HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Bárki vehet a sivatagból előásott, harmincéves játékot

2014.06.01. 16:22 Stöki

Ugye volt ez a hír egy hónapja, hogy a Microsoft támogatásával dokumentumfilmesek megkapargatták azt az új-mexikói szemétlerakatot, ahova a nyolcvanas években, a Nagy Videojátékkrach idején az Atari elkapart pár százezer játékot. Azóta több mint ezer példány került elő, közülük sok egész jó állapotban.

atari.jpg

Az ügyben a legújabb fejlemény az, hogy az előkerült játékok közül 700 példányt elárvereznek majd (a többi meg múzeumokba és a filmesekhez kerül). Az árverés részletei egyelőre nem ismertek, csak annyi, hogy bárki licitálhat majd, így például a blog tisztelt olvasói is. A 700 példányból 171 a híres-hírhedt, botrányosan rossz E.T.-játék, a többi között olyan címek vannak, mint a Centipede, a Missile Command és az Asteroids Atari 2600-verziója.

A hírt olvasva bennem az merült fel, hogy vajon van-e olyan cartridge, ami esetleg még ma is működik. Dobozos, zsírúj játékokat ástak el, a sivatag elég száraz hely (ráadásul volt egy réteg beton is a játékok fölött) - vajon maradt-e olyan, ami még működik? Még az is lehet. Én minap találtam meg lakásfelújításkor egy doboz ötnegyedes lemezt, több mint húszévesek már. Vastagon lepte őket a por, de miután kerítettem egy meghajtót (nem volt egyszerű ötnegyedest találni), egy kivételével mind működött. Olyan Pascal-programok kerültek elő, hogy könny szökött a szemembe... Izé, kicsit elkalandoztam. Szóval szerintetek működhet még egy-két megtalált cartridge?

56 komment

Címkék: árverés atari E.T. Atari 2600 videojátékkrach

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr276248915

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dester 2014.06.01. 16:32:56

Szerintem tuti. És nekem is megvan még az 5.25-ös gyűjteményem, azok a lemezek az atomháborút is túlélnék. A 3.5-eseknél viszont arra is vigyázni kellett, nehogy véletlen ráleheljünk. Az egyetemről ilyen floppykon hordtuk haza a GMT-ről letöltött MP3-akat, és mivel gyorsan kiderült, hogy a 30 km-es (troli és villamos felsővezetékek által is keresztezett) utat nehezen viselik a paradox módon épp az ellenállóság jegyében immáron merevebb tokot kapott "kisfloppy-k", keresni kellett megoldást: 8 kB szabad helyet fenntartva a lemezen egy dummy fájllal a maradék helyet kitöltve WinRARral 1-2% recovery infoval már túlélték a fájlok a chkdsk /f műveletet is.
Remélem látszik az előző mondatból, mennyire fáj a fejem épp. :)

algi80 2014.06.01. 16:45:22

Szerintem, ha valamikor elromlottak, az vagy akkor történt, amikor eltemették őket, vagy akkor, amikor előásták.

zyrobs 2014.06.01. 17:12:27

Ha jól emlékszem még az ásatás során kibonttottak néhány játékot, helyben kipróbálták őket, és működtek.

Egyébként meg eredeti csomagolásban, eredeti dobozokban voltak, ugyhogy max annyi bajuk lehet hogy a rájuk nehezedő súly miatt deformálodott a csomagolás / cartridge.

flea 2014.06.01. 17:26:40

Mitől menne tönkre egy ROM chip? Ha a lábai nincsenek elgörbítve és nincs kifejezetten eláztatva, működnie kell. Fogadni mernék, hogy legalább ötször annyi működő van, mint hibás.

Celtic 2014.06.01. 17:56:37

Valoszinuleg. De minek?

Cherrx 2014.06.01. 18:34:47

Hogy is voltak azok a könnyek, Stöki? Részletezhetnéd, kíváncsi lennék azokra a fájdalmas pascal progikra, te csináltad őket? :-)
Én szakközepes koromban csináltam c-16-ra progikat, nagyon jókat (simán eladható lett volna akkoriban); most nagyon örülnék neki, ha valahol találhatnék egy szalagot, amin rajta vannak.

flea 2014.06.01. 19:57:19

Hú, miket írtunk mi is Pascalban a 90-es években. :D Sajnos tutira nincs már meg semmi belőle (nekem legalábbis, ex-osztálytársaktól még előkerülhet).

flea 2014.06.01. 19:58:06

(fura ez a tag, hogy "árveré")

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2014.06.01. 20:13:38

Ha fizikailag nem sérültek, akkor miért is ne? A Commodore 64, meg a Sinclair Spectrum ROM cartjaim mind a mai napig hibátlanul működnek. A sivatag meg pont az a környezet, ahol meg szoktak maradni a dolgok a homok alatt. Például a tároló reptereket sem véletlenül sivatagokban alakítják ki, igaz nem tesznek pár tonna ezt-azt a gépekre. 8-)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2014.06.01. 20:15:03

rá kell fújni, mint a famicom kardicsokra, és akkor működni fognak.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2014.06.01. 20:35:45

@flea: Köszi, jav.

@Cherrx: Hát pl. kitaláltam, hogy csinálok egy szöveges kalandjátékot, és igazi amatőr módjára a grafikával kezdtem. De nem úgy, hogy megrajzoltam egy képet mondjuk Deluxe Paintben, és írtam valami képkezelő rutint, hanem Pascal utasításokkal (LineTo, Rectangle, FloodFill, stb.) rajzoltam ki magát a képet.

És ez az, amit bevallok. :)

nál 2014.06.01. 20:59:41

@Stöki:
Ilyet szerintem minden autodidakta programozópalánta csinált Pascalban. :)

mt-03 2014.06.01. 23:28:26

@Stöki: mi a baj a lineto(); es tarsaival? ez gyakorlatilag vektorgrafikus tarolas, mai napig hasznalt megoldas. nyilvan nem a progi kodba kell tenni, de akkortajt orult az ember ha valahova tehette:)
nalam a csucs a multitaszkos ablakozos rendszer volt, vesa modokban, eger hasznalattal dargdroppal, stb. mindezt megvalositottam bp7-ben oop alapon ugy hogy egy komplett gui eszkozom volt barmifele progi irasahoz... jo idok voltak ezek a prewindows elottiek:)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2014.06.01. 23:50:54

@mt-03: Hát az, hogy pöttyet körülményes megrajzolni lineto parancsokból pl. egy tisztességes tájképet. :)

Savior 2014.06.02. 00:05:09

@Stöki: Hát igen, pontosan ilyet csináltam én is, csak arra nem emlékszem, hogy Turbo Pascal vagy C volt. :) Azt hiszem a játék címképernyőéig jutottam (legalábbis tartalmilag, mert a parancsértelmezőt azért megcsináltam). A stratégiai játékom is hasonló módom, a milispapír fölött bukott el...

ComLo 2014.06.02. 05:34:59

@Savior: En is beneveznek ebbe a nosztalgia versenybe, en sakk programot akartam irni, de kb nem jutottam sokkal tovabba figurak kirajzolasan, meg a ket jatekos modon :-) .

De szamomra felejthetetlen emlek, egyik nem programozast tanulo ismerosom elso programja, egy napfogyatkozas szimulator. Kirajzolt ket kort amik egyre kozelebb kerultek egymashoz. Vegul mikor lefedtek egymast kiirta a kepernyore hogy "Most kurva sotet van". :-)

B-Bird 2014.06.02. 07:25:54

Remélem a pontosvessző nem maradt le!? ;-)

Adani 2014.06.02. 10:27:32

Biztos működne a ROM-ok nagy része, csak ugye kérdés mennyit sikerül árverésen elpasszolni egy olyan játékból, ami már 30 éve is szar volt. Párat esetleg a gyűjtőknek az ET-ből.

Amúgy 20 éves C64-es flopilemezekről én is tudtam játékokat beolvasni, a nagyflopik sokat bírtak, a kicsihez képest.

HgGina 2014.06.02. 10:30:16

Érdekes lenne tudni, a szerző hogyan végezte el az általános iskolát, ha nála 5,25=5/4.
Ötnegyed zoll az úgy 3 cm.

krcsirke 2014.06.02. 11:46:48

Jó lenne ha kicsiny országunkba is jutna pár darab, legalább egy, hogy elmondhassuk annak idején az utódodnak, hogy a bűn rossz játékokat nem mezei módon letörölték a winyóról és elfeledkeztek róla, hanem elásták, lebetonozták, aztán 30 év múlva kiásták őket, és lám még némelyik működik is. Sok fiatal van most is, aki nem tudja mi az a sárgakazi pl, vagy a szegény ember GBC-je (utóbbi elveszett, akinek van esetleg hasonló occó kínai klónja belőle, vagy játéka, az mesélhet neki mi van meg, nekem valami autós volt, nevét nem is tudnám kiejteni).

