HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: Paperboy

2011.11.11. 08:30 Stöki

A Heti retro egyik nem titkolt célja tisztázni, hogy nagy klasszikus játékok milyen elsődleges platformra készültek. A spectrumos/C64-es klasszikusok ugyanis sokszor nem spectrumosak/ C64-esek, hanem csak jól sikerült konverziók. Az Elite például BBC Micróra készült, a Commando és a Wizard of Wor pedig játéktermi gépként hódította meg a játékosok szíveit. Most megint egy hasonló program következik, a Paperboy, amit nálunk legtöbben szintén C64-ről ismernek, pedig eredetileg ez is játéktermi masina volt, nem is akármilyen.

A játék vezető programozója, John Salwitz (lent) és fő designere, Dave Ralston pár éve úgy nyilatkozott a Retro Gamernek, hogy a játék egy hétvégi napon állt igazán össze. Mindketten az Atarinál dolgoztak, ami a nyolcvanas évek elején már elég nagy cég volt ahhoz, hogy nagyvállalati manírokat vegyen fel, például a beer fridayt, azaz péntek esti sörös lazulást.

Az egyik ilyen péntek után Salwitz és Ralston másnap bement az irodába túlórázni, ahol kiderült, hogy előző estéről maradt még egy csomó sör. Rögtön neki is álltak vedelni brainstormolni, és ahogy fogyott a sör, úgy teltek meg a storyboardok – akkor kattant össze minden, a pályák nagy részét és a karakterek 60-70 százalékát azon a hosszúra és mámorosra nyúlt szombaton találták ki.

Persze a Paperboy teljes fejlesztése ennél jóval hosszabb időt vett igénybe – két évet, ami szokatlanul sok volt akkoriban egy arcade játék esetében. A játék témája Ralston fejéből pattant ki, náluk ugyanis öt fiú volt a családban, és mindegyikük volt újságkihordó kamaszkorában. Ralstont ez megihlette, kitalálta, hogy lehetne egy-egy pálya a hét minden napjára, a főhős újságkihordó fiúnak pedig egyre durvább akadályok között kellene szlalomoznia, miközben az újságot is teríti. Ralston úgy vélte, ez elég eredeti koncepció, és végül is igaza volt – abban az időszakban mindenki űrlényes és kommandós játékokat gyártott, nem nagyon voltak programok részmunkaidős állásokról.

A fejlesztés elhúzódásának három jelentős oka volt. Egyrészt a kijelzők fejlődése, ugyanis a játék eredetileg 320*240-es felbontásban készült, de aztán a cég boszorkánykonyhájában elkészült egy 640*512-es képernyő is, és a játékot át kellett írni erre. Az izometrikus perspektívát a Zaxxon ihlette, a hátteret pedig Salwitz 8*8-as blokkokól, pepecsmunkával építette fel. Ennek memóriatakarékossági okai voltak, de így sem jutott elég ROM minden ötletre. Az újságkihordónak például azért nincs újságdobási animációja, mert erre már nem volt elegendő memória (az újságok kb. a srác fejéből röpködnek), és hasonló okai vannak annak is, hogy a játék elején nem lehet újságkihordó lányt választani.

Másrészt a játék tartalmát is eléggé át kellett variálni, Ralston ugyanis eredetileg nagyon szürreális világot képzelt el, ahol az újságkihordó életét olyan ellenfelek nehezítették volna meg, mint az úttest közepén közlekedő motorcsónak vagy egy elszabadult zongora. A tesztjátékosok azonban nem igazán értették ezt, volt például egy fókuszcsoport, aminek minden tagja rettenetesen rosszakat mondott a félkész játékról. Ralstonéknak ekkor teljesen elment a kedvük a folytatástól, a marketinges Don Traeger tartotta bennük a lelket, aki a leglesújtóbb kritikát is széles mosollyal tudta fogadni, mondván: „Ebből rengeteget tanultunk, nem igaz?” (Egyébként Traeger adta a főhős hangját a játékban.)

