HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

A PC-s játékzene evolúciója

2012.07.19. 19:33 Stöki

Ha már úgyis (megint) oldalba kapta a blogot egy retroszökőár, adjuk meg magunkat a sodrásnak, és következzen egy újabb videó, amitől a régi pc-tulajdonosok elmorzsolnak pár könnycseppet - főleg azok, akiknek mond valamit az, hogy Roland, Gravis UltraSound, esetleg Hangkártyacsata rovat a Commodore Világban. A videóban a Lazy Game Reviews nevű YouTube-csatornának köszönhetően meghallgatható, hogyan fejlődött a pc-s zene a speakertől a cd minőségig. Mindez az első Monkey Island-játék zenéjén keresztül.

A videó készítője azért választotta éppen a Monkey Islandot, mert az elég sok rendszeren megjelent, és elég sok hangkártyát támogatott ahhoz, hogy össze lehessen vágni belőle ezt a kis audioevolúciót. Az évszámok nyilván nem a játék megjelenését jelzik, hanem azt, hogy az adott hangrendszer mikor lett elérhető a játékosoknak. Nekem az Adlibnál már kezd elfogadhatóvá válni a videó, sőt ez a kicsit még prüntyögésre is emlékeztető verzió nekem egy fokkal jobban is tetszik, mint az utolsó változat (ami egyébként a legutóbbi, Xbox 360-ra és PlayStation 3-ra is megjelent Special Edition zenéje, amit élő zenészekkel vettek fel).

94 komment

Címkék: retro zene monkey island

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr524666821

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nandesz00 2012.07.19. 19:43:30

Én régóta követem a csatornáját, érdemes körülnézni, tele van régebbi, főként DOS korszakos játékbemutatókkal. ( meg sok sims-el :))

Brosi 2012.07.19. 19:45:07

Pc speaker, majd adlib, aztán végül, 94-95 hozzájutottam egy sound blaster kártyához belgiuomból! Azok a régi szép idők :) Első game amit hallottam rajta az Hocus Pocus volt - kis varázsló megy oldalnézetben és pew pew, hogy nagy mage legyen és legyőzze a gonoszt - ha valakinek netán megvan az összes episode, azt nagy szeretettel várnám ha meg tudná osztani, sose jutottam hozzá a shareware verzión kívül többhöz sajnos :)

zyrobs 2012.07.19. 20:01:14

Az OPL3 alapu SB Pro 2 illetve Adlib Gold lemaradt, persze jó kérdés hogy a játék kihasználta-e.

A Cryo-féle Dune 1 zenéje Adlib Goldon szerintem az abszolut csúcs amit FM hangszeren valaha írtak:
www.youtube.com/watch?v=HDudAahpoGA

prokee · http://blog.prokee.hu 2012.07.19. 20:01:53

Az az ergonómikus hátfali hangerőszabályzó azért adja a korszakot rendesen.

Plusz milyen kellemes látni a Gravist - a mai napig őrizgetem, bár évek óta nincs ISA-s alaplapom :)

Mindjárt elő is keresem, megtapogatom kicsit.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2012.07.19. 20:07:33

Ez most visszaidézte, milyen sz*r volt a C64 után PC-ssé válni, speakernél semmi kifinomultabbal felszerelve. Mondjuk Monkey Island nem volt, csak Test Drive 2, meg egy rövid digi hangmint(h)a: "There's a mushroom in my bedroom"... azt hallgattuk, ha szerettük volna nem érezni, hogy hirtelen süketté vált a világunk....

Amúgy szerintem nem tökéletes az evolúció bemutatása a Covox nélkül :)

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2012.07.19. 20:08:38

@prokee: Pont erre gondoltam - bár az enyém sose működött, csak dísz volt. Mekkora király volt, akinek volt GUS-a, de a mezei Sound Blaster is nagy szám volt. AdLibet viszont szerintem csak a startmenükben láttam.

Leadfoot 2012.07.19. 20:14:32

Még egy olyan dolog, ami az utánunk jövő generációnak már kimaradt.