Adani 2014.06.02. 11:51:47

@krcsirke:

Régen a hőskorban sem volt általános, hogy elhajítják a cartridge-t ha a szar a játék, C64-esek pl. mást vettek rá a kazira ill. flopiról ugyanúgy letörölhető volt.

krcsirke 2014.06.02. 12:00:25

@Adani: Az másabb, az floppy ami törölhető. De ezt nem lehet csak úgy házilag letörölni és másik játékot rátenni :) Ez volt a kor szépsége, sok vacak játék úgy felbosszantotta az embert néha, hogy már csak azért is "kivégzi" és eljut a befejező képig, már ha van neki.

bahahaha 2014.06.02. 13:23:49

@Stöki: "pöttyet körülményes megrajzolni lineto parancsokból pl. egy tisztességes tájképet"

Csak most, csak neked:

SetColor(White);
MoveTo(0,479);
LineTo(320,479);
SetColor(Green);
FloodFille(0,500,White);
SetColor(Blue);
FloodFille(0,200,White);

Ha csak egy egészen kicsit több sávot használnék, akkor megkapnám a Rhein II-t es eladhatnám négymillió dollárért :)

Bobby Newmark 2014.06.02. 14:22:02

@ComLo: A legutóbbi ilyen nekem az volt, hogy egyetemen, Texas Instruments TI-89 és TI-92-es gépekre Scorch klónt írtunk haverral egy ZH-ra készülés helyett.

Az egy éjszaka alatt összeállt bétára, még egy délután, és 1.0 lett. Volt főcímképernyő, egy és kétjátékos mód, ellenséges AI, véletlenszerűen generált rombolható terep, változó szél...

De egyébként ZHmegoldó programokat írogattunk, típusfeladat megoldása minden elképzelhető esetben, ZHn alkalmazható módon.
Többek közt miattunk lettek aztán betiltva a programozható számológépek a karon.
Kedvencem az a ZH volt, amin nem érdekelte őket a megoldás, csak a végeredmény. 5 perc alatt kész volt a ZH, aztán fél órát malmoztam, mire az első emberi erővel számoló versenyző kivitte a kész sort. Aztán kaptam egy ötöst.

Adani 2014.06.02. 14:54:24

@Bobby Newmark:

Érettségi előtt (2004) hallottam olyan pletykákat, hogy évekkel ezelőtt megdőlt valaki vizsgán egy programozható számológéppel, begépelte a zöld könyv összes feladatának megoldását, érettségire és onnan másolta. Nekünk külön el lett mondva, hogy csak szövegbevitelre nem alkalmas és nem programozható gépet lehet használni.

Bobby Newmark 2014.06.02. 15:07:25

@Adani: Ja, persze, értettségin nekünk sem volt szabad használni ilyet ('99), de aztán egyetemen nem volt ilyen megkötés. Most már van. :P

Építőkar nem volt annyira szemfüles technikai téren, inkább a papír alapú puskázás ment. Mi meg beújítottunk, de nem ám csak sima puskával, hanem komplett feladatmegoldó programokkal.
Kis párbeszédablak bekérdezte a bemenő adatokat, aztán sorban kiírogatott minden fő lépést, amit papírra kellett vetni. Ábrák metszékeit fő pontokban, részadatokat egy számolásból, stb.

Volt olyan, hogy túltoltuk a dolgot, ráment egy komplett éjszaka egy ZH egy feladatára. Függőhíd számolása volt a téma, a két legegyszerűbb példa négy vagy ötismeretlenes egyenletrendszerre vezetett. Megírtuk rá a programot, beadtunk adatokat... Mikor a számológép 35 perc múlva kiköpte az eredményt, rájöttünk, hogy ezt ZHn nem várhatják el emberi erővel. Nem is várták, a ZHn az egyik egyenletet kérdezték az egyenletrendszerből, képlet szinten. Azt meg nem volt nehéz visszafejteni a program változóiból... :)

