HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: Heroes of Might & Magic

2011.04.22. 10:00 Stöki

Sejtettem, hogy ez lesz: ha a King's Bountyt teszem be a retrorovat szavazásába, az utolsó helyek egyikén végez. Bezzeg ha a Heroes of Might & Magicet teszem be, akkor még a Wolfenstein 3D-t is lenyomja. Pedig a King's Bounty a Heroes of Might & Magic közvetlen őse, ezért most arról is szó lesz. Meg kicsit a Might & Magic univerzumról. De mindenekelőtt Jon Van Caneghemről.

Jon Van Caneghem jómódú családba született Los Angeles nyugat-hollywoodi részén, a kis Jon szinte a Sunset Stripen nevelkedett. Mégsem filmes pályán indult el, és a Santa Monica beachen sem lett belőle vízimentő, hanem beiratkozott a város híres egyetemére, az UCLA-ra, ahol aztán lediplomázott számítástechnikából. Anyagi gondjai nem voltak, mert szülei támogatták, ezért megengedhette magának azt a luxust, hogy munka gyanánt egy számítógépes szerepjátékot fejlesztgessen otthon. Fiatalon megházasodott, és feleségével, Michaelával 1984-ben céget alapított New World Computing néven a készülő játékhoz. A friss diplomás srác három évig dolgozott a programon, a Might and Magic Book One: The Secret of the Inner Sanctum 1986-ban jelent csak meg Apple II-re. Már a címe is jelezte, hogy lesznek folytatások: az első Might & Magic többek között azért készült ilyen sokáig, mert Van Caneghem egy egész világot kitalált a játékhoz, és szándékában állt ezen a világon további hősöket és történeteket teremteni. (Elég hasonlóan indult egyébként az Ultima-atyaúristen Richard Garriott pályafutása is, karrierje sok ponton hasonlít Van Canegheméhez).

Akkoriban már piacon voltak a nagy szerepjáték-fejlesztők (Origin, Sir-Tech, SSI), Van Caneghem pedig ilyen riválisok mellett nem talált kiadót a játékához. Elkezdte hát maga forgalmazni a Might & Magicet, és első hónapban el is ment belőle vagy ötezer példány. Ez szép eredménynek számított, a fejlesztő ezután már gyorsan nyélbe ütött egy üzletet az Activisionnel, és Van Caneghem elkezdhette gyártani a folytatásokat. Már az első játék is hosszú és tartalmas volt (például 94 különböző varázslat és kétszáz szörnytípus volt benne), de a hollywoodi fejlesztőguru a folytatásokban ezt csak tovább gazdagította újabb világokkal, sőt bolygókkal, és kicsit beleszőtt sci-fi szálakat is a sztorikba. Én annak idején a sorozat első VGA-grafikás játékát, a Might & Magic III-at játszottam végig, miközben megtöltöttem egy kisebb füzetet a játékból rajzolt térképekkel és jegyzetekkel. Hónapokig tartott, mire a végére értem, óriási élmény volt (pedig német nyelvű volt a verzióm), simán egy lapon lehet említeni például az Eye of the Beholderrel.

Az évek során összesen kilenc Might & Magic szerepjáték készült (Van Caneghem mindegyik fejlesztésében részt vett), de nekünk most fontosabb egy oldalág, ami 1990-ben hajtott ki a King's Bountyval. A szerepjátékok között Van Caneghem kipróbálta, hogy el tudja-e vinni kicsit a műfajt a stratégiai játékok felé. A kísérletet fényes siker koronázta. Aki játszott a King's Bountyval, az pontosan tudja, mennyire hasonlítanak rá még a legutóbbi Heroes of Might & Magic alapjai is. Van Caneghem adott egy küldetést a játékosnak – megadott számú nap alatt kellett megtalálni egy jogart –, de a sikerhez nem NPC-kkel kellett akciózni, hanem sereget vásárolni (és később fejleszteni), várakat elfoglalni és mindenekelőtt a körökre osztott csatákban ügyesen kihasználni egységeinket és varázslatainkat. A jogar helyét egy térkép jelezte, aminek darabjait a világon szerteszórva lehetett összeszedni, aztán ha megvolt a pontos hely, már csak ki kellett ásni a kincset. A játék sokat merített korábbi körökre osztott stratégiákból (például a Chaosból) és a táblás taktikai társasjátékokból, de Van Caneghem olyan érzékkel gyúrta össze a különböző műfaji elemeket, hogy abból egy mai napig élvezhető, sajátos ízű és rugalmas játékmenetű program született.

A King's Bounty legnagyobb rajongója Van Caneghem felesége volt, aki innentől kezdve nyúzta férjét, hogy készítsen folytatást a játékhoz, de ő a kilencvenes évek elején inkább a negyedik és ötödik Might & Magicbe feledkezett bele (eladási adatokat nem találtam, de ez azt sejteti, hogy a King's Bounty nem fogyott olyan jól, mint a szerepjátékok). Aztán később engedett az asszonynak, és 1995-ben megjelenhetett a Heroes of Might & Magic. Pont akkor, amikor a stratégiai játékok piacán teljes gőzre kapcsolt az RTS-mánia – valószínűleg a program ugyanolyan rétegjáték lett volna, mint a Panzer General, ha nincsenek benne erős szerepjátékelemek (mindenekelőtt a tápolható hősök), és ha a korábbi Might & Magicek nem ágyaznak meg neki egy ismert branddel. Így azonban a program az akkori karácsonyi szezon egyik nagy befutója volt, a játékosok hajnalokba nyúlóan motyogták a játék előtt, hogy "csak még egy kört" (ez többek között a Kandó kolesz 302-es és 303-as szobájában is sűrűn előfordult, ahol akkoriban Hancu és én lógattuk lábunkat holmi diplomaszerzés ürügyén).