A harmadik, és a fejlesztést leginkább elnyújtó ok a játékgéphez készített különleges kontroller volt. Az első tesztgépeken sima joysticket használtak, de a fejlesztők érezték, hogy ez nem elég eredeti, ezért kísérletezni kezdtek a játéktermi Star Wars géphez tervezett kormánnyal. Ebből kiindulva végül megalkottak egy biciklikormányra emlékeztető kontrollert. Ezt jobbra-balra forgatva lehetett elérni, hogy az újságkihordó fiú kanyarodjon, a kormányt előre tolva, illetve hátra húzva pedig gyorsítani és lassítani lehetett. A kontroller fejlesztésének egyik kritikus pontja volt a Stubben-teszt. Ez az Atari egyik középvezetőjéről, Dave Stubbenről kapta a nevét, aki nagydarab, erős ember volt, és a következményekre való tekintet nélkül játszott. Ha Stubben nem tépte ki a kontrollert, a kontroller elég erős volt, hogy gyártásba kerüljön – nagyjából erről szólt a Stubben-teszt.

Menet közben még apró reszelgetések is voltak a játékon, például eleinte az volt a terv, hogy a pályákat visszafelé is teljesítenie kell majd a játékosnak, csak több forgalommal – ehelyett viszont odakerült minden pálya végére egy plusz akadálypálya. Az is menet közben alakult ki, hogy az utca mellett sorakozó házak legyenek felosztva előfizetőkre és nem előfizetőkre – az előbbieknek újságot kellett dobni a postaládájukba, az utóbbiaknak az ablakaikat kellett betörni. A játék 1984-ben jelent meg, és bár a kontroller miatt nem volt egyszerű a gyártása, elég nagy siker volt. Jöttek is sorra a konverziók Spectrumra, C64-re, később Amigára, Lynxre, Sega Masterre – csak a Spectrum- és a C64-verzióból eladtak 400 ezer darabot, ami annak idején óriási szám volt. A C64-verziót egyébként ugyanaz az Elite cég készítette, aki a Commando átiratát.

John Salwitz és Dave Ralston később még több játékon dolgozott együtt (például a Klaxon és a Ramparton), aztán elszállingóztak az Ataritól. A kilencvenes évek második felében az általuk alapított, nem túl nagy sikerű Blue Shift fejlesztőcégnél ügyködtek, de a Ralston a Locomotive Gamesnél is volt (ahol a már említett Don Traeger volt a CEO – egyébként ő meg az EA Sports egyik alapítója lett). Salwitz ma az EA-nél fejlesztő (többek között a Medal of Honor szérián dolgozott), Ralston a Locomotive Games-nél volt annak 2008-as bezárásáig (azt sajnos nem tudtam kideríteni, utána hova került, nem kizárt, hogy már a nyugdíjas éveit élvezi).

Végül emlékezzünk meg a játék zenéjéről, ami – akárcsak a Commando esetében – néhány otthoni gépen sokkal jobb volt, mint a játéktermi eredeti. Ez például a C64-verzióé:

Aki kipróbálná a játékot, a MAME emulátorral és a hozzá való rommal próbálkozzon, a C64-es verziót itt (emulátorokat itt) találjátok, és van böngészőben játszható javás változat is. A következő Heti retro (igyekszem, hogy ne kétheti legyen) témája pedig igen egyszerű: Antiriad vagy Deathtrack, mert már mindkettőről baromi szívesen írnék, csak sosem ezeket szavazzátok meg.

df

70 komment

Címkék: retro atari heti retro jatek paperboy

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr943335497

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sikitomi 2011.11.11. 08:58:59

nekem erre ment el sok evem :D vegig vinni sosem tudtam es - mivel kicsi voltam amikor eleinte jatszottam - nem tunt fel, hogy a hazaknak kulonbozo szinei vannak es abbol tudom pld. ki az elofizeto es ki nem (ehelyett megtanultam, hogy melyik hazba kell vinni az ujsagot :D)

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2011.11.11. 09:15:47

Enhanced Graphics with EGA!
Ó, édes istenem, könny szökött a szemembe.

