HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: Project Firestart

2013.08.23. 13:13 Stöki

Gőzerővel írom a Fallout-cikket, addig is a héten ígéretemnek megfelelően egy meglepetésjáték került a Heti retróba, szerzője a kiváló RetEmu blog gazdája, Sunsetjoy. Ő megelégelte, hogy a Project Firestart mindig hátul végez a szavazásokban, és írt egy cikket róla, én meg helyet adtam neki, mert abszolút Hetiretro-konform, a játék pedig nagy kedvencem volt C64-en. Át is adom Sunsetjoynak a szót.

Bár az 1988/89-ben (a címképernyő 1988-at mutat, sok helyen azonban 1989-es játékként tüntetik fel, ez is hozzájárulhatott ahhoz a rekordhoz, hogy abban az évben ezzel együtt nyolc játéka jelent meg a fejlesztőcsapatnak) megjelent Project Firestart nem a legelső "túlélő horror" - vagyis horror környezetben túlélni kevés lőszerrel/élettel - játék, de kétségtelenül az elsők között található.

dnesnew.jpg

Az egy ideje dúló retró videojáték-mánia egyik hajtása a mai játékok régi köntösbe öltöztetése (főleg grafika terén), illetve a "mi lett volna, ha ez a játék a hőskorszakban jelent volna meg" vicces elgondolásai (Walking Dead C64, játékok megkreált NES borítói).

Nos, a mai téma, a Project Firestart is ide tartozhatna - akár lehetne Dead Space logót ráapplikálni egy, a játékból vett képernyőre, vagy átvezető animáció egy képkockájára.

A készítő Dynamix (történetéről lásd Deathtrack Heti retrót) és az akkori EA együttműködésének részeként készülő játék az első Alien-film, a nálunk Nyolcadik utas a halál néven futó mű hátborzongató környezetét kívánta átemelni, ugyanis azt a fejlesztők remek horrornak tekintették. A játlk két fő fejlesztője a cég alapítói voltak, Damon Slye és Jeff Tunnell.

Abból ötleteket véve próbáltak létrehozni egy olyan sci-fi játékot, amelyben a félelem is folyamatosan jelen van. Az Electronic Arts 1983-as "We see farther" hirdetésének szalagcíme ez volt: "Képes a számítógép megríkatni?" A készítők erre a kérdésre replikáztak azzal, hogy "ezt elérni nehéz lenne, de azt elérhetjük, hogy megijesszen." (A lenti fotón a Dynamix fejlesztőgárdája 1989 környékén, tehát a játék készülésekor.)

dynamix.jpg

Tették ezt a kijelentést annak ellenére, hogy a korábbi horror témájú játékokat (pl. Haunted house, War of the dead, Sweet home) nem vették alapul - bár a szokásos trükköket felhasználták. A témát ötvözték a Frankenstein egyes elemeivel (a tudás minden áron való hajszolása), vagy a Prométeusz-mítosszal (a tudás elhozása az emberiségnek). Eleinte a projekt a The Prometheus encounter néven futott (Prometheus a sztoriban szereplő kutatóhajó neve), de végül a már ismert névnél maradtak.

A játék története szerint a Földön nyersanyag-hiánnyal küszködnek, így a Titánon, a Szaturnusz holdján akarnak bányászni. De a hold olyan veszélyes klímájú, hogy ember ott nem dolgozhat. Így egy ellenállóbb lényt kellett létrehozni az odaküldött Prometheus fejlett genetikai laborjában. Ez rövid időn belül sikerült is - számos "prototípus" készül el, amíg el nem jön az a nap, amikor megszakad a kapcsolat a Prometheussal. Így egy különleges ügynök bőrébe bújva a játékos azt a feladatot kapja, hogy a genetikai kísérletek adatait megszerezve elindítsa a hajó önmegsemmisítő rendszerét. Ha két órán belül nem jelentkezünk (a megtalálandó rádión), akkor távolról teszik meg ugyanezt - velünk együtt.

fsgore.jpg A játék a történet köré épült. Már a kezdetekkor szembesülünk azzal, hogy az elhallgatott űrhajón - ahová egyedül küldenek - nem használhatunk erős fegyvereket, így egy gyenge lézerfegyver és kevéske muníció az, amit kezdetben kapunk. Az állomáson történteket a számítógépekben fellelt naplórészletekből tudjuk meg fokozatosan, miközben a közelmúlt véres eseményeivel szembesülünk.

