Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogy fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak.
Most egy elfeledett pc-s gyöngyszem esett ki időgépünk csomagtartójából, ha élhetek ezzel a képpel. A világ egyik leghíresebb játékfejlesztője készítette a világ egyik leghíresebb cégének, mégsem zavart sok vizet a játékipacon. Talán a műfajának köszönhetően: a Pandora's Box logikai játék volt, de 1999-ben jelent meg, amikor ez már kicsit komolytalan zsánernek számított a hardcore gamerek körében (a kazuárok meg még csak a kanyarban voltak). Ha kíváncsi vagy arra, hogy mi ez a játék és hogy tetszett nekünk ennyi idő után, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).
Szóval a Pandora's Box idén már 17 éves, fejlesztője pedig nem más, mint Alekszej Leonyidovics Pazsitnov. Őt ugye a Tetris atyjaként ismeri a világ, 1984-ben, még a Szovjetunióban alkotta meg minden idők egyik legsikeresebb videojátékát. Egy kopejkát nem látott belőle, mert a szerzői jogi kiskapuk akkorák voltak az elvtársaknál, hogy egy nyerges vontató simán átfért rajtuk, és pár gátlástalan bizniszmen kijátszotta szegény Pazsitnovot. 1991-ben elege is lett hazájából, és az Egyesült Államokba költözött, de itt is csak 1996-tól kezdett Tetris-jogdíjakat adni, miután alapított erre egy céget. Ugyanebben az évben kezdett el dolgozni a Microsoftnál, ahol tíz évet húzott le, és ennek legfinomabb gyümölcse volt a Pandora's Box.
A Microsoft a kilencvenes évek végén találta ki, hogy komolyabban elkezd foglalkozni a játékiparral (Age of Empires, hogy mást ne mondjak), Pazsitnovnak pedig főleg olcsó kis logikai játékocskákat kellett készítenie, amiket hol gyűjteményként adtak ki, hol pár dollárért - vagy akár ingyen - letölthető programként árulták (egyik utolsó munkája például az Xbox 360-os Hexic volt). A Pandora's Box viszont kivétel volt: egész estés, teljes árú játéknak szánták, noha tulajdonképpen ez is csak egy játékgyűjtemény volt.
De micsoda játékgyűjtemény! A Pandora's Boxban tíz különböző feladattípus kapott helyet, általában egy képet vagy szobrot kellett darabjaiból összerakni. A kirakósok elég változatosak voltak, hol valamilyen műtárgyra kellett felrakni a textúrákat, hol pedig különböző méretű téglalapokat cserélgetve kellett a helyükre tenni egy kép részleteit, miközben a részletek mindig az adott téglalap arányaihoz torzultak. A tíz fejtörőből minden játékos meg tudta találni magának a 3-4(-5-6) kedvencet, amik pedig nem jöttek be annyira, azokat át lehetett ugrani segítségekkel, amiket bőkezűen osztogatott a játék.
A Pandora's Boxot kivitelezése is kiemelte a párperces logikai cuccok közül. Szépen rajzolt grafikával, kellemes zenével tálalta a több száz fejtörőt, és még valami kis alibitörténet is jutott melléjük (hét bajkeverő entitást kellett üldöznünk és elkapnunk a világban). A fejtörőket tízes adagokban a Föld egy-egy nagyvárosában lehetett megoldani, a kirakósok pedig az adott városhoz igazodtak, a kirakandó képek annak nevezetességeit ábrázolták. Szóval nagyon kellemes kis relaxáció volt ez az adrenalinosabb játékműfajok között, mégsem aratott nagy sikert. 1999-ben a logikai játék műfaja már nem volt annyira népszerű, mint a Tetris megjelenésekor, illetve nem ebben a formában volt az. De akár azt is mondhatjuk, hogy túl korán jelent meg: ha tíz évvel később, prémium flashjátékként (vagy urambocsá' free to play mobiljátékként) jön ki ugyanez a játék, biztos vagyok benne, hogy nagyobbat kaszált volna.
Mivel a játék egy elfeledett gyöngyszem, a jogai meg a Microsoftnál vannak, sajnos nem érhető el a bevált retrojáték-lelőhelyeken. Szóval aki ma akar játszani vele, annak irány a torrent az keresse meg a gyári verzióját, csak készüljön fel arra, hogy esetleg még egy patchet is elő kell guglizni, mert az eredeti játék nem bírja az újabb Windowsokat. Pazsitnov egyébként idén volt hatvanéves, de az elmúlt tíz évben nemigen hallatott magáról. Reméljük, azért még fog valamikor játékot készíteni - mi egy Pandora's Box 2-re vevők lennénk, az tuti (bár erre nyilván olyan kevés az esély, mint Tetrisben egymás után tíz hosszú elemnek).
Legközelebb két hét múlva lesz Mini, jövő héten vendéges Checkpoint. Addig is visszajelzések, észrevételek továbbra is jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
A második évad korábbi adásai:
Checkpoint Mini #11: Jagged Alliance 2
Checkpoint Mini #12: Katakis
Checkpoint Mini #13: The Horde
Checkpoint Mini #14: Street Fighter II
Checkpoint Mini #15: Pang
Checkpoint Mini #16: Gobliiins
Checkpoint Mini #17: Dark Sun
Checkpoint Mini #18: Metal Slug
Checkpoint Mini #19: Quiz & Dragons
Checkpoint Mini #20: Pushover
Checkpoint Mini #21: The Dig
Checkpoint Mini #22: Ōkami
Checkpoint Mini #23: Z
Checkpoint Mini #24: I Have No Mouth, and I Must Scream
Checkpoint Mini #25: Septerra Core
Checkpoint Mini #26: Broken Sword
Checkpoint Mini #27: Paradroid
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad
És itt találod a vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat
Utolsó kommentek