HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

PR-guru fújta fel a GTA körüli balhét

2012.10.23. 12:24 Stöki

1997-ben megjelent egy hirdetés, ami a Grand Theft Auto című játékot, a GTA sorozat legelső részét reklámozta. Az egész oldalas hirdetés nagy részét egy nagy 18-as plecsni foglalta el, alatta pedig a következő felirat állt: „A Grand Theft Auto olyan jó, hogy már a megjelenése előtt díjat kapott.” A reklám ezzel arra utalt, hogy a játék már a premierje előtt nagy vihart kavart erőszakossága miatt, és ennek eredményeként több országban is kiérdemelte a legszigorúbb korhatár-kategóriákat. A hirdetést annak idején ötletes válasznak gondoltam, de valószínűleg ezentúl más szemmel kell néznem rá. Kiderült ugyanis, hogy a játék fejlesztői a kezdetektől fogva mesterségesen gerjesztették a GTA körüli felháborodást.

A GTA sorozat két fő alkotója, Dave Jones és Mike Dailly a Sunday Timesnak adott interjút, amiben elég meredek dolgok hangzanak el. Jones és Dailly elmondja, hogy annak idején felfogadtak egy igen neves pr-szakembert, Max Cliffordot, akinek egyik feladata a sajtó és a közvélemény manipulálása volt; minél nagyobb vihar kavarása a játék körül. „Ő gondolta ki az egész felzúdulást, ami garantálta, hogy parlamenti képviselők is belefolynak majd” – fogalmaz Dailly. „Elmondta nekünk, kiket fog megcélozni, mit fognak azok az emberek reagálni. Minden szava bejött.” Az alkotók azt állítják, hogy mindez a marketing szintjén zajlott, a játékban soha nem fejlesztettek valamit csak azért, hogy tovább gerjesszék a felzúdulást – minden öncélú erőszak csak a móka kedvéért került a GTA-ba, az emlékezetes „gouranga” is.

Lehet, hogy öregszem, és kezdek szentimentális lenni, de bennem rossz szájízt hagyott ez a hír. És egyébként meg is lepett: olyasmin nem lepődöm meg, ha hallom, hogy a Wow fejlesztésében addiktológusok is részt vesznek, hogy minél jobban rá lehessen kattanni, de ez más. Itt játékfejlesztők fűtötték a saját játékuk ellen irányuló mozgalmakat – nehéz ezt megemészteni, mert a videojátékoknak amúgy is rengeteg csatát kellett vívniuk a Jack Thompson-féle korlátolt idiótákkal, és hosszú, nagyon hosszú út volt, mire eljutottunk addig a társadalmi elfogadottságig, amit a játékok ma élveznek. Rossz arra gondolni, hogy erre az útra a GTA fejlesztői is gördítettek egy nagy göröngyöt, arra meg pláne, hogy a Clifford által mozgatott „bábok” közül bizonyára többen sejtették, mire megy ki az egész, csak belementek a színjátékba, mert a saját publicitásuknak is jót tett a mű-felháborodás.

(via Destructoid)

[UPDATE: Mint kiderült, ez a sztori valójában nem új, egy áprilisban megjelent könyvben már olvasható volt.]

59 komment

Címkék: reklám atyaúristen gta

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr794864190

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bullseye 2012.10.23. 12:30:44

Én ezen a Manhunt után azért nem lepődöm meg annyira...

Leadfoot 2012.10.23. 12:54:52

Egyébként fogadok, hogy némi gyakorlattal nem nagy wasistdas egy ilyen hergelős kampányt összehozni. Egyszerűen föl kell tüzelni pár bigott, "gyerekvédő", "mindenről a gonosz számítógép tehet" típusú szervezetet (még politikai párt is van ilyen, akár a magyar országgyűlésben is), onnantól meg már megy minden szépen a maga útján.

Oscee 2012.10.23. 13:01:57

sok meglepőt vagy kivetnivalót nem érzek ezzel kapcsolatban - a marketing mindig is részben az elkurvulásról szólt, ez is egy ügyes húzás sztorija

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2012.10.23. 13:19:48

Engem csak az lep meg, hogy ez bárkit meglep. Tök nyilvánvaló volt az első perctől kezdve, hogy mire megy ki a játék.

bbandi 2012.10.23. 13:25:20

"a játékban soha nem fejlesztettek valamit csak azért, hogy tovább gerjesszék a felzúdulást"
Ezt nehezen hiszem el. A hot coffee mod mindig is nagyon gyanús volt, hogy csak marketing.

bbandi 2012.10.23. 13:26:24

@bbandi: Vagyis, ha ez csak a GTA1-re vonatkozik, akkor elhiszem. Csak később már magasabb volt az ingerküszöb.

devadel 2012.10.23. 13:41:27

vannak ugye ezek a szélsőségesen bigott és képmutató faszfejek. miért is ne lehetne őket felhasználni a jó ügy érdekében? mi kivetnivaló van ebben? ha egyszer annyira sötétek, hogy még azt sem tudják felfogni, hogy a kiabálásuk mennyire kontraproduktív.

asd123321dsa 2012.10.23. 13:44:01

Ha már a játékok társadalmi károkozásánál tartunk, azt valószínűleg még a legidiotábbak is belátják, hogy randomra kitépni embereket a kocsijukból majd letarolni a járdaszigetet nem jó dolog, ebből a szempontból a Need for Speed Underground szerű játékok sokkal több kárt okozhattak, mert a hülyegyerekek számára az már nem annyira egyértelmű, hogy attól ha feltuningol egy 25 éves Civicet még nem fogja bevenni vele 110-el az éles kanyarokat... Egyébként van egy olyan sanda gyanúm is, hogy a CoD, BF3 stb fps-ek ha nem is nyíltan de valamennyire USA kormányzati jóváhagyással / támogatással készülnek a hadsereg utánpótlását biztosítandó, legalábbis valahogy a gyerekvédő szervezetek (na meg persze a kormányhivatalok) nem sírnak annyira miatta, pedig kétségkívül ezek a ma elérhető legélethűbb gyilkosság-szimulátorok, nem az ha valaki láncfűrésszel aprítja a lángoló koponyákat...

kpityu2 2012.10.23. 13:51:11

Nincs valakinek egy libatömő játéka?

Xabinho87 2012.10.23. 13:57:47

Nem értem miért kell ezen meglepődni. Ha nincs ez a GTA1-nél lehet ma nem készülne az ötödik része és az általad elfogadott társadalmi helyzete sem lenne meg a videojátékoknak, ha akkor nem történik ez.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.10.23. 14:00:20

@bullseye: Ez még jóval az előtt volt, 1997-ben.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.10.23. 14:01:47

@Xabinho87: A végén még Jack Thompsonnak kell megköszönnöm a GTA V-öt? Ugyan már.

bullseye 2012.10.23. 14:15:17

@Stöki:
t'om én azt, de most lepődtél meg rajta :)

@asd123321dsa
Lehet, de "hagyományos" katonáktól többször olvastam olyan hozzászólást, hogy COD rajongó ne menjen katonának, mert nem csak magára veszélyes...

▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ 2012.10.23. 14:21:13

Stöki, téged, mint újságírót ez meglep?

agent_x 2012.10.23. 15:00:31

Phuj, undorító!

(nincs vkinek egy P4-en működő törése? :)

Mikka-Makka 2012.10.23. 15:13:58

mint az elfogadottságért küzdő művészeti ág nem jók az ilyen botrányok, és ezzel a gta-s srácok nem tettek jó az iparágnak az ok, de téged ez meglep?
a wow-os, farmvilles függőséget okozó technikák miatt sokkal inkább haragszom én is, azok tényleg nem a játékélmény fokozására kerültek bele, csk hogy minél több időd töltsön vele a szerencsétlen áldozat

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.10.23. 15:18:43

@bullseye: Leginkább azon lepődtem meg, hogy már akkor így mentek a dolgok.

Másrészt azért az ilyen mesterséges hecckampány szerintem nem éppen business az usual a játékiparban.

DS90 2012.10.23. 15:19:16

Ha ha, én is mindig megöltem azokat a valamiket egy sorban :D

algi 2012.10.23. 15:32:18

Jaj, már.

Azért játszottunk vele, mert durva volt? Azért.

Látszott, hogy túlértékelt játék? Látszott.

Nem kihasználni a jó marketinget amatőrség? Az.

Ez csak azt mutatja, hogy a játékok nemcsak mint művészeti ág, hanem mint árucikk is gyerekcipőben járnak, ha ez annyira kirívó. Én minden véres játékot azzal (is) reklámoznék, hogy véres.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.10.23. 15:40:17

@algi: Akármilyen amatőrség, én azért fenntartom magamnak a jogot, hogy undorodjak az ilyen marketingtől.

Johnfive 2012.10.23. 16:07:07

És mi van, ha a csak könyvnek akartak némi felhajtást kavarni ezzel a mítosszal? :)

algi 2012.10.23. 16:28:44

@Stöki: Mi ebben az undorító? Azért játszottunk vele, mert véres volt. Ők meg ezzel reklámozták. Ha valami undorító, hát az, hogy ezt élvezzük a játékokban. De azt már sok-sok racionalizálással emészthetővé tettük magunk számára.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.10.23. 16:38:49

@algi: Ez a duplacsavaros "hergeljük a játék ellen, akit tudunk" módszer szerintem nem ugyanaz, mintha nyíltan reklámoznák a játékot azzal, hogy az véres (mint ahogy pl. a Bulletstormnál történt), és ez a fajta gátlástalanság a GTA-fejlesztők részéről _engem_ taszít. Persze attól még te megtapsolhatod, véleményszabadság van.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.10.23. 16:40:57

Kíváncsi vagyok, hogy a szintén 1997-es Carmageddon esetében is szándékosan tervezték-e a kampányt és kalkuláltak-e a betiltásokkal?

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2012.10.23. 16:47:39

@asd123321dsa: Az America's Army-t egyenesen az amerikai hadsereg adta ki.

Never 2012.10.23. 16:58:31

Sajnos nem meglepetés egy ilyen történet annak, aki dolgozott már bármilyen "startup"-nál. Itt nem feltétlenül informatikai cégre gondolok, hanem bármilyen cégre, ahol összeáll két-három gátlástalan emberke, hogy pénzt keressenek (Brókernet, anyone?)

Az ilyen helyeken aztán minden mindegy, a cél szentesíti az eszközt. Ha pedig kiforrja magát a dolog, akkor lesz belőle olyan, mint az EA, vagy pedig megunják a legjobb fejek és kimennek onnan (és akkor születik a Torchlight...)

algi 2012.10.23. 17:17:48

@Stöki: Na, de itt nem a célközönség lett megvezetve, hanem a szélsőséges gyűlölködők. Nekem ez tetszik a dologban. Nekem nem lenne ellenemre, hogy a termékemnek éppen a termékem ellenzői csináljanak hírverést.

algi 2012.10.23. 17:18:59

@Stöki: Egyébként nem arról van szó, hogy ezt valami brilliáns dolognak tekítem, egyszerűen azon csodálkozom, hogy nem ilyen szinten folyik a marketing egyfolytában.

Yeto 2012.10.23. 18:00:41

Hofi után szabadon:

Hány éves vagy, királyfi? És még hiszel a mesékben?

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.10.23. 18:07:05

@algi: Csak szerintem a supporterek meg a szélsőségesek között van még pár ember (vagy legalábbis 1997-ben biztosan volt), nevezzük őket "bizonytalan szavazóknak", akik még nem tudják hova tenni ezt a videojáték nevű izét. Nekem az nem tetszik, hogy egy ilyen húzás őket is megvezeti.

K0vasz 2012.10.23. 18:13:41

@online távmunkás: Vááá, az is de rossz volt, h a német verzióban "zombik" voltak meg zöld "vér", mert úgy kevésbé agresszív vagy nemtom:D

Elijah_Baley 2012.10.23. 18:42:48

úgy emléxem, ez a játék is csak egy arhívum volt, kitömörtük, bejött, jáccottuk.
volt egy gyerek, aki szerint vannak benne küldik meg végig lehet jáccani, de azt nemtom, mi lanon nyomtuk és tank is volt benne:)

Elijah_Baley 2012.10.23. 18:51:09

monnyuk a hot coffee mod egy évtizeddel később hasonlóan ócska marketingfogás volt, pedig addigra már más cég lett a tulaj.

K0vasz 2012.10.23. 18:56:39

@De gustibusaut bene, aut nihil: jaja, nem is tudom hány óra játék után jöttünk rá mi is, h kajak vannak küldik is, és ez nem csak ilyen "sandbox" játék:D

algi 2012.10.23. 19:24:36

@Stöki: Én úgy tudom, hogy a véleményformálás nem ilyen egy az egyben történik. A legtöbb ember, akit meg tudnak győzni ezek a szélsőségesek, eleve maguktól is úgy gondolnák, az igazán fontos hatás az az, hogy ezek a bizonytalanok azért bizonytalanok, mert eddig nem is tudtak a videojátékokról vagy nem foglalkoztak velük, most meg döntésre kényszerültek.

renevol 2012.10.23. 19:27:23

Először úgy olvastam, hogy a PC Guru. :)

MEDVE1978 2012.10.23. 19:44:36

A Rockstar nagy tabudöntő dobása a Manhunt volt. Tömény erőszak és kegyetlenség, főszerepben egy halálraítélt gyilkossal. Ahhoz képest a GTA kismiska...

James Earl Cash rulez!

Yobbágy Fery 2012.10.23. 19:58:17

@asd123321dsa: A CoD, meg a BF talán nem.
De itt van ez, na ez igen: www.americasarmy.com/

cukorrépa 2012.10.23. 20:06:39

egyetértek Stökivel, elég gáz az ilyen PR. sz*r tudomásul venni, hogy a videojátékipar is ipar, és éppúgy a pénz hajtja, mint a többi ipart is, ide értve az újságírást is.

jobb lenne naivul úgy tudni, hogy a videojáték csak a játékról szól, csakhogy sajnos nem így van. totál elkurvulni (mint a leírt GTA PR-fogásánál) akkor sem kellene.

Elijah_Baley 2012.10.23. 20:22:48

@K0vasz: ugye? pont akkor jött, mikor már nagyon untuk a dukenukemet az összes kiegészítő pályával együtt :)

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2012.10.23. 22:08:35

Engem nem lepett meg különösen. Ki akartak tűnni a piacon egy "botrányosan szórakoztató" játékkal, és megfelelő kommunikációval ráugrasztottak egy rakás trollt. Szvsz ez inkább csak a trolloknak ciki, hogy velük reklámoztatták meg a játékot :)

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2012.10.23. 22:12:29

@asd123321dsa: NFS esetében ráadásul egy idő után felhagytak az autók törésével is. 130km/h-val koccolás után ugyanúgy csillan a fényezés - bezzeg a régi szép időkben, amikor félig rommá tört kocsival fejeztem be a versenyeket a :)

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2012.10.23. 22:17:25

@K0vasz: és abban a "sandboxban" valahol a pályán még el volt dugva egy tank is. Multiban kifejezetten hasznos tudott lenni :DDDD

terasz9 · http://www.teremibalazs.hu 2012.10.23. 22:29:08

Pl. fogorvosnak beöltöztetett színésszel azt mondatni, hogy ettől a terméktől fehérebbek lesznek a fogaid, mint a másiktól, és ezt a kisfilmet 190 országban egy éven keresztül napi 30 alkalommal leadni - mondd, az mennyivel etikusabb?!

Ez egy termék, el kell adni. Így lehet a legjobban eladni, tehát a módzser tökéletes. Az etika meg nem az üzleti élet erőssége.

Lobster1978 2012.10.23. 23:31:51

@Stöki: "Ez a duplacsavaros "hergeljük a játék ellen, akit tudunk" módszer..."

Valójában ez a dolog - bárminek is szánták - nemcsak az adott játék, hanem glbálisan a szgépes játékok számára is hozott pozitívumot.
Megismertette szélesebb közönséggel az erőszakos játékokat. Megismertette a szélesebb közönséggel azokat az idiótákat akik észérvek nélkül próbálták letiporni ezt.
Módot adott egy csomó embernek, hogy belegondoljon. Kutatások zajlottak és napirenden volt a téma.

A nagyon idióták beégtek, az emberek jelentős része belátta, hogy a hype baromság. Gyakorlatilag akik ezek miatt a hergelések miatt elfordultak a játéktól, azok olyan meberek akikért "nem kár" mert könnyen befolyásolhatóak. A többiek pedig profitáltak belőle.

Néha az ellenkampány jobb mint a kampány. Nem vagyok GTA rajongó, de elismerem a marketingeseik eszét. Elébe mentek a pofonnak, beleálltak és végül ezt fordították a maguk erényévé. végül ők jöttek ki jobban a habzó szájjal csaholó kutyák köréből.

Marketingszempontból szép eredmény, a játékkutatás és közbeszédbe kerülés szempontjából eredmény.
Becsapás is? Talán. Ma már az ilyet vírusmarketingnek hívják.

anarch 2012.10.24. 10:29:11

@DS90: azok óvodások/kisiskolások.

Adani 2012.10.24. 11:48:54

Ha így is volt, bejött nekik, így kell ezt, a negatív reklám is reklám, így elérték ,hogy még Mari néni Mucsaröcsöge-külsőn is erről beszélt a piacon ,hogy hallottad, micsoda agresszív játékok vannak már, hiszen "bemondta a tévé is", aztán persze a sok hülye ráugrott és szánalmas vinnyogásba kezdtek amivel jól kiröhögtették magukat a játék meg kapta az ingyen reklámot. Nice Try, mondja az angol.

Eleve az mekkora szánalom, hogy Swarczi, aki a filmjeiben mint Terminátor puszta kezekkel tépett ki beleket később az erőszakos játékok ellen prédikált.

Adani 2012.10.24. 11:50:21

@Lobster1978:

Na igen anno a Barbarian meg a Mortal Kombat idejében még nem volt ilyen és a kutyát sem érdekelte, hogy 5 évesek is játszanak vele és karddal fejeket csapkodnak le, meg véresebbnél véresebb Fatality kivégzéseket nyomnak.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.10.24. 11:52:51

@Adani: Valójában mindkettő botrányjáték volt a maga idején. :)

Igaz, a Barbarianon a borítója miatt akadtak ki, de a Mortal Kombatnál a fatalityk csapták ki a cenzorok biztosítékát.

Ironfist 2012.10.24. 12:24:56

@Stöki:
Meg ugye a dukenukem3d, amiben "meztelen női prostituáltak oszlophoz kötözve könyörögnek a saját megölésükért" :D

De mindez kit érdekel, hiszen végre működik a hónapokkal ezelőtt megvett Serious Sam 3 :D

@Lobster1978:
Te vagy az a Lobster, aki Vidékit szénné szokta oltani, ugye? :)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2012.10.24. 14:08:09

én a gta indítása után bemondott grand thef auto!-t mindig lorenzo butto-nak értettem.

Lobster1978 2012.10.24. 15:04:53

@Ironfist: Igen :) Csak mostanában kevés időm jut kommentelni...
@Adani: Az is sokat számít szerintem, hogy a GTA már az internetboom "hajnalán" jelent meg, a Barbarian azért sokkal limitáltabb "elérést" kapott.

Lényeg, hogy a maga nemében merész és úttörő ötlet volt az ellenkampány gerjesztése, ami bár rövidtávon látszólag nehezítette a játékok sorsát, de hosszútávon "kinevelt" egy olyan generációt aki nem hisz el mindent a habzószájú hülyéknek.
Szerintem.

Adani 2012.10.24. 15:43:18

@Ironfist:

A GTA SA-val sem volt addig semmi baj ,ameddig ki nem derült ,hogy egy hozzá adott moddal dugni is lehet benne, na azt már nem, az akkor már rég nem számított, hogy gyakorlatilag a teljes BTK-t meg lehet valósítani a játékban, lövöldözni, drogokat árulni ,gyilkolni, autóval elütni embereket stb. azt lehet oda se neki szódával elmegy, de hogy dugni is lehet benne? Na azt már nem. Hillary Clinton pl. híresen prűd ilyen szempontból neki is ment teljes gázzal a játéknak.

Ironfist 2012.10.24. 18:51:07

@Adani:
Inkább a férjének ment volna neki, akkor nem keresett volna pótlékot Mónika kisasszony fogsoránál...

Adani 2012.10.24. 19:55:22

@Ironfist:

Igen, nem is értettem sokáig Billt miért kezdett ki másokkal ha egyszer ott az asszony, aztán már nem volt kérdésem.

-=Flatline=- 2012.10.30. 14:53:29

Igen Stöki, öregszel. Továbbá mi a pékért nem írnak Hancuék is? Nem, mintha bajom lenne Veled, sőt, le a kalappal, de what....? (Tudomtudom, én beszélek birkalandből, Jagged Alliance 2 cikk nélkül...)

-=Flatline=- 2012.10.30. 14:55:38

@Stöki: Ja és így, mert így kapsz róla értesítést. (Benézéskor moderálhatod ízili)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.10.30. 14:55:56

@-=Flatline=-: Lusták és/vagy kiégtek. Régen ők is jobbak voltak.

-=Flatline=- 2012.10.30. 15:00:46

@Stöki: Régen minden jobb volt :) (hug)
süti beállítások módosítása