A többszintes hajón (a szintek között lifttel közlekedhettünk) a kutakodás közben véres környezetet és holttesteket találhatunk, de nem találkozunk rögtön a szörnyekkel, ami tovább erősíti a horroros feszültséget - aztán persze előbb-utóbb felcsendül a baljós zene, és megjelennek az ellenfelek. A játék erőszakos megjelenítése (elég az űrállomásra lépéskor majdnem elsőnek elénk táruló látványra gondolni) magán a játék borítóján is megjelent a játékból kiemelt képernyők feltüntetésével.

tendril.jpg

A játék szörnyeit egészen egyszerű módon kreálták - vettek egy szörnyet a játékboltból, hogy abból alkossák meg az alapból zöld színű, de fejlettebb állapotban fehérré alakuló monsztát. A fejletlenebb lények is elég jól bírják a lézert, így gyakran kell a kerülőutak és a menekülés mellett döntenünk a továbbhaladáshoz.

Egész pontosan az 1986-os Hasbro animációs sorozat, az Inhumanoids egyik lénye, a Tendril volt a játék szörnyeinek modellje. Leginkább a Cthulhu-mítosz valamelyik lényére hasonlít, félúton egy puhatestű és némi tengeri alga között, viselkedését tekintve pedig berserker ösztönlény.

A több mint két évig készülő játékban a C64 minden akkor ismert és alkalmazott trükkjét és képességét latba vetették. "Mintha mindig azon a határon táncoltam volna, ahol elrontunk valamit, túllépünk a hardver határain - főleg a grafikai megjelenítés terén. Mindenféle tömörítési eljárást be kellett vetnünk, hogy kipréseljük az utolsó bájtokat is a memóriából" - mesélte Slye a Retro Gamernek. Akkoriban hiába jelent már meg a fejlettebb Amiga számítógép is (amelyet a kiadó is forradalminak tekintett) látva az ottani eladásokat, az EA mégis a C64-re indította el a fejlesztést.

A grafika oldalnézetes volt, de a később elterjedtebbé váló 2,5D/pszeudo 3D/izometrikus megvalósítást alkalmazta. A nem lineáris történetvezetésű játékban - amely többféle befejezést tartalmazott -, a hardver képességeinek megfelelő átvezető animációk is helyet kaptak: ezek mindig a játékmenettől függően játszódtak le (pl. ha nem voltunk elég hamar egy helyen, vagy ha beléptünk egy bizonyos helyre, stb.).

Természetesen ezekből a bejátszásokból nem volt egy raklappal, csupán egy maroknyi. Szerettek volna ebből többet is elhelyezni a játékban, de így is sok időt vett el a játékban a több lemezen elhelyezkedő fájlok betöltése. A többlemezes játékok átka a fejlesztésen is meglátszott: havonta több lemezmeghajtó is bánta, hogy a fejlesztőcéghez kerültek (a C64 lemezegysége nem volt túl strapabíró, legalábbis az első széria biztos nem).

fsrun.gifA játékos mozgását rotoszkóp technikával alkották meg: egy futó személyt vettek fel videokamerával, majd számítógépre vitték azt (nem C64-re). Ott az animátor az alakot felruházta a játékbeli grafikájával.

A játék nem volt akkora ületi siker, amekkorát megérdemelt volna, de a kritikusok imádták, és sokakban maradandó nyomot  hagyott. Ez mutatja az is, hogy készült hozzá egy 3 dimenziós remake PC-re, Eric Hogan készítette el eredetileg a Retro Remakes 2006 versenyre, de azóta a 2011-es változatban már javított is rajta, ezt le is lehet tölteni a honlapjáról. Az eredeti Project Firestart egyik készítője, Damon Slye is elismerően nyilatkozott a felújított változatról: "Imádtam, tetszik, hogy valaki annyira odavan érte, hogy csinált egy felújított változatot". Az eredeti C64-verziót amúgy innen lehet leszedni, ez pedig egy jó kis videó a játékról négyszeres sebességen egy 4 Mhz-es C64-en (Turbo Chameleon cartridge procigyorsításával). :D

A játéknak nincs túl sok zenéje (az intrón és az outro részen kívül néha hanghatásnak beillő betétek vannak benne), az is korabeli dark ambient. :) Így feldolgozás sem készült olyan sok belőle, mint más játékokból. Egyik ilyen a 8 bit weapon chiptune/electronic/nintendocore műfajú duó, amelynek első 2003-as lemezén a Project Firestart volt az első track, mint intró.

Mára ennyi a mese, a dynamixos emberekről most nem ejtünk bővebbenszót, mert a Deathtrack-posztnál már kicsit beszéltünk róluk, és a következő Dynamix-cikkhez is hagyunk egy kis puskaport. Jövő héten pedig akkor jön a Fallout, készüljetek.

