HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Szimulátor és igazi autó egyben

2012.02.21. 16:17 Stöki

Oké, csak egy golfautó, de akkor is, mekkora királyság lehet úgy vezetni, hogy közben a Sega-féle OutRunnal játszik az ember. Vagy mekkora merészség, a lenti videóban látható barkácsautó készítője, az amerikai Garnet Hertz szerint ugyanis elég ijesztő élmény sofőrként csak egy szoftverre bízni magad, még akkor is, ha az autód csúcssebessége alig 21 km/h.

Hertz az Irvine-ban található Kaliforniai Egyetem videojáték-fejlesztést tanító (igen, ez ott egy tantárgy) tanáraként kezdett el foglalkozni ezzel a szerelemprojekttel 2008-ban. Először is vett egy eredeti játéktermi OutRun gépet (fiatalabbak kedvéért: ez igen nagy siker volt a nyolcvanas évek végén), és egy lestrapált, 1959-es golfautót, aztán tanítványaival együtt megpróbálta összekötni a kellemest a még kellemesebbel. Nem volt egyszerű, mert félúton kiderült, hogy a játékgép túl nehéz a megviselt golfautó vázának, ezért az egész golfautót le kellett cserélni egy erősebb vázú modellre (ez csak egy alapítvány segítségével ment). Aztán be kellett építeni a gépet az autóba úgy, hogy a kormányozás a játékban és a valóságban is szinkronban legyen (gyakorlatilag egy új kormányművet kellett hegeszteni), és persze a játékgép gáz- és fékpedáljait is össze kellett kötni a valódi pedálokkal.

De a hardver csak a munka egyik része volt, emellett ugyanis Hertzék írtak egy programot, ami elemzi az autó elejére szerelt kamerák képét, és azt lefordítja az OutRun játékelemeivé. Vagyis ha a sufnituningolt golfautóval az ember egy pálmafás tengerparton megy, akkor egy pálmafás pályán játszik, és ott kell kanyarodnia, ahol a valóságban is. A szoftver viszont nem érzékeli a gyalogosokat, ami nyilván balesetveszélyes, ezért Hertz átállt a kiterjesztett valóságra: az OutRun játékelemei most már a valós kameraképpel együtt jelennek meg, így egy monitoron látni valósat és virtuálisat is (lásd a galériát az eredeti forrásban).

(via Popular Science)

48 komment

Címkék: autó sufnituning állatság sega outrun

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr434158623

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

moli 2012.02.21. 16:33:32

nem igaz, hogy az egyetemen nem volt egy hangmernok.

The Void 2012.02.21. 16:55:25

bme-n is van játékfejlesztés tantárgy. :)

flea 2012.02.21. 16:56:55

Szerintem ez nem állatság, hanem királyság, de biztos én vagyok állat... :)

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2012.02.21. 17:09:56

Hát... Szerintem meg sikerült egy eredeti Out Run coinupot, meg egy oldtimer golfkocsit tönkretenni. 8-(

jtrencsenyi 2012.02.21. 17:22:12

@The Void: van egy kis különbség egy tantárgy és mondjuk kifejezetten egy olyan szak közt, ahol sak ezt tanítják, mert hogy ott ilyen is van.
Itthon egyébként ki tanítja a BME-n? Milyen játékfejlesztői múlttal?

flea 2012.02.21. 17:29:04

@jtrencsenyi: rövid időn belül ez a második IDDQD-komment, amit nem hiszek el és utánanézek, és erre kiderül, hogy tényleg:

web.archive.org/web/20101010124919/http://www.universityofcalifornia.edu/admissions/how-to-apply/check-majors/irvine/index.html

jtrencsenyi 2012.02.21. 18:52:53

@flea: pedig csak itthonról nézve hihetetlen, hogy van ahol ezt komolyan oktatják. Angliában és az USA-ban is neves game dev. szakemberek oktatnak ezeken az egyetemeken.
gamedevelopersacademy.com

Donum 2012.02.21. 21:44:14

Ez eléggé nagy baromság és szerintem még ciki is az egyetemnek. Nem azért mert geek vagy gagyi, hanem mert kb a '90es években képesek voltak ennek a megvalósítására, amivel az úriember most a hírekbe került.

Hisz manapság már az önvezető autók millió kilométereket vezetnek le baleset nélkül (google autója), aminek a kiindulási alapja egy környezetfelismerő rendszer ugyebár. Ha akarnák csinálnának hozzájuk egy grafikus kijelzőt, ha pedig még jobban akarnák akkor olyat csinálnának ami az OutRun grafikáját használná. És az még magától is menne, nem hogy a gyalogosokat nem ismerné fel.

