HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

A Microsoft-alkalmazottnak az állásába került a suttyózása

2013.04.19. 08:35 Stöki

Oké, nem mai hír, de azért legyen nyoma itt is, ha már az előzményt megírtuk: pár napja adta hírül a Game Informer, hogy Adam Orth és a Microsoft útjai elválnak. Orth volt ugyebár az a vezetőségi tag (vagy minimum középvezető, creative director, franc se tudja, hol van az pontosan a céges hierarchiában), aki elkezdett elég suttyó módon Twitteren válaszolgatni azoknak, akik kifogásolták, hogy az új Xbox folyamatos online kapcsolatot igényel majd (amit amúgy egyelőre hivatalosan nem erősítettek meg, de a Kotakunak állítólag elég bennfentes források szivárogtattak).

Amikor Orth mondatai után a Microsoft bocsánatkérő közleményt adott ki, sejteni lehetett, hogy a csávót nem fogják megdicsérni. A Microsoft hivatalosan nem erősítette meg a Game Informer értesülését (mondván hogy a vállalati szennyest nem teregetik ki), de a Kotakunak is elmondta egy céges mélytorok, hogy Orth elmegy a Microsofttól, ő maga adta be a felmondását. Egyrészt nem meglepő a dolog, másrészt kudos a Microsoftnak, szerintem jó üzenete van annak, ha "hagynak elmenni" egy ilyen alkalmazottat.

Orth egyébként a netezőktől is kapott egy kis büntetést: pár napig elég népszerű mém lett.

orth.jpg

49 komment

Címkék: microsoft idióta kirúgás öntökönlövés

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr635234358

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SplitGuy 2013.04.19. 08:46:14

Van ez így, hogy valakivel elszalad a nyihaha...

zséroskenyér 2013.04.19. 09:14:44

nem szoktam örülni, ha valami szerencsetlent bedaral a multik fogaskereke es önhibajan kivül kirugjak (legtipikusabb pelda ami most eszembe jut, anno a t-mobile leallaskor vicceset twittelö vodafone-os gyerek) de ez a csoka amikor felbojdult a mehkas, meg letolta a gatyajat es raseggelt...

Adani 2013.04.19. 09:44:45

@zséroskenyér:

Igen, még rátett egy lapáttal, pedig ha atzonnal kihátrál talán még meg is ússza. A Voda-s csókát sajnáltam, ő tényleg csak viccnek szánta. A T-mobile azt twittelte ki ,hogy hálózati hiba miatt nem megy a rendszer, de dolgoznak rajta, majd szólnak ha jó, erre twittelte ki, hogy "csörögjetek ránk :)))" ezért pedig túlzás volt kirúgni.

jangoo_fett 2013.04.19. 10:43:08

Majd felveszi az almás cég. :)

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2013.04.19. 11:13:23

nem az internet nyírta ki a karrierjét, hanem saját maga, bár nem hinném hogy egy héten belül ne találna akármit, az ilyenek mindig találnak

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2013.04.19. 11:30:53

nem is értem, hogy lehet egy ilyen bértrollnok hírértékű. no meg a cége.

taleskenis 2013.04.19. 11:46:07

Orthyval ellentétben én értem az "always on" hisztit. Amit nem értek, hogy a másik gyökér (Manveer) miért nem zavar senkit? Azt sem, hogy miért nem esik le, hogy tényleg ilyen "always on" világban élünk. Ha nem is kell majd mindig a neten lógnia a konzolnak, a felhő ma már alap elvárás.

vanguard-pi 2013.04.19. 13:58:10

@taleskenis: Első nekifutásra a probléma tényleg alaptalannak tűnik. Valóban vagyunk szerencsére olyan helyzetben, hogy az esetek nagy részében van állandó internet hozzéférésünk.

De az a vérlázító amikor szakmabeliek sem látnak tovább az orruknál, és Orth-éhoz hasonló tajparaszt ökörségeket mondanak. (Még egy mintapéldány: www.gameinformer.com/b/news/archive/2013/04/15/ubisoft-montreal-ceo-comments-on-always-online-i-would-suspect-the-audience-is-ready.aspx)

A gond akkor kezdődik amikor olyan dolgokba rakunk always online követelményt, amiknek semmi szüksége nincs rá. MMO-knál teljesen érthető a szigorú online követelmény, de pl. a Diablo 3-nál totál fölösleges volt, ahogy azt a Torchlight 2-nél is lehetett látni. (Ugye milyen jó, hogy mostmár online meg tudják hackelni a single player D3 karakteredet?)

Én mindig úgy tekintettem a videójátékokra, hogy azok maradandó értéket képviselnek, ugyanúgy mint egy film vagy könyv. Azzal, hogy a fölösleges mindíg online követelményt lenyomják a vásárlók torkán, azzal pont ezt ássák alá.

Miért nem lehet olyan játékokat csinálni, amik esetleg tartalmaznak néhány online funkciót, de ha éppen nincs netem (vagy csak nem akarom azokat a funkciókat igénybe venni) akkor nem gányolják el a szabadidős szórakozásomat. A cloud szolgáltatásokat is miért kellene rám erőszakolni, miért nem "ott van, ha használni szeretnéd" jellegel érhető el.

Nálam nem jellemző, de van aki utazás közben a laptopján szeretne játszani és a kávézói vagy vonati wifi kívánalmakat hagyhat maga után.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2013.04.19. 16:12:13

@vanguard-pi: Jaj nemár, most trollkodsz, vagy tényleg nem érted?
A Diablo3 PC only cucc, ugyebár? Mégis, hogy éred el egy platformon, ahol 90% körül van a kalózkodás, hogy az 50+ millió dollárért fejlesztett játékodat megvegyék? Na ugye.
A _játékhoz_ nem kell always on. Az _eladásához_ viszont igen.

