Üdv minden régijáték-rajongónak, eltelt két hét, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogy fogyasztja. Ezúttal is olyan játék jön, amit sokan kértetek: a Dark Sun: Shattered Lands - Grathtel bevetettük magunkat Athas arénáiba, és erről beszéltünk bő húsz percet. De szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak.
Szóval Dark Sun: Shattered Lands, ami fontos szerepjáték volt anno az SSI-nek, mégsem volt annyira radaron a játékosoknál, mint mondjuk a Pool of Radiance. Ma pedig felemás érzésekkel vettük elő, ez tárgyaljuk ki részletesen az adásban. Ha kíváncsi vagy erre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).
Kezdjük talán az SSI-vel (Strategic Simulations Inc.), aminek eredettörténete egészen a hetvenes évekbe nyúlik vissza, ugyanis 1979-ben alapította egy amerikai táblásjáték-őrül, bizonyos Joel Billings. A cég első éveiben nem meglepő módon táblás statégiai társasjátékok átiratait készítette el, aztán már maguk találtak ki körökre osztott stratégiai játékokat, és brutális mennyiségben gyártották ezeket. A műfaj csúcsa náluk talán az 1994-es Panzer General volt, az 1984-es Imperium Galactumot pedig csak a címe miatt említem meg, mert hát mekkora lol.
Mivel az asztali szerepjáték voltaképpen egy nagyon bonyolult társasjáték, nem meglepő, hogy felkeltette az SSI érdeklődését, és a nyolcvanas évek közepétől számítógépes RPG-ket is csináltak. Ebben 1987-ben jött a nagy áttörés, amikor a D&D szerepjátékokat kiadó TSR az SSI-nek adta a licenc átiratának jogát. Pedig ezért olyan nagyágyúk is kapálóztak, mint az EA, de a TSR-nál rengeteget játszottak az SSI által készített körökre osztott stratégiákkal, ezért ők indultak nyerő helyzetből. A következő években aztán nagyjából 30 játékot adott ki az SSI a brandhez, többnyire az akkor virágkorát élő második kiadás, az AD&D szabályrendszerére és világaira (elsősorban Forgotten Realms és Dragonlance) építve. Volt olyan játék, aminek csak kiadói voltak (például a két Eye of the Beholder, amikről itt írtam hosszabban), másokat maguk fejlesztettek. Utóbbiak közül a leghíresebb az "aranydobozos" néven ismert sorozat, ami 1988-ban indult a Pool of Radiance-szal, és mindegyiket aránylag egyszerű grafika jellemezte, amit azért feldobtak szebb állóképek, és persze visszaköszöntek az AD&D ismerős dolgai.
A sorozat részei szinte követhetetlen tempóban követték egymást, így a népnek pár év alatt csömöre lett tőle: az 1992-es Treasure of the Savage Frontiert már szinte minden játéklap lehúzta, gyalázva az egy kaptafára készített SSI-szerepjátékokat. A cégnél is érezték, hogy változtatni kell, és új játékmotort kezdtek el csinálni - és ezzel el is érkeztünk az 1993-ban megjelent Dark Sun: Shattered Landshez.
A Dark Sun akkoriban a TSR egyik új világa volt (1991 októberében jelent meg az asztali szerepjátékos kiegészítő), ami egyrészt a tápolás apoteózisaként volt értelmezhető (brutális karaktereket lehetett összehozni), másrészt a hagyományos fantasykliséket kicsit megbolondító, veszélyes vidéket nyújtott (brutális szörnyek támadtak a brutális karakterekre). A Sötét Nap világa, Athas a sztori szerint valaha zöldellő bolygó volt, csak aztán egy gátlástalan mágusiskola képviselői sivatagot csináltak belőle, mert kiszipolyozták belőle az életet a varázslataikhoz. Aki ilyen környezetben életben tud maradni, az kemény legény (vagy leány) - és ennyi elég is Dark Sun-gyorstalpalónak. Ja, meg még Gerald Brom csodás képeit is említsük meg.
Az SSI jó érzékkel nem az aranydobozos szériában koptatott világokból merített, amikor új játékmotor első játékát fejlesztette, hanem a Dark Sunt választották, ezzel is jelezve, hogy valami formabontó dolog készül. Sajnos a fejlesztésről ketten sem nagyon találtunk infókat, pedig nagyon érdekelt volna, miért jelent meg a játék úgy, ahogy. A Dark Sun: Shattered Lands 1.0-s verziója ugyanis rettenetesen bugos volt, és a cd-verzió és a flopiverzió semmiben nem különbözött egymástól. Ezek arra utalnak, hogy nagyon feszített tempóban készült a játék, betarthatatlan határidővel - de ezt támasztja alá a játékmenet is. Athas egyik városában, Drajban kezd csapatunk, gladiátorarénába dobott rabszolgaként, és először az arénában kell helytállnunk, majd felkelést szítani, aztán a környező falvakban nagyon hasonló küldetésekben szövetségeseket keresni, végül lezúzni a rossz utakon járó városvezetést. Ez a történet nem nagyon lép ki Draj környékéről, vagyis nem sokat mutat meg a Dark Sun világának grandiózusságából, és mind a grafika, mind a feladatok eléggé ismétlődnek egy idő után. Tipikusan az a játék volt, aminek az első pár órája baromi jó, de aztán leül. Ennek ellenére az új motor és Dark Sun tápolós világa - félóriás gladiátor! négyszer támadó sáskaharcos! pszionikusképességek! - elvitték a hátukon, sőt határozottan olyan játék lett, amire ma is jó visszaemlékezni.
De amire igazán jó visszaemlékezni, az a folytatása, az 1994-es Dark Sun: Wake of the Ravager, ami kiforrottabb és kevésbé bugos volt, szebb grafikával és nagyobb ívű sztorival (Tyr környékén, ahol a játék végén az AD&D legdurvább szörnye, a tarrasque is beköszönt). És érdekességként említsük meg azt is, hogy az új játékmotorral 1996-ban volt egy Dark Sun-MMO is, a Dark Sun Online: Crimson Sands, ami eléggé megelőzte a korát - annyira, hogy nem is tudott sikeres lenni (főleg az Ultima Online mellett). 1998-ban le is lőtték, még mielőtt az Everquest egyáltalán megjelent volna, pedig az se tegnap volt. Az SSI-t addigra már megvette a Mindscape, azt meg 2001-ben a Ubisoft, és ez a nagy múltú táblásjáték-mániás cég végét jelentette. A D&D jogai addigra már máshoz kerültek (Baldur's Gate, ugye-ugye), az imént említett Crimson Sands volt az utolsó SSI-os D&D-játék.
Aki ma kipróbálná a Dark Sunokat, az egybecsomagolva megtalálja a GOG-on a Shattered Landset és a Wake of the Ravagert, tíz dollárért vesztegetik, amikor nincs akciósan. Legközelebb két hét múlva jövünk új játékkal, jövő héten pedig vendéggel. Visszajelzések, észrevételek továbbra is jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
A második évad korábbi adásai:
Checkpoint Mini #11: Jagged Alliance 2
Checkpoint Mini #12: Katakis
Checkpoint Mini #13: The Horde
Checkpoint Mini #14: Street Fighter II
Checkpoint Mini #15: Pang
Checkpoint Mini #16: Gobliiins
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad
És itt találod a vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat
Utolsó kommentek