HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: Jetpac

2012.10.10. 15:13 Stöki

Kicsit hadd érzékenyüljek el, és hadd idézzek fel egy emléket. Az évre már nem emlékszem pontosan, talán 1984 volt – hihetetlen, hogy már majdnem harminc éve. Anyám megelégelte, hogy öcsém és én azzal töltjük a nyarat, hogy egymást gyepáljuk a játszótéren, ezért beíratott minket a pár háztömbbel arrébb működő, mágikus nevű Kompjúter Napközibe (nagyon szocreál intézményt kell elképzelni, elég, ha annyit mondok, hogy az uzsonnára osztott mézes-vajas kenyéren a méz és a vaj össze volt habarva). Ott történt első találkozásom a számítógéppel (16 és 48K-s ZX Spectrumokkal), illetve a számítógépes játékokkal, és ez szerelem volt az első látásra. A Jetpac (ejtsd: jetpac) volt a játék, amit először kipróbáltam, és bár a napokban több helyen azt olvastam, hogy 16K-n is működött, én világosan emlékszem arra, hogy a napköziben csak 48K-s gépeken futott. Ugyanis öcsémmel folyton veszekedtünk, hogy ki üljön a „rakétás játék” elé, így végül anyám számítása nem jött be: az lett a vége, hogy egymást gyepáltuk egész nyáron, csak éppen nem a téren, hanem a Kompjúter Napköziben.

Photo-May-20-8-00-22.gifA Jetpac tehát különösen kedves a szívemnek, szóval elhihetitek, hogy megpróbáltam minden elérhető infomorzsát előásni róla, de alig találtam ilyeneket. A neten sincsenek igazán szaftos kulisszatitkok, és a Retrogamer több mint száz számában sem találtam alaposabb részleteket a fejlesztésről. Aztán leesett, hogy miért nem: a játékot a brit Ultimate (teljes nevén: Ultimate – Play the Game) csapat fejlesztette, ami a Rare közvetlen elődjének tekinthető. Márpedig ők remek játékaik mellett egy dologról voltak híresek: nem álltak szóba a sajtóval. Nem voltak náluk stúdiólátogatások, nem szivárogtattak screenshotokat, így hamar kialakult körülöttük a titokzatosság homálya, amiből alkalmanként ki-kiesett egy remek játék. Legelőször a Jetpac.

2328512-rare_team_photo.jpeg

A céget egy testvérpár, Tim és Chris Stamper alapította 1982-ben Ashby-de-la-Zouch kisvárosban, akkor még Ashby Computers & Graphics Ltd. néven (a fenti képen balról az első Tim, a harmadik Chris). Stamperék mellett alapító volt egy barátjuk, John Lathbury, és Tim barátnője, Carole Ward (aki később aztán a felesége lett). A két testvérnek akkor már volt némi programozói tapasztalata (Chris például közlekedési lámpákat programozott), de az új vállalatot kimondottan játékfejlesztés céljából hozták létre, némi szülői segítséggel. A korai 8-bites korszakban nem volt sok ilyen cég, Stamperék profibban tudtak működni, mint a korszakra jellemző magányos hősök és munka mellett verbuválódott, félig még amatőr csapatok. Például akkoriban még sok program Basicben készült, de Stamperék rögtön gépi kódban kezdtek bűvészkedni. Az ACG – amit hamarosan átneveztek a jobban hangzó Ultimate-re – így rögtön első játékával nagyot durrantott. 1983-ban megjelent a Jetpac ZX Spectrumra, VIC-20-ra és BBC Micróra (később persze voltak további portok). És brutális sikere volt: 300 ezer példányt adtak el csak a spectrumos változatból akkor, amikor egymillió Spectrum-tulajdonos volt a piacon. A Jetpac korának Call of Duty: Akármije volt, csak jóval eredetibb.

