HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #17 (és Kétheti Retro): Dark Sun

2016.04.03. 23:56 Stöki

cpmini_17.png Üdv minden régijáték-rajongónak, eltelt két hét, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogy fogyasztja. Ezúttal is olyan játék jön, amit sokan kértetek: a Dark Sun: Shattered Lands - Grathtel bevetettük magunkat Athas arénáiba, és erről beszéltünk bő húsz percet. De szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak.

Szóval Dark Sun: Shattered Lands, ami fontos szerepjáték volt anno az SSI-nek, mégsem volt annyira radaron a játékosoknál, mint mondjuk a Pool of Radiance.  Ma pedig felemás érzésekkel vettük elő, ez tárgyaljuk ki részletesen az adásban. Ha kíváncsi vagy erre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

Kezdjük talán az SSI-vel (Strategic Simulations Inc.), aminek eredettörténete egészen a hetvenes évekbe nyúlik vissza, ugyanis 1979-ben alapította egy amerikai táblásjáték-őrül, bizonyos Joel Billings. A cég első éveiben nem meglepő módon táblás statégiai társasjátékok átiratait készítette el, aztán már maguk találtak ki körökre osztott stratégiai játékokat, és brutális mennyiségben gyártották ezeket. A műfaj csúcsa náluk talán az 1994-es Panzer General volt, az 1984-es Imperium Galactumot pedig csak a címe miatt említem meg, mert hát mekkora lol.

Mivel az asztali szerepjáték voltaképpen egy nagyon bonyolult társasjáték, nem meglepő, hogy felkeltette az SSI érdeklődését, és a nyolcvanas évek közepétől számítógépes RPG-ket is csináltak. Ebben 1987-ben jött a nagy áttörés, amikor a D&D szerepjátékokat kiadó TSR az SSI-nek adta a licenc átiratának jogát. Pedig ezért olyan nagyágyúk is kapálóztak, mint az EA, de a TSR-nál rengeteget játszottak az SSI által készített körökre osztott stratégiákkal, ezért ők indultak nyerő helyzetből. A következő években aztán nagyjából 30 játékot adott ki az SSI a brandhez, többnyire az akkor virágkorát élő második kiadás, az AD&D szabályrendszerére és világaira (elsősorban Forgotten Realms és Dragonlance) építve. Volt olyan játék, aminek csak kiadói voltak (például a két Eye of the Beholder, amikről itt írtam hosszabban), másokat maguk fejlesztettek. Utóbbiak közül a leghíresebb az "aranydobozos" néven ismert sorozat, ami 1988-ban indult a Pool of Radiance-szal, és mindegyiket aránylag egyszerű grafika jellemezte, amit azért feldobtak szebb állóképek, és persze visszaköszöntek az AD&D ismerős dolgai.

A sorozat részei szinte követhetetlen tempóban követték egymást, így a népnek pár év alatt csömöre lett tőle: az 1992-es Treasure of the Savage Frontiert már szinte minden játéklap lehúzta, gyalázva az egy kaptafára készített SSI-szerepjátékokat. A cégnél is érezték, hogy változtatni kell, és új játékmotort kezdtek el csinálni - és ezzel el is érkeztünk az 1993-ban megjelent Dark Sun: Shattered Landshez.

A Dark Sun akkoriban a TSR egyik új világa volt (1991 októberében jelent meg az asztali szerepjátékos kiegészítő), ami egyrészt a tápolás apoteózisaként volt értelmezhető (brutális karaktereket lehetett összehozni), másrészt a hagyományos fantasykliséket kicsit megbolondító, veszélyes vidéket nyújtott (brutális szörnyek támadtak a brutális karakterekre). A Sötét Nap világa, Athas a sztori szerint valaha zöldellő bolygó volt, csak aztán egy gátlástalan mágusiskola képviselői sivatagot csináltak belőle, mert kiszipolyozták belőle az életet a varázslataikhoz. Aki ilyen környezetben életben tud maradni, az kemény legény (vagy leány) - és ennyi elég is Dark Sun-gyorstalpalónak. Ja, meg még Gerald Brom csodás képeit is említsük meg.