A fejlesztésről nincsenek nagy és emlékezetes sztorik: a New World Computingnél akkor már több tucatnyian dolgoztak, és Van Caneghem vezetése alatt a csapat egy része modern köntösben, kicsit több tartalommal (új küldetésekkel, multiplayerrel) legyártott egy King's Bounty 2.0-t (egy kivétellel még az előd négy választható hőstípusát is meghagyták). Az igazán nagy ötlet itt a Might & Magic világ behozása volt: jó volt viszontlátni a korábbi szerepjátékok hőseit és ismerős szörnyeit, a küldetések sztorija pedig illeszkedett a M&M univerzumba. Illetve az ifjúsági fantasyregények illusztrációira emlékeztető dizájn is jó dobásnak bizonyult, kellemes karaktert adott a játéknak a renderelt grafikába, majd később 3D-be feledkezett piacon. Érdekes ugyanakkor, hogy az üzleti sikert nem tetézte kritikai, több neves szaklap fanyalgott, a Gamespot például 7,5-öt adott a játékra, máshol is inkább 70-80 százalékokat kapott.

A kassza viszont csengett, ezért Van Caneghem három további Heroest készített, és ezzel a játéktörténelem talán legsikeresebb spinoffját alkotta meg. Az 1996-os második rész sok jó újítást hozott be (piactéren cserélhető nyersanyagok, választható képzettségek a hősöknek, fejleszthető egységek), az 1999-es harmadik rész pedig az utolsó sorjákat is lecsiszolta, egyértelműen ez volt a sorozat csúcsa. A 2002-ben megjelent negyedik rész szinte minden rajongó szerint visszalépés volt, a 2006-os ötödik pedig már Van Caneghem nélkül készült, és elsősorban grafikailag újult meg (ehhez találtam eladási adatot: kétmillió fogyott belőle) – még ma is felismerni benne a King's Bountyt.

Van Caneghem még 1996-ban 13 milló dollárért eladta a New World Computinget a 3DO-nak, ami 2003-ban csődbe ment. A Might & Magic név jogait ekkor a Ubisoft vette meg 1,3 millióért (itt készült az ötödik rész), Van Caneghem pedig az NCSoftnál kötött ki, de 2005-ben lelépett innen is. Később multiplayer játékkal foglalkozó cégeknél és divízióknál dolgozott (többek között a Command & Conquer 4-en), de évek óta nem hallani róla, legalábbis a játékiparban. Mostanában hobbija, az autóverseny köti le, több amerikai ligában indult és nyert versenyeket. A hatodik Heroes-játék nélküle készül, ráadásul Magyarországon, a Black Hole-nál. Ha minden igaz, szeptemberben érkezik.

Aki kíváncsi a King's Bountyra, innen szedheti le a C64-verziót (emulátor egy, kettő), innen meg a pc-verziót (hozzá DosBox itt). A Heroes még az első résztől megvásárolható a GOG.comon, szóval ahhoz hadd ne adjak illegál linket. Aki akar, persze egy rákereséssel talál oldalakat, ahonnan le lehet tölteni, de szerintem az alapjáték még ma is megér tíz dollárt (hát még a második és a harmadik rész). Ja, és érdemes lecsekkolni a játék magyar közösségének honlapját, sok finom infó van rajta. A szavazásba most megint állandó hátsó sorosokat raktam, döntsétek el, melyiknek lesz szerencséje.

103 komment

Címkék: retro heti retro jatek might & magic

A bejegyzés trackback címe:

http://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr572845966

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

silverwol 2011.04.22. 11:12:01

Azért az új Kings Bounty egy méltó képviselője a régi játéknak, úgy érzem. Pl. az Armored Princess nagyon élvezetes, igazán szép játék, még ha néha repetitív is.

Heroesból nekem a 2. tetszett legjobban, az azóta kijöttek meg sem közelítették, szerintem. Emlékszem az operás audio trackekre pl., különös ízt adott akkor a játékhoz.

qwertzu 2011.04.22. 11:32:30

A 2.-nak volt a legjobb zenéje, de a hármas volt a csúcs. Azóta is játszok néha multiban, és zseniális.

Narg 2011.04.22. 11:34:13

A régi szép idők, amikor Hotseaten toltuk napokon éjjeleken keresztül

GrTs 2011.04.22. 11:34:29

Sziasztok Retro people! :D
Nem emlékszik valaki arra a sakk-játékra, ahol a sakk szabályai csak annyiban éltek, hogy a táblán sakk-lépésekben lehetett haladni, viszont ütéskor meg kellett harcolni a leütendő karakterrel? :)
Ha valakinek eszébe jutna akkor nagy THX.

kbellfan · http://rkbc.blog.hu 2011.04.22. 11:37:43

imadtam!!! evekig jatszottam a 3-al ha ujrahuztam a windozt a gepen 1so program ami telepult a driverek utan a heroes 3 volt :)

multkor lattam egy haver jailbrekelt ipad-jan majdnem lepeteztem :)

Bajnok · http://bajnok.blog.hu 2011.04.22. 11:39:56

@Leslieke: Milyen régi szép idők? Még most is van ilyen. :)

@silverwol: Tényleg az opera tracket elég különleges ízt adtak neki. Már el is felejtettem.

wtf- 2011.04.22. 11:44:46

GrTs: Archon

az eredeti kings bounty közelébe nem ért semmi ezen a fronton.. :|

glezmen 2011.04.22. 11:44:52

@Bajnok: az archonnak semmi koze nem volt sakklepesekhez...
bar ezt leszamitva valoban stimmel, amugy az is zsenialis jatek, a mai napig szoktam jatszani vele

ssra 2011.04.22. 11:46:35

az a sakk C64-esen jelent meg először, de nekem sem jut eszembe a neve :(

individuum 2011.04.22. 11:50:00

A HMM 3-al több mint 10 évig játszottunk haverjaimmal, istenítettük a játékot, és profik voltunk benne. A 4. részt kipróbáltuk, fanyalogtunk, sutba vágtuk, és így járt az 5.-is, ami ugyanaz, mint a 3., csak turbózott (ronda) grafikával.

Aztán valahogy megint elővettük a negyedik részt, megszoktuk a grafikát (pl. a csatában minden hős úgy mozog, mintha beszart volna), megismertük a fejlődés, képzettségek új módját (teljesen más, mint a 3. vagy az 5.) és rájöttünk, hogy sokkal jobb, változatosabb mint az összes többi. négy éve csak ezt nyomjuk a sorozatból, és néha még mindig okoz meglepetéseket. Tegnap fejeztük be az egyik pályát. Ma újat kezdünk.