1050251713-00.jpg

1050251714-00.jpg

40 komment

Címkék: retro horror heti retro jatek dynamix project firestart

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr45470361

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bambula 2013.08.23. 14:09:09

Köszi a cikket, a játékot sajnos nem ismerem, de azt hiszem meg akarom ismerni a poszt alapján :)

TH 2013.08.23. 14:51:29

"Prometheus a sztoriban szereplő kutatóhajó neve"
Még csak itt tartok, de LOL: az Alient vették mintának, és Prometheusnak akarták hívni a hajót...ezek tudtak valamit. :D

TH 2013.08.23. 15:00:38

Csatlakozom @Bambula: -hoz, a játékot én sem ismertem, de a poszt jó kedvcsináló hozzá. :)

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2013.08.23. 15:15:00

"the tragic results if you fail!"

farkas7777 2013.08.23. 15:19:13

Ahhoz képest, hogy a videóba a játék 4x sebsebéggel megy, így is sokat tölt szobák közt... :S

Köszi a posztot. :D

paráznabillegető 2013.08.23. 15:25:53

aha. rémlik ez a gamma, valóban para volt, meg jórészt sikerélménytelen, így ment a levesbe.
lehet, hogy kár érte, de ma meg már amúgy se, szóval...

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2013.08.23. 15:54:53

ejj ejj, megint 200%-ra teljesítünk, mr sztahanov? ;)

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2013.08.23. 15:54:56

Köszi a lehetőséget a poszt megírására! Jó, hogy itt-ott stilisztikai kiegészítéseket tettél bele Stöki - az a pár mondat dobott az összhatáson.

@farkas7777: Igazából már a játék készítésekor is úgy voltak vele a készítők, hogy ha még több átvezetőt raknak bele, akkor a tetemes idejű töltések közben csak úgy tudták volna fenntartani a játékos izgatottságát (ez belsős viccként volt említve), ha Loading helyett Formating the disk feliratot helyeznek el a képernyőn... :)
Most akkor el lehet képzelni, hogy ha turbóban ennyit tölt...

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2013.08.23. 16:00:59

@Sunsetjoy: Én köszi a segítséget.
Amúgy végül hány lemez lett a játék? Én 3-ra emlékszem, de lehet, hogy még több.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2013.08.23. 16:09:05

@Stöki: Az van írva a hátsó borítóra hogy 4 disk sides. Meg az emulátornál is 4 lemezkép van.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2013.08.23. 16:27:34

Erre a játékra nagyon kíváncsi voltam, de valszeg rossz volt a törés, vagy csak a lemezen sérült az adat, de némi oldalra rohangáláson túl nem tudtam többet kihozni belőle. Lefagyott, vagy nem sikerült a töltés? De rendszertelen időközönként elővettem, és tettem egy próbát, hátha megjavul menet közben...

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2013.08.23. 16:28:24

Amúgy a Prometheustól a Firestarter sincs túl messze az assziciációs láncban...

féldisznó 2013.08.23. 17:28:02

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: igen, pontosan emlékszem hogy mennyire tetszett a játék, de nem tudtam végigjátszani mert még az első lemezen mindig ugyanabban a szobában állandóan lefagyott.
Másik ilyen élményem az Elvira 2-vel volt, az is fagyott mindig egy bizonyos helyen.

RaveAir · http://www.magyaritasok.hu 2013.08.23. 17:33:49

@Sunsetjoy: Gratula a cikkhez! ;)

hallari73 2013.08.23. 18:28:22

na ez totál kimaradt, mégcsak nem is hallottam róla :(

Csokáv 2013.08.23. 19:39:19

Nekem ez volt A JÁTÉK anno. Csupa nagybetűvel. Köszi a cikket.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2013.08.23. 20:50:37

Ez nekem is kimaradt, köszi a cikket!

szbszig 2013.08.24. 05:07:37

Hú, erre emlékszem! De arra is, hogy nem sokat játszottam vele, mert 8-10 évesen már annál a bizonyos első képernyőnél beszartam. :D

rognork 2013.08.24. 06:54:52

háhá, benyomtam a 8 bites zenéket, közben olvasgattam. a 444-en előkerült egy animgif amin ballmer és gates táncolnak és pont arra a ritmusra amit a 8 bit nyomat. kurva vicces volt.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2013.08.24. 07:25:10

Végignéztem tecsőn a teljes végigjátszást, komoly játék, nem csoda hogy nem is láttam annó, kellett volna hozzá angolul is tudni kicsit, az akkor nyomott orosszal nem mentem volna sokra:)

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2013.08.24. 08:31:05

@enpera: Ha kellett, akkor szavanként szótáraztam (szerencsére húgom angolt és németet tanult, én még németet és oroszt, tehát volt egy Országh-féle angol-magyar szótár).

Bár az elején még apám írt nekem fordítást az ACE repülőszimulátorhoz (akkor még 10-11 lehettem én), sok-sok gépelt oldal lett... Tényleg, A.C.E. nem lesz a retróban?

