HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Utolsó kommentek

A PC Guru története, 2. rész

2011.08.02. 08:00 hancu

Bár úgy néz ki, a magazin mégsem szűnik meg (aminek mi örülünk a legjobban, komolyan), Sasa vissszaemlékezése a PC Gurunál töltött évekre folytatódik. És ha azt mondom, hogy a második rész sem lesz különösebben rövid, úgy érzem, a fején találtam a szöget. Talán kevesebb lesz benne a sértődésekre okot adó rész, mint az előzőben volt, viszont több a sztorizgatás, aminek talán örülni fognak, akik akkoriban olvasták a lapot. Innentől Sasáé a szó.

Az első cikkre érkezett néhány reakció miatt előrebocsátom azt, aminek szerintem már akkor magától értetődőnek kellett volna lennie a bevezetőből: ez nem egy „hivatalos” PC GURU történet (ha ilyen létezhet egyáltalán), nem akar minden részletet, minden eseményt, minden nézőpontot bemutatni – ez mindössze az én személyes élményeim vázlatos leírása egy fantasztikus újságról, egy fantasztikus időszakról és egy fantasztikus csapatról.

Az előző cikket a nagy szakadásnál fejeztem be: amikor az alkotógárda túlnyomó része átvonult a német kiadóhoz, és folytatta a PC GURU nevű magazin készítését a korábban felvett, Bear által vezetett csapattal együtt, míg Mocsy, Lily és a korábbi magyar főnökök Gamer néven folytatták az újságkészítést. A váltás tehát megtörtént, az „árulók”, azaz mi, immár a Vogel alatt, de továbbra is Bearrel készítettük a magazint. A kezdetek sajnos nem voltak zökkenőmentesek. A lap felépítését tekintve nagyjából ugyanaz volt mint korábban, de a cikkírók nagy része elképesztően gyenge minőséget produkált, vagy legalábbis nem a mi elképzelésünknek megfelelő cikkeket írtak. Mindemellett a Vogel – és titkon mi is – csodát várt, és sosem látott felemelkedést.

PC GURU Resurrection

A szerződés aláírása után egyértelművé vált a helyzet: határozatlan ideig Bear alatt kell dolgoznunk, hermetikusan elzárva az anyacégtől. Bear nem az Astoriánál található Vogel-központban, a többi magazinnal egy helyen, hanem Újpesten, egy albérletben készítette a lapot. Neki nyilván ez volt a legkényelmesebb, így tudta leginkább kerülni a Vogel kontrollját és egyúttal elzárni mindenki mást a vezetőségtől. A cikkírókat és a szerkesztőket Bear két részre bontotta. Voltak a PC.Games korszakból származó emberek és a gurusok (ugyanis olyan szerződést kötött a Vogellel, hogy a Guru mellett párhuzamosan csinálhatja a saját újságát is, kvázi ugyanazzal a szerkesztőséggel).

Az egyik kommentben felmerült Uniq neve, ő sosem dolgozott közvetlenül velünk, a fentiek miatt nem is tehette. A szétválás után a PC.Games-szel tartott, de ettől függetlenül jó haverok lettünk, aminek köszönhetően évekkel később fel is kértem a játékszerkesztői rovat szerkesztésére – de erről majd később.

A hely, ahol dolgoztunk egyébként albérletes mivolta ellenére nagyon jó környezetet adott – cserébe a géppark, amin dolgoztunk már közel sem hagyott ilyen pozitív emlékeket. Emlékszem, hetekig egy 14 collos kis monitor előtt görnyedtem, egy olyan gépen dolgozva, amin alig futott el a Windows, nemhogy valamelyik közepes játék. Azt nem mondom, hogy a sírás kerülgetett minket, mert általában a legszörnyűbb helyzetekből is viccet csináltunk, de tény, hogy a mosolyunk sokáig nem volt túl őszinte.

Míg én megpróbáltam a lap struktúráját átalakítani, Hancu a cikkírókat szűrte. Több–kevesebb, de inkább kevesebb sikerrel. Voltak a lapnál kifejezetten jó írók – ilyen volt többek között ]{redenc vagy Tika –, de igen gyengék is, akitől kénytelenek voltunk megválni. Ezeket a döntéseket Hancura bíztam, sokkal jobb író volt és jobb ma is, mint amilyen én valaha leszek.

A cikkírók mellett megörököltük Riccót, aki a lapot tördelte, és aki tisztában volt azzal, hogy ő „csak” tördelő, nem grafikus tervező, így azzal is, hogy az újság nem néz ki túl jól – de külön designerre valamiért nem jutott pénz. (Ekkor a cikkpénzek is felére csökkentek az addig megszokotthoz képest – Bear szerint ennyire futotta.) Ricco nagyon jó fej volt, a sokkal későbbi PC GURU-s végső felmondásomig együtt dolgoztunk, rengeteget röhögtünk és a mai napig tartjuk a kapcsolatot. Ricco mellett megörököltük Juliust is, aki szintén jó arc. Különös ismertetőjele az volt, hogy komolyan, irónia nélkül imádta a pankrációt, illetve, hogy finoman szólva sem volt egy gyorsreagálású ezred, képes volt úgy „belefeledkezni a munkába”, hogy arra a kérdésre, hogy hozzunk-e neki kaját, az esetek nagy részében csak akkor válaszolt, amikor már visszaértünk es meg is ettünk mindent. Később az ő helyére érkezett Grath a CoVboy által elindított Play magazintól.

A munkát elkezdtük, ment is minden szépen, de igazán kibontakozni nem tudtunk. Bear Hancut gyakorlatilag levegőnek nézte, így az ő ötleteit is nekem kellett keresztülvinni. A helyzet tehát nem volt ideális, mivel a lap így csak a rovatok és a cikkek minőségében tudott előrelépni; sőt néha még abban sem mivel egy-két cikkírótól Bear utasítására nem válhattunk meg, így néha szó szerint újra kellett írni cikkeket, hogy azokat leközölhető formába hozzuk.

Az újabb váltás

Mivel az anyacégtől el voltunk zárva, annak vezetőivel, Carstennel és Csillával csak ritkán tudtunk találkozni és beszélni – azt azonban minden egyes találkozásunkkor érezték, hogy valami nem stimmel, ezért az első pillanatoktól azon voltak, hogy mi is beköltözzünk az Astoriára. A költözés után már ők is látták, hogy a PC GURU szekere ezzel a felállással nem igazán ütőképes, hogy valami megfojtja az egészet. Ez számomra akkor derült ki, amikor az egyik napon Carsten behívott, és különösebb komment nélkül megkért, hogy készítsek egy üzleti tervet konkrét számokkal, elképzelésekkel és közösségépítő elemekkel, amit Hancuval közösen össze is raktunk. Miután ezt leadtam, sokáig semmi nem történt, majd érkezett a hivatalos hír, hogy év végén Bear megválik a csapattól és én megkapom a főszerkesztői posztot. Azt gondolom, hogy ezt követően olyan munka kezdődött meg a PC GURU életében, amire addig nem volt példa. Itt nemcsak a lelkesedésre, hanem az anyacégből örökölt tudatos munkára is gondolok.

(Intermezzo: Emlékszem, Sasa lakásában ültünk össze, a csajok palacsintát sütöttek, mi meg néztünk egymásra hülyén, hogy oké, üzleti terv, üzleti terv, de mi a halált kellene írni egy üzleti tervbe? Nem hiszem, hogy sokat felhasználtak volna abból, amit összeizzadtunk, az egész inkább csak egy üzenet volt, hogy srácok, bírjátok még ki egy kicsit a Bearral, később számítunk majd rátok az újság vezetésében komolyabban is - Hancu)

A hardver rovathoz megkerestem Gale-t, aki addig a Magyar PC Magazinnál dolgozott és felvettem a kapcsolatot Gabennel, aki elkezdett dolgozni a lap arculatán. Mindezek mellett végre meg tudtuk emelni a cikkpénzt is, amik ugyan még így sem érte el a 2000-ben fizetett oldalpénzeket, de legalább már közel voltak hozzá. Mindezek mellett Bear vitte magával a régi cikkíróit, köztük Kredencet, akit szívesen láttunk volna a csapatban, és évekkel később vissza is tért.

Felhőtlen évek

Az újabb váltást követően minden simán ment, a szerkesztőségben elképesztően jó hangulat uralkodott éveken át. Egyedül Gaben önfejűsége okozott néha kisebb problémákat, de ezek nagy részét még kirobbanásuk előtt el lehetett simítani. Gaben kivételes grafikus, de igazi művész, akinek ráadásul lobbanékony a természete. Róla tudni kell, ha szerzel neki egy 1 gigabájtos, száz layeres képet a cikkhez, akkor neki 2 gigabájtos kell, és ha valamiben meglátott valami eredetit, valami különlegeset, akkor szétdizájnolta az oldalt, amin végül a szövegek egy része nem mindig fért el. Főként ebből alakultak ki a konfliktusok, amiket nekem kellett kezelni. Elég fárasztó volt, de úgy éreztem, megéri, mert a végeredmény általában mindenkinek nagyon tetszett. Tény, hogy emiatt kevesebb karakter jutott egy-egy oldalra, de ez azért csak nagyon ritkán fajult el – mindenesetre ez az én tudatos döntésem volt, vállalom érte a felelősséget.