False_GOD 2013.04.19. 19:16:07

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer: Jaj ne márm jó játékot kell írni és a megveszi a nép. Le van szarva a blizzard az 50+ millás fejlesztési költségével, mert egy hiányos, félkész szart adott ki a kezéből, megjelenéskor.

False_GOD 2013.04.19. 19:17:49

@False_GOD: És mivel az összes softwarecég gerinctelen mentalitással dolgozik, meg is érdemlik ha mindenki lewarezolja a cuccukat.

deto (törölt) 2013.04.19. 19:25:00

nem rúgták volna ki, ha tényleg kellene always online az új xboxhoz. itt nem (csak) a stílussal volt baj, hanem hogy a válasszal - még ha konkrétan nem is, de indirekt mégiscsak - megerősítette a pletykákat.
biztos, hogy nem lesz always online az xbox.

taleskenis 2013.04.19. 19:40:11

@vanguard-pi: Én is hasonlóan tekintek a játékokra, de itt inkább egy platformról beszélünk, nem a játékokról általában. Sosem tekintettem egy konzolt elsődleges platformnak. Az sokkal nagyobb problémát jelent, ha egy játék nem elérhető más platformokra. Függetlenül attól, hogy kell-e internet hozzá. Ennek ellenére mégis ott tart a piac, hogy a konzol az elsődleges. Még úgy is, hogy bizonyos műfajok hiányoznak róla. Az is elgondolkodtató, hogy Diablo3-ból elment 12millió úgy, hogy a netkapcsolat mellett egy sor kritikát kapott még.

Ami a mobilitást illeti, azt nehezen tudom elképzelni, hogy a kézikonzolok is netfüggővé váljanak (a laptop pedig PC). Ezekre is lehet már teljes értékű játékot írni. Ami külön érdekesség, hogy az Nvidia Shield már streamelni is tud nagyképernyőre. Ha ez is a jövő része, akkor felfogható fejlődésnek, mert ha akarod, csak zsebre vágod.

Ami a nyilatkozatokat illeti, szerintem indokolatlanul túllihegik az emberek és igazságtalanul kezelik. Én is mondtam már sok hülyeséget. Jelentős részét talán nem is gondoltam komolyan. Ez alapján elég nehéz Orthyt és a társait elítélni. Vagy mindenkit el kéne. Nem tudom mennyire tűnt fel a felháborodott embereknek, hogy a másik ember sem amiatt aggódik, hogy a teheráni, vagy kínai kisgyerekek hogy játszanak majd a pincében, hanem a szegény észak-amerikai játékosokkal mennyire kiszúrna a Microsoft.

taleskenis 2013.04.19. 19:45:40

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer:

Általában 3 csoportra osztom a játékokat:
kipróbálnám
még ingyen sem kéne, mert az időm többet ér
pénzt adnék érte

Teszem azt, lenne egy előfizetés, ahol az egynyári játékokat végig lehetne tolni plusz pénz nélkül, a többit meg kipróbálni, akkor kihalna a torrent.

vanguard-pi 2013.04.20. 00:46:26

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer: És nyilván azzal lehet segíteni a helyzeten, ha a fizető vásárlókat elgáncsoljuk egy jó kis online DRM-el. Ja hogy demó sincs a játékból, csak látatlanba vedd meg a játékot valami pontszám alapján. (A Starter Edition nem számít, mert a játék kiadásakor nem volt elérhető.)

Az igaz, hogy PC-n sokkal durvább a kalózkodás, mint konzolon (bár ott is van), de nem érdemes dobálózni a számokkal. 90%? Milyen adatok alapján? Mihez viszonyítva? Mit számít a letöltések közé? A backup copy-t is? A kipróbálom, hogy fut-e egyáltalán a gépen letöltést is? (mert hogy pont a PC kérdéses ez, és ezért voltak fontosak a demók) A 'megvettem konzolon, mert a PC változatra még egy hónapot kellet volna várni, de PC-re csak letöltöttem'-et is?

Pont azzal lehetne visszább szorítani a kalózkodást, ha a letöltő nem tudná a cselekedetét lelkileg igazolni. De ehelyett a kiadók csak újabb és újabb ürügyeket adnak a letöltöknek.

A kiadók pénzügyi szervezetek és csak azt látják, hogy az állandó ~50$-ért árult játék és a növekvő fejlesztési költségek mellett egyre nehezebb ugyanolyan arányú profitot termelni. Eközben az innen-onnan összeszedett letöltési statisztikákat molyolva csorog a nyáluk, hogy mennyit keresnének, ha a letöltésszámláló eladásszámláló lenne. Csakhogy a kalózkodás nem így működik, és a DRM-ek túlbonyolításával csak rontanak a helyzeten. Egyszerűbb DRM-ek is elegendőek lennének, egy átlag DRM-nek amúgy is csak az első néhány eladási napig kéne kitartania.

vanguard-pi 2013.04.20. 01:51:13

@taleskenis: A D3-at nagyon várták már az emberek, így talán nem akkora csoda, hogy még így is jól fogyott. Sajnos soha nem tudjuk meg mi lett volna ha... Ahogy azt sem tudni, hogy mennyit rontottak a problémák a Blizzard megítéslésén. (A Simcity-nél is ugyanezt játszották el, mint a D3-nál, bár az EA megítélésén nehéz rontani.)