Van pár cimborám, akik 92-es, 93-as születésűek, ők valószínűleg már nem élték át olyasmit, mint mikor a haveromnál nyomtuk a Retaliator-t hang nélkül (úgy 93-94 körül járunk).
Aztán az első rendes PC-met 96-ban még szintén hangkártya nélkül kaptam, és a következő karácsonyra lett hozzá egy Creative SB kártya.

prokee · http://blog.prokee.hu 2012.07.19. 20:16:32

@Hamster:
OFF:
Nekem valamiért ez jött be nagyon C-64-en, ha jól emlékszem, pont egy szólammal több, mint lehetne.
Persze inkább a technikai oldala fogott meg, meg a beledigizett részek, amik ugye a gyári specifikáció szerint nem szólhatna együtt az FM-csatornákkal.
www.youtube.com/watch?v=9Z5-88XP1x0&feature=related
/OFF

A Gravis akkor került hozzám használtan (ajándékba), amikor már nem volt olyan extrém drága, de még mindig elég ritkaságnak számított. Adliben ellenben volt, azt is őrizgettem egy ideig, aztán valószínűleg valamelyik költözésnél kidobtam.

prokee · http://blog.prokee.hu 2012.07.19. 20:18:00

@Hamster:
Tényleg, az valami ellenállás-lépcsős A/D átalakító volt? Nincs időm utánaguglizni, csak rémlik valami otthon építhetőség.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2012.07.19. 20:20:24

@prokee: Azaz. Tökéletes SB-klón pótló volt, arcpirító kivitelben :)

prokee · http://blog.prokee.hu 2012.07.19. 20:22:32

@Hamster:
Win7 x64 driver van-e hozzá ? :)

manwithbeard 2012.07.19. 20:41:51

Nekem már a legelső verzió is tetszik, pedig én a 8bites konzolos korszakban kezdtem :) (na jó, volt egy atari2600 klónom is)

Amúgy aki ilyen régi zenékre vágyik, annak ajánlom:
www.kohina.com/ (8bites korszak főleg, c64, nes, stb)
loudcity.com/stations/vgm-radio/files/show (inkább 16bites korszak)

KenSentMe 2012.07.19. 20:44:09

A Roland MT tényleg jobban szól, mint a GUS?

Anti Anyag (törölt) 2012.07.19. 20:45:47

Én csak a C64-es zenéjét ismertem, nem semmi a fejlődés.

AWE-32-es kártyám nekem is volt, max. memóriával (másoktól levetett memóriákkal). A MIDI-hez nagyon kellett és a leguccsó ISA slot-os gépemig meg is tartottam.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2012.07.19. 20:50:28

Nekem Creative Sound Blaster PRO -m volt. Kaptam a dobozban hozzá egy Indy500-as játékot meg egy Lemminget. A Lemminggel nagyon sokat játszottam.

Ma is megvan szerintem anyukámnál dobozostól.

3Dfx kártyára emlékeztek? Nekem egy Elephant márkájú volt. Nagyon ment vele a Quake meg a Half Life! :-)

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2012.07.19. 21:01:12

Mekkora batar nagy hangkartyak.

Anno amikor az elso Amigas demonak (A500) meghallottam a hangjat ugy szedtem fel az allam a foldrol.

▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ 2012.07.19. 21:17:53

@prokee: Úgy volt lehetséges a 3 szinti csatorna (ami nem FM volt, hanem sima szubtraktív szinti, azaz digitálisan vezérelt analóg szinti filterrel) meg az egy digi csatorna, hogy 16 lépcsőben lehetett állítani a hangerőt, ami 4bites digit tett lehetőve. Ez csak a régi SID-en működött, mert azt a kis kattanást, ami a hangerőváltásnál megszólalt fixelték, így oda lett a digi lehetőség.

Mostanra azért SID-del már megoldották a 4(!) csatornás digi hangot, ami ugye egy Amigának megfelelő teljesítmény. Persze a mintavételi frekiben alulmarad a SID és a memória is a sok digi hanghoz.

K0vasz 2012.07.19. 21:18:54

Turtle Beach? Állítólag az is jóféle hangkari volt. Mondjuk én azt is max. újságból ismertem, mert sem nekem, sem a környezetemben nem volt egyetlen GUS vagy Roland se, úgyhogy ez amolyan "urban legend" volt, hogy hű, ezek az igazi hangkártyák, meg milyen faszán szólnak, de soha senki nem tapasztalta meg élőben a haveri társaságból, mindenhol csak az SB ment:)

Dudadoktor · http://napiduda.blog.hu/ 2012.07.19. 21:48:51

Azért jókat lehetett ezeken röhögni anno Amigásként :) Egészen a GUS-ig meg az SB16-ig... :P

thinkEdem 2012.07.19. 21:54:58

Ha már élő zenészek - a kedvencem a Press Play On Tape feldolgozás marad. www.youtube.com/watch?v=mYZXNVHVfhc
Az első hangkártyám valami SB kompatibilis izé volt, amit karácsonyra kaptam, és a beszerelés után kb 10 perccel már el is füstölt (rendesen bebarnult a matrica az egyik chipjén). Visszavittük, és amíg bevizsgálták, kaptunk egy GUS ACE-t. Úgy döntöttünk, hogy kifizetjük a különbséget és megtartjuk a GUSt... :)
Aztán nagyban mutatni akartam apámnak, hogy mennyivel jobb a hangja. Beindítottam a Pinball Fantasy-t, mert azzal ő is játszott néha. És GUS-on alig volt jobb, mint speakeren... :D (Nem a gus volt vacak, a speakerre írták meg nagyon jól...)

Wertzui 2012.07.19. 21:55:13

Tud valak ezekről/volt valakinek valaha az alábbi hiperritka PC-s hangeszközök közül valmelyik: Covox Speech Thing (mondjuk ezt LGR is bemutatta), IBM Music Feature Card, Innovation Sound Standart (ez állítólag SID chipeket tartalmazott), Disney Sound Suorce, Adlib Gold (tudom, Dune 1), na meg az olyan, a fenti videóban is szerepló ritkaságok, mint a Roland kártyák, vagy a Game Blaster?

prokee · http://blog.prokee.hu 2012.07.19. 21:55:48

@KKKKKKK:
Köszi, a megoldást ismerem, használtam is :)

Wertzui 2012.07.19. 21:58:07

Az SB AWE32 nagyon király, miatta toltam végig a Duke Nukem 3D-t a restaurált P1-es gépemen.

RaveAcE 2012.07.19. 22:05:00

A covox hogy kimaradt, pedig forrasztottam vagy 20-at. :(
A GUS után nem hallok minőségi különbséget...

Brosi 2012.07.19. 22:07:01

@Wertzui: Adlib Gold volt, de mit is szeretnél tudni róla? Sajnos már nincsen meg az a bizonyos gép =( Pedig most de örülnék neki, nem kéne mindig szenvedeni emulátorokkal.

Patrick Bateman 2012.07.19. 22:18:32

Fura egy kicsit a GUS esetében az 1991-es évszám. A kártya hivatalosan is csak 1992 végén jelent meg, megvásárolni inkább 1993-tól lehetett.

Joga 2012.07.19. 22:54:15

@thinkEdem: 4 csatornás MOD zenék mentek a Pinball Fantasies alatt (jelzem, én faterom is ezt a játékot komálta legjobban), és egészen tűrhetően szóltak PC-speakeren, nem beszélve a remek kis MODEDIT progiról, amin anno elkezdtem zenét szerkeszteni. Halkabb hangszereknél oda kellett hajolnom a pc házához, hogy rendesen halljam. :)
De aztán jött egy Covox, később meg egy SB32. :)

tlantos 2012.07.19. 22:59:27

@Joga: jaja, elso gondolatom ez volt, hogy a PF speakeren is brutalisan szolt.

tlantos 2012.07.19. 23:00:47

@klarky: nekem monster 3d volt.
Egy atkotokabellel ossze kellett kotni a normal vga kartyaval, mert ez csak a 3d- csinalta :)

ULaci · http://whistler.uw.hu/meri/lastpage.htm 2012.07.19. 23:21:33

16-bites GUS-om volt, 4MB RAM-mal, az volt a csúcs! (Speaker+mono Hercules 386-al kezdődött a PC korszak, '92-ben, el lehet képzelni a játékélményt C64 után, majd egy év múlva VGA+AdLib, ez már szépen zenélt, bár csak OPL2 és no digi) aztán valami klón SB 16 biten, csak a mintavétel miatt, plusz a GUS. Komoly erőfeszítéseket kellett a net előtti korszakban tenni megfelelő hangminta-libraryk beszerzéséhez, egyenként másolgatva, átnevezgetve a fájlokat... ja és a trükközések a driverrel (MS-DOS) hogy beférjen fölső memóriába, különben nem indult el a játék... Roland MIDI sampleokkal brutálisan jól szólt, a Settlers (2?)-t azóta sem felejtettem el, több hónapot játszottam vele csak a zenéje miatt, nagyon-nagyon szép és "élethű" volt. Más játékra nem is nagyon emlékszem, ahol ennyire kijött volna a különbség.

ULaci · http://whistler.uw.hu/meri/lastpage.htm 2012.07.19. 23:23:16

Ja, és a Hangkártyacsata kedvenc olvasmányom volt, iszonyú sokat tanultam belőle, feszülten vártuk a következő hónapot... :)

Egyallampolgar 2012.07.19. 23:40:32

Hát elég sok vas megvolt ezek közül. Messze a Gravis UltraSound a legjobb. A mai notebook időkben szégyen milyen rémes hulladékokat hallgatunk.

TPZ 2012.07.19. 23:47:28

A mai napig az 1998-ban vásárolt SB Live van a gépemben.