(Intermezzo: Huhh, Gabennel főleg nekem voltak csúnya ordibálós konfliktusaim, nem is vagyok büszke arra, ahogy kezeltem a nézeteltéréseket, gondolom ő sem. Egyébként bírtuk egymást, és minden balhét simán elfelejtettünk 10 perc alatt, csak hát ettől még ő úgy nézett az újságra, mint egy művészeti album, itt-ott egy kis szöveggel, én meg pont fordítva, mint egy rakás szöveg, itt-ott illusztrációkkal. - Hancu)

Ez alatt az időszak alatt, amellett, hogy rengeteget melóztunk, baromi jól éreztük magunkat. Állandóan egymást szívattuk, főleg Hancu és én. Az egyik legemlékezetesebb sztori az volt, amikor Hancu asztalát kicsit átrendeztük. Hancu a mindössze kétoldalas, „A világ legbefolyásosabb emberei” című cikksorozatához részenként néha 80-100 oldal infót nyomtatott ki a netről, és a mérhetetlen mennyiségű papír hónapról hónapra gyűlt az asztalán az egyéb cuccokkal (lemezek, újságok, csomagok, stb.) egyetemben. Úgy egy év után valamiért úgy döntöttem, hogy minden szemetet az asztalára hordok. Nemcsak az ő asztalának vonzáskörzetéből, hanem a teljes szerkesztőségből, sőt, az egész emeletről. Mire Hancu beért, már a folyosón lévő poroltó, és a hardveresektől lopott számítógépház-oldallapok is a papírok alatt voltak, így az asztalából szinte semmi sem látszott, még a monitor sem. Amikor Hancu beért, már még bírtuk fapofával, de amikor a takarítónőre gyanakodva elindult kifelé az ajtón, messze visszhangzó „MEGÖLÖM!” üvöltések kíséretében, sajnos kitört belőlünk a röhögés és lebuktunk.

(Intermezzo: Egy másik ilyen volt, amikor valamelyik cikkíróval elhitettük, hogy Sasa éppen Amerikában van, titkos Microsoft-sajtótájékoztatón, és a telefonjáról küldtük egész nap a képtelen hülyeségeket, mint tutibiztos, embargós infók, meg mms-ben a fotosopolt E3-as képeket, mintha épp helyben lettek volna fotózva. Mindent elhitt, az Xboxra bejelentett World of Warcrafttól addig, hogy a Microsoft felvásárolja az id Software-t, de becsületére váljon, hogy tartotta a titkot, és nem kotyogott ki semmit, csak sejtelmes megjegyzéseket tett gémer fórumokon, hogy hú, készüljetek, holnap olyan hírek lesznek, hogy még. - Hancu)

Az ilyen történetekből külön cikksorozatot lehetne szerkeszteni, és bár ezek talán oly sokakat nem érdekelnek, nekem örök emlék marad mind. Amikor például helyhiány miatt a Vogel felköltöztetett minket az ötödikre, ahol csak mi voltunk, az egyik szobában minigolfpályát készítettünk házilagos módszerekkel és repiajándékként kapott golfkészlettel. A magányosításunk mellett amúgy elég nyomós érv volt, hogy az egész emeleten dolgozó Vogel-központ szinte teljes csendjét egy időben harsány anyázások dobták fel: amikor megjelent a Splinter Cell második része, heves multiplayer csatákat bonyolítottunk le, headset hiányában a kihangosított vonalas telefont használva.

(Grath közbeszól: számomra a legvidámabb pillanatok azok voltak talán, amikor Shoebaron vezetésével elindult a Tomorrow magazin, és mivel eszelősen kevés idő alatt kellett összedobniuk az első számot, kialvatlanságuk miatt tökéletes alanyai lettek a szívatásnak. Stöki második hivatalos napját – egy 24 órás műszak és egy bentalvás után – például úgy ünnepeltük, hogy a kérésünkre létrehozott nyilvános mappájába - amibe egy játékcikkhez várt képeket - 500 giga random videófájlt másoltunk fel, főleg játéktrailereket, de mindegyiket elképesztően durva pornónak neveztük át (A kedvencem a „LEVÁLOGATNI: amatőr cuccok a táborból” mappa volt). A végére annyira betelt a gépe, hogy egy üres txt file-t sem lehetett már létrehozni rajta – Shoebaronék elmesélése szerint a derék IDDQD-vezér ekkor már mályvaszín fejjel hörgött csak ergonómikus székében.)

(Intermezzo: Ennek a sztorinak egyébként folytatása is van, mert másnap rávettünk egy csajt a könyvelésről, hogy írjon emailt a Stökinek, hogy látta a hálózaton, hogy mik vannak a gépén, ő is hasonló filmeket gyűjt, és kéne csereberélniük. Stöki válaszlevele ennyi volt: "Kedves Sasa. Rohadj meg." - Hancu)

(Intermezzo #2: Én aznap komolyan elgondolkodtam, hogy érdemes volt-e feladni unalmas, de jól fizető programozói pályámat azért, hogy ilyen idiótákkal dolgozhassak. De az idő őket igazolta, egymás ugratásaiból végül erős barátság lett. Én egyébként mindig külsősként dolgoztam a PC Guruban, de volt pár év, amikor lapleadáskor mindig bent evett a fene a szerkesztőségben, elvileg azért, hogy segítsek képaláírásokat hegeszteni, gyakorlatilag inkább a jó hangulat miatt. - Stöki)

Ezekben az időkben új cikkírók is csatlakoztak hozzánk, Greg5, Stöki és a régi csapat mellé. Belépett például Nightbagoly, aki akkoriban a Hardwired fórumán írogatott. Az új cikkírókat egyébként Hancu netes írások alapján kereste meg, illetve sokan kerestek meg minket is, akik közül szintén ő választott. Nem tudom, hogy Bagoly az előbbi vagy az utóbbi mezőnybe tartozott-e, de azt tudom, hogy vele külön leültünk egy megbeszélésre mielőtt elvállalta az első munkáját. Később a Hardwired egy felháborodott levelet írt, hogy mi az ő oldalukról szipkázzuk a jó cikkírókat... nevetséges volt az egész balhé, főleg, hogy korábban rövid ideig még saját rovatot is kaptak nálunk.

(Intermezzo: Bagolyt egy paródiablog miatt kerestem meg, ami a Tolkien Kings Clán WoW-guild rettenetes vérpistike legénységének kalandjairól szólt, és elképesztően vicces volt. Az ominózus megbeszélés is jó volt, az XMS-ben volt valami buli, még mielőtt Apple-zarándokhely lett, és egy pincehelységben üzemelt a Nyugatitól nem messze. Na ide hívtuk el Bagolyt, aki rettenetesen zavarban volt, és halálosan náthás, mindenkivel háromszor kezet fogott, bemutatkozott, orrot fújt, bocsánatot kért, aztán kezdte elölről. Rögtön látszott, egészen egyedi figura, hozzá súlyos grafomán, és valamit mindenképpen kezdenünk kell vele. - Hancu)

Bagoly amúgy tipikusan az az ember, akivel el kell hitetni, hogy ér valamit. Megbízható és értelmes srác, akinek sajnos eddig nem jött össze az, amire képes, amire hivatott. Egy nagyon tehetséges ember, akivel jó volt dolgozni és aki remélem egyszer rátalál arra az útra amit megérdemel.

(Intermezzo: Az új cikkírók közül Flatline-t kell még kiemelni, aki a távozásunk után a Gamernél bukkant fel, és annak megszűnése után hívtam a Guruhoz. A stílusát az olvasók egyik fele vallásosan imádta, a másik sikítófrászt kapott tőlük. Én sajnos inkább utóbbi csoporthoz álltam közelebb, de egyrészt kiderült, hogy élőben Flat tök jó fej, meg hát a rajongókért mindent, és azt hiszem sikerült is aránylag vállalható kompromisszumok mentén megszerkeszteni a cikkeit. Később átigazolt a Gamestarhoz, de máig jóban vagyunk - Hancu)

Címlapok, harcok, teljes játékok

Azt tudni kell, hogy Bear ideje alatt a GameStar nagyon megerősödött. Olyannyira, hogy volt egy időszak, amikor nem lehetett pontosan tudni, ki ad el többet, ki a piacvezető. Ha ők voltak a MATESZ-lista alapján a piacvezetők, akkor mi az olvasottsági adatokkal jöttünk elő, ha mi adtunk el többet, akkor a GS címlapjára került fel cirka 53 „exkluzív” felirat és felkiáltójel. A szerkesztőségben ezekben az időkben az összes GS címlap fent volt a falon az eladott példányszámmal, alatta pedig a PC GURU számai ugyancsak példányszámokkal így visszamenőleg is láttuk melyik magazin milyen eredményeket ért el.

A címlapokért egyébként elképesztő harc volt. A legnagyobb játékok első bemutatásáért Magyarországon csak a Guru és a GameStar vetekedhetett, ezért általában a két lap közül kapta meg valaki az exkluzív anyagokat. Az előző cikk egyik kommentelője kedvesen szóba hozta, hogy mennyire csókos voltam bizonyos kiadóknál, és hogy ezért igazságtalan előnyökhöz jutottunk lehetetlen helyzetbe hozva ezzel a PC.Games magazint, ahol ő dolgozott. Nyugodt szívvel kijelenthetem, hogy a PC.Games sosem volt konkurenciánk (már azon a tényen túl, hogy játékokról írtunk), és mivel auditálva sem volt a példányszáma, esélye sem volt exkluzív címek közlésére. 

(Intermezzo: Itt meg kell említeni Nico nevét, aki egy holland srác volt, akkor huszonpár éves, és a világ első számú, valamint egyetlen videojátékartwork-neppere. Nico egy gémer Windows-hátterekkel foglalkozó oldalt futtatott, eleinte a játékok hivatalos wallpapereit gyűjtögette össze rá, később elkezdett gémer magazinok szerkesztőségeivel haverkodni, és exkluzív, az adott újságok címlapjaihoz készült artworkökkel csencselni. Mi kiemelt ügyfelek voltunk nála, mert rendszeresen tudtunk adni olyan nagy felbontású képeket, amiket máshonnan nem tudott megszerezni, cserébe mi is megkaptuk azokat, amik más magazinoknak voltak az adott országban kizárólagosan odaígérve - Hancu)

Egyébként, ha a  kiadóknál tartunk, akkor tényleg jóban voltunk mindenkivel, de ez a személyes baráti kapcsolatok mellett a közös munkának is köszönhető volt. Bátran mondhatom, hogy együtt építettük fel a piacot az EA-vel, a Microsofttal. Mindig médiapartnerei voltunk a fontos közösségépítő eseményeknek, így például a nagy múltra visszatekintő 4v4 focikupának, ahol kommunikáció mellett segítséget is nyújtottunk a lebonyolításban is, és ahol újabb fantasztikus embereket ismerhettünk meg (többek között a későbbi PGO főszerkesztőt, Darthsot).