Én személy szerint a Witcher 3-at várom már nagyon és kiváncsi leszek, hogy az ottani hozzáállás mennyivel eredményesebb az always online-hoz képest.

A botránnyal kapcsolatban, szerintem magát a témát nem lihegték túl. A játékosoknak hangoztatniuk kell, ha ellenzik az always online hozzáállást.
Azt már viszont nem hinném, hogy Orth valóban megérdemelné azt a töménytelen utálatot amit kap. De így működik az internet. Népszerűvé vált utálni őt. A rossz PR miatt meg kénytelenek voltak kirúgni.

Ironfist 2013.04.20. 08:03:55

@vanguard-pi:
"Azt már viszont nem hinném, hogy Orth valóban megérdemelné azt a töménytelen utálatot amit kap."
1.- Aki paraszt, azt utálni fogják
2.- That's the world we live in. #dealwithit

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer:
"Mégis, hogy éred el egy platformon, ahol 90% körül van a kalózkodás"

Melyik ez a platform? Mert PC-n még Magyarországon sem ilyen magas a kalózkodás aránya. Tudtommal Oroszországban, és Kínában, ahol eleve a kalózverziókat teszik ki sokszor a bolt polcaira, ott 90% körüli. Ha jól emlékszem, itthon olyan 40% körüli.

vanguard-pi 2013.04.20. 13:32:21

@Ironfist: A beszólásait én is ugyanúgy rühellem, de Manveer írta, hogy ők valójában haverok és csak hülyültek. (twitter.com/manveerheir/status/319996563919360000) Nem tudom, hogy ez mennyire igaz és igazából hidegen hagy. Az a lényeg, hogy az emberek foglalkoznak az always online veszélyével.

A 90% PC kalózkodást úgy rémlik valami Ubisoft-os csávó nyögte be egy interjúban. Amikor DRM-ről van szó a kiadók mindíg kitalálnak egy ilyen elborult százalákot hasraütésszerűen, aztán azok a százalékok cirkulálnak.

Én úgy tudom, hogy még Brazíliában nagyon dúrva a kalózkodás, mert akkora adókat tesznek a játékokra, hogy megvehetetlenek legálisan. De ott minden platformon egyaránt kalózkodnak, a konzol kalózmásolatok száma is nagyon magas.

taleskenis 2013.04.21. 16:39:55

@vanguard-pi: Választhattak volna úgy is a vásárlók, hogy nem veszik meg a Diablo3-at. Értem, hogy szeretik, játszani akarnak vele, csak nem így, de ez kettős mérce. Ha a fejlesztő, kiadó is így áll hozzá, akkor ők a játékosokra, a játékosok rájuk fognak mutogatni. Ehhez tegyük még hozzá, hogy a kiadók felelnek a részvényesek felé is, míg a vásárló teljesen szabadon hozza a vásárlói döntéseket. Ennek ellenére a kiadók próbálnak mindenkinek jobb megoldást találni - Nem érted teszik természetesen, ahogyan te sem értük vásárolsz. Ez nekik is érdekük. -, én legalábbis látom az igyekezetet. Említetted a Witchert. DRM mentes, ahogy az egész Gog.com, de a CDProjekt közben pereli a kalózokat. Nem feltétlen a legjobb megoldás. Ezzel szemben az Ubisoft pár éve csinált online DRM-et, de a régi játékait elkezdte felpakolni a Gog-ra, az EA 1 év után bagóért utánad szórja a top játékait, a Valve megfejeli az akcióival és a nyitottsággal, a Blizzard pedig a 10 éves játékait is foltozgatja. Ezek mind enyhítenek a problémán.

Közben a Sony épp véglegesíti az új konzolt és a hozzá tartozó szolgáltatásokat. Talán lesz beépített Gaikai és innen már csak egy lépés a játékkölcsönzés. Filmeknél is van kölcsönzés (akár online is), használt piac és ha valami nagyon kell, azt megveheted blurayen. Ha a Microsoft kijön egy konzollal, amin nem kell streamelni a játékot, hanem helyben fut egy gyengébb netkapcsolaton is, de "always on", akkor szerinted lenne rá igény? Az Ubisoftos Mallat is annyit mondott, ha megbízhatóan működik, akkor a játékosok koncentrálhatnak az előnyökre.

Összefoglalva, szerintem van értelme az online DRM-nek. Ha a játékosok többet akarnak, akkor aktívabban kell fellépni. Nem elég panaszkodni és várni, hogy a problémák megoldódjanak. Szavazzanak a pénzükkel is a DRM ellen. Ha nem tetszenek az új konzolok, akkor vissza is lehet térni a nyitott platformokra. Ezzel sokkal hatékonyabban tudnák befolyásolni a piacot, mint a felháborodással. Igaz nagyobb áldozattal is jár.

Reactor 2013.04.22. 04:07:37

Na, a rettenthetetlen DRMhuszárt is utólérte ugyanaz a végzet mint az Avenger Kohn-TROLLer Paul-t: Minden seggbe belerúgnak egyszer.
Úgy kellett, megérdemelte! Gondolom minden egyéb cég egymást taposva fog rohanni egy ilyen hivatásos trollnok ajánlólevelei után, hátha őket is lejáratja...ismeritek a mondást: aki felépít 1000 hidat, és leszop egy fszt...
Welcome to da Internetz...BITCH!

Ami pedig a DRM-et illeti, az ötlet eleve bukásra van ítélve. Ezzel a kényszerített online-jelenléttel azok is lewarezolják majd a dolgokat, akik amúgy az ilyen tahó kirohanások nélkül tán még meg is vették volna. Aztán pár hónap után megjelennek a crackelt és mókolt változatok, amik akkor is vidáman mennek, ha véletlen rálépsz a netkábelre.