Szóval a bácsinak sikerült ismét feltalálni a spanyolviaszt, de azért bekerült a hírekbe, mert kőkorszaki alkalmatlan eszközöket használt ehhez.
Valamiért az a mondás jutott eszembe, hogy: Aki tudja az csinálja, aki nem az tanítja.

TH 2012.02.21. 23:14:52

@Donum: nyilván, ha valaki nem a jelenlegi legdurvább csúcstechnológiát szárnyalja felül, akkor kár is dolgoznia, igaz? Szerintem ez igencsak szórakoztató projekt lehetett, miért kell, hogy mindennek komoly gyakorlati haszna legyen? Akik részt vettek a készítésében, tuti rengeteget tanultak belőle.

Bjutiful 2012.02.21. 23:29:40

Persze, ennyi erővel a MaSAT műhold építés is tök értelmetlen volt, már az 60es évekbe, meg korábban is tudtak műholdat építeni, meg napenergiáról vezérelni, az nemszámít, hogy amíg elkészült addig az építők gólyákból, phd-t író mérnökök lettek.

Haibane 2012.02.21. 23:56:00

@TH: ha úgy gondolod, hogy az egyetemnek ilyen hobbikat kéne fizetnie akkor érthető, hogy támogatod, de megsúgom: a kutatóknak (egyetemi tanár) nem igazán erre kéne szánniuk az idejüket. Mint diákproject fun, mert tanulnak belőle, de egyébként szerintem gáz.

TH 2012.02.21. 23:58:38

@Haibane: hát ebbe benne voltak pénzzel valami alapítvány is, az egyetem meg nem hiszem, hogy állami támogatásból tengődne, de hirtelen nem néztem utána, innentől kezdve szerintem az egyetem saját ügye, hogy mit tart támogatandó projektnek. Úgy gondolom magyarul, hogy az egyetem el tudja dönteni, hogy mire és mennyi pénzt érdemes adnia...

Neretil 2012.02.22. 08:22:25

@Bjutiful:
Most őszintén? Igen, a MaSAT is egy nagy baromság. 30 millió forintból építettek egy 10cm x 10cm kockát, amit 20 millió forintért fellövettek az űrbe és most ott csipog és örülünk. A hírekben meg leközlik az egészet úgy, mint a magyar űrkutatás sikerét. Igaz, hogy minden komolyabb szakember csak röhög rajtunk, hogy végre elértük a '70es évek színvonalát, de jó úton haladunk.

Arról meg inkább ne is beszéljünk, hogy Magyarországon PhD fokozat jár azért, ami a komoly űrkutatással rendelkező országokban a kapcsolódó tankönyvek első 50 oldalán szerepel.

Hogy a csúcstechnikát kell túlszárnyalni? Biztos bennem van a hiba, amiért alapelvárásnak tekintem, hogy jó magyar szokás szerint ne csak(!) a múltat és az elavult technológiákat/technikákat tanítsák, hanem a jelen és a jövő legyen az elsődleges tananyag. De ez nálunk nem cél, mert akkor a 70 éves tanárokat kötelezni kellene a szakterületük fejlődésének követésére, hogy ne azt tanítsák amit ők tanultak gyerek korukban, ez pedig a mai napig szentségtörés. Arról az istenkáromlásról ne is beszéljünk, hogy esetleg fiatal, hozzáértő embert vegyenek fel oktatni.

Csak hogy egy példát hozzak neked: Nagyon szépen megtanultatták velünk annó építészmérnök szakon, hogy hogyan kell falzsalut építeni. Aztán mikor első munkahelyemen közölték, hogy tessék, ez itt a 2 éves Doka zsalurendszer, akkor irányítsam a munkát és holnapra legyen meg az és az a fal, akkor vörös fülekkel odamentem az egyik szakmunkás ácshoz és megkértem, hogy mégis mutassa már meg, hogy milyen fekete varázslat ez itt előttem.

Szóval igen, amíg ez egy hobbi és érdekes szórakoztató projekt, addig teljesen rendben van a dolog. Amint támogatott kutatási projekt, amivel 30-50 éves technológiákat reprodukálnak és amit tudomány sikernek akarnak beállítani, SZÁMOMRA eléggé kétséges az egész értéke és jelentősége.

Bjutiful 2012.02.22. 09:45:39

@Neretil: A műholdról te is csak a híradóban hallottál ugye?
Megsúgom, hogy az anyagköltség 4 millió körül volt, plusz ugye a belefeccelet évek, a fellövés meg ingyenes volt, csak ki kellett vinni a fellövés helyszínére. Ha ez a rakéta failolt volna, akkor került volna 20 millióba a fellövés, mert akkor egy orosz rakéta vitte volna fel.
Különben nagyjából, egyetértünk, rengeteg elavult, és felesleges dolgot tanítanak az egyetemen, viszont a phd fokozat nem "jár", azzal csak azt akartam mondani, hogy amíg ez elkészült (3-4 év) azalatt rengeteg diák tudta a gyakorlatba is átültetni a tudását.

sircube2 2012.02.22. 10:08:41

Az feltunt, hogy a csavesz nem a monitort nezegeti, hanem kifele oldalra, hogy az auto most akkor merre is megy? :) (pl utolso 15 mp)

flea 2012.02.22. 10:34:08

@Neretil: szerintem teljesen igazad van. Focizni is csak az a kiskölyök kezdjen, aki Ronaldóval meg Messivel egy szint.

Haibane 2012.02.22. 11:00:00

Szerintem elég gáz ezt a játéknak sem igazán jó tákolmányt egy műholdhoz hasonlítani...

Fecniii 2012.02.22. 11:25:44

@Neretil: Azért ma már tanítanak DOKA és PERI zsaluzási rendszereket, a hagyományosok mellett, a BME Építész karán, sőt tervezési feladat van velük, de részben egyet értek az általad leírtakkal.

Neretil 2012.02.22. 11:27:42

@flea:
Miért akarsz összehasonlítani egy atomreaktort egy gombóc fagyival?

Ha valaki ügyesen kezeli a labdát veleszületett adottságai miatt és ezt évek alatt profi tudássá fejleszti, annak mi köze van a tudományhoz, ami folyamatosan fejlődik lineárisan és amit maga mögött hagy az elavul?

Ha a logikáddal működne a rendszer, akkor fél éves tantárgy lenne a kőbalta készítés, aztán szépen haladhatnánk előre.

@Bjutiful:
Direkt a magyar wikipediáról szedtem az információkat, hogy ne írjak hülyeséget és ne abba kössenek bele. Ha szerinted nem helyesek a számok, akkor írd át :D

De abszolút nem az a lényeg, nem a pénzt sajnálom tőlük, még csak nem is említettem ilyet. Azért írtam bele, hogy érzékeltessem itt nem egy hobbi sufni projektről van szó, hanem halálosan komolyan gondolták.

Bobby Newmark 2012.02.22. 12:00:03

@Donum: Ja, tényleg nagy baromság egyetemeken környezetfelismerő rendszereket, önvezérlő autók építését, egyebeket tanítani. Bőven elég a világnak az a néhány Google mérnök, aki ért hozzá...

Istenem, mekkora egy idióta hozzászólás volt ez...

Bobby Newmark 2012.02.22. 12:08:17

@Neretil: Ja, persze, mert egy Outrun-vezérelt golfautó egy olyan dolog, amit halálosan komolyan lehet venni.

Neretil 2012.02.22. 12:16:41

@Bobby Newmark:
Te meg is nézted a videót?
Arra képes a szerkezete, hogy 2 webkamerával érzékel 2 fehér csíkot és ezt megjeleníti egy régi kijelzőn. Miféle környezetfelismerésről és önvezérlő autókról beszélsz? Még egy gyalogost vagy egy előtte haladó autót sem érzékel, a jóember pedig megér kikukucskálni folyton a doboz mellett, hogy tudja vezetni azt a tragacsot.

Ennyit az idióta hozzászólásokról.

Bobby Newmark 2012.02.22. 12:40:42

@Neretil: Valahol el kell kezdeni. Még mindig többet ér, mintha ülnének egy teremben, és hallgatnák elméletben a dolgot.

Bjutiful 2012.02.22. 12:54:55

@Neretil: Sry, én nem néztem utána neten, még előző félévbe mesélt róla az egyik tanszékvezető. Különben ezt akartam még írni, hogy sok helyen kihagyták, hogy ezt diákok csinálták, a tanszékek anyagi kereteiből, amik annyira nem túl vastagok Mo-n, és ahány oldalon nézed annyi helyen szerepel egy összeg, de valójában senki se tudja pontosan, hogy mennyibe került, mert szerintem az egyetem nem nyilatkozott erről hivatalosan.

flea 2012.02.22. 13:39:12

@Neretil: rendben, akkor más példa: milyen kár, hogy az iráni atomprogram tudósai nem tudják, milyen szánalmas, hogy 65 éve tök alaposan kidolgozott technológiákat próbálnak a semmiből újra felépíteni, hiszen ha nem tennék, mennyivel békésebb lenne a világ...