Everyl 2012.07.20. 00:00:05

nekem még miníg megvan a GUS (a pince nincsszívemkidobni sarkában). A Privaternek, Setlerseknek, Bermuda Syndromnak olyan hangzásvilága volt GUS-on, hogy az ember könnye kicsordult. Ezek a midi fájlok azóta is megvannak gépen is meg telón is. :-)

fourgee 2012.07.20. 00:02:16

Ó, évekig álmodoztam egy GUS-ról, aztán végül nem a sima vagy a MAX lett amit megvettem, hanem egy AMD chipes PRO. Ramot is vettem bele egyből (ejj de rég volt hogy még bizonyos hangkártyákba ramot kellett venni :)), aztán a PC speakeres csipogás után napokig ültem a gép előtt fejhallgatóval :)

Ha az AMD az emberek érzelmeire szeretne hatni, megvehetné a nevet, valamit összedobhatna aztán árulhatnák úgy az AMD-s lapokat hogy ezen GUS van :))

(hoppá, most néztem meg Wikipedián, a Kensington tulajdonában van a név)

bahahaha 2012.07.20. 01:23:32

@KKKKKKK: a sidet szubsztraktivnak nevezni a helyzet alapveto felreertese.
a lenyegi resze az mai szohasznalattal virtual analog (vagyis a hangot magat digitalisan generalja (eredetileg wavetable lett volna, csak be kellett latni, hogy ahhoz keves a memoria, igy tulajdonkeppen az eredetileg cimkimenetnek szant adat alapjan szamol)). a filter az tenyleg analog, de az opcionalis raadasul egyetlen egy van belole vagyis praktikusan csak egy csatornan lehet hasznalni.

Bélabácsi 2012.07.20. 05:47:51

Anno két hónapot melóztam mindenféle ramaty nyári munkákban egy GUS-ért, meg további egyet a plusz RAM-ért (256K-val adták, dehát az kevés volt, szépen 512-vel kezdett szólni, de az 1024K volt a csúcs, a Soundblaster-es haverok hogy mondták hogy asztaaa.....)

A Rolandosokkal állandan vita volt hogy melyik szól szebben.

Az a lila, baromi hosszú NYÁK (alig fért el anno a házban !) - Istenem, régi szép idők...

Bélabácsi 2012.07.20. 05:53:12

@Glider pilot:

Jajaja....én is akkor vettem GUS-t, amikor egy Amigás cimborám megmutatta ezt a Red Sector Megademót:

www.youtube.com/watch?v=H8CxWBYZByc

Ráadásul a disznajának akkor (1991 !) egy nagyon király Marantz otthoni hifije volt, böhöm nagy hangszórókkal, és azon szült az Amigája.

Baszkurátor 2012.07.20. 06:12:26

@Everyl: Nekem is volt GUS-om, ha jól emlékszem 2 mega RAM-al. Imádtam!!

szepi79 2012.07.20. 07:21:59

szintén volt GUS-om, de az enyém már zöld volt. viszont szép nagy volt, hajlott is lefele a kártya vége rendesen :D

azok a régi szép idők, amikor fél perccel tovább tartott egy játék betöltése, mert pakolta befele a gép a hangkártya memóriájába a hangszereket...

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.07.20. 08:20:39

Amikor még játék előtt a hangot is installálni kellett........

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2012.07.20. 08:45:43

@tlantos: Bizony! Az Elephant is úgy működött, plusz kábellel. :-)

2012.07.20. 08:53:37

Annó a demó csapatunk kapott két GUS Max-ot hogy írjunk rá demókat :D
Szép emlékek! Köszi a cikket!

Püspök utcai gombaszedő · http://valogatott.blog.hu 2012.07.20. 09:29:18

Az megvan, hogy volt valami beszédszintetizátor progi PC krehácshoz, de csak angolul tudott, így mindenki órákat babrált vele, amíg elfogadhatóan mondta a gép, hogy "kurva anyád"?

Khoorrvuh onhiudh, vagy valami ilyesmi volt a legjobb közelítés.

2012.07.20. 09:30:39

az első mindenek felett.
nekem viszont hiányzik a sorból pl a turtle beach malibu, bár lehet h azt nem támogatták nagyon a játékok. arra akartam anno lecserélni az sb16-ot mikor elkezdtem zenélgetni, de geci drága volt.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2012.07.20. 09:38:34

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
nem kellett semmit installálni, dos alatt a játék kezelte/vagy nem, le. Te a setupra gondolsz.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.07.20. 09:41:27

@enpera: Te a setupra gondolsz.

Arra, illetve melyik játék hogyan hívta.

Install, Setup, Setsound, Sconfig, Sound, ....

Volt olyan játékom is, amit annak függvényében, milyen hangkártyád volt, más fájlal kellett indítani.
(Gravis.exe, Sb16.exe, Speaker.exe,.....)

Mad Mind 2012.07.20. 09:41:27

87-es adlib. Emlékszem gazdag haver mekkora király volt 91-ben, mikor szerzett a gépébe egyet és szájtátva hallgattuk az EotB2 zenéjét. :D
Nekem sound blaster egy volt az első, hangkártyám, de szerencsére elég hamar sikerült lecserélni egy GUS-ra, aminek felbővítettem a memóriáját. Annyira jó hangja volt, még a vergődést, amit egy halom programban kellett csinálni, hogy működjön, is elnéztem neki. Nagyon sajnáltam, hogy nem volt belőle pci-s változat. Szomorú szívvel váltottam Sound Blaster Live-ra és utána Xfi-re. Mondjuk az Xfi elég jó.

zenador 2012.07.20. 09:42:22

@Hamster: A "A Mushrooom" nekünk is megvolt. Mi is azt hallgattuk gondűzőként, amíg a baráti körben is elterjedtek a hangkártyák.

Nem semmi idők voltak a kilencvenes évek, már az is nagy szám volt, ha valakinek hangkártyája volt és nem a PC speaker süketítette az ember fiát. Ha jól emlékszem, akkor annak idején a telefonokban is hasonló hangszórók voltak. Érdekes, hogy még a PC speakerek között is volt hallható minőségbeli különbség, bár lehet hogy ebbe az alaplap is bekavart.

Az tény, hogy C-64 után nekem nagy csalódás volt a PC (AT 286, zöld Hercules, PC speaker és még sorolhatnám a rémséges hardver összetevőket). Főleg úgy, hogy több mint a duplájáért vettünk mint amennyiért eladtuk a C-64-et.

Első hangkártyám egy Sound Shuttle 48 (vagy valami hasonló nevű) Sound Blaster Pro-klón volt, amit 1995 karácsonyán kaptam. Csak 2 évig muzsikált nálam, mert Windows alatt kompatibilitási problémák voltak, többek között a Heart of Darkness alatt recsegett, így lecseréltem egy Sound Blaster 16 Vibra-ra 1997-ben. Na, ez sem volt egy nagy minőség, de legalább a kompatibilitással nem volt baj.

Pár éve az egyik nosztalgia PC-be beszereztem egy GUS-t, és egyből kipróbáltam rajta a Doom 2-őt! Az állam leesett a hangminőségtől, brutálisan jól szól még "mai" füllel is! Legközelebb a stúdió hangfalaimat kötöm rá a GUS-ra, hadd szóljon:)

Ja, és annak idején a Prince of Persia 2-ből sehogyan sem tudtam hangot kicsiholni, talán valami kompatibilitási probléma volt, de pár éve először hallhattam a Prince of Persia 2 zenéjét is.

zyrobs 2012.07.20. 10:11:24

AWE64 kártyám nekem is volt, asszem talán a Toshinden 1 PC használta ki a legjobban, MIDI-ből tolt olyan zenét ami verte a cd audiót. A mai napig nem tudom ujra felvenni mert a kis amd k6-os gépemben behalt az alaplapon az agp slot (lehet teljesen KO, pci videokarival még nem próbáltam).

Viszont az OPL2 emulációja nem volt tökéletes, ha jól emlékszem egy pár effektet elbarmolt a SB Pro-hoz képest.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.07.20. 10:18:35

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Meg a hangkártya driverét...

Istenem, a mai fiatalok segge is ki van nyalva. Néha mit össze kellett bűvészkedni az autexec-ben, hogy valami el is induljon. :)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.07.20. 10:24:51

@molnibalage:

Jajaj! Volt, amihez külön Boot-Disk-et javasoltak készíteni... Pl az előző postban tárgyalt TIE-Fighter is.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2012.07.20. 11:04:14

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: nem, te gondoltál a setupra :D de ne nyissunk vitát
nekem a gravisemhez 6 lemezt adtak annó, azzal installáltam, de igazából azok csak hangminták voltak, meg az sb emulátor, meg változók. Maga a játék kezelte le a hangkártyát a játék közben.

Egy nagy gondom van, a gus-omat és a gus pnp-met nem tudom mibe rakni.

Division 2012.07.20. 11:11:41

@Hamster: Az mushroom-os digi hang meg volt Enterprise-on is :-)
Amúgy mint azóta kigugliztam, egy gomba alakú légfrissítő reklámjának zenéje volt:
www.youtube.com/watch?v=_NRk8JuUFgk

Bobby Newmark 2012.07.20. 11:19:34

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: config.sys-ben írt boot-menüm volt, lehetett választani, hogy EMS vagy XMS, kell-e hangkártya, egér, CD-ROM driver, vagy nem...
Minden driver feltolva felső memóriába.