Ironfist 2013.04.22. 05:46:04

@Reactor:
"ha véletlen rálépsz a netkábelre."

És felpúposodik a falhoz közelebbi része, mert beszorul a letöltés :D

a gog.com meg igazán felrakhatná a blood omen: legacy of kain első részét is :)

taleskenis 2013.04.22. 17:36:19

@Reactor: Ha annyira bukásra lenne ítélve, akkor a Google szolgáltatásai se lennének sikeresek. Egy átlag játékos így is az idő többségében a neten játszik. Megveszel egy Call of Dutyt, végigmész rajta 6 óra alatt, multiban meg játszol 100+ órát. Nem beszélve a PS4-ről, ami olyan szolgáltatásokkal van tele, amihez kell folyamatos szélessávú netkapcsolat. Ha neked nem erre van igényed, akkor te egy különc kisebbséghez tartozol, akiket tipikusan a PC platform gyűjtöget. Ettől még nem lesz bukás egy online konzol.

algi 2013.04.22. 18:02:31

@taleskenis: Hogy hasonlíthatsz össze webes alkalmazásokat folytonos online létet igénylő alkalmazásokkal? Az online alkalmazások mind arra vannak optimalizálva, arra az esetre vannak tele különféle megoldásokkal, hogy mi lesz, ha akadozik vagy elmegy a net. Ez egyébként igaz az online játékokra is: akkor is igyekszenek megfelelően teljesíteni és kiszolgálni a játékost, ha nem tökéletes a netkapcsolat.

Ehhez képest az always online DRM akkor is folytonos netet igényel, amikor nincs rá szükség. Ez éppen az ellenkezője.

Hasonlítsuk össze mi történik, ha egy másodpercre megszakad a net egy multi CoD közben? Elszúrsz egy lövést az átmeneti lag miatt. Ehhez képest az always-on-DRM-nél? Felugrik egy ablak, hogy nem találja a szervert, megpróbál újra csatlakozni.

taleskenis 2013.04.22. 19:32:30

@algi: Hogy hasonlíthatom össze? Pl. Google Docs. Elmegy a net, nem tudom használni, módosítani az online tartalmakat, amíg vissza nem jön. Always On DRM játék. Elmegy a net, pause, ha visszajön mehet tovább. Rendes multinál sokkal nagyobb szívás, mert a játék megy tovább, csak nélkülem. A többiek közben telepumpálják ólommal a mozdulatlan karakterem.

Ugyanakkor a megállapításod rávilágít egy másik tényre is. Arra, hogy szinte semmit nem tudunk a Microsoft új konzoljáról. Nem tudjuk, hogy alway on lesz-e. Ha az lesz, nem tudjuk, hogy mit jelent. Hogyan lesz implementálva. Tényleg felugrik-e egyből az ablak, ha elmegy a net. Az összes játékhoz kell-e majd állandó net, vagy csak opció a kiadóknak. És így tovább. Már a Win8-ban is csak opció az offline account. Steambe sem jelentkezel be offline.

Legrosszabb eset, hogy olyan lesz mint egy MMO. Volt már részem szerverproblémákban és nethiányban. Kellemetlen volt, de túléltem. Ha van értelme a folyamatos netkapcsolatnak, akkor le tudom nyelni.

De ne értsd félre, értem a problémát. Ha valaki csak úgy offline szeretne játszani egy olyan játékkal, ami offline teljes értékű játék lehetne... Xboxról van szó. Lehet, hogy lesz rá ilyen. Ha nem lesz, akkor is egy konzolról van szó. A konzol évtizedek óta a korlátozásról és a mainstream, egyszerű igények kiszolgálásáról szól. Ha mégis offline konzolra van nagyobb igény, akkor nem látom, hogy a Microsoft miért ne elégítené ki.

Zarbon 2013.04.22. 19:37:41

@False_GOD: és a kiadónak mi köze a fejlesztőkhöz azt magyarázd már meg?

algi 2013.04.22. 20:08:43

@taleskenis: A kommentedből arra következtetek, hogy se Google alkalmazásokat nem használtál akadozó nettel, se nem multiztál akadozó nettel. Ugyanis nem létezik se olyan Google alkalmazás, se olyan multiplayer játék, ami (DRM-től függetlenül) megkövetelné tőled azt, hogy mindig online légy, különben kivág a francba. Ahhoz pedig nem kell kijönnie az új XBoxnak, hogy tudjuk, milyen az always online DRM. Diablo 3, Sim City. Amikor bőven volna fizikai kapacitás arra, hogy fusson a játék, közli, hogy nem tudott csatlakozni a szerverekhez. Hát, ilyennel nem találkozol pl. a Google Docsban, de a Youtube-on sem. Ha elmegy a kapcsolat, akkor addig lejátssza a videót, amíg sikerült letöltenie.

False_GOD 2013.04.23. 11:27:16

@Zarbon: A végtermékhez van köze.