Bicikliző medve 2012.02.22. 14:43:37

Egyebkent meg miert is elavult technologia? Kamerak figyelik a vilagot es leforditjak a jatek grafikajara, amit latnak, ezt hol tudtak 30-50 eve megcsinalni?

Bicikliző medve 2012.02.22. 14:46:45

@Neretil: Nyilvan komolyan gondoltak, meg a vatera is berendelt 20 modellt az autobol, a nagyobb elektronikai cegekrol nem is beszelve. A teszkoban is aruljak hetfotol, annyira komolyan gondoljak.

Csak hogy te is ertsd: fejlesztettek egy rendszert, ami a kamera kepet leforditja a jatek kepere, realtime. Ezt beepitettek egy autoba, az auto vezerleset osszekotottek a geppel. Ha szerinted ebbol semmit sem lehet tanulni, akkor fogalmad sincs, mindez mekkora munka lehet es mennyi tapasztalatot szerzel kozben.

flea 2012.02.22. 14:54:52

@ċsirke72: szerintem azt adjuk meg, hogy a tanszékvezető csávó izzadságszagú erőlködése a kerekes székhez kötött gyerekek és a hasznosság témájában nem kicsit szánalmas. (De szerintem ez nem a projekt értékéből von le, legfeljebb a csávó teszi magát nevetségessé.)

Bicikliző medve 2012.02.22. 15:06:36

@Neretil: tehat a japanok robotjai is teljesen haszontalanok, amik most meg csak eppen, hogy menni tudnak, es biztos nem fogjak soha az otletet tovabbfejleszteni, hogy valami hasznalhato is legyen belole? Ezzel csak arra akarok utalni, hogy kinek a feladata eldonteni valamirol, hogy ertelmetlen-e? Neked, vagy annak, aki lat benne fantaziat, ezert idot ol bele es meg penzt is kap hozza valami alapitvanytol?

Bicikliző medve 2012.02.22. 15:07:54

@flea: az tenyleg ratyi, ezt nem vitatom.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2012.02.23. 12:51:53

@ċsirke72: Valóban tovább fogják fejleszteni, csak nem ebből kiindulva, hanem a már elérhető, publikált eredményekből amit szinte mindenhol oktatnak.

Ez olyan, mintha te gépészmérnök oktatóként, attól függetlenül, hogy oktatod a tudomány mai állását a diákoknak, lenne gyakorlat, saját kutatási projektként megalkotnád a kereket.

2012.02.23. 12:56:20

aha ez nem csak hogy nem hasznos, de nem is fun. a mikroszkópikus pacman sem volt túl hasznos, de abban van valami művészi. ez simán gagyi és ilyen szintű (de kisebb költségű) projektek a magyar zugegyetemeken is születnek csak nem égetik vele magukat a diákok nyilvánosan, legfőképp nem a tanárok. még.

Bicikliző medve 2012.02.23. 14:19:03

@TheElf: De meg mindig ott a masik fele a hozzaszolasomnak :)
"kinek a feladata eldonteni valamirol, hogy ertelmetlen-e? Neked, vagy annak, aki lat benne fantaziat, ezert idot ol bele es meg penzt is kap hozza valami alapitvanytol? "

Meggymag81 2012.02.23. 20:25:08

A heti retrok elmaradása miatt egyre frusztráltabbak az emberek. Majd minden poszt alatt megy a vita :-)

trolololol · http://basszas.blog.hu/ 2012.02.23. 21:24:46

hat en azert azt latom, hogy programozokbol is azok a legjobbak, akik irtak mar sajat engine-t, pedig ott is lehetne horogni, hogy de minek, mikor ezerszer jobb engine-k vannak ingyen is

a sajat tapasztalat szerzese felbecsulhetetlen, es a sokkal fejlettebb dolgok megerteseben is segit, hondolom ez nem csak programozasban van igy

narghil 2012.02.24. 13:33:30

@trolololol: Ott a pont. Sem az agy sem a kéz nem attól csiszolódik, hogy készen kapja a dolgokat.

AIvarez 2012.02.26. 14:22:01

@Neretil: Most azt hiszed, hogy a Masat-1 nek az a célja, hogy megtudjuk annak hőmérsékletét, sebességét az űrben?
Szerinted a csillagász, fizikus újoncoknak rögtön egy drága, újtechnológiás gépet kellett volna föllőniük?
Elég nagy butaság lenne rájuk bízni.
Te is írtad, a saját tapasztalatodat az építészet kapcsán.. Hiába volt diploma a kezedben, mégis sötétség volt a fejedben. Itt ugyanerról van szó.