Nem kellett bootdisk semmihez. :D

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2012.07.20. 12:17:29

@Division: Persze,egy időben magyarul is volt: "van egy gombám a hálószobában, van egy gomba a kandallóóóón", vagy valami ilyesmi. Valamiré tállandóan úgy jutott eszembe, hogy "van sok gombám a fürdőszobááában, tiszta gomba a pantallóóóm" :)

RTSnip 2012.07.20. 12:28:13

Tényleg érdekes látni a fejlődést így lépésekben, esetleg egybefüggőre keverve még hatásosabb lehetett volna. Nem bírom viszont megállni én sem, hogy ne említsem meg, hogy a C64-es és Amigás idők mennyire magasan felülmúlták zenében (is) a PC-s konkurenciát.

Az én kedvencem 1993-ból (egy '87-tes hardveren és 800 kilobyte-ban!)
www.youtube.com/watch?v=B0_eruVq2Dc

C64 and Amiga Forever

fourgee 2012.07.20. 12:53:07

Amikor Amigás havernál voltam, mindig ezt akartam nézni: :DD

www.youtube.com/watch?v=kjw54GbHpcs

Hangulatban a legnagyobb :)

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.07.20. 13:47:03

@Bobby Newmark:

Nekem is hamar menüs lett.

Aztán megvettem egy rendszergazda leselejtezett gépét, és minden futott.....

bldo 2012.07.20. 14:46:19

@zyrobs: Keblemre, kedves megszállott! Ha nem tolod be a linket, én teszem meg. :)

▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ 2012.07.20. 16:02:54

@dabadab: Az mindegy, hogy analog, vagy digitalis, ha filterrel modositom a hangot (ami lehet digitalis is), akkor az szubtraktiv. Most az mas kerdes, hogy a SID egy fura oszver, es igazad van, hogy a kimenete analog, a filter is, de asszem 16 biten adja az oscillator a hangot.

Wertzui 2012.07.20. 17:04:20

@Brosi: Csak egy kis felmérés, hogy volt e valaha valakinek egyáltalán ezek közül, mert nagyon ritkák

Ami a legjobban érdekel, az az Innovation Sound Standard, mert az Airball nevű játék támogatja, és lehet hogy csak azon hajlandó lejátszani a zenéit, más hangeszközön nem működnek, pedig egy zenész is fel van sorolva a készítők között.

Másik meg az IBM Music Feature Card, ez talán a legrégebbi PCs hangkártya, de arról nincs sok infó a neten. Egyesek azt mondják hogy FM szintézissel működik az is, de sehol semmi felvétel róla. Nagyon kevés játék támogatja.

bahahaha 2012.07.20. 21:23:39

@KKKKKKK: Na jó, de ennyi erővel minden szinti szubtraktív, amin van filter. Ráadásul - mint említettem - SID esetén az alapfelállás az, hogy _NINCS_ filter. A filter tényleg csak egy kiegészítő dolog, amit lehet használni, de ahhoz nagyon kevés, hogy emiatt a SID-et szubtraktív szintinek nevezzük.
(Egyébként százezer évvel ezelőtt Andy/Graffity pont ugyanezzel a szubtraktívszintis elmélettel állt elő, komolyan érdekelne, honnan jön az ötlet :) )

rosettif · http://istennyila.hu/ 2012.07.21. 00:51:28

@Wertzui: Az Innovation SSI 2001 (a leírások szerint talán 1989-es) 1db. 6581-es (vagy más források szerint 6582-es?) SID-et tartalmazott, ezt pl. ld. alább:

istennyila.hu/hun/gfx/0015/0106.htm

Vagy a fotó (egyik) eredetije:

c64music.blogspot.co.at/2007/03/rare-isa-card-with-sid-chip-from-1989.html

Én csak ilyen szar fotókat találtam róla korábban, de mostanra már lehet, hogy van jobb is valahová feltöltve. (Pont pl. a chipek felirata nem olvasható szinte sehol sem...)

Gerilgfx 2012.07.21. 12:50:37

imádom ezt a zenét <3

Nemesis The Warlock 2012.07.21. 13:06:01

Csatlakozom az előttem szólókhoz: C64 SID-ről PC szpíkerre váltás igen igen nyomasztó, mondhatni depressziókeltő élmény volt. Aztán az első karim egy SB Pro volt.