Reactor 2013.04.23. 22:22:51

@taleskenis: Eltaláltad, én valóban PC-n játszom, és a videóimban is PC játékok szerepelnek, nem kívánom konzolon butítatni az amúgyis szegényes játékélményt. Az meg elég elhamarkodott vélemény, hogy a "kisebbség" részesíti előnyben az offline módot. A játékok 90%-ának nem kell folyamatosan online lennie, ahhoz meg főleg nem hogy a SINGLE player módot játszhasd - ez egy nettó baromság. Igen, a 90%-ba beletartozik a Prehisztorik kettő, a Wacky Wheels, de még a Digger is.
Arról nem is szólva, hogy a PC-n kívül ott vannak még a laptopok is, amiken enyhén szólva lehetetlen folyamatos netkapcsolatot biztosítani. Tehát a gondolatmeneted alapján a DRM egy csúcsszuper dolog, mert a Multiplayer Matyik azt mondják, és aki single playert akar játszani, az meg kapja be? :D Idekeverni a Google alkalmazásait, ami online cég, elég nagy csúsztatás.
Biztosíthatlak, a konzoltársadalmat se fogja lenyűgözni az ötlet, hogy egyjátékos módhoz is net kell. Te firtattad, hogy mi az értelme? Megmondom: semmi. Úgyhogy ha jön valaki és megmókolja, hogy eltűnjön ez a DRM-baromság, neki fogok igazat adni.

-=Flatline=- 2013.04.24. 17:26:05

@vanguard-pi: Backup copy...hagyjuk már....!

-=Flatline=- 2013.04.24. 17:27:20

@Reactor: Ez egy borzasztóan szűklátókörű hozzáállás.

vanguard-pi 2013.04.24. 20:12:45

@-=Flatline=-: Komolyan mondtam. A kalózkodásnál nem csak a frissen kiadott játékokban kell gondolkodni. Gondolj bele mi van, ha megvettél egy játékot 5-10 éve, de tönkrement/elkallódott a lemez. Lehet, hogy a letöltő az ilyen játékból akar egy pótpéldányt, mert nem tudja, vagy nem hajlandó újból megvenni a játékot.

Nem azt mondom, hogy a kalózkodás nagy része ilyen, csak azt, hogy előfordul. Az ilyenek miatt az ember nem dobálózhat csak úgy százalékokkal, mert a számok mögötti jelentés nagyon homályos.

taleskenis 2013.04.24. 20:16:14

@algi: A Youtube pár napja akadozott. Google Docs pár hete. Gmail is szokott. Ha rossz a neted, akkor is sok Still Working és Oops felirattal találkozol. Mégis használják őket. Ha a Youtubera koncentrálunk, a sikerét pont az egyszerűségnek és az online DRM-nek köszönheti, és ha megfigyelted, az utóbbi években már nem pufferel a végtelenségig. Próbáld csak ki mi történik ha szakad a net.

"Ahhoz pedig nem kell kijönnie az új XBoxnak, hogy tudjuk, milyen az always online DRM"

Ahhoz viszont igen, hogy tudjuk milyen az Xbox always online DRM-je. Egyszerű előítéleteid vannak, amire a Blizz és az EA első PC-s próbálkozásaiból következtetsz.

Nem világos, hogy mit értesz akadozó net alatt, de egy szobához kötött készüléktől már elvárható, hogy szélessávú neten lógjon. Ezt 50millió Xbox Live előfizető alá tudja támasztani. Ha pedig tényleg akadozik a neted, akkor a többiek érdekében ne akarjál multizni. Egy shooter multiból úgy vágnak ki magas laggal, hogy öröm nézni. 200ms már egy MMORPG-nél is erősen érezhető. Egy olyan net ami ezekhez már elég, bőven jó kell legyen egy online DRM-hez.

@Reactor:
"a PC-n kívül ott vannak még a laptopok is"
A laptop PC. És miért lenne nagyobb gond csatlakoztatni a nethez, mint egy asztali gépet? Ja, hogy magaddal viszed a metrón a vécébe? Arra ott a PSP, DS, shield, vagy telefon, tablet akár.

"Tehát a gondolatmeneted alapján a DRM egy csúcsszuper dolog"
Nem, a DRM azért van, hogy a kiadó tudja kontrollálni a szoftver használatát. Az online változat csak hatékonyabb és többet tud. Attól még hogy kell net, miért ne tudnál játszani single player játékokkal?

"Idekeverni a Google alkalmazásait, ami online cég, elég nagy csúsztatás."
Mert? Azért, mert a Google ebből él? Vagy mert a legtöbb szolgáltatása ingyenes a felhasználónak? Ha már ennél a cégnél tartunk, az android és iOS rendszerekbe kívülről bele tudnak nyúlni. Letörölhetik az alkalmazásaid a telefonodról. Probléma? Aggályos bizonyos szempontok szerint, de a többségnek így a legjobb. Nagyon meglepne, ha az új Box és PS4 nem tudna hasonlókat. A support a kőkorszakban lenne.

"a konzoltársadalmat se fogja lenyűgözni az ötlet"
Ha nem veszi észre és kap érte egy sor szolgáltatást cserébe, akkor miért érdekelné?

"ha jön valaki és megmókolja"
Nehezebb megmókolni. Az eddigi DRM-eket is megmókolták. Nem vagyok a kalózkodás ellen. Az is része a piacnak. De kiadók nélkül nincs játékpiac és a kiadónak a DRM határozott érdeke. Gyakran a játékosoknak is. Legalábbis szerintem az elég nagy probléma, ha megveszel egy játékot, de a többi osztálytársad már megjelenés előtt napokkal végigjátszotta ingyen. Engem vásárlóként ez sokkal jobban zavarna, tehát elvárnám a kiadótól, hogy tegyen ellene valamit. Nem a DRM-ért vagyok oda. Nekem a Blizzard és Ubisoft hozzáállása tetszik a legjobban. A Warcraft3 egyik patch után már nem kért CD-t. Volt DRM, nincs DRM.