Imiface · http://zenezenezene.blog.hu/ 2011.04.22. 11:50:12

Annak idején a Heroes 2-vel egy egész tavaszi szünetet játszottam végig, csak enni meg wc-re jöttem ki a szobámból, cirkuszolt is anyám rendesen...

A mai napig megdobban a szívem, ha azokra az időkre gondolok.

Viszont sokakkal ellentétben nekem a 4-ik rész a kedvencem, a hősök árnyaltabb fejleszthetősége, és az, hogy ők is harcolnak a harcmezőn, az nekem nagyon bejött. És a zenéje... A mai napig szoktam hallgatni, csak úgy.

Imiface · http://zenezenezene.blog.hu/ 2011.04.22. 11:51:04

@individuum: Na, pont erről írtam én is a 4-ik rész kapcsán.:)

nyomasek_bobo · http://sopron.e-cafe.hu 2011.04.22. 11:52:15

@GrTs: @Bajnok: nekem a Battlechess ugrott be, de ott csak animáció volt, valódi harc nem.

aFx 2011.04.22. 11:52:33

csak mégegy kör:D

másképp: két programtól lett ínhüvelygyulladásom gmnazista koromban. egyik volt a red alert, másik a homm3. utóbbi miatt egy új monitort is kikönyörögtem, mert az azelőtti csak 640x480at tudott, és az kevés volt a 800x600as Homm3nak.

négyet egyébként napokban toltam ki megint. eszméletlenül kiegyensúlyozatlan (van commuity patch, ajánlott!), viszont pár szempontból nagyon móka.

homm1et és a bountyt próbáltam, de azok helyett a kettőt ajánlanám. 3+4+5 megapack pedig van fillérekért (homm3+shadow of death+armageddons blade, 4+winds of war+gathering storm, 5+barbár+törp kieg), legalább azt érdemes beszerezni:) mondjuk a 3 egyküldetéses ripoffjait nem tartalmazza, de igazából... kit érdekel, valahol ott fordult a fejlesztőgárda nevetségesbe.

Magon_ 2011.04.22. 12:02:23

Őszintén szólva én inkább a crpg vonalat tudnám értékelni felújítva. :) A 3-5 is frankó volt, de a 6-7 (a 8 már annyira nem) is nagyon sok kellemes percet okozott. A 9-es szegény nagyon félrement, pedig én akartam élvezni, de... Szóval kérnénk egy nagy költségvetésű 10-est. Igenigen.

hebab 2011.04.22. 12:03:36

homm 4 messze a legjobb.
egyszerűen pótolhatatlan az a tulajdonsága, hogy a hős egymaga is tud császkálni. meg a sereg is hős nélkül.
egy szál hőssel leverni egy egész pályát. az az igazi. persze GM Stealth alap.

t.o.d. 2011.04.22. 12:04:06

A HOMM-ot imádtam, az első játék volt, amivel PC-n játszottam, bolondja voltam, teljesen. A HOMM 4 kivételével mindegyiket szeretem máig, de IGAZI fejlődés a 3-ig, vagyis a Wake of Gods-ig volt, utána már a játszhatósága nem javult szerintem. Persze az 5 a maga módján fasza, de az első 3 azért mindent visz...

Zsír poszt, ahogy megláttam a címet, megdobbant a szívem. lehet, még ma feltelepítem az HOMM 1-et. :-)

hebab 2011.04.22. 12:05:12

@aFx: tény, hogy nagyon kiegyensúlyozatlan. order magic mindent visz. ezért orderrel nem illik lenni.

t.o.d. 2011.04.22. 12:06:01

@hebab: nem szeretem a felületet, a játékrendszert, a várostromot. Pedig játék megjelenésére úgy nem készültem még, mint arra. Akkor volt először saját pénzem egy konkrét játékhoz venni gépet, és nem fordítva. Most megint nincs. :-)

molnibalage 2011.04.22. 12:10:08

@Imiface: Amen.

Nekem is a IV tetszett a legjobban minden hibája ellenére. Túl kevés szörny és a hadjáratokban szinte mindig ugyanaz a kastély volt mindenkinek.

Viszont a mágirendszer és hős fejlődése és harban részvehetősége messze agyonvert minden Heroest.

A bátyussal multizni akartunk, de a IV-et nem tudtuk volna. A III-at 10 perc után untuk meg...

szepi79 2011.04.22. 12:18:28

off: "ez többek között a Kandó kolesz 302-es és 303-as szobájában is sűrűn előfordult, ahol akkoriban Hancu és én lógattuk lábunkat holmi diplomaszerzés ürügyén"

hehe, én meg a 323ban voltam, bár 5-6 évvel később.

on: nekem is a 4es a kedvencem, szvsz a mágiarendszer itt volt a legjobb, illete a hős "harcolhatósága" miatt, bár kicsit túl tápos embereket is össze lehetett kalapálni vele. azáltal, hogy bármilyen csatát meg lehetett nyerni egy szál hőssel, valahol feleslegessé tették, hogy a többi lényt is megvegye az ember.

Igaz Magyar 2011.04.22. 12:19:55

@GrTs: Az az Archon volt. Csináltak belőle Archon II-t is. c64.hardwired.hu/ , 4. lapon középen.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2011.04.22. 12:23:07

@hebab: a homm4 egy masik jatek.
en is szeretem, nagyon jo, de nem igazi homm..

a fanok pedig felsegarulaskent konyvelik el, hogy a heroes sorozat resze:-)

Bajnok · http://bajnok.blog.hu 2011.04.22. 12:24:02

@glezmen: @nyomasek_bobo: @Stöki: Na igen. Ha sakklépés, akkor Battle Chess, de ebben nem kell harcolni.
Ha meg harc, akkor Archon, de ebben meg nem sakklépés van.

Az igazi Sipi - Citizen of European Union (törölt) · http://www.youtube.com/results?search_query=ud+zrt 2011.04.22. 12:24:36

@szepi79 - Harciteknős idomár: a legdurvabb az, amikor osszeallitasz egy het tapos hosbol allo csapatot...
nagyjabol ugy mennek vegig barmely mapon, mint uthenger a babahazon:-DDDD

nattydread88 2011.04.22. 12:38:38

Nekem is IV-es volt a kedvencem. Mai napig emlékezetes a félholt nekromanta kampánya, meg az elrabolt elf hercegnőé.

Delebriel 2011.04.22. 12:48:40

Végre HoMM retro. :D King's Bounty-tól a HoMM - V összes kiegészítőjéig mindet orrvérzésig toltam. :)

Amúgy nem tudom honnan jutott eszembe, de csak én toltam sokat annó a Dark sun 2-t? Az is simán beférne a szavazásba szvsz. Sáskaharcos a legjobb! :D

Blobov 2011.04.22. 12:49:20

@az igazi Sipi: Ez nagyjából ugyanaz, mint Master of Magicben: ott is, mindenki a szörnyekért esküdözött, közben csak táp hősöket kellett óvatosan, odafigyelve nevelgetni.

S megint kib*szás: a Darklandsot és a LoM-ot is egyberaktátok egy tuti győztessel...

Cs 2011.04.22. 13:02:20

A king's bounty nagyon nagy volt. Az új kiadása se rossz, tetszett az is. De természetesen még gyerekként tolni a régit 64-en teljesen más élmény volt. Szegény 64-esem hangja úgy ment el, hogy egy rosszul sikerült mentés-töltés miatt a gépet odabasztam a földhöz. De ment utána, csak a hang szállt el :)Máig emlékszem, hogy csak úgy lehet végig játszani, ha az ember az utolsó időben már varázslaton élt. Volt teleport, meg valami idő megállító. Csak úgy lehet akkora hadsereget összeszedni és egyáltalán fizetni, ha varázslatokkal az ember megúszta, hogy ne kelljen a hétvégén fizetni.

HOMM: 2-3-4, amit ismerek. A 2. jó volt, tetszett a színes kicsit gyerekkönyves grafikája. Egy játéknak nem feltétlenül árt, ha vannak benne színek :) A 3.-at amikor először megláttam, nem tetszett, csúnyának tartottam :) Aztán persze kiderült, hogy egy nagyon nagy játék. Borzasztó sikeres volt, rengeteg ember játszott vele, köztük nemtől, kortól függetlenül sokan olyanok is, akik nem gémerek.

A 4. rész szerintem ott bukott el, hogy a 3. után jött ki :) 3D, hogy nehogy már menjen minden gépen, meg nem is túl szép + az emberek már megszokták/kijátszották a 3.-at.

Cs 2011.04.22. 13:05:30

@Blobov: Szerintem is kib*szás, hogy megint nem lesz LoM. Az is mekkora játék volt, Gyűrűk ura, csak más nevekkel, de rengeteg helyszínnel. Akkoriban, az akkori lehetőségekkel egy nagyon nagy szabadságot adó játék volt, hatalmas térképen.

MEDVE1978 2011.04.22. 13:06:38

A kings bounty egy óriási játék volt. Emlékszem C64-en anno csomószor újrajátszottam egy-két játékot: főként a King's Bountyt, Pirates-t, később a Scenariot.

Emlékszem, hogy az eredeti KB verzióm rossz volt, nem tudtam vele kastélyokat megostromolni, mert fagyott, így csak a térkép egy darabjából kellett valahogy kitalálnom, hogy hol van a jogar (?) elásva.
Még így is nagyon élvezhető volt a játék.

A kedvenc - és mai játékokban nagyon ritkán alkalmazott - húzás egyike volt, hogy tudtál közepesen erős szellemeket (simán ghosts) szerződtetni. A csatában aztán muzsikáltak valahogy és az elején még örültél is, mert ha megöltek egy ellenséges katonát, akkor egyel növekedett a számuk és még erősebbek lettek. Az igazi gáz akkor volt, amikor a szellemek száma akkorára nőtt, hogy a leadership tulajdonságok miatt már nem tudtad irányítani őket (ez viszonylag hamar bekövetkezett), mivel akkor elkezdtek össze vissza lépkedni a csatában, illetve ellened fordultak.
A fajok sokszínűsége és különböző tulajdonságai egyedülállóan jó játékká tették abban az időben...

molnibalage 2011.04.22. 13:07:16

@az igazi Sipi: Csak hét valódi tápos hőst nem lehetett összeszedni. Tápos alatt értem a +30 szint felettit.

Igazából ők nem is hősők, már félistenek. :)

bőrmók 2011.04.22. 13:11:01

Might and Magic 3 még futott 286-oson, ahhoz képest tök jól nézett ki.

Acsabi44 2011.04.22. 13:28:58

"Vampires are out of control!"

wowerman 2011.04.22. 13:32:58

az ötödik részt már az orosz Nival software készítette. A negyedik rész kicsit befejezetlen volt mert siettek a kiadással, de a 3DO így is csődbe ment

hebab 2011.04.22. 13:39:07

@molnibalage: dehogynem, a Gathering Storm utolsó kampánya ilyen volt. jöttek szembe rengeteg goblin knightok meg dark championok evil sorcererrel fűszerezve...

moli 2011.04.22. 13:41:29

a Might&Magic 4-et (Clouds of Xeen) es 5-ot (Darkside of Xeen) osszemasolva egy konyvtarba egyutt/egyszerre lehetett jatszani a ket jatekot, a tortenetet, es uj kuldetesek jelentek meg (World of Xeen)

en.wikipedia.org/wiki/Might_and_Magic_5#World_of_Xeen

milesteg 2011.04.22. 13:49:01

A warlordsnak nem volt emlitesre melto koze a HoMM-hoz?

NightBagoly 2011.04.22. 14:13:31

A második rész gyermekkorom legszebb emlékei közé tartozik (hónapokig nem tudtam, hogy körökre van osztva, mindig elindítottam a DOS GAMES CD-ről a demót, játszottam egy kört, aztán vártam, hogy történjen valami); a harmadik meg a hot seat mennyország volt nagyon sokáig. A négyes számomra blaszfémia, az ötös meg szerintem a széria legerősebb darabja a Tribes of the Easttel: meghagytak mindent, ami jó volt. (Készül hozzá fan-patch, új, sakkprogram által ihletett AI-val - ennyire bíznak a keményvonalas fanok a magyarok által hegesztett, három nyersanyagos fix fejlődési fás hatban.)

Érdekesség: akad androidra Free Heroes 2, egyelőre csak két pályával, de engem hetekig lekötött, érdemes rákeresni marketen.

Dr. Cica75 2011.04.22. 14:14:33

Megen geszi a szavazas, Lords of Midnight es Betrayal at Krondor egy helyen :).

Fuornis 2011.04.22. 15:34:54

@NightBagoly: Free Heroes 2 azóta már majdnem mindenre(Linux/Mac OS/Windows(!)/JB-elt IOS) van, ha jól emlékszem, pályát úgy lehet varázsolni bele, ha manuálisan bemásolod őket a Maps mappába. Sajnos nem teljesen H2(tele van apró újításokkal, + néhány épületet, pályaelemet nem kezel rendesen), de azért elmegy.

Azt sajnálom, h eredeti(!) CD-ről nem mászik föl 64-bites oprendszerre a második rész, dehát majd nyáron jön a sika-mika, oszt' ismét végigrohanhat majd Enroth földjén a megállíthatatlan Nekró-sereeg! Érdekesség, hogy anno azt a családban a Nagyi nyomta, nyomja legjobban :))) A négyessel nincs gond, csak addigra túlságosan hozzászokott a nép a hármashoz, és nem akart nyitni az újdonságok felé.

A PoL-ról, WoG-ról, HotA-ről ugyan eshetett volna még pár szó, de alapjában véve jó cikk volt, grat Stöki.

wowerman 2011.04.22. 15:42:31

@Bajnok: ezekről jut eszembe, nem tudjátok mi volt az a játék ami sakkszerű volt de vízelementál volt benne meg vámpír meg egyéb szörnyek...

Wulfgar 2011.04.22. 16:48:47

De imádom a Heroes sorozatot. Egyértelműen a 3. volt a legjobb. Emlékszem, nem egyszer végigjátszottunk 1-2napot alvás nélkül unokatesómmal meg a bátyámmal hot seatben. A "csak még 1kört" nálunk is folyamatosan ment... Emlékszem, amikor legelőször játszottam vele, nem építkeztem, csak hősöket vettem és összeraktam az egységeket egy seregbe :D. A 4. rész hatalmas csalódás volt, a hősök aránytalanul erősek voltak(egy ütéssel simán kinyírtak magas szinten akár 20fekete sárkányt, ami a játék egyik legerősebb lénye volt...). A várak nem voltak kiegyensúlyozva, az egységeket sem lehetett fejleszteni... Minden ami jó volt a 3-ban azt elb*szták a 4-ben. Az 5. rész már szintén nagyon jó lett, bár annyira azért nem köt le mint a 3. Kíváncsian várom a 6-ot.
(Amúgy nem tudja valaki, hogy honnan tudnám "beszerezni" a Heroes 3. Chronicles részeit? Minden H3 kieg megvan (még a nemhivatalos Wake of gods is :P), csak azok nincsenek meg, ráadásul nem is találom sehol sem azokat a részeket)

Wulfgar 2011.04.22. 16:50:40

@wowerman: Csak tipp de szerintem a Majestic Chess-re gondolsz, ha jól emlékszem abban volt így.

Katamori 2011.04.22. 17:09:00

én a mai napig amondó vagyok hogy a Heroes of Might and Magci harmadik része egyike minden idők egyik legjobb stratégiájának, körökre osztottakban pedig egyértelműen a No.1. :)

Csacsis 2011.04.22. 17:38:44

1. rész: nemismerem
2. Szuper.
3. Csúcs. (ma is nyomom néha még)
4. jajne
5. már meg sem mertem nézni.

NightBagoly 2011.04.22. 17:46:32

@Fuornis: B+, ha ez tényleg így működik, akkor hónapokig elleszek :D

lackatheone 2011.04.22. 18:22:14

A Homm 2-t a mai napig játszom(single itthon,multi a munkából neten keresztül öcsémmel),számomra ez volt a legjobb,mindenben a maga kis rajzolt hangulatos grafikájával.Bár tény,hogy a 3. rész volt a legkiforrottabb és legjátszhatóbb,csak a hangulata nem jött be.A 4 egy nagy sz*r volt,kész szentségtörés.
Ugyanakkor a másik vonal is nagykirály.A Might and Magic 6-ot nem sokára kijátszom,de a 7 és 8 is tettszik.A 9.már tele van hatalmas hibákkal és logikátlan húzásokkal.Nagyobb csalódás volt,mint a párja a HoMM 4.Ahhoz már nekem sem volt idegrendszerem.

K0vasz 2011.04.22. 18:54:06

1. Kimaradt
2. Kurvajó
3. Szintén kurvajó, de igazából már kijátszottam magam a 2-vel, úgyhogy olyan túl sokat nem játszottam vele
4. WTF??
5. Szép grafika + HOMM, egy ideig eljátszogattam vele

Viszont, ami nekem a legjobban tetszett, az az MM6 volt... mestereknél upgradelheti skillek, hatalmas világ, menny+pokol... egyszóval számomra ez volt a non-plus ultra a MM sorozatból:)

HUN_Sector 2011.04.22. 19:17:58

CD GALAXISON kapható a heroes 1-2-3 1790 ft-ért egy lemezen!

HUN_Sector 2011.04.22. 19:33:37

Kedves Szerző!

Sok kellemes emléket ébresztettél bennem a leírásoddal, köszönöm. Azonban megjegyezném, hogy a King's Bounty-nak lett egy remake-je, ráadásul nem is akármilyen!
Egy mondat erejéig érdemes lett volna megemlíteni, ráadásul már 2 kiegészítő is jött hozzá, annyira sikeres.

selyemhegedu 2011.04.22. 20:03:50

Szegeny kicsi Darklands, mindig lemarad a szavazasban :(

A cikk szuper, HMM-et sokat toltuk anno, imadtam :)

Celtic 2011.04.22. 20:15:34

@K0vasz: 4+5+6 sztem a legjobbak. Megvan a 7-8-9 is, de eddig ido hianyaban sokat nem jatszoittam vele.

Ja, es mindet leiras alapjan jatszottam vegig (maskent nem lett volna ra idom), de igy is nagy elvezet volt. Sztem meg nagyobb, mint leiras nelkul :)

Celtic 2011.04.22. 20:17:20

@selyemhegedu: Mindig is le fog maradni :( Pedig erdekelne, miert lett retegjatek, mikor olyan erdekesen sikerult...Bar, a kalandok annyira nem voltak valtozatosak, rablolovag rablolovag utan :) Arra sem emlekszem, egyaltalan hasznaltam-e szenteket es alkimias cuccokat, sztem hiaba kevertem ki es imadkoztam, semmi hatasa nem volt. De akkor is szueprjo hangulata volt, asszem, elo is veszem nyaron ujra :)

hebab 2011.04.22. 20:53:08

lords of midnightot akarok.

Zarbon 2011.04.22. 21:37:24

KB anno kimaradt, heroesokat mind imádtam, valamilyen szinten én mindet szerettem, de a 3 a nagy kedvenc, azért a új Kb se lett rossz, kurva jól szórakoztam vele

rognork 2011.04.22. 22:36:42

2 éve kénytelen voltam erről letiltani a kisfiamat, mert az oviban minden problémára a 32167 lett volna a válasz.

molnibalage 2011.04.22. 22:55:26

@selyemhegedu: Pedig én mindig rá szavzok noha soha nem toltam vele.

NightBagoly 2011.04.22. 23:33:34

@Fuornis: Örök hálám, tényleg úgy működött a dolog :))) Be is másoltam az eredeti lemezről (még Gurus, évszázadokkal ezelőttről) a térképeket, bár a zenéket sajnos se ogg, se mp3 formátumban nem sikerült életre kelteni. Fantasztikus, lesz mivel játszani a vonaton, az ziher! :D

Savior 2011.04.23. 01:23:56

@wowerman: Csak tipp, de a Dark Legions (en.wikipedia.org/wiki/Dark_Legions)? De az nem olyan volt, mint a sakk, hanem mint az Archon. :)

Hob Gadling 2011.04.23. 10:38:20

Szuper lett a cikk Stöki, megérte várni :)
A heroes tipikusan az a széria, amit kár volt háromdésíteni divatból... Az 5-öt bár végigtoltam, sok szempontból nem tetszett. Egyrészt a GUI szar, másrészt a világ tök kidolgozatlan. Kimaradtak azok a mellékes dolgok, amik olyan hangulatossá tették az első négy részt. Pl. a storyelemekre gondolok, amikor felszedsz egy tárgyat. Lehet, h soha nem olvasod el, vagy csak 1x, de mégis egészen más, mint amikor csak annyit ír ki, hogy +1 spellpower... mellesleg a grafikája is szar lett.
Apropó, valakinek rémlik a Disciples c. heroes klón? Az sem volt azért kutya :)

Everyl 2011.04.23. 10:56:43

Na igen, Dark Lands és Krondor, nem fer. :-)

Na de mindegy, Stöki majd gondolom szépen beszámol Feist munkásságáról, Mindkémiáról, no meg a Résháborúkról is. :-)

bucbuc 2011.04.23. 16:10:46

@NightBagoly: "B+, ha ez tényleg így működik, akkor hónapokig elleszek"

Azért most már találd meg a körvége gombot.

Valandil 2011.04.23. 18:42:02

@K0vasz: A mai napig előveszem 2-3 évente. Egyébként simán megy xp alatt (win98 módot nem szereti, úgy el sem indul).
HOMMokat szeretem (kivéve 4. rész), de a kategóriában a kedvencem az Age of Wonders - nincsenek csontvázak tízezrével, meg sárkányok százával. Max. 8 lény (ebből lehet bármennyi hero) seregenként. Kár, hogy a 2. részt elszúrták.

Lámadmirális 2011.04.23. 23:07:12

Oddworldot akar a nép!:3

nandoo 2011.04.23. 23:14:58

Tudat alatt éreztem hogy ez fog jönni, pár hete újra elkezdtem a Heroest szépen az elejétől :D

powerage 2011.04.24. 11:19:04

Azért marhaság ez a szavazósdi, mert a tényleg egzotikus dolgokat kevesen ismerik és mindenki az ismertebb címeken akar nosztalgiázni...

Cold Heart 2011.04.24. 16:48:17

@individuum:

2-t imadtam a maga koraban, a 3 utan nagyon idegesített,
hogy nincs wait (de azért időnként nyomtam hosszabban)
a 3-mal szörnyű sokat jatszottam, jatékóraban szerintem
az a csúcs
4, amikor kijött, nagyon fura volt, főleg a grafika,
de szerencsére ez nem tantorított el. nagyon jó a fejlődési
rendszer, imadom az egységeit, hogy olyan baromi nagy a
palya, hogy nem azon kell imatkozni, hogy bejöjjön a town portal
nagyon eltalaltak, és addig a sorozat egyértelműen fejlődött,
nem értem, miért volt olyan negatív a HOMM fanok reakciója (jó, sokkal élesebb volt a valtas, mint a 2-3 között, talan ez nem jött be nekik)

ötöt még elő se vettem. pedig megvan, gold verzió, eredeti :)
(2-3-4 is eredeti természetesen, ebből a sorozatból muszaj volt! :) )

röntgenszeműlány 2011.04.24. 19:36:19

Nos, aki nem a Head over Heelsre szavaz, azt kénytelen leszek szétrögönyözni.

Chessterfield 2011.04.24. 22:13:32

Én a HoH-ra szavaztam, megmenekültem :-)

Heroes 2-t egyszer középsulis korunkban nyomtuk hárman egy havernál. Szilveszter este kezdtük, aztán egyszer csak reggel 6 óra lett és hazazavartak minket :-DDD

kukatr 2011.04.24. 22:33:43

@Hob Gadling: A Disciples nagy kedvencem. Végigvittem az első két részt kiegészítőkkel, most a 3-t tolom. Nekem sokkal jobban tetszik a HoMM-nál.

@Valandil: Mindkettő tetszik, de a második része jobban. Csak ne lenne annyira síkhülye az AI, így értelmetlen single-t játszani. Hot seat-ben viszont felejthetetlen anyázásokat váltott ki haveri körömben.:) Az első résszel meg akkor hagytuk abba, amikor mindenki Chain Lightning-t és Lightning protection-t vett kezdéskor a főhősnek.:D

csububoy 2011.04.25. 02:29:47

2 napos Heroes 3 maratonon vagyok túl...:) Megunhatatlan. Azért a kiegekre még kitérhettetek volna pár szóban mert van belőlük elég szépen.:) Max Respect a cikkért!:)

A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél · http://www.planetside.blog.hu 2011.04.25. 09:30:42

Emlékszem, a TV2-n volt valami betelefonálós műsor, ahol a HOMM3 "Új nap kezdődik" zenéje volt valami effekt.

És a fabánya az másoknál is alap? (Vagy az még a WC-hoz köthető?)

Arilian 2011.04.25. 09:34:12

Nem értem ezt a nagy 3. istenítést, iszonyat sokat toltam 2-3-4 el, és szerintem 2 volt a leg-kiegyensúlyozottabb, a 4 meg legjobb story. Nekem nagyon bejött a hős harcol is.

A 3 legnagyobb hibája volt, hogy kb az nyert akinek először megvolt az epert earth magic. Ha meg mindkettőnek megvolt akkor 1 nagy csatában eldőlt amire 4 óráig gyúrtak az emberek. (ez nem feltétlenül baj, csak nem túl multi player)

sikitomi 2011.04.25. 12:16:13

jo a cikk mint mindig, a kommentek viszont most jobban vonzottak a figyelmemet es hat igen szepen megoszlik a homm-rol a velemeny a fanok kozott. erdekes modon en sosem szerettem a 3. reszt, hiaba van meg, a mai napig csak a 2. es a 4. resszel vagyok hajlando jatszani, az 5-et egy ismerosom mutogatta es hat nem semmi. nem merek belekezdeni :D

egyebirant orulok, hogy nem vagyok egyedul azzal a velemennyel, hogy a 4. resz jobb mint a 3., mert szerintem igenis nagyon jo ujitasokat es funkciokat tartalmaz az elodokhoz kepest! szerintem hamarosan ujra elo is veszem :D

Typ3 2011.04.25. 12:31:01

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: A fabánya tényleg alap, de a legjobb a lóbánya volt a Civ3-ban :).

molnibalage 2011.04.25. 14:24:52

@Arilian: Miért volt olyan táp az Earh magic?

Egyébként az összes régi Heroes baja az volt, hogy a "trükkös" varázslatok lényegében szite semmire sem voltak jók. Csak az, ami sebzést okozot, vagy max. a blind és hasonlók.

A IV-ben a homokcsapdától kezdve a lény odébbmozgatáson át csomó olyan olcsó és mégis jó varázslat volt, amit lehetett haszálni.

Valandil 2011.04.26. 10:10:45

Nem említette senki a cheat-kódokat a hármashoz? :D

Arilian 2011.04.26. 11:16:53

@molnibalage:
Mass Slow, Resurrection, de leginkább Town Portal.

A Town Portallal addig lehetett ugrani, szedni a sereget és kerülni a csatát amíg nem voltál biztosan erősebb mint az ellenfél.

Nadiposzi (törölt) 2011.04.26. 11:23:40

@molnibalage:
Exp. Earth magic, plussz town portal dönt el minden pályát. A csóka egy körben képes minden várából kivásárolni a seregeit, ha egy ellen felbukkan, a town portállal egy közeli városába ugrik, agyonveri az ellenséges sereget. (Igazán a shackles of war nevű kütyüvel az igazi)
Az Age of Wonders méltatlanul elfelejtett mutációja a fantasy stratégiának, pedig szerintem ötletesebb és szebb mint a Heroes -széria.
Amúgy hogy állást foglaljak HMM3+Wog3.58 a legjobb. Az 5-öst párszor megnéztem, de szar. A négyes szimplán félresikerült, pedig sok jó újítása volt (A Wog szépen adaptálta is)

Ríl 2011.04.26. 12:05:51

Kössz a cikket, jó volt így ezt áttekintetni.
Azt hiszem a HOMM tényleg minden idők egyik legjobb játéksorozata. A 3 és a 4 + kiegészítők a mai napig fent van a gépen, bár sajnos kevés az időm rá.
A 4-et szerintem sokan igaztalanul utálják, tényleg kilóg a sorozatból, de szerintem hihetetlen jó. Bár azt is mondhatnánk hogy az egy másik játék. Szerintem a fejlődési fa, és az önálló karakterként mozgó hős a legnagyobb jóság benne.
Az 5 az viszont botrányosan rossz, a fejlesztők büntetést érdemelnének, amiért a játék elrontásával ilyen lelki megrázkódtatást okoztak ezzel a rajongóknak :) Gyakorlatilag egy lineáris primkó kalandjáték lett belőle, sok esetben kb egyféle dologból tud választani az ember, hogy hova menjen/mit csináljon. Ez nem stratégia. A fejlődési fa pedig átláthatatlan és használhatatlan szerintem.
A 6-ról egyelőre semmit sem tudok, remélem visszatérnek a 3. vagy a 4. rész színvonalához, mert egyéb esetben tuti bukás lesz belőle.
Nem tudom mennyire fér a blog profiljába, de én örömmel venném ha megjelenne itt egy interjú a fejlesztőkkel, vagy egyéb előzetes infó a témában.

Cold Heart 2011.04.26. 12:56:13

@Nadiposzi:

azért tegyük hozza gyorsan, hogy normalis multy palyakon egyszerűen le volt tiltva

single-ben meg lehet olyan palyat tervezni, ahol anélkül
reménytelen, és azzal is necces :)
(The Lone Knight pl kötelező darab :) )

Cold Heart 2011.04.26. 13:03:35

@molnibalage:

2-re még csak csak igaz, de a 3?
berserker, expert fire magic-kel? (legjobb, ha egy behemót is van az ellennél, visz mindent :) )
vagy clone? főleg angyalra? (minden klón ellőhet egy feltamasztast)
forgetfulness?
ok, ez nem sok, de csak a legdurvabbakat emeltem ki, több, jól hasznalható volt még

de az igaz, hogy a 4-ben sok, korabbi részekben hasznalhatatlan varazslat nagyon értékes lett

Nadiposzi (törölt) 2011.04.26. 15:15:15

@Cold Heart:
Nem is véletlen, hogy a hadjáratok igazán kemény pályáin megvolt az a csavar, hogy kiiktatták a TP varázslatot. A multipl. -el nem sok élményem van, illetve annyi, hogy legalább 132 félbemaradt állásunk van erre-arra. (Volt hogy melóhelyen nyomtuk hálózaton. Egy-egy nagyobb pályán simán eltart 15-20 percig a többiek köre, addig lehet dolgozni, meg netezni. )
Az általam játszottak közül a 3 viszi a prímet, az olyan kis csavarok miatt, mint pl. a filléres impekből a pit fiendekkel démonokat feltámasztani, meg hasonlók. Sokkal több kis trükk van benne, amit elsőre nem is sejt az ember.

Octavian 2011.04.26. 16:06:09

Végre.

Az első játék volt az életemben a HOMM2.

Az első mindenkinek meghatározó élmény, főleg, ha jó is...Én is így voltam.

Nekem 2, és a 3 volt az isten, 4-et már nem szerettem annyira, nekem nem jöttek be az újítások (főleg a grafika).

Fel is telepítem gyorsan a 2-et, old school feeling ftw.

mpsith 2011.04.26. 18:38:54

Én először kb úgy 7 évesen (most 14 leszek) kezdtem a témát a 3-al. Akkor még nem voltam túl nagy kocka, de nagyon tetszett a game. Aztán jöttek a kiegek, majd a 4, -ami kicsit más stílusú mit a többi de jó volt-, majd az öt, utána csak úgy kíváncsiságból az 1, most meg várok a 6-ra.

paraszgyerek 2011.04.29. 10:23:10

A 4-ben én is toltam pár pályát. Annyi bajom volt vele hogy kicsit soknak találtam a "sallangot", azaz mászkálás, gyűjtögetés, mindig végigmenni az összes városon és megnézni mit lehet fejleszteni és hogy lehet tápolni az összes hőst; ehhez képest a komolyabb stratégia mintha kevesebb súlyt kapna. ( ellentétben a Civ-ekkel vagy akár egy "egyszerű" sakkjátszmával... )

Persze lehet hogy én fogtam hozzá rosszul a dolgokhoz.

Judea · http://roleplay.blog.hu 2011.05.02. 18:49:07

Nagyon jó ez a free heroes 2, már a harmadik mapot nyomom. :)

flea 2011.05.03. 12:35:42

Volt még sok másik olyan játék, amit 3D-sítettek, de csak rosszat tett neki. Például a Warlords, ami nem tudom, miért nincs soha a szavazásban - a Warlords 3: Darklords Rising (+ a hivatalos 1.02 patch) szerintem a legjobban kiegyensúlyozott körökre bontott stratégia evör.

Szavazásról amúgy annyit, hogy én történetesen mindig arra szavazok, aminek csak a neve ismerős. A jól ismert játékokra ott a Dosbox meg a VICE nosztalgiázni. :) Mondjuk a Warlords esetében asszem kivételt tennék.

paraszgyerek 2011.05.03. 15:04:27

@flea:
Nekem annyira nem probléma a 3D-sítés; a CivIV is szépre sikeredett, és a galciv2-nek sem áll rosszul.

Talán a simcity és a tycoon játékoknál jött be ez a legkevésbé, de ezt lehet hogy csak a Simcity4 és az openttd mondatja velem :-) - de ott meg ott van ellenpéldának az Anno sorozat vagy a CaesarIV...

Rorschach · http://lowfast.blog.hu 2011.05.06. 02:10:37

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:

Az nekem is feltűnt, majdnem írtam levelet a 3DO-nak, hogy pereljék szét ezt a néphülyítő tv2-őt a picsába. :D
De ez hagyján, a Kis Vuk c. megaszar-fos rajzfilm egyik hangeffektje is ugyanez volt a HOMM3-ból... a rá költött másfél milliárdból úgy látszik nem jutott pénz eredeti hangokra...

Hofi3 2011.05.06. 15:55:12

Érdekes mosolya és arcberendezése van az ürgének :-D

killercsiga 2011.05.06. 17:12:56

2-vel találkoztam először, a kedvenc pályám Archibaldnál volt amikor ezrével kellett mészárolni a parasztokat, hogy a csontvázaikból olyan sereg legyen ami bezúzott minden komoly sereget. :)
3-ban earth-re tápolás alap plusz néha expert air a fly-hoz - ez a kettő iszonyatosan meggyorsította a hadjáratokat, szerintem már kvázi-cheat szinten, persze mindenki élt vele
mindenesetre ezzel(+kiegek) játszottam a legtöbbet

a 4 már inkább volt stratégiával fűszerezett RPG, mint RPG-vel szórt stratégia.
a hősfejlődés, meg a hadjáratok fantasztikus sztorijai irtó hangulatossá tették (Gauldoth Half-Dead hatalmas!), csak sajnos elcseszett grafika, komoly egyensúlytalanságok (cyclops toronyban, GM combat full subskillekkel) meg néhány sima hülyeség (basic summoning kinyírta a GM stealthet) rontották az élményt.
kár hogy nem fejezték be, ez lehetett volna a legjobb.

5-öt még mindig nem próbáltam, de annyira nem hiányzik

1-et kipróbáltam, de 2-höz képest játszhatatlan

fabánya alap, aztán volt még lénykeltető meg lénybánya is :)

for-avar 2012.04.11. 04:16:45

1:nem ismerem nem láttam
2: a 3- felfelé után mosolyogtatóan béna...bizony!!!
3:mestermunka mert fejlesztheted írhatod...a WOG nekem oroszul volt meg először :) na ment is az anyázás
4:nagy csalódás mind zeneileg baromi idegesítő mind az hogy egy véletlen szintlépés romba dönti a karakter fejleztését...béna grafika terpeszben hintázó csúnya nem meseszerű figurák
5:a skillwhell a legügyesebb meg az hogy egy bájos világképet újra mesetájat adtak...persze Olivier Ledroit rajzai ötletei adják a hősök arcát és a legtöbb lényt.
6: láttam ahogy apám 60 évesen is immár 10éve lovagkodik...