Leadfoot 2011.11.11. 09:38:23

BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH BLAH

Yarner · http://androlib.blog.hu 2011.11.11. 09:49:36

Emberek, tessék rendesen az Antiriadra szavazni! Kell, hogy legyen Antiriad cikk! Máskülönben miért élne Csubakka az Ewokok között? Értik? Kell, hogy legyen Antiriad cikk!

Leadfoot 2011.11.11. 09:51:55

"ahol az újságkihordó életét olyan ellenfelek nehezítették volna meg, mint az úttest közepén közlekedő motorcsónak vagy egy elszabadult zongora"

Ehhez képest jött a dodgem (vagy mi az a fehér), elszabadult abroncsok, őrült búvárok (2:45-nél a fenti videóban), a házak között meg temetők vannak. :-))

A gördeszkás csávó vajon csak véletlenül emlékeztet megszólalásik a Skate or Die sorozat szereplőire?

Dester 2011.11.11. 09:52:07

Jézusom, de rohadt nehéz volt! Nekem sem sikerült soha végigjátszanom, sőt, néhány pályát is alig tudtam teljesíteni úgy egyáltalán. Ennek ellenére nagyon szerettem.

A szavazásról: minden alkalommal a Deathtrackre szavaztam, a lelkiismeretem tiszta :)

Yarner · http://androlib.blog.hu 2011.11.11. 09:52:57

Egyébként a Paperboy egy olyan klasszikus, amit ugyan ismerek, de
a) nekem nem volt meg
b) amikor a c64-eses haveroknál buliban ezzel játszottunk, mindig iszonyatosan lebőgtem vele, úgyhogy annyira szép emlékeket sajnos nem ápolok róla

Pluszpont: az eredeti reklémgrafika azt mutatja, ami a játékban van. Sehol egy bögyös maca, sehol egy gonosz csápos ufó. Remélem, nem rúgták ki miatta a grafikust! :-)

A kormányos kontroller meg sirály lehetett :-)

Dester 2011.11.11. 09:54:12

@sikitomi: én erről az előfizető-nem előfizető dologról nem is tudtam! Akkor lehet, hogy ezért nem ment? :)

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer: nekem meg ökölbe szorult a gyomrom. Első monitorom ez volt, aztán nem volt pénz lecserélni VGA-ra vagy SVGA-ra. Emiatt nem ment a két kedvencem, a Dune2 és a Pinball Fantasies otthon, az egyik osztálytársamnál ütöttük el suli után a délutánokat hárman. Mennyit szitkozódtam, jézusom...

lolperec 2011.11.11. 09:56:43

ettől a Commodore-os SID zenétől mindig kivagyok, hogy mennyire bejön :D
az a durva, hogy mi vagyunk az első és utolsó generáció, amelyik így lehet ezzel.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.11.11. 09:58:27

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer:
Az akkori időbeli nagy vicc.

A számítógép szervízben:
- CGA monitor?
- Nem az enyém... :))))

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.11.11. 10:00:27

@lolperec: Mivel egyre gyorsabban fejlődnek a kütyük ezt minden generáció majd elmondhatja magáról. Én örülök, hogy ABC-80-on, C=64-en tanultam, mert még lehetett érteni a gépet, az architektúrát. Ma már nem szoknak Assemblerben programozni, mert minek. 120 GB már simán bemehet egy gépbe... Plusz 64 CPU core.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2011.11.11. 10:10:36

@TrueY: Van egy cimbim aki x cégnél fejleszt y mobilplatformra mindenfélét, köztük játékokat is. Akárhányszor szóba jön a melója, mindig elmondja, hogy a mostani melójához a legnagyobb segítséget az adja, hogy nyolcbites gépeken kezdett tanulni programozni, aztán meg idővel PC-s demoscene coderként működött.

Hogy ne legyek teljesen off: állatira tetszett ez a játék, de iszonyúan eredménytelen voltam benne. Első pár pálya még ment, aztán elvéreztem.

Flankerr 2011.11.11. 10:14:02

Hát nekem annak idején feltűnt (C+4-n játszottam), hogy az előfizetőknek kell az újság, csak az nem hogy nem előfizetőknek az ablakba kell vágni.. és a méhraj...:)

Void Bunkoid 2011.11.11. 10:24:28

@Yarner: antiriad isten, annak idején én még saját készítésű képregényt is csináltam belőle.

A legjobb amúgy az, hogy a játék METÁL. A főcímzenéje, de még a logója is :)

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.11.11. 10:24:43

@Sam. Joe: Hát igen. Jó tanuló platform. Én 8 bites (ATMEL) mikrokontrollereket programozok hobbiból. Szerintem nagy élmény. :)

Én is sokat játszottam, de csak kölcsön gépeken. Sinclari QL-re fejlesztettem gépikódban (nem volt Assemblerem). Az egy fergeteges cucc volt!

vidagabesz80 2011.11.11. 10:27:28

Hát ez kész!

Ennyi év után kell megtudom, hogy voltak előfizetők, és a nem előfizetőknek tört be az ablaka! Ez most fáj... :DD

--------------------------------------------------
Hallottad már, hogy megújult a stratlap.hu?
Akár még egy autót is nyerhetsz!

minu.me/-startlapjatek

Burwor · http://loot.blog.hu 2011.11.11. 10:28:32

Daily Sun = Napi nap
:D
DeathTrack vagy Antiriad? Mi csak nyerhetünk. Rampage cikk mikor lesz?

Arilian 2011.11.11. 10:33:26

Deathtrack!!!!!
A másikat nem is ismerem szégyen :)

hallari 2011.11.11. 10:55:18

Ez a kontroller... Vannak autók, ahol a híd nincsen ilyen masszív, tömör anyagból. :)
Én egyből levágtam, hogy a sárga házakhoz kell dobálni az újságot, de annyira nehéz volt, hogy pár próbálkozás után feladtam. Meg akkortájt ('90) már sokkal jobb grafikájú játékok is voltak, úgyhogy a haveri körben hamar felejtős lett, ha összejöttünk, senki nem erőltette.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.11.11. 11:05:38

@TrueY: Hát igen. A haditechnikai alkalmazásoknál számomra felfoghatatlan, hogy annao 64k memóriával tehetetlenségi navigációs rendszert tudtak üzemeltetni. Számomra felfoghatalan, hogy milyen szinten tudtak célfeladatra optimalizálni.

(0 programozói tudásom van.)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.11.11. 11:28:52

Gigászok harca a szavazásban, nagyon szoros. :)

Karvaly 2011.11.11. 11:43:19

Köszönöm a háttérsztorit, számomra ez volt az első álleesős grafikájú játékok egyike a C64-en.
Meg akkor mennyivel mást jelentett, hogy az amerikai életstílust lehetett eljátszani.

Nem lehetne egyszerre az Antiriad és a Deathtrack? Mindkettőt szerettem, nem tudok választani. :)

Yarner · http://androlib.blog.hu 2011.11.11. 11:57:34

@Stöki: Mikro zárod le a szavazást, meddig kell ennem a kefét?

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2011.11.11. 12:14:25

Az Antiriad jó volt, én is arra szavaztam. Ez a papírboj teljesen kimaradt.

OmegaMale 2011.11.11. 12:22:00

@Cica75: D-track!!!!

Spare the missile, spoil the race! XD

Redmaster · redmatyi.blog.hu 2011.11.11. 12:31:05

Tyú én ezt Pc-n toltam havernál nagyon-nogyon-nagyon sokat. és egyszer végig is vittük egy lendületből.

JonC 2011.11.11. 12:57:23

@Dester: dettó, én sem tudtam, hogy a nem előfizetőknek be kell törni az ablakát. milyen gonosz :)

Szellszi 2011.11.11. 13:58:51

Kicsit offolok, de a steam fórumok feltöréséről lesz ma szó?

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.11.11. 14:02:32

@molnibalage: Azok, akik korábban ilyeneket csináltak kiszorultak a PC világból, mert egy valóban teljesítményre optimalizált rendszer megírása nagyon időigényes. Inkább vassal pótolják. Nem véletlen, hogy hiába lettek 100*, 1000* erősebbek a vasak, mégis ugyanolyan lassan indul egy w7, mint egy win3.1 anno. :)

De jönnek a mobilok és a beágyazott cuccok. Oda még kell az ilyen féle tudás...