Az ilyen eseményeken éreztem először, hogy az a generáció, akiknek az eredeti, váltások előtti Guru készült (és akik közül a legtöbben szóltak hozzá az előző posztomhoz) kiöregedett, eltűnt, és helyükre új, fiatal rajongók léptek. Olyan fiatalok, akiknek minden vágyuk volt egy dedikált újság, egy személyes találkozás, akik szó szerint idéztek a cikkekből. Ezek a srácok minden rendezvényen megrohamoztak minket, hihetetlen szeretettel és rajongással voltak irányunkban.

Az új generáció új kihívások elé állított minket. Rá kellett jönnünk, hogy máshogy kell csinálni dolgokat. Például mi is elkezdtünk magunkról fotókat tenni a lapba (ezt egyébként a GameStar kezdte el és nagyon jól is működött), valamint ahol csak tudtunk személyesen találkoztunk az olvasóinkkal. A szerkesztői munkában egy új marketinges belépésével nagy segítséget nyújtottak a fókuszcsoportos tesztek (a marketingcsapat behívott embereket és megkérdezték őket, hogy mi a jó a lapban és min kéne változtatni) és a kutatások (mire a kíváncsiak az olvasók, milyen teljes játéknak örülnének, mik a kedvenc műfajok stb.), amelyek eredményét a Vogel nagy sikerrel alkalmazta máshol is, és a begyűjtött infók alapján mi is átbeszéltük és átalakítottuk a dolgokat.

A címlapoknál szintén a GameStarral harcoltunk. Akkoriban sokkal kevésbé volt leszabályozva a piac, sokkal könnyebben lehetett megkeresni egyes alkotókat – jó példa erre a PC Guru Trends különszámunk, amelyben Hancu az ismeretségei révén vagy 20 játékipari nagyágyúval készített interjúkat (Peter Molyneuxtól kezdve Chris Tayloron keresztül American McGee-ig). Ma ezt már nem lehetne megtenni, minden interjút szűrőkön és jóváhagyásokon kell átpasszírozni, már ha egyáltalán jóváhagyják az ötletet a külsős PR-osok és marketingesek.

(Intermezzo: A legviccesebb eset az volt, amikor egyszer a nyomdai leadás napján, amikor még vagy 30 oldal nem volt kész az újságból, megjelent a szerkesztőségben egy félrészeg izlandi ember, aki közölte, hogy ő a CCP Games marketingese, és valami EVE Online interjú kapcsán egyszer leveleztünk - és most itt van az egész cég Budapesten csapatépítő tréningen, ez az utolsó estéjük, és azonnal menjünk el velük testületileg valami komolyabb mennyiségű alkoholt fogyasztani. Rettenetes fájdalmunkra ezt ki kellett hagynunk, és leadni az újságot inkább.)

Mivel Grath sok külföldi kollégájával tartotta a kapcsolatot, nemcsak egy-egy nagyágyúhoz volt közvetlen kapcsolatunk, de rengeteg játékkal kapcsolatban előre tudtuk, hogy mikor fogják bejelenteni őket, és így persze előbb is tudtunk lecsapni rájuk (a legtöbb helyen az exkluzív cikkeket illetően a „first come, first served” elve működött, csak a Need for Speed volt mindig a GameStaré (az EA szerint az ő olvasótáboruk volt a játék célközönsége). Így aztán a címlapokkal nem volt gondunk, harc és be-beszólogatás azonban volt. Én elég toleráns vagyok, de amikor a GS a Half-Life 2 tesztet anélkül írta meg, hogy látta volna a játékot, azon még én is kiakadtam. Nyilvánvaló volt, hogy a behirdetett, „a Valve-nál jártunk tesztelni” szöveg kamu, és úgy fordították egy az egyben az egészet a német Gamestarból. Ettől az extrém esettől eltekintve (amihez hasonló azóta sem fordult elő semelyik magyar újságnál tudomásom szerint) azért jól megvoltunk egymás mellett. Sokan azt hiszik, hogy mi háborúban álltunk-állunk, de az igazság az, hogy a mai napig jóban vagyok Boe-vel, Mazurral, Flatline-nal és a többiekkel.

Ugyancsak sarkalatos kérdés volt a teljes játékok ügye. Azokban az időkben a mai viszonyokhoz képest horror összegeket költöttünk teljes játékokra, néha tízezer euró felett volt egy licenc ára. Néhány kivételesen nagy címnél érezhető volt az eladásokon a teljes játék minősége, némelyeknél egyáltalán nem – így igazából sosem derült fény a titkos receptre. A teljes játék egyébként a szükséges rossz. Ez az, ami nélkül képtelenség magas árponton tartani a magazint, mint ahogy ez az, ami miatt rengetegen meg is veszik azt. Sokan mondják – főleg ma már –, hogy az internet mellett ez egy felesleges dolog, de egész régiók vannak, ahol még ma is sci-finek számít az otthoni nethasználat, és ahol még ma is hálásak a demókért, sőt, videókért is az emberek.

(Intermezzo: Nagyon tanulságos volt az az eset, amikor Chris, aki a dvd-t szerkesztette, iszonyú pánikban hívogatta végig a szerkesztőséget, amikor megérkezett az új újság, hogy nem megy a teljes játék, indítás után az eredeti lemezt kéri. A teljes játékoknál egyébként nem mindig kaptunk másolásvédelem nélküli, sokszorosítható verziót, ilyenkor rettenetesen kellett hekkelni, hogy fusson a cucc. Hogy ebben az esetben ki mit cseszett el, sosem derült ki, de tény, hogy úton volt az előfizetők felé 2-3000 Guru, az újságosok felé még 20 ezer, és használhatatlan volt a teljes játék. Halálra válva vártuk a hétfőt, hogy most biztos elsöpör a népharag, de megdöbbentő módon alig 30-40 panasz jött, a többi 99,8% olvasót egyszerűen nem érdekelte. - Hancu)

Ennek apropójából gyakran felmerült a kérdés, hogy mi lenne, ha a teljes játékot elhagynánk és feleannyiért adnánk a lapot. Ez így pofonegyszerűen hangzik, ha azonban profitorientáltan működsz, már elég kockázatos döntés. A GameStar megpróbálkozott a teljes játék nélküli változattal, de a végeredmény az lett, hogy a már meglévő olvasók egy jókora része döntött úgy, hogy játék nélkül veszi meg a lapot és csak elenyésző számban szereztek új vásárlókat. Így egy minimális példányszám-növekedés, de drasztikus bevételkiesés lett a dolog vége. A lényeg tehát, hogy ha féláron adtuk volna a lapot dvd nélkül, akkor minimum kétszer annyit kellett volna eladni ahhoz, hogy ugyanazt a bevételt produkáljuk – ami egészen egyszerűen képtelenség. Egyrészt ennyi új olvasót nem lehet behozni másrészt sok millió forintot kellett volna kommunikációra költeni, hogy az emberek tudomást szerezzenek a változásról.

Egy lap példányszámának növelése egyébként a legnehezebb feladat, a Vogelnél töltött időm nagy részében főszerkesztőként ezzel foglalkoztam. A már említett kutatások mellett rengeteg akciót hirdettünk, megpróbálkoztunk DVD-tokkal, sőt, egyedülálló módon kiadtuk az id Software-ről szóló könyvet, a Masters of Doomot is. A két kötetre bontott könyvmelléklet egyébként olvasmányos és érdekes volt (ráadásul akkor még angolul is szinte hozzáférhetetlen), olyan sztori, amiről azt gondolná az ember, hogy mindenki, de legalábbis minden játékos el akarja majd olvasni.

Sajnos ez nem így alakult. A példányszám hangyányit nőtt, de közel se annyit, amennyit vártunk egy ilyen egyedi meglepetéstől. Egy szempontból azonban jó volt – aki megvette az első részt, az megvette a következőt is, tehát a második kötettel jelentkező GURU is aránylag jól ment. Egyébként ebből is látszik, hogy az olvasók nem feltétlenül szeretnek olvasni – vagy szeretnek, de csak rövidebb, könnyebben emészthető írásokat.(Természetesen mindig vannak kivételek, kéretik nem személyes sértésként felfogni az előbbi mondatot!)

Az olvasók gyűjtése és megtartása tehát elsődleges feladat volt és ehhez tényleg nem elég az, hogy jó lapot készítesz. Ehhez egy csapat kell, aki mindenre figyel és aki azonnal reagál a piaci mozgásokra. A Vogelnél ez nagyon jól működött. Ha valami nem ment jól, azonnal leültünk, hogy kitaláljunk valamit a megoldásra. Nagyon jó volt így dolgozni mindenkinek: én éreztem, hogy nem vagyok egyedül, a csapat pedig érezte a teljes financiális és stratégiai támogatást (csak egy példa: sosem volt kérdéses, hogy utazhatunk-e az E3-ra), hisz a srácok az eladási adatokon kívül másról nem is nagyon tudtak. A problémákat mindig úgy próbáltuk megoldani, hogy abból ők ne érezzenek semmit.

Mivel ez a rész már most is túl hosszúra nyúlt ezért a lesz még egy, utolsó fejezet amiben az újabb átalakulásról lesz szó Hancu távozása után, arról, hogy hogyan licenszeltük majdnem az EGM-et és hogyan kerültünk át a MotorPresséhez – valamint arról, hogy miért döntöttem úgy, hogy szakmát váltva nyolc nagyszerű év után elhagyom a PC GURU csapatát.

190 komment

Címkék: belterj pcguru

A bejegyzés trackback címe:

http://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr103117882

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nándo 2011.08.03. 04:26:41

@hancu: Igazad van... nem te, hanem Sasa írta meg.

brump 2011.08.03. 05:59:49

@Nard: "576 ősellenségnek számított! Mert színes is volt!"

Nem azért...

QTPie · http://erettnok.blog.hu 2011.08.03. 09:44:12

@Dallie: ...Hunor? Eskuszom nem tudom eldonteni, de Te vitted a hardvert a Gamerben, igy nem lehet nagyon maskent.

Light plz :)

-=Flatline=- 2011.08.03. 09:53:25

En is szeretlek Hancu :) (de tenyleg)

Igazabol jobban, mint szerintem gondolod, de ott mar minden eltort nekem a Guruval kapcsolatban, mikor mar Sasa es Gracc is lelepett az 576-hoz. Nem volt ertelme miert maradni, az meg sohasem volt titok, hogy Bateval es Miguellel soha sem lett voln akedvem komolyabban egyutt dolgozni.

Nando, a Gamer miatt ne sirankozz, nem veletlen lett vege, de nem a csapat hibaja volt...

dragon83 (törölt) 2011.08.03. 09:54:49

@PPéter: Itt egy PPéter! Jééj! :D (A Gameresek megérdemelnek egy külön üdvözlést.)

@Dallie: Köszi ezt a kis betekintőt, jó volt olvasni.

csabez999 2011.08.03. 10:30:39

@hancu: Bocs, hogy kicsit (nagyon) off a kérdés, remélem, a témában járatlan casual olvasónak kijáró türelemmel fogadod :)

Egy ilyen magazin (Guru, GS, a néhai 576) kb. hány fős belsős/külsős gárdával működik, és azok mennyire "mindenesek"? Gondolom van, aki fixen tördelő, cikkíró, mittudomén, + pár ember, aki a pénzügyekért felelős? Vagy mindenki csinál mindent?

UnrealFCY 2011.08.03. 10:47:27

@bbandi: Az egyik Doom konyvot en is igy kaptam meg, Nyiregyi fosulin osztottak, akkor mondtam hogy na a masodikat is meg kell szerezni :)

Dr. A Jó Meglepően Izmos Hercege 2011.08.03. 11:19:46

@hancu:

Ja, valóban nem voltál, azért írtam, hogy "tán még Hancu is". De Mocsy, Lily, Shy ott volt.

Dr. Cica75 2011.08.03. 11:54:34

@Chocho86: Pedig de, meg most is megvan a titoktartasi szerzodes, amit azi id-vel kotottunk.

Dallie 2011.08.03. 12:35:34

@QTPie: Én, csak egy régi wow-os nevvel regeltem anno az indára. :)

Chocho86 2011.08.03. 12:43:51

@Cica75: Fasza, akkor gratu hozzá, lévén más, külföldi lapok sem írtak róla hands-ont (legalábbis nem olyan hosszút és részletest tudtommal, pedig akkortájt vadásztam az infókat, ahogy egy vérfanhoz illik). Viszont ha már ez a helyzet, feltennék egy kérdést: az általatok tesztelt változatra is igaz, hogy jobban néz ki mint a végleges? Csak mert az Alphara igen, egy rakás olyan grafikai fearture van benne, ami a fullból kimaradt (persze én nem láttam soha, csak álmaimban csiripelték a kismadarak :P).

hancu 2011.08.03. 12:46:28

szolgálati közlemény: ne offtopikoljunk itt mindenféle covos-árokpartos cuccokkal, lesz majd külön poszt róla.

Chocho86 2011.08.03. 12:46:30

@Nándo: Azt hittem, a Gamer fórum óta benőtt a fejed lágya, de ahogy látom, nem. :) Sebaj, még most is őrzöm azt a szép véleményt, amit egykor írtál rólam egy vita lezárásaként.

piszkosfred 2011.08.03. 13:06:05

Ezt jo hallani, hogy lesz CoVos poszt is, kivancsian varom. (Vegul is ha jol emlekszem, hancu is a CoV levrobol notte ki magat a megagiga levelekkel :))))

molnibalage 2011.08.03. 13:17:26

@Adrian Shephard: Nem lenne egyszerűbb válaszolni?

Zarbon 2011.08.03. 14:40:37

@-=Flatline=-: én is sajnálom mert onnantól nem vettem igazán egy nyomtatott sajtót sem, egyikben se találtam meg a számításaim, az online sajtóval meg az a gond hogy boldog boldogtalan is irkálhat, meg is látszik sok cikk minőségén

Shy (just shy!) 2011.08.03. 16:16:21

Kedves Hancu és mindenféle párti vitázók!

Néhány apróságot nem sikerült tisztázni a két poszt folyamán...

Egyrészt, hogy kik is alapították és miért ezt az egész Guru dolgot! (Azt hiszem ez megilleti az eredeti szülőket).

Másrészt valami hihetetlen szakadék látszik itt az első időszak és a későbbiek között. Ez nem más, mint a motiváció! Az alapításkor még GURU-nek nevezett lemezújság Amigás lapként indult és egy évig ingyen készült. A kitalálói, készítői (Bear, Gaborca, Masell és Shy) lemezen másolva havonta juttatták el az információt az olvasókhoz. Nem fizette őket ezért senki. Az álmainkat valósítottuk meg.

Később pedig a papírújság szintén ebből az indíttatásból működött saját pénzből.

Ha aranykorról beszélünk, akkor lássuk azt is, hogy az amigás aranykort ez a lap koronázta. Rengeteg írót, később szerkesztőt, sőt főszerkesztőt termelt ki a lap rajongói tábora.

Lily, Sasa, Del, Brazil és a többiek mind később csatlakoztak a GURU-hoz. Így mindenkinek az volt az aranykor, amikor ő ügyködött. Szerintem ez egy fontos tény, hogy az alapítók nélkül - nélkülünk - nem lett volna aranykora semminek, mert Guru sem lett volna.

Ha valaki a kezdeti időkre kíváncsi kérdezze az alapítókat.

üdv
Shy

DrBala 2011.08.03. 16:39:31

Sziasztok!

Azzal nagyjából tisztában voltam, hogy külföldi a tulajdonos. Vizont ami mindíg is foglalkoztatott, hogy volt-e olyan nyomás irányotokban a tulaj részéről, hogy "Nah most akkor egy pozitív cikket szeretnék a SW:KOTOR-ról", mert hogy fizettek érte.

Vagy lehet, hogy ez még máig nem publikus?

hancu 2011.08.03. 17:06:43

@Shy az eredeti: Azt hiszem, a nickeddel ellentétben te valójában mégsem az igazi Shy vagy. Ő ugyanis egy intelligens, írni-olvasni-szövegértelmezni tudó ember, aki egészen biztosan megérti, miről szól ez a posztsorozat (főleg azért, mert már vagy ötször le lett írva), és miről nem. És egészen biztosan nem sértődik meg azon, hogy a Guru 2000 és 2008 közötti történetéről szóló sztoriban nem szerepel az, hogy ő miket csinált 1993-ban.

hancu 2011.08.03. 17:16:26

@DrBala: Nem, ilyen konkrét nyomás meg fizetett cikk sosem volt. Hasonló eset kettő rémlik. Egy a Gurunál 2004 körül, amikor egy játék kiadója azzal a feltétellel adta volna oda exkluzív tesztre a cuccot, ha még előtte bevállaljuk, hogy legalább 85%-ot adunk rá. Nem vállaltuk.

A másik az 576-nál volt 2000-ben, amikor egyszer bejött a tulaj, hogy a Might and Magic nem tudom hányadik részéből most jött egy nagyobb szállítmány a boltba, és tök jó lenne, ha ezt megtámogatnánk egy 90% körüli rivjúval. Mondjuk, hogy bocs, de már két hónapja lement a teszt, és kapott kb. 60%-ot.

Illetve minden lapnál megfigyelhető az, hogy ha valamiről ő ír először, meg címlapsztori, meg nagy durranás, azt hajlamos a reálisnál jobban dicsérni. Mert egyszerűen az a szalagcím, az a sztori hogy "végre itt az XYZ játék, nálunk először, és ZZZZZUPPER", az működik, míg az, hogy "végre itt az XYZ játék, nálunk először és hátizé, középszar", az nem. Ez ilyen öncenzúra-szerű valami, félig-meddig tudatosan, és nem állítom, hogy sosem estünk volna bele ennek a csapdájába.

DrBala 2011.08.03. 17:45:34

@hancu: Akkor az újságot gyakorlatilag csak a hírdetések és az eladott példányszámból befolyó összeg tartotta fenn?

hancu 2011.08.03. 18:16:25

@DrBala: Persze, mint minden más újságot.

Lenry 2011.08.03. 19:56:14

elolvastam mindkét részt, és tűkön ülve várom a harmadikat.

két dolgot fűznék hozzá:

* mindig is GameStaros voltam, és soha nem vettem Gurut. ezt most egy kicsit sajnálom. kimaradtam valamiből, aminek könnyen a részese lehettem volna.

* Masters of Doom könyv: szomorúan olvastam, hogy nem lett akkora siker, mint gondoltátok, ezért pozitív példaként előállok, én, aki sose vettem Gurut, elcsakliztam Guru-olvasó osztálytársamtól a könyvet és kb 100-szor - szó szerint - rongyosra olvastam, és a mai napig mindig (értsd: MINDIG) nálam van, benne a táskámban.
egyetlen kritikát azért megjegyeznék: egyetlen rohadt szóval nem írtátok, hogy annak a könyvnek van egy második része! tavaly tudtam meg, miután John Romero kipostolta a blogjában, hogy egy magyar rajongója ezekkel ajándékozta meg. na nem baj, azóta beszereztem a fehéret is, azóta együtt élnek a táskámban.

Nándo 2011.08.03. 19:56:18

@-=Flatline=-: siránkozik a franc, feltörtek a régi szép emlékek, mondjuk egy picit megmosolyogtató, hogy kerek-perec leírja Sasa azt, amit minden ember legszívesebben letagadna, én biztosan. az mondjuk nekem is új volt, s közel hat év után is majdnem leestem a székről, hogy még csak nem is a Vogel kereste meg a srácokat, hanem pont fordítva, egy kisebb klikk vált ki a "nagyok" mögül. :)
btw, még mindig a GS-nél vagy? :) (egyébként emlékszem, hogy anno mennyire fogadkoztál, hogy ha a Gamer megy a levesbe, soha többé nem írsz semmilyen lapba, s láss csodát, már te is körbejártad a piacot. :)
Ja tényleg, s nálad van az összes Gamer Magazinom, remélem vigyázol rájuk. :))

Chocho: bocsi, de azon kívül, hogy erőteljes véleményed van minden kisebbséggel szemben, más nem igen rémlik felőled; azt hiszem, ez jól is van így... ;)

Chocho86 2011.08.03. 20:53:45

@Nándo: Írtam olyanokat azon a fórumon, amikről azóta gyökeresen megváltozott a véleményem. Nem mindenről, de sok dologról -- gondolom, ezt teszik az emberrel az elcsusszanó évek, jobb esetben legalábbis. :) Nekem még dereng ez-az, nagyobb viták mindenféle témában (állatvédelem, belpolitika, sőt, tudományos témák), plusz emlékszem, hogy egyszer drámakvínhez mérten elhúztál, hogy sose jössz vissza többé (asszem InGen húzott fel :D) -- dicséretre méltó, hogy tudtommal bírtad, igaz pár hónapra rá megszűnt az egész fórum. :D Mindenesetre jó idők voltak, a közösség még mindig létezik valahol...

Bocsi az offért! A témára visszatérve: Hancu, melyik volt az a bizonyos nem működő játék, ha nem titok? Mert emlékszem valami ilyesmire a Reastaurant Empire-rel kapcsolatban, amit aztán pótoltatok egy másik számban talán...

-=Flatline=- 2011.08.03. 21:10:55

Nándo: Tuti nálam? Szerintem van pár Gamerem, de azok otthon Budapesten vannak a szekrényben. Nem emlékszem, hogy adtál volna (igazából az arcod sem ugrik be annyira, csak a neved...)

Már nem GS, írni még néha írok, de 3 év videós gyártásvezetős vágós mindenféle posztból kirúgattam magam és eljöttem Írországba melózni.

Szóval nagyon tömören nem, már nem. A fogadalmon meg egyszerűen jobban fogott, hogy Hancu kért meg rá, mivel a legerősebb emlékek a CoV-hoz kötöttek mindig és ő állt a legközelebb ahhoz, hogy megmozdíthasson valamilyen irányban (a neve miatt), így lett a Guru. Amint elmentek a srácok és jöttek Bateék, plusz épp úgy alakult, hogy amúgy is állást váltottam, Mazurék felvettek videós dolgokkal foglalkozó arcnak, de néha cikket is írtam, így ott folytatódott a GSnél.

The rest is history. Máig jön levél, hogy ugye nem vagyok férfi...? :)

-=Flatline=- 2011.08.03. 21:15:27

Ha bármi másra kíváncsi vagy, inkább privátban, ez mégsem a gameronline.

Sasa112 2011.08.03. 21:30:21

@-=Flatline=-:
Az igazan faszak a 4v4 focikupak voltak:) Ivett és Orsi neve mond meg neked valamit? Meg amikor Mario partyztunk a beke uton.... Yoshi tavolugras?;)
Jo kis evek voltak!

Nándo 2011.08.03. 21:38:11

@Dallie: tudsz valamit? :D

Flat: igen, anno elkérted tőlem, mert csináltál vmi weboldalt (ilyen flashes-izé volt), hogy be akarod scannelni a régebbi írásaidat; egyszer találkoztunk a Lurdy-házban, akkor adtam oda egy szatyorban. Egyébként nem lényeg, csak eszembe jutott rólad. :)

Chocho, Hancu, mindenki: igen, tényleg annyira szánalmas ez a sárdobálás így 7 év után tudom, de jó volt egy picit újra megélni azokat az időket, nyilván azóta mindenki már egy másik ember. :)
Az első részt jó volt olvasni, azt az időt én is megéltem, tudom miről szólt, fiatalság na; a második részhez nekem már semmi közöm remélem ti nagyon élveztétek. az egészben az a vicc, hogy engem sosem kötött le egy játék sem 30 percnél tovább 13 éves korom után, nem is értem miért dobtam ki súlyos pénzeket ezekért a magazinokért - egyszerűen csak jó volt egy igényes magazint olvasni. :))

-=Flatline=- 2011.08.03. 21:38:40

@Sasa112: Azóta sem lepett meg senki annyira jó ajándékkal, mint az a Mario party 4. De bazmeg mit izzadtam, mire megvettem az MGS2-t neked media marktban full árban, rszpekt jeléül :D

Yoshi az kész volt, esküszöm Gracc csalt...vagy nem véletlen van százmillió gamerpontja ;) A halkirántósban viszont senki sem vert meg mikor a barátaimmal játszottam :D

Ivett képei máig megvannak :D Nemrég belefutottam a mindenféle mappában...(Nem, nem wanking purpose miatt)

-=Flatline=- 2011.08.03. 21:40:10

@Nándo: BAZZ TÉNYLEG!!!! BE IS VANNAK SCANNELVE :D

(Ment a flatline.hu sokáig, de valami orosz arc mindig feltörte az oldalt így most nem él, de a scannek fentvannak. 1.8 évet bescanneltem, a maradékot nem, talán már nem is fogom, de mind megvan, ne félj. Vigyázva vagyon rájuk. Stöki is egészben kapta vissza a rengeteg guruját, ha meg nem, mert már összefolyik, végül visszakapta-e, akkor a Gamerek alatt, vagy felett vannak a dobozban. )

Dudi 2011.08.03. 21:45:58

Átolvasva e 2. részt is a hozzászólásokkal együtt rájöttem, hogy mi a probléma. Úgy kellett volna kezdeni a cikk címét, mint Lucas bácsi csinálta a Star Wars-szal: "A PC Guru története IV-V-VI." Ezzel máris felvilágosítottátok volna a népet, hogy itt bizony a "második Aranykorról" lesz szó. Nem kellene most szócsatázni a régiekkel.
De nem. Úgy érzem, bár váltig állítjátok, hogy a kapu nyitva van, lehet az előzményekről írni, nagyon jól ismeritek az előttetek lévő "Gurukat", hogy ők már nem is fognak ide cikkezni, max 1-2 hozzászólást írnak, amit le lehet hurrogni, hogy "ezek a cikkek nem arról az időszakról szólnak".
Igazatok van. Látszik, hogy őszintén élveztétek ezt az időszakot, számotokra valóban ez volt az Aranykor. Ezért is lett tartalmilag olvasható a cikk, főleg az Intermezzókkal (hol van ez a mai papírsajtóból...?), nyilván azok, akik ebben az időben vették a lapot, élvezettel olvassák.
De ez mégsem teljes körű tájékoztatás. Tisztára, mint a politikusok egy-egy kormányváltás után: a mostani rendszer überfasza, egymás hátát verdesik az új kormánypártiak, míg az előzőek szó szerint szóra sem érdemesek, annyira genyládák voltak. Ebben is van valami (különben miért lettek leváltva...?), de arról mindenki hajlamos megfeledkezni, hogy pont egy újabb váltás küszöbén állunk...

Chocho86 2011.08.03. 22:05:08

@Nándo: Tényleg szép idők voltak, a múltkor rendeztem újra a gyűjteményem és arculcsapott a súlyos öklű nosztalgia. Szinte már hely sincs a szekrényben a sok magazintól.

Nándo 2011.08.03. 22:05:22

Húúúú, nekem még lenne egy kérdésem, remélem nem haragítottam senkit nagyon magamra, legalábbis nem annyira, hogy ne válaszoljátok meg: anno a PGO leszerződtette azt a webes fejlesztő csapatot, akik a Gamer Magazint is vitték (Force-X, vagy vmi hasonló volt a nevük), kaptatok is egy igényes zöldes felületet, baromi jó fórumos supportal, de valamiért megszűnt, s jött helyette ez a förmedvény, ami most van; 6 évvel ezelőtt is igényesebb, s fejlettebb volt, mint ez tehát nem értem mi ennek az oka...? Mi történt?

-=Flatline=- 2011.08.03. 22:16:51

@Stöki: Semmi bajuk, vigyáztam rájuk. Akkor egy közös találkozót megejtünk karácsony előtt, mikor legközelebb hazamegyek és mindenki megkapja a magáét, némi helyi birkás csokis ajándékkal :)

vargatom 2011.08.03. 22:22:28

@Dudi: Sztem ezzel a hozzászólással most inkább saját magadról állítottál ki bizonyítványt...

Shy (just shy!) 2011.08.03. 22:23:32

@hancu: Hát köszönöm, hogy ezt gondolod. Nem a szövegértelmezésemmel, vagy a Shy mivoltommal van itt a gond.

Meg sem sértődtem, főleg azért mert kimaradt, hogy mit csináltam a Guruban 93-ban. Nem erről van szó csak a tárgyi tévedések bosszantóak és hogy a Guru lényegéről senki sem ejtett szót. Egy fantasztikus dolog silányodik ebben a posztban valami kicsinyes huzakodássá.