Reactor 2013.04.26. 14:56:59

@-=Flatline=-: Nem hinném, a legtöbb játékot (egészen a nyolcvanas évekig visszamenőleg) összességében még mindig többen játszanak single player-en. Annak pedig semmi értelme hogy natúr single player játékhoz is folyamatosan online legyen egy konzol, a szopatáson kívül persze.

@taleskenis: Azért nagyobb gond, mert bármennyire is képzelik (bocsánat...kéBzelik!!!!) azt a DRM-es húgyagyúak hogy internet=oxigén, ott van körülötted és csak be kell lélegezni, nem így van.
A DRM-nek maximum multiplayer játékoknál lenne létjogosultsága, single playerhez teljesen fölösleges.
A Google-val való összehasonlítás már ott nem helytálló, hogy a Google nem játék, és alapból nem is arra volt kitalálva hogy offline módban ügyködj vele :)
A konzoltársadalomnak is fel fog tűnni előbb-utóbb, ha internet nélkül a játék nem hajlandó elindulni. Hogy mókusvakítás gyanánt kap egy sor semmire nem használható szolgáltatást, nemigen fogja vigasztalni, ha magát a fő funkciót nem tudja használni offline mód miatt :) szóval gyakorlatilag kapott a szar egy jó nagy pofont...
Nehéz megmókolni a DRM-et, ez igaz...de szerencsére nem lehetetlen. Azzal sincs semmi gond, ha mások esetleg már hamarabb végigjátszották ugyanazt a játékot, akár ingyen, akár pénzért vették meg. Anno a Doom 3 úgy 25 ezer forintba fájt volna a TESZKÓban, a hülye boltban még ennél is drágább volt. Nos az ilyennél azt mondom, hogy aki ezt megveszi, annak úgy kell.

Adani 2013.04.27. 09:21:05

@Reactor:

Na ja az Imperium Galactica 2 meg mikor kijött volt 10500 és 9990, az előbbihez járt valami extra. Akkor még a gépem sem volt elég jó hozzá, és bár érdekelt nem vettem meg. Évekkel később asszem 1990-ért árulták meg is vettem. Vagy ott van a Starcraft Brood War, 1600 ft volt 2004 körül mikor megvettem offline is ment, de a Batlle.net-re csak jogtiszta programmal engedett ki Be is baszott volna ha offline sem játszhattam volna vele.

És igen net sincs mindenhol, pláne laptoppal. Wifi sem nő minden bokorban pláne ingyenes, a mobilnet is sok helyen kívánnivalókat hagy maga után. Vagy ha mondjuk lemegy a gyerek nyaralni a nagyihoz Bivalybasznád külsőre és viszi a konzolt, hogy ne unatkozzon ott sem biztos ,hogy talál netet.

taleskenis 2013.04.28. 22:08:16

@Reactor:
"internet=oxigén"
Sem én, sem más nem gondolja így. Oxigén nélkül néhány percet bírok ki. Internet és játék nélkül akár többet is. :) Még mindig nem értem, mi a különbség a webes alkalmazások és az online DRM játékok között. Az utóbbi akár mehetne offline? De ha beleteszik a DRM-et akkor nem megy. Nem ez a lényege? De. Ne tegyék bele? Jó, ne tegyék bele. Győzd meg őket, ha tudod. Lesz miatta hiszti, ha mégis? Lesz. Nagyot változik tőle a világ, ha mégis benne marad? Amíg vannak cégek akik böngészőablakban képzelik el az életet, és olyan ismerőseim vannak, akiknek az első kattintás éveken át a Chrome, nem hiszem.

"nem is arra volt kitalálva hogy offline módban ügyködj vele "
Az MS office offline volt. A youtube előtt voltak videóletöltő és mp3 oldalak. Ugyanez igaz a Picasára is. A Google jött, hozzáigazította az üzleti modelljéhez a szolgáltatásokat, tett bele pár online funkciót, és most mindenki webalkalmazásoknak hívja őket. Akkor én hívjam a Simcity-t webalkalmazásnak? Az miért számít, hogy nem játékokat készít a Google?

"mókusvakítás gyanánt kap egy sor semmire nem használható szolgáltatást"
Csak azért gondolod, hogy nem használhatóak, mert te sosem használtál ilyen szolgáltatásokat. Ha lennének ismerőseid, vagy beszélgetnél emberekkel, akik igénylik ezeket a funkciókat, akkor máshogy látnád.

"aki ezt megveszi, annak úgy kell"
Még azt a mondatot hiányoltam, hogy "éveken át ezek a cégek óriási profitokat termeltek...". Akkor mi legyen? Írjuk bele a zalaptörvénybe? 30%-os játékárcsökkentés? Hatósági ár és szociális játékjuttatások? Vagy legyen inkább no DRM és becsületkassza?

Tegyük fel te vagy a kiadó. Te mit kezdenél ezzel a hozzáállással?

@Adani:
"lemegy a gyerek nyaralni a nagyihoz Bivalybasznád külsőre és viszi a konzolt"
Biztos, hogy le akarja vinni? Régen meg a DVD lejátszót és a videót csapta a hóna alá? Megjegyzem én aztán oda nem adnám neki. Akkor én mihez kezdenék otthon? ;)
A milliárd dolláros kérdés viszont most is az, hogy te a gyártó helyében alapoznál üzleti modellt a hányatott sorsú unokákra?

Adani 2013.04.29. 08:47:50

@taleskenis:

Miért ne adná? anno én is levittem a C64-et a nagyihoz több hetes vakációra, tévé volt bárhol csak rá kellett kötni, a gép meg a flopi/magnó elfért a csomagtartóban. De mikor volt nálunk kölcsönben egy Nintendo akkor még a nagyi is nyomta a kacsavadász játékot.