A kód Christ, a grafika Timet dicsérte, az egész pedig a frissen alakult fejlesztői műhelyt. A játék főhőse egy űrhajós volt, akinek össze kellett hordania egy idegen bolygón szétesett rakéta darabjait, majd üzemanyaggal feltöltenie, miközben űrlények támadtak rá (tehát lőni is kellett, nem keveset). Ma már persze egyszerű játéknak tűnik a Jetpac (bár én a mai napig bármikor el tudok vele szórakozni), de igen összetett játékmenetnek számított ez akkor, főleg a többféle teendő. Amikor a jetmannak nevezett főhős feltöltötte az űrhajót, elszállt egy másik bolygóra, és kezdődött az egész elölről, csak persze nehezebb, máshogy viselkedő ellenfelekkel, ötszintenként pedig a rakéta is változott, az ember meg csak ámult, hogy miként férhetett ennyi csoda 16 (vagy akár 48) K-ba. A szaklapok is hüledeztek, a Crash azt írta, hogy „nehéz benne bármilyen hibát találni”, az Ultimate pedig egy csapásra a legmenőbb fejlesztők közé került. Ebben az is segített, hogy az 1983-ban indult Golden Joystick díj első fődíjasa is a Jetpac lett (a legjobb fejlesztőcsapat pedig 83-ban és 84-ben is az Ultimate).

Lunar_jetman_trailer.gifAz Ultimate ezután készített pár kisebb ügyességi játékot, mindegyikben voltak egészen eredeti ötletek, és megpróbálta mindegyikkel kicsit meghaladni saját magát. Jó példa erre az 1983 végén megjelent Lunar Jetman, a Jetpac folytatása. Ebben jetman hátirakétájában már véges üzemanyag volt, viszont hősünk kapott egy holdjárót, amivel a – már scrollozódó – terepen mozoghatott a kráterekhez, amiken hidakat kellett építeni a továbbhaladáshoz. A folytatáshoz kötődik egy aranyos legenda is: a játék címképernyőjén a holdjáró mögött egy pótkocsi volt látható, és a Crash magazinban meg is jelent egy állítólagos screenshot a pótkocsiról (lásd balra). A pótkocsit azonban senki nem találta a játékban, de valahogy mindenki biztos volt benne, hogy a játék egy bizonyos pontján előkerül. Ma már tudjuk, hogy ez nem igaz, de hogy ki volt az olvasó, aki a Crashnek beküldte a hamis screenshotot, nem tudni (az sem kizárt, hogy valamelyik Stamper szívatta kicsit a sajtót).

A Jetman-szerű programok után a cég érdeklődése a gazdagabb sztorival felvértezett játékok felé fordult, innentől szinte minden Ultimate-játékot átszőttek a kalandszálak. Az oldalnézetes Sabre Wulf (szintén óriási siker, 350 ezres eladás, pedig a játékot tíz fontért árulták, amikor minden más játék 5,50 volt) és Underwurlde után jött a 3D-szerű izometrikus megközelítéssel készült Knight Lore (az Ultimate filmationnek nevezte ezt a technikát). Korábban már említettem a rovatban, hogy ezek a programok elég sok követőt ihlettek, az Underwurlde például a Nodes of Yesodot, a Knight Lore pedig a csodás Head Over Heelst. Kicsit ez visszájára is fordult: volt pár év, amikor az Ultimate-nek saját filmation-játékai mellett rengeteg klónnal kellett osztoznia a piacon.