Aztán diploma után beszélgettünk egy haverral erről, aki az egyik tanszéken volt doktorandusz, nem sokkal később meg azt hallottuk, nem ér a programozható számológép ZHn.
Lehet, hogy nem miattunk volt, de van rá esély, hogy befolyásunk volt rá. :)

flea 2014.06.02. 17:36:07

@ComLo: @Savior: @Stöki: akkor most királynak érzem magam, mert mi 2 osztálytárssal azt találtuk ki, hogy hárman összehozzuk a 99 in 1 tetris-masinát Pascalban. (Volt abban Snake, tetris, meg még vagy 3-4 játék, a különböző beállítások - pl. Snake-ben vannak-e és milyen akadályok - adták ki a 99-et.) Ténylegesen csak ketten írtunk számottevő kódot, de az működött. Nekem a Tetris jutott, tovább is fejlesztettem aztán, lett belőle egy kétjátékosos kooperatív változat. Mit nem adnék, ha előkerülne valahonnan.

Adani 2014.06.02. 19:54:49

@Bobby Newmark:

Másodfokú egyenlet megoldó programról hallottam csak az sok ilyen számológépben mintha gyárilag is benne lett volna. Simán beadod neki a változókat, és már köpi is ki a két gyököt.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2014.06.02. 21:12:42

@flea: sajnos nem tudom elfogadni, mert nincs benne torta. ;)

flea 2014.06.02. 21:42:11

@manson karcsi: :D

A kommentekre gondoltam elsősorban, vannak ott a Portalon kívül is gyöngyszemek.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2014.06.02. 23:23:38

@flea: mobilon nem szokta betölteni a tetű komment.js-et. most sem. de megnéztem asztali módban. persze visszafogta a nyolcmagos arm architektúrát a merően optimalizálatlan kód, de sebaj.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2014.06.03. 11:19:42

@flea: jaja. (hozzáértően és lefitymálóan bólogat)

Sanosuke 2014.06.05. 20:04:38

kiváncsi vagyok ezért szóltak anno a természetvédők ?
és nem hiszem el hogy az atarinak nem lett volna egyszerűbb néhány nagy konténerbe belepakolni.

Bobby Newmark 2014.06.06. 15:47:05

@Sanosuke: A sivatagon mit akarsz természetvédeni, főleg a föld alatt?

És egyébként szerinted hogyan megy a szemétlerakás, úgy általánosságban?

Csak mondom, hogy három hete konkrétan kerülgettem a biohazard táblákat egy szemétlerakó szélén Soprontól körülbelül fél kilométerre, és ott is csak letették a szemetet, és húztak rá földet.

Sanosuke 2014.06.08. 18:23:44

Atarinál is jó sok fasz dolgozott ezek szerint.

senkinek nem tűnt fel hogy az et játék mekkora egy rakás szar ?
megcsinálnak belőle x ezer darabot és akkor jut eszükbe ?

Adani 2014.06.08. 22:17:00

@Sanosuke:

Gondolom aszt hitték, hogy sikeres film játékadaptációja is törvényszerűen sikeres és/vagy nem nézték meg jobban a játékot.

Bobby Newmark 2014.06.10. 10:15:08

@Sanosuke: Nyilván van technológiája, hogy a legkevésbé terhelje a környezetet, de úgy mégis, te mit csinálnál vele?

Bobby Newmark 2014.06.10. 10:16:43

@Sanosuke: Cégvezetés jellemzően nem ért ahhoz, amit vezet. Általánosságban is így van, de a játékiparban meg főleg. Lásd Activision, annak a főnöke egy igazi digitális analfabéta pöcs.

Adani 2014.06.10. 11:31:35

@Bobby Newmark:

Néha vannak orbitális melléfogások meg bakik mindenhol, a Commodore LCD esete megvan, ahol az ügyeletes balfasz, aki Tramiel után jött céghez a konkurencia javaslatára, a bemutató előtt addig tömte a hülyének az agyát a konkurens Tandy elnöke, hogy a hordozható gépekre nincsen kereslet, ők is csináltak volna, de a piackutatás szerint nem éri meg stb. hogy végül lefújták a bemutatót és leálltak a gyártással is. Aztán meg persze kijött a Tandy hasonló gépe, ami fele annyit sem tudott mint a Commodore LCD tudott volna, de konkurencia híján nagy siker lett.

csedársajt 2014.06.11. 12:33:16

Mind működik, kivéve ahol teljesen, a megsemmisülésig össze lett zúzva a ház és a panel. Ezek romkártyák, maszkprogramozással az IC felületére a fémezéssel kerülnek be az egyesek és a nullák. NEm eprom vagy flash, ahol a lassan elszivárgó csapdába esett tültések tárolják a biteket.
Persze a rom chip is el tud romlani, mint bármi amit ember alkotott, de nem álltában, hanem inkább a használatban egyszercsak nyekk, és többet semmi.
Bizonyos taiwan-i gyártásu kései commodore rom-ok ilyenek, fekete kép, mert meghalt a rom benne.

Bobby Newmark 2014.06.13. 13:50:34

@Adani: Minél nagyobb a cég, annál inkább eltávolodik egymástól a management és a szaktudás. Meg van vezetőség, aki csak szimplán leszarja, mit mondanak a szakemberek.

Ez az egyik szempont, ami alapján megítélhető a cégvezetés minősége.

Sanosuke 2014.06.13. 19:22:50

@Bobby Newmark: először is a kész programot megnézem, és ha ekkora rakás szar mint az íti játék, azonnal törlöm az összes fájlát, és a gépet amin futott bezuzatnám.

OmegaMale 2014.06.18. 13:16:51

"Szóval szerintetek működhet még egy-két megtalált cartridge?"

Igen, működhetnek, mert az Atari Cartridge-ekben még maszkolt ROM-ok voltak, amiket csak egyszer, a gyártósoron beprogramoztak és onnantól az 'kőbe' volt vésve :D. Későbbi cartidge-ek már EPROM-osak voltak, de mivel ezeknek a törléséhez is UV-fény kell (ami a föld alatt annyi van, mint túristasajtban hátizsák), így még a kései darabok sem reménytelenek.

Csak az újebb technológiákat veszélyezteti az adatévülés réme (EEPROM-ok, Flash-ek, F-RAM-ok), amiket elektromos elven lehet törölni.

Bobby Newmark 2014.06.26. 10:49:31

@Sanosuke: Ehm, igazából a kérdés arra vonatkozott, hogy miután bezúzattad, mit csinálsz vele? Mert a bezúzás csak a formáját változtatja meg. 100 köbméter ROMból csinálsz kb 60 köbméter műanyagtörmeléket.

Mi a következő lépés, ha nem az, hogy ásol egy gödröt, beleszórod, húzol rá földet?

Bobby Newmark 2014.06.26. 10:50:49

@OmegaMale: Azért szomorú, hogy majd ha a következő civilizáció megtalálja a nyomainkat ezer évek múlva, akkor a legelső ROMok lesznek az egyetlen kinyerhető adatok az egész információs civilizációnkból...

Adani 2014.06.27. 08:17:51

@Bobby Newmark:

Pláne ha semmi más nem marad csak az Ataris Pacman meg ET-s játékok. Mit fognak rólunk gondolni?

flea 2014.06.27. 08:28:01

@Adani: az inkák csomóírását sem vagyunk képesek megfejteni. Miért pont arra jönnének rá, hogy a biteket a cartridge-ben mi és hogyan interpretálta?

flea 2014.06.27. 08:32:37

@Bobby Newmark: mondjuk egy nagyon, nagyon mérsékelten kompetens cégvezetés is kellene hogy tudjon annyit, hogy még azelőtt nézi meg a játékot, mielőtt sorozatgyártanak belőle 100 köbmétert. Persze értem én, hogy ez hiányzott az Atarinál, innentől már tényleg csak az van, amit te mondasz. (Gödör, föld.)

Bobby Newmark 2014.06.27. 20:53:30

@flea: Ja, igen... erre nem gondoltam, teljesen önkényesen vannak felvéve az értelmezési keretek.

Azért hogy egy kicsit mentegetőzzek is, azért arra felhívnám a figyelmet, hogy nem értelmezett, hanem kinyerhető adatról beszéltem. Az állításom szigorúan véve igaz. :P

Bobby Newmark 2014.06.27. 20:54:28

@flea: Erre meg idézném magamat:
"Cégvezetés jellemzően nem ért ahhoz, amit vezet. Általánosságban is így van, de a játékiparban meg főleg."
süti beállítások módosítása