Az SSI jó érzékkel nem az aranydobozos szériában koptatott világokból merített, amikor új játékmotor első játékát fejlesztette, hanem a Dark Sunt választották, ezzel is jelezve, hogy valami formabontó dolog készül. Sajnos a fejlesztésről ketten sem nagyon találtunk infókat, pedig nagyon érdekelt volna, miért jelent meg a játék úgy, ahogy. A Dark Sun: Shattered Lands 1.0-s verziója ugyanis rettenetesen bugos volt, és a cd-verzió és a flopiverzió semmiben nem különbözött egymástól. Ezek arra utalnak, hogy nagyon feszített tempóban készült a játék, betarthatatlan határidővel - de ezt támasztja alá a játékmenet is. Athas egyik városában, Drajban kezd csapatunk, gladiátorarénába dobott rabszolgaként, és először az arénában kell helytállnunk, majd felkelést szítani, aztán a környező falvakban nagyon hasonló küldetésekben szövetségeseket keresni, végül lezúzni a rossz utakon járó városvezetést. Ez a történet nem nagyon lép ki Draj környékéről, vagyis nem sokat mutat meg a Dark Sun világának grandiózusságából, és mind a grafika, mind a feladatok eléggé ismétlődnek egy idő után. Tipikusan az a játék volt, aminek az első pár órája baromi jó, de aztán leül. Ennek ellenére az új motor és Dark Sun tápolós világa - félóriás gladiátor! négyszer támadó sáskaharcos! pszionikusképességek! - elvitték a hátukon, sőt határozottan olyan játék lett, amire ma is jó visszaemlékezni.

De amire igazán jó visszaemlékezni, az a folytatása, az 1994-es Dark Sun: Wake of the Ravager, ami kiforrottabb és kevésbé bugos volt, szebb grafikával és nagyobb ívű sztorival (Tyr környékén, ahol a játék végén az AD&D legdurvább szörnye, a tarrasque is beköszönt). És érdekességként említsük meg azt is, hogy az új játékmotorral 1996-ban volt egy Dark Sun-MMO is, a Dark Sun Online: Crimson Sands, ami eléggé megelőzte a korát - annyira, hogy nem is tudott sikeres lenni (főleg az Ultima Online mellett). 1998-ban le is lőtték, még mielőtt az Everquest egyáltalán megjelent volna, pedig az se tegnap volt. Az SSI-t addigra már megvette a Mindscape, azt meg 2001-ben a Ubisoft, és ez a nagy múltú táblásjáték-mániás cég végét jelentette. A D&D jogai addigra már máshoz kerültek (Baldur's Gate, ugye-ugye), az imént említett Crimson Sands volt az utolsó SSI-os D&D-játék.

Aki ma kipróbálná a Dark Sunokat, az egybecsomagolva megtalálja a GOG-on a Shattered Landset és a Wake of the Ravagert, tíz dollárért vesztegetik, amikor nincs akciósan. Legközelebb két hét múlva jövünk új játékkal, jövő héten pedig vendéggel. Visszajelzések, észrevételek továbbra is jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

A második évad korábbi adásai:

Checkpoint Mini #11: Jagged Alliance 2
Checkpoint Mini #12: Katakis
Checkpoint Mini #13: The Horde
Checkpoint Mini #14: Street Fighter II
Checkpoint Mini #15: Pang
Checkpoint Mini #16: Gobliiins

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad

 

És itt találod a vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat

31 komment

Címkék: retro közösség podcast szerepjáték ssi checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr748556634

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sy 2016.04.04. 12:03:49

Az ilyen játékok a hatására toltam végig a Basilisk Book of Eschalon I-II-t (már harmadik rész is van), ami picit visszahozza ezt a hangulatot.