A DRM meg sztem is marhaság, ha azt a sok csilliárd dollárt, amit ráköltöttek (feleslegesen ,mert úgyis feltörik, ahogy eddig mindent feltörtek, ember alkotta védelmet egy másik ember mindig fel tud törni), inkább arra költenék a kaidók, hogy minőségi játékot csináljanak vagy esetleg csökkentsék az árakat akkor több értelme lenne. 10 ezer helyett pl. lehetne csak 5 ezer ft egy játék ha nem másolásvédelemre szórják ki a pénzt, amit aztán persze mi fizetünk meg a játék árába beépítve, akkor többen megvennék. 10 ezret nem fogok kiadni egy játékért, 5 ezret ha megéri az árát miért ne?

őszintetudás 2013.04.29. 08:58:18

mindent ingyen akartok ez az igazság, össze-vissza hazudoztok, ha egy játék 1 forintba kerülne akkor is inkább letöltenétek ingyen

Adani 2013.04.29. 09:57:54

@őszintetudás:

Nekem van olyan legális programom, amit 1 euróért vettem, akciósan. Játékból is van több legális is, Imperium 2, Starcraft, Ms Train simulator, ez utóbbi 990 ft volt a hülye azért nem vagyok boltban. A Starcraft 2004-ben kb. 1600 ft volt mindegyik meg is ért ennyit. Az is biztos egyébként, hogy a játékok nagy része nem éri meg az árát, miért baj az ha letöltöm, kipróbálom és csak azt veszem meg, ami tényleg tetszik?

Ironfist 2013.04.29. 11:41:46

@őszintetudás:
"mindent ingyen akartok ez az igazság, össze-vissza hazudoztok, ha egy játék 1 forintba kerülne akkor is inkább letöltenétek ingyen"

Aha...most akkor sorolom neked, jó?
Serious Sam: First Encounter
Serious Sam: Second Encounter
Serious Sam 2
Serious Sam 3: BFE
Serious Sam 3: Jewel of the Nile (vagy mi a kieg címe...)
Guild Wars: Prophecies
Guild Wars: Factions
Guild Wars: Nightfall
Guild Wars: Eye of the North (GWEN, hülyepicsa rulez)
Guild Warshoz 3 plusz karakterhely, plusz egy xunlai chest page, meg bónusz campaign pakk
Guild Wars 2
Diablo 2
Diablo 2: Lord of Destruction
Baldur's Gate
Baldur's Gate: Tales of the Sword Coast
Baldur's Gate 2
Baldur's Gate 2: Throne of Bhaal
Icewind Dale
Heroes of Might and Magic
Heroes of Might and Magic 2
Heroes of Might and Magic 2: Price of Loyalty
Heroes of Might and Magic 3
Heroes of Might and Magic 3: Armageddon's Blade
Heroes of Might and Magic 3: Shadow of Death
Heroes Chronicles
Heroes of Might and Magic 4
Heroes of Might and Magic 4: The Gathering Storm
Heroes of Might and Magic 4: Winds of War
Heroes of Might and Magic 5
Heroes of Might and Magic 5: Hammers of Fate
Heroes of Might and Magic 5: Tribes of the East
Might and Magic Book One: The Secret of the Inner Sanctum
Might and Magic II: Gates to Another World
Might and Magic III: Isles of Terra
Might and Magic IV: Clouds of Xeen
Might and Magic V: Darkside of Xeen
Might and Magic: Swords of Xeen
Might and Magic VI: The Mandate of Heaven
Might and Magic VII: For Blood and Honor
Might and Magic VIII: Day of the Destroyer
Might and Magic IX: Writ of Fate
Crusaders of Might and Magic
Duke Nukem 3D
Legend of Grimrock
Dungeon Keeper
Dungeon Keeper: Deeper Dungeons
Dungeon Keeper 2
Fallout
Legend of Grimrock
Red Orchestra: Ostfront 41-45
Darkest Hour: Europe '44-'45
Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad
Half Life 2
Half Life 2: Lost Coast
Dungeons - The Dark Lord
Hearts of Iron 3
Team Fortress 2-höz premium account
EVE-online előfizetés
League of Legends-hez 19 champion skin
Starcraft
Starcraft: Brood War
Dawn of War
Imperium Galactica 2
Unreal
Unreal: Return to Na Pali
Unreal Tournament: Game of the Year
Unreal 2
Unreal Tournament 2004
Elder Scrolls 3: Morrowind
Elder Scrolls 3: Tribunal
Elder Scrolls 3: Bloodmoon
Painkiller
Painkiller: Battle out of Hell
Postal 2
Flying Heroes
Path of Exile Premium Account Closed Beta-hoz

Én egy bunkó, tirpák vagyok, hogy mindent letöltök, ugye?

Ironfist 2013.04.29. 11:42:41

Ja, mielőtt félreérted: a felsoroltak mindegyike eredetiben van meg.

Adani 2013.04.29. 19:57:18

Van egy Valve Stream-es Half Life 2-m 2004-ben kaptam az ASUS Ati Radeon 9600 kártyához egy kupont az akkor még meg sem jelent játékhoz ,hogy majd ezzel megvehetem, és igen a kuponon lévő kóddal letölthettem a streamről.

Ironfist 2013.04.30. 05:46:24

Én meg kifelejtettem a listából a Knights and Merchants nevű játékot - amiben egy darab kereskedő nincs :D

Ironfist 2013.04.30. 05:57:47

@Adani:
Steam az csak, nem Stream ^^

taleskenis 2013.05.01. 00:40:21

@Adani: A DRM közel sem kerül annyiba mint gondolnád. Lehet venni is valakitől, vagy a kiadó is fejleszthet magának, amit aztán egy sor játékhoz felhasznál. Leggyakoribb talán mégis az, hogy lepasszolják egy már létező digitális disztribúciós rendszerhez a játékot, ahhoz meg eleve van már DRM, és olcsóbb mint dobozban adni.

A DRM marhaság? Zenéhez lehet. Talán könyvhöz is. A játékipar viszont nagyon kockázatos üzletág. Nagy költségvetésű címeket csak nagy kiadók fognak megfinanszírozni. Ők pedig nem fogják azzal növelni a kockázatot, hogy nincs DRM. Addig biztos nem, amíg nem látják, hogy működik a dolog. A valóság viszont az, hogy a Steam lett bődületes siker, ahol szinte mindenen van DRM. Majd ha Kickstarteren tízmilliókat dobnak össze egy játékra, fordulhat a trend.

"10 ezret nem fogok kiadni egy játékért"
Azt ne felejtsd el, hogy Észak-Amerikában 50$ nem vág földhöz senkit annyira mint nálunk. A legjobb szerintem az lenne, ha a szegényebb régiókban olcsóbb lenne a játék. Ehhez elvileg nem is kell más, csak egy jó DRM. :D Addig is marad a várakozás. Számos játékkal csak 5-8 évvel a megjelenés után játszottam, és így is maradandó élmény volt.

"csak azt veszem meg, ami tényleg tetszik"
Lehet, hogy te megveszed. Sokan viszont nem akarnak fizetni azért, amiért nem kell. Ha valaki úgy gondolkodik, hogy miért ne költené inkább piára, cigire, csajokra, wellness hétvégére, vagy akár hardverre, telefonra ezt a pénzt, akkor a játék simán bukhat. Ha bukik, a kiadónak nincs meg a várt profit. Visszavágnak, stúdiókat zárnak be, és lelövik a kísérleti jellegű, vagy érdekes játékokat és egyéb projekteket, amik nem érdekelnek sok embert (lásd EA). Ami azt jelenti, hogy pont mi, játékokat szerető emberek fogjuk beszopni. Te is, mert te sem átlagos játékos vagy.

Bobby Newmark 2013.05.31. 11:38:13

@taleskenis: Az, hogy a Steam nagy siker lett, kicsit összefügg az "50 dolcsi túl sok" dologgal is. Nem mernék számokat tippelni, de itthon egyértelműen, és külföldi fórumok, mémek alapján úgy érzem, hogy külföldön is a Steamnek is a nyárközepi és karácsonyi 33-50-66-90% akciói az igazán népszerűek, nem az 50 dolcsis teljes árú játék, amihez még dobozt sem kapsz.

Bobby Newmark 2013.05.31. 11:57:17

@taleskenis: Az utolsó bekezdésed meg szerintem teljesen elrugaszkodott a valóságtól. Elvben igazad lenne, csak a gyakorlatban meg az van, hogy az a játék, amit én megveszek/megvennék, az SOHA, semmilyen körülmények közt nem lesz mainstream, nagy számban eladott játék.

Továbbá ott tartunk, hogy a nagy kiadók sok pénzből fejlesztett játékai annyira biztonsági taktikára mennek, hogy totál jellegtelen hulladék szarrá vannak butítva, nehogy a sok kauzárnak megbántsa a piciny lelkét, vagy túl nehéznek bizonyuljon.

De mondok konkrét példát: Dawn of War 2. A játékot, és az összes kiegészítőjét megjelenéskor, teljes áron megvettem. A THQ csődbe ment.
Azt nem mondom, hogy elvből soha többet nem fogok venni játékot nagy kiadótól, de pont ugyanígy csak elvi alapon nem fogok megvenni egy játékot, ha az eredeti nem ad NEKEM semmi pluszt a warezhoz képest.

Reactor 2013.08.16. 01:29:03

@taleskenis: Ez részben igaz. Mondjuk, tegyük hozzá, hogy igen picike azon játékok száma, amik a pénztelenség miatt dőltek be. Egy ilyet olvastam eddig itt, Tim Langdell nevezetű úriemberünk elfelejtette a programozók munkáját kifizetni, persze később bevasalták rajta a zsetont amit összetrollkodott...
Az sokkal gyakoribb, hogy egy mamutcég felzabálja a kishalakat (lásd EA kontra Westwood), vagy a fejlesztők egymásnak ugranak, és a jó öreg "nemvagyokabarátod" elv alapján szétmegy a fejlesztőgárda (lásd Impérium Galactica 3), vagy éppen más miatt.

A leggyakoribb jelenség az, hogy a játék azért csődöl be, mert szimplán szar. Tele van programozási hibával, élvezhetetlen, értelmetlen, unalmas, vagy csak simán valamelyik Nagy Névnek a szegényember-utánzata. Erre kiváló példa a Ringriker, Dark Permetező, Power of Destruction, Mortyr, és a szitiinteraktíve játékok.
Az az érdekes, az ilyen hulladékokat gyártó cégek valahogy sose zárnak be...pedig rájuk férne.

Ez az elgondolás viszont, hogy mindent tegyük internet-függővé, totál baromság. Ráadásul az a vicc, hogy pont ellentétes hatást fognak elérni: Megjelennek a mind profibb crackerek, akik ezt a védelmet is feltörik, tehát 2-3 év után a fejlesztők ugyanoda jutnak, ahonnan elindultak.
süti beállítások módosítása