Ez a Masat-1 projekt remek lehetőség arra, hogy a fiatalok kibontakoztathassák tudásukat.

És honnan veszed ezt a hülyeséget, hogy 50millió forintba került meg, hogy egész nyugat rajtunk röhög? Minek kell kitalálgatni hülyeségeket és úgy előadni, mintha igaz lenn?
Tudom, hogy manapság ez a divat az interneten, hogy pesszimista módon mindent lefikázok és a földbe tiporok, de nem értem miért.
Csak remélni merem, hogy az ilyen kommentek janizásból születnek, nem pedig őszinte gondolatokból.

hallari 2012.02.28. 12:41:55

@Neretil: na pontosan ezt kellene meglátni. Amíg a KRESZ tankönyvek a '80-as évek szintjén álltak meg a fejlődésben, egyes szám.tech. tanárok DOS-parancsokat oktatnak és még kb. 1000 helyen oktatnak RÉG elavult információkat (sőt, azért jár az előrelépés, ha valaki ezeket bebiflázza és nem a modern eszközök használatában jártas), addig ez az ország nem fog előrelépni.

trolololol · http://basszas.blog.hu/ 2012.02.29. 09:33:55

na vegre megvan az obvious "ezert tart itt ez az orszag" komment is

TH 2012.02.29. 10:25:56

@hallari: igen, a 80as évek DOS parancsai helyett hasznosabb lenne a 70es évek unix parancsait kellene.

@trolololol: időszerű volt, nem? Azért tart itt ez az ország, mert végre sikerült megépíteni egy egyetemen egy modern műholdat. :D

TH 2012.02.29. 13:40:11

uhh, fogalmazásgátlót szedek, úgy tűnik.
szóval: hasznosabb lenne a 70es évek unix parancsait tanítani inkább.

TH 2012.02.29. 13:58:40

@hallari: @Neretil:
index.hu/tudomany/masat1/2012/02/29/a_masat-1_kicsattan_az_egeszsegtol/

nyilván jó lenne átugrani a fejlődés lépcsőit, de ehhez azt hiszem, kicsit több pénz kellene, nem? egyébként nemtom, nekem viszonylagosan modernnek tűnik, hogy egy ilyen kis szerkenytű ilyen jól elboldogul az űrben, de nyilván, aki nincs a NASA színvonalán, azok ne is foglalkozzanak űrkutatással.

hallari 2012.02.29. 14:58:06

@TH: látom nagyon ráakadtál a témára. Nekem alapvetően nem a műholddal volt bajom, hanem Neretil kommentjének második felében a zsalus részen akadtam ki, mivel én is az építőiparban dolgoztam vagy 20 évet és láttam, hogy az alkalmazott gyakorlati tudása milyen alacsony szinten van a mérnököknek, és mennyire meg kellett válogatnunk, melyik tervezővel/statikussal dolgozzunk, mert kb. 10-ből 1-nek volt megfelelő a tudása/gyakorlata/szemlélete, akire egy épületet rá mertünk bízni úgy, hogy tudtuk: lelkiismeretes munkát fog végezni és ha mi is ezt tesszük, akkor 50 évig biztos nem lesz probléma.
Ezzel kapcsolatban írtam, hogyha már az oktatásnál elrontják a dolgokat, akkor mit lehet utána várni? Lásd az eklatáns példa, a Fidesz, akik az iskolapadból ültek át a parlamentbe és hova vezették ezt az országot. És az oktatás irányultsága miatt AFFINITÁSUK SINCS ARRA, hogy gyakorlati szakembereket keressenek a megfelelő pozíciókba, hanem erőltetik a helytelen, kipróbálatlan elméleteket, és arra sem hajlandók, hogy a kudarcokat beismerjék. A magyar társadalom egy jelentős részénél pedig MÉG MINDIG ők vezetnek a népszerűségi listán! Felfoghatatlan.

TH 2012.02.29. 15:05:14

@hallari: uhh, politikát ne keverjük ide, lécci. :)
a magyar felsőoktatás általános elavultsága, illetve az elméleti oktatás túlzott erőltetése alapvető probléma, ez nem kérdés. Azon akadtam fenn, hogy mind a fenti autós példa, mint a MASAT kiváló példája a gyakorlati oktatásnak, erre páran nekiesnek, hogy micsoda pénzpocsékolás, és elavult szar stb...
süti beállítások módosítása