Ha valakit érdekel: basiliskgames.com/eschalon-book-i/
(Indie játék, nem kell tőle sokat várni.)

Savior 2016.04.04. 16:11:22

Ezzel nem játszottam annak idején, bár mindig is akartam. A másik a Spelljammer volt, ahol az SSI (és végülis a TSR is) tényleg próbált valami újat kreálni, jelen esetben fantasy Elite-et (pontosabban Space Rogue-t). Sajnos csak rossz törésben sikerült megszerezni, ami nem indult el. :(

A kommentárhoz annyit, hogy a többféle kijutást a város/fogságból a Dragon Wars már megcsinálta 1989-ben. Az egyik variáció szerint, ha jól emlékszem, hullazsákban a tengerbe dobva. :)

Komojtalan 2016.04.04. 17:07:17

Emlékszem a Csokyból rendszeresen hoztam a 6 lemezes, C64 -es RPG -ket, de egyiket sem játszottam végig a csapnivaló irányítás, törés, játékmenet miatt. Maradhattak volna a stratégiai játékoknál, azok sokkal sikerültek, bár az EOB sorozat alap minden régi RPG -snek. Megnéztem milyen játékokat adtak ki, meglepően sokkal játszottam, de a Dark sun nem volt közte. Még Spectrumon nagy kedvenc volt az Arnhem, a csúcsom talán 1 egység veszteség volt, persze én mondtam meg hova dobja le az ejtőernyősöket a gép. Már ott is ezt játszották a PSS -sel együtt, 1 szerkesztővel kiadott jó pár program.

__tom_ 2016.04.04. 17:39:43

Androidra mondhatna valaki valami ilyesmit, mindig csak a jrpg-k jönnek fel, ha tallózgatok a play-en.

pizzaboy 2016.04.04. 19:54:48

@__tom_: Avernum, illetve Avadon. A cégnek (Spiderweb) PC-re rengeteg hasonló játéka van.

__tom_ 2016.04.04. 22:20:35

@pizzaboy: köszi, de ezek pc-sek, nekem androidra kéne valami :)

Veder1 2016.04.04. 22:56:18

Nem értek egyet veletek Stöki, bár a második részt nem csináltam végig mert elakadtam, de az első rész szerintem jobb volt, mind grafikailag, mind hangulatában. A második rész mikor kijött a kritikák is megemlítették hogy hát elég gyatra a grafikája.

Ami a golden box játékokat illeti, tényleg egy kaptafára épültek, de mi nagyon élveztük és a csapatot a cipőbojt utolsó pixeljéig lehetett variálni :)

Veder1 2016.04.04. 23:20:52

ja és játék ajánlatok:

- bár volt már az elite, de c64-re a fent említett Space Rogue sokkal jobb volt, vagy pc-re jöhet a Privateer
- ha már SSI, bár szerintem elment tőle a kedvetek, de a Strongholdot (egy ilyen D&D-s Sims keverék) elég sokat toltuk annak idején.

Bobby Newmark 2016.04.05. 09:33:54

Wizardry senkinek sem..? Vagy volt már, csak nem figyeltem?

VI-VII-VIII-at egyszer megpróbáltam továbbvitt karakterekkel végigjátszani, VI sikerült is, VII-be belekezdtem, aztán egy megdöglő vinyó vitte magával a mentéseimet.

VI előtti részek nekem már túl oldschool, de onnantól fasza, az idétlen, semmire nem hasonlító fejlődési rendszerével meg a bugyuta scifi-fantasy keverék világával... (Mondjuk ez divat volt akkoriban, M&M sorozat is ugyanazt csinálta)

Everyl 2016.04.05. 09:36:11

@Vödör:

Stronghold, hehe, már azon meglepődnék, ha elérné a 100-at azok száma akik ismerik nálunk :)

Pedig klassz volt. Ráadásul tényleg D&D volt (többieknek: az AD&D elődje).