A nevemet pedig átírom, hogy lásd tényleg én vagyok... Shy of Flatliners :-) Megoldások a lemezguru impresszumában. :-)

Dudi 2011.08.03. 22:37:21

@vargatom: Bevállalom! Hányas lett? :)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.08.03. 22:42:22

@Dudi: Szerencsére sosem ígértük, hogy az IDDQD-ben teljeskörűen fogunk tájékoztatni bárkit bármiről. Ez egy lelkesedésből készített blog, nem a Magyar Közlöny. A I-III. epizódokat meg bárki beküldheti nekünk, aki ott volt (én nem voltam ott, ezért fogalmam sincs, hogy nem túl jóindulatú feltételezésedet - miszerint a korai Gurusok úgysem fognak ide cikkezni - mire is alapozod).

@Shy az eredeti: Nosza, írj egy posztot arról a fantasztikus dologról! Kitesszük, mint ahogy az Árok Party-s szereplésed is kikerült. Sasának az az egy "bűne" van, hogy nem sajnálta hosszú és olvasmányos szövegbe önteni a PC Guru megszűnése (na jó, most már csak majdnem-megszűnése) kapcsán felmerült gondolatait, nekünk meg az, hogy ezt lehoztuk. Szóval én sem igazán értem a reakciódat. Sasa például tudtommal nem is találkozott jó néhány ősgurussal - milyen alapon írhatná meg hát a kezdeteket?

@Del__: Pedig ha ti nem mondjátok el, senki nem fogja. Nem is azért lenne jó, ha ti is írnátok hasonlókat, hogy kiderüljön, melyik az Igazzy Aranykor (mert nyilván mindenkinek az, amikor a Gurunál dolgozott), hanem mert biztos vannak bennetek is baromi jó sztorik, nem is beszélve az eredettörténet fontos elemeiről. És ha ezek nem lesznek dokumentálva, előbb-utóbb el fognak tűnni. Én nem állítom, hogy az IDDQD az ideális felület ilyen dokumentálásra, de azért talán nem is egy vállalhatatlan dolog. Ha már Sasa megírt pár fejezetet (mert az világos, hogy nem az egész könyvet), akkor tőletek is tök szívesen olvasnék ilyet.

Peace, még akkor is, ha utálsz. :)

hancu 2011.08.03. 23:01:34

@Shy az eredeti: De, sajnos a szövegértéseddel van a gond :( Kismillió és egyszer el lett magyarázva a két posztban, aztán gyengébbek kedvéért alatta a kommentekben is, hogy ez a történet a Guru 2000 és 2008 közötti éveiről szól. Te pedig folyamatosan azon reklamálsz, hogy miért nem az ős-Gururól, pedig az milyen csodálatos volt. Még egyszer mondom: nem volt célja a posztoknak a Guru-őstörténet megéneklése. Ha olyan posztot szerettünk volna, mást keresünk meg a megírására, mondjuk téged. Erre most itt úgy csinálsz, mint aki beült egy kosármeccsre, aztán azon háborog hogy de szarul fociznak azok a langaláta fazonok.

A tárgyi tévedéseket pedig sorold, és javítjuk.

Sasa112 2011.08.03. 23:08:18

@Shy az eredeti:
Szeva Shy!
Ez a poszt azert szuletett mert egy fantasztikus dolognak a reszese voltam, es mert 8 evig azt jelentette nekem, ami az elotte levo tiz evet neked(nektek).
Sosem vitattam, es nem is fogom a Guru jelentoseget, es tisztaban vagyok azzal hogy nelkuletek en sem tartanek ott, ahol tartok. Ez a poszt tenyleg csak azokrol az idokrol szol amikben en mint aktiv tag reszt vettem, es arrol a korrol amikor egy uj generacionak jelentettuk mi ugyanazt mint amit ti az oskorban az en generaciomnak.
Szoval nem direkt maradtatok ki a cikkbol, hanem mert Lily es Bear kivetelevel a regiek kozul senkivel sem dolgoztam.... Sajnos veled sem... Szoval remelem nincs sertodes a dologbol. Valoszinuleg az alapitas es az azt koveto 10 ev torteneteben (ha megirja valaki) nem leszek benne se en, se a hancu, se pedig stoki, mint ahogy az is valoszinu, hogy ezt egyikunk sem fogja nehezmenyezni majd.
Udv!
Sasa

Gerry. 2011.08.04. 00:16:10

@-=Flatline=-: Irorszag? Nna, ha most mar tudom, miert dobal ki lepten-nyomon pornograf videomenukre utalo kepeket a gugli :P

Egyebkent nemigen ertem, hogy a Sasa ket irasaval egyet nem ertok (nyilvan szamos elem heveny szemoldokfelvonast general azoknal is, akiknek a Guruhoz nem, csak altalanosan a jateksajtohoz volt-van kozuk, de ezzel egyutt is el kell fogadni azt, hogy a sajat perspektivajabol ir, nyilvan, minden szentnek maga fele hajlik a...) miert itt irnak hosszabb-rovidebb hozzaszolasaokat, ahelyett, hogy elnenek a talcan, raadasul immaron a hozzaszolasokban tucatszor felkinalt lehetoseggel, es megirnak a tortenet valamely reszet, idosikjat a sajat szemszogukbol. Blog leven, akinek nem tetszik ez a nosztalgiazas, max. tovabkattyint, sanda gyanum szerint a latogatok kozott kellokeppen kepviselve van az idosebb korosztaly is, akiket meg pont erdekel a dolog - a hozzaszolasok errol (is) tanuskodnak...

bullseye 2011.08.04. 00:21:12

Úgy tűnik nem csak a politikára és a kolbászra igaz, hogy nem szabad megtudni hogy készül, de PCGurura (vagy minden más sajtótermékre) is. Ami ebben a topikban, meg az előzőekben is megy/ment, mindkét-három-sok részről: apró hülyeségek, évtizedes félreértések miatti picsogások és sértődések + a szurkoló közönség, aki azért adogatja az ammót szépen néha. Lenne egy szép hasonlatom, de az egész internetről bannolnának érte...

Kaksi Atomerőmű 2011.08.04. 04:02:40

@-=Flatline=-:

mikor rúgattad ki magad? ennyire figyelmesen olvasom a gs-t...? :\

Shy (just shy!) 2011.08.04. 09:00:56

@Sasa112: Kedves Sasa! Te vagy az első, aki megértette, amit mondani szerettem volna. Ennek örülök, mert elég csúnyán félreértették itt a mondandómat.

Senkit sem szóltam le, senkit se bántottam, csak annyit mondtam, hogy szerintem a Guru a kezdeteitől ugyanazt jelentette. Szerettünk valamit és ezt igyekeztünk átadni. EZ nem változott az utóbbi 20 évben.

Nem vágyom a saját őstörténetemre, és nem is szándékom tovább vitatkozni senkivel. Szerintem az nem méltó ahhoz, ami született az elmúlt 20 évben.

Del__ 2011.08.04. 09:10:01

@Stöki: Tudod mit? Legyen így, írok valami sztorizgatósat azokról az évekről. Nem a legelejéről, mert az - ahogy Shy is írta - az ő történetük, de azért a 90-es évek vadromantikájának is egészen különleges hangulata volt... Aztán majd ha úgy érzitek érdekelhet másokat is akkor kirakjátok, ha meg nem, akkor is kiírtam magamból... Cserébe kérek majd egy dedikált példányt a "szerintem tök jó ötlet, úgyhogy remélem tényleg elkészülő tudodmiből" és akkor majd megint utálni foglak, de úgy, de úgy :)

-=Flatline=- 2011.08.04. 10:01:32

@Kaksi Atomerőmű:

Kaptam egy dilettans, hozza nem erto fonokot, aki a kereskedelmi tevecsatornak vilagabol csuszott odaig, hogy mar arra kellett fanyalodnia, hogy benyalja magat egy kiadohoz.

Honapok utan sem volt meg lovese sem rola, hogy mit is csinalunk igazabol, csak baromi lelkes gamer volt az arc, akinek volt par jo kapcsolata, de mindenkinel azzal nyomult, hogy uuu a TV es majd sajat musor, meg miegyeb. Azt nem meltatom, hogy a ceg miert vette fel, ez az o dolguk, de maig megvan a 45 perces beszelgetesunk, amiben szerintem arra szamitott, hogy majd konyorgom a nem is olyan rossz allasomert, hogy ne rugjanak ki (mert elkuldtem a francba sokak fule/szeme lattara, hogy egy nulla skilles luzer aki a hatunkon adja el magat es egyebkent tok feleslegesen kapja a fizetesem masfelszereset, leven ugyis mindent en csinalok...). Nem konyorogtem, tartottam magam ahhoz amit gondoltam es azota sem valtozott, ugyanakkor mivel evek ota elvagytam mar otthonrol, jobb es nagyobb fizetes remenyeben, valahogy kapora jott a ketto es vegre eljohettem.

O meg azota is ottvan ;) De ez mindig igy megy minden multiban... Az irast folytathatnam, de itthonrol nehez, senkivel nem volt gond a cegen belul, csak vele, szoval ne ugy fogd fel, hogy a GS-nek mutattam be, kizarolag egy szemelyben neki. A ceg viszont kenytelen volt ugy reagalni, hogy elkuldenek, mert nyilvanosan egy "beosztott" nem becsmerelheti a fonoket meg akkor sem, ha tok igaza van.

Short story long ;)

Alexi Borzovan 2011.08.04. 10:46:04

@DrBala:
Ugyan már! Az SW KOTOR-ról CSAK pozitív cikkeket lehet írni (hm, honnan is van az avatarom...?)! :DDD

Viccet fétretéve picit OFF, de a kérdéseddel kapcsolatban eszembe jutott egy igen hasonló szitu: az egyik szfehérvári rádióban anno szerkesztettünk/vezettünk egy rockműsort és az egyik - országosan ismert "zenész" - interjúalany szépen kikötötte, hogy milyen jellegű kérdéseket tegyünk fel neki, mert csak azokra tud válaszolni. Oka ugyanis az volt, hogy "sztárunk" iszonyatosan szét volt csúszva (nem alkohol, hanem kender...). Hát, mit mondjak, érdekes interjú volt, műsorvezető társam utána nem győzött átkozódni, hogy ezt a népművészeti cserépedényt minek is hívta meg... Úgyhogy ilyen nem csak a (játék)újságírásnál, hanem minden médiaterületen előfordul. Emberünk nevét nem árulom el, legyen elég annyi, hogy zenekaraiban szerepeltek a "csillag" és a "borz" szavak... :)))

dragon83 (törölt) 2011.08.04. 12:38:17

@-=Flatline=-: Úgy látom történnek érdekes dolgok más magazinoknál is. Na majd elkaplak egyszer MSN-en és elmesélheted milyen az élet a messzi Írországban.

Kaksi Atomerőmű 2011.08.04. 13:16:49

@-=Flatline=-:

Sajnálom, hogy így lett vége. Még egy ember mínusz, aki miatt jók voltak a gs tv-s adások. Sok sikert odakint!

-

Akkor csak leírom én is:
96 decemberében kezdtem az 576-tal. Kis szarosként valahogy leemeltem egyet az újságosnál, onnantól kezdve mint a messiást úgy vártam havonta a megjelenést. Onnantól az újság megszűnéséig megvan összes szám.
Közben már elkezdtem más lapokat is venni, amikhez volt cd melléklet, mondjuk nem ez volt az ok. Pár Pc Zed, aztán Guru meg GS. Tényleg, volt olyan időszak, mikor 3 lapot vettem párhuzamosan.
A Gurus bomláskor én természetesen Gamert vettem továbbra is, már nem emlékszem, hogy a megszűnésig-e, de van abból is jó pár.
Aztán már nem váltottam vissza a Pc Guru-ra, maradt a GS egymaga, amit a mai napig veszek.
Nem tudom pontosan, de kb 10-11 éve van netem, sokszor hallottam ezt, hogy hülye vagyok, amiért net mellett még nyomtatott újságra pazarlom a pénzt. Egyrészt nem sajnálom rá azt a "hatalmas" összeget, másrészt nekem ez egy megszokott, berögzült dolog, hogy leülök, magam elé teszem az újságot, és elolvasom a teszteket a megszokott arcok tollából. A netes cikkekkel sose tudtam megbarátkozni, bármilyen jött-ment vérpistike írhat tesztet, idegen az egész. Ha online akarok tájékozódni, megnézek youtubeon egy gameplayt, és máris képben vagyok, nem kell nem kell egy noname Gipsz Jakab okoskodása...

Egyébként pont a múlt hónapban történt, hogy belém nyilallt valami, és becsuktam a GS-t. Tudom, mások már leírták az összes lapról, hogy már X ideje szar, nem veszik, stb, de én most éreztem ezt a furcsa, keserű szájízt először. Valami már nem stimmel. Gondoltam megnézem a Gurut (szemet szúrt, hogy az elmúlt egy évben milyen jó teljes játékokkal jöttek ki), erre a megszűnésük fogadott... pfff, ez az én formám. Mondjuk a pdf-es verzióba belenézve egyáltalán nem vagyok lenyűgözve.
Nos egyelőre kivárok.

közösperonos átszállás 2011.08.04. 13:32:42

@hancu: azért ahogy a cikk kezdődik (az első), az se jó. "A PC Guru története", "hogy is volt ez az egész", "elmondjam az újság történetét", "a kezdetektől a szétváláson át azokig az időkig (stb.)". A harmadik bekezdésben derül ki egyáltalán, hogy mégse teljesen back to the roots (mondva mondjuk még ott sincs, hogy ja, az eleje nem érdekel, azt majd más).

Ha arról akarok cikket írni, hogy az adott időszakot hogy éltem meg, akkor az elején leírom, hogy az adott időszakról akarok beszélni (mint ahogy Sasa le is írta, hogy szubjektív beszámoló következik, pl.). És ahogy címlapsztorit nem hibajavítunk 16. oldalon, apróbetűvel, ugyanúgy necces kommentben korrigálni a cikk szövegét. Főleg ilyen stílusban.

Szerintem.

-=Flatline=- 2011.08.04. 13:52:24

@Cica75: Mert megkerdezte :)

Jol tudod, hogy sem a ceggel, sem Veletek kapcsolatban nincsenek negativ erzeseim es nem mondanek ugysem ilyet, mert minek. Harom es fel evig egyutt dolgoztunk, hogy is lehetne. Viszont tole nyugodtan futkoshat a hideg a hatamon, leven valamilyen modon csak hatassal volt a poziciomra/eletemre, akar jol, akar rosszul alakult is.

Remelem az a cica vagy akire gondolok :)

Dudi 2011.08.04. 14:02:39

@Stöki: Úgy tűnik, megint tévedtem. Bízok benne, hogy így lesz! :)

moli 2011.08.04. 14:38:06

@Kaksi Atomerőmű: """Mondjuk a pdf-es verzióba belenézve"""

??!?

Gerry. 2011.08.04. 16:01:37

@moli: Valsag van (es Mo.-on mindig is volt, meg lesz is, ez csak termeszetes), vagy mi a szosz, igen sokan effele kompakt formatumban jutnak hozza az ujsagokhoz...

moli 2011.08.04. 16:10:20

@Gerry.: a csunya mindenit! rakerestem, tenyleg. ejj-ejj

bullseye 2011.08.04. 21:53:39

@Gerry.: amíg olyanok, akik amúgy sem veszik a lapot, mert a színvonal már nem olyan, mint a 90-es évek elején, és csak belenéznek évente egybe elborzadni, stb. stb., addig - na fogjuk rá, hogy - ok. De ha olyanok is elkezdik, akik amúgy vennék a lapot, akkor itt tényleg megfigyelhető lesz, hogy a warez megöli-e az eredetit.

tudom, akkor sem lesz baj, tucatnyi nívós magyar nyelvű játékportál létezik...

Kevin Levrone 2011.08.04. 22:54:38

@bullseye: de ugye tudod, hogy már gyak. évek óta felkerülnek pdf.-ben a magazinok? nagyon rég óta.

bullseye 2011.08.04. 23:03:25

@Kevin Levrone: tudom, bár 1-2 helyen egy darabig tiltották. De amit írtam, ettől függetlenül igaz, sajnos.

antipalandin 2011.08.04. 23:32:53

@-=Flatline=-:
Én hébe-hóba olvasgatom ezt a magazint is meg azt. Régebben persze mindkettőt gyakrabban olvastam, jó volt meglátni ugyanazt a játékot más-más perspektívából. Kár, hogy a "nagyok" elmennek.
De most már tényleg érdekel a dolog, hogy ki lehetett az az ember, akit úgy kiosztottál? Az olvasók ismerhetik? Vagy egy nagyon "háttér ember"? Csak nem az, aki az rpgames.nél is van/volt? Vagy netán az, aki nemrég szerepelt a tv2 Mokkájában? Örülnék ha válaszolnál.

attila7575 2011.08.05. 10:25:08

Nem tudom, ezzel mekkora üzleti titkokat feszegetek, de azt nem lehetne megtudni, hogy mennyi volt akkoriban (gondolom már idejét múlt információ) az a cikkben emlegetett "cikkpénz"?

-=Flatline=- 2011.08.05. 11:59:36

Szerintem(!) kb a 4-5szorose a mostanaban elfogadottnak. Confirm or denyyyy.... (ps3 kevin butler)

hancu 2011.08.05. 13:13:51

@Cica75: szerintem a gurunál 7000-nél több sose volt, az említett "nem futja többre" időszakban talán 2-3000

Dr. Cica75 2011.08.05. 13:35:49

@hancu: Azt nem tudtam pontosan. Mindenesetre a mostanihoz kepest kb. ketszerese mindket oldalon.

Sasa112 2011.08.05. 13:52:11

@hancu: pontosan, max 3000 ft-ról kellett feltornászni 6000 körüli összegre. Én úgy emlékszem, hogy ez maradt a plafon is.

attila7575 2011.08.05. 14:20:13

@Cica75: nos, ez nem valami sok. Én többre gondoltam. Persze akkori árakon számolva... De akkor is. Ezzel maximum úgy rendes fizetés melletti mellékesről lehetett szó mint újságkészítés.

Dr. Cica75 2011.08.05. 14:24:06

@attila7575: Namost ez ugy van, hogy csak a szerkesztoknek van allando fizetese (esetleg kiemelt cikkiroknak), tehat a szerkeszto, aki napi 8 oraban tolja ezt, annak ezen felul meg van penze. Az ujsagiro, aki "csak" cikket ir, az viszont nem ebbol el, neki van mellette "normalis" munkaja.

hancu 2011.08.05. 14:24:49

@attila7575: Persze, de ez a külsős cikkírókra vonatkozik, akik munka/egyetem mellett írogattak. A szerkesztők főállásban dolgoztak, rendes fizetésért minden lapnál (aztán, hogy a fizetés felett járt-e nekik plusz pénz a cikkekért is, azt magazinja válogatta).

Dagosta 2011.08.05. 15:22:45

Talán nem titok, ha elárulom, hogy a PC Gurunál most 5,000 forint a cikkpénz, de a belső szerkesztők (Bate, Miguel és Chris) fizetést kapnak, cikkpénzt nem. Kb. 15 oldalt írnak fejenként az újságba.

Egyébként nagyobb magazinoknál 30,000Ft/oldalról hallottam, de persze azoknál komolyabb követelmények is vannak.

attila7575 2011.08.05. 17:20:37

@hancu: @Cica75:
á köszi így már értem, világos.

Nándo 2011.08.05. 20:54:01

@Nándo: akkor nem áruljátok el? :(

marczy 2011.08.06. 20:46:36

Nekem az "aranykor" még az ős-Guru idejére esett. Nemrég kelt el a Vaterán 9 db 1992-93-94-es szám. Lily meg Brazil írásai most is előttem vannak, bár csak néhány szám volt meg nekem.
Engem ez az időszak érdekelne. Aztán van jóval későbbről PC Gurum is, de addigra már nem az a stílus, a színvonal, az emészthetőség...
Már alig reménykedem abban, hogy valaha is hozzájutok az ős-Guru idejében megjelent anyagoknak legalább egy részéhez, mert a neten alig-alig írnak valamit az ős-Gururól.

moli 2011.08.07. 01:50:37

@marczy: mennyiert mennek ezek a dolgok vateran?

marczy 2011.08.07. 11:28:52

@moli: Konkrétan az említett 9 ős-Guru 2000-ért kelt el.
Aztán:
egyes számok 1998-2005: 150-300/szám, de van aki 200-ért árul 3 számot
41 darabos gyűjtemény Gamer váltással együtt: 15 000 (ezek tehát viszonylag újak)
2010-11-es számok DVD-vel: 600-800/szám, van drágábban, 1500-ért is
Aztán van, aki 9 számot árul 1 forintról indítva, még 2 napig van rá licit, de ez 1 ember.
van még más újságokkal kombinált verzió is, de a PC Guruk ezekben kisebbségben vannak.
szóval azért a gyűjtők megadják az árukat. Ős-Guru ezek között már egy sincs.

marczy 2011.08.07. 11:32:23

ja bocs, az 1 forintról induló gyűjtemény 11 szám meg duplumok, plusz 1 CD Games. Gyűjtőknek érdemes licitálni ezekre.

marczy 2011.08.07. 11:44:48

@exonka: azért ez így túlzás. Az AMD valóban szar volt, de a Cyrix árához viszonyítva igenis egy igen jó proci volt. Rendereléshez, raytrace-eléshez, számításigényes grafikai munkákhoz valóban csak az Intelt volt szabad venni. Viszont tuning szempontjából a Cyrix szuper volt, és ha meghúztad egy pöttyet, már játszani is nyugodtan lehetett rajta, mert az FPU gyengeségét a CPU jobb architektúrája meg a megemelt alapórajel elég jól kompenzálta.
Az én öreg Cyrixom 120 MHz-es volt, 150-en is remekül ment és mint gép megbízható volt igencsak sokáig. Videokártya bele egy Tseng ET6000-es, az az egyik legjobb kari volt, amikor vettem. Mondjuk videokártya-fronton igyekeztem jó cuccot venni mindig, csak hát később pl. a sulinetes/P3-as korszakban ennek megvoltak a korlátai, mert akkor meg az ATI éppen gyengébb volt mint a GeForce...

moli 2011.08.07. 22:44:44

@marczy: wow. at kene hozatni a regi haz padlasarol az 1001,cov,guru,576 ocskasagaimat.

NightBagoly 2011.08.08. 00:10:19

"OFF" Sasa és Hancu: köszönöm... ez most nagyon jól esett, mind a kettőtöktől... :)

Dudi 2011.08.08. 09:22:27

@moli: Asszem, engem érdekelne :)
@attila7575: Emlékeim szerint a 2000-es évek elején, amikor MPCM-ben dolgoztam, "hirdetési bevételtől függően" 1-2 Ft/karakter volt a cikkpénz, ezen kívül külön fizették a képeket (alá felirat), linkeket, szövegdobozokat, illetve a legtöbbet az összehasonlító táblázatokért katuk. Mint rovatvezető, volt egy alapbérem is, de bizonyos "okok" miatt nem kaptam meg mellé teljesen a fenti cikkpénzt, sőt...

passaran 2011.08.08. 17:33:46

@marczy: Annyiból nem túlzás, hogy mivel a játékok intenzíven használták a lebegőpontos műveleteket és abban az Intel volt a legerősebb ezért játékokhoz akkoriban csak Intel proci volt jó. Általános használatra a Cyrix tényleg jobb ár/érték arányú volt.
Én a PC-s "karriert" Intel 166MMX, 32 mega RAM, S3 Virge + kicsit később egy Diamond Monster 3D (Voodoo1) kombóval kezdtem. De a legkedvesebb grafkártyám a Voodoo3 3000 volt :) Arra még mindig nosztalgiával gondolok. Azóta VGA-k jöttek mentek, ATI, nVidia.. de a 3dfx volt a király akkor is!!! :)

marczy 2011.08.08. 17:54:05

@moli: a jó öreg ős-576K is elég sokáig húzta, sőt túlélt mindent. Sőt nekem van olyan számom, amelyiktől a világért meg nem válnék. Közel 20 év késéssel az abban szereplő leírás alapján toltam végig a kor egyik legjobb amigás gyöngyszemét. (A PC-s verzió akkor még grafikailag a nyomába sem léphetett, tehát WinUAE beizzít, progi betölt...)
Már az 576-ok, ős-Guruk tartalomjegyzékének is igencsak örülnék, legalább tudnám, mi melyik számban volt.
Sőt az 576-beli Cadaver-leírásnak a puszta olvasása is teljesen magával ragadott. A Cadaver 2-höz nem tudom, hogy készült-e hasonló, ha igen, az a szám nincs meg.

Ugyanez később a CoV-val és egy másik progival is megtörtént... ja a CoV-ok és az 1001-ek is fent vannak a neten, úgyhogy a félig meglévő leírás többi részét is elolvastam, de persze az nem volt ugyanaz, mint amikor a máig meglévő CoV#31-et lapozgattam, benne ki nem találjátok, kinek az örökbecsű megalevelével :)...

Az ős-Guru viszont engem a játékokon túl leginkább az Atari ST-rovat miatt érdekelt, korábban dolgoztam olyan gépen, és szerettem volna kicsit többet tudni róla.

marczy 2011.08.08. 18:03:59

@exonka: mint említettem, a Cyrixot jobban is lehetett tuningolni, és így már hasított... Half-life... óóóóó....
de persze nekem nem csak játékra kellett a gép.
Nekem a videokártyák közül a Riva TNT volt az abszolút kedvenc, még a P3-asomba is átkerült a P2-esből (Celeron). Úgy volt, hogy egy haveromtól Banshee-vel ellátott gépet fogok venni, aztán addig győzködtek, hogy vegyem meg az akkoriban még vadiúj és baromi drága (alapból 40 ezer Ft-os, később persze olcsóbbá váló) TNT-t, míg végül kötélnek álltam. Nem bántam meg, még 6 évvel később is kártya volt... fps-ek, Dungeon Keeper szépen futottak rajta.

passaran 2011.08.08. 18:19:38

@marczy: 3dfx fan létemre azt kell mondanom, a Banshee nem is lett volna jó vétel. Az volt a cég első kísérlete a 2D/3D kártya kategóriában - sajnos egyikben sem volt kiemelkedő :(
A TNT kb. a Voodoo2 vetélytársa volt, a TNT2 meg a V3-é. Sajnos a 3dfx pár olyan funkcióban lemaradt ami később alapnak számított és a GeForce széria gyakorlatilag ki is végezte a céget. Volt még pár kétségbeesett kísérlet a V4-5 kártyákkal (amiben volt bőven innováció!), de az már teljesen zuhanó repülés volt és erre tette rá a pontot amikor az nVidia felvásárolta őket. Béke a 3dfx poraira.

marczy 2011.08.08. 21:20:51

Látom, szépen átmentünk nosztalgia-topicba. Mondjuk nem baj, mert nagy múltú újságról van szó.

De félretéve minden mást: jó lenne, ha ezek a régi újságok (az ős-Gurutól kezdve) valamilyen formában újra elérhetők lennének, de ha ez nem lehetséges, akkor legalább a tartalomjegyzék vagy valami kerüljön ki a netre, hogy tudjam, melyik számo(ka)t kell a haveroktól beszereznem, ha az X cikk, leírás érdekel engem.

moli 2011.08.09. 10:13:44

@Dudi: szoltam az otthoniaknak, de ezevben nem fog menni, talan jovo nyaron. majd szolok.

attila7575 2011.08.13. 08:40:02

@Dudi: szomorú, hogy nálunk mindig vannak "bizonyos okok", amikre rá lehet fogni, hogy valakinek ezért vagy azért nem fizetnek ki ezt-azt. Nem értem mikor értik meg az emberek hogy ingyen munka nincs. Ha van, akkor az nem munka, az segítség, de akkor abban kell megállapodni.

mezz4nine 2011.08.30. 15:06:18

@exonka:
Azért a Banshee már a voodoo 2 szériába tartozott még egy kicsit előtte volt a voodoo rush amit még anno sikerült a gépbe tenni szerencsétlenségemre már a Pentium kettes processzorok alatt nem működött így megváltam tőle.

hu.wikipedia.org/wiki/3dfx#3Dfx_Voodoo_Rush

A cikkhez kapcsolódóan annyit, hogy rengetegeg pc gurut vettem egy időben. Csak címekre emlékszem illetve az első borítóra amin a Migh And Magic VI díszelgett. Volt még ezután egy próbálkozás az mmorpg.hu amit nagy vonalakban követtem azzal mi történt, tudja valaki esetleg?

-=Flatline=- 2012.04.17. 10:43:20

@Kaksi Atomerőmű: Majusban volt tavaly, de az IDG-tol, nem a GS-től. Meaning: Cikket máig lehet(ne) írni, de kissé nehézkesebb innen összehangolni, meg valljuk be... a cikkpénz már messze nem olyan kecsegtető, főleg itteni munkaviszonylatban. Itt már csak a szerelem miatt megy néha egy-egy dlc, vagy boxos game review.

-=Flatline=- 2012.04.17. 10:44:29

@-=Flatline=-: Jajdebenéztem a dátumot az emailben bocs :D Ez már rég outdated.

I.D. 2016.05.26. 19:52:09

@Sasa112: most sikerult elolvasnom a sztorit - lesz valaha befejezes vagy az is az Episode 3-ok szokasos sorsara jutott...? ;)

Leeroy of SMV Design 2017.01.11. 18:45:07

Kijelenthetjük bátran ennyi évet követően, hogy nem lesz befejezés.

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu