HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Tényleg mázsaszám ásta el az eladatlan játékokat az Atari a nyolcvanas években

2014.04.27. 19:20 Stöki

Playit, Könyvfesztivál és egyéb teendők után vasárnap este csak eljutok a hétvége nagy híréhez: igaz a játékipar talán legnagyobb legendája, az Atari 1983 környékén tényleg eladatlan videojátékoknak ásott tömegsírokat az új-mexikói sivatagban.

Mint már a blogban korábban megírtam (Tyler meg bővebben az Indexre hegesztett tavaly egy remek cikket), ez volt a Nagy Videojátékkrach egyik epizódja. A hetvenes évek végére az Atari nagyon sikeres cég volt, részben az Atari 2600-as otthoni konzolgép révén (ami olcsó volt, de aránylag drágán árulták rá a szoftvereket). Viszont ugyanekkorra megjelent a konkurencia (például az Atariból kivált pár ember alapította Activision), és hamarosan túltermelési válság alakult ki – ráadásul az otthoni számítógépek is helyet követeltek azon a piacon, amin eleve túl sok konzolgyártó próbált osztozni.

atari.jpg

Jött az Apple II, a Commodore VIC-20, a ZX Spectrum, a C64, miközben ataris szutyok „sikerjátékok” rengették meg a vásárlói bizalmat. Ahogy nőtt a piacon a túlkínálat, úgy csökkent átmenetileg a kereslet, aminek katasztrofális eredménye volt. És itt jutunk el a legendához: állítólag az Atari az új-mexikói sivatagban temette el ezerszám (sőt, milliószám) az eladatlan játékokat, főleg a Pac-Man borzalmas Atari 2600-verzióját, és persze a hírhedt E.T.-t.

atari2.jpg

Bár az Atari soha nem erősítette meg a sztorit, az „állítólag”-ot tegnap óta el lehet felejteni: Alamogordo városa mellett munkagépekkel bontották meg a talajt, és meggyőző bizonyítékok kerültek elő bontatlan játékok formájában – írja a Verge. A munkálatokat a Microsoft Xbox-részlege szervezte és pénzelte, a cég ugyanis dokumentumfilmet forgat a játékipar több évtizedes diadalmenetéről, aminek részeként természetesen nem hallgatnák el a nagy krachot sem. A film jövőre fog megjelenni, és várhatóan először Xbox 360- és Xbox One-tulajdonosok élvezhetik, mert a Microsoft a konzol médiaközpontosítása felé akar még jobban elmozdulni ilyen filmekkel, sőt ugyebár lesz egy élőszereplős Halo-sorozat is Ridley Scott és Spielberg közreműködésével.

(Képek a projektben résztvevők Twittereiről, további képek a Kotakun.)

62 komment

Címkék: microsoft dokumentumfilm atari videojátékkrach

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr646093109

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.04.27. 19:31:52

na most ezeknél a képeknél lehet találni meggyőzőbb bizonyítékot is? mert ennyi erővel fogok egy sárga kazettát, kiviszem ide 3 kilométerre ahol épp építkeznek, fizetek egy jómunkásembörnek mondjuk egy tízest, és máris szereztem "bizonyítékokat" hogy Kecskemét közelében a Nintendo rakatszám ásatta el a sárga kazettás kalózkazettákat...

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2014.04.27. 20:07:56

@scal: Nyilván nem csak a képek, egy csomó lapnak van ott helyszíni tudósítója. De pl. az AP hírügynökségnek is:
bigstory.ap.org/article/diggers-ready-unearth-ataris-et-games-0

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2014.04.27. 20:12:07

Meg visszamész az időben, hogy pár 83-as újságban megírják :)
Értem én a felvetésedet, csak a példád rossz... nem elég nagymérvű.

Biztos lesz több anyag is ezekről a szutykokról:)

krcsirke 2014.04.27. 20:13:33

Egy másik film is készült/készül erről, várhatóan év végén vagy 2015-ben lesz kész.
Mondjuk nem tudom, jelenleg mennyit érhet egy bontatlan dobozos Ataris Pac-Man játék ami még ráadásul arról híres, hogy elásott "kincs" volt?
Érdekelne mi lesz a sorsa az ott talált csoda Ataris dolgoknak, hisz más sikertelen terméket is kidobtak, nem csak játékot.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2014.04.27. 20:16:00

@Stöki: Na ez az írás pl. sok egyéb háttérinfót megírt, nem csak azt, hogy 3-4 kép meg 5 sor, mint oly sok helyen (nem jelen írásra gondolok).

Wertzui 2014.04.27. 20:25:37

Nem néznek ki úgy a cartridge-ok, mint ha be lettek volna betonozva. De ha igaz, ez azt jelenti, hogy Kb. 40 évig voltak a föld alatt.

Felemrül egy pár kérdés. Pl: Működnek még? Mi lesz ezután? Felteszik Ebayre jó drágán? Visszatemetik? Nyílvánosságra hozzák a Cartridge-ok sorszámait? Pontosan miből és mennyi van ott? Meg ilyenek.

Wertzui 2014.04.27. 20:30:18

Vagy most kilövik a cuccot űrszemétnek, hogy majd amikor 80 éve megtaláljuk, még értékesebb legyen.

Wertzui 2014.04.27. 20:43:43

Nem tudok számolni! 30 év, nem 40...

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2014.04.27. 20:44:30

arról nem is szólva, hogy az avgn erre a sztorira alapozta a filmjét.
és jön a tőke (mikroszoft), és hamarább lesz kész a filmjével, mint a csóró avgn.

K0vasz 2014.04.27. 20:48:14

Ez egyébként mire volt jó? Mármint, nem lett volna egyszerűbb ledózerolni a kazikat, ahogy azt pl. anno a másolt kazikkal csinálták nálunk is?

Wertzui 2014.04.27. 20:58:28

@Sunsetjoy: Hopp, nem olvastam el elég alaposan a kommented, bocsi!

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2014.04.27. 21:06:59

@Wertzui: Szerintem menj aludni:) Fél órán belül 2 hiba...

moli 2014.04.27. 22:25:59

ez annyira valodi, mint a discovery channelen barmi.

Tapogatott Kukorica 2014.04.28. 00:39:18

@K0vasz: Nem, mert akkor meg a dozerolast is fizetni kellett volna. Megsemmisiteni amugy is felesleges lett volna olyan jatekokat, amik senkinek sem kellettek, egyszerubb volt siman kidobni.

wowerman 2014.04.28. 00:59:01

@Wertzui: miért lenne értékes? most százszámra kerül elő. és ha valamiből megnő a mennyiség, nem nagyon fog sok pénzt érni a "ritkasága" miatt

Hermann Ishmael 2014.04.28. 01:14:27

@Wertzui: Ez a hír vajon azóta fenn van a neten? :)

bioLarzen 2014.04.28. 01:26:11

Laikusként kérdezem, ezért nézzétek el, ha f***ság: az teljesen kizárt, hogy a Microsoft saját maga által odtett kamuleletet talált, és ez az egész az említett dokumentumfilm sajátos reklámjához tartozik?

Gondolom, túl drága reklám lenne, meg minden... de azért gondoltam, megkérdezem... Láttunk már ennél jóval drágább/furább reklámötleteket is...

Geril 2014.04.28. 02:18:10

@manson karcsi: A Nerd az epizódjaihoz híven inkább viccet csinál az egészből minthogy dokumentumfilmet. Tehát nem aggódom azon, hogy a célközönséget a Microsoft pénzszórása elterelné a sokak által várva várt AVGN: Movie -tól.

Adani 2014.04.28. 08:22:42

Azt az rebesgették akkoriban, hogy egy részüket útalapként is használták ezeknek a játékoknak közút építéseknél.
Az ET játék valóban borzalmas volt Atarira sokat buktak vele, de a villódzó Pacman is rémálom volt.

Dester 2014.04.28. 09:22:02

Szerintem úgy lenne egy kerek egész a cikk, ha lenne 1-1 gameplay videó is bevágva, hogy az ember tudja, miért is lettek elásva. És hogy miért ne akarjon rá az ember licitálni rá ebayen. :)

Bobby Newmark 2014.04.28. 09:36:39

Lassan szerintem lehet felkészülni hasonló krachra, megint ott tartunk, hogy ömlik a szennyjáték konzolra...

False_GOD 2014.04.28. 10:01:21

@moli: Ne már, az ősi idegenek, meg a többi,brit tudományos munkákon alapuló kreatív információ, és ismeret, amit terjesztenek, koholmány? Akkor az sg.hu meg az iddqd blog is ide tartozik? De ugye a télapó létezik?

xxylon 2014.04.28. 10:23:02

@Bobby Newmark: De most mar nem kell elasni a maradekot, jol kifundaltak ezt a fiuk a Steammel.

Adani 2014.04.28. 10:27:08

@Dester:

Az ET-s hez meg a Pacmanhez volt szerencsém valami kínai klón Atari 2600 nálunk pár hónapig, ahol az egyik karral kellett a játékokat váltogatni, benne volt ez is. Gyakorlatilag semmi értelme az ET-snek mászkálhattál vele, néha gödörbe estél néha elkaptak ha meg nullára futott a számláló az alján meghaltál. A Pacman meg szar grafikával villódzó képpel szintén horror volt, ott is a minél hamarabb kész legyen elv alapján gányolták össze, látszik is rajta.

Bobby Newmark 2014.04.28. 11:11:50

@xxylon: Naja, PCn. Konzolon még lemezzel baszódás van továbbra is, nem? Azt meg lehet temetni föld alá. :P

Adani 2014.04.28. 12:17:55

A BSA akciója megvan mikor a Compfairen 1995 körül nagy felhajtással úthengerrel mentek végig sok lefoglalt másolt cd-n meg lemezen, leadták a tévében is, ment is az önfényezés részükről, hogy most aztán adtunk a warez világnak. Azóta meg több forrásból hallottam (tele volt a Terror News is ezzel), hogy miután ezzel végeztek rengeteg cd-t szedegettek össze a közelben lévők, mert senki sem őrizte és nagyon sok használható maradt.

Ki tudja lehet néhány sivatagban elásott cartridge is üzemképes ma is.

xxylon 2014.04.28. 13:11:48

@Adani: Terror News mint hirforras, lol, ez is egy elso :)

Bobby Newmark 2014.04.28. 13:14:02

@Adani: Néhány? Inkább a nagy részük. A ROM nem romlik meg úgy, mint az optikai lemez.

Más kérdés, hogy ki akar olyan játékkal játszani, ami már akkor is szar volt, amikor megjelent, és ráadásul azóta is elérhető volt, szal még csak nem is ritkaság.

Bobby Newmark 2014.04.28. 13:15:57

@xxylon: Honnan lehetne vajon régi TNeket beszerezni? Gúgli nem a barátom ebben a témában, mindenféle amcsi rettegő oldalakat találok zsákszámra, ha rákeresek.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2014.04.28. 13:18:46

@Bobby Newmark: ftp://ftp.scene.hu/scene/DiskMag/TerrorNews.hun

Adani 2014.04.28. 13:35:15

@manson karcsi:

A legújabb(!!!) Dosbox-al Tseng kártyát beállítva csak pár szám nem indul el a többi simán olvasható.

És igen valszeg a többség működne, csak épp nem sok rételme lenne játszani velük, hiszen alapból szar játékok voltak.

xxylon 2014.04.28. 13:44:08

@Bobby Newmark: ja plusz ot perc alatt rakerulsz minden harom betus ugynokseg watchlistjere.

Volt regen egy teljes HTML konverzio a demoscene.hu-n de az mar nem mukodik.

Adani 2014.04.28. 14:01:56

@xxylon:

Az nagy kincs volna ha meg meglenne valakinek.

Adani 2014.04.28. 14:03:36

@Adani:

Sőt a scene.org-ra valószínűleg hibás 60,61,CD verzió került fel, mert ezeket nem lehet futásra bírni.

Bobby Newmark 2014.04.28. 14:55:37

Indexes cikkből:

"Az Atari temérdek pénzt, körülbelül 20-25 millió dollárt, fizetett a film licencjogaiért, de mivel a játéknak karácsonyra a boltokba kellett kerülnie, Howard Scott Warshaw, a játék programozója mindössze hat hétig dolgozhatott az Atari 2600-ra készült átiraton."

Hát nem tudom, nem vagyok programozó, de nem szánalmas kicsit a hat hétre fogni? Egy 48 órás programozóversenyen színvonalasabb dolgok készülnek...

Na de persze az szórakozás, nem pedig munka ami meg ugye büdös. :P

xxylon 2014.04.28. 15:03:03

@Adani: csak megvan meg archivumban, meg kell kerdezni az oldal szerkesztoit vagy felvetni a scene.hu-n ahova elkoltoztek.

xxylon 2014.04.28. 15:16:43

@Adani: akkor nincs mas hatra mint Tomcat...

Adani 2014.04.28. 15:53:14

@xxylon:

Megkérdeztem őt is, nincs meg neki sem.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.04.29. 07:55:16

@bioLarzen: én továbbra sem vagyok meggyőződve, egész egyszerűen túl jó állapotban vannak ezek a talált kazetták, hány évesek, 30? de ha csak 20 éve ásták volna el őket, ezeknek nem így kellene kinézni

kivéve ha szép konténerekben helyezték el a cuccot, amit viszont nem értek, mert ha valamit el akarnak tüntetni akkor csak rádúrják a földet oszt csá

gyerekként sokszor csináltam ilyen időkapszulát, amit csak 1 méter mélyre ástam el a kertben, had ne mondjam el milyen állapotban kerültek elő CSAK egy év után, a műanyagot megrágja valami ami mozog a föld alatt és azt hiszi ehető, a papír lemállana róla, és az csak 1 év volt, nem 30

azonkívül MIÉRT ásnák el? a Dorogi égető pont erre való, valamit el akarunk tüntetni elégetjük, hamis pénzt rendszerint ott égetik, de ha a Kindertojások árát szinten akarják tartani, akkor se a Máltai Szeretetszolgálat kapja (kedves) hanem elégetik azokat is tonnaszámra, nem akartam hinni a fülemnek, mennyi mindent tüntetnek el napok alatt

de oké a műanyag környezetszennyező - mintha ezzel annyit foglalkoztak volna a 80-as években - még akkor is célravezetőbb ha bezúzzák

nem lennék meglepve ha valóban egy pár hónap múlva jönne egy másik hír erről a talált kincsről :D

anarch 2014.04.29. 08:33:26

@scal: Nem ásták, csak szemétleraktak (billencs megemel) aztán a többit a szélre bízták, mégiscsak egy sivatagról van szó.

Ha már pénzégetés, azt már nem csinálják, hogy odaadják a briketteket egy-két iskolának, hogy azzal tüzeljenek? Régebben lehetett rájuk pályázni.

Adani 2014.04.29. 08:40:08

@anarch:

Most is lehet, több békés megyei önkormányzatnál fűtenek komposztált Bözsi utalványokkal meg pénzzel, de pl. a szavazólapoknak is ez lesz a sorsuk.

Bobby Newmark 2014.04.29. 13:26:35

@scal: Mond valamit az a kifejezés, hogy paranoid skizofrénia?

utax 2014.04.30. 00:09:20

@scal: Egyrészt a sivatag azért sivatag, mert sok minden nem él még benne. A homokban nem turkál semmi sem ehető Atari ROM-ot keresve.
Másrészt ezek csomagolva voltak, a fotókon pedig kicsomagolva mutogatják őket. Nézd meg a Kotaku képeit. Aztán majd ha sivatagban ásol el aztn elő valamit akkor mondd el a véleményed :)

Bigup Bobby Newmark! :)

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.04.30. 00:44:57

@Bobby Newmark: mond valamit az a kifejezés, hogy gyökér?

Bobby Newmark 2014.04.30. 10:33:45

@scal: Igen, hozzám szólt egy az imént.

Komolyan, itt tartunk már? Olyan szinten elment az emberek esze, hogy egy igazából totálisan súlytalan, senkit nem érdeklő hírre is összeesküvés-elméletet kell gyártani?

Most ettől érzed magad kurvaokosnak, hogy sikerült leírnod éktelen faszságokat, amivel "bizonyítottad", hogy a hír nem lehet igaz?

Az ugye megvan, hogy a műanyag PONT AZÉRT környezetszennyező, MERT nem eszi meg semmi, nem bomlik le? Olyan szinten szúrtad magad tökön lendületből ezzel az "érvvel", hogy nekem volt kellemetlen nézni...

Továbbá az a másik ötleted, hogy égessünk műanyagot, az is valami extrém módon retardált. A műanyag és a gumi az, ami szemétégetőknek kifejezetten TILOS (az más kérdés, hogy itt balkánisztánban pont leszarják).

Csak úgy süt a hozzászólásodból a határtalan ostobaság, és képes vagy ezt ekkora arccal előadni?

Egy mentséget látok ekkora kreténségre, ha tényleg orvosilag paranoiás vagy hasonló elmebeteg vagy, ebben az esetben elnézést kérek a becsmérlő szavakért. Egyéb esetben megérdemled őket.

Karvaly 2014.04.30. 12:10:50

@scal: Azért a sivatagban kicsi az esélye, hogy elrothad valami a föld alatt, még akkor is, ha a mi éghajlatunkon ez a megszokott...

krcsirke 2014.04.30. 20:52:47

@Karvaly: A sivatagi szárazság megfelelően tud konzerválni sok mindent, legjobb példa erre talán a Davis-Monthan légibázis, ami az arizonai sivatagban található, ha jól tudom.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2014.05.01. 12:44:08

@krcsirke: de a dm afb még mindig működik, és a karbantartó személyzet konzerválja a mindent, nem a sivatag.

kolmanskop afrikában inkább konzervált település.

krcsirke 2014.05.01. 13:15:35

@manson karcsi:
A repülőgép temető részleget nem hinném.

Wertzui 2014.05.02. 01:22:41

@wowerman: Azért, mert nem raktam ki az idézőjeleket az értékes köré.

De el tudom képzelni, hogy fognak egy mennyiséget a kiásott cuccok közül és felrakják aukciós oldalakra hogy "fú, az egyik legendás kazetta ami el volt ásva 30 évig a sivatagban meg minden", és mennének rá a licitek.

Wertzui 2014.05.02. 03:13:35

Ne már, most gépeltem be egy majdnem könyvméretű kommentet, HOVÁ LETT?

(Ha még is megjelenne később, akkor ezt moderáljátok ki légyszi!)

Wertzui 2014.05.02. 03:26:31

(újra megpróbálom, hátha elfogadja a blogmotor)
Mivel találtam egy írást, aminek az írója szerint az ET nem is annyira rossz, mint aminek kikiáltják, ezért bevallom hogy szerintem se. Így most már nem csak engem kell megkövezni :P
A 10 legrosszabb Atari 2600 játék a cikk írója szerint:
www.deafsparrow.com/2014/03/21/top-10-worst-atari-2600-games/

A Pac-Man konverzió szarul néz ki meg nem hasonlít túlságosan az eredetire, amikor kipróbáltam, jobban tudtam vele játszani, mint akármelyik hű konverzióval.
Szerintem részben azért csináltatták ilyen látványosan különbözővé, mert tulajdonképpen már nyugdíjba akarták küldeni a gépet (ami már eléggé elavult volt 81-82-ben is), miközben még learatják a pénzt a népszerűségéből. Nézzétek meg, hogy az Atari 5200 reklámjában hogy hasonlítgatják a két Pac-Man konverziót, sőt a Colecovisionnak is hogy odavágnak, mert arra nem jelent meg ugyan hivatalosan a Pac-Man, de egy kiegészítővel a gyenge Atari 2600-asat is lehetett rajta tolni.

De nézzétek meg az Indiana Jones-os játékot is. Az szarabb mint az ET, csak nem hypeolták annyira be, és nem költött a licenszére az Atari 25 milkát. A reklámjában majdnem konkrétan kijelentik, hogy mire lehet számítani.
www.youtube.com/watch?v=Y3rc65qS4Ok
www.youtube.com/watch?v=6AePVy78r_Y

@Bobby Newmark:
Az ET korabeli megjátékosítását egész értékelhetőnek tartom. Van címképernyője, az ET főcímdalából is egy részlet prüntyögve eközben, van története, van végződése, a grafika is elég jó 1982-es Atari 2600 szinthez mérten (ez már több mint amit a legtöbb 2600-as játék el tud mondani magáról). A játékmenet.. hát el kell olvasni a kézikönyvet, jajj istenem. Még csak nem is úgy van mint C64-en, hogy sokan kalózmásolathoz jutottak hozzá kézikönyv nélkül. Végig lehet azt játszani. Mondjuk az Atari 2600-on az ilyen kalandjátékszerű kivitelezés nem igazán lehetséges (meg 82-ben nem is nagyon volt minta még rá, max az Adventure), úgyhogy megletősen szokatlan és kiforratlan lett. De hát most mihez tudott volna kezdeni a fejlesztő? Ugyebár a 2600-on a legnépszerűbb játékok egy-két pixeles "űrhajós" lövöldözős marhaságok voltak, vagy pedig Pac-man klónok. Az ET filmben se nem lövöldöztek, se nem zabáltak fel mindent. Alapjaiban véve hű maradt a film történetéhez. Az időkorlát nekem is gyenge kifogásnak tűnik, legalább is önmagában.
Még ha több ideje is lett volna, akkor sem hiszem, hogy olyan sokkal másabb játék született volna. A játék egyik legidegesítőbb dolgai az árkok, azt esetleg ki tudta volna a fejlesztő küszöbölni vagy finomítani rajta több idővel, de csak talán, lehet hogy még úgy is ilyen lett maradt volna, ha a fejlesztő nem teszteli saját maga, ami nem volt kötelező neki. Akkoriban meg még nem is létezett bétatesztelés.

A technikai körülmények és dokumentációk meg aztán elég primitívek voltak még anno. Konzolt programozni max assemblyben lehetett papírral, ceruzával, meg ROM forrasztóval. Adott 128 bájt RAM és 8KB ROM, a vezetés nem hajlandó extra memóriát biztosítani a költségvetés miatt. Adottak a gépnek a hardveres feautre-jai, amiknek vannak király képességei és orbitális hátulütői. Ilyenek a hardveres spriteok, amiből 4 lehet egyszerre a képernyőn, és max csak 8 pixel szélességűek lehetnek, de fel lehet nagyítani őket 2-szeresre és 4-szeresre (ormótlanul kockás eredményt kapva). Az ütközésézékelés itt meg teljesen pixel alapon működik, tehát az oldalnézetes objektumok valójában egy felülről nézett 2D-s síkban mozognak. Ezenkívűl még vannak néhány lövedékek és pár pixelre limitált háttér objektumok (ebből áll a főcímkép is). Semmi bittérkép vagy karakterkészlet. Ezekből kellett gazdálkodni, nem hiszem hogy a fejlesztő hat hétben leállt volna magának saját objektumokat kódolni, ami ráadásul talán még fel sem fért volna a cartridge-ra, meg nem is nagyon volt még példa anno példa rá. Az, hogy a mai Ataris demoscene milyen remekműveket ont magából, a cross-assemblereikkel meg a több évtizedes tudásbázissal és trükkökkel az egy dolog. Nekik nem kell egy egész filmet játszhatóan és mindenféle kötöttségek mellett feldolgozniuk, csak pár effektet meg zenét nyomatniuk.