Viszont rákerestem és meglepett, hogy fent van GOG-on :)

www.gog.com/game/dd_stronghold_kingdom_simulator

Bobby Newmark 2016.04.05. 09:50:56

@Everyl: Ez nem az, amiből aztán elég szép nagy sorozat lett, Stronghold 1-3, Stronghold Crusader 1-2?

Mert akkor azért olyan rettentően nem ismeretlen szerintem...

Vészmadár · http://foxhole.blog.hu 2016.04.05. 10:32:48

@Everyl: Stronghold - jelen, eggyel növelve a létszámot:)
@Savior: Spelljammer - huh, az mekkora volt - mondjuk kicsit el volt rontva a nehézség, ugyanis általában úgy kezdődött, hogy kb 2-3. hajónak megszerezte az ember a neogi deathspidert ( a játék egyik, ha nem a legdurvább hajója, mivel ha jól emlékszem, akkor csak az alapdoboz hajóival dolgozott a játék), és onnan rommálőtte az összes ellenséges hajót. Néha a nem ellenségeseket is.XD Hja kérem, 4 nehéz ballista, meg 1 nehéz katapult, az kb turbólézer ütegeknek felelt meg a játékban. :) és amennyi HP-ja volt a deathspidernekJa, és a fa alakú kalózbolygó mai napig a legszebb emlékeim közé tartozik XD

Everyl 2016.04.05. 10:35:35

@Bobby Newmark:

tudtommal semmi köze hozzá, csak névazonosság, ez inkább a Majesty ihletője lehetett

Everyl 2016.04.05. 11:24:38

@Vészmadár:

és még mindig van egy szűk rajongótábora az asztalinak, pár éve belefutottam a spelljammer.blogba, jópofa volt olvasni a kalandjaikat, kellemes kis világ, bánom, hogy nálam ez meg a Traveller kimaradt. :(

Vészmadár · http://foxhole.blog.hu 2016.04.05. 11:46:17

@Everyl: Na ja, mert jó mesélővel bármilyen űrkaland áthelyezhető fantasy környezetbe Spelljammeren. Nálunk játszottunk light swashbuckling kalandot (mint a Fekete Gyöngy átka, csak űrben, és tűzlabdákkal - villámcsapásokkal XD), meg komoly túlélőhorrort (elromlott a hajó, időzített tűzlabda miatt, alig volt belélegezhető levegő, és két nyavalyás invisible Stalker is ott bóklászott a túlélők között, súlyosbítva egy imppel... Predatoros-Deadspace kaland...XD) De hallottam már törpe aszterodiahajó elleni támadásról is, ami tiszta Star Wars :))
A spelljammer számos hibája ellenére zseniális helyszín volt:)

Savior 2016.04.05. 12:15:53

@Vödör: A Strongholddal jókat játszottam anno. Azt mondjuk nem tudom, hogy valaha is végigvittem-e, mert emlékem szerint óriási volt a pálya, és elég pepecselős volt minden képernyőn külön toszogtatni az épületeket / embereket.

@Bobby Newmark: Na, azt én is végig szeretném úgy vinni, GoG-on már meg is vettem. Régen csak a VII-tel játszottam -- úgy, ahogy azt kell, A4-es kockás spirálfüzetbe rajzolgatva a térképeket és írva az infókat --, de az nagy élmény volt. Kár, hogy túl későn jöttem rá / árulták el, hogy érdemes kihasználni az osztályugrálási lehetőségeket, mert különben esetleg később könnyen meghal az ember (lizardman, mook, stb.) ha nincs mindenkinek pl. hide-ja. Azért az a játék fent van a bakancslistán, de gondolom majd csak valamikor nyugdíj után (ha még lesz olyan)... :)

Bobby Newmark 2016.04.05. 12:59:07

@Savior: Hát én nem vagyok benne biztos, hogy még egyszer lesz hozzá lelkierőm, hogy nekiüljek a VI-nak. Egyébként ahhoz én is kockásfüzeteztem, bőven már a 2000-es években... Már az első pályákon, mert aztán meguntam, és töltöttem le térképeket.

Én a VII-ről csak hallottam, és igazából csak a VIII-cal játszottam, annak a felénél jártam, amikor elhatároztam, hogy nekiülök a trilógiának az elejéről.

De ez a mentett állás elvesztése eléggé odavert a lelkesedésemnek.

Pedig azért elég fasza volt a nem teljesen faszgyökér karakterekkel kezdeni bele a VII-be, VI-ból áthozott legendás fegyverekkel...

Komojtalan 2016.04.05. 17:30:31

A Wizardry 6 -ról van egy tök jó leírás az egyik lemezes Amiga Gurun, abból van kiprintelve vagy 20 oldal valahol. Sajnos beszerezhetetlen, bár mintha egyik CoV CD mellékletén fent lenne az összes, de lehet keverem, mert az (is) rémlik hogy nincs meg az összes. A CoV -os file meg lejátszhatatlan, nem csípi a DosBox, pedig csak 30 mega. Én a 7 -et vittem végig, a 6 -ot elkezdtem, de abbafejeztem.

Translator +X+ · http://www.szabadzona.hu 2016.04.05. 20:44:55

Brommal kapcsolatban van ilyen is:

www.bromart.com/

Itt a könyveiről is többet lehet megtudni.

Meg a képeiből művészlelkeknek ilyen:

www.terriblekidsstuff.com/products/brom?pagesize=6

-Adam- 2016.04.05. 20:49:23

@Bobby Newmark:
A Wizardry 7-et mindenképpen ajánlom, ha nem riaszt el a régimódi grafika. Nekem konkrétan az első játék volt, amihez az interneten kellett hintet keresnem a végén, úgy elakadtam (majdnem 20 éve ez még nem volt természetes dolog). Természetesen elolvastam a gurus leírást jó néhányszor, de az "egy jó térkép sokat segít" tartalmú tippel nem mentem semmire. Aki ismeri a játékot, az most biztos jót mosolyog :)
A Wizardry 8 pedig az a játék, amit mostanában is előveszek - van hozzá több mod (új sztori, helyszínek, küldetések, szörnyek, tárgyak, sokkal nagyobb kihívást nyújtva, mint az eredeti játék, ami sajnos nem lett befejezve a SirTech által).

A Dark Sunos témához kapcsolódva pedig lenne egy kérdésem a prizma pentalógiáról: soha nem jött ki az ötödik része és nincs is tervben sehol? Annyit kellett várni a harmadikra és a negyedikre, hogy az utóbbit nem is olvastam el...

Tulazon 2016.04.05. 21:26:58

Éppen ma jutott eszembe a Dark Sun WotR, hogy mennyit játszottam vele, még net és végigjátszás nélkül, de volt egy pont ahol folyamatosan kifagyott, pedig nem is tört játék volt.(hogy a fenébe lehetett volna a ígyótojást kivinni barlangból, sosem jöttem rá.)

Bobby Newmark 2016.04.06. 12:18:29

@-Adam-: Én a 7-nek Gold verziójával próbálkoztam, abban mintha már lenne automap.

Jahj, meg az is beugrott, miért hagytam abba. Túl korán mentem be a pókok főbázisára, és lehetetlen volt a partinak abban az állapotában lenyomni az ottani főgenyót. Hát, ez az ára annak, hogy leírás nélkül álltam neki... Félretettem a játékot pihenni, aztán elfüstölt a gépem a mentéssel. :(

Savior 2016.04.06. 16:40:09

@Bobby Newmark: Én nem emlékszem melyik verzióval játszottam, de abban biztos volt automap. Csak ugye a karakter(ek) skill leveljétől függött, hogy milyen minőségű, szóval az elején gyak. használhatatlan volt. Meg akkor még gondoltam arra is, hogy még egyszer nekikezdek, és akkor bizony jól jött volna, ha az ember tudja, hogy hol mi van; ezért térképészkedtem. '94 környékén nekem még sehol sem volt internet, szóval infó az volt, amit másokkal megbeszélt az ember. :)

Veder1 2016.04.06. 20:11:08

@Savior: a wizardry 7ről nekem mindig brother T'shober jut eszembe, hogy valamit mondani kellett neki és akkor tovább engedett, meg az hogy fél délutánom ráment a kockadobálásra mire sikerült ninja vagy szamuráj karaktert indítani :)

-Adam- 2016.04.06. 20:18:11

@Savior: Pontosan. A mapping skill függvényében rajzolta be a karakter a falakat, ajtókat, lépcsőket. Valószínűleg akkor is rajzoltam volna térképet, ha van internet, amikor elkezdek játszani. Ráadásul a kockás papírra lehet mellé írni jegyzeteket, az automapra meg azt hiszem, nem lehetett jegyzetelni (ez is tök jó pl a 8-ban, hogy ott lehet). Sajnos már nem tudom, hol van az a jó pár lap, amin a térkép van :/
Pár éve még kezembe akadtak azok, amikre azt írtam fel, melyik fajnak milyen kasztok között érdemes ugrálni és melyik tulajdonságból hány kell hozzá. Most megjött a kedvem a Wiz6-hoz, lehet, hétvégén előkeresem :)

Everyl 2016.04.07. 10:12:44

Tényleg srácok, akkor következő játék: Wizardry 7?

egész biztos vagyok benne, hogy ez mindenkiknek szép emlék, a fél napig tartó karakter generálás, az érdekes csapdafeltörés, a tengerparton megtalált térképkészlet, ahol már lehetett buffolni ugye az úszást, az első dungeon, a titkos ajtó megtalálása (ugye ez is skill függő, vagy arccal a fal felé keresni a kis kört ugye).

Még a vadonban megtalálni a szórólapot (vagy mit), az azon lévő hint adja meg ugye, hogy milyen jelszóval tudunk bejutni New Citybe, ahol akár egy hetet is el lehetett bohóckodni, sőt, időről időre vissza is kellett menni.

Az olyan nyalánkságokról ne is beszéljünk, hogy máshol kezd a party, ha importált karakterekkel játszunk. Az élő világ, tehát a többi hős is keresi a tekercseket, tápos varázstárgyakat.

A táp zónák (ahol újra és újra lehetett spawnoltatni az ellenséget), ahol az ember a kasztváltásokat csinálta, és 5-10 szintet lehetett lépni.

Hjjj, napestig lehetne sorolni. :)

Ndrish 2016.04.07. 10:38:25

@Everyl: A jó kis Wiz7. :)

Támogatom!

VikMorroHun 2016.04.10. 10:16:47

Nekem a Dark Sun csak papír+dobókocka formában volt rövid ideig, ezek kimaradtak, viszont a Champions of Krynn sorozat nagy kedvenc volt. Fontolgatom, hogy újra beszerzem mindhárom játékot gog.com-ról.

Celtic 2016.04.10. 11:07:55

Volt sztem Buck Rogers is, 1-2, szinten a Golden Box-szerkesztovel. Emlekszem, a Pool of Radiancet sose tudtam vegigvinni a hibas tores miatt, de imadtam. Curse-ot asszem vegigjatszottam, aztan a maradek kettobe (csak az egyik jelent meg C64-en) csak belekezdtem. Krynn-bol viszont mindket C64-es reszt vegigjatszottam.

Jaigen, ha mar SSI: ritka nagy kedvenc volt a Storm Across Europe, foleg miutan nemcsak kezelesi leiras volt, hanem egy csomo strategiai tanacs is (addig mindig elbuktam :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.08.01. 18:33:51

A Panzer Generalról is lehetne egyszer egy mini.
süti beállítások módosítása