Yarner · http://androlib.blog.hu 2011.11.11. 14:13:55

@TrueY: Sajnos már az is múlóban van - mobilokon is kezd megjelenni a "lusta vagyok lekódolni, úgyhogy csak kétmagoson lehet futtatni" hozzáállás...

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.11.11. 14:27:49

@Yarner: Hát persze! Az én mobilomban is 8 GB uSD kártya van, pedig az már legalább 4-5 éves. Minek a szakértelem? Oda lehet adni egy kínai, vagy indiai biorobotnak, aki egy marék mogyoróért megcsinálja. Olyan is lesz, de ócó!

AgaricGameSquared 2011.11.11. 14:30:21

Javaslom, hogy a szavazás csak a két következő cikk sorrendjét legyen hivatott eldönteni. Uff.

brump 2011.11.11. 14:46:25

Legközelebb lehetne egy olyan szavazást is kiírni, amiben egy játék közt kell szavazni az egyikre.

xstranger 2011.11.11. 15:06:23

@TrueY: @Yarner: Jaj ne kezdjuk mar el ezt 225-odszorre. Ki lett targyalva mar hogy mi miert van es hogy programoznak ma meg hogy programoztak 20 eve.

Az SD kartya es a program teljesitmenyenek osszevestesehez meg kulonosen gratulalok.

Yarner · http://androlib.blog.hu 2011.11.11. 15:34:50

@xstranger: TrueY SD-s szövegéért nem vállalok felelősséget. Az viszont tény, hogy Android alá újabban komoly játékok szinte csak kétmagra optimalizálva készülnek, de már készülnek a négymagra célzott játékok a jövő évi csúcsgépekhez: ismétlődni látom a 90-es éveket: "ha szebb játékokat akarsz, vegyél erősebb gépet".
De eszem ágában sincs vitát indítani, csak csevegek.

És Antiriad for prezident!

leonsio · http://pctoc64.blog.hu/ 2011.11.11. 16:19:56

Pár napja találtam lomtalanításból kidobott C64 floppyt amin paperboy van.
A floppy címlistája igazán érdekes: a srác reklámozza magát hogy mekkora krekker, és beírta a nevét, lakcímét, telefonszámát... Micsoda idők voltak!! :D

meglivorn 2011.11.11. 17:45:51

Igen, ezek azok az évek voltak, amikor egy havonta megjelenő lapban hosszú cikksorozatban ismertették, hogyan lehet feltörni/kikerülni az egyik leggyakoribb másolásvédelmet :D

Adani 2011.11.11. 18:45:12

@meglivorn:

Sőt a régi CoV-ban meg 576 KByte újságban egész oldalas hirdetések voltak "programküldő szolgálat"-okkal.

A játék nekem is megvolt sokat nyomtam fel is húztam magam sokszor rajta, végig pedig sosem tudtam játszani ,de senki se. Volt benne minden, autógumi gurult az úton, lefolyóba beleszorult a bicikli kereke, gördeszkások, autók görkorisok fűnyíró ki az útra stb.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.11.11. 18:45:31

@xstranger: Igazad van, pongyola voltam. Csak azt próbáltam aláhűzni, hogy manapság nincs tárterületi problema. Sem memóriában, sem háttértárban. Ha van, akkor nem pár byte. :)

brump 2011.11.11. 19:50:42

@leonsio: @meglivorn: @Adani: Akkor ez még legális volt. Ma már nem. Ez ilyen egyszerű.

sikitomi 2011.11.11. 19:52:55

@leonsio: en szemelyesen is ismertem (isten nyugosztalja) egy ilyen embert, aki lemezek masolasaval foglalkozott c64-re es amigara. volt logoja, minden. apokasoft. ismerte valaki mas is rajtam kivul? (XX. keruletiek elonyben :D)

Adani 2011.11.11. 21:17:00

@brump:

Pontosan azok voltak a szép idők, akkor se volt ezzel semmi probléma, most meg már komplett maffia működik magukat jogvédőknek hazudva, és már lassan azért is jogdíjat kell fizetni ha a zuhany alatt dúdolod a kedvenc számodat.

meglivorn 2011.11.11. 22:24:35

@brump:
Azért ez sem teljesen igaz, már akkor is ment a sírás a másolt cuccok ellen, sőt még az ujságok is panaszkodtak a fénymásolás miatt. Meg minek lett volna egy programon másolásvédelem, ha szabadon másolható :D
De az biztos, hogy más világ volt, és itthon még közel sem vette senki komolyan a dolgokat. Pár évvel később, amikor CDket vettünk meg kazettán (boltban másolták fel) meg a lengyel másolatokat, akkor azért már sokkal inkább fű alatt ment a dolog.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2011.11.11. 23:33:33

OFF

@TrueY: Az hagyján, de felül becsültem a dolgot Az F-111 egyes változatainak egy része a '80-as évek végén (!) kapta meg a 64k-s gépeket és azelőtt is volt INS. (Valszeg elég hardveres lehetett.).

128k-s szgépekt akkor visszadobták a költségek és bonyolultságuk miatt.

Az F-111D digitális számítógépei sem tudták ezt a '70-es évek legelején, pedig kisebbfajta hűtők méretével bírtak.

Számomra ez egyenes elképesztő. Ma egy asztali számítógép teljesítménye nagyobb, mint az USA-ban található kutatási célokra használt gépeinek a '60-as években. Oszt mégis micsoda dolgokat hotak össze már akkor is.

KJ4prez 2011.11.12. 04:03:48

fú, nemtom, nagyon homályos emlékeim vannak csak az antiriadról. szerintem megvolt, elindítottam, nem vágtam, mit kell csinálni és/vagy túl nehéz volt, aztán hagytam a francba.

viszont most megnéztem a longplayt a tyúbon, és úgy nézem, nem sokat hagytam ki. ettől még, ha nyer, szívesen olvasok róla majd. :)

paperboy pedig az első játékok közt volt, amit c64en láttam. imádtam, pedig szerintem a második pályán nem jutottam túl sosem. köszi a cikket róla :)

sallaister 2011.11.12. 08:12:25

en sem tudtam,hogy elofizetok es nem elofizetok is vannak, en csak dobaltam az ujsagokat C+4 en :D
marha nehez volt az iranyitas joy-al... bar nem egy joy-t tortem el :)

a szavazasrol: nem lehetne mindketto? es amelyik nyer azzal kezdeni? :-o

The okos 2011.11.12. 13:28:18

bocs az offért, de ezt a skyrim videot látnotok kell :D

www.youtube.com/watch?v=rt5aUdijAN8

Wertzui 2011.11.12. 14:18:04

Csak engem emlékeztet a C64-es verzió zenéje egy régi TV-műsorra, ami az M1-en ment?

Wertzui 2011.11.12. 14:20:50

Ööö... a Delta intrójára.

Wertzui 2011.11.12. 14:30:18

Egyébként nem rég sikerült emulátoron végigjátszanom az egészet. Valódi C64-en mindig csütörtökön vagy pénteken haltam meg.

rosettif · http://istennyila.hu/ 2011.11.12. 14:51:07

@meglivorn: Nem teljesen ugyanaz a két eset. Az újságokat lemásolni mindig is illegális volt. Ráadásul kissé értelmetlen is (a fénymásolási költségek se voltak olyan sokkal kisebbek, az eredménye pedig csapnivaló, közel élvezhetetlen).

A magyar szerzői jog azonban egészen kb. 1993-94-ig nem igazán ismerte a "szoftver" fogalmát.

Majd utána következett az az ominózus eset, amikor a BSA kivonult a PeCsa bolhapiacra...

pcvilag.muskatli.hu/irodalom/CoV/CoV48/cov48.html

Wertzui 2011.11.12. 14:51:46

Most a cikk hatására elkeztem megint nyomatni, és rájöttem, hogy van egy ház, ami előfizető, de nincs postaládája, itt csak az ajtóhoz lehet dobni az újságot, de nem közvetlenül, (mert bugos az ütközésérzékelés?) hanem az csak az ajtó után pár pixelnyivel történő találatot számítja sikeresnek! :D

K0vasz 2011.11.12. 16:18:16

@Isten Nyila: Neee, ezt a CoV számot anno rongyosra olvastam (elsősorban a sim city/sim city 2000/sim farm miatt)

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.11.12. 21:10:53

@molnibalage: Én még láttam működő Razdán számítógépet. Van is belőle 1024 bites ferritgyűrűs memóriám. Közel A4-es lap nagyságú. 17 darab kétajtós ruhásszekrényből állt. De az R10-et szerettem... :)

SBT 2011.11.12. 21:51:21

Éééééés most sem lesz Deathtrack-ról Heti Retró...

Adani 2011.11.13. 21:30:42

@Isten Nyila:

Való igaz, ahogy pl. könyveket se. Manapság szokás szkennelni ritkaságokat, ugyebár volt a magyar SLP csapa is erre, de persze a könyvkiadók beintettek, pedig ők olyan könyveket szkenneltek be, amik már régesrég nem kaphatóak sehol.

A BSA-t hiba volt beengedni az országba, bosszantó gittegylet. A Pecsa csak az első volt ,de volt egy olyan akció is 2000 körül, mikor gyakorlatilag maffiamódszerekkel mentek zaklatni embereket, kimentek valakihez végignézték a gépét ha volt rajta egy illegális szoftver is vitték ,és évekig nem látták viszont ha egyáltalán viszont látták. Megnézték a telefonkönyvet meg a címjegyzéket és mindenkihez mentek ki, aki rajta volt. Ráadásul sokszor hozzá nem értő fakabátok mentek, akik még a C64-et meg a szkennert is elvitték hátha illegális program van rajta. Asszem egy pécsi rendőrnő volt az ötletgazda, aki még nagy pofával el is mondta, hogy aki lopott szoftver használ az pont olyan bűnös mint, aki kábítószert árul vagy autót lop.

Adani 2011.11.13. 21:37:11

Egyébként Varsóban is megpróbálták ugyanezt csinálni az ottani Pecsánál, ahol másolták a játékokat, de onnan kipofozták a fakabátokat minden egyes alkalommal.

bucbuc 2011.11.14. 09:01:47

@leonsio: Nem csoda, hogy reklámozta, biztosan pénzért másolta. :)
90-es évek elején telefon? :) Látszik, hogy falun nőttem fel. :)

Adani 2011.11.14. 09:26:12

@bucbuc:

Én városban ,de itt se volt sokáig telefon. 1997-ben kaptunk 12 év után, akkor telepítettek digitális központot, és hirtelen lett bőven vonal kapott is mindenki, aki igényelt.

Emlékeztek még az Ész-Kerék játékra (a retro rovatban is helye volna), ott is a szerző beleírta a programba a nevét, címét, telefonszámát is, mondván ha úgy gondolod jó játék volt akkor oda lehet küldeni különböző ajándékokat vagy anyagi hozzájárulást. Sőt ő maga írta be az intróba, hogy add tovább minél több embernek ,terjeszd, másold le minél többször. És valóban szinte minden gépteremben rajta volt a gépeken és a speakerre írt zenéjétől volt hangos minden gépterem. Sőt bele is volt írva, hogy a Szerencsekerék meg a Kerék Bár műsor koppintása.

leonsio · http://pctoc64.blog.hu/ 2011.11.14. 10:07:30

Rákospalota ás Újpest közti placcon (Novák piac) is lehetett másolt lemezeket venni még '95-ben is. Most már csak ruhákat meg ilyesmiket árulnak :)

Amiket találtam azok is PROSZOLG-osak lehetnek, szépen géppel írt nevek a cimkén.
Tényleg, akkor ezeket nekem mind meg kéne semmisítenem, mert kalóz programok??

pctoc64.blog.hu/2011/07/20/talaltam_150_floppyt

Lord_Valdez · http://liberatorium.blog.hu/ 2011.11.14. 16:50:59

Ez mekkora játék volt. Azért hiányoznak ezek a szellemes játékötletek (oké flash-ben vannak).

TH 2011.11.16. 09:05:01

@K0vasz: Én meg csak ennyi év után tudok röhögni azon, hogy a "neighbourhood watch" programot nem sikerült megérteniük a SC2000 leírásban...:D

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2011.11.17. 23:38:09

Ezzel anno 7 percet töltöttem, majd besoroltam a gyíkjáték kategóriába.

Ha akkor elolvasom ezt a cikket, lehet rászánok még egy órát.

Reactor 2012.04.09. 22:28:34

Nos akkor lássuk...

A Paperboy-nak van egy PC-s verziója is (ez valahogy kimaradt ebből a cikkből), amit be is fogok mutatni 2-3 videóban. Nagyon humoros, mókás játék lett, ha másért nem is, ökörködésből mindenki játszott vele. Nincs bazinagy gépigénye, a mérete is kicsi volt, tudott és AKART is digitális hangokat használni (erre tudtommal csak a Metal Mutant és a Mach 3 volt képes) ezen kívül. A fejlesztője egyébként a Mindscape volt. Nagyon jó játék...

...lehetett volna, de tele van programozói és egyéb hibákkal.

- Először is, bődületesen nehéz. Aránytalanul nehéz. Összesen 21 pálya van, és 3 élettel indulsz. 7 pálya után kapsz 1 életet (és egy még nehezebb pályát), és borzasztó könnyű volt elesni. Nem volt semmiféle nehézségi fok, rengeteg akadály volt, az újság állandóan kifogyott, és emellé a többi pálya is egyre hosszabbá vált. Ezen mondjuk a PC-s verzióban javítottak azzal, hogy adtak egy trainert a játék mellé (elvileg CHEAT.COM, és a szürke + jel megnyomásával végtelen életed és végtelen újságod lett).

- A szereplők 85%-át nem voltak hajlandóak meganinálni. Pl. a kísértetet a csatornás szörnyet, vagy a putris cigányokat a romatelepen eltaláltad, egyszerűen lefagytak.

- Néhány postaládába lehetetlen volt bedobni az újságot, mert egyszerűen lepattant egy láthatatlan falon (viszont a PC-s verzióban az is "ért", ha az ajtónak dobtad neki).

- Az akadálypálya egy totális elcseszett kreténség volt. Iszonyú nehéz, minden pálya után kaptunk egy ilyet, ha zakóztunk rajta, természetesen életlevonás, és a kapott pontokat semmire nem lehetett beváltani. Úgyhogy az akadálypálya tisztességesen el lett cseszve, jobb lett volna ha bele se írják...

- Még végtelen (bocsánat...véKtelen!!!) élettel se volt garancia hogy végigviszed a játékot. Az esetek 70%-ában azzal végződött, hogy a 2. vagy 3. pályán kirúgtak, teljesen ok nélkül. És bizony, kezdhetted előlről az egészet! Mondjuk voltak ilyen hőstettek, hogyha megdobtad a guruló babát vagy a rablót, akkor kitüntettek, de ettől a "spontán játékvesztéstől" hosszútávon egyik se óvott meg. Emlékezetes eset volt, mikor az egyik pályán a babát is megfogtam, a rablót is elintéztem, mégis game over lett. Hát kösz szépen...

- Néhány digitális hangot eléggé elkaristoltak a játékban...amikor lassítok a bicajjal, kutyaugatást lehet hallani.

- Nem lehet megállni. Könyörgöm, kerékpározik és nem tud megállni??

- Ha olyan disznó szerencséd volt, hogy minden előfizető megkapta az újságát, nemhogy jutalom életet nem kaptál, de a játék még jól rá is nehezített, mert még egy házzal több lett, ahova újságot kellett bedobnod! Hát ilyen bónusz ajándékokról szívesen lemondok...!

Mindent összevetve, tőlem legjobb esetben egy közepest kaphat. Nem kell ezen meglepődni, a Mindscape készítette a brutálisan szar "Bad Street Brawler"-t is...
süti beállítások módosítása