Úgyhogy szerintem maga a játék, még ha nem is túl élvezhető, de egy elég jó próbálkozás volt az adott körülmények között. A hibákat sokkal inkább a vezetésben kellene keresni, akik pazarolták a pénzt és nem gondolkodtak előre.

krcsirke 2014.05.02. 11:28:08

@Wertzui: Lesd meg a játék akkori árát és lesd meg egy hasonló évjáratú, de jobb játék árát, egyből meglátod mi volt a gond. (www.atariage.com/magazines/scans/atariage/atariage_vol1num4/atariage_vol1num4_03.jpg ezek szerint 40$ környéke)
Emellett ne felejtsd el a sok vetélytársat akik olykor jobb játékot és olcsóbban adtak el. E.T. játékukba az Atari beleölte szinte minden pénzt, múltkor láttam mennyi tévéhirdetésük is volt rá, és hiába adtak el másfél milliót (ezzel benne van a top 10-es Atari játékok eladási listán) ha a játék árához képest a játék vacak volt. Gyerekeknek lett véve a játék, akiknek joggal nem tetszhetett hisz túl bonyolult és vacak, no meg rövid volt, semmi szórakoztató dolog nem volt benne. Kaboom mérföldekkel jobb volt, nem szóval hogy mennyivel addiktív az egyszerűsége miatt.
Az eladási szám miatt lett ennyire felkapott az E.T., no meg az ára miatt. 1,5 millió elégedetlen vásárló azért elég sok mai napig.

Wertzui 2014.05.02. 11:31:10

Mivel találtam egy írást, aminek az írója szerint az ET nem is annyira rossz, mint aminek kikiáltják, ezért bevallom hogy szerintem se. Így most már nem csak engem kell megkövezni :P
A 10 legrosszabb Atari 2600 játék a cikk írója szerint:
www.deafsparrow.com/2014/03/21/top-10-worst-atari-2600-games/

A Pac-Man konverzió szarul néz ki meg nem hasonlít túlságosan az eredetire, amikor kipróbáltam, jobban tudtam vele játszani, mint akármelyik hű konverzióval.
Szerintem részben azért csináltatták ilyen látványosan különbözővé, mert tulajdonképpen már nyugdíjba akarták küldeni a gépet (ami már eléggé elavult volt 81-82-ben is), miközben még learatják a pénzt a népszerűségéből. Nézzétek meg, hogy az Atari 5200 reklámjában hogy hasonlítgatják a két Pac-Man konverziót, sőt a Colecovisionnak is hogy odavágnak, mert arra nem jelent meg ugyan hivatalosan a Pac-Man, de egy kiegészítővel a gyenge Atari 2600-asat is lehetett rajta tolni.
www.youtube.com/watch?v=aeGBf5lnhhY
(bár ebben az évszámok nem stimmelnek.
2600 Pac-Man: 1981, ColecoVision & 5200: 1982
Mondjuk az 5200 már 1979 óta készülgetett.)

De nézzétek meg az Indiana Jones-os játékot is. Az szarabb mint az ET, csak nem hypeolták annyira be, és nem költött a licenszére az Atari 25 milkát. A reklámjában majdnem konkrétan kijelentik, hogy mire lehet számítani.
IJ:
www.youtube.com/watch?v=Y3rc65qS4Ok
ET:
www.youtube.com/watch?v=_Bn192kSsMw
IJ reklám:
www.youtube.com/watch?v=6AePVy78r_Y
ET reklám:
www.youtube.com/watch?v=o8JtRmnISUg

@Bobby Newmark:
Az ET korabeli megjátékosítását egész értékelhetőnek tartom. Van címképernyője, az ET főcímdalából is egy részlet prüntyögve eközben, van története, van végződése, a grafika is elég jó 1982-es Atari 2600 szinthez mérten (ez már több mint amit a legtöbb 2600-as játék el tud mondani magáról). A játékmenet.. hát el kell olvasni a kézikönyvet, jajj istenem. Még csak nem is úgy van mint C64-en, hogy sokan kalózmásolathoz jutottak hozzá kézikönyv nélkül. Végig lehet azt játszani. Mondjuk az Atari 2600-on az ilyen kalandjátékszerű kivitelezés nem igazán lehetséges (meg 82-ben nem is nagyon volt minta még rá, max az Adventure), úgyhogy megletősen szokatlan és kiforratlan lett. De hát most mihez tudott volna kezdeni a fejlesztő? Ugyebár a 2600-on a legnépszerűbb játékok egy-két pixeles "űrhajós" lövöldözős marhaságok voltak, vagy pedig Pac-man klónok. Az ET filmben se nem lövöldöztek, se nem zabáltak fel mindent. Alapjaiban véve hű maradt a film történetéhez. Az időkorlát nekem is gyenge kifogásnak tűnik, legalább is önmagában.
Még ha több ideje is lett volna, akkor sem hiszem, hogy olyan sokkal másabb játék született volna. A játék egyik legidegesítőbb dolgai az árkok, azt esetleg ki tudta volna a fejlesztő küszöbölni vagy finomítani rajta több idővel, de csak talán, lehet hogy még úgy is ilyen lett maradt volna, ha a fejlesztő nem teszteli saját maga, ami nem volt kötelező neki. Akkoriban meg még nem is létezett bétatesztelés.

A technikai körülmények és dokumentációk meg aztán elég primitívek voltak még anno. Konzolt programozni max assemblyben lehetett papírral, ceruzával, meg ROM forrasztóval. Adott 128 bájt RAM és 8KB ROM, a vezetés nem hajlandó extra memóriát biztosítani a költségvetés miatt. Adottak a gépnek a hardveres feautre-jai, amiknek vannak király képességei és orbitális hátulütői. Ilyenek a hardveres spriteok, amiből 4 lehet egyszerre a képernyőn, és max csak 8 pixel szélességűek lehetnek, de fel lehet nagyítani őket 2-szeresre és 4-szeresre (ormótlanul kockás eredményt kapva). Az ütközésézékelés itt meg teljesen pixel alapon működik, tehát az oldalnézetes objektumok valójában egy felülről nézett 2D-s síkban mozognak. Ezenkívűl még vannak néhány lövedékek és pár pixelre limitált háttér objektumok (ebből áll a főcímkép is). Semmi bittérkép vagy karakterkészlet. Ezekből kellett gazdálkodni, nem hiszem hogy a fejlesztő hat hétben leállt volna magának saját objektumokat kódolni, ami ráadásul talán még fel sem fért volna a cartridge-ra, meg nem is nagyon volt még példa anno példa rá. Az, hogy a mai Ataris demoscene milyen remekműveket ont magából, a cross-assemblereikkel meg a több évtizedes tudásbázissal és trükkökkel az egy dolog. Nekik nem kell egy egész filmet játszhatóan és mindenféle kötöttségek mellett feldolgozniuk, csak pár effektet meg zenét nyomatniuk.

Úgyhogy szerintem maga a játék, még ha nem is túl élvezhető, de egy elég jó próbálkozás volt az adott körülmények között. A hibákat sokkal inkább a vezetésben kellene keresni, akik pazarolták a pénzt és nem gondolkodtak előre.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2014.05.02. 11:32:16

@Wertzui: Ha sok linket raksz egy kommentbe, a blog.hu motor nem engedi kirögtön, hanem a bloggazdának engedélyezni kell. (Ne kérdezd, miért van így.) Most láttam, kiengedtem.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2014.05.02. 13:14:53

Ha jól értelmeztem a korabeli cikkekből, akkor nem sokkal azután, hogy lepakolták, befedték az egészet betonnal- mert kezdték széthordani, guberálni.
Így lefedve azért egy picit zártabb közeget biztosított, nem?

natS 2014.05.02. 17:43:42

@scal: Egy sivatagban mondjuk nulla víznek, ezáltal kevesebb gombának, baktériumnak, lebontó anyagnak van kitéve a cucc. Plusz minél mélyebbre ásod annál inkább védve van.
süti beállítások módosítása