Celtic 2013.08.24. 09:12:59

@Bambula: +1 szorol szora :) Sajnos kimaradt, de most nagyon kell :)

Kicsit olyan erzesem van, mint a Neuromancernel, nem tudom, mennyire hasonlit ra a jatek, de a video alapjan hasonloan kidolgozott lehet.

alligata 2013.08.24. 10:25:46

Remek játék, viszont végigjátszani csak leírás alapján sikerült (valamelyik CoV vagy 1001 könyv tartalmazta). Köszi a cikket!

szbszig 2013.08.24. 19:43:50

@enpera: Hát igen, a másik meg, hogy 11 éves korom előtt én sem tanultam angolul egyáltalán. Igaz az is, hogy más játékoknál ez nem jelentett feltétlenül problémát. Még point&click kalandjátékokkal is játszottam, mondjuk ott csak a parancsszavakat kellett kiszótárazni és megjegyezni, illetve az olyan tárgyak nevét, amiknél a pixeles ábrázolásból nem volt ránézésre egyértelmű, hogy micsoda. Itt viszont annyira nem zavart, hogy nem tudtam igazán belemélyedni a sztoriba, mert tényleg féltem tőle onnantól kezdve, hogy feltűnt az első hulla a folyosón. :D

szbszig 2013.08.24. 22:56:04

Vicces, hogy legutóbb éppen a Last of Us végigjátszását néztem végig YouTube-on. Pontosabban csak a cutscene-eket és azokat a részeket, ahol szövegelnek benne, de így is több mint három óráig tartott, szóval simán egész estés időtöltés. Konzolom úgysincs, nem is lesz, azt tudom, úgyhogy ezt a megoldást választottam, mert kíváncsi voltam rá, annyit hallottam már róla. Összefoglalva tehát nemrég láttam a survival horror műfaj legfrissebb és sokak szerint talán legjobb, eddigi legtökéletesebb darabját. Aztán most az egyik első, és talán a legelső jó survival horror játékot, ami valaha készült. :)

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2013.08.25. 11:33:30

Akkor ezek szerint megfelelő életkor esetén sok embernél összejött az, hogy "elérhetjük, hogy megijesszen." :)

Acsabi44 2013.08.25. 20:52:02

Hú, de fostam ettől!
(voltam vagy 6)

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2013.08.26. 11:39:37

@Sunsetjoy: Mondjuk jó, hogy Magyarországon borító nélkül terjedt (mint minden C64-es játék, nem is tudtuk, hogy van ez máshogy is).

Vagy az eredeti borító csak nekem olyan, mint egy nőgyógyász lázálma (vagy mindennapja?)?

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2013.08.26. 11:42:17

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Igaz, abban az időben még dzsungelharcosként jött volna az alien... na mindegy, talán jobb is, hogy a rideg valósággal csak később szembesültem.

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2013.08.26. 13:40:53

@Sunsetjoy: Te ugye nem a 80-as években láttál először nyugatról becsempészett ÖKM-et... Akkoriban még a full bozont ment (aka dzsungel), ez szelidült először kifutópályává, aztán jött a kifutópálya felezővonala, mígnem eljutottunk oda, hogy a szingapúri nőgyógyászok már büszkén jelentették, hogy a több, mint egy évtizede divatos kopasz viselet nyomán eltűnt a praxisukból a lapostetű...

Wertzui 2013.09.01. 21:12:21

Na végre, YouTube-os összeállításokban mindig láttam ez a játékot, de amikor kéreztem, sosem tudta senki, hogy melyik az.

Úgy néz ki ez az egyik "filmszerűbb" C64 játékok egyike, a Karateka-val, Maniac Mansionnel és Zak McKrackennel együtt (na jó, talán még a Defender of the Crown is ...meg a Prince of Persia, 20 éves késéssel). Vagy vagy még más is amiről nem tudok?

Blobov 2013.09.15. 18:47:07

Nekem volt +4-en egy ugyanilyen folyosón haladós Aliensem... az mi lehetett?

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2013.09.15. 20:27:32

Emlékszem rá, brutális volt, mély nyomot hagyott bennem. Az egyik legfélelmetesebb játék volt, amit valaha láttam és ebben benne van a F.E.A.R. és társai is.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2013.09.15. 21:27:21

@Blobov: ez: plus4world.powweb.com/software/Aliens
csak annyi, hogy ez fps.
vagy ez: plus4world.powweb.com/software/Alien_Invasion
de ez meg a green beret, csak átbarmolták a szprájtokat.

Blobov 2013.09.16. 05:44:51

@manson karcsi: az első lesz az, baromira köszi.
süti beállítások módosítása