Nézzük meg ezt a kiváló animgifet, amiben a Nintendo játékhősei animálnak jobbra-balra. Aztán tegyük fel magunknak a kérdést: melyiket jobb nézni: azt, hogy Mario balról jobbra ugrál, vagy azt, ahogy Samus jobbról balra hentel? Valószínűleg többen is azt fogjátok érezni, hogy balról jobbra a "természetes" a dolog. Ez teljesen oké, erre most már tudományos kutatás is van.
A Lancesteri Egyetem pszichológusa, Peter Walker a Perception című szaklapban publikálta tanumányát, ami a Google képtalálatainak több ezer képét elemezte - a több száz kép embereket és tárgyakat ábrázolt, hol mozgás közben, hol nyugalmi helyzetben. Walker az figyelte, milyen irányba néznek, illetve mozdulnak a képek szereplői, és ezt összesítve jutott arra a következtetésre, hogy a mozgást ábrázoló képek esetében a balról jobbra történő mozgást sokkal jobban szeretik ábrázolni az emberek, mint fordítva. Érdekes módon a nyugalmi helyzetben levő dolgoknál nem jött ki ilyen preferencia (vagyis mindegy, hogy Mario jobbra vagy balra néz, amíg csak üldögél, de ha már egyszer megindul, lehetőleg jobbra tegye).
Ez persze összecseng a legtöbb régi shoot'em up és platformjáték felépítésével, de Walker szerint a művészetben is több példa van rá. A tanulmányt bejelentő sajtóközleményben a kutató példaként hozza még a dőlt betűs karakterformázást, ami sebességet, mozgást sugall, és balról jobbra dől, még a héber szövegben is, pedig azt ugye jobbról balra olvassák.
Persze ma már azért bőven nem igaz ez a balróljobbraság a shooterekre és platformjátékokra. Most például éppen az Ori and the Blind Foresttel játszom, abban aztán kell mászkálni mindenféle irányba. Igaz, amióta olvastam a hírt, balról jobbra kicsit könnyebbnek tűnik.
(via Kotaku)
Utolsó kommentek