Ismerte valaki a Cubic Playert? Ez bírt olyat hogy rámutattál a GUS ULTRASND könyvtárra az ini-jéből, és a GUS patch-ekkel játszotta le a midi fájlokat, bármilyen karid is volt a gépben (az alaplapi RAM-ba töltötte be a hangszereket).

Ez ösztönzött arra hogy beszerezzek egy igazi GUS-t, óriási élmény volt a Doom 2-vel meg Duke 3D-vel játszani GUS alatt az SB Pro-s FM prüntyögés után.

A GUS Classic most is ott figyel a szekrényben, berakni persze semmibe nem tudom én sem. Majd egyszer. :)

A Cubic Player viszont tökéletesen mükszik DOSBox alatt, ezzel szoktam a midiket hallgatni. Doom-ok, Duke 3D, Descent, Heretic, Dark Forces meg ezek.

Gerilgfx 2012.07.21. 13:20:50

nekem is volt egy gusom egyszer, még egy pentium1-be szerettem volna berakni. ez sikerült is, installálást követően a windowsban meg is szólalt, annyit mondott, hogy DING. a gép azonnal lefagyott, a kártya soha többé nem szólalt meg, és a rendszerben sem látszott. szóval sajnos nem tudtam élőben átélni.

Aramir1975 2012.07.21. 15:19:02

@Wertzui:
Itt van pár minta, nem is volt olyan rossz az az IBM kártya mondjuk egy Adlibhoz képest:
sound.dosforum.de/

robert.szalkai 2012.07.21. 18:22:51

Véleményem szerint messze a Roland kártyák viszik a prímet, feltéve ha a coder rendes audió lejátszót össze tudott mellé hozni.

Felhozták ellenpéldaként a Dűne-t például. Ott Stephane Picq az Adlib kártyák ismerete miatt gecinagyott alkotott. Nem tudom hány játék használta ki ténylegesen az Adlib Gold, és annak bővítőkártyájának (!!) adottságait, de az Ő általa megírt midik maximálisan. Cserébe egy barack a fejére, mert MT-32t meg elbaszta. Szerencsére tökéletes ellenpélda épp a Dűne 2 :)

Érdekes amúgy, hogy saját tapasztalatom alapján egyértelműen kijelenthető (már pedig több száz hangkártya járt nálam, és sokról felvételt is készítettem), hogy a CreativeLabs AWE megoldása midiben mindig, és következetesen veri a Gravist. Kivétel azok a játékok amik saját pat készletet használtak, pl. Settlers. Ott még a Roland is hátrányba kerül.

Ahol meg egyértelmű megint a Gravis előnye, az a module audiót használó játékok. Pinball Fantasies, Jazz Jackrabbit, One Must Fall.

rosettif · http://istennyila.hu/ 2012.07.21. 20:03:40

@DBob: Szuper, köszi! (Ezek szerint igazam volt korábban: 6581-es, és már '88-ban gyártották. :)

robert.szalkai 2012.07.21. 23:35:27

@zyrobs: Bár nem támogatja az Adlib Gold-ot, de az Adlib Tracker alapvetően csodákra képes a hagyományos OPL2/3 szintézissel is...ha az ember ismeri a HW-t, jól programoz, és van kis zenei érzéke :P

Ami még nagyon jó FM zene lett véleményem szerint, a Fury of the Furries zenéje.

www.adlibtracker.net/download.php (lásd minta zenék)

Wertzui 2012.07.22. 01:19:41

Hmm, IBM PCjr, meg Tandy PCk vajon jutottak-e el Magyarországra?

robert.szalkai 2012.07.22. 07:02:39

@Wertzui: Nem fogom tudni kipróbálni a hangkártyát egyelőre az általad megadott játékkal, mert
1. nagyon keveset vagyok mostanság itthon
2. akkor is mást csinálok
3. a gépeim nagy részét is eladtam már (azt is ami a videóban szerepel)

PCjr és Tandy gépek meg jutottak el Magyarországra, de már csak az Ebayről.

Aramir1975 2012.07.22. 12:55:48

@Wertzui: 7-8 éve majdnem megvettem tőle, amikor számolta fel a gyűjteményét, de aztán valahogy mégsem:
oldmachines.tripod.com/hun_pcjr.htm
Ő valamilyen bolhapiacon szerezte be, szóval biztos volt 1-2 idehaza annó.

RaveAir · http://www.magyaritasok.hu 2012.07.22. 18:01:56

Az első hangkártyás problémám, akkor merült fel, amikor az eladó megkérdezte, hogy mono vagy sztereó hangkártya kell-e. Nos, én az utóbbi mellett döntöttem és így lett az első hangkártyám egy SB Pro 2.0.

Aztán volt egy SB AWE 64-em, ami egy éven belül elfüstölt. A boltban/szervízben először még kiröhögtek, mivel szerintük egy ilyen hangkártya nem mehet tönkre. 3 hónap telt el, mire belátták és kaptam egy teljesen újat.

RaveAir · http://www.magyaritasok.hu 2012.07.22. 18:04:40

@Nemesis The Warlock: Ismertem a Cubic Playert, bár mi inkább saját szerzeményű .mod, .ft2 .s3m állományokat hallgattunk rajta. Nagyon furcsa volt, hogy különböző hangkártyákon ugyanaz a zene teljesen máshogy szólt.

Dukefazon 2012.07.22. 18:35:21

Nekem olyan hiányérzetem van. Volt a Monkey Island theme-nek jobb verziója is. A technológia a CD hangzásnál meg is állt?

▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ 2012.07.22. 18:38:17

@dabadab: "Na jó, de ennyi erővel minden szinti szubtraktív, amin van filter."

Definíció szerint így van. :)
Ha nem lenne filter akkor csak oszcillátorok lennének ring modulációval meg szinkronizálással.

Értem, hogy te szinte nem is tekinted a SID részének a filtert, mert az analóg, de szerintem nagyon is része. A SID egy hibrid szinti.

robert.szalkai 2012.07.22. 21:08:32

@Dukefazon: Meg. Nem a CD-vel állt meg, hanem azzal hogy tökéletesen ugyanazt hallod amit a zeneszerző megalkozott, azokon a méregdrága hangszereken (ma már gyakran virtuális szintetizátorokon) amikkel rendelkezett az komponáláskor. Hogy ezt épp audiotracken közvetíti feléd, mp3 formátumban a játék mappájában, vagy egyéb más módon már lényegtelen.

Az hogy van a Monkey Islandnak jobb verziója azt jelenti, hogy azóta jobb eszközökön lejátszották, majd újrarögzítették.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2012.07.22. 21:10:00

a rolandos szól a legjobban, mert azon írták a játék zenéjét.

Chomy 2012.07.23. 14:49:10

@zyrobs: a Dune volt az a játék, aminek Adlibon hangulatosabb volt a zenéje, mint a CD-s változat trackjei. :)

Amúgy: AWE32 FTW! Sokáig volt, aztán jött egy gépfejlesztés... és aztán újra lett, mert elcseréltem az SBlive!-omat egyre, max memóval. :)

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2012.07.28. 02:04:33

fúúú az Adlib, mai napig működik, mennyi jó zenét lehetett rajta hallgatni, pl. Transport Tycoon Deluxe, Doom, Dűne

"Your soundcard works prefectly" Enjoying yourself?

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2012.07.28. 15:35:13

@scal: it doesn't get any better than this!

Meridian74 2012.07.28. 16:03:46

Nekem '96-ban GUS v2.0-ám volt (GUS Pro?), 8.5MB RAM-al, akkoriban brutális csúcs kártya volt (persze voltak drágább kártyák is ennél, de nem voltak szvsz jobbak).

A videóban egyébként mindegyik kártya MIDI része volt hallható, a GUS esetén saját hangmintákat is lehetett tolni, amit ha jól tudom a kártya memóriájába kellett feltölteni, de cserébe AMIGA szintű hangzást kaptál. Sőt jobbat, mert itt nem 4 csatorna volt hanem 32, és nem max 32Khz hanem ~48Khz volt a mintavételezés bitrátája.
Az összes AMIGA-s zene tökéletesen hangzott rajta.

És egy kis multidéző - ezen minden régi arc lehidal ;) :
www.youtube.com/watch?v=K6c15fxowck

Xezs 2012.08.24. 19:20:28

A GUS-ban az volt a mérhetetlenül kiábrándító, mikor basztak normális drivereket írni Win95 és 98 alá. Akkor ábrándultam ki belőle.

Macropus Rufus 2012.09.05. 11:33:24

az első hangkátyám egy SB kompatibilis valami volt. effekt az SB kompatibilis volt a MIDI része meg SBPro. Aztán elegem lett belőle, hogy nem sztereo. Lett egy SB16MultiCD-m. Aztán jött a középsulis osztálytársam, hogy bezzeg a GUS Max azaz isten kártya... Igaza volt. MIDI része... le a kalappal. Viszont a SB16-om effektben megette. Beszereztem egy GUS ACE-t :) az SB mellé :)
Van egy régi gépem (IBM 300GL) ebben egy SB AWE32 van (+ a GUS ACE) :) Full DOS van a gépem, tehát a régi gémeket eredetiben élvezhetem. Komoly retro érzések kerítenek hatalmukba olyankor.

Régi szép idők
süti beállítások módosítása