HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Utolsó kommentek

Netre került pár régi játék kódtárcsája

2017.02.18. 21:20 Stöki

Hogy mi az a kódtárcsa? Persze, ezt a mai, internethez, DRM-törésekhez és olcsó akciókban megvett legális játékokhoz szokott gémerek már nem feltétlenül tudják. Szóval régen, még a web megszületése előtt többé-kevésbé hatékonyan lehetett védeni a játékokat a kalózmásolatoktól azzal, hogy a játék egy (vagy több) ponton egy szót kért a gyári kézikönyvből. Akinek nem volt boltban vett verziója, az ekkor nem tudott továbbjátszani. Persze a kalózok ezt is többféle módon kijátszották; volt, amikor ki tudták szedni a játékból a kódkérést, máskor meghekkelték, hogy a kódkérés bármilyen választ elfogadjon, és volt, amikor egyszerűen a másolt példány mellé csapták egy .txt fájlban a kézikönyv bekért szavait (pl. az Eye of the Beholder 2-ből eléggé terjedt egy ilyen verzió).

A kilencvenes évek elején aztán egyre több játék nem szavakat, hanem ábrákat vagy titkosírást kért (ezeket nem volt olyan egyszerű szöveges fájlként mellékelni), a kiadók pedig pofás forgatható kódtárcsákat mellékeltek a programokhoz. Aztán pár év múlva elkezdett terjedni a net, és ez a megoldás hamar értelmét vesztette, de azért megért egy rövid fénykort. Ez előtt tisztegett az oldgames.sk retrojátékoldal, amikor hét játék kódtárcsáját felélesztette egy aloldalán, forgatható formában. Sok értelme nincs ma már, de szép tribute, és rá lehet csodálkozni pár dologra (most már értem, hogy az Another World mit kért annak idején kezdéskor).

digital-code-wheel-copy-protection.jpg

A kódtárcsákat itt lehet megnézni, a hét játék: The Secret of Monkey Island, Monkey Island 2: LeChuck's Revenge, Pool of Radiance, Another World, Indiana Jones and the Fate of Atlantis: The Action Game, Elvira II: The Jaws of Cerberus, Waxworks.

17 komment

Címkék: retro másolásvédelem

A bejegyzés trackback címe:

http://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr7312271632

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

rATdrAgOn 2017.02.18. 21:28:25

Oké, értem, 10-ből 10. :) De honnan lehet találni olyan monkey islandot, ami elfut mezei freedosból, egy akármilyen pécén? :)
Venni sem lehet, mert mind elszáll egy runtime erroral és kapok egy CGA40-es képernyőt. :/
Másodikra, meg egy szép merev, fagyást. :D
(Pedig, van már MT32 csak a monkeyra bekészítve, mert akarom hallani a fülemmel az intrót :D)

killerbee 2017.02.18. 21:43:03

@rATdrAgOn: Paula már nem is jó? :D Amúgy SCUMMVM alatt nem lehet belöni?

rATdrAgOn 2017.02.18. 21:51:14

Paula pontosan jó, imádom, de én azért erre vágyom, ha már lett hozzá bonyolultan hardver: www.youtube.com/watch?v=Pdd2CNlcqn0
Én kérek elnézést. Amiga rulez, meg minden, de ez azért mégiscsak valahol egy roland szinti. :D
(Midi lejásztót találtam Amigára, ez azzal - is - működik :D)

Komojtalan 2017.02.18. 22:05:59

A Bard's Tale 3 volt C64 -en, hogy minden időugrásnál kódot kért. Végig játszottam az elejét, első ugrásnál koppanás. Akkor még javában volt Csoky, Plus 4 -en átvitték (save stimmelt), 1 hetem volt az adott instát megcsinálni. Következő héten ugyanez. Aztán szereztem egy rossz verziót - passzolom mi volt a baja, még az is lehet hogy a Plus 4 -es volt -, csak az időugrás működött, de az elég is volt. Eredetit saveltem, másik lemez betesz, átugrik, save, vissza eredeti :-). Volt vagy 6 kor, ráadásul a végén az összeset újra végig kellett járni, még most is játszanám ha nem lett volna a másik verzió.

Flankerr 2017.02.18. 22:08:51

@Komojtalan: úh, ez azért kemény :D

Geth 2017.02.19. 01:18:16

@rATdrAgOn: SCUMMVM alatt szerintem is belőhető az igazi Roland, bár én csak emulálva próbáltam, az ment.

VikMorroHun 2017.02.19. 12:03:46

Én mondjuk kódtárcsás játékot még nem láttam a gépemen, viszont tavaly megvettem a teljes Krynn sorozatot a gog.comról, azokban a szokásos kézikönyves kérdések vannak. PDF-et mellékeltek, amik tartalmazzák a kódokat, meg az eredeti kézikönyveket is. Szerencsére, mert a harmadik részhez adott codes.pdf picikét hiányos. :)

larry 2017.02.19. 12:40:49

@Komojtalan: A Bard's Tale 3 mai szemmel nézve eleve egy játszhatatlan játék, a varázslatok fele nem csinál semmit, térkép nélkül pedig borzasztóan el lehet veszni, ami elég para, amikor a fél party már zsákban van. Illetve nem hiszem, hogy egyedül nekem okozott súlyos anyázásrohamot, hogy a CoV évkönyves BT3 térképen volt egy rossz helyre berajzolt láthatatlan ajtó. Magamtól soha nem találtam meg, a sztori megakadt, az internet mondta meg évekkel később, hogy hol van. Azt hiszem, ez az a játék, amit a legtovább tartott végigjátszanom, de sikerült.

Savior 2017.02.19. 13:13:09

@larry: Nekem az tetszett, amikor az InXile kiadta a BT I-III (asszem Apple II-ről) konvertált változatát Androidra. Na mondom, ez jó lesz a napi 45 perc munkába/ból BKV-zásra. Hát persze. Csak éppen új mentési lehetőséget nem raktak bele, és így ugye csak az Adventurer's Guildben lehetett menteni. Olyan 5. szint körül feladtam. Hiába no, 30 éve még más idők jártak. :)

Komojtalan 2017.02.20. 15:22:47

@larry: Igen, de akkoriban kit érdekelt az idő? Most passzolom mennyi idő volt végig játszani, de tiszta játék időben szerintem a BT1 hosszabb volt. Spectrumon ... Kazettán ... Egy kazetta oldal, fél óra :-). Vagy 2 éve letöltöttem, de a karakter generálásig (sem) jutottam. Volt valami varázslat ami mind a 4 csapat összes lényére hatott, azzal lehetett haladni, persze azt csak a játék közepe felé lehetett megszerezni. Meg volt átképzés, tehát eleinte csak 1 karakter tudta, majd átképzések után a többi varázsló is. De semmi skip, 4x 99x kiírta mi történik :-), ennyi lehetett a maximális ellenséges csapat. Nekem is volt vagy 5-6 kedvenc varázslatom, a többi 60-80 teljesen felesleges volt. Én akkor hajlandó voltam térképezni is, tehát nem akadtam el.

Doppel 2017.02.23. 00:21:47

A BT3-mal az volt a baj, hogy nem csak a mentésben tárolta a játékállást, hanem a lemezbe is beleírogatott, így ha valaki egy már végigjátszott verziót kapott (=én), akkor pl. simán előfordult, hogy bizonyos szereplők halottak voltak, vagy nem volt rendesen vége a játéknak. Ezért kellett (volna) az elején a gyári lemezről másolatot készíteni, és a másolatot használni játékra.
Ja és igen, a legszimpibb varázslat az EAMA volt (ki emlékszik, mit csinált? :-P), de sajnos csak 1xp járt érte.

Kurgan 2017.02.24. 08:50:00

Leisure Suit Larry-nél azt csináltuk, hogy addig próbálgattuk a kérdésekre a választ, amíg véletlenszerűen eltaláltuk. Véges számú kérdés volt, a többségét nem is értettük, de írtuk a számát (vagy az első pár szavát) és hogy melyik válasz nem jött be vagy sikerült. Max 1 óra szórakozás után ment már.
A módszer később az egyetemen is megjelent, némi változtatással :) több vizsgán is úgy lehetett csak átmenni a teszt részen, ha az ember összeszedett korábbi vizsgakérdéssorokat, és így a kérdéseknek legalább egy része nem volt új.

Kurgan 2017.02.24. 08:53:18

A The Secret of Monkey Island-ban (vagy a folytatásban) volt egy másik kérdés is, nem? A kocsmába csak úgy engedtek be, ha a kézjeles feladványra tudtad a választ - ehhez pedig ismerni kellett a módszert, mert trükkös (azaz nem számolásos feladat, noha annak tűnik).

efi 2017.03.03. 18:50:28

A Rátkai féle szöveges kalandjátékokban is voltak ilyen kérdések.
Én egyszerűen besétáltam a boltba, hogy érdekesnek tűnik az ott a polcon, megnézhetném közelebbről? Aztán memorizáltam a válaszokat, doboz vissza, köszönöm mégse.

balcso 2017.03.16. 22:18:39

@rATdrAgOn: hali. nekem van ms-dos vga verzió. még a 386-osomról sikerült megmentenem. ha érdekel akkor írj. fakecd.exe meg minden van hozzá ;) úgy emlékszem

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu