HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: 5 játék, amit Terry Pratchett ihletett

2015.03.17. 17:11 Stöki

Tudom, hogy a heti retróban a Half-Life következne (készül is nagy erőkkel), de muszáj megemlékezni arról, hogy pár napja elhunyt a humor, a fantasy és a filozófia egyik mestere, Sir Terry Pratchett, az ember, akinél viccesebben senki nem írt a halálról. Pratchett főleg a Korongvilág-ciklusról ismert, ennek poénos-tanulságos univerzumát építette szinte haláláig, így nem meglepő, hogy több videojáték is készült belőle. Ezeket gyűjtöttem össze, ha egyik sem volt meg, akkor házi feladat legalább egyet kipróbálni (ha pedig Pratchettet sem ismered, akkor mars a könyvtárba – csak próbálj olyat keresni, ahol nem orángután a könyvtáros).

The Colour of Magic (1986)

A legelső Korongvilág-regény, A mágia színe megjelenése után három évvel már meg is érkezett a legelső Korongvilág-játék. A szöveges kalandjátékokra és interaktív könyvekre szakosodott Delta 4 fejlesztőcég készítette, így ez is egy szöveges kaland volt pár aprócska képpel. A Spectrumra, C64-re és Amstradra megjelent játék elég hűen követte az első regényt, és hozott is némi anyagi sikert a cégnek, de amúgy elveszett a sok hasonló szöveges kalandjáték tengerében. Meg aztán, egy év múlva már jött a Maniac Mansion, és megmutatta, hogy a zsánert lehet máshogy is csinálni.

Discworld MUD (1991)

Nagyon szimpatikus kezdeményezés, amit szent őrültek indítottak Ausztráliában, már 24 éve. Mint a címből is játszik, ez egy MUD, azaz korai szöveges MMORPG, ami Korongvilágon játszódik. Ahhoz is kicsit fanatikusnak kell lenni, hogy ezt az – irányítást tekinve is szöveges – játékmenetet élvezni lehessen, de mindenképpen lenyűgöző, hogy a projekt még ma is él és virul, angolul tudók bátran bejárhatják Ankh-Morpork utcáit, céheit és kocsmáit. Mivel a készítők nyilvánvaló jogsértést követtek el, egyszer kaptak egy hivatalos érdeklődést Pratchett ügyvédjétől. Amikor erre válaszul közölték, hogy a MUD-ból ők nem látnak profitot, rajongásból csinálják az egészet, és szeretettel meghívták Pratchettet a játékba, akkor a mester is áldását adta a Discworld MUD-ra. Egyébként más MUD-oknak is sokat segített a kezdeményezés, mert a készítők nyilvánossá tették a forráskódot, pont azért, hogy bárki leshessen belőle programozói megoldásokat.

Discworld (1995)

Az első olyan Korongvilág-játék, ami szélesebb körben sikeres volt. Fejlesztője a brit Teeny Weeny Games (későbbi Perfect Entertainment), ami amúgy főleg más játékok mindenféle Sega-portjain dolgozott, szóval nevüket leginkább a Discworld-trilógia miatt érdemes megjegyezni. Merthogy három kalandjátékot – mi mást? – is készítettek a Korongvilághoz, nem követve szorosan egyik regényt sem (inkább csak részleteket, szereplőket használva azokból), viszont remekül megőrizve az eredeti művek humorát.

Nehéz választani, a három közül melyik volt a legjobb, de az én szívemhez a legelső egy picit közelebb áll, mert már a kezdése levett a lábamról a röpködő léggyel és A mágia színéből ismert szereplőkkel (lásd a fenti videóban). Amúgy klasszikus point-n-click kaland volt, és a cselekmény a kétbalkezes varázsló, Rincewind körül bonyolódott, illetve a Korongvilág-regények legjobban dokumentált városában, Ankh-Morporkban játszódott, sok-sok ismerős karakterrel és egy zűrt okozó sárkánnyal. Mindehhez kellemes rajzfilmes grafika társult és profi szinkronhangok (Rincewindet a Monty Python-tag Eric Idle szólaltatta meg, de a harmadik Doctor Whoként ismert Jon Pertwee is többeket szinkronizált). Ma is kellemes élmény, ajánlom melegen kipróbálásra. Érdekesség, hogy a később PS1-re és Saturnra is portolt játék pc-re cd-n és flopin is kijött. Utóbbi verzió 15, azaz tizenöt lemezes volt.

Discworld II: Missing Presumed…!? (1996)

A folytatás bő egy évvel később már érkezett is, már csak cd-n (rögtön kettőn), szebb grafikával, több konkrét utalással és egészen beteg easter eggekkel (például Rincewind átruccant az előzménybe is, hogy ott elcsevegjen önmagával többek közt a bazmegelős easter eggekről). A természetesen Ankh-Morporkban játszódó cselekmény sokat merített A kaszás és a Mozgó képek című regényekből, és az orángután könyvtáros is egész sokat szerepelt benne, nem is beszélve a Halálról. A sztori szerint ugyanis a Halálnak elege lesz a melóból, és filmsztárnak áll, ezért Rincewindnek kell beugrania helyére. Rengeteg csavar és popkulturális utalás születik ebből a szituból, elég vicces kalandjáték ez is. Az előzőből az elejét linkeltem ide, ebből a stáblistát fogom, és igen, ez is Eric Idle – a hang, aki azt énekelte, hogy Always look on the bright side of life. Passzentosabb szinkront nem is lehetett volna találni a jelenethez (és Rincewindhez), dalszöveg itt.

Discworld Noir (1999)

A Perfect Entertainent harmadik Discworld-játéka szakított az előző kettővel technikailag és cselekményileg is. A fejlesztők a 3D sziréndalának engedve a rajzfilmes grafikát lecserélték renderelt háttér előtt mozgó renderelt karakterekre, a sztoriba pedig nagyon sok új elem és szereplő jött be, kevés ismerős volt a Korongvilág-regényekből. Ennek ellenére a nem Pratchett által kitalált elemek – például a főhős, Korongvilág egyetlen magánnyomozója – működtek, és Ankh-Morporknak is feküdt az a film noir stílusparódia, ahogy a készítők előadták a játékot (például belső monológokkal). Ami viszont fájdalmasan nem működött, az a kezdetleges, túl steril 3D, ami eléggé idegen volt a korábbi Korongvilág-játékok hangulatától. Plusz ne felejtsük el, hogy egy évvel korábban egy másik, korai 3D-re épülő noir kalandjáték, bizonyos Grim Fandango sem tudott sikeres lenni. Szóval a Discworld Noir bukott, és ezzel a Perfect sorsát is megpecsételte. Ráadásul a fejlesztőcég jogi vitába került a korábbi játékokat kiadó Psygnosisszal (illetve azt azt felvásárló Sonyval), és ebből a harcból vesztesen került ki. Így a Discworld Noir volt az utolsó játékuk. De ha a látványon túlteszed magad, ez is egy kiváló Korongvilág-kaland, ismerek olyanokat, akiknek ez jobban bejött, mint az előző kettő.

És az azóta eltelt 16 évben sem készített senki Discworld-játékot, ami azért kicsit meglepő. Népszerű brandről van szó, rengeteg ötlettel (ugye a Rincewind-szálon túl is vannak szép sztoriívek a három boszorkánytól az őrségig), és Pratchett egyéb művei is jó ihletforrásként szolgálhatnak (a Manák-trilógia például adná magát egy, de inkább három point-n-click kalandhoz). Reméljük, azért látjuk még valamikor Rincewindet monitoron vagy akár érintőkijelzőn, és hogy a távoli jövő Korongvilág-játékai is legalább olyan jók lesznek, mint a fentiek (a kapcsolat mindenesetre megvan a játékiparhoz, az író lánya, Rhianna Pratchett sztoriíróként dolgozik, elég meggyőző referenciái vannak). Addig is maradnak a regények, angolul minden mennyiségben ajánlom, magyarul pedig azokat, amik nem Sohár Anikó rettenetes tolmácsolásában születtek.

24 komment

Címkék: retro terry pratchett discworld heti retro jatek

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr547275319

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

a_vízirögbis 2015.03.17. 18:02:40

A rajzolt jelleg és a minőségi kivitelezés miatt a Discworld II: Missing Presumed…!? a mai napig megállja a helyét, nincs meg az az érzésem, hogy eljárt volna felette az idő.

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2015.03.17. 18:13:55

Telepítettél volna Oracle szerver floppyról.
Volt vagy 60 lemez és persze az egyik, mindig bad sectoros.

De, legalább két munkanap elment vele. :)

bbandi 2015.03.17. 18:42:01

@UWR Mayfly: Ez mondjuk a legtöbb VGA SCUMM játékra igaz. Monkey3, Broken Sword 1-2 pl. De szerintem igazából minden szinkronos scumm időtálló, csak mondjuk a Day of the Tentacle-ben vagy a Full throttle-ben vagy épp a discworld1-ben látszik, hogy a sprite-okat még a korabeli teljesítmény limitálta.
Tulajdonképp ezek - grafikailag - időtállóbbak mint pl a 2d/3d hibrid Longest Journey

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2015.03.17. 19:47:02

a bőcsész sohár a női tótisz.

pratchett sky channel-es minisorozataira is felhívnám a figyelmet: hogfather, the colour of magic, going postal.
kapható a p2p shopokban, eredeti nyelven.

Celtic 2015.03.17. 21:37:34

En meg Nemes Istvan elso forditasaban olvastam az elsot. (par ev mulva elhagytam/kolcsonadtam es az ujraforditast szereztem be)

Egyszeruen lenyugozott. A masodik resze mar nem jott be, kisse furcsa volt. Azota olvastam parat (es lattam ket filmet is), nem rosszak, de az elsot nem erik utol. Az szamomra egyszeruen annyira magasra tette a lecet, amit nem lehet megugrani (ha lenne az Indul a bakterhaznak folytatasa, elkepzelni sem tudom, hogy akarcsak megkozelitene az eredetit)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2015.03.18. 08:00:35

@Celtic: van bakterház folytatás, fordul a bakterház néven, de az első kliséiből építkezik. egyfajta önmaga homage-a.

Van 2015.03.18. 15:00:55

Ankh-Morpork a város neve, szerintem

Mad Mind 2015.03.18. 15:43:45

@Skulo:
Win 95 és office 97 mindkettő megvolt lemezes verzióban a cégnél és mindkettőt telepíteni is kellett róla. 35 lemez a win 95 és utána 47 az office 97. ;)

tavolirokon2 2015.03.18. 16:04:00

Valahogy sosem volt batorsagom ezekhez a jatekokhoz, mindig feltem a csalodastol: Pratchett konyvei meg ha cselekmeny menten zajlanak is, a lenyeg a "free roam" vilag es a mellebeszeles.
A MUD-ot viszont egyszer kiprobalnam :-)

Savior 2015.03.18. 16:48:34

"Meg aztán, egy év múlva már jött a Maniac Mansion, és megmutatta, hogy a zsánert lehet máshogy is csinálni."

Azért 1986-ban a Labyrinth már megmutatta, hogy lehet a zsánert máshogy is csinálni, pláne, hogy az pont sima szöveges kalandjátékként kezdődik. :)

Egyik játékkal sem játszottam a fentiek közül, de szerintem egy-kettőt kipróbálok majd, kösz a listát!

Terézágyú 2015.03.18. 16:53:38

@tavolirokon2:
"A MUD-ot viszont egyszer kiprobalnam :-)"

Azt tudod, hogy ma is létezik több MUD is - pl. magyar nyelven is :)

Az Elveszett Világ pl. :)

Circus 2015.03.18. 22:23:24

Discworld - a könyv nagyon tetszett, a játékot (még ha ez itt és most lehet, hogy önbeégetés, de mindegy :D ), kb 3 különböző gépre próbáltam felrakni, de a hősidőkben, ahol vadászni kellett a normálisan! működő! driverekre, valahogy sose sikerült. Egyszer talán meg tudtam nyitni, valami toronybelsőre emlékszem... 8.1 alatt valami emulátorral nézte valaki?

thinkEdem 2015.03.19. 08:22:12

@manson karcsi: A Hogfather egesz jo lett, a Colour of Magic is, a Going Postal viszont kerulendo sajnos, teljesen kiforgattak a karaktereket es a sztorit. Pedig a kedvenc regenyeim koze tartozik...

Serathis 2015.03.19. 17:36:37

örülök hogy újra van heti retro!

glezmen 2015.03.23. 06:35:57

olvastam talan ket Discworld-regenyt, valahogy nem fogott meg, de pl. a Manak-trilogiat imadtam :)

Bobby Newmark 2015.03.24. 10:59:42

@Circus: "A" könyv? Van vagy 30...

Bobby Newmark 2015.03.24. 11:06:09

Én egyébként pont idén estem neki a Discworld regényeknek...

A játékot is kb három hete próbáltam működésre bírni, csak az a gond, hogy az elérhető lemezes verzióból ki van rippelve a szinkron, a CD-s meg nem hajlandó települni, végigmegy az install, és a fájlok felét nem másolja fel. És a kettő nem kompatibilis, nem lehet csak úgy bemásolni a CDs verzió fájljait a lemezesbe, mert tök más a fájlrendszerük.

Egyébként találkoztam ezzel a játékkal, amikor nagyjából új volt, de nem jutottam sokra vele. Nagyon elvont logikája volt ha jól rémlik, és csak a "minden tárgyat kipróbálok mindenen" módszerrel jutottam valameddig, aztán meguntam.

Geril 2015.03.31. 22:21:20

Ejj, de jól esik látni, hogy nem nem kell egyedül megemlékeznem a drága jó Prachett úrról.
Érdekességképpen tudtátok, hogy az egyik kedvenc játéka a Half Life 2 volt? Érdemes utána nézni ennek az embernek.
Amikor lovaggá ütötték (oké, Knight Bachelor-rá), kovácsolt az általa talált meteorból, illetve más fémekből kardot. -mivel mégmis milyen már' ha egy lovagnak nincs kardja nem?
Hobbi csillagász volt, és az egyik kis csillag az ő nevét is viseli.
Illetve 2007-ben bejelentette, hogy Alzheimer kórban szenved. Ez mondjuk nem gátolta abban hogy ezek után is bestsellereket írjon. Több cikket megjelentetett az eutanáziáról, a BBC csinált is egy filmet vele 2011-ban a Terry Pratchett: Choosing to Die -t.

Csak gondoltam megosztok pár gondolatot, erről a nagyszerű emberről. Személy szerint nagyon fog hiányozni.

Peter Ronay 2016.05.01. 02:01:49

@Celtic: Pedig ha létezik sorozat, ahol a későbbi részek jobbak, mint a sorozatindító, akkor az a Discworld. Az első pár regény még fantasy szatíra (sőt a legelső két regényben még a nevek is kb. klasszikus randomgenerált karaktersorok, aztán Prachett áttér teljesen a beszélő nevekre). Még a Guards! Guards is klasszikus fantasy toposzokat forgat ki. Aztán szép lassan önálló életre keltek a főbb karakterek és egyre inkább elment a sorozat egy olyan vallás- és társadalomkritikai irányba, ahol amellett, hogy velős mondanivalót és fontos társadalmi üzeneteket ad át, és megmarad a fanyar/abszurd angol humor, konkrétan él maga az egész háttérvilág is.

Tény, hogy nem minden regény egyformán erős (azért ez negyvenegy rész esetében valahogy érthető - baszki, 41 regény!), de van egy-kettő, ami konkrétan a szépirodalom csúcsát jelenti. Nem is annyira a szöveg minőségében (mindegyik stílusa, választékossága nívós), inkább a téma kidolgozásában. A Kaszás (Reaper Man) pl. talán az egyetlen regény, amelyik szerethető, ugyanakkor tragikus karakterré tette a Halált, jelentős filozófiai mélységet adva az egyébként is komoly filozófiai kérdéseknek.
A Night Watch (Éjszakai őrség) pedig állíthatom, az egyik legjelentősebb regénye az egész Korongvilág sorozatnak. Konkrétan akkora plot twist van benne, hogy úgy érzed, újra el kell olvasd az egész sorozatot, de legalább az őrség alsorozatot, mert... de nem spoilerezek.

Szóval érdemes elolvasni a sorozatot, brutálisan jó!

Peter Ronay 2016.05.01. 02:08:14

@Geril: Igen, a Black Hat Day most már ugyanúgy része lett a nyugati kultúrának, mint a Törülközőnap.

Igen, eléggé durva úgy élni és alkotni, hogy tudod, az írók (és szülők) számára legrémítőbb halál vár rád: lassan elveszíted az emlékezetedet és a végén a saját gyermeked sem ismered fel.

Megérdemelte a címet - életműve legalább annyira meghatározó lett, mint Tolkiené.
süti beállítások módosítása