Hogy az Ultimate hogyan lett Rare, az is kicsit misztikus (1985-ben már létezett a Rare, párhuzamosan az Ultimate-tel). Talán szerepe volt annak, hogy volt egy nem jól sikerült együttműködés az U.S. Golddal, talán a spectrumos piac haldoklott már, talán a nyolcvanas évek második felében néha önismétlő Ultimate-játékok nem hoztak elég pénzt a konyhára. Mindenesetre ahogy megszűnt az Ultimate, Stamperék Rare-ként a Nintendo konzolok felé fordultak, és ott nagyon szép sikereket értek el, főleg Nintendo 64-en (Goldeneye, Donkey Kong 64, Banjo-Kazooie, Perfect Dark). Aztán 2002-ben a Microsoft irdatlan zsák pénzért (377 millió dollárért) megvette a Rare-t, ami azóta érthető módon Xboxra fejleszt (gondolom, a Kameo vagy a Viva Pinata többeknek ismerős). A Stamper-testvérek viszont nem sokkal az akvizíció után, 2006 végén távoztak az általuk alapított cégtől – hogy miért, ez sem tiszta (a hivatalos közlemény szerint új kihívásokat kerestek). Mindenesetre a Rare ezután nyitottabb céggé vált (2007-ben én is eljutottam hozzájuk, baromi jó munkahelynek tűnt), viszont ki is veszett belőle a régi zsenialitás – elég, ha annyit mondok, hogy a Kinect Sportsot is ők fejlesztették.

És hogy visszakössek az eredeti témára: a Rare 2007-ben megcsinálta XBLA-ra a Jetpac csillivilli verzióját Jetpac Refuelled néven. Viszont szerintem ne ezt próbáljátok ki, hanem az eredetit. Itt a spectrumos verzió (hozzá emulátor erre), de kényelmesebb talán a böngészős változatot kipróbálni. Érdemes még megjegyezni azt is, hogy a Jetpac a remakegyárosok egyik kedvenc célpontja, illetve hogy a jatekmuzeum.hu-n remek összfoglaló van az Ultimate-játékokról. És akkor most szavazás, csak két opció van, de szerintem nem könnyű a választás.

1123338404-00.jpg

1171727349-00.jpg

84 komment

Címkék: ultimate retro spectrum rare jetpac heti retro jatek

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr414829343

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Yarner · http://androlib.blog.hu 2012.10.10. 16:18:05

ALAP! :-)
És azt is említsük meg, mekkora ötlet volt, hogy át lehetett lőni a kép túloldalára!

sirarcheer 2012.10.10. 17:01:05

A cikk jó lett, pedig a játék nekem kimaradt.
A szavazás pedig könnyű volt. ;)
(Vicces lenne hogy az IDDQD blogon a Doom-ot bármi legyőzné.)

Yarner · http://androlib.blog.hu 2012.10.10. 17:17:23

@sirarcheer: én jusztis Larára szavaztam (pedig csak az első játékot toltam), a Doom "too obvious" :-)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.10.10. 17:22:14

@Yarner: Én se gondoltam volna, hogy ekkora különbség lesz.

Ndani 2012.10.10. 18:18:01

Az unokatestvérem csempészett haza az államokból egy ZX-et, azon toltuk. Ez volt az első számítógépes játék, amivel játszottam. Ugyanazon a kazettán volt az ALIEN8, Attic Attack, és a Horace and the Spiders.

nyauuuuu 2012.10.10. 18:22:43

Jetpac, yeeeeeeeeee! :)

Bambano 2012.10.10. 18:39:37

Az úgy működött, hogy jetpacból volt alsó meg felső memóriára fordított verzió, az alsó memóriás az ment 16k-s spekin, a felső meg nem. Nekem is 16k-s spekim volt kezdetben, azt bővítettem ki 80k-ra, és tudtam 16k-n rakettázni.

Secnir 2012.10.10. 18:45:06

@sirarcheer:
"Vicces lenne hogy az IDDQD blogon a Doom-ot bármi legyőzné."

hö!
van idspispopd blog is?

É2I 2012.10.10. 18:55:10

Volt egy ilyen nevű játék pc-re is. Még azt hiszem at-n v. 286-on játszottam (486-n már nem lehetett, mert iszonyúan gyors volt rá). Az vajon ennek a valamilyen koppintása lehetett? /Sokkal összetettebb pályák, feladat megoldásokkal, sőt volt saját pályaszerkesztője is./

TH 2012.10.10. 18:55:20

Huhh, ez a játék most is pont olyan rosszul megy, mint 25 éve. :D

chr(27) 2012.10.10. 19:05:08

Volt még egy Spektrumos játék amin csak ámulni bámulni lehetett. Piramisokban lehetett mászkálni, jöttek múmiák, pókok, stb. Nem tudja valaki mi volt a játék címe?

