Pénteken megígértem az Imperium Galactica-cikkben, hogy külön posztot kaptok arról, miért nem készült el az Imperium Galactica III, illetve hogy miért volt helyette két másik űrstratégia három fejlesztőcégtől. A történet tanulságos, és egyik szereplője sem lehet büszke rá.
Repüljünk vissza 2000-be, amikor még egészen más volt a magyar játékfejlesztés helyzete, mint ma. Az egy évvel korábban megjelent Imperium Galactica második része elég nagy siker volt, díjakat is nyert, nem csak a magyar játékosok szerették. Nem meglepő hát, hogy felbukkantak a Digital Reality mellett más játékfejlesztő csapatok, akik szerettek volna hasonlóan nagyot villantani. Például a Philos Laboratories, ami 2000 márciusában a Theocracy című átlagos RTS-sel mutatkozott be. És már létezett a Stormregion is, javában dolgoztak a 2001-ben megjelent S.W.I.N.E.-on (bár nekik nem lesz szerepük a sztoriban).
A DR-nek az róható fel, hogy nem volt elég előrelátó, és úgy kötött szerződést a GT Interactive-val, hogy az Imperium Galactica név joga a kiadónál maradt. Emiatt 2000-ben még nem bánkódtak, mert a csapatnak a Reunion és a két IG után éppen elege volt az űrstratégiákból, és elkezdett egy lépegetős játékot fejleszteni Walker munkacímen. Ehhez azonban nem talált kiadót; pedig a DR a nyugati fejlesztőknél olcsóbban dolgozott, sikeres és jó játékokkal a háta mögött, mégis hosszú ideig nem tudott új szerződést szerezni (talán nem túlzok, ha azt írom, hogy a cég menedzsmentjének nem ezek voltak a legerősebb évei). Végül a DR kénytelen volt lelőni a Walkert (egyes elemeit – például az engine-t – később a Platoonban használták fel). Miután a kísérlet nem jött be, visszatértek a jól bevált űrstratégiákhoz, de nem készíthettek egy harmadik Imperium Galacticát.
Történt ugyanis, hogy a Philos fejesei egy játékshow-n találkoztak egy néhány fős magyar csapattal, ami egy Beyond című sci-fi stratégia demójával házalt. Már ebben a kezdetleges demóban is jól látszott, hogy az űrharc nagyon látványos, ezért a cég leszerződtette a komplett Beyond-csapatot, és elkezdett kiadót keresni. A CDV-nél kötöttek ki, aki vevő lett volna a játékra, ha van hozzá valami jó brand, ami eladja. A Philos pedig körülnézett a scifibrand-boltban, és meglátta a felső polcon az Imperium Galacticát. A GT Interactive ugyanis nagyjából az IG2 kiadása körül bedőlt, és megvette a francia Infogrames/Atari, így a brand jogai is hozzá kerültek. És volt az a pénz (egész pontosan százezer euró), amiért a cég egy játék erejéig átadta a Philosnak az Imperium Galactica név használati jogát, viszont a szerződés csak egy adott határidőig volt érvényes.
A Philos tehát átkeresztelte a Beyondot Imperium Galactica III-ra (Genesis alcímmel), és elkezdte büszkén hirdetni, hogy mi készül nála, a Digital Reality pedig kénytelen volt a saját készülő űrstratégiájának más nevet adni, ez lett a Haegemonia. 2001 második felében és 2002-ben a két játék fejlesztése párhuzamosan folyt, a netes játékfórumok pedig belefulladtak a flémbe. A keményvonalas rajongók lopással vádolták a Philost, mások a készülő IG3 mellé álltak, és töketlennek nevezték a DR-t, amiért korábban kiengedte kezéből a jogokat. A magyar játéktörténelem egyik legnagyobb gyűlölködése volt ez (sajnos tényleg csak az egyik, mert a Joint Task Force körüli balhé hasonló kaliberű volt). Utólag visszatekintve az tűnik legvalószínűbbnek (bár a magyar virtust ismerve ezt nem merjük száz százalékig kijelenteni), hogy a Philos nem akarta direkt megszívatni a DR-t, csak élelmes volt, és történetesen pont az IG volt éppen elérhető és megfizethető brand. Ezt támasztja alá az is, hogy a fejlesztők nagy része elég kínosan érezte magát, amiért IG3-on kell dolgoznia. Csak a nevet használták, az IG-fajokhoz, -univerzumhoz és -történelemhez nem is nyúltak (bár lehet, hogy a szerződésük nem is engedte volna, a sztorinak ezt a részét nem tudtam pontosan kideríteni).
A Haegemonia 2002 végén megjelent és teljesen vállalható játék volt (80% körüli értékelésekkel, bár a magyar gémersajtóban ehhez egy tízest hozzá kell adni), de nem hozott olyan sikert, mint az IG2. Az Imperium Galactica III (született Beyond) közben átalakult, az elődökkel ellentétben kevésbé összetett, az űrharcra fókuszáló, Homeworld-szerű játéknak készült. Azonban a Philos vezetőiről hamarosan kiderült, hogy nem is olyan élelmesek, annyira nem, hogy elfogyott a pénzük és nem tudták fenntartani a céget. Elmaradoztak a fizetések, emiatt egy idő után többen felálltak. A távozók apránként elhordták a céget, egy nagyobb csapat pedig Mithis néven új céget alapított, a dezertőrök persze vitték magukkal a játék forráskódját is. A brandre viszont még a Philos kötött szerződést (és egyébként is túl közel volt már a vállalt határidő), ezért a Mithisnek megint át kellett neveznie a játékot, az Imperium Galactica név pedig végül visszaszállt a háttérben csendben röhögő franciákra, akik a semmivel kerestek százezer eurót. A Beyond végül Nexus: The Jupiter Incident néven, az eredetileg tervezett időponthoz képest rengeteg csúszással, 2004-ben jelent meg a Vivendinél. Hasonló értékeléseket kapott, mint a Haegemonia, de az eladásai ennek sem voltak túl erősek.
Hát valahogy így történt. Talán egy volt DR-es vagy egy volt philosos kicsit máshogy adná ezt elő, én megpróbáltam csak a tényeket felsorolni. Persze, ha valaki még hozzá tud tenni a sztorihoz, kommentekben megteheti (de próbáljuk nem megidézni a tíz évvel ezelőtti flémek színvonalát).
Az utolsó 100 komment: