

Zardas 2017.05.01. 10:43:01

De ilyen debil intrót se gyakran láthattunk :) www.youtube.com/watch?v=xQhLRr0HRGI

Laslo_ 2017.05.01. 17:58:33

Kár végül, hogy Grath a konzolos portokkal kapcsolatos tapasztalatait nem osztotta meg. :(
Esetleg kommentben vagy a bejegyzés végére odabiggyesztve jöhet, engem érdekelne. Főleg azért, mert ahogy látom konzolon sem a katonákat irányítod, hanem meghagyták "kurzoros" kezelést.

Grath 2017.05.01. 18:17:55

@Laslo_: Igen, a Mega Drive legfeljebb közepes D-padjével kellett a kurzort mozgatni, valami egészen borzalmasan játszhatatlan. Az idelövök-odagránátozok-amodafutok jellegű pörgősséget abszolút elvesztette a program, gyakorlatilag lehetetlen, hogy azt valaki ma végigjátssza :)

Stefan Derrick 2017.05.01. 21:29:43

Én az Amigás verzióval most is rendszeresen szoktam játszani, szerintem ma is király.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2017.05.02. 08:17:42

@Sunsetjoy: zenéjét szerezte józsef richárd, egy láncdohányos, de jó humorú fickó. szegényt elvitte a tüdőrák 53 évesen.
a chaos engine zenéje is az ő műve.
a cf intrójában ő a bézs csákós, szivaros csákó.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2017.05.02. 10:30:24

@manson karcsi: Jah, én ezt tudom úgy nagyjából. Beszéltünk is korábban kommentekben róla.

Di Patrone! 2017.05.03. 00:13:04

Ezek a "csoffadt" gyalogosok. Úgy tetszik nekem ez a kifejezés, hogy "csoffadt".
Tény hogy piszok idegesítő volt, amikor volt sok küldetésben részt vett magas rangú katonám, aki már jó messzire tudott ellőni(minél magasabb rangúak voltak a katonák annál messzebbre tudtak ellőni) egyszer csak belecsoffadt egy eltévedt golyóba, vagy rakétába, gránátba, és megdöglött.

Nem volt sámli, amikor a kezdőképernyőn az aranyos civilek hosszú tömött sorban álltak, és a nehezebb pályáknál a parancsnok egymás után rántotta be őket megdögleni.

A játék másik fénypontja a sebesült katonák agonizálása volt. Az agonizáló katonákat sosem nyírtam ki, mindig hagytam őket szenvedni.
Összességében a Cannon Fodder (Magyarul azt jelenti: Csoffadt újoncok, na jó, nem, hanem azt hogy csoffadt ágyútöltelék) nem volt rossz, még most is elmegy, tényleg kriminálisan nehéz, sosem vittem végig.
War has never been so much fun!

larry 2017.05.03. 14:59:37

Egy kis pipacsos kiegészítés: a botránynak az a háttere, hogy létezik egy The Royal British Legion nevű, alapvetően jótékonysági szervezet, akik a brit veteránokat és a családjaikat támogatják. A pipacs eredetileg az I. VH áldozataira emlékez(tet)ő "szent állat" a briteknél, a kanadaiaknál, ANZAC-nál stb.(flandiai pipacsmezők - a falklandi vonal csak a veterános oldalvizen úszott be szerintem). Az Egyesült Királyságban a British Legion által birtokolt védjegy, ők árulnak ilyen pipacsos termékeket minden novemberben (mindenki ilyen kitűzőkben mászkál ott ilyenkor), a bevétel pedig megy a veteránoknak. Ez a pipacs lett volna az eredeti CF borítón, de ez a védjegyet birtokló RBL-nak nem tetszett, szerintük tahóság lett volna, sokaknak bántó, ilyemi, a végső borítón már nem is volt rajta. Egyébként nem ez volt az egyetlen ilyen eset, a RBL elég rövid pórázon tartja a pipacsot.

gerithegreat88 2017.05.03. 20:32:25

Pedig a Commandos 1 még ma is isteni játék!

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2017.05.04. 07:48:28

@larry: ezért is van a magyarázat a játék elején, hogy "this game is not in any way endorsed by the royal british legion."

gerithegreat88 2017.05.04. 13:02:56

Újra végighallgatva az adást finoman megjegyezném, hogy a Commandosban nem volt fog of war, hanem a minden ellenséges katonának volt egy két sávos mezője, amit látott.

mobiler 2017.05.08. 08:32:46

Az első Cannon Fodder később megjelent J2ME-re is*, lényegében az Amigás formában minimális funkciónyeséssel. Ott is piszok nehéz volt.
*Javas gombos mobiltelefon.

kelemen.lajos · http://picasaweb.google.com/kelemenlajos 2017.05.12. 13:13:07

Nem tudom mennyire van meg de a külföldi névrokonban épp a Golden Axe-ról is beszélgettek... ;)
declandineen.com/checkpoints/e9nfc52ppjen8zb6g4pxew67wdknwl