Malachi 2012.10.10. 19:24:51

hasonló, de a kegyetlen szívatós fajtából a Dingbat C+4-re. SOHA nem sikerült legyőznünk. évekig próbáltuk.

www.youtube.com/watch?v=3Qt9UksddEU

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2012.10.10. 19:41:34

hey hey 16k: www2.b3ta.com/heyhey16k/
a dúm elcsépelt, nekem megvan a dúmsztoris kétkötetes könyvecske, amit a guruhoz adtatok annak idején.

Mayan_hu 2012.10.10. 19:52:03

Bazzeg, ez színes?!?! :)

Bambano 2012.10.10. 19:58:19

@Mayan_hu: neked is nagypapa öreg fekete fehér tv-je jutott? :)

Nebelraser 2012.10.10. 20:25:45

Nekem még mindig megvan a működőképes 48K-s ZX Spectrumom... jobb billentyűzettel (nem a gumis) meg 3,5-es Opus 1 floppy-val :-)

bioLarzen 2012.10.10. 20:27:07

A cikk végén látható két "borító" eredeti? Azért kérdezem, mert írod, hogy a Lunar Jetmanben sosem találkozik az ember az említett pótkocsival - de azon a grafikán is ott van. Tehát, ha az a grafika eredeti, akkor csak szándékos...

bio

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.10.10. 20:40:19

@bioLarzen: Eredeti, igen. A pótkocsi még a töltőképernyőn is ott van:
upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c7/Lunar_jetman_title.gif
Ennek ellenére a játékban biztosan nincs, ezt olyan fanatikusok derítették ki, akik a forráskódot is végigböngészték.

KenSentMe 2012.10.10. 20:45:22

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: Nekem akkor is mindig a Tomb Raider marad az etalon, szinte minden téren.. a Doom egy iszonyúan jó játék közel nulla sztorival, a Tomb Raider pedig egy iszonyúan jó sztori bugos-retró játékmenetbe csomagolva.

flippant 2012.10.10. 20:53:18

Igen, a lunarjetman baszott nehéz gém volt. Legalább vagy 30x meghaltál mire a bombát elvitted és ledobtad a rakétavetőre. S miután az felrobbant, a meteorok is máshogy és gyorsabban jöttek megnehezítvén a játékmenetet.

flippant 2012.10.10. 20:57:51

Volt még 2 gém az ultimatetól ami még szivatós volt. Az egyikben bogarakat és kukacokat kellett irtani spraykkel és locsolni egy virágot, a másikban meg egy szakáccsal kellett cuccokkat bevadászni a kondérba. Mindkét játékot lehetetlenség volt végigvinni.

nyauuuuu 2012.10.10. 21:02:59

@flippant: A virágos nekem is megvolt, Pssssst volt a címe, és tényleg baromi sok időt kellett rá áldozni, szinte 0 sikerélménnyel. Mert oké, hogy egyszer-ötször-akárhányszor kinyílt a virágod, de sosem volt vége, mindig újabb és újabb kukacok-borzaskák jöttek, a darazsak meg aztán végképp szemétparasztok voltak. A Fred-et én is szerettem, a sírköves zenét a vége felé már folyamatosan dúdolgattam magamban, annyiszor haltam meg benne :).

rognork 2012.10.10. 21:11:51

én a mortal kombatra szavaznék. és a hereticre is.

kicsigee 2012.10.10. 21:21:49

@flippant: A szakácsosnak Cookie volt a neve.

Ahogy látom a Microsoft továbbra sem jótékonysági intézmény. Az összes Ultimate játék Spectrumra nem ingyenes.
http://www.worldofspectrum.org/infoseekpub.cgi?regexp=^Ultimate+Play+The+Game$&loadpics=1

krasfanec 2012.10.10. 21:31:24

Jetpacben apám volt profi. Emlékszem, hétfő esti műsorszünetben a nagytévére kötötte a spektrumot, és nyomta órákon át, én meg hülyére izgultam magam.

ibn_battuta 2012.10.10. 21:35:31

ZX Spectrumon a kedvencem a Raid over Moscow volt :)
(No meg az Android, ami akkoriban egy egyre nehezedő pályás játék neve volt...)

(OFF: Akkoriban minden napköziben összekeverték a vajat és a mézet...)

B-Bird 2012.10.10. 21:40:51

Én mindig a Death Track -re szavaztam... most elveszett. Nem szavazok, duzzogás: ON.

Szerintem... Ez a pótkocsi dolog klasszikus eset. A kiadás előtt levő játéknak kell a reklám, így a fejlesztés alatt levő programhoz kell screenshotot csinálni a sajtónak. Nem egyszer előfordul, hogy csak "photoshop" a screenshot, vagy csak a végén derül ki, hogy nem fér a játékba ez a feature, esetleg nem bírja a gép, vagy vészesen közel a release, így kivágnak belőle dolgokat.
Nálunk is előfordult ilyesmi, ezért villant csak be ez az ötlet. ;-)

GabikA 2012.10.10. 21:55:06

Ha mar ennyi spektrumos osszegyult, anno a helyi muvelodesi hazban jatszottam egy olyan jatekkal, ahol valami virag novekedett, es kulonbozo szinu spray-ekkel kellett a bogarakat lefujni. Vagy valami ilyesmi game. Cimet tud esetleg valaki mondani?

(Soxor kerestem mar a jatekot, de nem sikerult megtalalnom.)

Mayan_hu 2012.10.10. 22:04:33

@Bambano: junoszty. :) Aztán később már a színes (NDK) tv-re volt kötve, de akkor már nem ezzel játszottunk. Valahogy váratlan volt ez a látvány. :)

Flankerr 2012.10.10. 22:07:28

C+4 vagy C-64 átirattal játszottam, egynek jó volt, a képekről ismertem fel.

Hetero Sapiens 2012.10.10. 22:14:26

A doom könyvet olvastam, csakazértis tombradír!

poseidon 2012.10.10. 22:17:20

Köszi a posztot! :-)

Nekem a RARE a SNES-re írt Donkey Kong-gal égett bele kitörölhetetlenül az agyamba. Emiatt van még most is egy SNES-em (és a Donkey Kong 1-2-3).

Dester 2012.10.10. 22:28:57

Death Track. Nehogymár Doom vagy Tömbradír. Death Track, már egy éve szavazok rá folyamatosan. :)

AlbaZen 2012.10.10. 22:30:37

A pssst és a cookie is megvolt, meg ami még hasonlított ezekre, a Beaky and the egg snatchers.

Mégis legkedvesebb zx spectrum játékom, a Sidewalk volt, ahol egy szétcsúszott ürgével kellett felkutatni az ellopott choppered maradványait dagadt csövesekkel való bunyók árán, amikben sörrel fel tudtad tölteni az életerődet, hogy aztán egy punktól szerezz egy csavarkulcsot, hogy összerakd a motort, amivel elviheted a nődet a Live Aid koncertre. :D

Sonka Nery 2012.10.10. 22:41:11

érdekes, én speciel vic-20-on toltam anno, most szembesülök a spectrumos verzióval :)

Bambula 2012.10.11. 00:09:08

Nem is tudtam a Rare elődje csinálta Jetpac-et, azzal nem sokat, de játszogattam havernál, de én c64-es voltam.
A Rare istenkirály játékokat csinált N64-re, a Perfect Dark az egyik nagyon kevés FPS amivel hajlandó voltam játszani (és még tetszett is :)

_kolléga_ · https://radicspeter.hu 2012.10.11. 00:13:24

végigjátszottam (persze poke, örökélet), de kezdődött elölről..

asd123321dsa 2012.10.11. 04:03:12

Könyörgöm mi ez az alibi szavazás? A Death Track-ra szavaztam egy éve folyamatosan... Ki is veszem a blogot a könyvjelzők közül, kész :D

nemecsek ernő áruló 2012.10.11. 06:28:27

Tomb Raiderre nyomtam, mert a PC Guruhoz megvan a Masters of Doom, nem nagyon hiszem, hogy egy blog-bejegyzésben ahhoz képest sok újdonság lesz! :)

nemecsek ernő áruló 2012.10.11. 06:29:02

@asd123321dsa: Én két éve szavazgattam a Jetpac-re, türelem. :)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.10.11. 08:00:15

@félázsiai nemecsek ernő áruló: Én sem hiszem. :)

@asd123321dsa: Régen volt kilencvenes évekbeli klasszikus a rovatban, ezért maradt ki a Death Track. Legközelebb csak az lesz. :)

Virt02 2012.10.11. 08:25:30

Említsük meg, hogy Primon is megvolt:
primo.homeserver.hu/html/pic/jatek/jetpac.gif

Sőt, hivatalosan meg lehetett venni kazettán a magyarított változatát Turbo néven:
primo.homeserver.hu/html/pic/jatek/turbo.gif

Virt02 2012.10.11. 08:31:40

Sőt, a Primoról átportolták Videoton TVC-re is:
primo.homeserver.hu/html/pic/evolucio/tjack_t.gif

Virt02 2012.10.11. 08:32:41

@Stöki:
Úgy vélem nektek a Primo teljesen kimaradt annak idején :)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.10.11. 08:48:15

@Virtusblog: Találkoztam vele 85 környékén, sőt később a Primo egyik alkotója tanított is, de valóban nem volt szoros a kapcsolatunk. :)

Celtic 2012.10.11. 08:58:00

@manson karcsi: Ja, en is ezert nem szavaztam ra. Bar Lara sem tulzottan erdekel, de gondoltam, az inkabb, ugyis mindenki a Doom-ra fog :)

Din Serpahis 2012.10.11. 09:20:04

Anyám borogass, mennyit játszottam ezzel anno... A kedvencem volt spectrumon, talán csak a manic miner tudta űberelni.

Virt02 2012.10.11. 09:33:28

@Stöki:
Másodszorra Tiszai Tamást mondtam volna, de harmadikként őt :)

csgeza 2012.10.11. 09:42:10

Egyike volt annak a 8 gyári kazinak, amit Bécsben a spectrumokhoz adtak '84 v '85 nyarán... :) a sikeres tvbasic vizsga után kaptam az ősöktől a vasat, évekig nyüstöltük. Egy billentyűfólia bánta is a sok játékot.

Savior 2012.10.11. 09:48:31

Na, ez tényleg retró! Nekem is az egyik első játékom volt, szintén a napköziben, csak Primón. Emlékszem volt egy másik is, amiben cowboyokkal kellett egymást lőni szekerek mögül. Az egy fokkal jobban ment, ebben úgy rémlik, nagyon béna voltam. :)

Yarner · http://androlib.blog.hu 2012.10.11. 09:54:05

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: aki nem a doomra nyom, az Lara cickóira nyom. Szerintem ab ovo nem lehet buzi :-)

Virt02 2012.10.11. 10:01:34

@Yarner:
Aki viszont a Doomot nyomta az a Kakodémonokra gerjed? :)

Yarner · http://androlib.blog.hu 2012.10.11. 10:02:08

@AlbaZen: Ó, jessz, az hatalmas volt :-)

Más: Ultimate-től a Gunfright volt még nagy kedvencem, bár az is cseseztt nehéz volt, ha az első banditát le tudtam lőni, már nagyon jó voltam...
www.youtube.com/watch?v=SzecW4dbINU
(2:48-nál találja meg a banditát, és itt a rohadt nehéz párbaj is... Mit nem adtam volna egy egérért ehhez a részhez...)

taffer 2012.10.11. 10:20:15

Nekem is az egyik első spectrumos játékom volt. Azon kevés játékok egyike, ami eredetiben volt meg, szóval borító meg minden. Viszont ez a holdjárós verzió teljesen kimaradt, nahát.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2012.10.11. 11:51:52

@Stöki: "...a napokban több helyen azt olvastam, hogy 16K-n is működött, én világosan emlékszem arra, hogy a napköziben csak 48K-s gépeken futott."

Így igaz, 16K-s játék volt. Egyike annak a 10 játéknak, amit Speccyhez kiadtak ROM Cartridge formátumban is. (Egyébként - ha jól látom - Stöki, pont a ROM Cart borítóját tetted be illusztrációnak.) Erről a témáról itt tudtok egy kicsit bővebben (MAGYARUL) olvasni. Érdekes sztori, jól lefesti, hogy Sinclair zseniális feltaláló, de elképesztően béna üzletember volt:

www.sinclair.hu/tortenelem/if2_romcart/

rolika 2012.10.11. 13:43:40

Én erről lemaradtam, de tavaly mégis megszívatott, a Donkey Kong 64 egyik minijátéka ez, és a végigjátszás miatt kötelező volt vele kínlódni :-)

Serathis 2012.10.11. 14:42:11

Most komolyan kellett bármi mást berakni a Doom mellé?

2012.10.11. 16:18:33

ha már szó van a cég N64-es sikereiről, akkor:
www.youtube.com/watch?v=ONJtqf2lIIM

ez kb fél éve volt nagy hír, lehet hogy itt is volt, most nem találtam.

2012.10.11. 16:24:25

ja és aki nem a doomra szavaz, az keressen másik blogot.
meg bolygót.

bioLarzen 2012.10.11. 16:43:09

@Stöki: Akkor tényleg ügyes húzás volt :)

bio

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2012.10.11. 18:36:58

@Celtic: jaja, akkor inkább a csecses poligonú már.

Wertzui 2012.10.11. 18:43:07

@Virtusblog: A TR-ben a playernek gigászi csöcsei vannak, a Doomban meg kib@szott nagy a puskája!

Wertzui 2012.10.11. 18:48:08

@Ndani: Az USA-ból? Ott nem is voltak Spekkik!

Celtic 2012.10.11. 19:08:12

@manson karcsi: Mindegy, ugyis a DOOM fog nyerni, aminek viszont meg van az az extra haszna, hogy elvileg bekerul mellekletkent egy Kando kolesz-palya....

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.10.11. 19:12:09

@Celtic: Nem mernék rá megesküdni. Nekem - ha egyáltalán megtalálom - a kandoom.wad van meg, ami szerintem az informatika kar épülete volt, nem a kolesz.

Wertzui 2012.10.11. 19:13:11

Mellesleg a Jetpack volt azon kevés játékok egyike, amelyek a Speki RAM Turbo Interface-éhez cartridge formátumban kiadtak!
www.youtube.com/watch?v=pgqioNdtBts&feature=plcp

Csak nekem tűnt fel, hogy a Lunar Jetman borítóképén a jármű megszólalásig hasonlít egy LEGO holdjáróra?

Celtic 2012.10.11. 19:49:42

@Stöki: Bocs, akkor rosszul emlekeztem, par honapja emlitetted. Nekem vegulis mindegy, csak az uj epuletbe jartam par evet.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2012.10.11. 20:30:24

@Wertzui: Majdnem. A Sinclair Interface 2-höz készültek a Cartok, a dizájnjuk is ahhoz hasonló, pontosabban a Sinclair cuccokéhoz. A Ram Turbo - Ram így írva, mert kos, nem memória - egy külsős gyártó terméke, ami mellékesen képes fogadni a Cartokat, miközben többet tud, mint az If 2, mint botkormányillesztő. Olyan verzió is készült belőle, amiről lehagyták a foglalatot, bár a házán rajta volt a kis ajtó.

zenador 2012.10.11. 22:48:54

Sziasztok!

Van két hibás C-64-esem. Valószínűleg az egyiknek az EEPROM-jait kell újra égetni, a másiknak, pedig a kapcsológombját kell cserélni (lehet, hogy más baja is van).

Szétnéztem a neten, de nem találtam élő C-64 fórumot, ahol szakértőktől tudok segítséget, tippet kérni a szereléssel kapcsolatban. Lehet, hogy elkerülte a figyelmemet, de nem tudtok nekem ajánlani olyan fórumot, ahol segíthetnek nekem a C-64-esekbe életet lehelni?

Tudtok esetleg C-64 specialistát ajánlani, lehetőleg Szegeden, vagy annak környékén?

Előre is köszönöm a segítségeteket.

slyspy · http://scene.hu 2012.10.12. 07:09:39

@zenador: Ajánlom figyelmedbe a scene.hu fórumát. És pont Szegeden szokott lenni az egyik retro számítógép kiállítás, a szervezője is szokott írogatni a fórumba, szóval jók az esélyeid.

zenador 2012.10.12. 08:17:13

@slyspy: OK, szétnézek ezen a fórumon.

Ezúton is köszönöm a segítséget.

Jó lenne életet lehelni bele. Szépen kitakarítottam, minden egyes billentyűkét külön lemostam. Remélem az elektronikáját is, remélem annak sincs komolyabb baja.

Savior 2012.10.12. 12:12:15

@Virtusblog: Azaz! Mondjuk a Primo nosztalgia még annyira nem kapott el, hogy jobban utána menjek, van még elég C64/Spektrum remekmű, ami még hátravan... bár ahogy látom max. 30 év múlva lesz rá időm :)

OftF 2012.10.12. 17:54:53

jetpac nemá hogy nem volt még :)

A_G_A 2012.10.12. 21:31:09

Aki szerint a Tomb Raider csöcseire buzik gerjednek... ;) A következő Lara csak simán adorable, persze leszbiknek is bejöhet.

Egyébként a "Jetpac (ejtsd: jetpac)" résznél öt percig röhögtem.

tükörfúró 2012.10.14. 19:40:39

@zenador: C64-ben még nem eprom van, hanem rom chipek, nem égetéssel készülnek, hanem eleve ugy gyártják, hogy az legyen a tartalma ami kell.

Ritkán romlanak el, szemben az epromokkal, amik ilyen évtizedek alatt simán "elfelejtenek" pár bitet, annak idején ezekre 25évet adtak mint adatmegtartási időt, ez elégnek tünt...
Akkoriban, a 10év alatt összehozott holdutazás után sokan hitték, 2010re mindeki aki számit ürruhában a marson nyomul majd, inteligens fáradhatatlan robotokkal és luxuskörülményekkel körbevéve, kit érdekel majd egy eprom..
hát nem jött be:)

Viszont annak a commodorenak rengeteg baja lehet, még ha hiánytalan és épségben van, akkor is, ram szokott elfáradni bennük, elszállnak a CIA-k, elszáll a PLA (ami viszont nem rom, hanem programozott valami, de nem ujraprogramozható),stb

Praktikusan gondolkodva nem éri meg javítgatni, sem alkatrész nincs, sem időben nem térül meg, mert 2-3ezer de kb max 5 ezer forintért még mindig működőt lehet venni, néha magnóval, táppal, kábelekkel.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2012.10.18. 16:36:56

@A_G_A: Dr. Justice is "doktor justice" volt nekünk a suliban. Kiaiiii! 8-)
süti beállítások módosítása